سبک زندگی

سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مبایعه نامه

چگونه کد رهگیری املاک بگیریم؟

در این مقاله خواهید خواند:

  • کد رهگیری ملک چیست؟
  • ثبت رسمی معاملات ملکی
  • کدام مشاورین املاک قادر به ثبت رسمی معاملات ملکی می باشند؟
  • نحوه دریافت کد رهگیری ملک
  • کد رهگیری ملک چند رقمی است و چگونه دریافت می شود؟
  • نمونه کد رهگیری درج شده در مبایعه نامه ملک
  • هزینه دریافت کد رهگیری ملک
  • استعلام کد رهگیری ملک
  • مزایای دریافت کد رهگیری ملک
  • تنظیم اجاره نامه با کد رهگیری
  • مدارک لازم جهت دریافت کد رهگیری ملک
  • فسخ کد رهگیری ملک
  • کد رهگیری املاک بدون سند
  • نکات تکمیلی پیرامون دریافت کد رهگیری املاک

کد رهگیری ملک چیست؟

از سال 87 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای، اطلاع از معاملات ملکی و آمار دقیق آنها و همچنین به نحوی کنترل تخلفات صورت گرفته در بازار مسکن تمامی افراد را موظف به ثبت معاملات ملکی خود در سامانه هوشمند این سازمان کرده است. به همین منظور تمامی معاملات انجام شده، با مراجعه به بنگاه های معاملاتی و به کمک مشاورین املاک بایستی انجام و در سامانه مورد نظر ثبت شود. در این سامانه بایستی تمامی جزئیات مربوط به قرارداد معامله مورد نظر به ثبت برسد. از جمله این مفاد می توان موارد زیر را نام برد:

  • مشخصات کامل طرفین قرارداد
  • آدرس، کد پستی و پلاک ثبتی ملک مورد نظر
  • تاریخ قرارداد
  • تاریخ تحویل ملک
  • مبلغ فروش، رهن یا اجاره
  • بیعانه پرداخت شده
  • امکانات خانه

پس از ثبت اطلاعات مربوط به معامله کدی مبنی بر تایید معامله و ملک مورد نظر صادر می شود که تحت عنوان کد رهگیری قرارداد ارائه می شود.

ثبت رسمی معاملات ملکی

در بازار مسکن شاهد معاملات بسیاری از جمله خرید و فروش و یا رهن و اجاره املاک در نقاط مختلف هستیم. این معاملات به طور معمول در دفاتر املاک صورت گرفته و با واسطه مشاورین املاک انجام می شود. در بنگاه های معاملات ملکی به منظور ثبت معاملات شاهد اوراق مختلفی تحت عناوینی مانند مبایعه نامه هستیم که از طرف اتحادیه های مربوطه در اختیار آنها قرار می گیرد. در این اوراق تمامی اطلاعات مربوط به معامله مورد نظر و مشخصات طرفین وارد شده و به امضای طرفین می رسد. در این میان معامله ثبت شده رسمی نبوده و برای قطعی شدن معامله بایستی به سامانه‌ ثبت معاملات و املاک کشور مراجعه شود.  پس از انجام معاملات ملکی مختلف برای ثبت قطعی و رسمی معامله بایستی به سامانه‌ ثبت معاملات و املاک کشور مراجعه و نسبت به ثبت معامله مورد نظر اقدام شود. در غیر این صورت معامله انجام شده اعتبار کافی نداشته و تنها حکم یک پیش نویس را دارد.

پس از ثبت معامله انجام شده در سامانه مربوطه، به منظور تایید معامله و صحت آن کدی تحت عنوان کد رهگیری به افراد ارائه می شود که دریافت آن حکم رسمی شدن معامله را داشته و دارای مزایای بسیاری می باشد.

ثبت رسمی معاملات ملکی

کدام مشاورین املاک قادر به ثبت رسمی معاملات ملکی می باشند؟

با توجه به افزایش دفاتر و آژانس های املاک پیدا کردن مشاورین مطمئن و معتبر کاری دشوار بوده و نیازمند دقت و توجه افراد می باشد. اگر افراد در زمان انجام معاملات خود اقدام به ثبت رسمی معامله بکنند می توانند از بسیاری مشکلات احتمالی جلوگیری کنند. چرا که اگر تصمیم به ثبت معامله بگیرند تنها دفاتر رسمی و دارای مجوز قادر به انجام این کار بوده و لذا دارای اعتبار کافی برای انجام معاملات خواهند بود.

