مکانیزم عملکرد واریاتور چگونه است؟

گیربکس دور متغیر یا واریاتور چیست؟

یکی از رایج ترین روش های کاهش دور خروجی از الکتروموتورها، استفاده از گیربکس دور متغیر (واریاتور) می باشد. این نوع گیربکس، دور را بصورت مکانیکی به میزان 0.9 تا 0.1 دور خروجی از الکتروموتور کاهش می دهد. مکانیزم کاهش دور دستی بوده و از طریق باز و بسته نمودن پیچی که در بالای این گیربکس تعبیه شده صورت می پذیرد.

فروش موتور گیربکس دور متغیر

گیربکس دور متغیر می تواند به الکترو موتور سه فاز یا تک فاز متصل کرد.نوع تک فاز آن معمولا 220 ولت با دور 100RPM قابل کوپل شدن است. گیربکس دور متغیر بین الکتروموتور و گیربکس قرار می گیرد و امکان کاهش دور خروجی از گیربکس را در بازه مشخص و بدون نیاز به اینورتر فراهم می آورد. گیربکس های دور متغیر با توجه به توان الکتروموتور ورودی دسته بندی می شوند. هر مقدار توان ورودی بیشتر باشد، گیربکس دور متغیر نیز بزرگتر و قویتر می شود. کاهش دور متداول در این گیربکس ها عموما تا نسبت 1 به 5 می باشد. جنس دنده های گیربکس دور متغیر فولادی و جنس پوسته می تواند فولادی یا آلومینیومی است.

تعمیر گیربکس دور متغیر | قیمت گیربکس دور متغیر

انواع گیربکس دور متغیر

گیربکس دور متغیر بر اساس نوع طراحی به دسته های زیر تقسیم بندی می شود:

  • گیربکس دور متغیر تسمه پولی
  • گیربکس دور متغیر واریاتور
  • گیربکس دور متغیر هیدرولیکی

مکانیزم عملکرد گیربکس دور متغیر

گیربکس دور متغیر تسمه پولی با تغییر در فاصله پولی باعث تغییر وضعیت در تسمه انتقال دهنده نیرو می شود. این کار به این صورت است که با تغییر وضعیت پولی و با کوچک شدن آن میزان فشار تسمه بیشتر شده و سرعت نیز افزایش می یابد و بالعکس. مکانیزم عمل گیربکس دور متغیر از طریق انتقال قدرت بوسیله یک مخروط اصطکاکی که بر روی شفت موتور قرار می گیرد و یک رینگ اصطکاکی که بر روی محور فولادی گیربکس می باشد، ایجاد می شود.

میزان گشتاور و دور خروجی بین این دو قطعه بوسیله صفحات بادمکی کلاچ تنظیم می شود. یک فنر که در مرکز شفت گیربکس دور متغیر قرار دارد، فشار بین مخروط اصطکاکی و رینگ را تنظیم می کند. تغییر دور ورودی از الکتروموتور با استفاده از یک رک و پینیون که با پیچ کنترل گیربکس قابل تنظیم است، ایجاد می شود.

اجزا گیربکس متغیر

  • مخروط اصطکاکی
  • رینگ اصطکاکی
  • فنر
  • صفحات بادامکی کلاچ
  • شافت فولادی (محور پولادی)
  • پینیون
  • رک

کاربرد گیربکس دور متغیر

این گیربکس در صنایعی که نیاز به تغییر دور دارند استفاده می شود مانند:

  • مانند دوک نخ در صنایع نساجی .
  • دستگاه های سنگ بری
  • نوار نقاله
  • صنایع پلیمری
  • نوشابه سازی
  • سیم پیچ های اتوماتیک

نکات مهم برای انتخاب گیربکس دور متغیر

  • مشخصات فنی موتور به عنوان محرک.
  • مشخصات ماشین برای بکار گیری از دور.
  • نحوه اتصال به موتور از طریق مستقیم، کوپلینگ و غیره.
  • نحوه اتصال به ماشین از طریق مستقیم، همراه با یک گیربکس دیگر و غیره.
  • شرایط محیط از قبیل دما، وجود گرد وغبار، رطوبت، حرارت مستقیم و غیره.
  • میزان بار شعاعی و محوری.

شرایط نگهداری گیربکس دور متغیر

  • برای طولانی تر شدن عمر گیربکس سرعت آن را در هنگام حالت سکوت تغییر ندهید.
  • به نحوه اتصال گیربکس به موتور توجه شود. موتور باید حرکت آزاد داشته باشد و پایه های آن به جایی متصل نباشد.
  • روغن کاری بین بلبرینگ های سوزنی الزامی است. از روغن با استاندارد طراحی منطبق بر کاتالوگ محصول استقاده کنید.

