فیلم و سریال

سریال جنایی آمریکایی دوبله فارسی

در این مقاله به معرفی بهترین سریال های جنایی تاریخ خواهیم پرداخت که بیشترین تاثیرگذاری را در این ژانر داشته‌اند. با فهرست ۵۰ سریال برتر جنایی تاریخ همراه زومجی باشید.

سریال‌های جنایی همیشه از بهترین و جذاب‌ترین سریال‌های تلویزیونی قلمداد می‌شوند و طرفداران بی‌شماری نه‌تنها در سراسر جهان بلکه در کشور خودمان دارند. سریال‌هایی که معمولا به پرونده‌های جنایی مربوط می‌شوند و داستان سریال با محوریت آن‌ها پیش می‌رود. البته همه سریال‌های جنایی لزوما این الگو را پیش نمی‌گیرند و با نوآوری‌های خود و ساختارشکنی در داستان‌گویی بعضا به بهترین سریال های جنایی تاریخ تبدیل شده‌اند. سریال‌هایی که بسیاری از ما به‌خاطر علاقه به آن‌ها سایر سریال‌های جنایی را تماشا کردیم و از آن‌ها لذت بردیم. 

سریال‌های بسیار زیادی می‌توانستند در فهرست بهترین سریال های جنایی تاریخ قرار بگیرند ولی ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تا محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین سریال های جنایی تاریخ را به شما معرفی کنیم. سریال‌هایی که بدون شک هرکدام تاثیرات ریز و درشت زیادی در ژانر جنایی از خود به‌جای گذاشتند و تنوع آثار این ژانر را بسیار بیشتر کردند. در این فهرست شما می‌توانید با سریال‌هایی قدیمی‌تر نیز درکنار سریال‌های جدید در این ژانر بیشتر آشنا شوید و اگر هنوز آن‌ها را تماشا نکرده‌اید به تماشای آن‌ها بپردازید. این شما و این ۵۰ سریال جنایی برتر تاریخ.

«توجه داشته باشید که سریال‌‌های حاضر در این مقاله به سلیقه تیم تحریریه زومجی انتخاب شده‌اند و تنها نحوه قرارگیری سریال‌ها در این فهرست براساس امتیاز  IMDB است»


بهترین سریال های جنایی

۵۰- سریال Magnum, P.I

سریال مگنام پی.آی

  • کارگردان: مایکل وجار، ایوان دیکسون | نویسنده: دونالد بلیساریو، گلن لارسن
  • بازیگران: تام سلک، جان هیلرمن، راجر مُسلی، لری منتی
  • تاریخ شروع پخش: سال ۱۹۸۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Magnum, P.I در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

مقاله را با سریال Magnum, P.I شروع کنیم؛ سریالی که می‌تواند به‌عنوان یکی از نخستین سریال‌های جنایی و اکشن مدرن تلویزیون لقب بگیرد که به‌همین دلیل جایگاه خوبی را در میان بهترین سریال های جنایی تاریخ به‌خود اختصاص داده است. داستان سریال درباره شخصیت توماس سالیوان مگنوم با بازی تام سلک است؛ یک بازرس خصوصی که در یکی از مناطق هاوایی سکونت دارد. مگنوم در یک ساختمان مجلل یک زندگی بسیار عالی دارد و برخی اوقات پرونده‌هایی که باب میل او باشد را در اختیار گرفته و به‌بررسی آن‌ها می‌پردازد. تنها مشکل او حضور یک گروهبان سابق نیروی نظامی بریتانیا به‌نام جاناتان هیگینز به‌شمار می‌رود که در نزدیکی او زندگی می‌کند و به‌خاطر مسائلی بسیار ساده و کوچک با مگنوم به‌مشکل برمی‌خورد. مگنوم که از زندگی خود بسیار راضی است باید درکنار بررسی پرونده‌هایی که در اختیار دارد با جاناتان نیز مقابله کند و اجازه ندهد که زندگی او تحت تاثیر حضور یک نیروی سابق بریتانیا قرار بگیرد.

نخستین قسمت این سریال در سال ۱۹۸۰ از شبکه CBC پخش و پس از گذشت هشت سال و پخش ۱۶۲ قسمت در قالب هشت فصل در سال ۱۹۸۸ به پایان خود رسید. تام سلک برای ایفای نقش هنرمندانه خود سریال Magnum, P.I موفق شد در سال ۱۹۸۵ در مراسم جوایز گولدن گلوب جایزه بهترین بازیگر مرد سال در ژانر درام را به‌خود اختصاص دهد. او همچنین یک سال قبل از این جایزه در مراسم جوایز امی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد سال شده بود. این سریال که نسخه بازسازی شده آن در سال ۲۰۱۸ از شبکه CBC پخش شد به‌عقیده منتقدان سینمایی در میان بیست سریال برتر اکشن آمریکایی قرار دارد.


شخصیت‌های اصلی سریال نظم و قانون

۴۹- سریال Law & Order

سریال نظم و قانون

  • کارگردان: کنستانتین ماکریس، ادوین شرین | نویسنده: دیک وولف، رنه بالکر
  • بازیگران: گئورگ دزوندزا، کریس نوث، دان فلورک، مایکل موریارتی
  • تاریخ شروع پخش: سال ۱۹۹۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Law & Order در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

سریال نظم و قانون نه‌تنها یکی از سریال های جنایی محبوب تاریخ به‌شمار می‌رود که در کشور خودمان هم طرفداران زیادی دارد. سریالی که به مشکلات، داستان‌ها و درکل به ماجراهای اداره پلیس شهر نیویورک و دادستان این شهر می‌پردازد و بینندگان خودش را با جزییات کارهای این سازمان‌ها آشنا می‌کند. این سریال در سال ۱۹۹۰ از شبکه NBC روی آنتن رفت و پس از گذشت ۲ دهه در سال ۲۰۱۰ به کار خود پایان داد. سریال Law & Order به‌این‌دلیل که موضوعات اجتماعی می‌پردازد مورد توجه سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی زیادی قرار گرفته است و بازیگران آن نیز خارج از سریال به‌طور داوطلبانه فعالیت‌های اجتماعی زیادی انجام می‌دهند.

داستان این سریال درباره مامورین اداره پلیس نیویورک جریان دارد و خصوصیات هرکدام از آن‌ها را در شرایط مختلف به تصویر می‌کشد. کاپیتان دونالد کراگن مسئول این اداره پلیس تلقی می‌شود و بسیار سخت‌گیر است ولی بااین‌حال از اعضای تیم خود مخصوصا در شرایط سخت بسیار حمایت می‌کند. شخصیت مهم دیگر این سریال کارآگاه جان مانچ نام دارد که برخلاف کاپیتان کراگن شوخ‌طبع است و درکنار این شوخ‌طبعی استعداد بالایی در حل کردن پرونده‌های مختلف دارد. در این سریال شخصیت‌های دیگری نیز حضور دارند که درکنار یکدیگر داستان‌های اصلی این سریال را شکل می‌دهند.


سریال تلویزیونی Agatha Christie's Marple

۴۸- سریال Agatha Christie’s Marple

سریال مارپل آگاتا کریستی

  • کارگردان: چارلی پالمر، اندی ویلسون | نویسنده: پاتریک بارلو، آگاتا کریستی
  • بازیگران: جرالدین مک‌ایوان، جولیا مک‌کنزی، ایزابلا پاریس، جان اونز
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۰۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Agatha Christie’s Marple در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

حتی اگر این سریال را تماشا نکرده باشید بدون شک حداقل یک بار نام «خانم مارپل» را شنیده‌اید. این سریال از روی رمانی با عنوان خانم مارپل اثر آگاتا کریستی اقتباس شده و خیلی سریع به محبوبیتی جهانی دست پیدا کرد. فیلم‌های تلویزیونی و سریال‌های کوتاه دیگری نیز با محوریت شخصیت خانم مارپل ساخته شده‌اند که هیچ‌کدام نتوانستند به محبوبیت سریال مارپل آگاتا کریستی دست پیدا کنند. داستان سریال درباره شخصیت جین مارپل به‌شمار می‌رود؛ شخصیت مسنی که پس از ملاقات با افراد مختلف تصمیم می‌گیرد داستان قتل‌هایی مرموز را دنبال کند و با کمک سایرین پرده از آن‌ها بردارد. 

سریال Agatha Christie’s Marple برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ میلادی از شبکه ITV در انگلستان پخش شد و پس از انتشار ۲۳ قسمت از آن در قالب ۶ فصل به پایان خود رسید. سریال خانم مارپل شاید مثل بسیاری از سریال‌های جنایی صحنه‌های اکشن زیادی نداشته باشد ولی بدون شک با داستان جذاب و درام خودش می‌تواند به یک گزینه بسیار سرگرم‌کننده برای دوست‌داران سریال‌های جنایی تبدیل شود.


کاور سریال The Blacklist با حضور جیمز اسپادر

۴۷- سریال The Blacklist

سریال فهرست سیاه

  • کارگردان: مایکل واتکینز، بیل روی | نویسنده: جون بوکنکامپ
  • بازیگران: جیمز اسپادر، مگان بون، دیگو کلاتنوف، هشام توفیق
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات The Blacklist در IMDB: ۸ از ۱۰

به یکی از محبوب‌ترین سریال‌های جنایی و اکشن نه‌تنها در جهان بلکه در کشور خودمان رسیدیم. سریال «فهرست سیاه» یا همان The Blacklist به‌خاطر ترکیب یک درام بسیار قوی با المان‌های هیجان‌انگیز توانسته طرفداران بسیار زیادی را به‌خود اختصاص دهد. داستان این سریال درباره شخصیت ریموند ردینگتون با بازی جیمز اسپایدر جریان دارد. ریموند که در گذشته یک افسر نیروی دریایی آمریکا بوده به یک تبهکار بسیار حرفه‌ای تبدیل شده است که در طی چند دهه توانسته از دست نیروهای FBI فرار کند. او به‌صورت داوطلبانه خود را تسلیم نیروهای FBI می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که یک فهرست بلند و بالا از خطرناک‌ترین جنایت‌کاران جهان را در اختیار دارد.

ریموند پیشنهاد می‌دهد که اگر مصونیت پیگرد قانونی داشته باشد به اف‌بی‌آی در پیدا کردن آن تبهکاران و دستگیری آن‌ها کمک خواهد کرد. در قسمت‌های ابتدایی سریال شاهد همین روند داستانی هستیم که در هر قسمت اف‌بی‌آی با کمک ریموند یکی از افراد حاضر در فهرست او را دستگیر می‌کند تا اینکه کم‌کم و در هر فصل سرنخ‌هایی قدیمی از اصرار ریموند برای نیروهای پلیس فاش می‌شود تا روند داستانی سریال بسیار هیجان‌انگیرتر از قبل دنبال شود. شاید با تماشای چند قسمت ابتدایی این سریال احساس کنید که با یک محصول کلیشه‌ای و تکراری طرف هستید ولی اگر به آن زمان بدهید با سریالی مواجه خواهید شد که با تماشای هر قسمت آن قسمت بعدی را بلافاصله تماشا خواهید کرد. سریال The Blacklist در سال ۲۰۱۳ به تهیه‌کنندگی جون بوکنکامپ و توسط شرکت سونی پیکچرز با همکاری یونیورسال تله‌ویژن تولید و توسط شبکه NBC پخش شد. 


شخصیت‌های اصلی سریال Criminal Minds

۴۶- سریال Criminal Minds

سریال ذهن‌های جنایتکار

  • کارگردان: گلن کرشاو، راب بیلی | نویسنده: جف دیویس، کیمبرلی هریسون
  • بازیگران: جو مانتگنا، پجت بروستر، شیمار مور، متیو گری گابلر
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۰۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Criminal Minds در IMDB: ۸ از ۱۰

داستان سریال Criminal Minds قطعا یکی از جذاب‌ترین و منحصر‌به‌فردترین داستان‌ها در میان بهترین سریال های جنایی قلمداد می‌شود. شاید با تماشای سریال فکر کنید که می‌دانید قرار است چه اتفاقی رخ دهد ولی سریال به‌طور مداوم به شما یادآوری می‌کند که سخت در اشتباه هستید. سریال درباره گروهی حرفه‌ای جریان دارد که توسط FBI گرد هم آمده‌اند تا پروند‌ه‌ای مربوط‌به یک قاتل زنجیره‌ای و خطرناک را حل‌وفصل کنند. برخلاف بسیاری از سریال‌های جنایی و پلیسی، شخصیت‌های این سریال به تجهیزات و امکانات نیروهای پلیس خیلی وابسته نیستند و از ذهن خود و قدرت‌های روانی خود بیشتر استفاده می‌کنند.

پخش سریال Criminal Minds در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط CBS آغاز شد و پس از ۳۲۴ خود که در قالب ۱۵ فصل پخش شدند، به پایان راه خود رسید. این سریال نه‌تنها در میان اهالی سریال‌های تلویزیونی مخصوصا طرفداران سریال‌های جنایی محبوبیت زیادی پیدا کرد که درمیان نیروهای پلیس، اف‌بی‌آی و سازمان‌های دیگر نیز بسیار محبوب شد. یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این سریال حضور افراد واقعی نیروهای FBI در مراحل ساخت آن به‌شمار می‌رود که همین موضوع باعث شد داستان‌های این سریال به واقعی‌ترین شکل ممکن به تصویر کشیده شوند.


کاور سریال Chicago P.D با حضور شخصیت‌های اصلی آن

۴۵- سریال Chicago P.D

سریال شیکاگو پی دی

  • کارگردان: مارک تینکر، نیک گومز | نویسنده: مت اولمستد، دیک وولف، مایکل برنت
  • بازیگران: جیسون بیگ، جسی لی سافر، جان فلوگر، ایمی مورتون
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Chicago P.D در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

سریال Chicago P.D به‌عنوان یک دنباله فرعی (Spin-off) برای سریال Chicago Fire تولید و موفق شد محبوبیت بیشتری نسبت‌به آن سریال به‌دست آورد. این سریال از آن دسته سریال‌هایی قلمداد می‌شود که در کشور ما کمتر شناخته شده‌اند و افراد کمی آن‌ها را تماشا کرده‌اند. سازندگان این مجموعه تلویزیونی با به‌تصویر کشیدن کلیشه‌های یک سریال پلیسی به‌بهترین شکل ممکن توانستند یک سریال نسبتا کلیشه‌ای تولید کنند که بیننده از دیدن آن کلیشه‌ها اصلا احساس خستگی نکند. داستان سریال Chicago P.D درباره اداره پلیس منطقه ۲۱ شهر شیکاگو و اعضای آن است که از ۲ گروه مختلف تشکیل شده‌اند که هرکدام از آن‌ها باید با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم کنند. این درام جنایی و اکشن پلیسی زندگی شخصی و حرفه‌ای اعضای پخش اطلاعات پلیس شیکاگو را به‌تصویر می‌کشد که باید با جرایمی مانند قاچاق مواد مخدر،‌ قتل‌های فجیع و جنایات سازمان یافته روبه‌رو شوند و جنایتکاران این شهر را دستگیر کنند.