نحوه دریافت کد رهگیری ملک

همان طور که ذکر شد کد رهگیری ملک برای تایید معامله ملکی انجام شده و همچنین اعتبار مشاور املاک مورد نظر می باشد. چرا که برای دریافت این کد در زمان معاملات ملکی می بایست به یکی از دفاتر املاک که دارای مجوز رسمی از اتحادیه مربوطه می باشد مراجعه کرده و در روند معامله وارد شوید. پس از توافقات صورت گرفته میان خریدار و فروشنده؛ مشاور املاک اطلاعات مربوط به معامله مورد نظر و طرفین قرارداد را در «سامانه‌ی ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور» ثبت کرده و سپس کد رهگیری ملک را دریافت می کند. کد رهگیری املاک که تاییدی برای معامله انجام شده و صحت آن می باشد در بالای برگه های مبایعه نامه قابل روئیت بوده و پس از صدور به صورت رسمی قابل پیگیری می باشد.

لذا می توان این گونه بیان کرد که مراحل دریافت کد رهگیری ملک توسط مشاورین املاک معتبر و تحت نظارت اتحادیه املاک انجام می شود.

کد رهگیری ملک چند رقمی است و چگونه دریافت می شود؟

پس از ثبت معامله در سامانه ثبت اسناد و املاک کدی 13 رقمی از طریق پیام کوتاه، برای خریدار و فروشنده ارسال می شود که نشان دهنده ثبت و اعتبار معامله انجام شده و همچنین بی مورد بودن خانه مورد نظر است. پس از ثبت و تایید معامله انجام شده قرارداد مربوطه در 3 نسخه چاپ و سپس امضا می شود که هر کدام از این نسخه ها مربوط به یکی از افراد شامل مشاور املاک، خریدار و فروشنده می باشد. علاوه بر این در قسمت بالای نسخه ها کد QR چاپ خواهد شد و همچنین برچسب هولوگرام که نشان دهنده اصالت معامله می باشد، چسبانده می شود.

کد رهگیری و چگونگی دریافت آن

نمونه کد رهگیری درج شده در مبایعه نامه ملک

 قرارداد مکتوبی که بین طرفین قرارداد، فروشنده و خریدار یا به اصطلاح بایع و مشتری تنظیم می شود، و بر اساس این قرارداد، چیزی در مقابل دریافت مبلغی مشخص، فروخته می‌شود، مبایعه نامه می‌گویند. این قرارداد در پایان معامله و پس از ثبت رسمی آن در «سامانه‌ی ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور» قابل چاپ بوده و دارای 3 نسخه می باشد که دونسخه از آن متعلق به خریدار و فروشنده بوده و نسخه دیگر مربوط به مشاور املاک می باشد. 

پس از ثبت معامله انجام شده در سامانه ذکر شده کد رهگیری به عنوان تایید معامله صادر می شود که در برگه مبایعه نامه قابل روئیت می باشد. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید این کد در زیر کد QR قرار داشته و یک عدد 13 رقمی می باشد.

نمونه کد رهگیری

    هزینه دریافت کد رهگیری ملک

    همان طور که عنوان شد دریافت کد رهگیری از طریق سامانه ثبت معاملات و املاک کشور امکان پذیر بوده و می بایست توسط مشاورین املاک ثبت شود. ثبت معاملات ملکی در این سامانه تنها با درج اطلاعات معامله امکان پذیر بوده و مبلغ مورد نیاز برای آن بسیار ناچیز است. به طوری که هزینه لازم برای صدور کد رهگیری خرید و فروش املاک ثبت رسمی مبایعه نامه، 10 هزار تومان و هزینه مربوط به صدور کد رهگیری برای اجاره نامه ها 5 هزار تومان می باشد.

    لذا توصیه می شود پس از انجام معامله قرارداد مورد نظر را در سامانه مربوطه ثبت کرده و با صرف هزینه ای اندک، کد رهگیری معامله مورد نظر را به راحتی دریافت کنید. اما می بایست توجه داشته باشید که برخی از مشاورین املاک برای سود خود اقدام به دریافت هزینه هایی بالاتر از مبلغ ذکر شده می کنند که این کار غیر قانونی بوده و با مراجعه به اتحادیه املاک قابل پیگیری می باشد.