شرایط نصب گیربکس دور متغیر

  • جهت جلوگیری از ایجاد ارتعاش سطح محل نصب باید صاف و مسطح باشد.
  • جهت جلوگیری از ضربه ناشی از اعمال بار از کوبلینگ های هیدرولیکی استفاده شود.
  • جهت سهولت در نصب پولی یا چرخ زنچیر از نوع دارای رزوه استفاده شود.
  • شافت خروجی جهت جلوگیری از اکسید شدن، ابتدا کاملا تمیز وسپس گیریس کاری شود.
  • سطح واسکازین دستگاه قبل از راه اندازی چک شود. از ریختن بیش از اندازه واسکازین جدا اجتناب کنید. در فصول سرد از واسکازین با استاندارد EP250 و در فصل گرم از واسکازین با استاندارد EP150 استفاده شود. واسکازین را پس از 200 ساعت کارکرد اولیه تعویض کنید. برای سری های بعد پس از 1000 ساعت کار تعویض شود.
  • سوپاپ هوای گیربکس همیشه در بالای آن قرار دارد تا از تجمع بخارات حاصل از گرمایش واسکازین جلوگیری شود.
  • هنگام انتخاب دستگاه به مشخصات موتور و ماشین مورد استفاده توجه کنید.

برندهای مطرح گیربکس واریاتور

  • گیربکس دور متغیر سیتی (SITI)
  • گیربکس دور متغیر بونفیلیولی (Bonfiglioli)
  • گیربکس دور متغیر SEW
  • گیربکس دور متغیر موتوواریو (Motovario)
  • گیربکس دور متغیر ترامک (Tramec)
  • گیربکس دور متغیر STM

موتور گیربکس دور متغیر چیست؟

گیربکس دور متغیر در لیست گیربکس های صنعتی قرار گرفته است. این گیربکس قابلیت تغییر دور از کم به زیاد ( کاهش بصورت مکانیکی دور را به میزان 0.9 تا 0.1 دور خروجی) را دارد. این مدل از گیربکس ها زمانی استفاده می شود که نیاز به دور نسبی داشته باشیم. یعنی دور ثابت به کار ما نیاید. گیربکس واریاتور به صورتی طراحی شده است که می توان تا حدود 5 برابر دور موتور را کم کرد (نسبت تبدیل 1 به 5) و یا افزایش داد.

این رویکرد سبب می شود که افت توان موتور صورت نگیرد. در مواقعی که دسترسی به موتور گیربکس دور متغیر فراهم شده است بهتر است سطح نیاز پروژه سنجیده شود. با ادامه مطلب همراه باشید تا در مورد انواع گیربکس واریاتور و کاتالوگ گیربکس دور متغیر بطور مفصل کند و کاو کنیم.

نحوه عملکرد موتور گیربکس دور متغیر چیست؟

گیربکس های دور متغیر به صورت تسمه پولی هستند. به این معنی که وقتی میزان فشار وارد شده به تسمه بیشتر شود، سرعت هم بیشتر شود و در نهایت وضعیت پولی تغییر می کند. یعنی سایز آن کوچک می شود. این عملکرد به شکل برعکس نیز معنا پیدا می کند. (گیربکس دور متغیر تسمه پولی با تغییر در فاصله پولی باعث تغییر وضعیت در تسمه انتقال دهنده نیرو می شود. این کار به این صورت است که با تغییر وضعیت پولی و با کوچک شدن آن میزان فشار تسمه بیشتر شده و سرعت نیز افزایش می یابد و بالعکس.)

مکانیزم عملکرد گیربکس دور متغیر به این صورت است که برای انتقال قدرت نیاز به سیستم خاصی است. در این راستا یک قطعه مخروطی روی شفت موتور قرار می گیرد. همینطور یک رینگ اصطکاکی نیز روی محور فولادی گیربکس سوار می شود. میزان گشتاور و دور خروجی برای این دستگاه ها به واسطه صفحات بادامکی کلاچ تغییر خواهند کرد. یعنی شرایط تنظیم آن وجود دارد.

