تکنولوژیکسب و کار ایرانی

کاربرد انواع چراغ سیگنال در صنعت

امروزه از تجهیزات مختلفی برای اعلام هشدار وقوع یک اتفاق یا حتی عادی بودن وضعیت در تابلوهای برق استفاده می شود. انواع لامپ یا نیز جزء رایج ترین تجهیزات هشدار دهنده محسوب می شوند که در رنگ های مختلف تولید شده و هر یک از رنگ های آن نیز معنی خاص خود را دارند. با توجه به اینکه از لامپ سیگنال معمولا در تابلوهای برق، دستگاه های صنعتی و مدار فرمان استفاده می شود؛ اپراتور با در نظر گرفتن رنگ لامپ های سیگنال روشن شده؛ متوجه خواهد شد وضعیت در حالت نرمال بوده یا اینکه اتفاق خاصی در حال رخ دادن است. در ادامه مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از انواع چراغ سیگنال می پردازیم.

بدون شک در یک تابلو برق همواره شرایط در حالت عادی نیست و قطع ناگهانی جریان الکتریسیته، قطع شدن کلیدها یا هر موضوع دیگری ممکن است، رخ دهد. بنابراین باید از یک راهکار اصولی برای هشدار دادن و مطلع شدن اپراتور از وقوع اتفاقات جدید استفاده شود. چراغ سیگنال یکی از ساده ترین و در عین حال بهترین تجهیزات فرمان و هشدار است که هشدار را از طریق نشان دادن نور رنگی اعلام می کند.

چراغ نشانگر یا لامپ سیگنال به طور گسترده در کشتی، ماشین آلات صنعتی و تابلو برق استفاده می شود. در تصویر زیر، شکل این چراغ را مشاهده می کنید. چراغ سیگنال از قطعات زیر ساخته می شود:

  • بدنه پلاستیکی شبیه پیچ
  • درپوش رنگی
  • واشر
  • لامپ LED

در نهایت لامپ سینگال به وسیله یک مهره بر روی تابلو برق یا بدنه دستگاه صنعتی نصب می شود. همانطور که گفتیم لامپ های سیگنال در رنگ های مختلف تولید می شوند و هر رنگ هم یک معنی مشخص دارد. از طرفی حوزه استفاده از چراغ های سیگنال به تابلوهای برق محدود نبوده و بر روی بدنه دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی و همچنین در مدار فرمان نیز نصب می شوند.

چراغ سیگنال تابلویی | چراغ سیگنال چیست

انواع چراغ سیگنال از نظر رنگ

استفاده از چراغ های سیگنال به خصوص همراه با تجهیزات ، از آن جهت اهمیت دارد که وقوع هر اتفاقی در آن ها می تواند خطرناک و آسیب زننده باشد. بنابراین باید از انواع مختلف لامپ سیگنال برای نشان دادن وضعیت های مختلف یک تابلو برق یا دستگاه صنعتی استفاده شود. در حال حاضر لامپ های سیگنال در چند رنگ مختلف تولید می شوند که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

  1. لامپ سیگنال سبز: برای نشان دادن وضعیت عادی (Safe)، استارت یا آماده به کار از چراغ با رنگ سبز استفاده می شود.
  2. لامپ سیگنال قرمز: برای نمایش وضعیت غیرعادی (Danger) یا خطر از رنگ قرمز استفاده خواهد شد.
  3. لامپ سیگنال زرد: از چراغ سیگنال زرد رنگ نیز برای نشان دادن وضعیت هشدار (Warning) استفاده می شود.
  4. لامپ سیگنال آبی: در شرایطی که خطر خاصی شکل نگرفته است، ولی به انجام یک کار مشخص از طرف اپراتور نیاز است؛ چراغ با رنگ آبی روشن خواهد شد.
  5. لامپ سیگنال سفید: استفاده از لامپ سفید بیشتر جنبه نمایشی دارد و توجه یا عدم توجه به آن هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. برای مثال فعال شدن جریان DC در مدار با چراغ سفید اعلام می شود.

بنابراین اپراتورهایی که با دستگاه های صنعتی کار می کنند یا فعال بودن یک تابلو برق را در نظر می گیرند؛ باید با معنی و مفهوم هر یک از انواع رنگ لامپ سیگنال آشنا باشند.

انواع چراغ سیگنال از نظر ولتاژ

  • 12 ولت
  • 24 ولت
  • 110 ولت
  • 220 ولت

نکته مهمی که در مورد ولتاژ لامپ سیگنال وجود دارد این است که هر یک از این چراغ ها ولتاژی از 6 تا 380 ولت دارند، ولی بهتر است از چراغ هایی استفاده شود که ولتاژ نامی آن ها از ولتاژ تغذیه بیشتر است.