    تعرفه مبایعه نامه: ۱۰۰ هزار ریال
    تعرفه اجاره نامه: ۵۰ هزار ریال
    تعرفه اجاره به شرط تملیک: ۱۰۰ هزار ریال
    تعرفه انتقال سرقفلی: ۱۰۰ هزار ریال
    تعرفه پیش فروش: ۱۰۰ هزار ریال
    تعرفه وقفه، هبه وصلح، رایگان
    تعرفه واگذاری تعاونی مسکن /انبوه ساز: ۱۰۰ هزار ریال
    تعرفه قراردادهای ۱۰۰ دولتی: ۱۰۰ هزار ریال
    تعرفه حکم قضایی: ۱۰۰ هزار ریال
    تعرفه قرارداد های غیر رسمی قبل از اول بهمن ۸۷: ۱۰۰ هزار ریال
    تعرفه قرارداد های غیر رسمی بعد از اول بهمن ۸۷: ۱۰۰ هزار ریال
    تعرفه قرارداد های توافقی : ۱۰۰ هزار ریال
    تعرفه معاوضه املاک: ۱۰۰ هزار ریال

    استعلام کد رهگیری ملک

    طرفین قرارداد در صورتی که پیش از انجام معامله شماره همراه خود را در سامانه املاک ثبت کرده باشند کد رهگیری برای آن ها به صورت پیامکی ارسال می شود که تاییدی برای انجام معامله و ثبت رسمی آن خواهد بود. در غیر این صورت می توانند کد رهگیری را در نسخه مبایعه نامه که به آن ها تحویل داده شده است؛ مشاهده کنند. این دسته از افراد برای استعلام کد ارائه شده در مبایعه نامه؛ می توانند از طریق ارسال “کدملی یکی از طرفین قرارداد#کدرهگیری قرارداد” به شماره 110203001 اطلاعات مورد نظر را دریافت کرده و از صحت آن اطمینان یابند.

    کد رهگیری املاک

     

    در همین رابطه بخوانید:

    نحوه استعلام سند ملک

     

    مزایای دریافت کد رهگیری ملک

    • جلوگیری از فروش ملک به چند نفر به صورت همزمان
    • اطمینان از اعتبار و صحت معامله انجام شده
    • قابل پیگیری بودن قرارداد در مراجع قانونی در صورت لزوم
    • آگاهی از طرح های شهرداری و قرارگیری ملک مورد نظر در مسیر آنها
    • آگاهی از میزان بدهی ملک مورد نظر
    • پایبندی طرفین به مفاد قرارداد به سبب قابل پیگیری بودن قرارداد مورد نظر
    • برای بهره مندی از برخی طرح های دولت مانند وام ودیعه مسکن، نیاز به ارائه کد رهگیری معامله و تایید آن می باشد.

    تنظیم اجاره نامه با کد رهگیری

    با توجه به تسهیلات ارائه شده توسط وزارت مسکن و قوانین دریافت آن، مستاجران می بایست برای قراردادهای اجاره خود کد رهگیری دریافت کنند. کد رهگیری ملک اجاره ای نیز مانند کد رهگیری خرید ملک می باشد و دریافت آن توسط مشاورین املاک صورت می گیرد. مشاورین املاک پس از تنظیم قرارداد اجاره می بایست اطلاعات مربوطه را در سامانه املاک ثبت کرده و برای اجاره نامه تنظیم شده کد رهگیری دریافت کنند. 

    • تنها مشاورانی قادر به ارائه کد رهگیری ملک می باشند که مجوزهای لازم از اتحادیه را داشته و به صورت رسمی در حال فعالیت باشند. 
    • دریافت کد رهگیری اجاره نامه بدون دریافت هزینه ای اضافه انجام می شود و تنها هزینه تنظیم قرارداد باید به مشاوران املاک پرداخت گردد.
    • دریافت کد رهگیری برای قراردادهای قدیمی که پیش از زمان مورد نظر بسته شده اند، نیز قابل دریافت است.
    • تعرفه کد رهگیری اجاره نامه 5 هزار تومان می باشد.

    مدارک لازم جهت دریافت کد رهگیری ملک

    در زمان انجام معامله ملکی می بایست مدارک زیر را به مشاورین املاک ارائه داده تا بتوان قرارداد مربوط به معامله را تنظیم و در سامانه املاک ثبت کنند. پس از ثبت معامله کد رهگیری ملک نیز قابل دریافت خواهد بود.

    • اصل مدارک هویتی کارت ملی هوشمند و شناسنامه ، کارت اقامت برای اتباع و…)
    • اصل مدارک مالکیت (سند ، قولنامه ، بنچاق و.. وکالت نامه و گواهی انحثار و…)
    • تاییدیه کد پستی ملک مورد نظر
    • الزام حضور دو شاهد (هر طرف قرار داد یک نفر شاهد به همرا ه مدارک شناسایی)
    • در صورت درخواست مشاوراملاک برگه کارشناسی ملک فنی و حقوقی (مبالغ بالا)
    • پر کردن فرم پیش نویس قرارداد با کد رهگیری در زمان حضور در دفتر املاک

     

    در همین رابطه بخوانید:

    راهنمای گام به گام دریافت کد پستی ملک

    کد رهگیری

    فسخ کد رهگیری ملک

    فسخ کد رهگیری ملک با فسخ معامله صورت گرفته قابل انجام است. به عبارتی برای ابطال کد رهگیری ملک می بایست ابتدا معامله انجام شده فسخ گردد تا کد رهگیری دریافت شده نیز باطل شود. برای این منظور قوانین مشخصی وجود داشته و فسخ معامله یا همان فسخ کد رهگیری ملک در چهارچوب قوانین موجود قابل انجام می باشد. لذا باید در نظر داشت که فسخ کد رهگیری ملک توسط مشاورین املاک و با رضایت طرفین معامله قابل انجام می باشد.

