عمومیکسب و کار ایرانی

دلایل اصلی در خراب شدن و روشن نشدن لامپ هود صنعتی چیست ؟

خرابی تبدیل کننده یکی از دلایل ممکن برای روشن نشدن چراغ هود است. تبدیل کننده وظیفه تبدیل ولتاژ برق شهری به ولتاژ مناسب برای چراغ هود را دارد. اگر تبدیل کننده خراب شده باشد، ولتاژ لازم برای روشن کردن چراغ هود تأمین نمی شود و چراغ ها نخواهند روشن شد. اما باید توجه داشت که خرابی تبدیل کننده تنها یکی از دلایل ممکن برای عدم روشن شدن چراغ هود است و برای تشخیص دقیق علت مشکل، باید به تعمیرکار متخصص مراجعه کرد و تست های لازم را انجام داد.

در موارد دیگری، مشکلات ناشی از سایر عوامل می توانند باعث روشن نشدن چراغ هود شوند. پیشنهاد می شود برای تشخیص دقیق علت مشکل عدم روشن شدن چراغ هود، باید به تعمیرکار متخصص مراجعه کرد و تست های لازم را انجام داد.

دلایل اصلی در خراب شدن و روشن نشدن چراغ هود چیست

چراغ هود یکی از قطعات مهم و کاربردی در هود آشپزخانه است. با این حال، چراغ هود ممکن است خراب شود و نتواند روشن شود. دلایل اصلی در خراب شدن و روشن نشدن چراغ هود عموما به دلیل خرابی لامپ، مشکل در سیستم برقی، ترک خوردن قطعات، خرابی ترانسفورمر و مشکل در سوئیچ می باشند. که در ادامه به تفکیک هر مورد را شرح می دهیم.

احتمالاً علت اصلی روشن نشدن چراغ هود شما مربوط به یکی از عوامل زیر است:

  1. لامپ خراب: یکی از دلایل اصلی خرابی چراغ هود، لامپ خراب است. لامپ های چراغ هود به دلایل مختلفی مانند خرابی الکتریکی، خرابی فیلمان، خرابی هیتر و سایر عوامل ممکن است خراب شوند و نتوانند روشن شوند.
  2. مشکل در سیستم برقی: مشکل در سیستم برقی نیز می تواند باعث خرابی چراغ هود شود. مثلاً ممکن است کابل های برق چراغ هود خراب شده باشند یا برق هود نرسد.
  3. ترک خوردن قطعات: ترک خوردن بعضی از قطعات چراغ هود مانند پایه های لامپ و یا اتصالات برقی می تواند باعث روشن نشدن چراغ هود شود.
  4. خرابی ترانسفورمر: ترانسفورمر چراغ هود مسئول تامین برق برای چراغ هود است. اگر ترانسفورمر خراب شود، چراغ هود قادر به روشن شدن نخواهد بود.
  5. مشکل در سوئیچ: سوئیچ چراغ هود نیز می تواند باعث خرابی چراغ هود شود. مشکلاتی مانند مسدود شدن سوئیچ، خرابی داخلی سوئیچ و یا خرابی دیگر قطعات سوئیچ می توانند باعث روشن نشدن چراغ هود شوند.

بهترین راه برای رفع مشکل، مشخص کردن دلیل روشن نشدن چراغ هود است. در صورتی که مشکل برقی باشد، بهتر است توسط یک متخصص برطرف شود. اگر مشکل در لامپ ها باشد، لامپ های خراب را با لامپ های جدید تعویض کنید. همچنین، در صورتی که مشکل در قطعات چراغ هود باشد، بهتر است قطعات خراب را با قطعات جدید تعویض کنید.

عیب یابی علت های روشن نشدن هود آشپزخانه

توجه داشته باشید که امروزه در آشپزخانه هود جزو وسایل مهم است که باعث می شود زمان روشن کردن آن از تجمع چربی و دود غذا روی وسایل آشپزخانه جلوگیری کند چونکه با استفاده از مکش هود تمام آنها به بیرون هدایت می شود اما اگر با فشردن دکمه روشن نمی شود به خاطر خرابی قطعات داخلی آن از جمله سوختن فیوز،  قطع کلید فرمان هود، نیم سوز شدن موتور و… است که در این مقاله به بررسی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

نرسیدن برق به هود

هود یک وسیله برقی است بنابراین اگر روشن نشود مهمترین دلیل آن نرسیدن برق به دستگاه است که باید بررسی کنید و مطمئن شوید که پریز برق خراب نیست و سیم هود را به پریز دیگر بزنید و یا با استفاده از فازمتر از وجود برق در آن مطمئن شوید.

سوختن فیوز اصلی هود آشپزخانه

یکی از قطعات هود فیوز نام دارد که در صورت خرابی و سوختن فیوز به هیچ وجه روشن نمی شود و تنها با تعویض فیوز هود مشکل روشن نشدن برطرف می شود و این کار باید تنها توسط تعمیرکار حرفه ای انجام شود.

نحوه تعویض فیوز هود آشپزخانه

به دلیل اینکه تعمیر فیوز هود سخت است زمان خرابی بیشتر آنرا تعویض می کنند که مراحل تعویض این قطعه به شرح زیر است.

  • قطع فیوز برق اصلی خانه
  • تعویض سیم فویز سوخته شده
  • تعویض فیوز سوخته با فیوز جدید
  • نصب درب هود
  • اتصال برق اصلی خانه

قطع شدن مدار سیم رابط

بغیر از موارد بالا ممکن است دلیل روشن نشدن هود به خاطر قطع مدار سیم رابط باشد که باعث شود جریان برق به هود نرسد که دلایل مختلفی چون عمر بالای دستگاه، پوسیدگی و اشکالات سیم هود باعث بروز این مشکل می شود که باید توسط تعمیرکار عیب یابی و تعمیر شود.

قطع بودن کلید فرمان هود

برخی مواقع ممکن است یک مشکل ساده چون خرابی کلید فرمان روشن خراب شده باشد که به هر دلیلی چون شکستگی کلید یا موارد دیگر باید توسط تعمیرکار تعمیر شود.

نیم سوز شدن موتور هود آشپزخانه

مهمترین قطعه هود آشپزخانه موتور نام دارد که با نیم سوز شدن این قطعه باید آنرا عوض کنید چونکه باعث می شود هود روشن نشود و برای تعویض موتور هود در تهران کافیه با شماره آی بک امداد تماس بگیرید تا یک قطعه فابریک در جای خود قرار دهد.

بررسی خرابی برد الکترونیکی و تاثیر آن در کار نکردن هود

مورد مهمی که می تواند باعث بروز مشکلات در هود از جمله روشن نکردن آن شود به خاطر خرابی برد الکترونیکی دستگاه است که با تعویض آن با قطعه فابریک و جدید مشکل رفع می شود.

رایج  ترین مشکلات هود و روش تعمیر آن ها

اگر خودتان قصد دارید تا هود آشپرخانه را تعمیر و سرویس کنید، بهتر است با مشکلات رایجی که در اکثر هودها مشترک است، آشنا باشید.

عموما بیشتر مشکلات هود در موتور، برد کنترل اصلی یا سیستم نورپردازی آن است. بنابراین، در صورت بروز مشکل در سیستم هود منزل بهتر است تا این موارد را بررسی کنید.

به طور خلاصه، برای یک هود مشکلات زیادی به وجود نمی آید و مشکلات اصلی آن را می توان در چند مورد خلاصه کرد:

  1. صدای غیر عادی هنگام روشن بودن
  2. روشن نشدن چراغ هود
  3. روشن نشدن فن
  4. ضعیف شدن قدرت مکش
  5. کارنکردن دکمه های لمسی و فیزیکی هود

شنیدن صدای غیرعادی در هنگام روشن بودن هود

در اکثر مواقع هود صدایی عادی، یکنواخت و آرام از خود تولید می کند. زمانی نیاز به تعمیر و یا سرویس وجود خواهد داشت که از هود شما صدایی بلند و غیر عادی شنیده شود. حالا زمانی است که باید در اولین فرصت هود را باز و پروانه ها و موتور آن را بررسی کنید.

عموما صدای غیر عادی هود به دلیل عملکرد نامناسب موتوری که وظیفه چرخاندن فن را به عهده دارد، ایجاد می شود. دلیل این صدای نامناسب هم می تواند فرسوده شدن بلبرینگ موتور هود باشد. مهم است که بدانید موتور هود قابل تعمیر نیست. در نتیجه، تنها گزینه تعویض آن با یک موتور جدید است. کثیف بودن فیلتر هود نیز می تواند دلیل دیگری برای تولید صدای غیر عادی باشد.

شنیدن صدای غیر عادی می تواند دلیل دیگری هم داشته باشد و آن هم گیرکردن جسم خارجی در مسیر گردش پروانه موتور باشد. دلیل دیگر شل بودن پروانه یا خود موتور است که می تواند باعث ایجاد صدای نامتعارف زمان کار کردن هود باشد. در نتیجه باید هود را باز کنید و از شل نبودن قطعات موتور و پروانه مطمئن شوید. با استفاده از خدمات شهر کانال می توانید تا 75% در صرفه جویی داشته باشید.