این مجموعه مهیج و جذاب در سال ۲۰۱۴ توسط استودیو Wolf Films تولید و از شبکه NBC پخش شد. تابه‌امروز ۱۵۰ قسمت از این سریال در قالب هشت فصل منتشر شده است که طبق اعلام شبکه ان‌بی‌سی و دیک وولف که خالق آن تلقی می‌شود طرفداران این سریال می‌توانند حداقل برای ۲ فصل دیگر به‌تماشای این اثر مشغول باشند. فصل‌های نهم و دهم این مجموعه قرار است طبق برنامه‌ریزی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ از شبکه NBC در دسترس طرفداران آن و علاقه‌مندان سریال‌های ژانر جنایی قرار بگیرند.


شخصیت اصلی سریال The Mentalist سایمون بیکر

۴۴- سریال The Mentalist

سریال روان‌کاو

  • کارگردان: کریس لانگ | نویسنده: برونو هلر
  • بازیگران: سایمون بیکر، رابین تونی، تیم کانگ، اوین یومان
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۰۸ میلادی
  • میانگین امتیازات The Mentalist در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

سریال The Mentalist در سال ۲۰۰۸ از شبکه CSB پخش و خیلی سریع به یکی از سریال‌های جنایی محبوب تبدیل شد. خالق این سریال یعنی برونو هلر که تهیه‌کننده اجرایی آن نیز به‌شمار می‌رود با ساخت سریال منتالیست قصد داشت نشان دهد مسائل مربوط‌به روان‌کاوی در فعالیت‌های نیروی پلیس و FBI اهمیت بالایی دارد و به هدف خود نیز رسید. این سریال پس از پخش ۱۵۱ قسمت از آن در قالب هفت فصل در سال ۲۰۱۵ به انتهای خود رسید ولی بااین‌حال همچنان یکی از محبوب‌ترین و بهترین سریال های جنایی تاریخ به‌شمار می‌رود.

داستان سریال درباره شخصیت پاتریک جین با ایفای نقش سایمون بیکر جریان دارد که در گذشته یک سایکیک (Psychic) یا همان روان‌کاو به‌شمار می‌رفت و هم‌اکنون به‌عنوان مشاور در اداره تحقیقات کالیفرنیا فعالیت می‌کند. سایکیک به فردی گفته می‌شود که طبق ادعاهایش می‌تواند متوجه مسائلی شود که مردم عادی قادر به فهمیدن آن‌ها نیستند. پاتریک جین با همین ادعا توانست کمک زیادی به اداره تحقیقات کالیفرنیا کند و پس از منحل شدن این سازمان به نیروهای FBI پیوست و کارش را در آن‌جا دنبال کرد. هوش بسیار بالای شخصیت جین و تله‌هایی که برای مجرمین طراحی می‌کند یکی از جذاب‌ترین المان‌های داستانی این سریال خواهند بود.


کاور سریال 24 با حضور کیفر ساترلند

۴۳- سریال 24

سریال ۲۴

  • کارگردان: جان کسر، برد ترنر | نویسنده: رابرت کاچران، جوئل سارنو
  • بازیگران: کیفر ساترلند، الیشا کاتبرت، کارلوس برنارد، مری لین راجسکوب
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۰۱ میلادی
  • میانگین امتیازات 24 در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

سریال ۲۴ از آن دسته سریال‌هایی محسوب می‌شود که در تمام طول آن یک روند مشخص و منظم را طی می‌کند، یکی از نخستین سریال‌های جنایی اکشن مدرن که در کشور ما نیز محبوبیت بسیار زیادی دارد و تقریبا همه دوست‌داران این ژانر حداقل یک بار آن را تماشا کرده‌اند. داستان سریال درباره شخصیت جک باور با بازی کیفر ساترلند جریان دارد. او یک نیروی بسیار ماهر و برجسته سازمان CTU یا همان واحد ضد تروریستی به‌شمار می‌رود که باید پرونده‌های مختلفی را حل کند. روند پیشروی داستان این سریال را درهیچکدام از آثار این ژانر مشاهده نخواهید کرد؛ هر فصل از این مجموعه تلویزیونی دارای ۲۴ قسمت است که هرکدام از قسمت‌های آن یک ساعت از یک روز را به‌تصویر می‌کشند که به‌این‌ترتیب هر فصل آن نمایش‌دهنده اتفاقاتی است که در طول یک روز رخ می‌دهند.

داستان هر فصل از این سریال داستانی منحصربه‌فرد است که در طول زندگی شخصیت جک باور اتفاق می‌افتند و بیننده با تماشای زندگی او شاهد اتفاقات و پرونده‌های بسیار هیجان‌انگیزی خواهد بود که باور باید به‌مقابله با آن‌ها بپردازد. نخستین قسمت این سریال در سال ۲۰۰۱ توسط شبکه رسانه‌ای فاکس پخش و پس از هشت فصل در سال ۲۰۱۰ خاتمه یافت. فصل نهم این سریال پس از گذشت چهار سال از انتشار فصل هشتم در سال ۲۰۱۴ در قالب ۱۲ قسمت پخش شد که به‌عقیده بسیاری از طرفداران این سریال کیفیت فصل‌های قبلی آن را نداشت و به‌همین‌دلیل مورد استقبال زیادی قرار نگرفت؛ درکل تعداد تمام قسمت‌های این سریال به عدد ۲۰۴ رسیده است.


کلیر دانس مندی پتینکن در کاور سریال Homeland

۴۲- سریال Homeland

سریال میهن

  • کارگردان: لزلی لینکا گلتر، مایکل کاستا | نویسنده: الکس گانسا، هاوارد گوردون
  • بازیگران: کلیر دانس، مندی پتینکن، روپرت فرند، نوید نگهبان
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Homeland در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

سریال Homeland یا همان «سرزمین مادری» را می‌توان یکی از کلیشه‌ای‌ترین سریال‌های فهرست بهترین سریال های جنایی دانست. سریالی که تا دلتان بخواهد در آن شاهد کلیشه‌های هالیوودی خواهید بود که مثل بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها یک گروه آمریکایی قرار است تمام دنیا را از فاجعه‌ای بزرگ نجات دهند ولی با این‌وجود بازهم با شروع تماشای آن به‌خوبی شما را سرگرم خواهد کرد. داستان این سریال درباره کشور عراق و درباره موضوع تروریسم جهانی جریان دارد که در آن یک افسر سابق سابق CIA که دراختیار القاعده قرار داشت شست‌وشوی ذهنی روی آن صورت گرفته و برای کشورش یعنی آمریکا به یک موضوع امنیتی جدی تبدیل می‌شود. شخصیت اصلی این مجموعه یعنی کری متیسون با ایفای نقش کلیر دانس که یک افسر عملیاتی در عراق به‌شمار می‌رود، در طی تحقیقات خود به آن افسر مشکوک شده و او را تعقیب می‌کند، تا جایی که متوجه می‌شود او از لحاظ روانی پایدار نیست و ممکن است برای امنیت ملی آمریکا خطرآفرین باشد.

سریال «سرزمین مادری» با تمام کلیشه‌های خود یه اثر اکشن سرگرم‌کننده خواهد بود که مانند تمام آثار این ژانر نکات مثبت و منفی خود را خواهد داشت که از نکات مثبت آن می‌توان به شخصیت‌پردازی بسیار خوب و درام قوی آن اشاره کرد. این سریال در سال ۲۰۱۱ به تهیه‌کنندگی هاوارد گوردون و الکس گانسا توسط شرکت تیک‌وود لین پروداکشنز به‌همراهی استودیو فاکس تولید و توسط شبکه شوتایم روی آنتن رفت. سریال Homeland پس از ۸ فصل و ۹۶ قسمت در سال ۲۰۲۰ به کار خود پایان داد.


کاور سریال Prison Break با حضور ونتورث میلر و دومنیک پورسل

۴۱- سریال Prison Break

سریال فرار از زندان

  • کارگردان: بابی روث، کوین هوکس | نویسنده: پال شیورینگ، سث هافمن
  • بازیگران: ونتورث میلر، دومنیک پورسل، سارا وین کالیز، آمائوری نولاسکو، ویلیام فیکنر
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۰۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Prison Break در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

سریال فرار از زندان را می‌توان بالاتر از سریال لاست محبوب‌ترین سریال در کشورمان در دهه‌های اخیر معرفی کرد. سریالی که با داستان بسیار جذاب و مهیج خود در سراسر دنیا به یکی از محبوب‌ترین و بهترین سریال های جنایی و دلهره‌آور تبدیل شد. همان‌طور که حتما می‌دانید داستان سریال Prison Break درباره شخصیت مایکل اسکوفیلد جریان دارد؛ فردی بسیار باهوش که برادر بی‌گناه خود را در آستانه اعدام می‌بیند و به‌همین‌دلیل تصمیم می‌گیرد با یک جرم ساختگی در همان زندان حبس شود و با یک نقشه بسیار هوشمندانه برادر خود را از آن زندان فراری دهد. نقشه‌های زندان و جزییات نقشه فرار او که به‌طور خارق‌العاده‌ای روی تمام بدن مایکل خالکوبی شده است را می‌توان یکی از ماندگارترین المان‌های تاریخ سریال‌های تلویزیونی به‌شمار آورد.

سریال فرار از زندان که در سال ۲۰۰۴ توسط شبکه فاکس پخش شد پس از ۴ فصل و انتشار ۸۱ قسمت در سال ۲۰۰۸ به‌پایان رسید. سازندگان این سریال پس از موفقیت‌های دیوانه‌وار آن و محبوبیت بی‌نظیری که در سراسر جهان به‌دست آورده بود تصمیم گرفتند در سال ۲۰۱۷ فصل پنجم آن را که شامل ۹ قسمت می‌شد تولید و پخش کنند. پس از انتشار فصل پنجم سریال فرار از زندان بسیاری از طرفداران آن شروع به انتقادهای شدیدی علیه سازندگان این سریال کردند و عقیده داشتند تنها دلیل ساخت این فصل کسب درآمد بیشتر از محبوبیت این سریال به‌شمار می‌رود. بااین‌حال و درکنار تمام انتقادات مربوط‌به فصل پنجم این سریال، Prison Break هم‌چنان یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ قلمداد می‌شود.


کاور سریال Luther با ایفای نقش ادریس آلبا

۴۰- سریال Luther

سریال لوتر

  • کارگردان: سم میلر | نویسنده: نیل کراس
  • بازیگران: ادریس آلبا، روث ویلسون، استیون مکینتاش، پل مک‌گان، ایندیرا وارما
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Luther در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

یکی از بازیگرانی که او را زیاد در سریال‌های جنایی تماشا کرده‌ایم، ادریس آلبا به‌شمار می‌رود که در چند سریال این فهرست نیز نقش‌های مهمی را ایفای می‌کند. وی به‌دلیل نقش‌آفرینی فوق‌العاده خود در این سریال توانست جوایز ارزشمندی مانند جایزه منتقدان تلویزیونی، جایزه انجمن بازیگران سینما و همچنین جایزه گلدن گلوب را کسب کند و سریال لوتر نیز در مجموع توانسته است ۱۱ بار نامزد کسب جایزه گلدن گلوب شود. این سریال که یکی از سریال‌های بسیار خوب در ژانر درام جنایی و روان‌شناختی تلقی می‌شود در سال ۲۰۱۰ برای نخستین بار از شبکه BBC روی آنتن رفت و پس از ساخته شدن ۲۰ قسمت از آن در قالب پنج فصل در سال ۲۰۱۹ به پایان راهش رسید.

داستان سریال Luther درباره یک بازرس ارشد در واحد جرائم سنگین به نام جان لوتر با ایفای نقش ادریس آلبا جریان دارد. او یه شخص بسیار جدی و وسواسی است که کارش همیشه برای او الویت اول را دارد. او برای انجام وظایف خود فداکاری‌های زیادی انجام داده ولی بااین‌حال هیچوقت از کار خود دل‌سرد نشده و از آن بدش نیامده است. در این سریال با شخصیت آلیس مورگان آشنا می‌شویم؛ شخصتی که پس از جان لوتر مهم‌ترین نقش را در روند داستانی سریال دارد و آشنایی او و جان باعث شکل‌گیری داستان‌های جذاب بعدی سریال می‌شود. اگر به سریال‌های جنایی و روان‌شناختی علاقه دارید، تماشای سریال Luther را شدیدا به شما پیشنهاد می‌کنیم.


کاور سریال Person of Interest با حضور شخصیت‌های اصلی آن

۳۹- سریال Person of Interest

سریال مظنون

  • کارگردان: کریس فیشر، ریچارد لوییس | نویسنده: جاناتان نولان
  • بازیگران: جیم کاویزل، مایکل امرسون،‌ کوین چاپمن، سارا شاهی
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۱ میلادی 
  • میانگین امتیازات Person of Interest در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

به احتمال زیاد نام جاناتان نولان را بارها و بارها در سینما شنیده‌اید. برادر کریستوفر نولان و شریک جرمش که در بیشتر فیلم‌های او به‌عنوان نویسنده حضور دارد؛ فیلم‌هایی مانند شوالیه تاریکی و میان ستاره‌ای. البته جاناتان نولان با حضور در سریال Westworld به‌عنوان نویسنده کارنامه خود در سریال‌های تلویزیونی را پربارتر کرد. سریال Person of Interest ساخته جاناتان نولان در سال ۲۰۱۱ میلادی برای نخستین بار توسط شبکه CBS روی آنتن رفت و پس از محبوبیت بسیار زیاد خود توانست چهار فصل دیگر ادامه پیدا کند و پس از پخش ۱۰۳ قسمت از آن در قالب پنج فصل در سال ۲۰۱۶ به پایان خود رسید.

داستان سریال درباره شخصیت هارولد فینچ جریان دارد؛ دانشمندی که با صرف پنج سال از عمر خود توانست دستگاهی را اختراع کند که با تجزیه رفتار شهروندان متوجه می‌شود که آیا جرمی در شرف انجام است یا خیر. هدف اصلی این دستگاه مبارزه با تروریسم بود ولی هارولد آن را به سطح جدیدی رساند. به‌طور کاملا ناگهانی رئیس این پروژه یعنی نیتن اینگرام جان خودش را از دست می‌دهد و در همان اتفاق هارولد نیز دچار مصدومیت از ناحیه نخاعی می‌شود. دولت به او اخطار می‌دهد که آن‌ها علاقه‌ای به بررسی رفتار مردم ندارند و دستگاه تنها باید هدف اولیه خودش را دنبال کند. به‌همین‌دلیل هارولد تصمیم می‌گیرد جلوی این اخطار بایستد و خودش از وقوع جرم‌های مشخص شده توسط آن دستگاه جلوگیری کند؛ تصمیمی که مشکلات زیادی را برای او به‌وجود می‌آورد.


پوستر سریال Ozark به رنگ مشکی

۳۸- سریال Ozark

سریال اوزارک

  • کارگردان: جیسون بیتمن، آماندا مارسالیس | نویسنده: بیل دوبوک، مارک ویلیامز
  • بازیگران: جیسون بیتمن، لورا لینی، سوفیا هابلیتس، جولیا گارنر
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Ozark در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

سریال اوزارک از آن دسته سریال‌هایی به‌شمار می‌رود که اگر به کارتل‌ها یا موضوعات مربوط‌به قاچاق موادمخدر علاقه داشته باشید برای شما یک گزینه بسیار عالی و سرگرم‌کننده خواهد بود. سریالی که بازیگر اصلی آن یعنی جیسون بیتمن وظیفه کارگردانی بسیاری از قسمت‌های آن را نیز برعهده دارد و این کار را خیلی خوب انجام داده است. سریال Ozark در سال ۲۰۱۷ توسط شبکه استریم‌محور نتفلیکس برای اولین‌بار منتشر شد و تابه‌امروز ۳۰ قسمت از آن در قالب سه فصل روی آنتن رفته و فصل چهارم آن نیز طبق برنامه‌ریزی‌ها در سال ۲۰۲۱ پخش خواهد شد.

داستان سریال اوزارک همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم درباره کارتل‌های مواد مخدر جریان دارد و روایت‌گر زندگی یک برنامه‌ریز مالی به نام مارتی بیرد با ایفای نقش جیسون بیتمن است. مارتین که در حرفه مدیریت مسائل مالی فعالیت دارد، تصمیم گرفته که برای یک کارتل مواد مخدر مکزیکی پول‌شویی کند و این کار را هم خیلی خوب پیش می‌برد ولی اوضاع همیشه بر وفق مراد او باقی نمی‌ماند. پس از اینکه در مراحل پول‌شویی او مشکلاتی به‌وجود می‌آید او همسرش وندی مجبور می‌شوند از شیکاگو خارج شده و به ایالت میزوری در غرب آمریکا بروند. به‌خاطر همین مشکلات پیش آمده او هم‌اکنون مبلغ سنگینی به رئیس کارتل بدهکار است و همین موضوع مشکلات خطرناکی را برای آن‌ها رقم می‌زند.


کاور سریال Brooklyn Nine-Nine با حضور اندی سمبرگ

۳۷- سریال Brooklyn Nine-Nine

سریال بروکلین نه-نه

  • کارگردان: مایکل مک‌دونالد، لیندا مندوزا | نویسنده: دن گور، مایکل شور
  • بازیگران: اندی سمبرگ، تری کروس، ملیسا فومرو، استفانی بیاتریز، آندره بروگر، جو لو ترولیو
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Brooklyn Nine-Nine در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

سریال Brooklyn Nine-Nine تنها سریال کمدی و سیت‌کام فهرست بهترین سریال های جنایی تلقی می‌شود. سریالی که تمام موضوعات و مسائل مربوط‌به یک اداره پلیس در شهر نیویورک را بسیار عالی با چاشنی طنز به‌تصویر می‌کشد و علاوه‌بر نشان دادن مشکلات و اتفاقات این اداره قصد دارد مخاطب خودش را بخنداند. اگر از سریال‌های کمدی و سیت‌کام خوشتان می‌آید و به مضامین جنایی هم علاقه دارید این سریال دقیقا همان چیزی است که دنبالش می‌گردید. علاوه‌بر این توضیحات در این سریال خبری از صدای خنده‌های رایج در سریال‌های سیت‌کام نیست. سریال بروکلین نه‌-نه برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ توسط شبکه فاکس روی آنتن رفت و پخش فصل آخر آن یعنی فصل هشتم به‌تازگی آغاز شده است.

داستان سریال درباره اعضای واحد شماره ۹۹ نیروی پلیس نیویورک جریان دارد که در راس آن‌ها شخصیت جیک پرالتا قرار گرفته؛ شخصیتی بسیار باهوش و موفق در حل کردن پرونده‌های مختلف و در عین حال بسیار شوخ و پرانرژی. هرکدام از شخصیت‌های این سریال خصوصیات اخلاقی خاص و بامزه‌ای دارند و ترکیب اخلاق آن‌ها، کمدی کاملا به جا و مناسب سریال و داستان پرونده‌های مختلف، سریال بسیار بامزه و سرگرم‌کننده‌ای را شکل داده‌اند. 


شخصیت او جی سیمپسون در سریال American Crime Story

۳۶- سریال American Crime Story

سریال داستان جنایی آمریکایی

  • کارگردان: رایان مورفی، آنتونی همینگوی | نویسنده: جفری توبین، اسکات الکساندر
  • بازیگران: استرلینگ کی براون، کنت چوی، کریستین کلمنسون، دیوید شویمر، ناتان لین
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۶ میلادی
  • میانگین امتیازات American Crime Story در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

به یکی از تاثیرگذارترین سریال‌های جنایی در کشور آمریکا رسیدیم. سریال American Crime Story با اقتباس از روی داستان‌هایی واقعی سعی دارد مخاطبان خودش را با پرونده‌هایی مهم جنایی در تاریخ آمریکا آشنا کند. هر فصل از این سریال داستانی منحصربه‌فرد دارد و داستان جدایی را دنبال می‌کند. برای مثال فصل اول این سریال از روی کتابی به نام «دویدن برای زندگی‌اش: مردم علیه او.جی. سیمپسون» ساخته شده و داستان اتفاقات زندگی او.جی. سیمپسون را به‌تصویر می‌کشد؛ داستانی که دادگاه آن یکی از پرسروصداترین دادگاه‌های این کشور به‌شمار می‌رود.

فصل دوم این سریال روایت‌گر داستان زندگی جانی ورساچه، بنیان‌گذار شرکت محبوب پوشاک ورساچه است. اگر اطلاعات کمی از پرونده‌های جاری در این سریال داشته باشید بدون شک با تماشای جزییات داستان آن‌ها در این سریال غرق خواهید شد. پخش سریال داستان جنایی آمریکایی در سال ۲۰۱۶ توسط شبکه FX آغاز شد و تابه‌امروز دو فصل از آن منتشر شده است. این سریال موفق شده جوایز ارزشمندی مانند گلدن گلوب و امی را به‌دست آورد. همچنین فصل جدید این سریال قرار است به‌زودی از شبکه اف‌ایکس پخش شود تا طرفداران آن بیش از این منتظر آن نمانند. 


کاور سریال Bosch با حضور تیتوس ولیور

۳۵- سریال Bosch

سریال بوش

  • کارگردان: الکس زاکرفسکی، ارنست دیکرسون | نویسنده: اریک الیس اورمایر
  • بازیگران: تیتوس ولیور، جیمی هکتور، لنس ردیک، سارا کلارک
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Bosch در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

سریال بوش یکی دیگر از آن سریال‌هایی است که در کشور ما آنچنان شناخته‌شده نیست و شاید اسم آن به گوش بسیاری از علاقه‌مندان سریال‌های جنایی نخورده باشد. سریال درباره شخصیت هری بوش با بازی تیتوس ولیور جریان دارد؛ بازیگری که او را بارها در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف دیده‌ایم. هری بوش یک کارآگاه کارکشته در قسمت جنایی نیروی پلیس لس‌آنجلس به‌شمار که به‌دلیل کشتن یک قاتل زنجیره‌ای منتظر فرارسیدن زمان دادگاه خود است و پس از آن برای کمک در یک پرونده مربوط‌به قتل یک پسر ۱۳ ساله توسط دولت فراخوانده می‌شود.

داستان‌های این سریال براساس کتاب‌های مختلفی مانند کتاب The Concrete Blonde، کتاب City of Bones، کتاب، Echo Park و چند کتاب دیگر ساخته شده و همین موضوع باعث می‌شود تا روند داستانی آن بسیار جذاب دنبال شود. از نکات مثبت سریال Bosch می‌توانیم به ایفای نقش بسیار خوب بازیگران آن و همچنین شخصیت‌پردازی عالی این سریال اشاره کنیم که ارتباط برقرار کردن با شخصیت‌های آن را برای مخاطب خود بسیار آسان می‌کند. این سریال در سال ۲۰۱۴ از شبکه آمازون پرایم پخش شد و پس از پخش ۶۸ قسمت از آن در قالب هفت فصل در سال ۲۰۲۱ به پایان خود رسید. 


شخصیت‌های اصلی سریال Boston Legal

۳۴- سریال Boston Legal

سریال بخش حقوقی بوستون

  • کارگردان: مایک لیستو، رابرت یانتی | نویسنده: دیوید کلی، مایکل ریس
  • بازیگران: جیمز اسپادر، ویلیام شاتنر، کندیس برگن، مارک ولی
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۰۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Boston Legal در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

جیمز اسپادر را قطعا به‌خاطر ایفای نقش در سریال‌های محبوبی مانند The Blacklist و The Office به‌خاطر دارید و حضور او در سریال ‌Boston Legal درکنار سایر سریال‌های او پرونده کاری بسیار موفقی را برای وی شکل داده است. داستان سریال Boston Legal مثل بسیاری از سریال‌های این فهرست روایت‌گر اتفاقاتی است که برای وکیل‌های قضایی رخ می‌دهد و این سریال قصد دارد تا با تمرکز روی وکیل‌های یک دفتر وکالت در شهر بوستون اتفاقات، مشکلات و جریان‌هایی که برای آن‌ها رخ می‌دهد را به‌تصویر بکشد.

سریال بوستون لیگال دارای ۱۰۱ قسمت است که این تعداد قسمت در قالب ۵ فصل از شبکه ABC پخش شده‌اند. نخستین قسمت این سریال در سال ۲۰۰۴ روی آنتن رفت و خیلی سریع به یکی از سریال‌های محبوب درباره وکالت و وکیل‌های مشغول در کشور آمریکا تبدیل شد. این سریال پس از پنج فصل در سال ۲۰۰۸ به کار خود پایان داد و به‌دلیل درام بسیار قوی، کمدی مناسب و داستان جذاب به‌راحتی یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ قلمداد می‌شود که اگر به این سریال‌ها علاقه داشته باشید، باید آن را تماشا کنید.


کاور سیاه و سفید سریال The Americans

۳۳- سریال The Americans

سریال آمریکایی‌ها

  • کارگردان: کریس لانگ، استفان شوارتز | نویسنده: جو وایزبرگ
  • بازیگران: کری راسل، متیو ریس، ماکسیمیلیانو هرناندز، هالی تیلور
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات The Americans در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

سریال آمریکایی‌ها از آن دسته سریال‌های تاثیرگذاری است که به‌دلیل تجربیات سازنده آن یعنی جو وایزبرگ براساس داستان‌هایی واقعی ساخته شده است. داستان سریال درباره شخصیت‌های الیزابت و فیلیپ در دهه ۸۰ میلادی و پس از جنگ سرد جریان دارد. این ۲ شخصیت مامورین مخفی سازمان KGB در آمریکا هستند که در این کشور و در حومه شهر واشنگتن به‌عنوان زن و شوهر زندگی می‌کنند. داستان زمانی جالب‌تر می‌شود که یک مامور FBI به نام استن بیمن در همسایگی آن‌ها ساکن است و می‌تواند مشکلات زیادی را برای آن‌ها رقم بزند.

جو وایزبرگ، خالق این سریال در گذشته در سازمان جاسوسی آمریکا فعالیت داشته است. بااینکه خود او دوران فعالیتش در این سازمان را اشتباه می‌داند ولی بااین‌حال این دوران توانسته‌اند تجربیات بسیار مفیدی را به او هدیه دهند و او با کمک آن‌ها سریال The Americans را خلق کرده است. جو وایزبرگ همچنین برای خلق داستان قسمت نخست این سریال از اتفاقاتی الهام گرفته که طی آن‌ها ده جاسوس روسی دستگیر شده بودند. سریال آمریکایی‌ها برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ توسط شبکه FX روی آنتن رفت و پس از پخش ۱۳ قسمت از آن در قالب ۶ فصل به پایان رسید. قسمت‌های این سریال نسبتا طولانی هستند و اگر به داستان‌های واقعی مربوط‌به سازمان‌های جاسوسی علاقه داشته باشید، می‌توانند گزینه‌هایی بسیار سرگرم‌کننده برای شما تلقی شوند.