     

    در همین رابطه بخوانید:

    شرایط فسخ قردادهای ملکی

     

    کد رهگیری املاک بدون سند

    آیا در زمان معامله املاک بدون سند نیز می توان کد رهگیری دریافت کرد؟ بله، دریافت کد رهگیری برای املاک بدون سند امکان پذیر بوده و توسط مشاورین املاک قابل انجام می باشد. 

    نکات تکمیلی پیرامون دریافت کد رهگیری املاک

    دریافت کد رهگیری املاک و معاملات مربوطه به عنوان یک ضرورت نیاز به پیگیری مسئولین و همچنین مردم به عنوان افراد حاضر در معامله دارد. دریافت این کد 13 رقمی براحتی امکان پذیر بوده و تنها با ثبت اطلاعات مربوط به معامله، از طریق سامانه مورد نظر قابل دریافت می باشد. در مجموع هنگام دریافت کد رهگیری نکات زیر را مد نظر داشته و بر اساس آن ها اقدامات لازم را انجام دهید:

    • کد رهگیری یک کد 13 رقمی می باشد که پس از ثبت معامله در سامانه معاملات و املاک صادر می شود.
    • پس از صدور کد رهگیری در صورتی که شماره همراه طرفین معامله در سامانهثبت شده باشد کد رهگیری قرارداد برای آن ها پیامک می شود.
    • دریافت کد رهگیری برای تمامی معاملات ملکی اعم از فروش؛ اجاره و… امکان پذیر می باشد.
    • برای دریافت کد رهگیری می بایست اطلاعات طرفین و همچنین معامله انجام شده در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت شود.
    • ثبت اطلاعات مربوط به معامله می بایست توسط مشاورین املاک دارای مجوز رسمی از اتحادیه املاک صورت گیرد.
    • پس از انجام معاملات ملکی می توانید از مشاورین املاک کد رهگیری مورد نظر را درخواست کنید.
    • صدور کد رهگیری با هزینه ای بسیار اندک امکان پذیر می باشد.
    • کد رهگیری دارای مزایای بسیاری می باشد و دریافت آن را ضروری است.
    • در صورت نیاز به کد پستی، کد مورد نظر را می توانید از قبوض مربوط به ملک استخراج کنید.
    • برای اطمینان از صحت کد رهگیری ارائه شده می توانید به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور مراجعه کرده و با استفاده از کد ملی خود از صحت معامله و کد رهگیری آن مطمئن شوید.
    • قرارداد ثبت شده در سامانه ذکر شده قابل چاپ می باشد.
    به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (34 رای)
    کد رهگیری چیست؟

    از سال 87 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای، اطلاع از معاملات ملکی و آمار دقیق آنها و همچنین به نحوی کنترل تخلفات صورت گرفته در بازار مسکن تمامی افراد را موظف به ثبت معاملات ملکی خود در سامانه هوشمند این سازمان کرده است. پس از ثبت اطلاعات مربوط به معامله کدی مبنی بر تایید معامله و ملک مورد نظر صادر می شود که تحت عنوان کد رهگیری قرارداد ارائه می شود.

    نحوه دریافت کد رهگیری چگونه است؟

    پس از توافقات صورت گرفته میان خریدار و فروشنده؛ مشاور املاک اطلاعات مربوط به معامله مورد نظر و طرفین قرارداد را در «سامانه‌ی ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور» ثبت کرده و سپس کد رهگیری را دریافت می کند. این کد که تاییدی برای معامله انجام شده و صحت آن می باشد در بالای برگه های مبایعه نامه قابل روئیت بوده و پس از صدور به صورت رسمی قابل پیگیری می باشد. لذا می توان این گونه بیان کرد که مراحل دریافت کد رهگیری ملک توسط مشاورین املاک معتبر و تحت نظارت اتحادیه املاک انجام می شود.

