فیلم و سریال

بهترین سریالهای خارجی علمی تخیلی

بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ ؛ از Alice In Borderland تا Snowpiercer

بله نوبت به بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ رسید! بخش اعظم سال میلادی که امروز آخرین روز آن است را در داخل خانه هایمان گذراندیم و به همین دلیل دنیای تلویزیون برای قابل اتکا بودن محک سختی را در پیش داشت. خوشبختانه سال ۲۰۲۰ اگر چه سالی تراژیک برای جهانیان بود اما در زمینه محصولات صفحه کوچک دنیای سرگرمی یک موفقیت بزرگ بوده و در کنار تولیدات متعدد شاهد ساخت برخی از بهترین سریال های تمام دوران بودیم. ژانر علمی تخیلی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تعداد زیادی از سریال های اورجینالی که در سال ۲۰۲۰ ساخته شدند در کنار سریال های دنباله دار گذشته باعث لذت طرفداران ژانر فانتزی شدند.

در سالی که خود بیشتر به یک داستان علمی تخیلی شبیه بود، قابل درک است که یک سری سریال های تلویزیونی جذاب فضا و فرصتی برای مخاطبان ایجاد کردند تا خود را در دنیاهایی جدید و بدور از دنیای ترسناک ۲۰۲۰ غرق نمایند. سریال هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد در سال ۲۰۲۰ آغاز شده اما جایگاه خاص خود را یافته و می توان آن ها را بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ دانست.

هشدار اسپویل: در طول این مطلب ممکن است بخشی از داستان سریال ها به ناچار اسپویل شود که به خاطر آن پیشاپیش از شما پوزش می طلبیم.

۱۰- Brave New World

سریال علمی تخیلی Brave New World بر اساس یک رمان پرفروش نوشته آلدوس هاکسلی ساخته شده که به مقدار قابل توجهی به منبع اصلی خود وفادار بوده و در عین حال نتیجه یک درام علمی تخیلی هیجان انگیز و جذاب است که با بسیاری از موضوعات پیچیده سر و کار داشته و مجموعه ای از بازی های قوی را در خود دارد. سریال Brave New World داستان دنیایی به اصطلاح آرمانشهری را روایت می کند که قوانین سختگیرانه تک همسری در آن جاری بوده و ساختار اجتماعی نیز سلسله مراتبی است. شهروندان لندنی به شکل مصنوعی متولد شده و به سمت یک سلسله مراتب جفتی هدایت می شوند که مسیر شغلی و زندگی آن ها را تعیین می کند.

با این وجود، گروهی از اعضای این جامعه نظم موجود را به چالش می کشند که آن ها را به مسیر عشق ممنوعه و انقلاب می برد. کتابی که این سریال بر اساس آن ساخته شده کتابی بسیار تاثیرگذار و تعمق برانگیز بوده و از زمانه داستان علمی تخیلی خود بسیار جلوتر. اگر چه نسخه سریالی نیز از بسیاری از جهات این روح مشابه دارد اما کمی بیش از حد به سمت جذابیت های تلویزیونی متمایل شده و بیشتر به جنبه های جنسیتی داستان پرداخته است. بدون شک این سریال یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ است.

سریال هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد جایگاه خاص خود را یافته و می توان آن ها را بهترین سریال های علمی تخیلی سال 2020 دانست.

۹-Utopia

این بازتفسیر آمریکایی از سریال فانتزی فوق العاده بریتانیایی در سال ۲۰۱۳ به نام Utopia نقص های خاص خود را دارد اما آنقدر جذاب هست که توجه مخاطب را جلب کند، به ویژه برای کسانی که می خواستند چیز بیشتری از آن سریال اورجینال ببینند. سریال علمی تخیلی Utopia که توسط گیلین فلین توسعه یافته یک سریال تاریک و منفی نگر است اما با این وجود یک تجربه علمی تخیلی جذاب است. داستان سریال در مورد زندگی گروهی از نوجوانان است که با یک رمان گرافیک مربوط به یگ فرقه مذهبی زیرزمینی آشنا می شوند. از طریق این کشف است که این گروه خود را ملزم به تلاش برای نجات جهان می بیند، در حالی که توسط یک ارگان دولتی مبهم و بسیار خطرناک در معرض تهدید قرار دارد.

این سریال ارتباطات بسیاری با مسائل امروزی داشته که باعث می شود تماشای آن جذاب و همزمان دشوار باشد. این جنبه تاریک از سریال به آن احساس مهم بودن می دهد که از طریق بازی های خوب شخصیت های اصلی داستان به تصویر می کشیده می شود. سریال Utopia نقاط ضعف خود را دارد و محصول نهایی یک نسخه به نسبت خنثی شده از منبع اصلی است اما این سریال علمی تخیلی بخش زیادی از جذابیت تاریکی که منبع اصلی را منحصربفرد ساخت در خود دارد. سریال علمی تخیلی Utopia ارزش تماشا کردن را دارد اگر چه ادامه انتشار آن کنسل شده و از یک فصل فراتر نخواهد رفت.

سریال هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد جایگاه خاص خود را یافته و می توان آن ها را بهترین سریال های علمی تخیلی سال 2020 دانست.

۸- Snowpiercer

سریال علمی تخیلی Snowpiercer بر اساس همان رمانی ساخته شده که فیلم اورجینالی به همین نام در سال ۲۰۱۳ از روی آن ساخته شده و بسیار مورد تحسین قرار گرفت. سری رمان های گرافیکی Le Transperceneige که توسط ژاک لوب، بنجامین لگراند و ژان مارک روشه نوشته شده یک داستان حقیقتاً اورجینال است که به موضوعات مهمی مانند جایگاه اجتماعی، خشونت و سرکوب می پردازد. سریال مذکور داستان یک دنیای پساآخرالزمانی را روایت می کند که در آن زمین به یک برهوت منجمد تبدیل شده است. در این دنیا شخصیت های سریال در داخل یک قطار دائماً در حال حرکت با نام The Snowpiercer زندگی می کنند که آن ها را از یخبندان بیرون از قطار محافظت کرده اما باعث شده مجبور باشند در یک فضای تنگ و در یک جامعه بدون کنترل مناسب زندگی کنند. در این شرایط به دلیل نابرابری سیاسی و درماندگی طبقات پایین قطار، خشونت در گرفته و تنش به اوج خود می رسد.

سریال علمی تخیلی The Snowpiercer به عنوان یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ ،به بسیاری از دستاوردهای نسخه سینمایی دست یافته و می توان آن را نگاهی جذاب به شکلی خلاصه از نبرد بین طبقات اجتماعی در معنای کاملاً واقعی آن دانست. همچنین تیم بازیگران سریال نیز مملو از نام های شناخته شده است که از آن میان می توان به جنیفر کانلی و دیوید دیگز اشاره کرد که هر دو بازی های جذابی ارائه می دهند. نکته منفی سریال اما احساس کشدار شدن بیش از حد است اگر چه سازندگان کار فوق العاده ای در ایجاد یک ساختار و انگیزه ها در هر اپیزود انجام داده و کلیت داستان یک داستان ساده «ما در برابر آن ها» است و به همین دلیل سریال The Snowpiercer یک داستان ۱۰ اپیزودی است که به نظر می رسد بی دلیل کش داده می شود. شاید سریال بی نقصی نباشد اما The Snowpiercer یک سریال بسیار منحصربفرد است و ارزش تماشا کردن را دارد.

سریال هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد جایگاه خاص خود را یافته و می توان آن ها را بهترین سریال های علمی تخیلی سال 2020 دانست.

۷- Upload

سریال Upload بیشتر شبیه تلاشی برای ساخت یکی از اپیزودهای سریال Black Mirror است اما یک داستان کاملاً جذاب را روایت می کند که تکنولوژی و عرفان را به چالش می کشد در حالی که همزمان کمدی جذاب و قابل درکش را حفظ می کند. این سریال که توسط گرگ دانیلز خالق سریال های The Office و Parks and Recreation ساخته شده، در مورد مردی است که به شکل ناگهانی و ناموقع می میرد و این اجازه را می یابد که شناخت و درک خود را روی یک دنیای مجازی آپلود کند. بعد از این انتقال، او با این قلمرو جدید از وجود کنار آمده، با فرشته همراهش دوست شده و نسبت به دلایل و شرایط مرگش مشکوک می شود.

مفهوم سریال کمی غیراورجینال است زیرا سریال های دیگری نیز تجسمی از دنیای پس از مرگ را به تصویر کشیده اند، همانند سریال Black Mirror. از بسیاری از جهات، تمرکز اصلی سریال بر روی جنبه های کمدی بوده و می توان آن را نسخه دیجیتالی شده سریال The Good Place دانست. اما اگر این موضوعات را کنار بگذاریم و از سریال به خاطر چیزی که هست لذت ببریم، این سریال به مخاطبان خود اجازه می دهد یک تجربه جذاب و بدون خطر داشته باشند که صحبت های متعددی در مورد وابستگی ما به تکنولوژی و تجاری سازی همه چیز خواهد داشت بدون اینکه خیلی در این زمینه مبهم باشد.

سریال هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد جایگاه خاص خود را یافته و می توان آن ها را بهترین سریال های علمی تخیلی سال 2020 دانست.

۶- Alien Worlds

چه چیزی می تواند از یک مستند دیوید آتنبروئی که در فضا رخ می دهد برای فرار از دنیای کرونایی لذت بخش تر و مناسب تر باشد؟ سریال علمی تخیلی Alien Worlds یک داستان بسیار عجیب و غریب دارد که گمان نمی رفت موفق باشد اما جلوه های ویژه فوق العاده و قابل قبول بودن از لحاظ علم باعث شده که این پروژه بسیار جذاب بوده و ارزش تماشا کردن را داشته باشد. Alien Worlds یک داستان تخیلی است که به عنوان واقعیت ارائه می شود که در ان با استفاده از جلوه های ویژه کامپیوتری گونه های حیات محتمل در دیگر دنیاها به تصویر کشیده می شوند. هر اپیزود شما را به مکان جدیدی برده و تشریح می کند که چگونه موجودات فرازمینی و حیات وحش آن زندگی کرده و به چه خطرات و تهدیدهایی مواجه هستند.

اگر چه داستان سریال بسیار تخیلی است اما Alien Worlds یک رویکرد کاملاً درگیر کننده و جذاب برای استفاده از علم فرضیات به منظور نگاه کردن به جهان خود ما دارد و از دانشی که از محیط زیست زمین داریم برای صحبت در مورد فاکتورهای زیست محیطی که می تواند حیات را در سیارات دیگر شکل دهد استفاده می کند. جلوه های بصری سریال حقیقتاً حیرت انگیز بوده و مشخص است که تلاش و بودجه فراوانی صرف ساخت آن شده و نتیجه پایانی یک تجربه منحصربفرد است که باید امتحانش کنید و بدون شک یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ به شمار می آید.

سریال هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد جایگاه خاص خود را یافته و می توان آن ها را بهترین سریال های علمی تخیلی سال 2020 دانست.

۵- The Midnight Gospel

اگر چه ممکن است عکس این موضوع به نظر برسد اما Rick and Morty در زمینه جذابیت و زیبایی کمدی های علمی تخیلی انیمیشنی انحصار مطلق را در دست ندارد. چندین کارتون علمی تخیلی بزرگسالانه دیگر نیز وجود دارند که تصورات انسانی را درک کرده و در این مسیر مخاطب را به خنده می اندازند و سال ۲۰۲۰ با ورود یک رقیب جدید در این عرصه به نام The Midnight Gospel همراه بود که یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ است. این سریال توسط پندلتون وارد و کمدین دانکن تروسل خلق شده و همین دو نفر برای اینکه بدانید استعداد بسیاری پشت ساخت آن وجود داشته کافی است. داستان سریال علمی تخیلی انیمیشنی The Midnight Gospel در مورد یک پادکستر فضایی به نام کلنسی است که از شبیه ساز چندجهانی خود برای سفر به دنیاهای در حال مرگ دیگر و انجام مصاحبه با ساکنان آن ها استفاده می کند.

این سریال بسیار منحصربفرد بوده و از ابزارهای پادکستی گذشته تروسل استفاده کرده و آن ها را به داستان های فانتزی ماجراجویانه تبدیل می کند. انیمیشنی که در برابر چشم مخاطب قرار می گیرد بسیار باکیفیت و خارق العاده بوده و جلوه های بصری شبیه رویاهایی است که با سبک کارتونی خاص وارد ترکیب شده است. علاوه بر این، محتوای سریال نیز بسیار جذاب است و مفهوم سازی مجدد پادکست های تروسل امکان بیشترین خلاقات را فراهم کرده و به خوبی برای این فضا مناسب است. هر دنیا جذابیت و مرکزیت خاص خود را دارد و فضا برای کلیشه های مشهور دنیای علمی تخیلی مانند زامبی ها، شبیه سازها، پیش بینی های مرگ و بسیاری دیگر فراهم است.

سریال هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد جایگاه خاص خود را یافته و می توان آن ها را بهترین سریال های علمی تخیلی سال 2020 دانست.

۴- Star Trek: Picard

فرانچایز Star Trek یکی از بزرگ ترین دارایی های علمی تخیلی تاریخ تلویزیون است و مخاطبان با گزینه های بسیاری در این دنیا مواجه هستند. سال ۲۰۲۰ نیز با انتشار دو پروژه بزرگ در قالب فصل سوم سریال Star Trek: Discovery  از سرویس نتفلیکس و سریال تازه وارد Star Trek: Picard از سرویس آمازون پرایم همراه بود. در حالی که سریال قبلی جذابیت های خاص خودش را داشت اما کیفیتی متغیر داشت. با این وجود Picard موفق شد بدون خراب کردن هیچ نوستالژی، بار دیگر به سراغ تداوم Next Generations برود. این سریال به میراث ژان لوک پیکارد ادامه داده و نهایت عدالت را در حق این شخصیت به اجرا می گذارد.