پوستر سریال Banshee

۳۲- سریال Banshee

سریال بانشی

  • کارگردان: کریستین مدسن | نویسنده: دیوید شیکلر، جاناتان تراپر
  • بازیگران: آنتونی استار، ایوانا میلیچویچ، اولریش تامسن، فرانکی فیزن
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Banshee در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

سریال بانشی از آن دسته سریال‌های نسبتا کوتاهی تلقی می‌شود که شما را در تمام مدت زمان خود در روند داستانی بسیار جذاب و شخصیت‌های خود غرق خواهد کرد. داستان سریال درباره یک دزد بسیار حرفه‌ای به‌نام لوکاس هود با ایفای نقش آنتونی استار جریان دارد که پس از کشته شدن کلانتر جدید شهر درمقابل او توانست خود را به‌جای او جا بزند و هویت اصلی خود را از تمام ساکنین شهر که هیچوقت کلانتر جدید را ندیده بودند، پنهان کند. لوکاس هود که به‌خاطر هویت جعلی خود با نام جان اسمیت باید زندگی خود را بگذراند کم‌کم مورد اعتماد دیگر اعضای پلیس شهر بانشی در ایالت پنسیلوانیا قرار می‌گیرد و هر روز که در نیروی پلیس حضور دارد به این کار  علاقه بیشتری پیدا می‌کند. دراین‌میان دشمنان او به‌دنبال لوکاس هود می‌گردند و درنهایت او را در قامت یک کلانتر پیدا می‌کنند.

سریال بانشی در سال ۲۰۱۱ به تهیه‌کنندگی جاناتان تروپر و توسط شبکه HBO تولید و از شبکه سینمکس روی آنتن رفت. این سریال همان‌طور که توضیح دادیم خیلی سریال بلندی قلمداد نمی‌شود و تنها ۳۸ قسمت از آن در قالب چهار فصل پخش شده است. از نکات مثبت این سریال می‌توان به شخصیت‌پردازی بسیار خوب آن در همان مدت کم اشاره کرد که باعث می‌شود با شخصیت‌های حاضر در آن ارتباط خوبی برقرار کنید. این سریال در طول داستان خود با فلش‌بک‌هایی بسیار به‌موقع و خیلی مختصر و مفید یک روند داستان‌گویی جذاب را طی می‌کند تا بیننده در حین تماشای آن به‌هیچ‌وجه احساس خستگی نکند.


شخصیت‌های اصلی سریال Broadchurch کنار دریا

۳۱- سریال Broadchurch

سریال برادچرچ

  • کارگردان: جیمز استرانگ، پال اندرو ویلیامز | نویسنده: کریس چیبنال، لوئیز فاکس
  • بازیگران: دیوید تننت، الیویا کلمن، ژوزت سایمون، آرتور دارویل
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Broadchurch در IMDB: ۸.۴ از ۱۰

سال ۲۰۱۳ برای طرفداران سریال‌های جنایی یکی از بهترین سال‌های تلویزیون به‌شمار می‌رود. تا اینجای مقاله با چندین سریال بسیار خوب روبه‌رو شده‌ایم که در این سال پخش آن‌ها شروع شده است و سریال Broadchurch نیز یکی از آن‌ها محسوب می‌شود و قطعا آخرینِ آن‌ها هم نخواهد بود. برادچرچ یکی از سریال‌های جنایی است که خیلی رک و پوست‌کنده داستان خودش را دنبال می‌کند و خیلی دنبال حاشیه نمی‌رود و همین موضوع مخاطب آن را خسته نمی‌کند. برادچرچ نام یک شهر غیرواقعی در انگلستان است که داستان فیلم در آن شهر جریان دارد و داستان شخصیت‌های دی‌الک هاردی و الی میلر را روایت می‌کند. این ۲ کارآگاه در شهر برادچرچ مشغول حل کردن پرونده‌های مختلف جنایی هستند.

شاید با خودتان بگویید داستان این فیلم هم مانند بسیاری از سریال‌های جنایی جریان دارد ولی تفاوت اصلی این سریال را می‌توان به نویسندگی عالی کریس چیبنال مربوط دانست که مسئله مرگ و احساسات مربوط‌به آن را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد تا بیننده بتواند هرچه بهتر درد این فاجعه را حس کند. سریال برادچرچ را نه‌تنها می‌توانیم یکی از بهترین سریال های جنایی بدانیم که می‌توانیم آن را یکی از بهترین سریال‌های دهه گذشته تلویزیون خطاب کنیم. این سریال در سال ۲۰۱۳ برای نخستین بار از شبکه ITV انگلستان پخش شد و پس از ساخت ۲۴ قسمت از آن در قالب سه فصل در سال ۲۰۱۷ به پایان خود رسید. کوتاه بودن این سریال همان مسئله‌ای به‌شمار می‌رود که به آن اشاره کردیم؛ این سریال دقیقا همان داستانی را نشان می‌دهد که مخاطب می‌خواهد و دنبال داستان‌های حاشیه‌ای و خسته‌کننده نمی‌رود.


آلفرد هیچکاک در سریال سریال Alfred Hitchcock Presents

۳۰- سریال Alfred Hitchcock Presents

سریال آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک، رابرت استیون | نویسنده: هنری اسلسار، رابرت دنیس
  • بازیگران: آلفرد هیچکاک، هری تایلر، جان ویلیامز، پاتریشیا هیچکاک
  • تاریخ شروع پخش: سال ۱۹۵۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Alfred Hitchcock Presents در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

آلفرد هیچکاک را بیشتر اهالی سینما به‌عنوان استاد ژانر‌های ترسناک و دلهره‌آور می‌شناسند. تیم سازنده سریال Alfred Hitchcock Presents را می‌توان متفاوت‌ترین تیم سازنده در میان عناوین فهرست بهترین سریال های جنایی تاریخ دانست. تعداد بازیگران این سریال نسبتا کم است ولی در عوض تیم نویسندگان و کارگردانی بزرگی دارد. تعداد نویسندگان این سریال به‌تنهایی حدود ۱۵۰ نفر است و که بیشتر آن‌ها وظیفه نوشتن فیلم‌نامه برای تنها یک یا دو قسمت از این سریال را برعهده داشتند. اگر تیم کارگردانی این سریال را به آن‌ها اضافه کنیم این عدد به حدود ۲۰۰ نفر می‌رسد. در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های مختلف شاهد این موضوع بوده‌ایم که با زیاد شدن تعداد افراد تیم سازنده، کیفیت آن اثر افت می‌کند ولی این موضوع در این سریال دقیقا در نقطه مقابل قرار گرفته است.

داستان هر قسمت از این سریال که در اکثر منابع سریال‌های تلویزیونی در میان ۱۰۰ سریال برتر تاریخ گرفته، با روندی یکسان آغاز می‌شود آلفرد هیچکاک در این فیلم نه‌تنها وظیفه‌ی کارگردانی را برعهده دارد بلکه مجری قسمت‌های این سریال نیز به‌شمار می‌رود و در هر قسمت یک داستان جنایی، ترسناک یا درام را تعریف می‌کند. سکانس آغازین قسمت‌های این سریال یکی از ماندگارترین سکانس‌های تاریخ سینما و تلویزیون قلمداد می‌شود. در آغاز هر قسمت یک نقاشی از هیچکاک را می‌بینیم که بعد از آن با شروع شدن موسیقی مجموعه، شاهد سایه‌ای از آلفرد هیچکاک خواهیم بود که وارد صحنه می‌شود و با سلام و عصربه‌خیر برنامه را آغاز می‌کند.


شخصیت‌های اصلی سریال Big Little Lies

۲۹- سریال Big Little Lies

سریال دروغ‌های کوچکِ بزرگ

  • کارگردان: ژان مارک ولی، آندره آرنولد | نویسنده: دیوید ای کلی، لیان موریارتی
  • بازیگران: ریس ویترسپون، نیکول کیدمن، شیلین وودلی، الکساندر اسکارشگرد، آدام اسکات
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Big Little Lies در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

سریال دروغ‌های کوچک بزرگ شاید در ابتدا به نظر یک سریال آرام و حوصله‌سربر به‌نظر برسد ولی اگر به آن زمان دهید متوجه می‌شوید که با داستانی پیچیده و جذاب طرف هستید. داستانی درباره یک محله مرفه که خانواده‌های حاضر در آن زندگی‌هایی بسیار خوب را پشت سر می‌گذراند ولی مشکلات یکی پس از دیگری از راه می‌رسند. زمانی‌که یک مادر مجرد به محله آن‌ها نقل‌مکان می‌کند خیلی‌ها از او استقبال گرمی به عمل نمی‌آورند و با پیدا شدن مشکلاتی درباره کودکانِ آن‌ها، انگشت اتهامات به سوی او نشانه می‌رود. بااین‌حال داستان اصلی درباره دروغ‌هایی جریان دارد که درمیان مردم آن محله امری طبیعی به‌شمار می‌رود ولی می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

تیم بازیگری بسیار خوب این سریال با حضور بازیگران برجسته‌ای مانند ریس ویترسپون و نیکول کیدمن و اضافه شدن مریل استریپ در فصل دوم به آن‌ها نشان می‌دهد که با سریالی با کیفیت طرف هستیم. این سریال از روی رمانی با همین نام اثر لیان موریارتی اقتباس شده و داستان کتاب را به خوبی به تصویر می‌کشد. سریال Big Little Lies در سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار از شبکه HBO روی آنتن رفت و پس از پخش تنها ۲ فصل و ۱۴ قسمت از آن به پایان خود رسید. 


استیو بوشمی در سریال Boardwalk Empire

۲۸- سریال Boardwalk Empire

سریال امپراتوری بوردواک

  • کارگردان: تیموتی ون‌پاتن، آلن کالتر | نویسنده: نلسون جانسون، ترنس وینتر
  • بازیگران: استیو بوشمی، مایکل پیت، کلی مک‌دونالد، مایکل شانون، استیفن گراهام
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Boardwalk Empire در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

سریال امپراتوری بوردواک به‌دلیل وفاداری خود به تاریخ و سبک بصری فوق‌العاده خود توانست تحسین بسیاری از منتقدین را کسب کند و به‌همین‌دلیل ۱۲ جایزه امی و جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین مجموعه درام را به خودش اختصاص داد. همچنین ایفای نقش استیو بوشمی در نقش شخصیت اصلی آن بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این سریال به‌شمار می‌رود. سریال Boardwalk Empire در سال ۲۰۱۰ توسط شبکه HBO برای نخستین بار پخش شد و پس از ساخت ۵۶ قسمت از آن در قالب پنج فصل به کار خود پایان داد.

داستان این سریال درباره شخصیت ایناک جانسون که از روی زندگی شخصیت تاریخی ایناک لوویس جانسون اقتباس شده، جریان دارد. وی در بین دهه ۲۰ و ۳۰ میلادی کنترل شهر آتلانتیک‌سیتی را برعهده می‌گیرد. در آن زمان ممنوعیت نوشیدنی‌های الکلی در آمریکا حکم‌فرما بود و او وظیفه داشت با مشکلات اجتماعی زیادی دست‌وپنجه نرم کند. بااین‌حال پس از بررسی‌های زیاد دولت فدرال مشخص می‌شود که جانسون در جنایت‌های زیادی دست داشته و همین موضوع داستان‌های جذاب سریال را شکل می‌دهد. اگر به سریال‌هایی با داستان تاریخی و واقعی علاقه دارید این سریال برای شما یک گزینه بسیار مناسب خواهد بود.


کاور سریال The Punisher با حضور جان برنتال

۲۷- سریال The Punisher

سریال پانیشر

  • کارگردان: جیم اُهانلون، جرمی وب | نویسنده: راس اندرو، استیو لایت‌فوت، گری کانوی
  • بازیگران: جان برنتال، ابن ماس بچراک، بن بارنز، دنیل وبر
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۷ میلادی
  • میانگین امتیازات The Punisher در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای مارول رسیدیم؛ شخصیت Punisher یا همان مجازات‌گر که در سال‌های دور شاهد ساخت بازی‌های ویدیویی زیادی از روی آن بوده‌ایم. این شخصیت برخلاف بسیاری از شخصیت‌های مارول هیچگونه اصول اخلاقی ندارد و هر جنایتکاری را که می‌بیند به روش‌هایی منحصربه‌فرد و بسیار خشنِ خود او را نیست و نابود می‌کند. این سریال درباره شخصیت فرانک کسل با ایفای نقش بازیگر برجسته‌ای به نام جان برنتال جریان دارد؛ شخصیتی که خانواده خود را به‌دست خلافکاران از دست می‌دهد و اکنون در زندگی خود تنها به فکر انتقام است. انتقام شخصیت پانیشر با انتقام‌هایی که معمولا تماشا کرده‌ایم یک فرق بسیار بزرگ دارد و آن‌هم روش‌های بسیار خشن و افسارگریخته‌ای تلقی می‌شود که او از آن‌ها استفاده می‌کند.

این سریال با صحنه‌های اکشن بسیار دیدنی و هیجان‌انگیر به‌راحتی می‌تواند علاقه‌مندان ژانر اکشن را راضی نگه دارد ولی مانند تمام آثار این ژانر خالی از نقطه ضعف نیست. نقطه ضعف اصلی این سریال را می‌توان شخصیت‌پردازی نسبتا بد آن دانست که به‌خوبی به پیشینه کاراکترهای حاضر در این سریال نمی‌پردازد و تمرکز اصلی خود را روی معرکه‌گیری و اعصاب خراب شخصیت اصلی خود قرار می‌دهد. این سریال در سال ۲۰۱۷ به تهیه‌کنندگی گیل برینگر و توسط استودیو مارول تولید و مانند اکثر سریال‌های این جهان توسط شبکه استریم آنلان نتفلیکس پخش شد. تا به امروز تنها دو فصل از این سریال که شامل ۲۶ قسمت می‌شوند، در دسترس علاقه‌مندان آن قرار گرفته است.


مدس میکلسن پشت یک میز در سریال Hannibal و یک جمجمه در دست او

 ۲۶- سریال Hannibal

سریال هانیبال

  • کارگردان: مایکل ریمر، گیلرمو ناوارو | نویسنده: برایان فالر، توماس هریس
  • بازیگران: هیو دنسی، مدز میکلسن، کارولین داورناس، لارنس فیشربرن
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Hannibal در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

هانیبال لکتر، دکتر دیوانه دنیای سینما و تلویزیون که با کشتن بیماران خود به روش‌های مختلف از آن لذت می‌برد. رمان بسیار زیبای توماس هریس که در میان نویسندگان این سریال هم حضور دارد به‌قدری جذاب و گیرا بود که فیلم و سریال‌های زیادی از روی آن ساخته شده است. از بهترین اقتباس‌هایی که از این رمان شده می‌توان به فیلم سکوت بره‌ها (The Silence of the Lambs) اشاره کرد که یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به‌شمار می‌رود. اولین فصل این سریال در سال ۲۰۱۳ و فصل‌های دوم و سوم آن در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ پخش شدند. سریال هانیبال نه‌تنها یکی از بهترین سریال های جنایی که یکی از بهترین سریال‌های دهه گذشته تلویزیون به‌شمار می‌رود که محبوبیت زیادی هم در کشور خودمان دارد.