    کد رهگیری چند رقمی است؟

    کدی 13 رقمی می باشد که در صورت ثبت شماره همراه طرفین قرارداد در سامانه مربوطه؛ از طریق پیام کوتاه، برای خریدار و فروشنده ارسال می شود

    هزینه دریافت کد رهگیری ملک چه مقدار است؟

    هزینه لازم برای صدور کد رهگیری خرید و فروش املاک ثبت رسمی مبایعه نامه، 10 هزار تومان و هزینه مربوط به صدور کد رهگیری برای اجاره نامه ها 5 هزار تومان می باشد.

    دریافت کد رهگیری چه سودی برای طرفین قرارداد دارد؟

    از جمله مزایای دریافت کد رهگیری در زمان معامله می توان به جلوگیری از فروش ملک به چند نفر به صورت همزمان؛ اطمینان از اعتبار و صحت معامله انجام شده؛ قابل پیگیری بودن قرارداد در مراجع قانونی در صورت لزوم؛ آگاهی از طرح های شهرداری و قرارگیری ملک مورد نظر در مسیر آنها؛ آگاهی از میزان بدهی ملک مورد نظر و پایبندی طرفین به مفاد قرارداد به سبب قابل پیگیری بودن قرارداد مورد نظر اشاره کرد. علاوه بر این برای بهره مندی از برخی طرح های دولت مانند وام ودیعه مسکن، نیاز به ارائه کد رهگیری معامله و تایید آن می باشد.


    همه چیز درباره کد رهگیریبه گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، تا سال‌ها پیش فرایند معاملات ملک به این صورت بود که بعد از توافق طرفین برای خرید و فروش یک ملک، خریدار و فروشنده به بنگاه می‌رفتند و قولنامه‌ای نوشته و امضا می‌شد و هیچ پایگاهی برای ثبت و نگهداری از این معاملات، به صورت یکپارچه وجود نداشت. همین موضوع یعنی نداشتن اطلاعات کافی از تعداد و حجم معاملات، به مرور مشکلات مهمی مانند کلاهبرداری در زمینه معاملات املاک به وجود آورد.

    با توجه به اینکه قولنامه‌ها اعتبار و تضمین لازم را نداشتند و تنها به عنوان یک پیش‌نویس در معاملات می‌توان از آن استفاده کرد، دریافت کد رهگیری برای معاملات خرید و فروش و همچنین قرارداد‌های اجاره در بازار مسکن، اجباری شد. در این نوشته قصد داریم به شرایط و چگونگی دریافت کد رهگیری و مزیت‌های آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

    کد رهگیری چیست؟
    سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور که TMIS نامیده می‌شود، در آذر ۱۳۸۷ به منظور شفاف‌سازی اطلاعات معاملات املاک ایران و ساماندهی امور مسکن و اتصال معاملات با سایر سامانه‌ها، راه‌اندازی شد. در این سامانه، استعلام کد رهگیری معاملات مسکن، اطلاعات مشاورین مجاز در ۳۱ استان کشور، تعرفه خدمات املاکی‌ها، دستورالعمل‌ها، فرم‌های ثبت نام و درخواست صدور گواهی الکترونیکی در دسترس عموم قرار دارد.

     
    همه چیز درباره کد رهگیری
    از سال ۸۷، تمامی خریداران و فروشندگان موظف شدند تا با ارائه مدارک به یک مشاور املاک، از طریق سامانه‌ی ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مشخصات ملک خود را ثبت کنند. پس از تایید و پرینت گرفتن اطلاعات، یک بارکد دوبعدی در سمت راست قرارداد (که در سه نسخه تنظیم می‌شود) حک می‌شود. این بارکد شامل مشخصات معامله (نام خریدار، آدرس خریدار، فروشنده، مستاجر، آدرس کامل ملک) می‌باشد. کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است و از طریق پیام کوتاه به فروشنده و خریدار فرستاده می‌شود. از نظر اتحادیه مشاوران املاک و شورای حل اختلاف، معاملاتی معتبر هستند که حتما در متن مبایعه‌نامه کد رهگیری ذکر شده باشد.

    چرا باید کد رهگیری بگیریم؟

    همه چیز درباره کد رهگیری
     
    در معاملات همیشه یکی از نگرانی‌های طرفین قرارداد این است که مبادا کلاه سرشان برود و رایج‌ترین نوع کلاهبرداری این است که شخصی ملکی را به چند نفر می‌فروشد. دریافت کد رهگیری به طرفین قرارداد اطمینان می‌دهد که معامله‌شان معتبر است و مشکلی ندارد. اگر قولنامه‌ای کد رهگیری داشته باشد، فروشنده ملک نمی‌تواند ملک را به چند نفر بفروشد. زیرا بلافاصله پس از صادر شدن کد رهگیری برای اولین معامله، کد پستی ملک معامله شده در سامانه سراسری معاملات مسکن، ملک قفل می‌شود و در فهرست املاک فروش رفته قرار می‌گیرد.
    کد رهگیری می‌تواند شما را از میزان بدهی ملک به بانک‌ها آگاه سازد. حتی میزان بدهی مالیاتی صاحب ملک نیز از طریق سامانه ثبت معاملات ملکی قابل تشخیص است.
     