این سریال همچنین شخصیت های جدیدی را معرفی کرده و شخصیت های محبوب را نیز به شکلی راضی کننده باز می گرداند. اگر چه Star Trek: Picard بی نقص نیست اما یک تجربه نوستالژی بسیار جذاب برای طرفداران این فرانچایز است. طرفداران Star Trek باید انتظار چیزهایی بسیار بهتر از این سریال داشته باشند زیرا فصل اول آن یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ بوده است.

سریال هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد جایگاه خاص خود را یافته و می توان آن ها را بهترین سریال های علمی تخیلی سال 2020 دانست.

۳- Alice In Borderland

اقتباس یک مانگای مشهور به یک سریال لایو اکشن همیشه دستورالعملی برای موفقیت نبوده زیرا اغلب منبع اصلی برای یک فرم انیمیشنی مناسب تر است. با این وجود، اجازه ندهید این قانون کلی شما را از سریال فوق العاده Alice In Borderland دور کند، زیرا این سریال ژاپنی اورجینال که توسط نتفلیکس ساخته شده یک تجربه تماشای جذاب را برای شما رقم خواهد زد که همه جذابیت های مورد علاقه طرفداران مانگا/انیمه و مخاطبان عام را در خود دارد. داستان این سریال علمی تخیلی در مورد گروهی از جوانان ولنگار و خلافکار است که به یکباره به یک دنیای پساآخرالزمانی منتقل می شوند. در این فضای جدید، آن ها باید با انجام یک سری بازی سادیستی زنده بمانند و هر یک از آن ها بر اساس مقدار امتیازی که به دست آورده اند زنده خواهند ماند.

سریال Alice in Borderland انرژی و جذابیت فرانچایز Saw در قالب یک داستان علمی تخیلی را داشته و چالش های آن همگی نسخه های خونین و دیوانه کننده بازی های کلاسیک دوران کودکی است که باعث پرتنش شدن سریال می شود. علاوه بر این، بازی های شخصیت های اصلی سریال نیز بسیار دوست داشتنی بوده و بدین ترتیب هنگام ورودشان به بازی می توان تنش و هیجان را حس کرد. به دلیل ژاپنی بودن سریال شاید برخی با مشکل زیرنویس مواجه باشند اما یک نسخه دوبله شده به زبان انگلیسی از این سریال نیز وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد و بدانید که جذابیت اصلی سریال در اکشن فیزیکی شخصیت های آن نهفته است. سریال Alice in Borderland یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ بوده اگر چه یک سریال متفاوت به شمار می آید. این سریال علمی تخیلی بسیار جذاب و درگیر کننده بوده و مفهومی بسیار سرراست دارد که باعث شده به شدت مورد تحسین قرار بگیرد.

سریال هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد جایگاه خاص خود را یافته و می توان آن ها را بهترین سریال های علمی تخیلی سال 2020 دانست.

۲- Raised By Wolves

هیچ سریالی در حال حاضر در دنیا وجود ندارد که به اندازه سریال علمی تخیلی Raised By Wolves احساس غریب و منحصر بودن را ایجاد کند. این سریال دارای داستانی تعمق برانگیز، جذاب و مسحور کننده است که گزینه های بسیاری برای سرگرم کردن شما دارد در حالی که همزمان شما را گیج می کند. سریال Raised By Wolves به خوبی روی خط بین این دو راه رفته و در تمام طول این مسیر موفق می ماند. این سریال توسط آرون گوزیکوفسکی ساخته شده و نام بزرگ ریدلی اسکات به عنوان کارگردان و تهیه کننده اجرایی را در پشت صحنه می بیند. می توان سبک کاری و میراث علمی تخیلی اسکات را در جای جای سریال دید اما این ویژگی ها آنقدر شما را از کلیت سریال دور نمی کنند که احساس گیجی کنید که باعث می شود مشارکت اسکات در پروژه بیش از پیش به سود آن باشد.

سریال Raised By Wolves داستان دو ربات انسان نما به نام های پدر و مادر را روایت می کند که وظیفه دارند کودکانی را بعد از یک جنگ بزرگ در زمین، در یک سیاره متفاوت بزرگ کنند. خیلی زود این شخصیت ها با چالش هایی که مربوط به بزرگ کردن کودکان است و همچنین وابستگی ها و دیدگاه های مذهبی متفاوت آن ها روبرو می شوند. سریال Raised By Wolves به عنوان یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ به مفاهیم بزرگ کیهانی می پردازد که در ذات خود انسانی هستند. ایده تفرقه در جامعه به دلیل دیدگاه های متفاوت مذهبی و هوش مصنوعی در یک دنیای علمی تخیلی بسیار پیشرفته مورد بحث قرار می گیرد و همزمان نگاهی جذاب به حالت وجودی کنونی همه انسان ها انداخته می شود. همچنین بازی های شخصیت های اصلی نیز بسیار عجیب و جذاب بوده که از آن میان می توان به تراویس فیمل و آماندا کالین اشاره کرد.

سریال هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد جایگاه خاص خود را یافته و می توان آن ها را بهترین سریال های علمی تخیلی سال 2020 دانست.

۱- Tales From The Loop

سریال علمی تخیلی Tales From The Loop بر اساس اثری از سیمون استالنهاگ سوئدی ساخته شده که یک مفهوم بسیار جاه طلبانه بوده و نسخه سریالی آمازون پرایم نیز نهایت تلاش خود را در اجرای عدالت در حق منبع اصلی خود انجام داده است. اثر استالنهاگ نگاهی ترسناک اما زیبا به آینده ای نزدیک است که در آن تکنولوژی رباتیک و کیهانی راهش را به درون زندگی انسانی خواهد یافت. سریالی که بر اساس یک اثر هنری ساخته شده باید ظاهری زیبا داشته باشد در غیر این صورت هیچ معنایی نخواهد داشت و این همان چیزی است که نقطه قوت اصلی سریال Tales From The Loop است. فیلمبرداری سریال بسیار هیجان انگیز بوده و تماشای آن احساس تجسم تصاویر اورجینالی است که سریال بر اساس آن ها ساخته شده است.

سریال Tales From The Loop به عنوان یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی سال ۲۰۲۰ و شاید بهترین آن ها، به شکلی جذاب نوشته شده که حالتی شبه آنتالوژی دارد و هر اپیزود داستانی مجزا را روایت می کند اما در هر اپیزود شاهد بازگشت شخصیت ها و فضاهای قبلی هستیم که دنیا را مرتبط نگه داشته و همزمان امکان جدا بودن اپیزودها از هم برای منحصربفرد بودن را فراهم می سازد. اگر به روایت تصویری سریال دقت داشته باشید می توانید سرنخ ها و اشاراتی در داستان برای مفاهیم بزرگتر را پیدا کنید. کسانی نیز که به دنبال یک سریال علمی تخیلی جذاب و سرگرم کننده برای فرار از قرنطینه کرونایی هستند نیز با دنیایی جذاب روبرو خواهند شد که هیجان بسیاری داشته و یک روایت کاملاً انسانی دارد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ سریال علمی تخیلی برتر یک دهه اخیر تلویزیون؛ از The Mandalorian تا Westworld

۱۰ فیلم علمی تخیلی جذاب و خوش ساخت برای کسانی که به این ژانر علاقه ای ندارند


فصل تابستان است و یکی از بهترین فرصت‌ها برای تماشای فیلم و سریال های خارجی. صنعت فیلم و سریال به‌ویژه در کشور آمریکا امروزه سریال‌های جذابی در ژانرهای مختلف تولید می‌کند. در این مقاله، با بهترین و پرطرفدارترین سریال‌های خارجی‌ای آشنا می شوید که تا آخرین سکانس شما را معتاد خود می‌کنند.

طی سال‌های اخیر، تماشای فیلم و سریال به‌ویژه سریال های خارجی به یکی از موضوعات موردعلاقه مردم تبدیل شده است. شاید این موج، از زمان سریال‌ های جذابی چون فرار از زندان، لاست و ۲۴ شروع شد و حالا به سریال‌های جذاب دیگری چون برکینگ‌بد، بازی تاج‌وتخت (گیم آو ترونز) و وست‌ورلد رسیده است.

هم‌زمان، استفاده روزافزون از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و ارتقای فرهنگ استفاده از این ابزارهای الکترونیکی نشان می‌دهد بیشتر مردم در بخش عمده‌ای از زمان بیداری، یک صفحه نمایش پیشِ‌روی خود دارند. به‌زودی شاهد تماشای طولانی‌مدت محتوای ویدئویی یا به‌اصطلاح «تماشای ماراتن‌گونه فیلم و سریال» خواهیم بود. با این اوصاف، مخاطبان ساعت‌ها به‌صورت پیوسته، محتوای ویدئوییِ موردعلاقه خود را تماشا می‌کنند.

البته نیازی به گفتن نیست و خودتان بهتر می‌دانید؛ چندین دهه است مردم دیگر زمان زیادی صرف تماشای برنامه‌های تلویزیون نمی‌کنند. اما از آنجایی که سال‌هاست امکان ضبط کردن برنامه‌ها وجود دارد، بسیاری از مردم مخاطبان انبوه برنامه‌های تلویزیونی می‌توانند برنامه موردعلاقه خود را روی دی‌وی‌دی یا حافظه‌های ذخیره‌سازی به‌صورت ضبط‌شده تماشا کنند.

از طرف دیگر، به‌تازگی تماشای مداوم و ماراتن‌گونه نه‌تنها به یکی از کارهای اصلی مردم تبدیل شده است، بلکه سبب شده است که برخی از سرگرمی‌ها براساس همین سطح از علایق مردم شکل بگیرند.

باوجود این، فرقی نمی‌کند که عمر خود را پای تماشای ماراتن‌گونه محتوای ویدئویی گذاشته باشید یا به‌تازگی چنین اعتیادی پیدا کرده باشید! مهم این است که برنامه‌ها و سریال‌ هایی وجود دارند که خیلی زود می‌توانند بین مخاطبان نفوذ کنند و به اولین انتخاب‌ها تبدیل شوند.

۱. بازی تاج‌وتخت (Game Of Thrones)

بی‌صبرانه، هفته‌به‌هفته برای تماشای قسمت‌های جدید یا سال‌به‌سال برای عرضه فصل جدیدی از یک سریال انتظار کشیده‌اید؟! این یعنی تماشای آن سریال واقعا ارزشش را دارد. بازی «تاج‌و‌تخت» یا «گیم آو ترونز»، از آن دست سریال‌‌ های خارجی‌ای است با داستان شوکه‌کننده و فانتزی‌اش شما را معتاد خودش می‌کند.

بازی تاج‌وتخت از شبکه HBO پخش می‌شد و ساخته دیوید بنیاف و دی‌بی وایس است. این سریال درام براساس مجموعه‌کتاب پرفروش «ترانه یخ و آتش» با داستان‌های فانتزی‌اش نوشته جرج آر. آر. مارتین ساخته شده است. در سریال بازی تاج‌وتخت شاهد ترکیبی هنرمندانه از دسیسه‌های سیاسی، فتنه‌ها و فریب‌کاری‌های سلطنتی و یک فانتزی آخرالزمانی هستیم. مجموعه این موضوعات به‌خوبی در قالب یک سریال تلویزیونی جذاب نمایش داده می‌شوند.

شبکه‌ی HBO با تمام قدرت و با هزینه سرسام‌آوری از سریال بازی تاج‌وتخت پشتیبانی می‌کند. همین حمایت باعث شده است این سریال شاید جذاب‌ترین برنامه‌ای باشد که روی آنتن رفته و توانسته است توجه خیلی‌ها را جلب کند.

این سریال شما را در دنیای خود غرق می‌کند، دنیایی که در آن هر لحظه امکان وقوع هر اتفاقی وجود دارد؛ هرکدام از شخصیت‌ها ممکن است از بین بروند و تک‌تک سکانس‌های خشونت‌آمیز و تغییرات ناگهانی داستان شما را برای دیدن ادامه ماجرا کنجکاوتر می‌کنند.

Game of Thrones یکی از بهترین سریال‌های خارجی فهرست ماست. این سریال تاکنون جوایز بسیاری دریافت کرده است. پیشنهاد می‌کنیم آن را تماشا کنید!

۲. فصل اول سریال کارآگاه حقیقی (True Detective)

نیک پیزولاتو و کری فوکوناگا مجموعه‌ای خارق‌العاده و رمزآلود خلق کرده‌اند که بینندگانش، بیش از آنچه فکر کنید، پیگیرِ پیدا کردن قاتل خواهند بود. سریال «کارآگاه حقیقی» یکی از بهترین سریال‌ های خارجی پیشنهادی ماست. ماجرای فصل اول این سریال، درباره دو مأمور پلیس با بازی متیو مک‌کانهی و وودی هارلسون است که در لوئیزینا به‌دنبال قاتلی زنجیره‌ای هستند.

داستان فصل اول سریال کارآگاه حقیقی، علاوه بر نمایش جنایت‌های وحشتناکی که «پادشاه‌ زردپوش» مرتکب شده است، تمرکز زیادی روی رابطه پیچیده میان دو شخصیت پلیس داستان دارد.

۳. چیزهای عجیب (Stranger Things)

یکی دیگر از بهترین سریال های خارجی که در این فهرست به شما معرفی می‌کنیم، سریال «چیزهای عجیب» است. این سریال یکی از بهترین نمونه‌هایی است که به‌خوبی توانسته است مرزهای میان سریال تلویزیونی و فیلم را از بین ببرد. این سریال به‌وضوح در سبک سریال‌های سنتی تلویزیون است و شما را مجبور می‌کند ساعت‌ها برای تماشای آن پای تلویزیون بنشینید.

البته، ماهیت سریال چیزهای عجیب، بیش از اینکه در قالب برنامه‌ای تلویزیونی باشد، در فرمت فیلم ساخته شده است. این موضوع را نه‌تنها در تعداد قسمت‌های کم آن، بلکه در ساختار سریال نیز می‌توان مشاهده کرد.