داستان سریال Hannibal درباره یک مامور اف‌بی‌آی به‌نام ویل گراهام است که با روش‌های خاص خود موفق به گرفتن قاتلان می‌شود. او با تمرکز زیاد خود را جای قاتل می‌گذارد و مانند آن‌ها فکر می‌کند تا به هدف‌های خود برسد و در این مسیر با یک روان‌پزشک کار بلد به اسم هانیبال لکتر آشنا می‌شود. این دو با همکاری با یکدیگر موفق به گرفتن قاتل‌های مختلفی شدند که ناگهان گراهان متوجه می‌شود که لکتر خودش یک قاتل سریالی است. اوج داستان سریال از زمانی آغاز می‌شود که ویل به این موضوع پی ‌می‌برد و رابطه میان این دو نفر با داستان‌های جذابی گره می‌خورد. جنگ‌های روانی این سریال یکی از بهترین جنبه‌های آن به‌شمار می‌رود که شاید بسیار جذاب‌تر از نبردهای فیزیکی باشد.


یکی از شخصیت‌های اصلی سریال Sons of Anarchy

۲۵- سریال Sons of Anarchy

سریال فرزندان آشوب

  • کارگردان: پاریس بارکلی، گای فرلاند، پیتر ولر | نویسنده: کورت ساتر، کریس کالینز
  • بازیگران: چارلی هونام، کیتی سیگال، مارک بون جونیور، دیتون کالی، کیم کواتس
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۰۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Sons of Anarchy در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

باشگاه‌های موتورسواری و داستان‌ها مرتبط با آن نه‌تنها در آمریکا که در سراسر جهان نیز طرفداران زیادی دارند. سریال فرزندان آشوب به‌قدری عالی روی پردازش شخصیت‌های خود کار کرده است که بیننده را در لحظه لحظه سریال با خود همراه می‌کند. داستان سریال همان‌طور که توضیح دادیم درباره یک باشگاه موتورسواری به‌نام «فرزندان آشوب» در شهری غیر واقعی به‌نام چارمینگ در ایالت کالیفرنیا جریان دارد. کار اصلی این گروه قاچاق اسلحه تلقی می‌شود ولی همزمان در قالب یک انجمن کارهای خیریه نیز انجام می‌دهند. این گروه از مردان و زنانی تشکیل شده که با موتورهای خود به‌طور مدام از یک مکان به مکانی دیگر می‌روند و زندگی خود را صرف کارهای شرورانه کرده‌اند. آن‌ها هرروز با مردم، پلیس و کلانترها درگیر می‌شوند تا به‌وسیله زورگویی به هدف خود برسند. اگر فرد یا گروهی با خواسته‌های آن‌ها مخالفت کنند باید بهای آن را بپردازد و طعم درگیر شدن با آن گروه را بچشند.

 داستان سریال به‌گونه‌ای جریان دارد که در آن شاهد انواع روابط بین مردم مختلف خواهید بود. اگر این سریال را هنوز مشاهده نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم با تماشای داستان‌های مربوط‌به شخصیت جکسون تلر با بازی چارلی هونام و باشگاه موتورسواری‌اش در این سریال جذاب غرق شوید. کیتی سگال با هنرنمایی ماندگار خود در سریال Sons of Anarchy در نقش شخصیت جما تلر توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره گلدن گلوب را به‌خود اختصاص دهد. این سریال به‌تهیه‌کنندگی کورت ساتر توسط استودیو لینسون و شرکت فاکس تولید و از شبکه FX پخش شد. از این سریال در مجموع ۹۲ قسمت در قالب هفت فصل پخش شده است.


والپیپر قرمز از سریال Mr. Robot با حضور رامی مالک

۲۴- سریال Mr. Robot

سریال آقای ربات

  • کارگردان: سم اسماعیل، جیم مک‌کی | نویسنده: سم اسماعیل، رندالف لئون
  • بازیگران: رامی ملک، کارلی چایکین، پورتیا دوبلدی، گریس کامر
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Mr. Robot در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

اگر به موضوعات مربوط‌به مسائل کامپیوتری علاقه داشته باشید سریال آقای ربات می‌تواند تمام خواسته‌های شما را برآورده کند. سریالی که زندگی یک هکر بسیار حرفه‌ای را به تصویر می‌کشد که قصد دارد تغییرات مهمی را در جامعه به وجود آورد. زندگی شخصیت الیوت آلدرسون به‌عنوان یک شخصیت گوشه‌گیر و در عین حال بسیار باهوش یک داستان بسیار جذاب به‌شمار می‌رود که تماشای آن برای تمام علاقه‌مندان سریال‌های جنایی واجب است. ایفای نقش رامی ملک در این سریال به قدری طبیعی و هنرمندانه شکل گرفته که به‌خاطر همین موضوع توانست جایزه امی در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خودش اختصاص دهد.

شخصیت الیوت که به‌تنهایی در نیویورک زندگی می‌کند و در شرکت آل‌سیف مشغول کار است دغدغه‌های بسیار مهم‌تری نسبت‌به کارهای روزمره خود دارد. برنامه‌نویس نابغه‌ای که برخی اوقات به سمت مواد مخدر کشیده می‌شود و همین موضوع هم مشکلاتی را برای او به وجود می‌آورد. سریال Mr. Robot برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط شبکه یو‌اس‌ای نتورک روی آنتن رفت و به‌دلیل محبوبیت بسیار زیاد و موفقیت‌های خود برای سه فصل دیگر تمدید شد. این سریال در مجموع ۴۵ قسمت در قالب چهار فصل دارد که هرکدام از قسمت‌های آن می‌توانند برای علاقه‌مندان حوزه کامپیوتر بسیار هیجان‌انگیز تلقی شوند.


شخصیت اصلی سریال Wentworth در یک زندان

۲۳- سریال Wentworth

سریال ونتورث

  • کارگردان: کوین کارلین، فیونا بنکس | نویسنده: رگ واتسون، لارا رادولوویچ
  • بازیگران: کیت اتکینسون، کاترینا میلوسویچ، رابی مگاسیوا، کیت جنکینسون
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Wentworth در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

به یکی دیگر از سریال‌هایی رسیدیم که پخش آن از سال ۲۰۱۳ شروع شد. سریال ونتورث که یک سریال درام و جنایی استرالیایی به‌شمار می‌رود برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ از شبکه SoHo روی آنتن رفت ولی پخش فصل انتهایی آن برعهده شبکه Fox Showcase قرار گرفت. این سریال در کشور استرالیا توانست عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی غیرورزشی را به خودش اختصاص دهد و نه‌تنها در این کشور که در سراسر دنیا به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. سریالی که درباره شخصیت بئا اسمیت جریان دارد و زندگی پر از اتفاقات ریز و درشت او را به تصویر می‌کشد.

بیشتر روند داستانی سریال در زندان سپری می‌شود و به‌همین‌دلیل اگر از این‌گونه سریال‌ها خوشتان بیاید امکان ندارد از تماشای سریال Wentworth پشیمان شوید. شخصیت بئا اسمیت به‌دلیل تلاش برای به قتل رساندن همسر خود به زندان محکوم می‌شود و سریال قصد دارد تا مشکلاتی که برای او در زندان رقم می‌خورد را به مخاطب خود نشان دهد. مشکلاتی که احتمالا برای بسیاری از زندانی‌های وحشت‌زده به‌خاطر قرار گرفتن در این محیط جدید و صد البته ترسناک به‌وجود می‌آیند و باید با آن‌ها روه‌به‌رو شوند.


شخصیت‌های اصلی سریال Endeavour در حیاط یک عمارت

۲۲- سریال Endeavour

سریال اندور

  • کارگردان: کلم مک‌کارتی، جفری ساکس | نویسنده: کالین دکستر، راسل لوییس
  • بازیگران: شان ایوانز، راجز آلام، جیمز برادشاو، شان ریگبی
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Endeavour در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

سریال Endeavour دنباله سریال بلند و بسیار محبوب Inspector Morse به‌شمار می‌رود که داستان آن در دهه ۶۰ میلادی و درباره شخصیت اندرو مورس با ایفای نقش شان ایوانز جریان دارد. این شخصیت را می‌توان نماینده دوران طلایی کارآگاهان دانست که بدون تجهیزات مدرن پرونده‌های سختی را حل می‌کردند. شخصت اندرو مورس در این سریال پس از ترک دانشگاه آکسفورد بدون مدرک به‌عنوان کارمند رمزنگاری مدتی را در ارتش سلطنتی می‌گذراند و پس از آن به نیروی پلیس ملحق می‌شود.

اندرو مورس پس از استعفا دادن از نیروی پلیس تصمیم گرفت به‌عنوان یک کارآگاه زندگی خود را پیش ببرد و برای این کار زحمات زیادی می‌کشد و سرانجام او را به شهر آکسفورد می‌فرستند تا روی پرونده مفقود شدن یک دانش‌آموز ۱۵ ساله تحقیق کند. قسمت نخست سریال اندور در سال ۲۰۱۲ از شبکه ITV انگلستان روی آنتن رفت و درمیان علاقه‌مندان سریال‌های جناییِ مربوط‌به سال‌های دور محبوبیت زیادی پیدا کرد. تابه‌امروز ۳۰ قسمت از این سریال در قالب ۸ فصل پخش شده و قرار است فصل نهم آن نیز به‌زودی از این شبکه منتشر شود. 


شخصیت پوآرو در سریال Poirot

۲۱- سریال Poirot

سریال پوآرو

  • کارگردان: ادوارد بنت، رنی رای | نویسنده: گای اندروز، مایکل بیکر
  • بازیگران: دیوید سوشی، هیو فریزر، فیلیپ جکسون، دیوید یلند، ریچارد بِب
  • تاریخ شروع پخش: سال ۱۹۸۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Poirot در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

به یکی از سریال‌های قدیمی و بسیار محبوب در کشور خودمان رسیدیم. سریال پوآرو که بدون شک طرفداران بسیار زیادی در ایران دارد و می‌توان آن را یکی از نخستین سریال‌های جنایی مدرن دانست که استانداردهای این سریال‌ها را یکی دو پله بالا برد. سریال پوآرو با الهام از رمان‌های آگاتا کریستی ساخته شده و در هر قسمت یکی از داستان‌های جذاب مربوط‌به این رمان‌ها را به تصویر می‌کشد. با رمان‌های آگاتا کریستی پیش‌تر در این فهرست برخورد داشتیم، رمان‌هایی که داستان‌های جنایی زیادی از روی آن‌ها ساخته شده است.

مانند بسیاری از سریال‌های جنایی در این سریال هم با یک کارآگاه کارکشته به نام هرکول پوآرو طرف هستیم که در هر قسمت از سریال یک پرونده مهم که معمولا به قتل یک نفر ربط دارد را حل می‌کند. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این سریال بدون شک ایفای نقش دیوید سوشی در نقش هرکول پوآرو تلقی می‌شود که این شخصیت را به زیبایی هرچه تمام‌تر به نمایش درمی‌آورد. سریال Poirot برای نخستین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی از شبکه ITV انگلستان پخش و خیلی سریع به یکی از محبوب‌ترین سریال‌های جنایی تبدیل شد. از این سریالِ محبوب که قطعا جایگاه ویژه‌ای در میان بهترین سریال های جنایی تاریخ دارد ۷۰ قسمت در قالب ۱۳ فصل پخش شده است که آخرین قسمت آن به سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد. 


شخصیت‌های اصلی سریال Justified درحال شلیک با اسلحه

۲۰- سریال Justified

سریال موجه

  • کارگردان: آدام آرکین، جون آونت | نویسنده: المور لئونارد، گراهام یاست
  • بازیگران: تیموتی اولیفانت، نیک سیرسی، جوئل کارتر، جیکوب پیتس
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Justified در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

سریال Justified را می‌توانیم یکی از محجورترین و دیده‌نشده‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی در میان سریال‌های این فهرست خطاب کنیم. این سریال خوش‌ساخت از روی دو رمان و یک داستان کوتاه نوشته المور لئونارد اقتباس شده است؛ نویسنده‌ای که نامش در تمام قسمت‌های سریال به‌عنوان تهیه‌کننده آن نیز به‌چشم می‌خورد. این سریال که یکی از معدود آثار اکشن و جنایی برپایه ژانر وسترن محسوب می‌شود تنها سریالی است که جلوی عنوان «خالق» آن اسمی وجود ندارد. سریال Justified در سال ۲۰۱۰ به‌تهیه‌کنندگی المور لئونارد و توسط استودیو سونی پیکچرز تولید و از شبکه FX روی آنتن رفت. نخستین قسمت این مجموعه تلویزیونی در سال ۲۰۱۰ پخش و پس از ۶ فصل آخرین قسمت آن در سال ۲۰۱۵ به‌تصویر درآمد.

داستان سریال موجه برای علاقه‌مندان آثار وسترن بدون شک بسیار جذاب خواهد بود. آثار وسترن عموما به افرادی قانون‌شکن می‌پردازند که این موضوع را به‌بهترین شکل ممکن می‌توانید در این سریال مشاهده کنید. روند داستانی این سریال درباره یک مارشال آمریکایی به‌نام ریلان گیونز جریان دارد که قانون را به روش‌هایی غیرمتعارف و نامعمول اجرا می‌کند و به‌همین دلیل از شهر میامی به شهری کوچک به‌نام هارلان در ایالت کنتاکی تبعید می‌شود. این شهر شاید برای مارشال‌ها جای مناسبی باشد ولی برای شخصیت اصلی داستان ما به‌هیچ‌وجه اینگونه نیست. او در این شهر متولد شده است و سال‌ها از آن دوری کرده تا با خانواده و افرادی که قبلا با آن‌ها رابطه داشته، روبه‌رو نشود. گیونز حالا باید در این شهر با خانواده، همسر و دوستان خود که همگی از خلافکاران آن شهر کوچک محسوب می‌شوند، به‌عنوان یک ماراشال آمریکایی مقابله کند.


شخصیت‌های اصلی سریال Deadwood با کلاه کابوی

۱۹- سریال Deadwood

سریال دِدوود

  • کارگردان: اد بیناچی، گرگ فینبرگ | نویسنده: دیوید میلچ، رجینا کورادو
  • بازیگران: تیموتی اولیفانت، ایان مک‌شین، مولی پارکر، جیم بیور، کیم دیکنز
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۰۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Deadwood در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

دقیقا مانند سریال Justified ایفای نقش شخصیت اصلی سریال Deadwood نیز برعهده تیموتی اولیفانت قرار دارد و دقیقا مانند آن سریال یک درام جنایی و وسترن به‌شمار می‌رود. داستان سریال در اواخر سال ۱۸۷۶ میلادی و در شهر ددوود در جنوب ایالت داکوتا جریان دارد. مردم زیادی به‌خاطر پیدا کردن طلا به این شهر مسافرت می‌کنند و قصد دارند تا خیلی راحت از این راه پول‌دار شوند. شهر ددوود در ابتدای تأسیس خود هیچ قانونی نداشت و شخصیت سورنجن که مالک یک هتل و رستوران در آن شهر به‌شمار می‌رفت قانون را به روش‌هایی که خودش دوست داشت، اعمال می‌کرد.

تیموتی الیفانت در این سریال نقش شخصیت اصلی آن یعنی سث بولاک را ایفا می‌کند. یک مارشال آمریکایی که شغل خود را رها کرده و به مانند بسیاری از مردم به شهر ددوود نقل‌مکان می‌کند. البته او قصد ندارد طلا استخراج کند و با تأسیس یه مغازه ابزارفروشی قصد داشت تا ازطریق مردمی که به ابزارهایی مختلف برای استخراج طلا نیاز دارند، پول خوبی درآورد. البته داستان همیشه همین‌طور باقی نمی‌ماند و مشکلات متعددی در آن منطقه از راه می‌رسند و سث بولاک مجبور می‌شود تا از تجربیات قدیمی خود به‌عنوان یک مارشال آمریکایی استفاده کند. این سریال برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ میلادی از شبکه HBO روی آنتن رفت و پس از پخش ۳۶ قسمت از آن در قالب سه فصل در سال ۲۰۰۶ به پایان راه خود رسید.


کاور سریال The X-Files با حضور شخصیت های اصلی آن

۱۸- سریال The X-Files

سریال فایل‌های ایکس

  • کارگردان: کیم منرز، راب بومن | نویسنده: کریس کاتر، فرانک اسپاتنیتز
  • بازیگران: جیلیان اندرسون، دیوید دوکانی، میچ پیلگی، ویلیام بی دیویس
  • تاریخ شروع پخش: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات The X-Files در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

قسمت‌های ابتدایی سریال پرونده‌های ایکس در سال ۱۹۹۳ پخش شدند و قسمت‌های پایانی آن قرار بود در سال ۲۰۰۲ پخش شوند ولی به‌دلیل استقبال بسیار زیاد طرفداران سریال‌های تلویزیونی و محبوبیت این سریال، سازندگان آن در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ فصل‌های دهم و یازدهم آن را نیز ساختند. این سریال یکی از موفق‌ترین سریال‌های این فهرست از نظر کسب جایزه‌های مختلف به‌شمار می‌رود. سریال The X-Files در مجموع ۲۱۷ بار نامزد کسب جایزه‌های مختلف شد که ۹۵ بار توانست آن جایزه را به خود اختصاص دهد. از ۹۵ جایزه‌ای که این سریال کسب کرده می‌توان به کسب پنج جایزه‌ گرمی و یک جایزه امی اشاره کرد.

این سریال از روی نوشته‌های کریس کارتر (فیلم‌نامه نویس این مجموعه) اقتباس شده است و درباره‌ پرونده‌های دستگاه پلیس است که هیچ‌کس قادر به حل‌و‌فصل آن‌ها نبوده به‌غیر از شخصی به‌نام فاکس مولدر، شخصیت اصلی سریال. این پرونده‌ها درباره مسائل معمول و اتفاقات روزمره مردم نیستند بلکه به موضوعات ماوراالطبیعه و اتفاقات مربوط‌به آن‌ها مربوط می‌شوند که حل کردن آن‌ها بدون شک کار هرکسی نخواهد بود. فاکس مولدر باید درکنار حل کردن این پرونده با نیروهای ناشناخته‌ای مقابله کند که طبیعتا برای او و اطرافیانش خطرناک هستند. پخش این سریال در سال ۱۹۹۳ از شبکه FOX آغاز شد و پس از ساخت ۲۱۸ قسمت از آن در قالب ۱۱ فصل در سال ۲۰۱۸ به آخرین قسمت خود رسید.


چارلی کاکس در کاور سریال Daredevil

۱۷- سریال Daredevil

سریال دردویل

  • کارگردان: فیل آبراهام | نویسنده: بیل اورت، درو گودارد، استن لی
  • بازیگران: چارلی کاکس، دبورا آن ول، الدن هنسون، باب گانتون
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Daredevil در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

سریال Daredevil یکی از سریال‌های موفق جنایی کمیک‌بوکی به‌شمار می‌رود که نه‌تنها یکی از بهترین سریال های جنایی که یکی از سریال‌های اکشن بسیار باکیفیت و محبوب تلویزیون تلقی می‌شود. این سریال در سه فصل پخش شده و تعداد قسمت‌های آن به عدد ۳۹ می‌رسد. سازنده این سریال یعنی درو گودارد با اقتباس از اثری با همین نام ساخته استن لی سریالی را خلق کرد که به‌عقیده بسیاری از منتقدین و علاقه‌مندان سریال‌های اکشن و ابرقهرمانی خوش‌ساخت‌ترین سریال اقتباسی از داستان‌های کمیک به‌شمار می‌رود. سریال Daredevil در سال ۲۰۱۵ توسط استودیوهای ده‌نایت پروداکشنز و ای‌بی‌سی استودیوز به‌همراه استودیو مارول تولید و از شبکه نتفلیکس روی آنتن رفت. 

داستان این مجموعه تلویزیونی درباره شخصیت مت مرداک با بازی بسیار دیدنی چارلی کاکس جریان دارد. مرداک که یک وکیل مدافع نابینا است تصمیم می‌گیرد شب‌ها با جنایتکاران و خلافکاران شهر در قامت یک شورشگر به‌مقابله بپردازد. برخلاف بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های دنیای مارول که دنیای بسیار رنگارنگ و قشنگی دارند، تم تاریک، مرموز و مهیج این سریال آن را از تمام آثار ابرقهرمانی کمیک‌های مارول جدا می‌کند. مرداک در نوجوانی به‌خاطر نجات دادن جان یک مرد با یک کامیون برخورد کرد و بینایی خود را از دست داد ولی دراین‌میان سایر حواس او به‌قدری قوی شدند که می‌تواند پیرامون خود را به روش‌های دیگری درک کند. به‌همین‌خاطر او در طول روز کار معمولی خود یعنی وکالت را انجام می‌دهد و شب‌ها یک شورشگر است. اگر از سریال‌های اکشن ابرقهرمانی لذت می‌برید شک نکنید از این سریال بسیار متفاوت بی‌نهایت لذت خواهید برد.


مایکل سی هال با صورت خونی در کاور سریال Dexter

 ۱۶- سریال Dexter

سریال دکستر

  • کارگردان: جان دال، استیو شیل | نویسنده: جف لیندسی، جیمز مانوس
  • بازیگران: مایکل سی‌هال، جنیفر کارپنتر، دیوید زایس، جیمز رمار
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۰۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Dexter در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

اگر به فیلم و سریال‌های پر از خون و خون‌ریزی علاقه دارید، سریال Dexter یک پیشنهاد عالی برای شما خواهد بود. یک مامور پلیس به نام دکستر مورگان که در بخش واحد بررسی خون‌های صحنه قتل مشغول کار است، در گذر زمان به خون علاقه زیادی پیدا می‌کند. این علاقه او به‌قدری جدی می‌شود که متهمین و حتی مردم عادی را به قتل می‌رساند و بدن آن‌ها را به قسمت‌های مساوی تقسیم کرده و در دریا رها می‌کند. نکته جالب درباره داستان این سریال این است که خواهر دکستر مورگان نیز در همان واحد جنایی مشغول به‌کار است و نمی‌داند که برادرش یک قاتل سریالی بی‌رحم قلمداد می‌شود. داستان‌های دکستر و مخفی کردن زندگی خود از پلیس جذابیت این سریال را بسیار زیاد کرده است.

 فصل اول سریال دکستر در سال ۲۰۰۶ از شبکه Showtime پخش شد و پس از گذشت هفت سال و انتشار هشت فصل از آن در سال ۲۰۱۳ خاتمه یافت. در میان ۹۶ قسمت این سریال ۲۳ قسمت آن امتیاز بالای ۹ دارند که این موضوع به‌خوبی کیفیت بالای این سریال را نشان می‌دهد. این سریال براساس رمانی با همین نام به‌نویسندگی جف لیندسی که در میان نویسندگان سریال هم حضور دارد، ساخته شده است. لیندسی در ابتدای شروع مراحل ساخت این سریال اصلا موافق حضور مایکل سی‌هال در نقش دکستر نبود ولی حتی خود او بعد از تماشای چند قسمت از سریال اعتراف کرد که نمی‌تواند شخصیت دکستر را با چهره بازیگر دیگری تجسم کند.


شخصیت های اصلی سریال Mindhunter با پس زمینه محل وقوع جرم

۱۵- سریال Mindhunter

سریال شکارچی ذهن

  • کارگردان: دیوید فینچر، کارل فرانکلین | نویسنده: جویی پنهال، جان داگلاس
  • بازیگران: جاناتان گراف، هولت مک‌کالانی، آنا تُرف، سونی والیسنتی
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Mindhunter در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

سریال شکارچی ذهن ساخته دیوید فینچر به‌قدری جذاب است که تقریبا تمام طرفداران سریال‌های جنایی منتظر خبر ساخت فصل جدید آن هستند. سریال Mindhunter یکی از آن سریال‌هایی است که شخصیت اصلی فیلم علاوه‌بر کاوش در ذهن متهم‌های فیلم در ذهن بینندگان آن هم رخنه می‌کند. پخش این سریال از سال ۲۰۱۷ آغاز و فصل دوم آن هم در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. خط داستانی و روند این سریال آن‌قدر هیجان‌انگیز است و شما را درگیر خود می‌کند که در هرلحظه از آن شما خود را بخشی از روند بازپرسی هولدن فورد، بازپرس اصلی سریال می‌دانید. نحوه بازپرسی ماموران قضایی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف را احتمالا تا الان خیلی زیاد دیده‌اید ولی روشی که هولدن فورد برای گرفتن اطلاعات از مجرمین به‌کار می‌گیرد را بدون شک در سریال دیگری تماشا نکرده‌اید.

داستان جدیدترین سریال دیوید فینچر به ماموران روانکاو اف‌بی‌آی می‌پردازد. دیوید فینچر بار دیگر نشان داد که چه نبوغ بالایی در درگیر کردن ذهن مخاطب با شخصیت‌های آثار خود دارد. ماموران اف‌بی‌آی حاضر در فیلم برخلاف مامورانی که قبلا در سایر فیلم و سریال‌ها دیدیم باید با قاتلان سریالی گرم بگیرند و خودشان را به‌عنوان دوست آن‌ها جلوه دهند. با این روش می‌توانند به ذهن آن‌ها نفوذ کرده و آن‌هارا مجبور کنند که هرچه در ذهن دارند را در اختیار آن‌ها قرار دهند. یکی از جالب‌ترین جنبه‌های این سریال این است که خشونت دیوانه‌وار جامعه را بدون نشان دادن خشونت، به‌بهترین شکل ممکن و گاهی به‌طرز اذیت‌کننده‌ای به‌تصویر می‌کشد.


شخصیت‌های اصلی سریال Line of Duty

 ۱۴- سریال Line of Duty

سریال خط وظیفه

  • کارگردان: جان استریکلند | نویسنده: جد مرکوریو
  • بازیگران: مارتین کمپستون، ویکی مک‌کلور، آدریان دانبار، کریگ پارکینسون
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Line of Duty در IMDB: ۸.۷ از ۱۰

به سریالی رسیدیم که رسانه‌های مختلف از عبارت‌هایی مانند «شاهکار» و «بهترین سریال درام جنایی انگلستان» برای توصیف آن استفاده کردند. داستان سریال برخلاف بسیاری از سریال‌های جنایی جریان دارد و درباره شخصیت استیو آرنوت است که پس از کشته شدن یک فرد بی‌گناه توسط نیرو‌های پلیس در یک عملیات از همکاری با آن‌ها برای سرپوش گذاشتن روی ماجرا خودداری می‌کند و همین موضوع مشکلات بسیاری را برای او به وجود می‌آورد. 

این سریال برای نخستین بار از شبکه BBC Two در سال ۲۰۱۲ روی آنتن رفت و تابه‌امروز ۳۶ قسمت از آن در قالب ۶ فصل پخش شده است. اگر از سریال‌های جنایی کلیشه‌ای خسته شده‌اید و دنبال داستان جدیدی در این ژانر هستید تماشای سریال Line of Duty را به‌شدت توصیه می‌کنیم. سریالی که با شخصیت‌پردازی عالی خود باعث می‌شود به خوبی داستان آن را دنبال کنید و از آن خسته نشوید.


پوستر سریال The Shield با حضور شخصیت های اصلی آن در حروف اسم این سریال

۱۳- سریال The Shield

سریال پوشش

  • کارگردان: گای فرلند، اسکات برزیل | نویسنده: شان رایان، کرت ساتر
  • بازیگران: مایکل چیکلس، مایکل جیس، جی کارنس، بنیتو مارتیز
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات The Shield در IMDB: ۸.۷ از ۱۰

اگر به داستان پلیس‌های فاسد علاقه دارید تماشای سریال The Shield را در الویت قرار دهید. سریالی که درباره پلیس‌های فاسد آمریکا جریان دارد و زندگی آن‌ها را به تصویر می‌کشد. داستانی که شاید در بسیاری از سریال‌های جنایی از آن استفاده شده ولی احتمالا در هیچکدام از آن‌ها به این اندازه دقیق و با جزییات به نمایش درنیامده است. سریال با دغدغه‌مندی بسیار خوبی سعی دارد به مخاطب نشان دهد زندگی یک پلیس فاسد چگونه دنبال می‌شود و چه چالش‌هایی سر راه آن‌ها قرار می‌گیرند و همچنین نشان می‌دهد که برای فرار از لو رفتن حاضر هستند چه قوانینی را زیر پا بگذارند.