    همه چیز درباره کد رهگیری
    ویژگی کد رهگیری، بارکد دو بعدی حک شده در بالای قرارداد است که تمامی مشخصات را ذخیره می‌کند و امکان جعل و مخدوش شدن مبایعه‌نامه را به طور کامل از بین می‌برد.
    همچنین با داشتن کد رهگیری می‌توان از قرار گرفتن آن در طرح‌های شهرداری مانند فضای سبز یا مترو و … مطلع شد.
    با دریافت کد رهگیری فروشنده نمی‌تواند به تعهدات خود عمل نکند یا قیمت ملک را بالا ببرد. در معاملات این مشکل بسیار پیش می‌آید که با بالا رفتن قیمت ملک، فروشندگان درخواست مبلغ بیشتری می‌کنند و یا تصمیم به فسخ معامله می‌گیرند.
    قرارداد‌هایی که دارای کد رهگیری هستند در مراجع قضایی اعتبار زیادی دارند و به راحتی می‌توان نسبت به حقوق از دست رفته هریک از طرفین قرارداد اقدام کرد. مثلا مالک با در دست داشتن قرارداد دارای کد رهگیری می‌تواند مستاجر را وادار به تخلیه به موقع ملک کند و به راحتی می‌تواند به مراجع قضایی مراجعه کرده و شکایت کند. فروشنده ملک نیز می‌تواند در صورت عدم دریافت مبلغ معامله و با در دست داشتن قرارداد، موضوع را پیگیری کند.
    در صورتی که معاملات انجام شده دارای کد رهگیری نباشند، وزارت اقتصاد برای آن‌ها حساب مالیاتی صادر نمی‌کند. همچنین با استفاده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات، رسیدگی به شکایات نیاز به نامه‌نگاری ندارد. به این صورت که اگر بنگاه‌داری شاکی داشته باشد، توسط اتحادیه مشاوران املاک حق انتفاع از او گرفته می‌شود.
    دو طرف معامله برای اطمینان از صحت کد رهگیری دریافت شده می‌توانند با مراجعه به سایت سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، کد ملی و کد رهگیری دریافت شده را وارد کنند و از صحت قرارداد اطمینان حاصل کنند.
    مزیت دیگر اینکه اگر شما در شهر‌هایی که طرح ترافیک در آن‌ها برقرار است زندگی می‌کنید و خانه‌ای که اجاره کرده‌اید در محدوده طرح ترافیک قرار دارد، برای استفاده از امتیازاتی که برای ساکنان در طرح ترافیک برای عبورو‌مرور درنظر گرفته شده است حتما باید قراردادی داشته باشید که دارای کد رهگیری باشد و در غیر این صورت نمی‌توانید برای دریافت این امتیازات اقدام کنید.

    چگونه کد رهگیری بگیریم؟

    همه چیز درباره کد رهگیری۱-اولین قدم برای گرفتن کد رهگیری، باید توسط مشاوران املاک برداشته شود. آن‌ها باید بعد از اینکه در قسمت ثبت‌نام مشاوران املاک سایت “ایران املاک” ثبت‌نام کردند، امضای دیجیتال تهیه کنند. برای انجام این کار شما به سخت‌افزار امضای دیجیتال احتیاج دارید. پس از تهیه سخت‌افزار مذکور، صاحب جواز باید با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند:

    اصل و کپی شاسنامه
    اصل و کپی کارت ملی
    اصل و کپی پروانه کسب
    مهر مشاور املاک

     
    ۲-بعد از انجام مرحله قبل، تمامی مفاد قرارداد مانند تاریخ قرارداد، مبلغ فروش، رهن و اجاره، تاریخ تحویل ملک، بیعانه پرداخت شده، امکانات خانه و … در سامانه معاملات املاک کشور ثبت و کد رهگیری ملک معامله شده توسط مشاورین املاک گرفته می‌شود.

    ۳-پس از آن که قرارداد در سامانه تایید شد، کد رهگیری برای شما پیامک می‌شود که نشان‌دهنده تایید قرارداد است. قرارداد تایید شده در سه نسخه چاپی در دسترس است. یک نسخه آن نزد مشاور املاک باقی می‌ماند و دو نسخه دیگر به طرفین معامله داده می‌شود. دقت کنید که در هر سه نسخه و در بالای هرکدام از آن‌ها باید کد QR چاپ شده و برچسب هولوگرام نیز موجود باشد تا بتوان از اصالت آن اطمینان حاصل کرد.