بازیگران و ماجراها به‌جای اینکه در قالب اپیزودهای مستقل ایفای نقش کنند، بیشتر در هر قسمت در قالب بخشی از داستان کلی دیده می‌شوند. این سریال جذاب به‌گونه‌ای شما را مسحور خود می‌کند که گویی به‌جای تماشای چندین برنامه تلویزیونی به‌طور همزمان، یک رمان عالی را در یک روز خوانده‌اید.

در واقع، مت و راس دافر این مجموعه را طوری ساخته‌اند که هر فصل از آن، بیش از آنکه سریال تلویزیونی باشد، فیلم بلند است. همین موضوع سبب شده است که این سریال را وارد فهرست‌مان کنیم؛ اثری جذاب و درگیرکننده که ساعت‌ها برای تماشای آن وقت صرف خواهید کرد.

حتی اگر با تماشای قسمت نهایی، پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی در ذهن ما باقی بماند و مانند پایان فیلم‌های اصغر فرهادی، باز باشد، همچنان هرکدام از دو فصل اول این سریال، ارزش ساعت‌ها زمان برای تماشای مداوم را دارد.

۴. برکینگ بد (Breaking Bad)

درباره ترجمه فارسی نام سریال «برکینگ بد» اختلاف هست. برخی آن را «افسارگسیخته»، برخی دیگر «ازراه‌به‌درشده» و بعضی هم «قانون‌شکن» ترجمه کرده‌اند. به هر حال، ما این سریال درام آمریکایی را همان برکینگ بد خطاب می‌کنیم.

برکینگ بد یکی از بهترین سریال های خارجی فهرست ماست. وینس گیلیگان و پیتر گولد، اثری تلویزیونی خلق کرده‌اند که در زمینه ماراتن‌های عاطفی، فصلی طلایی از سریال‌ های تلویزیونی را رقم می‌زند. سریال برکینگ بد اثری درخشان در روایت یک داستان بلند است. سریالی است که در لحظات حساس، برخلاف تصور شما که فکر می‌کنید می‌توانید همه‌چیز را حدس بزنید، مسیر داستان را تغییر می‌دهد. کارگردان هیچ‌گاه از این نمی‌ترسد که برای نمایش رفتارهای نفرت‌انگیز انسانی پا را فراتر از تصور شما بگذارد.

در این سریال، «والتر وایت»، با بازی برایان کرانستون، آموزگار درس شیمی در یکی از دبیرستان‌های آمریکا است. داستان این سریال از جایی شروع می‌شود که او بعد از اینکه می‌فهمد سرطان ریه دارد، با همراهی گروهی از هم‌سن‌وسال‌ها و دانش‌آموز قدیمی خود شروع به تولید و توزیع شیشه می‌کند.

برکینگ بد یکی از بهترین سریال های خارجی است که می‌توانید برای تماشای آن، کارهای دیگر خود را لغو کنید! در هر قسمت روایتی بی‌نقص از ماجرا شکل می‌گیرد و بخشی از یک ماجرای بزرگتر فاش می‌شود. تمام فکروذکر شما تا پایان ماجرا درگیر خواهد بود و هنگام تماشای هرکدام از شخصیت‌های اصلی و فرعی داستان و لحظات مجازات این سریال درام، نفس‌تان در سینه حبس خواهد شد.

۵. بافی، قاتل خون‌آشام‌ها (Buffy the Vampire Slayer)

«بافی، قاتل خون‌آشام‌ها» سریال بعدی ماست که در بین بهترین سریال های خارجی این فهرست قرار می‌گیرد. جاس ویدون با مجموعه تلویزیونی خود در قالب درامی جوان‌پسند، یک بار دیگر توانسته است این ژانر تلویزیونی را بر سر زبان‌ها بیندازد.

ماجرای این سریال از جایی شروع می‌شود که هیولاهای بزرگ و شاید در بعضی مواقع، کوچک باید بر خون‌آشام‌کُش‌هایی غلبه کنند که در فیلم به آنها «کُشنده‌» گفته می‌شود. ۲۰ سال بعد، بافی با شور و اشتیاق خود تلاش می‌کند گروهی از شخصیت‌های موردعلاقه‌اش به نام «گروه ممتاز» را دور هم جمع کند که از دوستان باوفای او در دوران دبیرستان هستند.

بافی آخرین بازمانده از کشنده‌هاست که باید در برابر خون‌آشام‌ها و دیوها ایستادگی کند. جلوه‌های‌ویژه این سریال و سبک روایتگری‌اش باعث شده است با اثری پرکشش روبه‌رو باشیم که باید ساعت‌ها پای آن زمان بگذاریم.

۶. توئین پیکس (Twin Peaks)

یکی دیگر از بهترین سریال های خارجی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، مجموعه جذاب «توئین پیکس» است. پخش آن را شبکه نتفلکیس برعهده داشته است. این ساخته دیوید لینچ و مارک فراست را مجله «تایم» جزء صد سریال برتر تاریخ انتخاب کرده است. این سریال سبکی سنتی و قدیمی دارد و طرفداران آثار سوررئال دیوید لینچ را راضی خواهد کرد.

نکته قابل‌توجه درباره سریال توئین پیکس این است که دو فصل اول این مجموعه سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ میلادی پخش شد، ولی به‌شکل عجیبی، فصل سوم آن بعد از ۲۵ سال انتظار، سال ۲۰۱۷ در اختیار مخاطبان قرار گرفت!

شاید توئین پیکس یکی از بهترین آثار لینچ نباشد ولی بی‌تردید، خاص‌ترین اثر اوست. در داستان این سریال، چند مأمور FBI برای کار روی پرونده قتلی وارد شهری فرضی به نام توئین پیکس در آمریکا می‌شوند. ماجراهایی که در این زمینه پیش می‌آید، شما را لحظه‌به‌لحظه درگیر خود می‌کند. تماشای ماراتن‌گونه این سریال تا حدی لذت‌بخش است که بخواهید برای تماشای فصل بعدی آن ۲۵ سال صبر کنید!

۷. ناوبر فضایی گالاکتیکا (Battlestar Galactica)

عنوان بعدی از بهترین سریال های خارجی، مربوط به مجموعه‌ای تخیلی است که سبکی علمی‌ـ‌جنگی دارد. سریال «ناوبر فضایی گالاکتیکا» را رونالد دی. مور و گلن لارسن ساخته‌اند و پخش آن برعهده وب‌سایت Hulu بوده است. این سریال سال ۲۰۰۹ به‌اتمام رسید. باوجود این، سبک آن همچنان مرجع ساخت سریال‌های تلویزیونی علمی‌ـ‌تخیلی با چاشنی سیاست است.

این مجموعه را اولین بار گلن لارسن در سال ۱۹۷۸ میلادی ساخت. بعدها در سال ۲۰۰۳ یک سریال دوقسمتی و در ادامه، ۷۵ قسمت از آن تولید شد.

البته در فصل‌های پایانی، داستان کش‌دار می‌شود. با تبدیل شدن ماجرای حضور در کهکشان به خلق یک افسانه، شاهد مشکلاتی هستیم. گاهی نیز سؤالاتی که در ذهن مخاطب ایجاد شده است، بی‌پاسخ می‌ماند. باوجود این، سریال ناوبر فضایی گالاکتیکا آن‌قدر ظرفیت‌های ویژه دارد که ساعت‌ها شما را پای تلویزیون می‌نشاند.

داستان این سریال مربوط به بازماندگان یک جنگ هسته‌ای است که در یکی از سیاره‌های دورافتاده ساکن‌اند. با وقوع اتفاقاتی ناخواسته، این افراد باید در جست‌وجوی محلی جدید باشند.

۸. آرچر (Archer)

سریال «آرچر» یکی از سریال‌های متفاوت فهرست ماست! کمتر پیش می‌آید که برنامه‌ای تلویزیونی ۷ فصل ادامه داشته باشد و همچنان جذاب، شگفت‌آور، سرگرم‌کننده و اعتیادآور باقی بماند. این سریال ساخته آدام رید است. تفاوت آرچر با دیگر عناوین فهرست ما این است که در سبک انیمیشن و FX ساخته شده است. همین موضوع مخاطبان زیادی را جذب کرده است.

باوجود اینکه در هر فصل و قسمت درگیر داستان‌های مختلفی می‌شویم، ولی از همان ابتدا تمرکز اصلی سریال روی یک داستان بلند است که تمام فصل‌ها را پوشش می‌دهد. ماجراهای معماگونه هر قسمت و داستان پرکشش هر فصل باعث شده است سریال آرچر سرگرمی اعتیادآوری باشد!

۹. وست ورلد (دنیای غرب) (Westworld)

بی‌شک سریال «وست ورلد» یا «دنیای غرب» یکی از بهترین سریال های خارجی‌ای است که در فهرست ما جای دارد. فصل دوم این سریال جذاب و دیدنی هم‌اکنون در حال نمایش است و مخاطبان زیادی به‌صورت جدی این مجموعه را دنبال می‌کنند.

ساخت این سریال علمی‌ـ‌تخیلی برعهده جاناتان نولان و لیزا جوی بوده است. وست ورلد از شبکه HBO پخش می‌شود و فصل دوم آن نیز مانند فصل اولش ۱۰ قسمت دارد. شخصیت‌های این مجموعه در شهری فرضی به‌سبک وسترن و غرب‌ وحشی در آمریکا زندگی می‌کنند. به‌طور کلی ساکنان این شهر «میزبان» نامیده می‌شوند. میزبان‌ها انسان‌های مصنوعی هستند. انسان‌های واقعی‌ای که در ازای پرداخت هزینه به آنها ملحق می‌شوند، «مهمان» نام دارند.

با پخش هر قسمت از این سریال، چه در فصل اول چه در فصل دوم، هفته‌به‌هفته تکه‌ای از داستان پازل‌گونه وست ورلد کامل می‌شود. بسیاری از مخاطبان این سریال گفته‌اند که هر قسمت را بیش از یک بار تماشا می‌کنند تا جزئیات بیشتری بفهمند.

سریال دنیای غرب را باید تلفیقی هنرمندانه از مجموعه فانتزی و تخیل بدانیم. ماجراهای پیچیده و درگیرکننده آن حتی اجازه پلک زدن و نفس کشیدن به شما نمی‌دهد!

۱۰. اجتماع (Community)

به‌نظر می‌رسد بعد از پخش ۶ فصل جذاب و دیدنی از سریال کمدی «کامیونیتی»، ماجراهای این مجموعه به‌پایان رسیده باشد؛ باوجود این، هنوز هم بسیاری از مخاطبان منتظر ارائه فصل جدید این سریال هستند. سریال کمدی «اجتماع» یکی از بهترین سریال های خارجی در ژانر کمدی است. پیشنهاد می‌کنیم آن را تماشا کنید!

این سریال کمدیِ ساخته دن هارمون در طول فصل‌های مختلفش فرازونشیب‌هایی دارد. باوجود این، یکی از متفاوت‌ترین کمدی‌های تلویزیونی بوده است. سریال اجتماع داستان‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد که ساعت‌ها مخاطب را جذب خود می‌کند. شعار فیلم 6 Seasons and a Movie (۶ فصل و یک فیلم) است. این نشان می‌دهد که همه فصل‌ها جذاب و یکپارچه بوده‌اند.

داستان سریال کامیونیتی درباره گروه پژوهشیِ هفت‌نفره‌ای است که به دلایل مختلف از کالجی به نام Greendale سر در آورده‌اند. هرکدام از این هفت نفر نماینده قشری از جامعه هستند که داستان‌های این سریال نیز درباره آنها رخ می‌دهد.

۱۱. فصل اول سریال برادچرچ (Broadchurch)

گم شدن پسر بچه‌ای کوچک در شهری آرام و ساحلی در انگلستان و بعد از آن، اعلام خبر مرگ او سرآغاز سریالی جنایی معمایی به نام «برادچرچ» است. تمام روستاییان منطقه زندگی خود را برای یافتن پسربچه و قاتل او زیرورو می‌کنند. در حالی که سرانجام جنازه پسربچه کنار ساحل پیدا می‌شود، به‌نظر می‌رسد همه‌چیز به گونه‌ای صحنه‌سازی شده که مرگ او تصادفی به‌نظر برسد.

با رسانه‌ای شدن مرگ پسر بچه ۱۱ ساله و حضور دو کارآگاهِ نام‌آشنا در ادامه داستان، سریال برادچرچ آبستن حوادث جدیدی می‌شود. این مجموعه با موضوعات پرکشش و پرتعلیق خود، در فهرست بهترین سریال‌ های خارجی قرار می‌گیرد و می‌تواند شما را ساعت‌ها درگیر خود کند.

۱۲. ریک و مورتی (Rick and Morty)

درباره سریال انیمیشنی «ریک و مورتی» حرف‌وحدیث زیاد است و موافقان و مخالفان خودش را دارد. موافقان و طرفداران این اثر آن را مجموعه‌ای سرگرم‌کننده حاوی لحظات مفرح و ناب می‌دانند که فصل‌به‌فصل ادامه پیدا می‌کند.

در طرف مقابل، مخالفان این مجموعه می‌گویند موضوعات این سریال و قسمت‌های مختلف هر فصل، یکپارچگی لازم را ندارد و تمام ماجرا درگیرکننده نیست.

اما هرچه باشد این سریال به دلایل مختلف در بین بهترین سریال های خارجی جای می‌گیرد و باید از جنبه‌های مختلف به آن توجه کرد. شاید در لایه بیرونی سریال ریک و مورتی نشانه‌هایی از طنز و سرگرمی به‌چشم بخورد؛ باوجود این، در هر قسمت ۳۰ دقیقه‌ای از این سریال، موضوعات درگیرکننده و جذابی در لایه‌های درونی وجود دارد که باعث می‌شود ساعت‌ها برایش زمان بگذارید.

