پزشکی و سلامتکسب و کار ایرانی

تغذیه لاغری شکم

اگر در اینترنت عبارت چربی سوزی شکم را جستجو کنید با بسیاری از روش ها، حقه های تبلیغاتی و ترفندها درباره اینکه «چطور چربی های شکم را برای همیشه آب کنیم» روبرو خواهید شد. این را باید بدانید که هیچ چوب جادویی و راه حل سریعی برای چربی سوزی شکم وجود ندارد.

چرا با وجود اینکه لاغرم شکم هم دارم؟

حتما شما هم افراد لاغر و (حتی خیلی لاغر) را دیده اید، که در عین حال که وزن شان پایین است؛ اما یک توده چربی قابل توجه در ناحیه شکم دارند. چربی شکم لاغرها می تواند دلایل متعددی مانند ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب و بی تحرکی داشته باشد. ما در این مطلب از فیتامین توضیح می دهیم که چه چیزی باعث چربی سوزی بیشتر شکم می شود و چطور می توانیم از شرّ این چربی های سمج خلاص شویم.

ژنتیک نقش زیادی در تعیین محل ذخیره چربی در بدن ایفا می کند، بنابراین برخی از افراد، مستعد ذخیره چربی در ناحیه شکم هستند، حتی بااینکه وزن شان زیاد نیست. علاوه بر این، رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده، چربی های اشباع شده و قندها می تواند به تجمع چربی در “ناحیه شکم” کمک کند. دلیل مهم دیگر، بی تحرکی و دوری از ورزش و فعالیت بدنی است؛ چرا که ورزش نکردن توده عضلانی شما را تحلیل می برد و بدن تان را کند می کند؛ و در نتیجه توده چربی در بدن به وجود می آید.

چربی های شکم چگونه به وجود می آیند؟ چربی شکم زمانی تشکیل می شود که بدن کالری بیشتری از آنچه برای مصرف نیاز دارد، دریافت کند. این کالری های اضافی لاجرم به چربی تبدیل می شوند و در سلول های چربی در سراسر بدن از جمله ناحیه شکم ذخیره خواهند شد.  با گذشت زمان، از آنجایی که این سلول های چربی بیشتر و بیشتر کالری اضافی را جمع می کنند، بزرگتر می شوند و باعث برجستگی بیشتر شکم تان خواهد شد.

چربی سوزی شکم چگونه امکان پذیر است؟

سوزاندن چربی شکمی و به دست آوردن شکمی صاف از طریق رعایت اصل “کالری نقصان” و “ورزش مقاومتی” امکان پذیر است و اگر این دو اصل را رعایت کنید حداقل 6 تا 12 هفته زمان لازم است. هر چه چربی های شکم شما بیشتر و سرسخت تر باشد، باید در آن دوره رژیم غذایی و برنامه ورزشی خود را جدی تر دنبال کنید. همان طور که در بالا گفتیم عواملی که می توانند در ایجاد چربی شکم نقش داشته باشند، عبارتند از رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و قندی، سبک زندگی کم تحرک، استرس، کمبود خواب و ژنتیک.

برای موفقیت در چربی سوزی شکم نیاز به یک برنامه غذایی ورزشی اختصاصی و اصولی دارید. برای گرفتن برنامه خودتان، می توانید با مربیان فیتامین مشورت کنید و بدن دلخواه تان را بسازید. نقش عضلات شکم در چربی سوزی ماهیچه های شکم شما که به نام عضلات شکم یا ماهیچه های میا ن تنه شناخته می شوند، نقش مهمی در سوزاندن چربی های ناحیه شکمی دارند. تقویت این عضلات با تمرینات موضعی، می تواند به طور غیر مستقیم کمک کند تا شما چربی کلی بدن را به طور موثرتری بسوزانید.

این اتفاق به این دلیل است که عضلات شکم شما مسئول تثبیت میان بدن و حفظ وضعیت مناسب بدن تان در طول تمرین هستند. همین موضوع می تواند عملکرد کلی شما را در تمرین بهبود بخشد. علاوه بر این، داشتن توده عضلانی بیشتر می تواند میزان متابولیسم در حالت استراحت را افزایش دهد، به این معنی که حتی در حالت استراحت هم کالری بیشتری می سوزانید. نکته: توجه کنید چربی سوزی شکمی و موضعی تنها از طریق ورزش امکان پذیر نیست؛ برای از بین بردن موثر چربی شکم، باید یک رژیم غذایی ورزشی سالم و مناسب داشته باشید.