    ۴-بعد از این که قرارداد شما ثبت و برای آن کد رهگیری صادر شد، می‌توانید با استعلام کد رهگیری، از صحت قرارداد خود مطمئن شده یا به جزئیات آن دسترسی پیدا کنید. شما با در دست داشتن کد رهگیری قرارداد که از طریق پیامک نیز برای شما ارسال شده است و کد ملی‌تان، به دو روش می‌توانید استعلام کد رهگیری خود را دریافت کنید:

    به سایت ایران املاک مراجعه کرده و از بخش خدمات منوی بالای صفحه، گزینه “استعلام کد رهگیری” را انتخاب کنید. پس از وارد کردن کد ملی، کد رهگیری قرارداد خود و کد امنیتی تصویر، دکمه جستجو را زده و از کد رهگیری خود استعلام بگیرید.
    شما می‌توانید با ارسال کد ملی و کد رهگیری به شماره ۱۱۰۲۰۳۰۰۱ به صورت کدملی#کد رهگیری قرارداد، از جزئیات قرارداد مطلع شوید. فقط دقت داشته باشید که عدد اول باید کد ملی و عدد دوم کد رهگیری باشد.

    هزینه دریافت کد رهگیری املاک چقدر است؟
    طبق قانون دریافت کد رهگیری برای طرفین معامله هزینه ندارد و مشاور املاک موظف است با درخواست طرفین، کد رهگیری را از سامانه دریافت کند. با این وجود ممکن است بسیاری از مشاورین املاک برای فرار از مالیات طرفین را مجاب کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد. اما به هیچ وجه اشتباه نکنید و حتما برای ملک معامله شده کد رهگیری دریافت کنید.

    هزینه دریافت کد رهگیری برای مشاوران املاک بسیار ناچیز است و در صورتی که مشاور املاک برای دریافت کد رهگیری از طرفین معامله مبلغی را درخواست کند که خارج از حق کمیسیون املاک است، می‌توان موضوع را با اتحادیه مشاورین املاک در میان گذاشت و شکایت را پیگیری کرد.

    برای دریافت کد رهگیری باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
    ملاک صحت معاملات پیش از اخذ کد رهگیری، دریافت تاییدیه کد پستی توسط خریدار است. به گونه‌ای که افراد پیش از انجام هر معامله باید به شرکت پست مراجعه کنند و تاییدیه‌ای برای واحد مسکونی و کد پستی خود دریافت کنند. حتما کد پستی ملک خود را از اداره پست دریافت کنید و تاییدیه لازم را بگیرید و به هیچ وجه به کدپستی‌های درج شده در پشت کارت ملی اکتفا نکنید.
    تنها بنگاه‌ها و مشاورین دارای مجوز اتحادیه می‌توانند قرارداد رسمی به همراه کد رهگیری و هولوگرام تنظیم کنند. برای صحت معامله، حتما قرارداد خود را در آژانس‌ها و بنگاه‌های املاک معتبر و رسمی تنظیم کنید.
    پس از تحویل قرارداد، مشخصات دو طرف قرارداد را به دقت بررسی کنید تا مشخصات فردی به اشتباه ذکر نشده باشد. همچنین از داشتن کد QR قرارداد و برچسب هولوگرام در بالای قرارداد اطمینان حاصل کنید.

    سوالات متداول:
    کد رهگیری چیست؟
    کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است و از طریق پیام کوتاه فروشنده فروشنده و خریدار فرستاده می‌شود. از نظر اتحادیه مشاوران املاک و شورای حل اختلاف، معاملاتی معتبر هستند که حتما در متن مبایعه‌نامه کد رهگیری ذکر شده باشد.

    گرفتن کد رهگیری بر عهده چه کسی است؟
    مشاوران املاک موظف به اخذ کد رهگیری برای معاملات هستند.

    چگونه کد رهگیری بگیریم؟
    تمامی خریداران و فروشندگان موظف‌اند تا با ارائه مدارک به یک مشاور املاک، از طریق سامانه‌ی ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مشخصات ملک خود را ثبت کنند. پس از پرینت گرفتن اطلاعات، یک بارکد دوبعدی در سمت راست قرارداد (که در سه نسخه تنظیم می‌شود) حک می‌شود. این بارکد شامل مشخصات معامله (نام خریدار، آدرس خریدار، فروشنده، مستاجر، آدرس کامل ملک) می‌باشد.