۱۳. یتیم سیاه (Orphan Black)

یکی دیگر از بهترین سریال های خارجی که ارزش ساعت‌ها زمان گذاشتن دارد، سریال «یتیم سیاه»، محصول آمازون پرایم است. این اثر علمی‌ـ‌تخیلی جذاب مجموعه‌ای کانادایی به کارگردانی جان فاست است. اگر بخواهیم به‌صورت کلی درباره موضوع این سریال صحبت کنیم، باید بگوییم ماجرای اصلی این مجموعه درباره شبیه‌سازی است.

خیلی مهم نیست که پلان‌های ضبط‌شده تا چه اندازه جذاب هستند یا چند کلون به داستان اصلی اضافه می‌شود؛ مهم عملکرد و بازی خیره‌کننده تاتیانا ماسلانی در نقش عضو چندگانه «Clone Club» است که هر نگاهی را مجذوب خود می‌کند.

او به‌زیبایی در نقش افراد مختلفی چون آلیسون، کوسیما، سارا، هلنا، راشل و افراد دیگر بازی می‌کند؛ به‌صورتی‌که از هرکدام یک شخصیت جدید ارائه می‌دهد. بی‌تردید سریال یتیم سیاه یکی از بهترین آثار علمی‌ـ‌تخیلی دنباله‌دار است که شاید بعد از تماشای آن نتوانید شخصیت اصلی داستان را تشخیص دهید!

۱۴. مارسلا (Marcella)

سریال «مارسلا» شاید مجموعه‌ای فوق‌العاده نباشد، ولی سرعت روایت داستان و رمزورازی که در آن جریان دارد، باعث می‌شود برخی نواقص سریال را نادیده بگیرید و ساعت‌ها برای تماشای آن زمان بگذارید.

یکی از نقاط خوب یا بد سریال‌های نفس‌گیر و جذاب این است که تلاش می‌کنند تمرکز بیننده روی جزئیات هر قسمت را کم‌رنگ کنند تا او به درگیری با داستان اصلی بپردازد. سریال مارسلا یکی از بهترین سریال های خارجی فهرست ماست که با بازی چشمگیر و خارق‌العاده آنا فریل همراه شده است.

داستان مربوط به کارآگاهی به نام مارسلا است که مشکلات شخصی و خانوادگی او باعث شده بنیان خانواده‌اش از هم گسسته شود. مارسلا ازنظر رفتاری نیز دچار مشکل شده و دائما پرخاشگر و عصبانی است. همین موضوعات در کنار درگیری او با پرونده‌ای پیچیده باعث می‌شود ماجراهای این سریال رقم بخورد.

۱۵. فیوچراما (Futurama)

«فیوچراما» یکی دیگر از سریال‌های انیمیشنی جذابی است که در فهرست بهترین سریال های خارجی قرار می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد مخاطبان از اینکه زمان زیادی صرف تماشای یک انیمیشن سریالی کنند تا نیم ساعت پای یک سریال کمدی بنشینند بیشتر احساس رضایت دارند.

این موضوع به‌خوبی در مورد فیوچراما درست است. هر فصل شامل چندین قسمت است که به‌نوعی ماجراهای تازه‌ای در آن رخ می‌دهد و بیننده را درگیر خود می‌کند؛ انیمیشنی تخیلی و به‌شدت سرگرم‌کننده که دنیایی خیالی همراه با شخصیت‌های بامزه و منحصربه‌فرد را به مخاطب معرفی می‌کند. اما چیزی که باعث شده جذابیت سریال فیوچراما دوچندان شود، قدرت شخصیت‌های اصلی داستان است که به‌نظر می‌رسد به‌خوبی به آنها پرداخته شده است.

۱۶. کیمی اشمیت شکست‌ناپذیر (Unbreakable Kimmy Schmidt)

«کیمی اشمیت شکست‌ناپذیر» نام طولانی یکی از سریال‌های جذاب نتفلیکس است که در قسمت‌های مختلف باعث می‌شود چشم از صفحه تلویزیون بر ندارید. این کمدی دیدنی را رابرت کارلاک و تینا فِی ساخته‌اند. شاید موضوعات مطرح‌شده در آن، در نگاه اول خنده‌دار به‌نظر برسند، ولی با کمی دقت به واقعیت پشت آنها پی می‌‌برید.

داستان‌های این سریال بسیار جذاب و سریع روایت می‌شود. حتی اگر ۵، ۶ یا ۷ قسمت از آن را یک‌باره تماشا کنید، متوجه گذر زمان نخواهید شد.

۱۷. دره خوشحالی (Happy Valley)

حتما سریال‌های معمایی و جنایی زیادی را تا امروز دیده‌اید که نظر شما را جلب کرده‌اند. سریال «دره خوشحالی» یکی از بهترین سریال‌ های خارجی است. شاید این سریال در بین عناوین جنایی منحصربه‌فرد نباشد، ولی اگر تماشای آن را در برنامه خود بگذارید پشیمان نخواهید شد.

ماجرای این سریال در یکی از مناطق فقیرنشین انگلستان رخ می‌دهد. پلیس وظیفه‌شناسی به‌ نام کاترین کاوود با بازی سارا لنکشایر، بعد از خودکشی دخترش، پسر او را بزرگ کرده است. نوه کاترین حاصل رابطه نامشروع مادرش با زندانی‌ای به نام رویس است. با آزاد شدن او، کاترین تلاش می‌کند رویس نزدیک نوه‌اش نشود.

۱۸. دختر سخن‌‌چین (Gossip Girl)

«دختر سخن‌چین» نام یکی از بهترین سریال های خارجی است که طرفداران زیادی دارد. این درام جذاب روایتگر داستان نوجوانان و جوانانی از محله‌های بالای شهر و مرفه‌نشین نیویورک است که بسیار شیک‌پوش، دلسوز، همگام با مد روز و جذاب‌اند.

ماجراهای این سریال جذاب با اقتباس از کتابی با همین نام در ۶ فصل تولید و پخش شد که توانست نظر مخاطبان زیادی را جلب کند. سریال دختر سخن‌چین درباره دو دختر رقیب به نام سرنا و بلیر است. این‌دو ابتدا در تمامی موارد با هم کل‌کل دارند ولی در ادامه داستان به بهترین دوستان یکدیگر تبدیل می‌شوند. ماجرا از جایی آغاز می‌شود که دختری مرموز و ناشناخته تمامی اتفاقات رخ‌داده در بین دانشجویان را بلافاصله منتشر می‌کند.

۱۹. بال غربی (The West Wing)

شاید سریال‌هایی که دهه ۹۰ میلادی و اوایل سال‌ ۲۰۰۰ به‌نمایش درآمدند، خیلی مانند سریال‌های امروزی فرصت نمایش ماراتن‌گونه را نداشتند. ولی سریال «بال غربی» کمی تفاوت دارد؛ حتی در همان زمان جزء سریال‌هایی بود که حاضر بودید ساعت‌ها برای آن زمان بگذارید.

این سریال درام سیاسی محصول شبکه‌ی NBC بود که در ۷ فصل به‌نمایش درآمد و جوایز متعددی هم گرفت. ماجرای این سریال درباره یکی از رؤسای جمهور آمریکا و کابینه اوست.

۲۰. خانه پوشالی (House of Cards)

سریال «خانه پوشالی» یکی از بهترین سریال های خارجی است. تولید این سریال برعهده نتفلکیس بوده است. این سریال ۶۵ قسمت دارد. شاید بتوان سریال خانه پوشالی را جزء اولین سریال‌هایی دانست که مخاطبان زیادی برای تماشای آن ساعت‌ها وقت می‌گذاشتند. این سریال جوایز زیادی از آنِ خود کرده است و نقش‌آفرین اصلی آن کوین اسپیسی است.

کارگردانی قسمت‌های اول به یکی از فیلم‌سازان تراز اول آمریکا یعنی دیوید فینچر سپرده شده بود تا بتواند به‌خوبی خط اصلی داستان را هدایت کند. ماجرای این فیلم درباره انتخابات است. ماجرای یکی از نمایندگان به نام فرانک آندروود را روایت می‌کند که با سنگدلی می‌خواهد رشد کند.

۲۱. شنود (The Wire)

آخرین سریال در لیست بهترین سریال های خارجی، به‌معنای واقعی کلمه یکی از بهترین‌هاست. سریال «شنود» هر آنچه برای میخکوب کردن‌تان پای تلویزیون نیاز دارید را یکجا در خود دارد. درام جنایی و خلافکارانه‌ای با داستانی جذاب و خیره‌کننده در کنار بازی‌های بی‌نقص، همه‌و‌همه دست به دست هم می‌دهند تا بینندگان همیشه منتظر قسمت و فصل جدید این مجموعه باشند.

سریال شنود در ۵ فصل و ۶۰ قسمت در شهر بالتیمور روایت می‌شود که رفته‌رفته شما را با داستان همراه می‌کند. ماجرا درباره گروه‌های گنگستری و توزیع‌کنندگان مواد مخدر است. نکته جالب درباره نویسنده این سریال (دیوید سایمون) این است که خودش سال‌ها در بالتیمور، مأمور پلیس بوده است.


فیلم‌ها و سریال های علمی تخیلی از جمله آثار پرطرفدار و مهیجی هستند که به سادگی مخاطبان را با خود همراه می‌کنند. در این مطلب بهترین سریال های علمی تخیلی جدید و قدیمی را به شما معرفی خواهیم کرد.

ژانر علمی تخیلی (Science Fiction) یکی از ژانرهای پرمخاطب و جذاب سینمایی است که اغلب برای به تصویر کشیدن موضوعات سیاسی، اجتماعی و فلسفی بکار گرفته می‌شود. فیلم‌ها و سریال‌های ساخته شده در ژانر علمی تخیلی عموما مفاهیم و موضوعاتی که هنوز به طور علمی ثابت نشده‌اند و برای بشر بیگانه هستند را مورد بررسی قرار می‌دهند. موضوعاتی چون زندگی در فضا، آشنایی با موجودات فرا زمینی، سفر در زمان و مواردی از این قبیل، محتوای آثار علمی تخیلی را تشکیل می‌دهند. البته این ژانر به دلیل پرداختن به مفاهیم نسبتا ناشناخته و گاها غیرواقعی و فانتزی ممکن است برای برخی مخاطبان واقع‌گرا جذاب نباشد. اما ژانر علمی تخیلی قدمت 100 ساله دارد و از زمان ظهور سینمای صامت وجود داشته است. به همین بهانه در ادامه این مقاله سینمایی از پلازا بهترین سریال های علمی تخیلی دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین سریال های علمی تخیلی

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 

بهترین سریال های علمی تخیلی

در این بخش برترین سریال های علمی تخیلی دنیا را به شما معرفی کرده و هریک را به صورت مختصر مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم. اگر به ژانر علمی تخیلی و فانتزی علاقه‌مند هستید، سریال‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم را حتما تماشا کنید.

 

سریال ناوبر فضایی گالاکتیک – Battlestar Galactica

سریال های علمی

  • سال ساخت: 2009-2004
  • امتیار آی‌ام‌دی‌بی: 8.7/10
  • تعداد فصل‌ها: 4
  • تعداد قسمت‌ها: 76
  • سازنده: رونالد دی. مور (Ronald D. Moore)
  • بازیگران: ادوارد جیمز آلموس، مری مکدانل، کتی سکف، جیمی بامبر و جیمز کالیس

سریال ناوبر فضایی گالاکتیکا یک سریال علمی تخیلی جذاب آمریکایی است که در ژانر علمی تخیلی، پسارستاخیزی، فضایی و درام ساخته شده است. فصل اول این سریال در سال 2004 از شبکه Syfy آمریکا به نمایش در آمد و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و در سال 2009 با انتشار 4 فصل جذاب به پایان رسید. این عنوان توسط مجله تایم در فهرست 100 سریال برتر تاریخ ثبت شد.

داستان سریال ناوبر فضایی گالاکتیکا درباره زندگی گروهی از انسان‌ها است که در یک کهکشان دورافتاده به نام «دوازده قبیله کوبول» زندگی می‌کنند. این انسان‌ها در گذشته با ربات‌هایی به نام سایلان وارد جنگ شدند و این ربات‌ها پس از سال‌ها دوباره به کهکشان دوازده قبیله حمله کرده و بسیاری از ساکنین آنجا را نابود کردند. اکنون تنها 50 نفر از افراد این کهکشان جان سالم به در بردند و داستان اصلی سریال درباره این 50 بازمانده است که برای زندگی به دنبال جای دیگری هستند، اما…

 

سریال تورچ وود – Torchwood

سریال های علمی تخیلی

  • سال ساخت: 2011-2006
  • امتیار آی‌ام‌دی‌بی: 7.7/10
  • تعداد فصل‌ها: 4
  • تعداد قسمت‌ها: 41
  • سازنده: راسل تی دیویس (Russell T Davies)
  • بازیگران: جان بارومن، ایو مایز، بورن گورمن، نائوکو نوری و گرث دیوید-لوید

سریال تورچ وود نیز یکی از سریال های علمی تخیلی ترسناک است که در زمان پخش بینندگان بسیاری داشت. این سریال تخیلی و فانتزی بریتانیایی برای اولین بار در سال 2006 از شبکه BBC Three انگلستان به نمایش در آمد و پخش آن تا سال 2011 ادامه یافت. داستان سریال تورچ وود درباره یک گروه از انسان‌ها است که برای محافظت از سیاره زمین در حال مبارزه با موجودات بیگانه و ناشناخته‌ای هستند که قصد نابودی زمین را دارند.

 

سریال فرینج – Fringe

بهترین سریال های علمی تخیلی

  • سال ساخت: 2013-2008
  • امتیار آی‌ام‌دی‌بی: 8.4/10
  • تعداد فصل‌ها: 5
  • تعداد قسمت‌ها: 100
  • سازندگان: جی. جی. آبرامز (J. J. Abrams)، الکس کورتزمن (Alex Kurtzman) و روبرتو ارسی (Roberto Orci)
  • بازیگران: آنا تورو، جان نوبل، جاشوا جکسون، جان نوبل و جسیکا نیکول

سریال فرینج یکی دیگر از جذاب‌ترین سریال های علمی تخیلی امریکایی محسوب می‌شود که در ژانر درام ماوراطبیعی و تخیلی ساخته شده است. فصل اول این سریال در سال 2008 از شبکه Fox آمریکا به نمایش درآمد و با پخش 5 فصل جذاب و تماشایی در سال 2013 به پایان رسید. جالب است بدانید که دو قسمت ابتدایی سریال فرینج از جمله پر هزینه‌ترین قسمت‌های سریال سازی تاریخ سینما بوده که حدود 20 میلیون دلار هزینه داشته است. این سریال یکی از پرمخاطب‌ترین سریال های علمی تخیلی است که در زمان پخش، طرفداران بسیاری در آمریکا داشت.

داستان سریال فرینج درباره یک افسر پلیس فدرال آمریکا به نام «اولویا دانم» است که در بخش فوق سری اداره پلیس که مخصوص حل ماجراهایی غیرعادی و فراطبیعی است، مشغول به کار است. اولیویا برای حل و فصل این مسائل گنگ و ناشناخته از یک پروفسور به نام «والتر بیشاپ» که از اختلالات روانی رنج می‌برد، کمک گرفته و به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند. اما در میان تمام پرونده‌ها یک مورد مشکوک و غیر طبیعی مشترک وجود دارد که در نهایت اولیویا را به سمت جهان ‌های موازی می‌کشاند.

 

سریال آینه سیاه – Black Mirror

سریال های علمی تخیلی و اکشن

  • سال ساخت: 2019-2011
  • امتیار آی‌ام‌دی‌بی: 8.8/10
  • تعداد فصل‌ها: 5
  • تعداد قسمت‌ها: 22
  • سازنده: چارلی بروکر (Charlie Brooker)

سریال آینه سیاه نیز از بهترین سریال‌های علمی-تخیلی بریتانیایی است که در هر قسمت یک داستان علمی تخیلی جذاب را روایت می‌کند. هر قسمت از این سریال حدود یک ساعت و نیم است که دو فصل اول آن از شبکه Channel 4 بریتانیا به نمایش در آمد، اما در سال 2016 شبکه نتفلیکس حق ساخت این سریال را خریداری کرد و 3 فصل دیگر آن را ساخت. سریال آینه سیاه در طول سال‌های پخش توسط منتقدان مورد تحسین قرار گرفت و با استقبال بی‌نظیری از سوی مخاطبان مواجه شد و جوایز متعددی نیز دریافت کرد. در این مطلب می‌توانید اطلاعات کامل‌تری از سریال آینه سیاه بدست آورید.

 

سریال ماموران شیلد – Agents of S.H.I.E.L.D

برترین سریال های علمی تخیلی

  • سال ساخت: 2020-2013
  • امتیار آی‌ام‌دی‌بی: 7.5/10
  • تعداد فصل‌ها: 7
  • تعداد قسمت‌ها: 136
  • سازندگان: جاس ویدون (Joss Whedon)، جد ویدون (Jed Whedon) و ماریسا تنچرون (Maurissa Tancharoen)
  • بازیگران: کلارک گرگ، مینگ-نا ون، برت دالتون، کلویی بنت و آدریان پالیکی

سریال ماموران شیلد نیز از جمله سریال های علمی تخیلی و اکشن جذاب این فهرست است که پخش آن به تازگی به پایان رسیده است. این سریال در واقع اقتباسی از کتاب‌های کمیک شرکت مارول کامیکس است که فصل اول آن در سال 2013 از شبکه ABC آمریکا به نمایش در آمد و پخش آن نیز تا تابستان 2020 ادامه یافت. این عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین سریال های علمی تخیلی 2020 است که تعداد مخاطبان آن با پخش هر فصل بیشتر و بیشتر می‌شد. برای آشنایی بیشتر با سریال ماموران شیلد می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

داستان سریال ماموران شیلد درباره یک مامور به نام «فیل کولسن» است که افراد خاصی را از سراسر دنیا برای حضور در یک گروه خاص و ویژه به نام «گروه شیلد» جمع‌آوری می‌کند. گروه شیلد درباره نیروهای فراطبیعی ناشناخته، تحقیقاتی انجام می‌دهند و از مردم نیز در برابر موجودات غیرطبیعی محافظت می‌کنند.

سریال 100 نفر – The 100

بهترین سریال های علمی تخیلی

  • سال ساخت: 2020-2014
  • امتیار آی‌ام‌دی‌بی: 7.7/10
  • تعداد فصل‌ها: 7
  • تعداد قسمت‌ها: 100
  • سازنده: جیسون روتنبرگ (Jason Rothenberg)
  • بازیگران: الیزا تیلور، پیج تورکو، لیندزی مورگان، هنری یان کوسیک و بابی مورلی

سریال 100 نفر نیز یکی از سریال های علمی تخیلی جذاب و پرطرفدار محسوب می‌شود که اقتباسی از یک رمان با همین نام است. فصل اول این سریال برای اولین بار در سال 2014 از شبکه The CW آمریکا به نمایش درآمد و پخش آن تا 30 سپتامبر 2020 (30 شهریور 99) ادامه یافت. سریال 100 نفر در ژانر علمی تخیلی، اکشن و پسا آخرالزمانی ساخته شده است. در این مقاله می‌توانید بیشتر با سریال 100 نفر آشنا شوید.

داستان سریال علمی تخیلی 100 نفر روایتگر 97 سال جنگ هسته‌ای میان انسان‌ها است که پس از آن دیگر زندگی بر روی کره زمین از بین می‌رود. حالا هزاران نفر در یک ایستگاه فضایی در مدار زمین ساکن هستند و جمعیت آنها رو به افزایش است. سه نسل در این ایستگاه فضایی متولد می‌شوند که فراتر از ظرفیت آن است. 100 نفر از نوجوانان برای ارزیابی شرایط سکونت زمین به این سیاره می‌آیند و…

 

سریال ساکن برج بلند – The Man in The High Castle

سریال‌های علمی-تخیلی

  • سال ساخت: 2019-2015
  • امتیار آی‌ام‌دی‌بی: 8/10
  • تعداد فصل‌ها: 4
  • تعداد قسمت‌ها: 40
  • سازنده: فرانک اسپاتنیتز (Frank Spotnitz)
  • بازیگران: الکسا داوالس، روپرت اوانس، لوک کلینتنگ و دی‌جی کوالز

سریال ساکن برج بلند نیز یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی خارجی محسوب می‌شود که در ژانر تریلر و تخیلی ساخته شده است. فصل اول این سریال در سال 2015 از شبکه Prime Video آمریکا به نمایش درآمد و پخش آن تا سال 2019 ادامه یافت. این عنوان در زمان پخش با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد و یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی 2019 اعلام شد.

داستان سریال ساکن برج بلند یک داستان تاریخ جایگزین است که در آن کشور آمریکا تحت تصرف ارتش آلمان نازی و امپراطوری ژاپن درآمده است و آمریکا را به سه بخش مجزا تقسیم کرده‌اند. در این میان زنی جوان یک فیلم اسرارآمیز و مهم را پیدا می‌کند که به وسیله آن می‌تواند رژیم‌های خودکامه را نابود و سرنگون سازد.

 

سریال فضای گسترده – The Expanse از بهترین سریال های علمی تخیلی آمریکایی

بهترین سریال های علمی تخیلی فانتزی

  • سال ساخت: 2019-2015
  • امتیار آی‌ام‌دی‌بی: 8.5/10
  • تعداد فصل‌ها: 4
  • تعداد قسمت‌ها: 46
  • سازندگان: مارکس فرگوس (Mark Fergus) و هاوک اوتسبی (Hawk Ostby)
  • بازیگران: توماس جین، استیون استریت، کاس انور و شهره آغداشلو

سریال فضای گسترده نیز یکی دیگر از بهترین سریال های علمی تخیلی ساخته شده در سال‌های اخیر است که در زمان پخش با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. فصل اول این سریال علمی تخیلی جذاب در سال 2015 از شبکه Syfy آمریکا به نمایش درآمد و پخش آن تا سال 2019 ادامه یافت. منتقدان خط داستانی و بررسی روابط سیاسی را در این سریال مورد تحسین و ستایش قرار دادند و نقدهای مثبتی نسبت به این اثر داشتند. حضور شهره آغداشلو بازیگر محبوب ایرانی نیز از دیگر جذابیت‌های سریال فضای گسترده است. داستان این سریال در سده 23 میلادی روایت می‌شود که انسان‌ها در صدد تسخیر منظومه خورشیدی هستند.

 

سریال چیزهای عجیب – Stranger Things

سریال های علمی تخیلی نتفلیکس

  • سال ساخت: 2016 تا کنون
  • امتیار آی‌ام‌دی‌بی: 8.8/10
  • تعداد فصل‌ها: 3
  • تعداد قسمت‌ها: 25
  • سازندگان: برادران دافر (Duffer Brothers)
  • بازیگران: وینونا رایدر، دیوید هاربر، فین ولفهارد و میلی بابی براون

سریال چیزهای عجیب یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی نتفلیکس است که در ژانر تخیلی، درام، ترسناک و نوجوانانه ساخته شده و در زمان پخش توانست توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. فصل اول این سریال در سال 2016 از شبکه نتفلیکس به نمایش درآمد و تا کنون 3 فصل از آن منتشر شده و قرار است فصل چهارم آن نیز ساخته شود. این سریال در زمان پخش جوایز متعددی دریافت کرد و به طور ویژه مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت.

داستان اصلی سریال چیزهای عجیب حول محور جهان‌های موازی و دنیاهای چندگانه می‌چرخد که موضوع اصلی آن با گم شدن پسری نوجوان به نام «ویل» آغاز می‌شود. خانواده و دوستان ویل برای پیدا کردن او تلاش‌های بسیاری می‌کنند و در این مسیر با اتفاقات و ماجراهای عجیبی مواجه می‌شوند.

 

سریال دنیای غرب – Westworld

سریال های علمی تخیلی جدید

  • سال ساخت: 2016 تا کنون
  • امتیار آی‌ام‌دی‌بی: 8.7/10
  • تعداد فصل‌ها: 3
  • تعداد قسمت‌ها: 28
  • سازندگان: جاناتان نولان (Jonathan Nolan) و لیزا جوی (Lisa Joy)
  • بازیگران: ایوان ریچل وود، آنتونی هاپکینز، تندی نیوتون، جفری رایت، جیمز مارسدن و بن بارنز

سریال دنیای غرب یا وست‌ورلد نیز یکی دیگر از سریال های علمی تخیلی جذاب ساخته شده در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که در ژانر تخیلی، وسترن، ماجراجویی و مهیج ساخته شده است. این سریال در واقع اقتباسی از فیلم وست‌ورلد محصول سال 1973 است که پخش آن از سال 2016 از شبکه HBO آمریکا به نمایش درآمد و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. فصل سوم سریال وست‌ورلد در سال 2020 منتشر شد و فصل چهارم آن نیز در راه است، اما زمان دقیق انتشار آن هنوز مشخص نیست.

سریال وست ورلد در خطوط زمانی مختلفی اتفاق می‌افتد که در ابتدا ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. اما شرح کلی داستان درباره یک شهربازی وسترن غیرواقعی در غرب آمریکا است که ساکنان آن افرادی به نام «میزبان» هستند. انسان‌های حقیقی برای ورود به این شهربازی باید مبالغ هنگفتی به میزبانان پرداخت کنند تا بتواند به عنوان «مهمان» وارد آنجا شوند. مهمان‌ها پس از ورود به این منطقه آزادند که هر کاری که دوست دارند را بدون ترس انجام دهند. به تدریج در خطوط مختلف این داستان اتفاقات جالب و غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد که مخاطب را شگفت‌زده می‌کند.

 

سریال اورویل – The Orville از بهترین سریال های علمی تخیلی کمدی

سریال های علمی تخیلی امریکایی

  • سال ساخت: 2017 تا کنون
  • امتیار آی‌ام‌دی‌بی: 8/10
  • تعداد فصل‌ها: 2
  • تعداد قسمت‌ها: 26
  • سازنده: ست مک‌فارلن (Seth MacFarlane)
  • بازیگران: ست مک‌فارلن، آدریان پالیکی، پنی جانسون جرالد، اسکات گریمز و پیتر مکون

سریال اورویل نیز یک سریال علمی تخیلی جذاب دیگر بوده که با تلفیقی از ژانر کمدی و علمی تخیلی یک اثر متفاوت را خلق کرده است. فصل اول این سریال در سال 2017 از شبکه Fox آمریکا به نمایش درآمد و فصل بعدی آن نیز در سال 2019 پخش شد و احتمالا فصل سوم آن نیز در راه است. فصل اول سریال اورویل نقدهای مثبت و منفی از سوی مخاطبان و منتقدان دریافت کرد، اما با انتشار فصل دوم تمام نقدها نسبت به این سریال مثبت شد و توانست توجه طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جلب کند.

داستان سریال اورویل در 400 سال آینده روایت می‌شود و داستان اصلی آن در یک سفینه فضایی به نام اورویل اتفاق می‌افتد. خدمه این سفینه فضایی را انسان‌ها و موجودات بیگانه تشکیل می‌دهند که دائما در حال مواجه با اتفاقات و شگفتی‌های فضا هستند. در این میان مسائل و مشکلات زندگی روزمره شخصیت‌های اصلی سریال در قالب کمدی به تصویر کشیده می‌شود.

 

سریال تاریک – Dark از بهترین سریال های علمی تخیلی جدید

سریال های علمی تخیلی

  • سال ساخت: 2020-2017
  • امتیار آی‌ام‌دی‌بی: 8.8/10
  • تعداد فصل‌ها: 3
  • تعداد قسمت‌ها: 26
  • سازنده: باران بو اودار (Baran Bo Odar) و یانتیه فریز (Jantje Friese‎)
  • بازیگران: لوئیس هوفمان، اولیور مازوچی، یوردیس تریبل و مایا شونه

سریال تاریک یا دارک نیز یک سریال علمی-تخیلی مهیج و خوش ساخت است که از شبکه اینترنتی نتفلیکس به نمایش درآمد. این سریال در ژانر علمی تخیلی، جنایی، معمایی و تریلر ساخته شده و محصول کشور آلمان است. این عنوان با انتشار فصل اول توانست توجه طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جلب کند و مورد تحسین منتقدان قرار گیرد. در این مطلب می‌توانید بیشتر درباره سریال Dark بخوانید.

داستان سریال دارک روایتگر زندگی چهار خانواده در یکی از شهرهای آلمان بوده که با موضوعات فراطبیعی و علمی تخیلی آمیخته شده است. اما روابط این خانواده‌ها با مفقود شدن دو بچه از آنها تحت تاثیر اتفاقات عجیب و غریبی قرار می‌گیرد.

 

سریال  کربن تغییر یافته – Altered Carbon

دانلود بهترین سریال های علمی تخیلی

  • سال ساخت: 2020-2018
  • امتیار آی‌ام‌دی‌بی: 8/10
  • تعداد فصل‌ها: 2
  • تعداد قسمت‌ها: 18
  • سازنده: لاتا کالوگریدز (Laeta Kalogridis)
  • بازیگران: جوئل کینامان، جیمز پیورفوی، مارتا ایگاردا، کریس کانر و دیچن لاچمن

سریال کربن تغییر یافته نیز یکی از سریال های علمی تخیلی جدید است که در زمان پخش با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. این سریال در واقع اقتباسی از یک رمان با همین نام است که فصل اول آن در سال 2018 از شبکه Netflix به نمایش در آمد و فصل دوم و آخر آن نیز در 27 فوریه 2020 (8 اسفند 1398) پخش شد. سریال کربن تغییر یافته در زمان پخش توانست توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند و منتقدان نیز نقدهای مثبتی نسبت به آن داشتند.

داستان سریال کربن تغییر یافته حدود 360 سال بعد روایت می‌شود و به نوعی از آینده فناناپذیر انسان‌ها سخن می‌گوید. در این سریال افراد ثروتمند می‌توانند هوش و خاطرات خود را به وسیله یک دستگاه جدید، دیجیتالی کنند. یعنی آگاهی و خاطرات یک انسان پس از مرگش در آن دستگاه باقی می‌مانند و سپس به یک بدن جدید منتقل می‌شوند. در این عصر انسان‌ها تنها از نظر فیزیکی می‌میرند، اما حافظه آنها به بدنی دیگر منتقل می‌شود.

ما در این مقاله بهترین سریال های علمی تخیلی جدید و قدیمی را به شما معرفی کرده و هریک را به صورت مختصر مورد نقد و بررسی قرار دادیم. شما تاکنون کدامیک از سریال‌های معرفی شده در این فهرست را تماشا کردید؟‌ لطفا نظرات خود را در بخش ارسال دیدگاه با پلازا به اشتراک بگذارید.


علمی تخیلی ژانر مورد علاقه‌ی خیلی از ماست. اما تعداد فیلم‌ها و سریال‌های موفق در این ژانر آن‌قدرها زیاد نیست و به همین دلیل نمی‌شود و نباید از کنار یک فیلم یا سریال علمی تخیلی خوب گذشت! سریال‌های علمی تخیلی معمولا از لحاظ بودجه توان رقابت با فیلم‌ها را ندارند و از نظر جلوه‌های ویژه‌ی بصری ضعیف‌ترند. این مسئله در کنار فیلم‌نامه‌های ضعیف، اصلی‌ترین دلیل کم‌بود سریال‌های جذاب در این ژانر است.

با این وجود، هنوز هم می‌شود سریال‌های قدیمی و جدید مختلفی با تم علمی تخیلی پیدا کرد و روزها و هفته‌ها با آن‌ها سرگرم بود. در ادامه، ۶ سریال علمی تخیلی محبوب خودم را -بدون هیچ ترتیب خاصی- معرفی خواهم کرد.

همان‌طور که در ادامه خواهید دید، برای هر سریال یک کارت اطلاعات درست کرده‌ام که به طور خلاصه اطلاعات اصلی مربوط به آن را نمایش می‌دهد. نظرتان درمورد این کار را برایم بنویسید تا در پست‌های مشابه بعدی -در صورت نیاز- تجدید نظر کنم.

 

۱- سریال Altered Carbon

دیدن تریلر سریال

زمان، قرن بیست‌وپنجم است. بشر به تکنولوژیِ ذخیره‌ی ذهن هشیار انسان در یک قطعه‌ی الکترونیکی کوچک به نام “اِستَک” دست پیدا کرده و عملا مفهوم مرگ را برای کسانی که توان اقتصادی دارند از بین برده است. هرکسی که می‌میرد، می‌تواند با استفاده از استک‌اش در یک جسم جدید به زندگی برگردد.

سریال Altered Carbon متعلق به ژانر علمی-تخیلی و ساب‌ژانر “سایبر-پانک” است و به شدت مجموعه‌ی BladeRunner را به یاد می‌آورد. دنیای سریال یک دیستوپیاست؛ پر از فاصله‌ی طبقاتی، فساد و بی‌قانونی، خشونت، رابطه‌ی جنسی، تکنولوژی و جنگ و مبارزه. مفاهیمی که ظاهرا نتفلیکس مثل بسیاری از شبکه‌های دیگر ترسی از آن‌ها ندارد.

اما چیزی که این سریال را متفاوت و جذاب می‌کند، اقتباس از یک کتاب خوب برای فیلم‌نامه و بعد هم کارگردانی و سینماتوگرافی بی‌نقص است. سریال Altered Carbon از لحاظ بصری به قدری جذاب است که حتی اگر به این ژانر علاقه نداشته باشید هم می‌توانید ساعت‌ها به تصاویرش خیره بمانید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید. (البته وقتی می‌فهمیم که بودجه‌ی فصل اول سریال از بودجه‌ی چند فصل اول Game of Thrones هم بالاتر بوده، احتمالا نباید در این مورد خیلی تعجب کنیم.)

در درجه‌ی بعد بازی خوب نقش‌های اصلی (به‌خصوص Will Yun Lee) و موسیقی هم به جذابیت سریال اضافه می‌کنند. می‌توانم بدون اغراق بگویم که من از هر دقیقه‌ی سریال -حتی در صحنه‌های کلیشه‌ای- لذت بردم. اما اگر در یکی دو قسمت از سریال ناامید شدید، حتما صبر کنید تا به نیمه‌ی دوم برسید. هر قسمت، از قبلی جذاب‌تر و البته عجیب‌تر است.

در نهایت باید بگویم اگر دنبال یک سریال علمی تخیلیِ پرهیجان و جذاب با سکانس‌هایی درخشان می‌گردید، Altered Carbon برای شماست.

معرفی سریال Altered Carbon
معرفی سریال Altered Carbon

 

آپدیت: Altered Carbon با تغییر بازی‌گر نقش اصلی، فصل دوم نسبتا ضعیفی داشت. و نتفلیکس به تازگی اعلام کرد که آن را کنسل کرده و داستانش را ادامه نمی‌دهد. ولی هم‌چنان معتقدم به خاطر فصل اولش ارزش دیدن دارد.

 

۲- سریال Firefly

دیدن تریلر سریال

سریال Firefly یک مثال واضح از حماقت استودیوها و شبکه‌های تلویزیونی در مواجهه با خلاقیت است. این سریال حتی یک فصل کامل (معمولا بیش‌تر از ۲۰ قسمت) هم نیست! چون فاکس به موقع درک نکرد که با چه پدیده‌ای طرف است.

اما نکته‌ی جالب این است که طرف‌داران سرسخت این سریال -که در ابتدای کار آن‌قدر زیاد نبودند که از لحاظ آمار بیننده، فاکس را مجاب به حفظ سریال کنند- در طول زمان این‌قدر تکثیر شدند و واکنش‌های مثبت منتقدین نسبت به ۱۴ قسمت پخش‌شده از سریال این‌قدر زیاد بود که بعد از چند سال یک فیلم سینمایی با نام Serenity ساخته شد تا داستان سریال را تمام کند.

Firefly ترکیبی از ژانر علمی تخیلی با وسترن است که توسط Joss Whedon (خالق سریال‌های محبوب دیگری مثل Buffy the Vampire Slayer و مسئول اولیه‌ی دنیای سینمایی ابرقهرمان‌های ماروِل) در سال ۲۰۰۲ روی صفحه‌ی تلویزیون ظاهر شد. داستان سریال مربوط به ۵۰۰ سال آینده است و ساکنین و مهمانان ناخوانده‌ی یک سفینه را دنبال می‌کند.

در طول تلاش این کاراکترها برای ادامه دادن، بیننده کم‌کم با گذشته‌ی آن‌ها آشنا می‌شود و روند رسیدن‌شان به نقطه‌ی فعلی را درک می‌کند. از آن‌جایی که Firefly واقعا کوتاه است، ترجیح می‌دهم خیلی درمورد داستان صحبت نکنم. فقط به همه‌ی کسانی که به سریال‌های علمی تخیلی علاقه دارند، توصیه می‌کنم ۱۴ قسمت سریال و فیلم تکمیل‌کننده‌ی آن‌ها را حتما ببینند.

مطمئن باشید که از تماشای Nathan Fillion در یکی از به‌ترین نقش‌هایش پشیمان نخواهید شد؛ به‌خصوص وقتی با یک فیلم‌نامه‌ی بسیار گیرا و دیالوگ‌ها و کاراکتر‌های جذاب دیگر هم‌راه می‌شود.

معرفی سریال Firefly
معرفی سریال Firefly

 

یک پست دیگر هم بخوانید:  8 سریال پلیسی جنایی که باید ببینید

 

۳- سریال Expanse

دیدن تریلر سریال

خبر خوب این است که بالاخره به نقطه‌ای از تاریخ رسیده‌ایم که یک نفر به تنهایی می‌تواند سریال محبوب‌اش را از کنسل شدن نجات دهد. خبر بد این‌که این یک نفر باید ثروت‌مندترین فرد جهان باشد. فصل سوم سریال در حال پخش بود که خبر رسید شبکه‌ی سای‌فای می‌خواهد Expanse را کنسل کند. این سریال علاوه بر شبکه‌ی تلویزیونی سای‌فای روی سرویس ویدئویی آمازون پرایم هم پخش می‌شد. در نتیجه Jeff Bezos (مدیر عامل آمازون و ثروت‌مندترین فرد جهان) که ظاهرا سریال را دنبال می‌کرده و آن را دوست داشته، تصمیم گرفت آن را به‌صورت اختصاصی برای آمازون پرایم بخرد و ادامه‌اش دهد. در نتیجه، فصل چهار در راه است!

سریال Expanse هم در آینده اتفاق می‌افتد. انسان‌ها مریخ را فتح کرده‌اند و جایی میان زمین و مریخ، در حال بهره‌برداری از منابع فضا هستند. این یعنی سه دسته‌ی کلی از انسان‌ها وجود دارند: ساکنین زمین که سازمان ملل نماینده‌ی آن‌هاست، ساکنین مریخ که عمدتا از نظامیان و خانواده‌های آن‌ها تشکیل شده‌اند و ساکنین بِلت که طبقه‌ی فرودست به شمار می‌روند و زندگی سختی دارند.

شخصیت‌های اصلی سریال از هر سه گروه تشکیل شده‌اند و همین تعداد زیادِ روایت‌ها می‌تواند بیننده را در چند قسمت اول خسته کند. اما به شما قول می‌دهم که اگر صبر کنید، تمام روایت‌ها -که شاید در ابتدا آن‌قدرها هم به هم مربوط نباشند- به خوبی به یک‌دیگر وصل می‌شوند تا داستان کلی سریال را بسازند.

بازی Thomas Jane و شهره آغداشلو یک سر و گردن از بقیه بالاتر است اما هرچه‌قدر که جلوتر می‌رویم، بازی‌گران با نقش‌هایشان یکی می‌شوند و بیننده را به راحتی با خود هم‌راه می‌کنند.

Expanse قطعا از لحاظ بصری با Altered Carbon قابل مقایسه نیست. ولی واقعیت این است که بین سریال‌های جدید و ادامه‌دار، این دو به‌ترین گزینه‌ها هستند. نقطه‌ی قوت Expanse در فیلم‌نامه‌ی خوب و دنیای جذابی‌ست که با حضور کاراکترهای کاملا متفاوت می‌سازد.

اگر از علاقه‌مندان ژانر هستید و می‌خواهید یک سریال علمی تخیلی جدید و جذاب ببینید، نباید فرصت دیدن Expanse را از دست بدهید.

معرفی سریال Expanse
معرفی سریال Expanse

 

آپدیت: آمازون اعلام کرد که فصل ششم Expanse، فصل آخرش خواهد بود.

 

۴- سریال Battlestar Galactica

دیدن تریلر سریال

Battlestar Galactica بدون شک سریالی بود که استاندارد ژانر علمی تخیلی در تلویزیون را جابه‌جا کرد. جالب است بدانید که این سریال براساس داستان و کاراکترهای یک مینی‌سریال قدیمی ساخته شده اما برخلاف بسیاری از تلاش‌های مشابه در هالیوود توانسته است در این کار بسیار موفق عمل کند. در واقع Ronald D. Moore فقط نام تعدادی از کاراکترها و کلیت داستان را از مینی‌سریال Galactica گرفته وگرنه این سریال چهارفصلی به هیچ وجه شبیه هیچ سریال دیگری نیست.