بااین‌حال شخصیت اصلی سریال یک پلیس قانون‌مدار است ولی همان پلیس قانون‌مدار هم بلاخره در جایی از زندگی خود مجبور می‌شود قانون را دور بزند و از آن سواستفاده کند. سریال The Shield در سال ۲۰۰۲ از شبکه FX برای اولین‌بار پخش شد و پس از محبوبیت بسیار زیادی که کسب کرد تا فصل هفتم ادامه یافت. از این سریال ۸۸ قسمت در قالب هفت فصل تولید شده؛ سریالی که به‌خاطر داستان جذابی که دارد بدون شک یکی از بهترین سریال های جنایی به‌شمار می‌رود.


تصویری از زندانیان حاضر در سریال Oz

۱۲- سریال Oz

سریال آز

  • کارگردان: آدام برنستین، الکس زاکروسکی | نویسنده: تام فونتانا، بردفورد وینترز
  • بازیگران: ارنی هادسون، جی کی سیمونز، لی ترگسن ،دین وینترز
  • تاریخ شروع پخش: سال ۱۹۹۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Oz در IMDB: ۸.۷ از ۱۰

سریال Oz درباره زندان فوق امنیتی آزوالد که البته وجود خارجی ندارد، صحبت می‌کند. زندانی که در داستان فیلم یکی از مخوف‌ترین و ترسناک‌ترین زندان‌های جهان به‌شمار می‌رود که تبهکاران و قاتلان بسیار خطرناکی درحال گذراندن دوران محکومیت خود در آن زندان هستند. یکی از نکات بسیار جالب سریال آز این است که سریال شخصیت اول ندارد و تقریبا تمام شخصیت‌های مهم آن به یک اندازه در روند داستانی سهیم هستند. پخش این سریال در سال ۱۹۹۷ از شبکه HBO آغاز شد و پس از تولید ۵۶ قسمت از آن در قالب ۶ فصل به کار خود خاتمه داد.

روند داستانی این سریال در زندان جریان دارد؛ زندانی که میزبان خطرناک‌ترین مجرمین آمریکا است. سریال Oz سعی دارد چگونگی روابط زندانیان با یکدیگر و با نیروهای امنیتی زندان را به مخاطبان خود نشان دهد. از جذابیت‌های داستان سریال می‌توان به برخورد گروه‌های مختلفی که در زندان حضور دارند، اشاره کرد؛ گروه‌هایی مانند مافیاهای ایتالیایی، آلمان‌ها، آفریقایی-آمریکایی‌ها و گروه‌های دیگر که روابط آن‌ها که معمولا خشونت‌آمیز هستند جذابیت سریال را افزایش می‌دهد.


کاور سریال The Boys

۱۱- سریال The Boys

سریال پسرها

  • کارگردان: فیل اسکریچیا، استفان شوارتز | نویسنده: گارث انیس، اریک کریپکه
  • بازیگران: کارل ارین، جک کواید، آنتونی استار، ارین موریارتی
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۹ میلادی
  • میانگین امتیازات The Boys در IMDB: ۸.۷ از ۱۰

اگر از سریال‌های ابرقهرمانی با داستان‌هایی کلیشه‌ای خسته شده‌اید، سریال The Boys بهترین پیشنهاد برای شما خواهد بود. در داستان سریال پسرها شخصیت‌های شرور حاضر در آن را ابرقهرمان‌ها تشکیل می‌دهند تا با داستانی متفاوت و بسیار جذاب در این ژانر روبه‌رو باشیم. روند داستانی این مجموعه تلویزیونی درباره گروهی جریان دارد که سعی می‌کنند دربرابر ابرقهرمان‌های فاسد ایستادگی کرده و جلوی فعالیت‌های آن‌ها را بگیرند. یک شرکت با نام «وات» در سریال وجود دارد که ابرقهرمان‌های حاضر در سریال زیر نظر این مجموعه در سراسر کشور مشغول به فعالیت‌های مختلف هستند و به‌خاطر محبوبیت ابرقهرمان‌ها این شرکت به قدرت بسیار زیادی رسیده که هیچ‌کس نمی‌تواند با آن‌ها در بیفتد. اعضای گروه پسرها با رهبری بیلی بوچر با بازی کارل ارین دست به‌هرکاری می‌زنند تا جلوی این شرکت فاسد و بسیار قدرتمند را بگیرند.

 سریال The Boys تمام المان‌های یک اثر ابرقهرمانی را در خود جای داده تا شما را پای روند داستانی متفاوت و بسیار جذاب خود نگه دارد. این سریال در سال ۲۰۱۹ به تهیه‌کنندگی سث روگن و اوان گلدبرگ توسط استودیو سونی پیکچرز به‌همراهی استودیو آمازون تولید و از سرویس ویدیویی آمازون پخش شد. این سریال به‌خاطر همان داستان متفاوت خود نسبت‌به سایر آثار ابرقهرمانی، شخصیت پردازی بسیار قوی و ایفای نقش بازیگران خود خیلی سریع به یکی از محبوب‌ترین سریال‌های جنایی و اکشن تبدیل گشت. این سریال از روی یک کتاب کمیک با همین نام اقتباس شده و ابرقهرمان‌هایی را به‌تصویر می‌کشد که از قدرت بسیار زیاد خود سو‌استفاده می‌کنند.


کاور سریال The Adventures of Sherlock Holmes

۱۰- سریال The Adventures of Sherlock Holmes

سریال ماجراهای شرلوک هلمز

  • کارگردان: آلن گرینت، جان بروس | نویسنده: آرتور کُنان دویل، جان هاوکسورث
  • بازیگران: جرمی برت، دیوید برک، اریک پرتر، چارلز گری
  • تاریخ شروع پخش: سال ۱۹۸۴ میلادی
  • میانگین امتیازات The Adventures of Sherlock Holmes در IMDB: ۸.۷ از ۱۰

به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های سریال‌های جنایی یعنی آقای شرلوک هلمز رسیدیم. بدون شک اگر اهل سریال‌های جنایی و کارآگاهی باشید حداقل یکی از فیلم‌ها یا سریال‌های مربوط‌به این شخصیت محبوب را تماشا کرده‌اید. در سریال The Adventures of Sherlock Holmes نیز مانند سایر فیلم و سریال‌های شخصیت شرلوک هلمز، این کارآگاه دوست‌داشتنی پس از آشنا شدن با همکار خود یعنی دکتر واتسون مشغول حل‌وفصل پرونده‌های جنایی و دستگیر کردن مجرمان می‌شود.

این سریال به احتمال زیاد در میان سایر آثار مربوط‌به شخصیت شرلوک محبوبیت بیشتری دارد. همچنین می‌توانیم به سریال Sherlock که در سال ۲۰۱۰ تولید شد و در آن ایفای نقش شخصیت شرلوک هلمز برعهده بندیکت کامبربچ قرار داشت نیز اشاره کنیم. از دهه‌های گذشته تا امروز فیلم‌ها و سریال‌های زیادی با محوریت شخصیت شرلوک هلمز تولید شده‌اند که فیلم Sherlock Holmes 3 قرار است به‌عنوان جدیدترین فیلم این شخصیت در دسامبر ۲۰۲۱ روی پرده سینماها برود. نخستین قسمت سریال The Adventures of Sherlock Holmes در سال ۱۹۸۴ از شبکه ITV پخش شد و پس از ساخت ۴۱ قسمت از آن در سال ۱۹۹۴ به انتهای راه خود رسید.


فن آرت سریال Twin Peaks و ردی از خون

۹- سریال Twin Peaks

سریال توئین پیکس

  • کارگردان: دیوید لینچ | نویسنده: دیوید لینچ، مارک فراست
  • بازیگران: کایل مک‌لاکلن، مایکل آنتکین، مدکن آمیک، دانا اشبروک
  • تاریخ شروع پخش: سال ۱۹۹۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Twin Peaks در IMDB: ۸.۸ از ۱۰

اگر اهل سریال‌های مرموز و جنایی باشید بی‌شک اسم سریال Twin Peaks را شنیده‌اید. این سریال که در دو فصل در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ میلادی پخش شد بنیان‌گذار بسیار از المان‌های موجود در سریال‌های روز دنیا محصوب می‌شود. اثر کارگردان معروف، دیوید لینچ آن‌قدر جزییات ریز و درشت داشت که در زمان اکران بسیاری از منتقدین را شگفت‌زده کرد. در آن دوران که هنوز پتانسیل سریال‌های تلویزیونی به‌اندازه امروز مورد توجه قرار نگرفته بود و تعداد طرفداران سینما از تعداد طرفداران سریال‌های تلویزیونی بسیار بیشتر بود، پخش این سریال با این کیفیت بالا و داستان قوی باعث شد تا بسیاری از علاقه‌مندان سینما به سمت سریال‌های تلویزیونی جذب شوند.

پس از انتشار فصل دوم این سریال در سال ۱۹۹۱ و استقبال گسترده مرد از آن، همه در انتظار فصل سوم آن بودند ولی متاسفانه‌ این انتظار ۲۶ سال طول کشید. فصل سوم این سریال در سال ۲۰۱۷ پخش شد و خوشبختانه این وقفه طولانی باعث نشد تا این سریال موفقیت فصل‌های ابتدایی خود را تکرار نکند. اگر به آثار دیوید لینچ علاقه دارید، از این سریال بسیار لذت خواهید برد؛ هر قسمت آن مانند یک فیلم‌ سینمایی پر است از جزییات و عناصر مخصوص این کارگردان برجسته. داستان سریال از جایی آغاز می‌شود که شخصیت پیت مارتل در هنگام ماهی‌گیری متوجه کیسه‌ای عجیب شده و پس از باز کردن آن با جسد یکی از دختران محبوب و معروف شهر روبه‌رو می‌شود. این موضوع آغازی است بر شروع داستان‌های جذاب این اثر که آن را به یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ تبدل می‌کند.


شخصیت توماس شلبی سوار بر اسب در سریال Peaky Blinders

۸- سریال Peaky Blinders

سریال پیکی بلایندرز

  • کارگردان: انتونی بیرن، تام هارپر | نویسنده: استیون نایت
  • بازیگران: کیلین مورفی، سم نیل، هلن مک‌کروری، پاول اندرسون، تام هاردی
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Peaky Blinders در IMDB: ۸.۸ از ۱۰

به یکی از محبوب‌ترین و بهترین سریال های جنایی که نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان طرفداران دو آتیشه بسیار زیادی دارد، رسیدیم. ساخته استیون نایت به‌قدری خوش‌ساخت و جذاب دنبال می‌شود که اگر تنها یک قسمت آن را تماشا کنید نمی‌توانید قید دیدن ادامه آن را بزنید. این سریال که داستان یک خانواده گانگستری در بیرمنگهام انگلیس یعنی خانواده شلبی را به‌تصویر می‌کشد در سال ۲۰۱۳ از شبکه بی‌بی‌سی۲ پخش شد. درابتدا قرار بود فصل پنجم آن که در سال ۲۰۱۹ روی آنتن رفت آخرین فصل این سریال لقب بگیرد ولی با موفقیت و محبوبیت دیوانه‌وار این مجموعه استیون نایت اعلام کرد که فصل ششم آن نیز در دست ساخت قرار می‌گیرد تا خبر بسیار خوبی به طرفداران این سریال داده باشد.

همان‌طور که به‌احتمال فراوان می‌دانید داستان سریال «پیکی بلایندرز» تقریبا واقعی است و درباره اعضای خانواده شلبی جریان دارد. یک خانواده بسیار قدرتمند در بیرمنگهام انگلیس که رفته‌رفته با افزایش قدرت خود تا دولت انگلستان نیز پیش می‌روند. کارآگاه چستر کمپل با بازی سم نیل سعی در دستگیری اعضای این خانواده دارد که هربار به روش‌های مختلف زورش به این خانواده نمی‌رسد. بازی هنرمندانه کیلین مورفی در نقش شخصیت اصلی این سریال یعنی شخصیت توماس شلبی و همچنین ایفای نقش ماندگار هلن مک‌کروری در نقش شخصیت پالی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این مجموعه قلمداد می‌شوند. از دیگر نقاط مثبت Peaky Blinders می‌توان به درام بسیار خوب داستان آن و حضور بازیگر برجسته هالیوود یعنی تام هاردی در نقش آلفی سولومون اشاره کرد.


شخصیت پابلو اسکوبار در سریال Narcos

 ۷- سریال Narcos

سریال نارکوس

  • کارگردان: آندرس بایز | نویسنده: کارلو برنارد، داگ میرو
  • بازیگران: پدرو پاسکال، واگنر مورا، بوید هالبروک، الیزابت ادن
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Narcos در IMDB: ۸.۸ از ۱۰

کلمه نارکو مخفف کلمه نارکوترافیکانته در زبان اسپانیایی به‌شمار می‌رود و به قاچاقچیان مواد مخدر مربوط می‌شود. داستان این سریال درباره یکی از مهم‌ترین افراد در حوزه مواد مخدر جریان دارد؛ شخصیت پابلو اسکوبار که برخی او را بزرگ‌ترین قاچاقچی مواد مخدر دنیا می‌دانند و البته این ادعا بی‌دلیل هم نیست. اسکوبار ثروتمندترین قاچاقچی جهان تلقی می‌شود و ثروت خالص او چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. سریال نارکوس قصد دارد زندگی شخصی این قاچاقچی بزرگ مواد مخدر را به تصویر بکشد تا مخاطبانش را با جزییات زندگی او بیشتر آشنا کند.

داستان این سریال درباره مشکلات و اتفاقات مهم زندگی پابلو اسکوبار جریان دارد و قاعدتا تماشای آن برای کودکان و نوجوانان خیلی مناسب نیست. سریالی که به خوبی به ما نشان می‌دهد که زندگی یک قاچاقچی مواد مخدر چگونه پیش می‌رود و چه خطراتی دارد. این سریال برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ از شبکه استریم‌محور نتفلیکس پخش شد و پس از ساخت ۳۰ قسمت از آن در قالب سه فصل در سال ۲۰۱۷ به پایان خود رسید. اگر به داستان‌های واقعی و زندگی اشخاصی مانند پابلو اسکوبار علاقه دارید تماشای این سریال را از دست ندهید.


کاور سریال better call saul با خطوط مشکی و سفید با حضور باب اودنکیرک

۶- سریال Better Call Saul

سریال بهتره با ساول تماس بگیری

  • کارگردان: وینس گیلیگان | نویسنده: وینس گیلیگان، پیتر گولد
  • بازیگران: باب ادنکیرک، جاناتان بانکس، مایکل مک‌کین، ریا سیهورن
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Better Call Saul در IMDB: ۸.۸ از ۱۰

احتمالا با تماشای سریال Better Call Saul پیش خودتان خواهید گفت مگر می‌شود اسپین‌آف سریال بریکینگ بد از خود بریکینگ بد بهتر باشد؟ جواب این سؤال برای بسیاری از علاقه‌مندان این سریال یک «بله» بزرگ است. اسپین‌آفی که در قامت یکی از نه‌تنها بهترین سریال های جنایی که یکی از بهترین سریال‌های تاریخ بلند می‌شود و خودش را به‌عنوان یک سریال بسیار ارزشمند معرفی می‌کند. اگر بریکینگ بد را دیده باشید قطعا با شخصیت ساول گودمن، وکیل آقای هایزنبرگ آشنا هستید. سریال Better Call Saul با شخصیت‌پردازی هنرمندانه خود داستان تبدیل شدن جیمی به ساول گودمن را به تصویر می‌کشد.

در این سریال می‌توانید علاوه‌بر شخصیت‌پردازی فوق‌العاده کاراکترها چندتا از بهترین نمادپردازی‌های تاریخ تلویزیون را تماشا کنید و از آن‌ها لذت ببرید. نمادپردازی‌هایی که در برخی از سکانس‌های فیلم بار داستان را بر دوش خود قرار می‌دهند و سریال بدون هیچ دیالوگی از سوی شخصیت‌ها داستانش را تنها با این نمادپردازی‌های استادانه پیش می‌برد. سریال بهتره با ساول تماس بگیری که توسط همان عوامل سازنده سریال بریکینگ بد ساخته شده، در سال ۲۰۱۵ از شبکه AMC پخش و تا امروز ۵۰ قسمت از آن در قالب پنج فصل منتشر شده است. فصل ششم این سریال که فصل نهایی آن خواهد بود قرار است به‌زودی از این شبکه روی آنتن برود.


نمایی از سریال فارگو

۵- سریال Fargo

سریال فارگو

  • کارگردان: مایکل آپندهال، نوآ هاولی | نویسنده: نوآ هاولی، لی ادوارد کولستون
  • بازیگران: بیلی بابا تورنتون، پاتریک ویلسون، یوان مک‌گرگور، الیسن تولمن، مری الیزابت
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Fargo در IMDB: ۸.۹ از ۱۰

سریال فارگو یکی از آن دسته سریال‌هایی به‌شمار می‌رود که هر فصل آن روایت‌گر داستانی منحصربه‌فرد است و به‌طور کامل هر فصل آن بازیگرانی کاملا متفاوت دارد. برای مثال فصل نخست این سریال درباره شخصیت لورن مالوو و رفتار عجیب و غریب او است که مردم شهر بمیجی را با کینه‌توزی و فریب‌کاری خود آزار می‌دهد. بااین‌حال معاون کلانتر شهر در زمان حل چند پرونده جنایی متوجه می‌شود که لورن مالوو در برخی از آن‌ها دست دارد و همین موضوع داستان بسیار جذاب فصل اول را شکل می‌دهد.

تمام داستان‌های فصل‌های مختلف این سریال از روی کتابی با همین نام اثر جوئل کوئن و ایتن کوئن اقتباس شده‌اند و داستان‌های این کتاب را به خوبی نمایش می‌دهند. داستان‌های واقع‌گرایانه و بسیار قابل لمس این سریال یکی از مهم‌ترین عوامل جذابیت آن قلمداد می‌شود که کار مخاطب را برای برقرار کردن ارتباط با شخصیت‌های آن بسیار آسان می‌کند. سریال فارگو برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ از شبکه FX روی آنتن رفت و تابه‌امروز ۴۱ قسمت از آن در قالب چهار فصل از این شبکه پخش شده است. زمان پایان این سریال همچنان اعلام نشده و علاقه‌مندان آن هنوز از زمان پخش فصل جدید آن خبری ندارند.


تصویری ادیت شده از شخصیت راست با بازی متیو مک‌کانهی در سریال True Detective

۴- سریال True Detective

سریال کارآگاه حقیقی

  • کارگردان: نیک پیتزولاتو | نویسنده: نیک پیتزولاتو، اسکات لیسر
  • بازیگران: متیو مک‌کانهی، کالین فرل، ماهارشالا علی، وودی هارلسون
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۱۴ میلادی
  • میانگین امتیازات True Detective در IMDB: ۸.۹ از ۱۰

سریال True Detective دقیقا مانند سریال فارگو در هر فصل خود داستانی متفاوت را روایت می‌کند. این سریال که توسط نیک پیتزولاتو ساخته شده است در سه فصل هشت قسمته از شبکه‌ی HBO پخش و با استقبال زیاد دوست‌داران سریال‌های تلویزیونی، مخصوصا طرفداران سریال‌های جنایی و دلهره‌آور همراه شد. به‌عقیده منتقدین و مخاطبان تلویزیون، قسمت‌های فصل اول این سریال به‌راحتی می‌توانند در دسته بهترین قسمت‌های سریالی تاریخ تلویزیون قرار گیرند. چرا فقط قسمت‌های فصل اول؟ به‌این‌دلیل که داستان فصل‌های این سریال کاملا از یکدیگر مجزا هستند و به‌هم ربطی ندارند. قسمت‌های فصل اول این سریال با ایفای نقش بی‌نظیر متیو مک‌کانهی و وودی هارلسون میانگین امتیاز ۹.۳ را به‌خود اختصاص داده‌اند و بیشتر طرفداران این سریال فصل اول آن را با اختلاف بهتر از فصل‌های دوم و سوم آن قلمداد می‌کنند.

 داستان فصل‌های مختلف این سریال تقریبا شبیه‌ به‌هم ساخته شده‌اند؛ با پیدا شدن یک پرونده مرموز، یک کارآگاه را می‌بینیم که به‌دنبال حل این پرونده می‌رود. شاید فکر کنید که این داستان یک داستان بسیار تکراری در فیلم و سریال‌های جنایی قلمداد می‌شود که تا حدی درست فکر می‌کنید ولی اتفاقات و روند داستانی سریال به‌گونه‌ای شما را به سمت انتهای داستان هدایت می‌کند که شما وقت پلک زدن هم نخواهید داشت. علاوه‌بر روند داستانی این سریال، دیالوگ‌ها و اتفاقاتی که در طول داستان رخ می‌دهند از دیگر نکات مثبت این سریال به‌شمار می‌روند؛ اتفاقاتی که در زندگی شخصی و زندگی کاری کارآگاهان درجریان است و شاید بسیاری از مردم از آن‌ها بی‌اطلاع باشند.


تونی پاولی کریستوفر سیلویو شخصیت‌های اصلی سریال The Sopranos

۳- سریال The Sopranos

سریال سوپرانوها

  • کارگردان: تیموتی ون‌پاتن | نویسنده: دیوید چیس
  • بازیگران: جیمز گاندولفینی، لورین براکو، ادی فالکو، مایکل امپریولی، استیو بوسمی
  • تاریخ شروع پخش: سال ۱۹۹۹ میلادی
  • میانگین امتیازات The Sopranos در IMDB: ۹.۲ از ۱۰

به سریال خانواده سوپرانو رسیدیم؛ سریالی که به عقیده بسیاری می‌تواند یکی از تاثیرگذارترین سریال‌های تاریخ تلویزیون لقب بگیرد و عده زیادی از منتقدین به این سریال لقب مادر سریال‌های جنایی مدرن را داده‌اند. سوپرانوها خانواده‌ای مافیایی در شهر نیوجرسی و نیویورک هستند که قدرت بسیار زیادی دارند و به‌راحتی کارهای خود را پیش می‌برند. رئیس این خانواده یعنی تونی سوپرانو با نقش‌آفرینی هنرمندانه جیمز گاندولفینی فقید تبدیل به یکی از به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌های تلویزیون شده است. برایان کرانستون بازیگر نقش شخصیت والتر وایت در سریال بریکینگ بد پس از مرگ جیمز گاندولفینی گفت: «من مدیون او هستم، بدون خلق شخصیت تونی سوپرانو، والتری وایتی هم درکار نبود».

سریال سوپرانو برای تمام فصل‌های خود توانست نامزد کسب جایزه امی در بخش بهترین سریال درام سال شود و درمجموع ۲۱ جایزه امی و پنج جایزه گلدن گلوب را به خود اختصاص داده است. طبق اطلاعات منتشر شده قرار است فیلمی به کارگردانی دیوید چیس اکران شود و داستان کودکی و نوجوانی تونی سوپرانو به نمایش درآورد و نکته بسیار جالب این فیلم این است که مایکل گاندولفینی، پسر جیمز گاندولفینی قرار است نقش شخصیت تونی سوپرانو در این فیلم را ایفا کند. سریال سوپرانوها برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ از شبکه HBO پخش شد و پس از ۸۶ قسمت در قالب ۶ فصل به پایان راه خود رسید.


دو شخصیت اصلی سریال The Wire در حالت تکیه داده به ماشین

۲- سریال The Wire

سریال وایر

  • کارگردان: جو چپل، ارنست دیکرسون | نویسنده: دیوید سیمون، رافائل آلوارز
  • بازیگران: دومینیک وست، جان دومن، ادریس آلبا، لنس ردیک، فرانکی فایسون
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات The Wire در IMDB: ۹.۳ از ۱۰

سریال وایر توسط یک خبرنگار سابق یعنی دیوید سیمون نوشته شده و به‌همین‌دلیل اتفاقاتی که در این سریال شاهد آن‌ها هستیم احتمالا با واقعیت مو نخواهند زد. سریالی که درباره یک اداره پلیس در شهر بالتیمور جریان دارد و روایت‌گر درگیری نیروهای پلیس و فروشندگان مواد مخدر است. اتفاقاتی تلخ و گاها اذیت‌کننده که به خوبی کثافت موجود در این کار را جلوی چشم بیننده خود قرار می‌دهد. روند داستانی این سریال شاید در میان سایر سریال‌های جنایی آرام‌تر دنبال شود ولی اگر به سریال‌های درام علاقه داشته باشید نمی‌توانید عاشق آن نشوید.

سریال وایر قصد دارد تصمیمات و نوآوری‌هایی که در آن زمان نیروی پلیس برای مبارزه با موادمخدر از آن‌ها استفاده می‌کرد را با یک داستان واقعی و بسیار جذاب به مخاطب خود نشان دهد. قسمت نخست این سریال در سال ۲۰۰۲ میلادی از شبکه HBO پخش شد و پس از محبوبیت بسیار زیاد آن تا فصل پنجم نیز ادامه پیدا کرد و درمجموع ۶۰ قسمت از آن ساخته شد. اگر به سریال‌های درام و سریال‌های پلیسی علاقه دارید سریال وایر می‌تواند بهترین گزینه برای شما تلقی شود.


کاور سریال بریکینگ بد با حضور شخصیت والتر وایت درمیان مقدار زیادی پول

۱- سریال Breaking Bad

سریال بریکینگ بد

  • کارگردان: میشل مک‌لارن، وینس گیلیگان | نویسنده: وینس گیلیگان، پیتر گولد
  • بازیگران: برایان کرانستون، آنا گان، آرون پال، باب ادنکیرک، دین نوریس
  • تاریخ شروع پخش: سال ۲۰۰۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Breaking Bad در IMDB: ۹.۴ از ۱۰

احتمالا از ابتدای مقاله حدس می‌زدید که رتبه نخست فهرست بهترین سریال های جنایی دراختیار کدام سریال قرار دارد. سریال بریکینگ بد که نه‌تنها یکی از بهترین سریال‌های جنایی به‌شمار می‌رود که بدون شک می‌تواند یکی از بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون هم لقب بگیرد. لقبی که به عقیده بسیاری کاملا برازنده این سریال است. به احتمال زیاد همه شما با داستان این سریال آشنا هستید؛ سریالی که درباره شخصیت والتر وایت جریان دارد. شخصیتی که یک معلم ساده شیمی تلقی می‌شد ولی پس از اینکه متوجه شد به سرطان مبتلا شده تصمیم گرفت به سمت ساخت مواد مخدر برود و به‌دلیل تجربه خود در درس شیمی توانست یکی از باکیفیت‌ترین موادمخدر موجود را تهیه کند.

در سال ۲۰۱۳ نام بریکینگ بد به‌عنوان تحسین‌برانگیزترین سریال تلویزیونی جهان با ۹۹ درصد رضایت منتقدین در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد. سریالی که به جذاب‌ترین شکل ممکن داستان والتر وایت و تبدیل شدن او به هایزنبرگ بزرگ را به تصویر می‌کشد؛ داستانی که با وجود شخصیت‌های جالبی مانند هنک، باجناق والتر وایت و یکی از پلیس‌های شهر آلبوکرکی و شخصیت ساول گودمن یعنی وکیل والتر وایت جذابیت دوچندانی پیدا می‌کند. پخش این سریال در سال ۲۰۰۸ از شبکه AMC آغاز شد و پس از ۶۲ قسمت در قالب پنج فصل به پایان خود رسید. احتمال این موضوع که هنوز این سریال را تماشا نکرده‌اید بسیار کم است ولی اگر هنوز آن را تماشا نکرده‌اید لطف کنید و در اولین فرصت ممکن به تماشای آن بپردازید.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فهرست بهترین سریال های جنایی تاریخ چیست؟ به نظر شما جای کدام سریال‌ها در این فهرست خالی است؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید و ما را در هرچه کامل‌تر کردن این مقاله یاری دهید.

دیدگاهتان را بنویسید