    استعلام کد رهگیری به چه صورت است؟
    در روش اول به سایت ایران املاک مراجعه کرده و از بخش خدمات منوی بالای صفحه، گزینه استعلام کد رهگیری را انتخاب کنید. پس از وارد کردن کد ملی، کد رهگیری قرارداد خود و کد امنیتی تصویر، دکمه جستجو را زده و از کد رهگیری خود استعلام بگیرید. در روش دوم شما می‌توانید با ارسال کد ملی و کد رهگیری به شماره ۱۱۰۲۰۳۰۰۱ به صورت کدملی#کد رهگیری قرارداد، از جزئیات قرارداد مطلع شوید. فقط دقت داشته باشید که عدد اول باید کد ملی و عدد دوم کد رهگیری باشد.

    مشاوران املاک برای اینکه بتوانند کد رهگیری بگیرند، چه مراحلی را باید طی کنند؟
    باید بعد از اینکه در قسمت ثبت‌نام مشاوران املاک سایت “ایران املاک” ثبت‌نام کردند، امضای دیجیتال تهیه کنند. برای انجام این کار شما به سخت‌افزار امضای دیجیتال احتیاج دارید. پس از تهیه سخت افزار مذکور، صاحب جواز باید با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند:
    اصل و کپی شاسنامه، اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی پروانه کسب، مهر مشاور املاک

    کد رهگیری چگونه از فروش ملک به چندین نفر جلوگیری می‌کند؟
    اگر قولنامه‌ای کد رهگیری داشته باشد، فروشنده ملک نمی‌تواند ملک را به چند نفر بفروشد. زیرا بلافاصله پس از صادر شدن کد رهگیری برای اولین معامله، کد پستی ملک معامله شده در سامانه سراسری معاملات مسکن، ملک قفل می‌شود و در فهرست املاک فروش رفته قرار می‌گیرد.

    با استفاده از کد رهگیری، به چه اطلاعاتی از ملک می‌توان دست پیدا کرد؟‌
    می‌توان به اطلاعات بدهی‌های ملک، در طرح بودن یا نبودن ملک و… دسترسی پیدا کرد.

    آیا با داشتن کد رهگیری پیگیری‌های حقوقی و قضایی ملک راحت است؟
    بله. قرارداد‌هایی که دارای کد رهگیری هستند در مراجع قضایی اعتبار زیادی دارند و به راحتی می‌توان نسبت به حقوق از دست رفته هریک از طرفین قرارداد اقدام کرد. مثلا مالک با در دست داشتن قرارداد دارای کد رهگیری می‌تواند مستاجر را وادار به تخلیه به موقع ملک کند و با در دست داشتن این قرارداد به راحتی می‌تواند به مراجع قضایی مراجعه کرده و شکایت کند. فروشنده ملک نیز می‌تواند در صورت عدم دریافت مبلغ معامله و با در دست داشتن قرارداد، موضوع را پیگیری کند.

    داشتن کد رهگیری چه مزیتی برای املاک در طرح ترافیک دارد؟
    اینکه اگر شما در شهر‌هایی که طرح ترافیک در آن‌ها برقرار است زندگی می‌کنید و خانه‌ای که اجاره کرده‌اید در محدوده طرح ترافیک قرار دارد، برای استفاده از امتیازاتی که برای ساکنان در طرح ترافیک برای عبورو‌مرور درنظر گرفته شده است حتما باید قراردادی داشته باشید که دارای کد رهگیری باشد و در غیر این صورت نمی‌توانید برای دریافت این امتیازات اقدام کنید.

    آیا برای اخذ کد رهگیری، طرفین معامله باید هزینه‌ای به بنگاه پرداخت کنند؟
    خیر. هزینه اخذ کد رهگیری با مشاور املاک است.

    دریافت کد رهگیری املاک الزامی است؟
    طبق بخشنامه صادره وزارت صنعت، معدن و تجارت در دی‎ماه ۹۷، گرفتن کد رهگیری برای تمام قرارداد‌ها (اعم از خرید و فروش، رهن و اجاره) توسط مشاوران املاک الزامی است. طبق ماده ۲۸ قانون نظام امور صنفی، در صورتی که بنگاه‌های املاک قراردادی را بدون کد رهگیری صادر کنند، متخلف محسوب شده و با آن‌ها برخورد می‎شود.

    حتما تا حالا به اهمیت اخذ کد رهگیری در معاملات مسکن پی بردید. به خریداران و حتی مستاجران توصیه می‌شود که در اولین اقدام برای اجاره یا خرید واحد مورد نظرشان، کد رهگیری دریافت کنند و اگر به مانع برخورد کردند، به راحتی از کنار این مساله عبور نکنند، بلکه پیگیری کنند تا هرچه سریع‌تر کد رهگیری را دریافت کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید