آشنایی با رزولوشن تصویر در دوربین های مدار بسته

بررسی انواع رزولوشن و کیفیت تصویر در دوربین مدار بسته، عوامل موثر بر کیفیت سیستم های نظارت تصویری و مدار بسته، ابعاد تصویر در رزولوشن های مختلف، نحوه تشخیص کیفیت دوربین مدار بسته و بهترین برند دوربین مدار بسته از نظر کیفیت تصویر

آیس پلاس

مهم ترین پارامتر در سیستم های نظارت تصویر رزولوشن تصویر یا همان کیفیت تصویر است. رزولوشن تراکم پیکسل ها یا همان نقاط نوری است که بر روی مانیتور نمایش داده می شود. در این مطلب از فروشگاه آیس پلاس می خواهیم به بررسی نقش رزولوشن در سیستم های نظارت تصویری و مدار بسته، انواع رزولوشن و ابعاد تصویر آن ها و روش تشخیص رزولوشن تصویر در سیستم های مدار بسته بپردازیم.

شرکت آیس پلاس جهت دسترسی آسان و سریع مشتریان گرامی به تمامی اقلام و کالاهای مورد نیاز جهت نصب دوربین مداربسته و دزدگیر اماکن، اقدام به تهیه لیست های قیمت عمده دوربین مداربسته ، لیست همکاری دزدگیر اماکن و لیست لوازم جانبی دوربین مداربسته نموده است تا همکاران گرامی بدون نیاز به چندین فروشنده و پخش کننده تجهیزات نظارت تصویری، کالاهای مورد نیاز خود را به صورت یکجا و در اسرع وقت تهیه نمایند. لیست های قیمتی به طور منظم بروزرسانی شده و در دسترس همکاران گرامی فعال در زمینه فروش و نصب دوربین مداربسته و دزدگیر اماکن قرار می گیرند تا همکاران عزیز بتوانند قیمت های به روز پخش دوربین مداربسته را همیشه در دسترس داشته باشند.

رزولوشن سیستم های نظارت تصویری به دو عامل بستگی دارد. عامل اول خود و دیگری دستگاه DVR یا دستگاه NVR مورد استفاده در سیستم است. دوربین های مدار بسته در انواع دوربین های تی وی لاین ( TV Line) در انواع 600، 800 و 1000 که همان دوربین 1 مگاپیکسل است، 1.3 مگاپیکسل، 2 مگاپیکسل، 5 مگاپیکسل هستتند. اخیرا دوربین های 8 مگاپیکسل نیز وارد بازار شده اند که کیفیت تصویر فوق العاده بالایی دارند.

در دوربین های مدار بسته آنالوگ، تی وی لاین (TVL) مشخصه اصلی آنهاست و نشان دهنده تعداد پیکسل های موثری است که می تواند تولید و ارسال شود. سال های زیادی سیستم های نظارت تصویری بر پایه ی سیستم های آنالوگ بود اما در حال حاضر این سیستم ها جای خود را به سیستم های دیجیتال داده اند.

مهم ترین عامل در کیفیت نهایی تصویر سیستم های نظارت تصویری، دستگاه ضبط تصاویر ( دستگاه DVR یا دستگاه NVR ) است که وظیفه پردازش تصاویر را بر عهده دارد و تاثیر مستقیم بر خروجی تصویر نهایی دارد. دستگاه های DVR و NVR در انواع مختلف 2 مگاپیکسل، 4 مگاپیکسل، 5 مگاپیکسل، N1080 یا همان 1.3 مگاپیکسل در بازار موجود هستند.

کیفیت تصویر در دستگاه های دی وی آر و NVR به دو عامل بستگی دارد. یکی کیفیت پخش تصاویر و یکی کیفیت بازپخش تصاویر است. برای مثال روی مشخصات دستگاه DVR کیفیت 5 مگاپیکسل نوشته شده و در هنگام مشاهده تصاویر بر روی مانیتور نیز همان کیفیت 5 مگاپیکسل را به شما ارائه می دهد اما این فقط کیفیت پخش بر روی مانیتور است. نکته ی مهم این است که کیفیت ضبط یا باز پخش تصاویر نیز همان کیفیت باشد. ممکن است همان دستکاهی که کیفیت پخش 5 مگاپیکسل را می دهد، کیفیت ضبط و بازپخش 2 مگاپیکسلی داشته باشد. این دستگاه ها اصطلاحا به دستگاه های 5 مگاپیکسل پخش و 2 مگاپیکسل ضبط شناخته می شوند.