یک فنر در بخش مرکز شفت گیربکس دور متغیر قرار گرفته است. این فنر سبب می شود که فشار بین مخربوط اصطکاکی و رینگ به درستی تنظیم شود. برای اینکه دور موتور تغییر کند نیاز به یک رک و پینیون است که با پیچ کنترل گیربکس قابل تنظیم خواهد بود. این گیربکس ها به طور کلی دارای سیستم اجرایی مخصوصی هستند و به نوعی دور هیدرولیک برای این دستگاه سبب صرفه جویی در انرژی نیز می شود که از موارد پر اهمیت محسوب می شود.

طرز کار موتور گیربکس دور متغیر

برای اینکه عملکرد گیربکس دور متغیر به درستی صورت بگیرد نیاز است که شرایط نصب آن به خوبی رعایت شود. اولین موضوع برای عملکرد صحیح این گیربکس، اجرای آن روی سطح صاف و مسطح است. سطح صاف و مسطح برای جلوگیری از ایجاد ارتعاش بسیار پر اهمیت است. برای جلوگیری از ضربه ناشی از اعمال بار می بایست کوپلینگ های هیدرولیکی استفاده شود. برای اینکه نصب این دستگاه به درستی اجرا شود نیاز به چرخ زنجیر از نوع رزوه است. از سوی دیگر شفت خروجی برای جلوگیری از اکسید شدن می بایست دقیقاً تمیزکاری شود. حتی گیربکس کاری این بخش نیز اهمیت زیادی دارد.

موضوع دیگر برای گیربکس های دور متغیر مربوط به سطح واسکازین است. سطح واسکازین می بایست پیش از راه اندازی به درستی چک شود. به طور کلی از ریختن بیش از اندازه واسکازین می بایست خودداری شود. در فصل های سرد استاندارد واسکازینی که برای دستگاه در نظر گرفته می شود EP250 بوده و در فصل گرم سال این مقدار می بایست با استاندارد EP150 ارزیابی شود.

واسکازین ها پس از 200 ساعت کارکرد می بایست تعویض شوند. البته در سری های بعد تعویض واسکازین پس از 1000 ساعت کار صورت می گیرد. یک موضوع دیگر مربوط به سوپاپ هوای گیربکس است. سوپاپ هوای گیربکس همیشه در بخش بالای دستگاه قرار گرفته است. این قسمت سبب می شود تا از تجمع بخار تا حد زیادی جلوگیری شود.

مشخصات موتور در عملکرد دستگاه تاثیر زیادی دارد. در واقع گاه نوع موتور دستگاه متفاوت بوده و عملکرد آن نیز به شکل خاصی در نظر گرفته می شود. دستگاه بر اساس نوع عملکرد دسته بندی می شود. این مدل گیربکس ها اگر از نظر موتور قوی نباشند با مشکل روبرو می شوند.

مشخصات فنی گیربکس دور متغیر یا گیربکس واریاتور

گیربکس دور متغیر به صورتی طراحی شده است که قابلیت اتصال به الکتروموتورهای سه یا تک فاز را دارد. در واقع نوع اجرای این دستگاه به شکلی است که می تواند دور خروجی را در یک دوره زمانی مشخص کاهش دهد بدون اینکه نیاز به اینورتر داشته باشد. این محصول شامل پمپ های تک فاز بوده که معمولاً 220 ولت هستند.

همینطور سیستم 100 RPM نیز برای این دستگاه در نظر گرفته شده است که قابلیت کوپل شدن دارند. در حال حاضر این گیربکس ها بر اساس توان الکتروموتور ورودی دسته بندی مخصوص به خود را دارند. به طور کلی بسته به توان ورودی و همینطور اندازه گیربکس می توان گفت که سبک های گوناگونی برای این گیربکس ها ارزیابی شده است.

دستگاه هایی که توان ورودی بیشتر و گیربکس قوی تری مورد استفاده قرار می گیرند نیاز به سایز بزرگتر دستگاه خواهد بود. جنس دنده های فولادی برای گیربکس دور متغیر بسیار مهم است. حتی می بایست به جنس پوسته نیز دقت کرد که گاه فولادی و گاه آلومینیومی در نظر گرفته می شود. به هر صورت در مشخصات فنی این گیربکس ها نوع موتور، دنده ها و پوسته بسیار پر اهمیت هستند و می بایست همه جوانب به شکل اصولی ارزیابی شوند. جنس شفت این دستگاه معمولاً از فولاد سخت است. جنس بدنه از آلیاژ آلومینیوم ریخته گری شده استفاده شده است. سرعت خروجی با موتور 2 قطب بین 340 تا 2000 در نظر گرفته شده است.