انواع چراغ سیگنال از نظر اندازه

بهتر است بدانید علاوه بر اینکه لامپ های سیگنال در رنگ ها و ولتاژهای مختلف تولید می شوند، بلکه اندازه هایی متفاوت هم دارند. اندازه چراغ سیگنال از یک استاندارد خاص پیروی می کند و همه برندهای تولید کننده انواع لامپ سیگنال؛ آن ها را در سایزهایی مشخص می سازند. اندازه لامپ های سیگنال شامل موارد نامبرده در ادامه مطلب است:

  • 8 میلی متری
  • 16 میلی متری
  • 22 میلی متری
  • 30 میلی متری

لازم به ذکر است استفاده از چراغ های 16 و 22 میلی متری در تابلوهای برق رایج تر است و چراغ های 8 و 30 میلی متری مصرف کمتری دارند. مهراذرالکتریک ارائه دهنده انواع تجهیزات برق و صنعت می باشد.

کاربردهای چراغ سیگنال چیست؟

همانطور که گفتیم چراغ های سیگنال جزء تجهیزات هشدار دهنده محسوب می شوند. این چراغ ها؛ هشدار را به واسطه ساطع کردن نور اعلام کرده و هر یک از رنگ های نور چراغ سیگنال هم یک معنی مشخص دارند. بر همین اساس می توانیم به موارد زیر به عنوان کاربردهای لامپ سیگنال در تابلو برق، مدار فرمان و دستگاه های صنعتی اشاره کنیم:

  • قطع یا وصل بودن کلیدها
  • وارد شدن خازن به مدار
  • نمایش تریپ یا فالت
  • وصل بودن جریان DC یا AC
  • نشان دادن وضعیت عادی

بنابراین نحوه نصب درست انواع لامپ سیگنال برای نشان دادن وضعیت های مختلف در یک مدار الکتریکی ضروری است.

چرا نصب چراغ سیگنال ضروری است؟

همانطور که در قسمت های قبل توضیح داده شد، این چراغ های کوچک برای نظارت بر وضعیت تابلو نصب می شوند. هر رنگ این چراغ ها وضعیت خاصی را نشان می دهد. به طور مثال وضعیتی را در نظر بگیرید که چراغ زرد روی تابلو روشن شده است، اگر در همین مرحله عیب یابی انجام شود، از خطرات و آسیب های جدی جلوگیری می گردد.

لامپ سیگنال به تکنسین ها در شناسایی و رفع سریع مشکلات در تابلو برق، موتور و… کمک می کنند. آنها همچنین برای کمک به جلوگیری از حوادث در سیستم استفاده می شوند. به عنوان مثال، اگر چراغ قرمز روی یک مدار روشن شود، تکنسین می تواند بلافاصله مدار را خاموش کند تا از آسیب بیشتر جلوگیری کند. در اینجا برخی از خطرات استفاده نکردن از چراغ های سیگنال تابلو برق آورده شده است:

  • حوادث: بدون لامپ سیگنال، تکنسین ها ممکن است نتوانند مشکلات را به موقع شناسایی کنند و این موضوع می تواند منجر به حوادث جبران ناپذیر شود.
  • آسیب به تجهیزات: اگر چراغ های سیگنال تابلو برق وجود نداشته باشد، مشکلات ممکن است به موقع شناسایی نشوند و این موضوع منجر به آسیب به تجهیزات می گردد.
  • خسارت مالی: عدم شناسایی و رفع به موقع مشکلات، منجر به خسارت های مالی شدید می شود.
  • تلفات جانی: اگر خرابی ها حل نشوند، می توانند منجر به آتش سوزی تجیزات، سوختگی افراد و حتی مرگ شوند.

در پایان

شرایط وسایل، تجهیزات، تابلوهای برق و به طور کلی هر مداری که جریان الکتریسیته به آن وارد می شود؛ همیشه پایدار و عادی نیست. بلکه گاهی اوقات مشکلاتی رخ می دهند که در صورت برطرف نشدن به موقع، خطرناک هستند. به همین علت از انواع چراغ سیگنال برای نشان دادن وضعیت های مختلف؛ عادی، خطر، هشدار، و غیره استفاده می شود. با توجه به اینکه لامپ های سیگنال در رنگ ها، اندازه ها و ولتاژهای مختلف تولید شده و هر کدام کاربرد مختص به خود را دارند؛ بنابراین تکنسین ها باید با معنی و مفهوم رنگ های لامپ سیگنال آشنا بوده و به موقع اقدامات لازم را انجام دهند.