معمولا کیفیت ضبط و باز پخش تصاویر مهم تر از کیفیت پخش تصاویر است. چون هنگامی از تصاویر دوربین مدار بسته استفاده می شود که در یک محل اتفاق یا حادثه ای رخ می دهد و به بازبینی تصاویر دوربین مدار بسته نیاز پیدا می کنیم. پس حتما در هنگام خرید دستگاه DVR یا NVR حتما به این نکته دقت داشته باشید که کیفیت ضبط تصاویر نیز مانند کیفیت پخش آن باشد و پایین تر نباشد. برای مثال دستگاه های 1080P که به دستگاه های 2 مگاپیکسل معروف هستند کیفیت پخش آن بر روی مانیتور 2 مگاپیکسل است اما کیفیت ضبط و بازپخش تصاویر در آن ها 1080N یا همان 1.3 مگاپیکسل است.

Familiarity with image resolution in CCTV cameras

ابعاد تصویر در رزولوشن های مختلف

هر تصویر دارای یک طول و یک عرض است که بر حسب پیکسل بیان می شوند. دوربین های یک مگاپیکسل که پایین ترین کیفیت تصویر در بین دوربین های مدار بسته در بازار را دارند معمولا ابعاد تصویرشان  1280*720 یا 1280*960 است. دوربین های 1.3 مگاپیکسل نیز ابعادی در حدود 1280*1024 دارند. دوربین های 2 مگاپیکسل یا همان 1080P نیز معمولا دارای ابعاد 1920*1080 و یا1920*1200هستند.

دوربین های مدار بسته 5 مگاپیکسلی که کیفیت بالایی هم دارند دارای ابعاد تصویر 2560*1920 هستند. دوربین های 6 و 8 مگاپیکسلی نیز به ترتیب دارای رزولوشن 3032*2008 و 3264*2448 هستند.به طور کلی هر چقدر رزولوشن و ابعاد تصویر یک دوربین یا دستگاه بالاتر باشد، تصاویر با کیفیت تر و با جزییات بیشتری را ارائه می دهد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که در دوربین های تحت شبکه هر چقدر ابعاد و رزولوشن تصویر بالاتر باشد، پهنای باند بیشتری هم لازم دارد.

نحوه تشخیص کیفیت دوربین مدار بسته

برای اینکه بتوانید رزولوشن واقعی یک سیستم نظارت تصویری را تشخیص دهید، باید یک خروجی تصویر از دستگاه بگیرید و در نرم افزاری مانند مدیا پلیر ویندوز یا نرم افزار های دیگر که ابعاد تصویر را به شما می دهند، پخش کنید و ابعاد واقعی خروجی تصویر دستگاه را ببینید. اعداد این ابعاد تصویر بر حسب پیکسل بوده و حاصل ضرب این اعداد کیفیت تصویر واقعی را مشخص می کند. برای مثال اگر ابعاد تصویر در نرم افزار مدیا پلیر 2000 پیکسل در 3000 پیکسل باشد حاصل ضرب آن ها در هم 6000000 می شود و نشان دهنده کیفیت تصویر 6 مگاپیکسلی است.

دوربین های مداربسته دو مگاپیکسلی در بازار خیلی رایج هستند. ابعاد تصویر دوربین های 2 مگاپیکسلی معمولا 1080 پیکسل در 1920 پیکسل است که حاصل ضرب آن ها در هم 2073600 می شود و نشان دهنده 2 مگاپیکسلی بودن آن هاست.تنها راه اینکه چگونه بفهمید دوربین مدار بسته چند مگاپیکسل است از طریق روش ذکر شده و تست ابعاد خروجی تصویر است که در بالا توضیحات کافی در مورد آن داده شد.

رزولوشن تصویر کدام برند ها بهتر است؟

بهترین خروجی تصویر در بین دستگاه های موجود در بازار را برند هایی مانند داهوا و هایک ویژن دارند. این شرکت ها به شدت بر روی کیفیت ضبط و باز پخش تصاویر کار کرده اند. البته در تمامی مدل های داهوا و هایک ویژن این قضیه صدق نمی کند. برای مثال دستگاه داهوا 5 مگاپیکسل 1080N در بازار موجود است که 5 مگاپیکسل کیفیت پخش تصویر آن است و 1.3 مگاپیکسل کیفیت ضبط و بازپخش تصاویر آن است و مشتری فقط عدد 5 مگاپیکسل را می بیند و اقدام به خرید دستگاه می کند و بعدا در هنگام بازبینی تصاویر ضبط شده متوجه کیفیت پایین تر تصاویر می شود.

برای اطمینان از این موضوع کافی است خروجی تصویر یک دستگاه داهوا 1080N را در کنار خروجی تصویر یک دستگاه 5 مگاپیکسل 5 مگاپیکسل ضبط از برند های دیگر مقایسه کنید متوجه می شوید که کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دستگاه 5 مگ پخش و 5 مگ ضبط از کیفیت تصویر دستگاه داهوا 5 مگ پخش و 1.3 مگ ضبط بسیار بالاتر است. دستگاه های 1.3 مگاپیکسل ضبط داهوا فقط در نمایش تصاویر کیفیت به ظاهر خوبی را نمایش می دهند و آن هم به خاطر تغییرات در تنظیمات رنگ ها، نور و تکنولوژی های جدید است.

  • بهترین روش تشخیص کیفیت دوربین مدار بسته کدام است؟

بهترین روش تشخیص کیفیت دوربین مدار بسته بررسی ابعاد تصویر خروجی است که روش آن را آموزش داده ایم.

  • چه عواملی بر کیفیت فیلم های ضبط شده دوربین مدار بسته موثر است؟
  1. علاوه بر کیفیت خود دوربین مدار بسته کیفیت ضبط و بازپخش تصاسلام وقت بخیر دوربین 5 مگ هایک ویژن خریداری کردم با اینکه nvr، 4k دارم اما کیفیت دوربین 5 مگی که عرض کردم از 7 مگ هم پایینتره، ایا میتونین دلیل این موضوع رو بفرمایین؟ تمام تنظیماتم دستکاری کردم نتیجه ای حاصل نشده
  2. با سلام و درود
    دوست عزیز لطفا مشخص کنید که در کجا دارین این کیفیت را مشاهده می کنید؟ آیا در صفحه مرورگرتون ؟ داخل گوشی؟ و یا مستقیم مموریتون را وصل کردین به دستگاه؟همچنین این احتمال وجود دارد که مشکل از نمایشگرتون باشد که موجب کاهش کیفیت تصویر شده.
  3. سلام، در اِن وی آر هایک ویژن و از طریق مانیتور hd تصاویر رو میبینم، منتها اگر
    کیفیتی که مد نظر بنده هست ضبط بشه در مانیتور hd هم میشه با زوم کردن جزییات تصویر رو دید ولی بدلیل کیفیت پایین ضبط ، با زوم هم جزییاتی حاصل نمیشه و تصویر شطرنجی ارایه میده، و بطور کلی ، نتیجه ی در خور مشخصات اسمی دوربین مثل 5 مگ و غیره… حاصل نمیشه
  4. سلام
    برای من هم چنین مشکلی وجود داشت ولی در برند متفاوت دوربین های من 5 مگاپیکسل بود و هزینه زیادی کردم ولی رزولوشن بیشتر از 2m بالاتر نمی رفت ، بعد از سر و کله زدن با تنظیمات دستگاه و تنظیم لنز دوربین ها متوجه شدم که مشکل از دستگاه هست ، روی اطلاعات dvr نوشته شده 5m-n یعنی دوربین با هر کیفیتی ظبط داشته باشه دستگاه نهایت با کیفیت 2m نمایش خواهد داد .

صرفا فقط از دوربین 5 مگاپیکسل پشتیبانی میکنه و تصاویرش رو نمایش میده نه با نهایت کیفیتش ، دستگاه شما هم شاید 4k باشه و پنل تنظیمات رو با چنین کیفیتی نمایش بده ولی هر چه که هست تصاویر رو با کیفیت پایین نشون میده ، اطلاعاتش رو چک کن به احتمال زیاد مشکل از اون هست ، بعضی از دستگاه ها با کیفیت بالا نمایش میدن و با کیفیت پایین ظیط می کنن ولی بعضی هم با کیفیت پایین نشون میدن و با کیفیت پایین هم ظبط می کنند بستگی به دستگاه dvr داره.

ویر دستگاه DVR بسیار مهم است.

منبع:

ویکی پدیا