برای چربی سوزی شکم چه بخوریم؟

همان طور که گفتیم داشتن رژیم غذایی و رعایت کالری نقصان برای چربی سوزی شکم ضروری است. برای اینکه به چربی سوزی شکم برسید، کالری دریافتی بدن تان را باید به صورت اصولی کاهش دهید. در ادامه مهم ترین موارد رژیم چربی سوزی شکم را خواهیم گفت.

برای بسیاری از افراد با سایز های مختلف مناسب می باشد. طول این نوع شکم بند در حدود 118 سانتی متر است که این امکان را به ورزشکاران سایز های مختلف می دهد که از آن استفاده کنند. در یک سمت این شکم بند چسب پارچه ای تعبیه شده است. این چسب به شما امکان این را می دهد که سایز گن ساعت شنی پادار را به مقدار دلخواه تنظیم کنید و حتی بتوانید با لاغر شدن سایز شکم بند را کوچک تر کنید. یکی دیگر از ویژگی هایی که انواع شکم بند لاغری دارد، علاوه بر لاغری، این است که فشار هایی که به کمر و ستون فقرات وارد می شود را کاهش می دهد .

1. صبحانه بخورید!

حتما و حتما صبحانه بخورید. وقتی می خواهیم وزن کم کنیم شاید این طور به نظر برسد که «هرچه کمتر بخورم بیشتر لاغر می شوم». ولی اینطور نیست. کمتر خوردن و انجام تمرینات ورزشی فقط باعث عضله سوزی خواهد شد نه چربی سوزی.
مطالعات نشان می دهد که خوردن صبحانه (یک ساعت اول پس از بیدار شدن) سطح انسولین را ثابت نگه داشته و سطح کلسترول LDL را پایین می آورد.

2. کالری دریافتی تان را کاهش دهید!

در صورتی چربی سوزی شکم اتفاق میفتد که میزان کالری دریافتی شما کم تر از کالری مصرفی تان باشد. برای از دست دادن نیم کیلو چربی، کاهش دادن 3500 کالری در هفته لازم است؛ یعنی باید 3500 کالری در هفته را از طریق انجام ورزش و رژیم  غذایی کاهش دهید. پیشنهاد می کنیم که 3500 کالری را به روزهای هفته تقسیم کنید. یعنی روزی 500 کالری کمتر در روز مصرف کنید. برای کاهش وزن سالم باید به نکات زیر توجه کنید:

  • مقدار کالری که مصرف می کنید از مواد غذایی سالم باشد.
  • هرگز کالری روزانه تان را به زیر 1200 کالری کاهش ندهید. این کار بدن را وارد حالت قحطی می کند و متابولیسم شما مختل می شود.

3. پروتئین بیشتری مصرف کنید!

پروتئین ها در موادی چون گوشت، مرغ، ماهی، کشک، تخم مرغ و… به میزان زیادی وجود دارند. از این جهت پروتئین برای چربی سوزی شکم و پهلو مناسب است که نسبت به چربی و کربوهیدارت ها مدت بیشتری شما را سیر نگه  می دارد. از طرفی پروتئین سوخت و ساز بدن را بالا می برد و به حفظ تعادل قند خون کمک می کند.

4. سراغ چربی های اشباع نشده بروید!

چربی یک درشت مغذی ضروری بدن است و امکان حذف چربی ها حین کاهش وزن نیست. سعی کنید برای چربی سوزی شکم، بیشتر از چربی های اشباع نشده مثل روغن زیتون، روغن ماهی، آووکادو، دانه های کتان و آجیل استفاده کنید.  این مواد، منابع گیاهی بسیار خوبی از پروتئین و اسیدچرب های امگا 3 هستند. همچنین مصرف آن ها، کلسترول بدن را پایین می آورد و باعث ایجاد احساس سیری و در نتیجه شما خواهد شد. موادی همچون خامه، روغن های نباتی، کره و… از منابع چربی های اشباع هستند و باید برای مدتی دور آن ها را خط بکشید.

5. از سبزیجات و میوه ها غافل نشوید!

غالبا میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر و آب هستند و مصرف آن ها باعث می شود تا شما زودتر احساس سیری کنید. در این صورت شما با خوراکی هایی که مملو از ویتامین و مواد معدنی است، خود را سیر می کنید و به سراغ مواد غذایی بی ارزش و چاق کننده نمی روید. بنابراین در رژیم چربی سوزی شکم، باید انواع سبزیجات مانند اسفناج، کلم بروکلی، سالاد، کلم و میوه هایی همچون موز، سیب، آناناس و پرتقال را مصرف کنید. فیبر سطح انسولین را کاهش داده و باعث سوزاندن چربی احشایی شکم می شود. به طور استاندارد، زنان باید 25 گرم و مردان 30 گرم فیبر به صورت روزانه مصرف کنند.

6. کربوهیدارت های پیچیده مصرف کنید! های پیچیده دارای فیبر زیادی هستند و باعث می شوند تا شما مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. همچنین این کربوهیدرات های پیچیده انرژی زیادی برای هضم نیاز دارند. در یک مطالعه علمی ثابت شد، افرادی که کربوهیدرات بیشتری در رژیم غذایی خود مصرف می کردند، در کاهش چربی سوزی شکم موفق تر بودند. کربوهیدرات های پیچیده شامل موارد زیر می شود:

  • نان گندم قهوه ای
  • برنج قهوه ای
  • کینوآ

7. زیاد آب بنوشید!

نوشیدن زیاد آب، سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می برد، باعث سم زدایی بدن می شود و اشتها را کاهش می دهد. اگر نمی توانید آب را به مقدار زیادی بنوشید، آن را با نعناع، لیمو و …طعم دار کنید. سعی کنید نوشیدنی های کم کالری تر را جایگزین نوشابه های گازدار و نوشیدنی های شیرین و پر شکر کنید. مثلا می تواتید به جای قهوه شیرین، چای سبز بنوشید که چربی سوزی شکم را بالا می برد یا به جای آبمیوه، خودِ میوه را مصرف کنید که قند کمتری دارد. ضمنا باید نوشیدنی های الکلی را تحریم کنید. مصرف الکل باعث تجمع چربی  در ناحیه شکم و باعث چاقی این ناحیه می شود.

8. تعداد وعده های خود را بیشتر کنید! یکی از راه های چربی سوزی شکم این است که باید تعداد وعده های غذایی تان را بیشتر و مقدار هر وعده را کمتر کنید. این کار به هضم آسان تر غذا و چربی سوزی بیشتر شما کمک خواهد کرد. کاربرد انواع گن مخصوص شکم پهلو مختلف و متفاوت می باشد. شکم بند پرو اسپوترز دارای ویژگی کشسانی است و به دلیل این ویژگی و همچنین طول زیادی که دارد .

راهکارهای مقابله با استرس برای چربی سوزی شکم

چاقی و تجمع چربی به خصوص در ناحیه شکم و پهلو یک مسئله و چالش جدی برای افراد زیادی است. متأسفانه استرس و نگرانی های روزمره به این امر دامن می زند و باعث تجمع بیشتر چربی در قسمت شکم می شود. برای دور شدن از استرس، راهکارهای زیر ا توصیه می کنیم.

  • بیشتر افراد به حداقل 7 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. سی دقیقه قبل از خواب موبایل و تلویزیون را کنار بگذارید و شرایط یک خواب با کیفیت و آرام را برای خود فراهم کنید
  • زمانی را برای استراحت اختصاص دهید. حتی 15 دقیقه در روز نیز برای این امر کافی است. به مدت 15 دقیقه بدن خود را ریلکس کنید. نفس عمیق بکشید و نگرانی های تان را فراموش کنید. می توانید در این مدت نیز تمرین یوگای ساده را انجام دهید.
  • هر چیزی که باعث استرس شما شده تا حد امکان از خود دور کنید. اخبار، فضای مجازی یا دوستان با انرژی منفی برای کسی که استرس دارد، بسیار مضر است.

در نتیجه کمر در بهترین و مطمئن ترین حالت قرار می گیرد. دیگر با استفاده از این شکم بند مطمئن می شوید که در هنگام انجام دادن تمرینات مختلف به کمر شما آسیبی وارد نمی شود. همچنین افرادی که شکم بزرگی دارند نیز با استفاده از این گن لیفت باسن می توانند این مشکل خود را حل کنند و بتوانند به راحتی ورزش کنند و علاوه بر آن سرعت لاغری و کوچک شدن شکم خود را افزایش دهد. این موضوع به دلیل این است که باعث می شود تعریق در بدن شما افزایش شود و در نتیجه سریعتر به هدف خود که کم شدن سایز کمر و شکم است برسید.

سخن پایانیکدام غذا برای لاغری بهترین گزینه است؟ چقدر درباره غذاهای لاغر کننده می دانید؟ چه راهکارهایی باید به کار ببریم تا در زمان کمتر، وزن بیشتری کم کنیم؟ همه ما می دانیم که تغذیه چه نقش حیاتی و پررنگی در کاهش وزن دارد. همیشه کم خوردن ما را به نتیجه نمی رساند؛ بلکه باید بدانیم کدام غذا برای لاغری و تناسب اندام مناسب است و نکات مهم تغذیه ای را بشناسیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا به پاسخ همه سوالات بالا برسید.