در ابتدای سریال فکر می‌کنید دارید آینده را می‌بینید اما هرچه‌قدر که جلو بروید، فیلم‌نامه بیش‌تر شما را غافل‌گیر می‌کند. کاراکترهای اصلی و ثابت سریال فوق‌العاده‌اند و بازی‌گران هم خیلی خوب انتخاب شده‌اند. کاراکتر فرمانده سفینه‌ی Galactica -که ادمیرال اَداما نام دارد- با بازی درخشان Edward James Olmos و دیالوگ‌های فراموش‌نشدنی‌اش، بدون شک از به‌ترین شخصیت‌هایی‌ست که تابه‌حال در یک سریال دیده‌ام.

ممکن است در نگاه اول فکر کنید که با یک داستان دیگر از نبرد انسان با ربات طرف‌اید، اما سریال Battlestar Galactica خیلی زود تفاوت خودش را نشان می‌دهد و شما را تا ساعت‌ها جلوی مانیتور/تلویزیون میخ‌کوب می‌کند.

بر هر طرف‌دار ژانر علمی تخیلی واجب است که این سریال را ببیند!

معرفی سریال Battlestar Galactica
معرفی سریال Battlestar Galactica

 

۵- سریال کارتونی Star Wars: Clone Wars

دیدن تریلر سریال

اگر با نام جنگ ستارگان آشنا نیستید، احتمالا راه را اشتباه آمده‌اید! چون اصولا نمی‌شود فیلم‌های جنگ ستارگان را ندید و ادعای علاقه‌مند بودن به ژانر علمی تخیلی را داشت. اما احتمال این‌که با سریال کارتونی جنگ ستارگان آشنا نباشید، زیاد است.

این سریال، داستان اوبی‌وان کنوبی و آناکین اسکای‌واکر را بعد از قسمت دوم از فیلم‌های جنگ ستارگان به تصویر می‌کشد. اگر کاراکتر محبوب‌تان در جنگ ستارگان -مثل من- اوبی‌وان باشد و -بازهم مثل من- معتقد باشید که در حق این کاراکتر جفا شده، حتما از دیدن Star Wars: Clone Wars لذت بیش‌تری خواهید برد.

سریال بعد از شش فصل کنسل شده بود ولی بعد از روی پرده رفتن سری جدید فیلم‌های جنگ ستارگان، دیزنی تصمیم گرفت آن را ادامه دهد. در نتیجه، فصل هفتم در سال ۲۰۱۹ پخش خواهد شد.

من واقعا طرف‌دار فیلم‌ها و سریال‌های کارتونی نیستم. در نتیجه وقتی از یک کارتون/انیمیشن تعریف می‌کنم، یعنی واقعا از تماشایش لذت برده‌ام. Clone Wars را امتحان کنید. اگر طرف‌دار دنیای جنگ ستارگان باشید، قطعا از آن لذت خواهید برد.

آپدیت: آخرین سریال جدیدی که دیدنش بر تمام هواداران دنیای جنگ ستارگان واجب است، Mandalorian نام دارد و توصیه می‌کنم حتما بعد از Clone Wars ببینیدش.

معرفی سریال کارتونی Star Wars Clone Wars
معرفی سریال کارتونی Star Wars Clone Wars

 

یک پست دیگر هم بخوانید:  7 سریال کمدی که باید ببینید

 

۶- سریال‌های Star Trek

دیدن تریلر original series | دیدن تریلر next generation | دیدن تریلر discovery

رقیب ثابت مجموعه‌ی جنگ ستارگان یا Star Wars از همان ابتدا Star Trek بوده. اما این مجموعه برخلاف جنگ ستارگان که از پرده‌ی نقره‌ای سینما شروع شده بود، اولین بار روی صفحه‌ی تلویزیون ظاهر شده است. تابه‌حال هفت سریال در دنیای Star Trek ساخته شده‌اند که آخری در حال پخش است. (یک سریال جدید دیگر هم به زودی آغاز خواهد شد.) از بین این هفت سریال، سه سریال محبوب‌تر را معرفی خواهم کرد.

اول، Star Trek: Original Series

اولین سریال مجموعه که دنیای Star Trek را پایه‌گذاری کرد، در سه فصل و ۷۹ قسمت از سال ۱۹۶۶ تا ۶۹ پخش شد. با وجود کاراکترهای اصلی غیرتکراری در سریال‌های دیگر، هنوز هم محبوب‌ترین شخصیت‌های مجموعه از این سریال هستند؛ کاپیتان کِرک، اسپاک و سولو. هر قسمت، یک ماموریت جدید را برای ساکنین سفینه‌ی اینترپرایز به هم‌راه دارد که در سیاره‌های مختلف و با موجودات فضایی متفاوت اتفاق می‌افتند.

با وجود جلوه‌های ویژه‌ی قدیمی و نه چندان جالب برای بیننده‌ی امروز، دیدن این سریال به عنوان آغازگر یک مجموعه‌ی بزرگ هم‌چنان جذاب است. اما اگر طرف‌دار سرسخت ژانر علمی تخیلی نباشید، ممکن است در نیمه‌ی راه منصرف شوید!

معرفی سریال Star Trek Original Series
معرفی سریال Star Trek Original Series

دوم، Star Trek: Next Generation

داستان، چندین سال بعد از سریال اول است و کاراکترهای جدیدی را معرفی می‌کند. کاراکتر اصلی، کاپیتان ژان-لوک پیکارد -با بازی عالی Patrick Stewart- بدون شک نقطه‌ی قوت اصلی Next Generation است. پروژه‌ی تلویزیونی جدیدی که از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد هم قرار است ادامه‌ی این سریال با همین بازی‌گرها باشد. در مجموع -حتی اگر سریال اول را ندیده باشید- Next Generation می‌تواند نقطه‌ی خوبی برای ورود به مجموعه‌ی Star Trek باشد.

معرفی سریال Star Trek The Next Generation
معرفی سریال Star Trek The Next Generation

سوم، Star Trek: Discovery

اگر حوصله‌ی تماشای سریال‌های قدیمی را ندارید، می‌توانید از این‌جا شروع کنید. گرچه شخصا خیلی توصیه‌اش نمی‌کنم؛ چون یک شروع معمولی داشت و قسمت به قسمت بدتر شد و در حال حاضر واقعا قابل تماشا نیست.

 

۷- سریال ۱۲ Monkeys

برای آشنایی بیش‌تر با این سریال، قسمت سیزدهم از پادکست چی ببینم را بشنوید.

یک پست دیگر هم بخوانید:  به‌ترین سریال سفر در زمان (معرفی 12 monkeys)

 

آپدیت: انتخاب مخاطبین

۸- The 100

دیدن تریلر سریال

راستش را بخواهید، من این سریال را بعد از تماشای یک قسمت کنار گذاشتم. اما کامنت‌های مخاطبین، باعث شد به عنوان انتخاب آن‌ها به این لیست اضافه‌اش کنم. فرض کنید یک هوش موصنوعی ساخته‌شده توسط انسان‌ها سلاح‌های اتمی بشر را علیه او به کار گرفته و کره‌ی زمین را غیرقابل‌سکونت کرده است. حالا فرض کنید بخشی از جمعیت زمین به فضا و ایست‌گاه‌های فضایی پناه برده و بعد از سه نسل، در معرض انقراض به دلیل کم‌بود منابع است و باید راهی برای برگشت به زمین پیدا کند.

توانستید فرض کنید؟ فرض‌تان، نقطه‌ی آغازین داستان این سریال است. صد نفر که به زمین فرستاده می‌شوند تا وضعیت را بسنجند؛ ۱۰۰ نفری که به دلایل مختلف در فضا زندانی بوده‌اند و همگی بسیار جوان هستند.

این سریال در شبکه‌ی CW پخش می‌شود و طرف‌داران زیادی دارد. فقط امیدوارم که سرنوشت باقی سریال‌های پرمخاطب این شبکه را پیدا نکند.

آپدیت: شبکه‌ی پخش‌کننده‌ی سریال اعلام کرد که فصل هفتم، فصل آخر هم خواهد بود.

معرفی سریال the 100
معرفی سریال the 100

 


نوبت شما

اگر فکر می‌کنید سریال علمی تخیلی جذابی را از قلم انداخته‌ام، در کامنت‌ها درموردش بنویسید. شاید لیست را کامل‌تر کردم!

پست را هم‌رسان کنید تا به دست تمام علاقه‌مندان سریال‌های علمی تخیلی برسد.

 

اگر این پست و باقی محتوای وبلاگ را دوست دارید، حمایت از این وبلاگ مستقل را فراموش نکنید.


 


18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

18 مورد از برترین سریالهای تلویزیونی ژانر علمی تخیلی از دیدگاه منتقدان را معرفی کنیم.در سال های جدید شبکه های تلویزیونی با ساخت سریالهای علمی تخیلی مثل «پرونده های محرمانه» ، «گمشدگان» و «چیزهای عجیب» تماشاگران این ژانر تلویزیونی را سرگرم کرده و باعث شده اند که ژانر علمی تخیلی بیش از پیش محبوبیت پیدا کند.

 

به گزارش تالاب: داستان ها و فیلمهای علمی تخیلی مدت زمان زیادی هست که در دنیای ما وجود دارند به طوری‌که نخستین سریالهای این ژانر را می‌توان «منطقه ی گرگ و میش» «The Twilight Zone» و نسخه ی سریالی «پیشتازان فضا» «Star Trek» دانست که چندین دهه قبل ساخته و اکران شده اند. از آن زمان تاکنون این سبک از سریالهای تلویزیونی هرساله محبوب تر شده و شبکه های تلویزیونی و شرکت های فیلمسازی نیز سرمایه گذاری های بیشتری را در این حوزه انجام داده اند.

 

در ادامه ی این مقاله قصد داریم برترین سریالهای تلویزیونی ژانر علمی تخیلی از دیدگاه منتقدان را معرفی کنیم. لازم به ذکر هست که در این لیست فیلمهای ابرقهرمانی که بر اساس کتاب های کمیک ساخته شده اند و یا سریالهای بسیار قدیمی این ژانر را نیاورده ایم. اگر از طرفداران این ژانر هستید با ادامه ی مقاله همراه باشید.

 

۱۸- سریال «پیشتازان فضا: نسل آینده»- سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۴

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «پیشتازان فضا: نسل آینده» «Star Trek: The Next Generation» داستان ماجراجویی تیمی سوار بر یک کشتی فضایی را روایت می‌کند که به رهبری شخصی به نام جین لوک پیکارد که برای شناسایی حیات در دیگر نقاط کهکشان ماموریت دارند. تعداد زیادی از جوامع فضایی خصومت ها را کنار گذاشته و بر علیه گروه های شرور دیگر متحد شده اند.

 

انها برای نجات بشریت باید یک معمای پیچیده را حل کنند و بعد از موفقیت در ماموریت خود و نجات نسل انسان ماموریت های جدیدی دریافت می‌کنند. ادامه ی داستان سریال بر روی پیدا کردن زندگی های جدید و روابط اجتماعی و سیاسی جوامع انسانی با دیگر موجودات فضایی متمرکز هست. ساخت این سریال در سال ۱۹۹۴ و بعد از روی آنتن رفتن ۷ فصل به اتمام رسید.

 

۱۷- سریال «خانه ی عروسکی»- سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «منزل ی عروسکی» «Dollhouse» داستان یک شرکت خیالی را روایت میکند که کارمندان خود را به افراد اجاره می‌دهد تا برای کارهای خود از انها بهرهگیری کنند. یکی از این افراد که به آنها «عروسک» گفته می‌شود «اکو» نام دارد که خاطرات قبل ی او پاک شده و برای هر ماموریت شخصیت ها و خاطرات جدیدی برای وی تعریف می‌شود. افرادی مثل اکو سال هاست که برای شرکت خود کار کرده و از این راه درآمدهای هنگفتی را نصیب آن کرده اند.

 

اما اکو برخلاف دیگر عکروسکها، علی رغم پاک شدن حافظه اش، مقداری از خاطرات حقیقی قبل خود را به یاد می آورد. این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلاتی در شرکت مورد نظر شده که ادامه ی داستان فیلم را شامل میشود. ساخت این سریال بعد از دو فصل کنسل شد.

 

۱۶- سریال «جهش کوانتومی»- سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «جهش کوانتومی» «Quantum Leap» داستان یک دانشمند نابغه به نام سم بکت را روایت میکند که در نتیجه ی یک آزمایش سفر در زمان ناموفق در قبل گرفتار شده هست و برای بازگشت به دنیای خودش تلاش می‌کند. وی سعی می‌کند اتفاقات ناگوار قبل را با کمک ارتباطش با یک دریاسالار از طریق هولوگرام در زمان حال تغییر دهد. اگر چه وی تغییرات بسیار کوچکی را در دنیای قبل انجام میدهد اما عواقب آنها بسیار شدیدتر از آن چیزی هست که در ابتدا فکر می‌کرد. اکران این سریال بعد از ۵ فصل در سال ۱۹۹۳ به اتمام رسید.

 

۱۵- سریال «The OA»- سال ۲۰۱۶ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

این سریال داستان یک دختر جوان به نام پریری جانسون را روایت می‌کند که بعد از ۷ سال گم شدن نزد والدین ناتنی خود باز می‌گردد. بعد از بازگشت وی خود را «The OA» می نامد و علی رغم اینکه در قبل نابینا بوده هست اکنون به راحتی می‌بیند اما زخم های زیادی بر پشت خود دارد.

 

جانسون از گفتن ماجرای گم شدن و اتفاقات عجیبی که برایش افتاده هست خودداری میکند و خیلی سریع تیمی از دوستان قدیمی و همسایگان جوان خود که همگی دانش آموز دبیرستانی میباشند را تشکیل داده و داستان خود را برای آنان تعریف میکند و از انها می‌خواهد که برای نجات افرادی که مثل او گم شده اند به وی کمک کنند. فصل اول این سریال اکران شده و فصل دوم نیز در مراحل ساخت به سر می‌برد.

 

۱۴- سریال «قهرمانان»- سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «قهرمانان» «Heroes» داستان افرادی را روایت می‌کند که رفته رفته در می یابند استعدادها و توانایی های فوق بشری دارند. این توانایی ها باعث به وجود آمدن واکنش هایی در آنان شده و شخصیت و روابط شخصی و عاطفی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

در ادامه بعضی برای بررسی این توانایی ها وارد عرصه می‌شوند و بعضی دیگر نیز برای نظارت این افراد و توانایی های آنان ماموریت پیدا می‌کنند. هر کدام از این قهرمانان باید برای نجات جهان از توانایی ها و قابلیت های خارق العاده ی خود بهرهگیری نمایند. اکران این سریال بعد از ۴ فصل به اتمام رسید.

 

۱۳- سریال «۱۰۰»- سال ۲۰۱۴ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «۱۰۰» «The 100» داستان انسان هایی را روایت میکند که ۹۷ سال بعد از نابود شدن زمین به علت یک انفجار اتمی در یک سفینه ی فضایی بزرگ در مدار زمین زندگی میکنند. به علت تمام شدن ذخایر آب و غذا کشمکشی بین این افراد وجود دارد و در نهایت تصمیم گرفته می‌شود که ۱۰۰ نوجوان خطاکار را به زمین بفرستند تا ببینند که آیا شرایط در روی کره زمین برای حیات دوباره مساعد شده هست یا خیر.

 

نوجوانان مذکور هر کدام به دلایلی محکوم شده و برای این ماموریت با هم به زمین منتقل میشوند. انها که هیچ اطلاعاتی در مورد زمین ندارند با گروه ها و قبایل وحشی متعددی روبرو می‌گردند که از انفجار اتمی جان سالم به در برده و برای بقا در روی زمین از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کنند.

 

ادامه ی داستان سریال به تلاش های این ۱۰۰ نفر برای زنده ماندن و روابط آنها با گروه های متخاصم میپردازد که هر یک برای بدست گرفتن رهبری در روی زمین و بدست آوردن قدرت و منابع اکثر تلاش میکنند. تاکنون ۴ فصل از این سریال اکران شده و فصل پنجم نیز در راه خواهد بود.

 

۱۲- سریال «Firefly»- سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

داستان سریال «Firefly» در سال ۲۵۱۷ در فضا رخ می‌دهد. در این زمان امکان سفر با سرعتی فراتر از سرعت نور فراهم شده و افراد تعداد زیادی از زمین برای سکونت در فضا رهسپار شده اند. انها در این راه تعداد زیادی از سیاره ها و قمرهای کهکشانی را تغییر داده و برای زندگی کردن شبیه زمین ساخته اند.در این میان موجودات فضایی بر این سیستم سیاره ای جدید حاکم شده و جز در مورد سیاره های دوردست بر دیگر سیاره ها و قمرهای مرکزی این سیستم جدید حکومت میکنند.

 

در سیاره های دوردست ساکنان از آزادی و استقلال بسیار بیشتری برخوردارند اما امکانات زیادی برای زندگی نداشته و به سبک دوران قبل زندگی می‌کنند. همینطور بعضی از انسان ها زندگی بیابان نشینی را گزینه کرده و انسان خوار شده اند. ادامه ی سریال داستان گروهی از انسان های آزاد را برای متحد کردن جامعه ی بشری نشان می‌دهد. این سریال تنها بعد از یک فصل و ۱۱ قسمت اکران شده کنسل شد.

 

۱۱- سریال «پرونده های محرمانه»- سال ۱۹۹۳ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «پرونده های محرمانه» «The X Files» داستان دو مامور ویژه ی اف بی آی را روایت میکند که برای پیگیری پرونده های جنایی حل نشده با هم همکاری می‌کنند. یکی از این دو به قدرت های فرازمینی اعتقاد داشته و بر این باور هست که موجودات فضایی خواهر او را در کودکی ربوده اند به همین علت بعضی از اوقات ارتباط خود را با واقعیت از دست می‌دهد اما استعداد بی نظیر ای در حل کردن معماهای جنایی دارد.

 

دیگری یک دکتر هست که بسیار منطقی بوده و در مواردی که همکارش ارتباط خود با واقعیت را از دست میدهد به وی کمک میکند اما رفته رفته در می یابد که تعداد زیادی از پرونده ها را نمی‌توان با روش علمی و منطقی حل کرد بنابر این این دو تیمی پیروز را در این اساس تشکیل میدهند. تا کنون ۱۰ فصل از این سریال اکران شده و قرار هست فصل یازدهم آن نیز در سال جاری به روی آنتن برود.

 

۱۰- سریال «حس هشتم»- سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «حس هشتم» «Sense 8» داستان هشت غریبه را روایت می‌کند که هر کدام از یک فرهنگ متفاوت بوده و از نقطه ای از جهان آمده اند. یک زن بعد از مرگ ترسناک خود با این هشت نفر ارتباط برقرار کرده و باعث میشود که این افراد از راه دور با هم ارتباط برقرار کرده و دانش، مهارت و حتی زبان های هم دیگر را درک کنند.

 

این هشت نفر همزمان که با مسائل روزمره ی خود دست و پنجه نرم می‌کنند در تلاشند که راز ارتباط ذهنی شان با هم را کشف کنند. در این میان شخصی که با زن مقتول در ارتباط بوده هست سعی میکند به آنها کمک کند در حالی‌که یک گروه قصد دارند این هشت نفر را از بین ببرند. این سریال بعد از اکران دو فصل علی رغم استقبال نسبتاً مناسب تماشاگران و منتقدین کنسل شد.

 

۹- سریال «فرینج»- سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

 

سریال «فرینج» «Fringe» داستان یک تیم تحقیقاتی فدرال را روایت می‌کند که در اساس ی تحقیق بر روی پرونده های فراطبیعی و غیر رایج فعالیت دارند. در ادامه این تیم که بعضی از اعضای آن از مریضی های روانی رنج میبرند در می یابد که ممکن هست جهان ها ی موازی نیز وجود داشته باشد.

 

در نهایت در هر یک از پرونده ها، انها با بهرهگیری از علوم موسوم به «علوم حاشیه» راز اتفاقات عجیب را کشف می‌کنند. اکران این سریال در سال ۲۰۱۳ و بعد از اکران ۵ فصل به اتمام رسید.

 

۸- سریال «وست ورلد»- سال ۲۰۱۶ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

داستان سریال «وست ورلد» «Westworld» در یک دنیای داستانی به نام وست ورلد اتفاق میوفتد یک پارک سرگرمی با تم غرب وحشی هست که توسط آدم های ماشینی انسان را سرگرم می‌کنند. این پارک برای مشتریان ثروتمندی طراحی شده هست که دوست دارند هر کاری را در این فضای داستانی و تخیلی انجام دهند بدون اینکه آدم های ماشینی از در انتقام و جبران بربیایند. هر کدام از این آدم های ماشینی شخصیتی داشته و نقشی را بر عهده دارد.

 

در ادامه نقشه ها به شکل تعیین شده پیش نرفته و اشکالاتی در عملکرد آدم های ماشینی پیش می‌آید که داستان سریال را تشکیل می‌دهد. فصل اول این سریال در ۱۰ قسمت با استقبال تماشاگران مواجه شده و فصل دوم آن نیز سال آینده اکران خواهد شد.

 

۷- سریال «یتیم سیاه»- سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

 

سریال «یتیم سیاه» «Orphan Black» داستان یک دختر به نام سارا منینگ را روایت میکند که به ناگاه شاهد قتل زنی میشود که همزاد اوست. بعد از مرگ این زن سارا در می یابد که وی مامور پلیس بوده و بت نام دارد.

 

وی سپس در می یابد که وی نوعی کپی بوده و در واقع همزادهای بسیاری مثل او در سراسر آمریکای شمالی و اروپا وجود دارند که محصول یک برنامه ی غیرقانونی ساخت همزادها از راه تقسیم سلولی میباشند و یک نفر قصد همۀ ی انها و سارا را به قتل برساند.

 

وی همراه با بعضی از دوستان و همزادهایش برای پی بردن به حقیقت تلاش می‌کند. این سریال در پنج فصل ساخت شده و فصل پنجم آخرین فصل آن خواهد بود.

 

۶- سریال «چیزهای عجیب»- سال ۲۰۱۶ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

داستان سریال «چیزهای عجیب» «Stranger Things» در یک شهر خیالی به نام هاوکینز و در دهه ی ۱۹۸۰ رخ میدهد که در آن پلیس، مادر نگران و دوستان یک پسر نوجوان بعد از ناپدید شدن او سعی می‌کنند از راز گم شدنش اطلاع پیدا کنند.

 

در ادامه یک دختر عجیب و غریب در ماموریتشان به انها کمک می‌کند که در نتیجه یک سری اتفاقات ماوراء الطبیعه رخ داده و زندگی هر کدام از این افراد تحت تاثیر قرار میگیرد.

 

در ادامه مشخص می‌شود که در یک آزمایشگاه در شهر آزمایش هایی بر روی انسان ها انجام میشود که در ادامه درگیری هایی را در پی دارد. فصل اول این سریال در هشت اپیزود اکران شده و قرار هست فصل دوم آن نیز در ۹ اپیزود در اکتبر امسال اکران گردد.

 

۵- سریال «انسان ها»- سال ۲۰۱۵ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «انسان ها» «Humans» داستان مردی به نام جو هاوکینز را روایت می‌کند که بعد از دوری احساسی از همسرش و بدون اطلاع او یک ربات به شکل زن را برای انجام کارهای منزل و مراقبت از فرزند خردسالش استخدام میکند. همسر حقیقی جو بعد از بازگشت به منزل در می یابد که این ربات جای او را گرفته هست.

 

این موضوع درگیری هایی را بین این زن و شوهرش ایجاد می‌کند. در ادامه با فلش بک هایی حقایقی در مورد این ربات مشخص می‌شود که داستان او و دیگر ربات ها باعث پیش رفتن داستان میشود. تاکنون دو فصل از این سریال اکران شده و فصل سوم نیز سال آینده روی آنتن خواهد رفت.

 

۴- سریال «آینه سیاه»- از سال ۲۰۱۱ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

 

سریال «آینه سیاه» «Black Mirror» در مورد ضررهای دنیای دیجیتال و رسانه های اجتماعی هست که زندگی انسان را تهدید کرده و هر اپیزود آن داستان مجزایی دارد و تاثیر تکنولوژی های جدید و پیشرفته بر آینده ی بشریت را به عکس میکشد. تاکنون سه فصل از این سریال اکران شده و قرار هست دستکم یک فصل دیگر نیز از این سریال ساخته شود.

 

۳- سریال «دکتر هو»- سال ۲۰۰۵ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

 

سریال «دکتر هو» «Doctor Who» برای نخستین بار در سال ۱۹۶۳ توسط تلویزیون بی بی سی اکران شد و تا سال ۲۰۰۵ اکران آن یا سریالهای جدا شده از آن تا سال ۲۰۰۵ ادامه داشت و از سال ۲۰۰۵ تاکنون نیز سریالی با همین عنوان در حال اکران هست و داستان فردی به نام «دکتر» را روایت میکند که با یک سفینه ی سفر در زمان از یک سیاره فرار کرده و با بهرهگیری از این سفینه ی خود به هر کجا در هر زمانی که بخواهد میرود.

 

وی به ندرت تنهایی سفر می‌کند و همواره کسان دیگری را نیز با خود همراه می نماید. دکتر ناشناس به زمین علاقه ی بسیاری پیدا می‌کند و سعی دارد که از زمین و ساکنانش در برابر انسان های شرور و کسانی که قصد دارند تاریخ را تغییر دهند محافظت کند. از سال ۲۰۰۵ تاکنون ۱۰ فصل از این سریال اکران شده و باید منتظر فصل های بعدی نیز باشیم.

 

۲- سریال «گمشدگان»- سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

 

سریال «گمشدگان» «Lost» داستان مسافران یک پرواز را روایت میکند که هواپیمای آنها در یک جزیره ی استوایی ناشناخته سقوط میکند و یک دکتر در این جزیره ی به ظاهر غیرقابل سکونت رهبری بازماندگان را بر عهده می‌گیرد. در حالیکه آنها برای نجات یافتن تلاش می‌کنند تهدیدات تعداد زیادی از قبیل حیوانات و ساکنان خونخوار جزیره بر سر راه آنها قرار میگیرند.

 

انها در ادامه ی تلاش های خود افراد دیگری را نیز که قبل از انها در اثر رخدادهای طبیعی در این جزیره گرفتار شده اند پیدا می‌کنند. در ادامه اختلافاتی بین اعضای گروه پیش می‌آید و با حل کردن هر مشکل، پیچیدگی های دیگری نمایان میشود. ادامه ی سریال به کشمکش های این افراد برای نجات و مشکلاتی که بر سر راهشان ایجاد می‌شود اختصاص دارد. سریال «گمشدگان» بعد از اکران ۶ فصل در سال ۲۰۱۰ به اتمام رسید.

 

۱- سریال «Battlestar Galactica»- سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹

 

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

 

سری جدید این سریال که قسمت های نخست آن در سال ۱۹۷۸ ساخت و اکران شده بود بار دیگر در سال ۲۰۰۴ با همین نام با ادامه ی داستان های فصول قبلی ادامه یافت. فصل جدید داستان انسان هایی که از نابودی دوازده جامعه ی کوبول به وسیله ی انفجار اتمی زنده مانده اند را روایت میکند که در چندین کشتی فضایی همراه با یک سفینه ی جنگی غول پیکر به بقا ادامه میدهند در حالیکه دشمنان در تعقیب آنان بوده و قصد دارند نسل انسان را به طور کلی محو کنند.

 

بازماندگان سراسر کهکشان را جستجو میکنند که جامعه ی انسانی سیزدهم را پیدا نموده و از نابودی رهایی پیدا کنند. همزمان با این جستجو انها باید هر از چندگاهی با نیروهای متخاصم که سیلون نام دارند مقابله نمایند. اکران این بخش از سریال بعد از ۴ فصل به اتمام رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید