پزشکی و سلامت

چگونه گرید کبد چرب را تشخیص دهیم

درمان کبد چرب آنقدرها که فکر می کنید سخت نیست. اگر به کبد چرب مبتلا شده اید، زیاد نگران نباشید. می توانید با تغییر در سبک زندگی به ویژه سبک خوراک و میزان تحرک، به مبارزه با این بیماری پرداخته و به مرور زمان آن را شکست دهید. کبد چرب از آن دست بیماری هایی است که اگر زود به سراغ درمان آن بروید، می توانید به سادگی آن را شکست داده و نگذارید ادامه پیدا کند.

همانطور که در ادامه نیز به صورت مفصل اشاره خواهیم کرد. بیماری کبد چرب از جمله معدود بیماری هایی است که نه تنها داروی شیمیایی ندارد، بلکه دراهای شیمیایی باعث ایجاد و بدتر شدن ان می شوند. به همین علت است که طب نوین هم برای درمان کبد چرب از داروهای گیاهی مثل لیورگل استفاده می کند. این در حالی است که مواد طبیعی زیادی وجود دارند که می توانند برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار گرفته و خواص بی نظیری از خود نشان دهند.
قبل از اینکه به سراغ درمان کبد چرب برویم، باید با این بیماری بیشتر آشنا شویم. بیماری ای که می تواند باعث مرگ یک انسان شود، باید بیماری سختی باشد. اما اینطور نیست. عدم رسیدگی به کبد چرب است که باعث عود کردن آن شده و حتی منجر به سیروز کبدی و از بین رفتن کبد می شود. در چنین شرایطی ممکن است خطر مرگ انسان را تهدید کند.
در این مطلب ابتدا به معرفی بیماری کبد چرب می پردازیم، از علائم و نشانه های آن سخن می گوییم و روش تشخیص دقیق کبد چرب را مطرح می نماییم. سپس به روش های مختلف درمانی اشاره خواهیم کرد و از پرهیزاتی که در دوران درمان کبد چرب باید رعایت کنید خواهیم پرداخت. در نهایت نیز به نکات طلایی و کمتر پرداخته شده برای درمان کبد چرب اشاره می کنیم که نباید آن را نادیده بگیرید.
اگر اطلاعات خوبی در مورد روش های درمانی کبد چرب گرید 2 و 3 یا حتی سیروز کبدی دارید، می توانید از اطلاعات کارشناسان طب سنتی و تغذیه ایران عسل نیز برای درمان کبد چرب و تجاربی که بیماران مختلف داشته اند استفاده کنید. برای این منظور هم می توانید از سامانه تماس تلفنی و مشاوره رایگان زیر استفاده کنید
اگر همچنان علاقه مند هستید تا با کبد چرب و روش های درمانی جدید این بیماری آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب را مطالعه کنید. مطمئنا مطالب ذکر شده می تواند اطلاعات خوبی برای مبارزه با کبد چرب در اختیار شما قرار دهد

بیماری کبد چرب چیست؟

کبد یکی از مهمترین اجزاء بدن انسان است. انسان بدون کبد نمی تواند به زندگی خود ادامه دهد. حتی قسمتی از کبد نیز می تواند برای ادامه روند زندگی فرد کافی باشد. به همین علت است که در پیوند کبد، کل این عضو بدن را پیوند نمی زنند و تنها قسمتی از آن پیوند می شود. چراکه همین میزان نیز می تواند با رعایت برخی پرهیزات، زندگی مناسبی برای فردی که کبد خود را از دست داده، ایجاد کند.

کبد در حالت عادی و نرمال خود چربی ندارد یا میزان چربی آن بسیار کم است. همچنین آنزیم های کبد به صورت نرمال میزان مشخصی دارند که می توانند به فعالیت ها و وظایف کبد رسیدگی کنند. این در حالی است که در همان ابتدای مسیر بیماری کبد چرب، آنزیم های کبد تا حدودی غیرطبیعی شده و میزان چربی کبد افزایش پیدا می کند. البته در شرایط ابتدایی این بیماری، هیچ خطری فرد را تهدید نمی کند. با این حال عدم رسیدگی به آن، باعث پیشرفت چربی و به هم ریختگی بیشتر آنزیم های کبدی شده و در نتیجهن خطر ابتلا به سیروز کبدی و سرطان کبد بیشتر می شود.

یکی از مشکلات اصلی بیماری کبد چرب که رسیدگی به آن در اسرع وقت را مهمتر می کند، عوارض این بیماری برای قسمت های مختلف بدن است. بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون بالا و بیماری های مرتبط با کلیه، ممکن است به دلیل کبد چرب در بدن انسان ایجاد شود. جالب است بدانید که یکی از دلایل بروز کبد چرب چاقی است و در مقابل، بیماری کبد چرب نیز به چاق شدن بیشتر فرد منجر می شود. این یک چرخه ناسالم به سمت سیروز کبدی یا همان نابودی کل کبد است. همچنین فردی که به کبد چرب مبتلا می شود، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در خود افزایش می دهد.

نکته مهم در مورد این بیماری این است که بتوانید آن را در مراحل ابتدایی شناسایی کرده و به درمان کبد چرب اقدام کنید. برای شناسایی کبد چرب حتما باید در مورد انواع این بیماری اطلاعات داشته باشید.

دسته بندی کبد چرب

کبد چرب از منظرهای مختلفی دسته بندی می شود. این دسته بندی ها کمک می کند تا نوع و سطح بیماری مشخص شده و پزشک معالج یا متخصص طب سنتی بتواند ساده تر به روند درمان آن کمک کند. اگر آماده مبارزه با بیماری خود هستید، بهتر است اطلاعات خود را در مورئد انواع کبد چرب بیشتر کنید تا هم تشخیص ساده تری داشته باشید و هم به خطرات احتمالی آن پی ببرید.

انواع کبد چرب بر اساس منشاء ابتلا

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

کبد چرب از نظر منشاء ابتلا به دو دسته کلی تقسیم می شود. این دو دسته بندی، بیماران را به طور کامل از هم جدا کرده و روند درمان کبد چرب آن ها از نظر پزشک کاملا با یکدیگر متفاوت در نظر گرفته می شود. این دسته بندی، انواع کبد چرب را به دو دسته زیر تقسیم می کند:

  • کبد چرب الکلی ALFD
  • کبد چرب غیر الکلی NAFLD

بر اساس آمار رسمی، حداقل در ایران، ابتلا به کبد چرب الکلی به مراتب کمتر از کبد چرب غیر الکلی است. این در حالی است که در دنیا کبد چرب الکلی که به دلیل مصرف الکل ایجاد می شود، نگرانی های جدی برای دولت ها و سیستم های درمانی ایجاد کرده است.

منشاء کبد چرب الکلی را می توان مصرف الکل بیش از اندازه دانست. با این حال محققان دریافته اند که کبد چرب الکلی حتی ممکن است در افرادی که میزان کمی از الکل مصرف می کنند نیز ایجاد شود. به طور کلی شانس افراد مصرف کننده الکل برای ابتلا به کبد چرب الکلی بسیار زیاد است و به همین علت، سازمان های بهداشت و مراکز علمی دنیا خواستار محدودیت های شدید برای مصرف الکل در دنیا هستند. خوشبختانه در ایران اگرچه مسمویت الکلی و کبد چرب الکلی وجود دارد؛ اما بسیار آمار کم و محدودی گزارش می شود.

کبد چرب غیر الکلی اما در کشور ما در حالت هشداردهنده قرار دارد. البته این تنها مختص ایران نیست و بسیاری از کشورها درگیر مشکلات عدیده ای برای مبارزه با کبد چرب غیرالکلی هستند. علت اصلی بروز این بیماری، سبک زندگی ناسالم است. خوردن فست فودها، نداشتن تحرک، عدم توجه به غذاها و خوراکی ها و… باعث ایجاد کبد چرب غیر الکلی می شوند.

** توجه داشته باشید که به صورت خلاصه، کبد چرب غیرالکلی به دلیل شیوع بیشتر و اهمیت بالاتر برای پیشگیری و درمان، کبد چرب نامیده شده و لفظ غیرالکلی از آن حذف می شود. در نتیجه هرکجای این متن که از کبد چرب به تنهایی استفاده شده، منظور کبد چرب غیر الکلی است.

++ البته نوع دیگری از کبد چرب نیز وجود دارد که به کبدچرب بانوان باردار شهرت پیدا کرده است. بانوانی که باردار می شوند ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند. در کبد چرب بارداری اختلالاتی در بدن مادر ایجاد می شود که ممکن است به مشکلات حادی برای او و جنین درون رحم ایجاد کند. مشکل اصلی این نوع از کبد چرب این است که ممکن است با برخی علائم بارداری مثل تهوع و زردی چهره اشتباه گرفته شده و دیر مورد درمان قرار گیرد.

انواع کبد چرب بر اساس پیشرفت بیماری

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

دسته بندی مهم دیگری که برای کبد چرب در نظر گرفته می شود، انواع این بیماری بر اساس پیشرفت آن است. احتمالا اگر خود یا اطرافیانتان دچار کبد چرب شده باشید، می دانید که وقتی گفته می شود فرد به کبد چرب مبتلاست، اصطلاحی به نام «گرید» نیز به آن اضافه می شود. کبد چرب گرید های مختلفی دارد که بر اساس سطح پیشرفت بیماری مشخص می شوند.

انواع گریدهای کبد چرب عبارتند از:

  • کبد چرب گرید 1
  • کبد چرب گرید 2
  • کبد چرب گرید 3 یا فیبروز کبدی
  • سیروز کبدی

برای درمان کبد چرب باید به گرید آن توجه شود. هر کدام از این گریدها شرایط خاص خود را دارند و باید برای درمان آن ها به صورت هوشمندانه اقدام شود.

کبد چرب گرید 1

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از مردم به کبد چرب گرید 1 مبتلا هستند؛ حتی بدون آنکه خودشان بدانند. به دلیل هزینه های گران سونوگرافی که یکی از روش های تشخیص کبد چرب است، بسیاری از افراد در هنگام تست های سالانه یا انجام سونوگرافی به دلایل دیگر، به کبد چرب گرید 1 خود پی می برند. به این علت که گرید 1 این بیماری علائم بسیار خفیفی دارد؛ در نتیجه تشخیص آن به صورت غیر آرمایشگاهی کار چندان ساده ای نیست.

ابتلا به کبد چرب گرید 1 به هیچ وجه خطرناک به شمار نمی رود. در واقع فردی که به کبد چرب گرید 1 مبتلا می شود تنها با یک زنگ خطر مواجه خواهد شد که باید برای درمان کبد چرب اقدام کند. در غیر این صورت ممکن است سطح پیشروی این بیماری بیشتری شده و خطراتی را برای فرد ایجاد خواهد کرد.

در بسیاری از مواد، فرد مبتلا به کبد چرب گرید 1، بدون انکه بداند درمان می شود. روش درمان کبد چرب گرید 1 بسیار ساده است و کافی است سبک زندگی غلط را به سمت سالم تر شدن تغییر مسیر بدهید. به مرور زمان شاهد بهبود و درمان کبد چرب گرید 1 خواهید بود.

شاید یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید، پیشگیری از پیشرفت کبد چرب گرید 1 به 2 است. البته مشخص است که با این کار کم کم به سمت درمان کبد چرب گرید 1 خواهید رفت. با این حال توجه داشته باشید که نگهداری گرید 1 کبد چرب بسیار مهم است تا مشکل کبدتان حاد نشود.

کبد چرب گرید 2

مرحله بعدی این بیماری، گرید 2 کبد چرب است. این سطح از بیماری نیز آنقدرها خطرناک نیست. افرادی هستند که سال ها به کبد چرب گرید 2 مبتلا بوده اند و به سمت گرید های بالاتر و از دست دادن کبد هم نرفته اند. اما طبیعتا اگر شما به پله دوم کبد چرب رسیده اید، یعنی هنوز سبک زندگی شما دارای ایراداتی است که باید اصلاح شود. اگر زود به فکر اصلاح روند سبک زندگی به ویژه در تحرک و خوراک خود نباشید، ممکن است مشکلات کبدی شما بیشتر شود. کبد گرید 2 در آستانه مشکلات اساسی برای کبد است. پس بهتر است قبل از اینکه دیر شود، اقدامات اصولی برای کنترل آن انجام دهید.

درمان کبد چرب گرید 2 بسیار سخت تر از گرید 1 خواهد بود. در این گرید، علاوه بر چرب تر شدن کبد، آنزیم های کبدی نیز بیشتر دچار مشکل می شوند. با این حال به نظر می رسد اصلاح سبک زندگی، رعایت پرهیزات و اسفاده از داروهای گیاهی برای درمان کبد چرب گرید 2 موثرترین راهکار خواهد بود. چربی کبد گرید 2 آنقدرها زیاد نیست اما قطعا بیشتر از گرید 1 کبد است؛ پس سعی کنید با دقت بیشتری به پرهیزات و خوراکی ها توجه کنید.

نکته مهم دیگر توجه به برخی شرایط خاص است. برای مثال باید حتما در مورد اینکه روزه برای کبد چرب گرید 2 مناسب است یا خیر بررسی کنید. بررسی های شما می تواند روزه داری را بی خطر کند. برای برخی افراد مبتلا به گرید 2 کبد چرب، روزه ممنوع است و برای برخی هیچ مشکلی ندارد. در این زمینه حتما مشورت کنید.

برای تشخیص کبد چرب گرید 2 که به آن استئاتوهپاتیت غیر الکلی نیز گفته می شود، بهترین راهکار استفاده از آزمایش خون، سونوگرافی و در برخی مواد فیبرواسکن است. اگر به این بیماری مبتلا شده اید، حتما باید هر 6 ماه یکبار یا حتی زودتر، برای انجام آزمایش و سونوگرافی اقدام کنید تا مبادا میزان پیشرفت بیماری سریعتر شده باشد. در این شرایط، به هیچ وجه به تشخیص های خانگی برای تشخیص بهتر یا بدتر شدن کبد چرب گرید 2 دل خوش نکنید. اگر قصد درمان کبد چرب گرید 2 که به آن NASH گفته می شود را دارید، حتما باید برای تشخیص از موارد بیان شده استفاده کنید. علائم کبد چرب گرید 2 آنقدرها زیاد نیست که بتوان بدون آزمایش و سونوگرافی آن را تشخصی داد؛ پس حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

هرچند در ادامه این مطلب به معرفی روش های درمان کبد چرب اشاره خواهیم کرد؛ اما برای درمان کبد چرب گرید 2 بهتر است برخی کارهای اختصاصی را انجام دهید تا هرچه سریعتر به سمت بهبودی پیش بروید. فراموش نکنید که بهتر است روند درمان کبد چرب گرید 2 را به تاخیر نیاندازید. در این صورت ممکن است شرایط وخیم تر شود. درمان سریع کبد چرب گرید2 قطعا به نوع سبک زندگی شما بر می گردد. اما این راهکارهای ساده و البته اختصاصی برای گرید 2 چیست؟

کاهش سطح کلسترول خون

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

به هر صورتی که شده، میزان کلسترول خون خود را کاهش دهید. این راهکاری موثر و معجزه آسا برای درمان کبد چرب گرید 2 است که نباید آن را دست کم بگیرید

وزن خود را کم کنید

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

اگر به کبد چرب گرید 2 مبتلا شده اید، احتمالا چاق هستید. حتی اگر وزن نرمالی هم داشته باشید، احتمالی چاقی شکمی در شما زیاد است. شاید برایتان جذاب باشد که اگر تا 10 درصد از میزان وزن خود کم کنید، احتمال شکست دادن کبد چرب گرید 2 را به شدت افزایش داده اید. می توانید برای این منظور فقط بر روی لاغری شکمی حساب باز کنید. مطمئن باشید نتایج خیره کننده خواهند بود. بهترین حالت این است که شاخص توده بدنی خود را به حد استاندارد برسانید. زیاد هم لازم نیست به خودتان سختی دهید، توده بدنی 18.5 تا 25 می تواند گزینه خوبی برای تسریع روند درمان کبد چرب گرید 2 باشد.

رژیم غذایی خود را سالم کنید

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

همان طور که می دانید یکی از مهمترین دلایل ابتلا و ادامه روند کبد چرب، غذای ناسلام است. خیلی ساده می توانید با حذف فست فودها، روغن های مضر موجود در بازار، مواد خوراکی با رنگ های مجاز! و خوراکی ناسالم دیگر، به درمان کبد چرب گرید 2 خود کمک کنید. علاوه بر این، اضافه کردن خوراکی های سالم و مقوی به ویژه خوراکی هایی که در ادامه این مطلب اشاره خواهیم کرد، می تواند به روند درمان این بیماری سرعت ببخشد.

شاید یکی از مهمترین نکاتی که برای درمان کبد چرب گرید 2 با طب سنتی بیان می شود، مصرف مواد غذایی مناسب است. هم پرهیزات غذایی و هم برخی خوراکی ها در طب سنتی بسیار تاکید شده اند و می توانند به درمان کبد چرب گرید 2 کمک کنند. توجه به غذاهای مفید برای کبد چرب گرید 2 می تواند کمک خوبی برای درمان یا کنترل این بیماری باشد. همچنین استفاده از برخی داروهای گیاهی برای کبد چرب مثل بره موم فوق العاده عالی هستند. در ادامه این مطلب به بسیاری از این غذاهای مفید و انواع داروی گیاهی برای کبد چرب اشاره خواهد شد.

ورزش کنید

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

اگر تا همین الان هم ورزش را به برنامه خود اضافه نکرده اید، بهتر است بیخیال خواندن ادامه این مطلب شوید! و همین حالا برای شروع پیاده روی اقدام کنید. پیاده روی سریع روزانه، حتی به اندازه نیم ساعت اما منظم، راهکاری ساده برای درمان کبد چرب گرید 2 است. نظم، نظم و نظم! 3 مورد از مهمترین کارهایی هستند که باید برای برنامه ریزی ورزشی خود در نظر بگیرید. پس بیخیال ورزش های سختی شوید که نمی توانید آن را انجام دهید. یک پیاده روی ساده نیم ساعته اما هر روزه می تواند در این زمینه معجزه کند. این ورزش منظم بهترین دارو کبد چرب گرید 2 است. پس بهتر است به جای اینکه به دنبال قرص کبد چرب گرید2 باشید، کمی فعالیت روزانه و منظم خود را افزایش دهید. مطمئن باشید که ورزش یکی از بهترین انواع درمان قطعی آنزیم کبد است.

مصرف دخانیت و الکل را متوقف کنید

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

اگر دنبال درمان خانگی کبد چرب گرید 2 هستید یا می خواهید در اینترنت بهترین دارو گرید 2 این بیماری را پیدا کنید، بهتر است اول نگاهی به رفتارهای خطرناک خود بیاندازید. اگر الکل مصرف می کنید، همین حالا دست از مصرف بکشید و دور آن را خط بکشید. مصرف دخانیت نیز باعث بروز کبد چرب غیرالکلی می شود؛ در نتیجه تا جای ممکن سعی کنید سیگار نکشید.

مصرف خودسرانه قرص و دارو را کنار بگذارید

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

یکی از دلایل اصلی بروز کبد چرب، مصرف خودسرانه و بی رویه قرص های شیمیایی است. بدتر آنکه برخی به دنبال دارو برای کبد چرب گرید 2 هستند اما به جای مراجعه به مواد طبیعی، به سراغ داروهای شیمیایی می روند. به طور کلی در نظر داشته باشید که دارو درمان کبد چرب گرید 2 وارد بازار نشده و تمامی داروهای شیمیایی موجود، باعث بدتر شدن شرایط بیماری خواهند شد.

کبد چرب گرید 3 یا فیبروز کبدی

التهاب شدید در کبد، افزایش چربی و به هم ریختن آنزیم های کبدی باعث می شد تا فرد کم کم یک گرید بالاتر رفته و به کبد چرب گرید 3 که به آن اصطلاحا فیبروز کبدی گفته می شود، برسد. به طور قاطع می توان گفت که کبد چرب گرید 3 قابل درمان است؛ اما ممکن است برخی آسیب های ایجاد شده بر روی کبد، تا پایان عمر با فرد باقی بماند. در نتیجه هر فردی که به کبد چرب مبتلا می شود، باید تلاش کند تا این بیماری وارد فاز فیبروز کبدی نشود.

التهابات ایجاد شده در کبد چرب گرید 3، زخم هایی را بر روی کبد ایجاد می کنند که به آن فیبروز گفته می شود. برخی از این زخم ها به هیچ وجه قابلیت درمان ندارند اما کل کبد می تواند به شرایط گرید 2 یا حتی گرید 1 باز گردد. پرهیزات و انجام دستورات پزشکی برای درمان کبد چرب گرید 3 اهمیت زیادی دارد. شما در لبه یک پرتگاه قرار می گیرید که اشتباهات ساده می تواند گرید کبد شما را بالاتر برده که دیگر جبران پذیر نیست. کبد گرید 3 در شرایط بسیار خطرناکی است؛ پس لطفا به هوش باشید و همه چیز را جدی بگیرید.

بر خلاف کبد چرب گرید 1 و 2 که گفتیم آنقدرها خطرناک نیست، کبد چرب گرید3 بسیار خطرناک است. به هیچ وجه نباید این سطح از چربی کبد و التهابات ایجاد شده در کبد را نادیده بگیرید. هرچند در این مرحله نیز کبد شرایط و اقدامات عادی خود را دارد؛ اما نمی توانید ریسک کرده و این بیماری را به حال خود واگذارید. هرچه سریعتر باید روند درمان کبد چرب گرید 3 شروع شود.

به جرئت می توان گفت که علت اصلی بروز کبد چرب گرید 3، عدم توجه به درمان کبد چرب گرید 2 است. اگر در زمان مناسب به گرید 2 این بیماری توجهن شود؛ دیگر شاهد بروز مشکلاتی شدیدی مثل فیبروز کبد نخواهیم بود. البته برخی بیماری های زمینه ای مثل هپاتیت B و هپاتیت C نیز از جمله مواردی هستند که به ابتلا به کبد چرب گرید 3 کمک می کنند. اضافه وزن، مصرف الکل و بالا بودن سطح کلسترول در کنار ابتلا به بیماری دیابت نیز از جمله عواملی است که فرد را به سمت گرید 3 کبد چرب سوق می دهد.

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

برخی مواد دیگر نیز ابتلا به کبد چرب گرید 3 را محتمل می کند. این موارد عبارتند از:

  • + انسداد مجاری صفراوی
  • + نارسایی قلبی در حد مزمن
  • + هپاتیت خود ایمن
  • + مصرف داروهای شیمیایی خاصی که اثبات شده بر روی روند بیماری کبد چرب و رساندن این بیماری به فیبروز کبدی نقش دارند که برخی از آن ها عبارتند از: آمیودارون، کلرپرومازین، متوتروکسات، تولبوتامید، ایزونیازید، متیل دوپا و اکسی فنیساتین

بهترین روش درمان کبد چرب گرید 3

بهترین روش های درمان کبد چرب گرید 3 یا فیبروز کبد را می توان در همان روش هایی یافت که برای گرید 2 بیان کردیم. علاوه بر این، مصرف برخی مواد طبیعی در این مرحله به شدت مورد نیاز خواهد بود. هرچند به تعدادی از این مواد و خوراکی های طبیعی در ادامه اشاره می کنیم؛ اما نمی توانیم از نقش عسل طبیعی و بره موم برای درمان کبد چرب گرید 3 بگذریم. این 2 ماده اثرات چشم گیری برای درمان این بیماری دارند. بد نیست یک بار دیگر عوامل موثر در روند درمان کبد چرب گرید 3 را به صورت خلاصه با هم مرور کنیم:

  • + متوقف کردن مصرف الکل و استفاده از مواد دخانی مثل سیگار. سیگار و الکل را ترک کنید تا بتوانید کبد چرب گرید 3 را درمان کنید.
  • + کاهش وزن به کمک یک رژیم غذایی هوشمندانه
  • + تحرک بیشتر به صورت منظم و روزانه
  • + حذف برخی داروها که شامل فلزات سنگینی مثل مس و آهن هستند
  • + برطرف کردن مشکلات ایجاد شده در مجاری صفراوی
  • + برطرف کردن ویروس هایی که منجر به ایجاد هپاتیت در بدن شده اند.
  • + حذف مواد غذایی ناسالم و اضافه کردن مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب گرید 3 مثل عسل طبیعی، زردچوبه و خاکشیر
  • + و…

شاید به جرئت بتوان گفت که بسیاری از موارد بالا، روش های درمان کبد چرب گرید 3 با طب سنتی باشند. پس به صورت اصولی و هوشمندانه این روش ها را پیگیری کنید تا هر چه زودتر گرید 3 کبد چرب را درمان کنید.

فراموش نکنید همانطور که برای درمان کبد چرب گرید 2 بیان شد، دارو کبد چرب هنوز کشف نشده است. علاوه بر این، قرص های مختلف باعث بدتر شدن بیماری می شوند. در نتیجه تا جای ممکن به سراتغ قرص های شیمیایی نروید. با این حال، پزشکان در کنار توصیه هایی که در بالا به آن اشاره شد، بیشتر اقدام به تجویز لیورگل می کنند. در مورد لیورگل به صورت مفصل در ادامه صحبت خواهیم کرد.

سیروز کبدی

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

مرحله آخر از روند کبد چرب، سیروز کبدی است. در این مرحله مشکلات کبد به اوج خود می رسد. التهاب های زیاد که احتمالا زمان زیاید نیز از آن ها گذشته و زخم های ایجاد شده بر روی کبد، شرایط بدی را برای بیمار ایجاد می کنند. در این مرحله ممکن است فرد بتواند تا مدت زیادی بدون نیاز به درمان سیروز کبدی، به زندگی خود ادامه دهد؛ اما در هر صورت عملکرد کبد مختل شده و دیگر نمی تواند به وظایف عادی خود عمل کند.

سیروز کبدی مقدمه ای برای نارسایی های مختلف در کبد و سرطان کبد خواهد بود. در نتیجه باید روند درمان سیروز کبدی خیلی سریع انجام شود. این روند درمان ممکن است نتیجه ای برای بهبودی سیروز کبد نداشته باشد اما می تواند به جلوگیری از مشکلات حاد تر کمک کند. در این مرحله از درمان کبد چرب، تنها باید از مواد طبیعی استفاده شود؛ اما تجویز برای مصرف هر نوع ماده طبیعی هم با احتیاط انجام می پذیرد.

برای درمان سیروز کبد باید احتیاط های لازم توسط پزشک یا متخصص طب سنتی انجام شود. راهکارهای مختلفی برای درمان این مشکل در نظر گرفته می شود. با این حال فراموش نکنید که سیروز کبد به معنای آسیب جدی و دائمی به کبد است و به سادگی قابلیت درمان ندارد.

برخی از روش های درمانی و همچنین اقدامات موثر برای درمان یا جلوگیری از پیشرفت سیروز کبد عبارتند از:

  • انجام عمل جراحی برای جایگزین کردن کبد سالم
  • حذف برخی داروها
  • اضافه شدن داروهایی برای حذف مایعات اضافه در بدن
  • اضافه شدن داروهایی برای حذف سموم و کاهش فشار ایجاد شده در معده و مری
  • حذف نمک
  • و…

آیا من در معرض ابتلا به کبد چرب قرار دارم؟

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد
حالا که با انواع کبد چرب آشنا شدیم، بهتر است ببینیم چه افرادی ریسک بالاتری داشته و احتمال اینکه به کبد چرب مبتلا شوند زیاد است. بد نیست شما هم با بررسی دقیق احتمال ابتلا خود به کبد چرب، شرایط را برای عدم ابتلا به این بیماری مهیا کنید. همچنین اگر فکر می کنید تا به حال به کبد چرب گرید 1 ابتلا پیدا کرده اید، بد نیست از پزشک خود بخواهید برایتان سونوگرافی تجویز کند تا از بابت داشتن یا نداشتن کبد چرب اطمینان حاصل کنید.
به نظر می رسد داشتن یک یا چند مورد از شرایط زیر، خطر ابتلا به کبد چرب را در افراد افزایش می دهد:
  • + چاقی یا اضافه وزن: این اضافه وزن اگر در ناحیه شکمی باشد، احتمال ابتلا به کبد چرب را به شدت افزایش می دهد. فرم بدنی سیب مانند شرایط مناسبی برای کبد چرب خواهد بود.
  • + ابتلا به دیابت نوع دوم: اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، باید هر چند وقت یکبار برای تست کبدچرب، اقدام کنید
  • + ابتلا به فشار خون بالا: فشار خون بالا نیز شرایط را برای کبد چرب فراهم می کند؛ پس بهتر است برای درمان فشار خون بالا فکری کنید.
  • + ابتلا به سندروم متابولیک: این مشکل با ترکیب دیابت، چاقی و فشارخون ایجاد می شود.
  • + بالا بودن سطح کلسترول خون
  • + سن بالاتر از 50 سال
  • + مصرف دخانیات
  • + و…
دقت کنید که اگر هیچ کدام از علائم بالا را ندارید هم باز در خطر ابتلا به کبد چرب هستید. بسیاری از افراد از شرایط بالا هیچ کدام را نداشته و به کبد چرب مبتلا شده اند. با این حال، ریسک افرادی که چنین مشکلاتی را دارند، بالاتر است. نکته دیگر اینکه کبد چرب غیرالکلی شباهت زیادی به کبدچرب الکلی دارد. با این حال، کبد چرب الکلی AFLD تنها با مصرف الکل ایجاد می شود و شرایط به مراتب بدتر از کبد چرب غیر الکلی NAFLD دارد.

با داشتن این علائم، احتمالا به کبد چرب مبتلا شده اید

متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات بیماری کبد چرب، نداشتن علائم مشخص و دقیق است. اگر کبد چرب در مراحل اولیه علائمی داشت، خیلی زود قابل درمان بود. با این حال کبد چرب عموما به صورت اتفاقی یا به دلیل تشخیص علائم ظاهری مشترک با دیگر بیماری ها تشخیص داده می شود. بسیاری از بیمارانی که ابتلا به کبد چرب را متوجه شده اند، در زمان تشخیص یک بیماری دیگر، متوجه وجود این بیماری نیز شده اند. البته وقتی به کبد چرب گرید 2 مبتلا شوید، علائم و ظواهر این بیماری نیز بیشتر خود را نشان می دهد.
بیشتر آنچه در مورد علائم کبد چرب بیان می شود، مربوط به کبد چرب گرید 3 است. در شرایطی که فرد به فیبروز کبد که از گریدهای پیشرفته تر کبد چرب غیر الکلی به شمار می رود و برخی به آن کبد چرب گرید 3 نیز می گویند، ممکن است برخی علائم زیر را تجربه نماید:
  • + احساس درد خفیف یا تیر کشیدن در قسمت بالا و سمت راست شکم (قسمت پایین و راست دنده ها)
  • + خستگی مفرط و زیاد در زمان هایی که کار چندان زیادی نسبت به گذشته انجام نداده اید
  • + اضافه وزن غیر قابل توضیح و توجیح
  • + ضعف و بی حالی مدام
علائم سیروز کبدی شرایط وخیم تر دارد. علاوه بر اینکه درد، خستگی و بی حالی و چاقی بیشتر و بیشتر می شود، زرد شدن پوست و ایجاد زردی ملایم در سفیدی پوست که همان یرقان است، ایجاد می شود. خارش پوست به صورت مداوم و بدون دلیل و همچنین ایجاد تورم در پاها، مچ دست یا شکم از دیگر علائم سیروز کبدی خواهد بود که پیشرفته ترین مرحله از بیماری کبدچرب است.

بهترین روش تشخیص کبد چرب چیست؟

وقتی صحبت از یک بیماری خاص مثل کبدچرب می کنیم، قطعا نمی توانیم به راحتی با استفاده از علائمی که در بالا به آن اشاره کردیم، تشخیص دهیم که به کبد چرب مبتلا شده ایم یا خیر. همچنین مهم است که اگر به این بیماری مبتلا شده ایم، کدام گرید کبد چرب را داریم و باید چه مراحلی را برای درمان کبد چرب طی کنیم.
آزمایش خون معمولی نمی تواند کبد چرب غیر الکلی را نشان دهد. آزمایش خونی مخصوص به نام آزمایش عملکرد کبد می تواتند شرایط آنزیم های کبدی را مشخص کرده و ابتلا یا عدم ابتلای شما به کبد چرب را مشخص نماید. در این آزمایش می توان مشخص کرد که مشکلات کبدی شما ناشی از چربی کبد است یا به هپاتیت و… باز می گردد. سونوگرافی شکمی نیز راهکار دیگری است که اطلاعات خوبی در مورد کبد چرب در اختیار پزشک قرار می دهد.
اگر بیماری کبد چرب غیرالکلی NAFLD در شما تشخیص داده شود، برای تشخیص گرید و مشکلات دقیق تر این بیماری، نیاز به آزمایشات بیشتر خواهد بود. چند نوع آزمایش خون خاص و همچنین سونوگرافی اختصاصی کبد به نام فیبرواسکن می توانند در این زمینه به پزشک معالج برای تشخیص دقیق میزان پیشرفت بیماری کمک کنند. ممکن است در برخی شرایط نیز عمل بیوپسی انجام شده و قسمت کوچکی از بافت کبد با نوعی سوزن برداشته و مورد آزمایش و تحلیل قرار گیرد.
به طور کلی افراد بالای 50 سال باید حتما سالانه برای انجام سونوگرافی شکمی مراجعه کنند. همچنین کودکان و جوانانی که در خطر ابتلا به کبد چرب هستند، حداکثر هر 3 سال یک بار باید از کبد خود سونوگرافی بگیرند. به ویژه جوانانی که به دیابت یا سندروم متابولیک مبتلا شده اند باید این موضوع را جدی بگیرند. همچنین افراد با هر سنی که به کبد چرب گرید 2 مبتلا هستند، بهتر است سالانه یک مرتبه یا حداکثر هر 2 سال یکبار، برای انجام سونوگرافی اقدام کنند. این موضوع به تشخیص پزشک نیز وابسته است.

روش های 100% موثر برای درمان کبد چرب – روش های متداول درمانی

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد
همانطور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم، جای هیچ نگرانی نیست! اگر به کبد چرب غیرالکلی مبتلا شده باشید، احتمالا می توانید با استفاده از برخی روش ها درمان شوید. درمان کبد چرب به همت شما و توجه به برخی نکات دارد که در این مطلب به آن ها اشاره خواهیم کرد. هرچند هنوز هیچ داروی مشخصی برای درمان کبد چرب تعیین نشده است؛ اما می توان با استفاده از برخی اصلاحات در سبک زندگی و مصرف برخی مواد طبیعی، به درمان کبد چرب پرداخت.
بهتر است استرس داشتن این بیماری را از خود دور کنید. داشتن استرس، خود عاملی منفی برای تشدید بیماری کبد چرب است. همچنین باید به فکر اصلاح رفتارهای پرخطر از کم تحرکی گرفته تا مصرف فست فود ها و خوراکی های چرب یا با مواد افزودنی مجاز! باشید. رسیدگی به بیماری های زمینه ای مثل دیابت، فشار خون، کلسترول خون و… نیز می تواند روند تشدید کبد چرب را متوقف و بدن شما را برای درمان کبدچرب مهیا کند.
قبل از اینکه به روش های متنوع درمان کبد چرب بپردازیم، توصیه می کنیم حتما برای پیگیری روند درمان خود به صورت منظم به پزشک یا متخصص طب سنتی و طب اسلامی مراجعه کنید. در غیر این صورت نمی توانید انتظار داشته باشید که درمان کبد چرب به بهترین شکل ممکن انجام شود. یک برنامه ریزی دقیق مشخص کرده و طبق برنامه، مراجعات به پزشک و اجرای دستورات را پیگیری کنید.
همچنین فراموش نکنید که بهترین راهکار برای درمان کبد چرب چیزی جز تحرک بیشتر، متوقف کردن پرخوری، کاهش استرس و برطرف کردن بیماری های زمینه ساز برای تشدید کبد چرب نیست. بهتر است ابتدا به این عوامل به صورت جدی تری توجه کنید.

اصلاح رژیم غذایی و پیروی از سبک زندگی سالم در درمان کبد چرب

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

شاید مهمترین راز درمان کبد چرب به ویژه درمان کبد چرب گرید 2 و گرید 1، اصلاح سبک زندگی باشد. اگر به کبد چرب گرید 2 مبتلا شده اید، احتمالا سبک زندگی شما دارای ایراداتی است که باعث شده تا این میزان کبد شما دچار ایراد شود. اگر می خواهید به درمان کبد چرب گرید 2 بپردازید، باید خیلی سریع سبک زندگی غلط خود را اصلاح کنید. اصلاح سبک زندگی شامل تحرک بیشتر، اصلاح رژیم غذایی، حذف برخی مواد دخانی و مخدر و کاهش وزن است.
برای اینکه بتوانید با کبد چرب مبارزه کرده و آن را درمان کنید؛ باید رویه سالم و مثبت برای زندگی خود در نظر بگیرید. برای این منطور برخی کارها ضروری به نظر می رسد که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

وزن کم کنید

کاهش وزن برای درمان کبد چرب معجزه می کند. اگر می خواهید واقعا به شرایط ایده آل برسید و درمان کبد چرب گرید 2 یا دیگر گریدها را پیگیری کنید؛ یکی از مهمترین اقداماتی که باید انجام دهید، کاهش وزن است. رسیدن به شاخص توده بدنی (BMI) در محدوده 18.5 تا 24.9 یکی از اهدافی است که باید به آن برسید. علاوه بر این، محققان دریافته اند که کاهش 10% از وزن، می تواند به درمان کبد چرب گرید 2 کمک کند.

رژیم غذایی خود را سالم کنید

برای درمان کبد چرب در خانه نیازی به خوردن دارو و قرص و جوشانده و… نیست. کافی است به فکر اصلاح سبک غذاخوردن خود باشید. غذاهای مضر مثل فست فودها، خوراکی هایی که رنگ خوراکی دارند، انواع کیک و… را از رژیم غذایی حذف کنید. غذاها را با چربی کم میل کنید و به جای روغن های مضر صنعتی، از روغن زیتون برای طبخ غذا استفاده نمایید. مطمئن باشید خیلی زود به بوی روغن زیتون عادت می کنید. رژیم غذایی خود را متعادل کنید و به آن میوه، سبزی، پروتئین و کربوهیدرات سالم نموده و تا جای ممکن نمک صنعتی و شکر را حذف نمایید. سعی کنید وعده های غذایی را زیادتر اما کوچک کنید. کم خوری به درمان کبد چرب کمک می کند.

به صورت منظم ورزش کنید

تحرک رمز غلبه بر بیماری کبدچرب است. به ویژه برای درمان کبد چرب گرید 2، ورزش سبک اما منظم می تواند به درمان این بیماری کمک کند. پیشنهاد متخصصان این است که برای درمان این بیماری، هفته ای 150 دقیقه پیاده روی یا دوچرخه سواری در نظر بگیرید. زمان زیادی نیست؛ یعنی روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش و تحرک می تواند برای درمان کبد چرب معجزه کند. البته این به شرطی است که نظم داشته باشید و هر روز ورزش کنید.

دخانیات را زیر پا له کنید

می خواهید کبد چرب تان را درمان کنید؟ بهتر است همین حالا سیگار را ترک کنید. مواد مخدر دیگر مثل مواد روان گردان یا مخدرهای سنتی مثل حشیش و تریاک، می تواند باعث بروز کبد چرب و تشدید این بیماری شود. پس لطفا همین حالا بیخیال دخانیات شوید. با عدم مصرف دخانیات ریسک بروز بیماری های دیگر مثل حمله قلبی و سکته مغزی را نیز کاهش خواهید داد.

الکل مصرف نکنید

فرقی نمی کند شما مبتلا به کبد چرب الکلی هستید یا غیرالکلی، در هر صورت مصرف الکل شرایط را برای بیماری شما حادتر می کند. اگر حتی کبد چرب غیرالکلی دارید، مصرف الکل را نباید به هیچ وجه ادامه دهید. الکل کبد شما را به شرایط وخیمی سوق می دهد که به هیچ وجه قابل بازگشت و درمان نیست.

درمان کبد چرب با مصرف دارو

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد
احتمالا انتظار دارید که دارو یا قرص برای درمان کبد چرب وجود داشته باشد. اما این یک اشتباه است! بعید به نظر می رسد دارویی شیمیایی برای درمان کبد چرب کشف و به بازار عرضه شود. علت نیز این است که مواد شیمیایی اثرات ناگواری بر روی کبد دارند. بسیاری از بیماری های ایجاد شده در کبد انشان ناشی از مصرف دارو به صورت بی مهابا و خودسرانه بوده است. حتی بسیاری از افراد به دلیل مصرف داروهای شیمیایی به کبد چرب مبتلا شده اند. در نتیجه احتمال وجود دارو برای درمان این بیماری بسیار کم است.
تاکنون نیز هیچ داروی شیمیایی برای درمان کبدچرب وارد بازار نشده است. با این حال، ممکن است پزشک برای کنترل عوارض بیماری یا بیماری های زمینه تشدید کننده کبد چرب، به شما دارو تجویز کند. داروهایی برای کنترل دیابت، درمان فشار خون بالا، کاهش چربی بدن و برطرف کردن چاقی از جمله داروهایی هستند که ممکن است پزشک آن را تجویز کند. با این حال توصیه می کنیم به جای مصرف این داروهای شیمیایی، به سراغ طب سنتی بروید و از مواد طبیعی برای کنترل این مشکلات استفاده کنید.

چه دارویی بر روی درمان کبد چرب تاثرگذار است؟

داروهای صرفا شیمیایی برای درمان کبد چرب مناسب نیستند. اما می توان از داروهای گیاهی موجود در داروخانه ها برای این منظور استفاده کرد. البته تنوع این داروها چندان زیاد نیست. مهمترین داروهای مناسب برای بهبود و کنترل کبد چرب، لیورگل، همولاکس و بره موم است. این سه دارو از طریق داروخانه ها یا برخی سایت های معتبر اینترنتی قابل خریداری است.
دقت داشته باشید که پزشکان ممکن است تعدادی از این داروها را برای درمان تجویز کنند؛ اما توصیه همه پزشکان برای درمان کبد چرب، اصلاح سبک زندگی است. اگر تاکنون به پزشک متخصص مراجعه کرده باشید، خود این پزشکان هم اعتقاد دارند که دو داروی لیورگل و همولاکس تاثیر کمی برای درمان کبد چرب دارد. داروی بره موم نیز اگرچه اثرات شگرفی برای برطرف کردن چربی از کبد ایفا می کند؛ اما بدون اصلاح سبک زندگی کاری از پیش نمی برد.

لیورگل و درمان کبد چرب

درست است که هیچ داروی شیمیایی برای درمان کبد چرب وجود ندارد؛ اما یک داروی گیاهی-شیمیایی تولید شده در شرکت گل دارو برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. قرص لیورگل که در دو مدل 70 میلی گرم و 140 میلی گرم روانه بازار شده است، می تواند برای درمان کبد چرب و تنظیم آنزیم های کبدی مورد استفاده قرار گیرد. تقریبا اکثر متخصصان داخلی برای مقابله با این بیماری، لیورگل را تجویز می کنند.
قرص لیورگل در واقع یک داروی گیاهی خالص نیست؛ اما به عنوان یک داروی شیمیایی نیز شناخته نمی شود. شرکت های تولید کننده این دارو از مواد طبیعی برای ساخت قرص لیورگل استفاده می کنند. گیاه خار مریم مهمترین ماده موجود در لیورگل است که به عنوان یک ماده پاکسازی کننده کبد شناخته می شود. در ادامه همین مطلب بیشتر با گیاه خار مریم و تاثیر آن بر درمان کبد چرب آشنا می شویم. با این حال بد نیست بدانید که به احتمال زیاد وجود ماده سیلیمارین نقش مهمی در اثرگذاری لیورگل بر روی بازسازی سلول های کبد دارد.

همولاکس دارویی برای کبد چرب

داروی دیگری که برای درمان کبد چرب مورد استفاده قرار می گیرد، همولاکس نام دارد. این دارو نیز همانند لیورگل، کاملا شیمیایی یا کاملا گیاهی نیست. همولاکس توسط پزشکان تجویز می شود و می تواند اثرات خوبی بر روی کبد چرب داشته باشد. این دارو از هلیله زرد و سیاه درست شده و نقش موثری در روند درمان کبد چرب ایفا می کند

کپسول بره موم برای درمان کبد چرب

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

یکی از محصولات زنبور عسل که توانسته برای درمان کبد چرب مجوزات لازم را در دنیا بگیرد، بره موم است. بره موم ماده ای کمتر شناخته شده بوده که از تولید زنبور عسل است. این ماده خواص زیادی برای سلامتی انسان به همراه دارد و می تواند در روند درمان کبد چرب نیز نقش مهمی ایفا کند. هرچند ممکن است کپسول بره موم در داروخانه های ایران به سختی پیدا شود؛ اما می توانید این ماده را از فروشگاه های معتبر عرضه کننده محصولات زنبور عسل تهیه کنید. تحقیقات زیادی بر روی این ماده و خواص آن برای کبد شده که در ادامه همین مطلب و در قسمت خوراکی های مفید برای کبد چرب، به آن می پردازیم.

پیوند کبد؛ راهکار آخر طب نوین برای درمان چربی کبد

اگر کبد چرب پیشرفت کرده و به مرحله سیروز کبد برسد، کبد به درستی وظایف خود را انجام نمی دهد. در این صورت باید فکری به حال کبد خود کنید تا بیماری بیشتر از این عود نکرده است. اگر به این شرایط رسیدید، باز هم نگران نباشید. می توانید در لیست انتظار برای پیوند کبد قرار بگیرید. هرچند شرایط سختی در پیش روی شماست اما بهتر است با حفظ خونسردی و دوری از استرس در انتظار کبد پیوندی باشید.
در بزرگسالان، میزان میانگین زمان انتظار برای پیوند کبد، 135 روز پس از فوت اهدا کننده است! اگر شرایط صبر کردن مهیا نباشد، می توان قسمتی از کبد یک فرد زنده را پیوند زد. در این صورت هم کبد فرد اهدا کننده بعد از مدتی رشد می کند و هم کبد اهدا شده به فرد رشد کرده و به اندازه طبیعی می رسد. این موضوع به دلیل توانایی کبد برای احیا و بازسازی خود است. در نتیجه بخش باقیمانده از کبد در فرد اهدا کننده هم رشد می کند.

درمان کبد چرب در خانه با استفاده از خوراکی ها

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

علاوه بر روش های متداول برای درمان کبد چرب که اصولا توسط پزشکان تجویز می شود، برخی روش های دیگر درمانی نیز وجود دارد که طب سنتی و طب اسلامی در مورد آن نظر داده اند. این روش ها که عموما با عنوان درمان کبد چرب در خانه مورد توجه قرار می گیرند، برای درمان گرید 1 تا 2 و گاهی تا گرید 3 مناسب هستند. برای درمان سیروز کبدی به هیچ وجه نمی توانید روی این نوع درمان ها حساب باز کنید و حتما باید زیر نظر پزشک یا متخصص طب سنتی درمان شوید.
به طور کلی اگر قصد درمان کبد چرب در خانه را داشته باشید، باید برخی خوراکی ها و نوشیدنی ها را میل کنید. برخی از این خوراکی ها حکم دارو را دارند و برخی دیگر ممکن است به عنوان خوراکی های روزانه مورد استفاده قرار گیرند.
آنچه که مشخص است این است که رژیم غذایی مناسب برای مبارزه با این بیماری، شامل مواد خوراکی متنوعی است. شما باید میزان کالری دریافتی را کاهش داده و در عوض فیبر دریافتی روزانه خود را افزایش دهید. همچنین با حذف مواد غیرطبیعی و شیمیایی، باید به سراغ مواد طبیعی و تازه بروید. همچنین باید از خوراکی هایی استفاده کنید که ضد التهاب هستند و می توانند در ترمیم سلول های بدن برای شما مفید واقع شوند.
در ادامه تلاش کرده ایم تا به تعدادی از مواد خوراکی مناسب برای پیگیری روند درمان کبد چرب اشاره کنیم. اکثر این مواد برای درمان کبد چرب غیرالکلی مناسب و مفید هستند. با این حال برخی از آن ها برای کبدچرب الکلی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

کبد چرب را با سیر درمان کنید

سیر از جمله خوراکی هایی است که اثرات مثبتی بر روی درمان کبد چرب دارد. تحقیقات بیومدیکال پیشرفته انجام شده در انستیتوهای معتبر بین المللی نشان داده اند که مکمل پودر سیر برای کاهش وزن و کاهش چربی در بدن مفید است و به همین علت می تواند بر روی کبد چرب نیز اثرات مثبتی بگذارد. بهتر است چه پودر سیر و چه سیر تازه را به رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب اضافه کنید تا روند درمانی بهتری را طی کنند.

مواد طبیعی حاوی اسیدهای چرب امگا 3

تحقیقات بالینی انجام شده نشان می دهد که مواد طبیعی حاوی اسدیهای چرب امگا 3، میزان کلسترول HDL که کلسترول خوب نامیده می شود را افزایش می دهند و سطح چربی را متعادل می سازند. تحقیقات فعلی نشان می دهد که مصرف مواد سرشار از اسید چرب امگا 3، میزان چربی در کبد را کاهش می دهد. ماهی سالمون، ماهی ساردین، گردو و بذر کتان از جمله مواد طبیعی سرشار از امگا 3 هستند که برای بهبود کبد چرب مفید به نظر می رسند.

کلم بروکلی را دست کم نگیرید

خوشبختانه در سال های اخیر کرم بروکلی به سفره های ما ایرانی ها راه پیدا کرده است. کلم بروکلی از جمله مواد خوراکی مفیدی است که برای درمان کبد چرب معجزه می کند. البته تمامی سبزی ها برای سلامت کبد مفیدند؛ اما بروکلی برای کبد چرب توصیه شده است. هرچند تحقیقات انجام شده بر روی اثرگذاری بروکلی برای کبد چرب، مربوط به نتایج آزمایشگاهی بر روی موش های مبتلا به کبد چرب است؛ اما شواهد نشان می دهد که این اثرگذاری بر روی انسان نیز وجود دارد. بروکلی از تشکیل چربی در کبد جلوگیری می کند.

گردو بخورید، کبد چرب را درمان کنید

شاید متاسفانه به دلیل بالارفتن قیمت گردو مصرف این مغزیجات خوشمزه و پرخاصیت کم شده باشد؛ اما اثرگذاری گردو بر روی کبد چرب به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا سه در مجامع علمی به اثبات رسیده است. گزارشی که در سال 2015 از نتایج یک تحقیق علمی در مجله ای معتبر به چاپ رسید، نشان داد که گردو عملکرد کبد در افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی را بهبود می بخشد.

آووکادو، میوه ای برای کبد

اصلا انگار خداوند آووکادو را برای سلامت کبد آفریده است. این ماده مملو از چربی هایی است که ضرری برای بدن و کبد ندارند. همچنین مواد ضدالتهابی و فیبرهای محلول در آووکادو وجود دارد که به سلامت کبد کمک می کند. مصرف آووکادو برای کاهش استرس اکسیداتیو و تنظیم قند خون نیز کمک می کند که همگی برای کبد چرب مفید هستند.

درمان کبد چرب با زردچوبه

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

زردچوبه سرشار از پلی فنل است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که این مواد موجود در زردچوبه، احتمالا نقش عمده ای در درمان کبد چرب با زردچوبه داشته باشند. پلی فنل ها به ویژه در زمانی که سطح استرس سلولی بالا می رود، اثرات فوق العاده ای دارند و به همین علت می توان به صورت ویژه برای روند درمان بیماری روی آن حساب باز کرد.
خوشبختانه از گذشته تا به امروز از زردچوبه به عنوان یک ادویه پرکاربرد در آشپزخانه های ایرانی استفاده شده است. کدبانوهای ایرانی از زردچوبه به عنوان طعم دهنده و رنگ دهنده به غذا استفاده می کنند اما در واقع در حال پخش سلامتی و درمان بیماری در خانواده هستند.
استفاده از زردچوبه تنها به صورت ادویه در خانه مورد قبول نیست. برای درمان کبد چرب با زردچوبه باید از راهکارهای بیشتری استفاده شود. چای یا دمنوش زردچوبه از بهترین گزینه ها و مصرف زردچوبه به صورت کپسول نیز یکی از روش های فوق العاده توصیه شده در طب سنتی برای درمان کبد چرب است.

دمنوش زردچوبه برای کبد چرب

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

درمان کبد چرب با زردچوبه یک موضوع کاملا علمی است که به ویژه محققان طب سنتی در دانشگاه های معتبر بر روی آن تحقیقات گسترده ای انجام داده اند. با این حال استفاده از این ماده تنها به عنوان چاشنی غذا نمی تواند اثرات کافی داشته باشد. به همین علت از چای یا دمنوش زردچوبه برای درمان کبد چرب استفاده می شود. چای زردچوبه باعث پاکسازی کبد شده و می تواند برای دفع سموم کبد و برطرف کردن چربی کبد مفید باشد. چای زردچوبه البته تنها برای این بیماری مورد استفاده قرار نمی گیرد و از آن برای درمان سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع التهاب در بدن نیز استفاده می شود.
دمنوش زردچوبه برای درمان کبد چرب الکلی نیز مناسب است. اگر با مصرف الکل به کبد چرب میتلا شده اید، می توانید از دمنوش زردچوبه برای برطرف کردن این مشکل استفاده کنید.
طرز تهیه چای زردچوبه برای درمان کبد چرب
برای تهیه چای زردچوبه کافی است 2 تا 3 فنجان آب را در ظرف ریخته و روی گار قرار دهید. بگذارید تا کمی آب گرم شود. سپس 2 قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به این آب اضافه می کنیم و ده دقیقه این ترکیب را هم می زنیم. به این دمنوش می توانید عسل یا آب لیمو تازه اضافه کنید. این چای ساده زردچوبه برای درمان کبد چرب معجزه می کند.
برای اثرگذاری بیشتر چای زردچوبه، می توانید به این نوشیدنی زنجبیل یا دارچین اضافه کنید. اضافه کردن دارچین به چای زنجبیل آن را برای بهبود سیستم قلب و عروق و همچنین کاهش سطح قند خون مناسب می کند. می توانید به جای دارچین زنجبیل اضافه کنید تا علاوه بر این که این دمنوش برای درمان کبد چرب مناسب باشد، به کاهش التهاب به ویژه التهاب مفاصل نیز کمک کند.

کپسول زردچوبه برای درمان کبد چرب

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

یکی دیگر از روش های استفاده از زردچوبه برای درمان کبد چرب، درست کردن کپسول خانگی زردچوبه است. می توانید پوکه های کپسول را از عطاری ها خریداری کرده و زردچوبه اصل و باکیفیت را درون آن بریزید. میل کردن این کپسول ها با شربت عسل طبیعی می تواند در مدت چند ماه کبد چرب گرید 2 یا حتی گرید 3 را درمان کند.
فراموش نکنید که برای مصرف کپسول زردچوبه حتما از پزشک اجازه بگیرید تا با دیگر داروهای تجویز شده تداخل نداشته باشد.

سماق و اثرات ان بر روی بیماری کبد چرب

سماق سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان های موجود در سماق کمک می کنند تا این ماده با رادیکال های آزاد در بدن ما مبارزه کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان ها مواد مناسبی برای سم زدایی و چربی زدایی از کبد هستند. درمان کبد چرب با سماق از ان دست درمان های خانگی برای این بیماری است که می تواند به سرعت بر روی عوارض جانبی کبد چرب نیز اثر بگذارد.
برای مصرف سماق به منظور درمان کبد چرب، می توانید به صورت معمول آن را در کنار غذاهای مختلف میل کنید. حتما لازم نیست سماق را روی کباب بریزید. با تمامی غذاها می توان سماق مصرف کرد. علاوه بر این، دمنوش سماق و عسل نیز برای درمان کبد چرب معجزه می کند.

خداحافظی با کبد چرب به کمک دمنوش سماق

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد
شاید برایتان جالب باشد که یکی از خوشمزه ترین دمنوش ها برای درمان کبد چرب، دمنوش سماق است. این دمنوش خوشمزه و پرطرفدار می تواند به درمان این بیماری و رفع بسیاری از مشکلات از جمله کلسترول بالای خون کمک کند. توجه داشته باشید که اگر می خواهید از دمنوش سماق برای درمان کبد چرب استفاده کنید، باید به سراغ سماق های رنگ نشده بروید. سماق رنگ نشده نه قهوه ای است و نه بنفش؛ بلکه رنگ قرمز روشن که به نارنجی متمایل است دارد. دمنوش سماق بسیار خوشرنگ و لعاب است و هر فردی را به خود جذب می کند.
برای تهیه دمنوش سماق و عسل می توانید مواد زیر را آماده کنید:
  • +سماق طبیعی بدون رنگ: 1 تا 2 قاشق غذاخوری
  • +آب: به میزان لازم
  • +عسل طبیعی: به میزان دلخواه
یک قوری تهیه کنید و 1 تا 2 قاشق غذاخوری سماق را درون آب جوش درون قوری ریخته و آن را روی سماور یا کتری قرار دهید. پس از گذشت زمان مناسب، آن را از روی کتری برداشته و پس از اینکه مقداری دمای آن کاهش پیدا کرد، عسل را به دمنوش سماق اضافه کنید. پس از اینکه سماق ته نشین شد می توانید آن را صاف کرده و برای درمان کبد چرب میل کنید.

درمان کبد چرب با بره موم

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

همانطور که در روش درمان کبد چرب با دارو اشاره کردیم، یکی از روش های درمان کبد چربف استفاده از ماده ای به نام بره موم است. بره موم که به چسب زنبور نیز شهرت دارد، ماده ای طبیعی تولید شده از صمغ و شیره درختان و گیاهان مختلف توسط زنبور عسل است. زنبورها صمغ درختان را با مقداری موم و آنزیم های بدن خود مخلوط کرده و ماده ای شگفت انگیز به نام بره موم تهی می کنند. این ماده، کابرد ضدعفونی کنندگی در کندو دارد؛ اما برای انسان ها از خاصیت ضدسرطانی و ضد التهابی گرفته تا درمان کبدچرب مورد استفاده است.
در سال های اخیر تحقیقات زیادی بر روی بره موم صورت گرفته که نشان می دهد این ماده تا چه اندازه برای درمان بیماری های مختلف مثل کبد چرب مفید باشد. خوشبختانه نتایج تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده که مصرف مداوم و البته هوشمندانه بره موم می تواند التهاب ایجاد شده در کبد را کاهش داده، آنزیم ها را متعادل تر کند و در نهایت به درمان کبد چرب منجر شود. البته تمامی این موارد تنها در صورتی اتفاق می افتد که مصرف بره موم به صورت ادامه دار و منظم انجام شود.
کبد چرب در گام ابتدایی از رسوب چربی در کبد جلوگیری می کند. این کار جلوی پیشرفت بیماری کبد چرب را می گیرد. در صورتی که مصرف این ماده ادامه پیدا کند، کم کم رسوب های قبلی نیز از بین رفته و کبد شرایط بهتری پیدا خواهد کرد. بره موم به ویژه برای درمان کبد چرب گرید 2 و همچنین گرید 1 مناسب است. برای درمان کبد چرب گرید 3 با بره موم باید میزان دوز آن توسط پزشک یا متخصص طب سنتی مشخص شود.
بره موم را می توان به روش های مختلفی مورد استفاده قرار داد. همانطور که گفته شد، شکل دارویی آن به صورت کپسول در داروخانه ها یا فروشگاه های معتبر عرضه کننده محصولات زنبور عسل موجود است. علاوه بر این، ترکیب عسل و بره موم نیز به عنوان یک محصول مجزا عرضه شده که می تواند برای درمان این بیماری معجزه کند. عسل بره موم دوز بالاتری از بره موم را نسبت به کپسول در خود جای داده و حتما باید با مشورت افراد آگاه در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.

روش مصرف بره موم برای درمان کبد چرب

بسته به نوع بره موم مصرفی بهتر است برای درمان کبد چرب گرید 2 و همچنین درمان کبد چرب گرید 1 به این صورت از بره موم استفاده کنید:
  • +کپسول بره موم ویژه درمان کبد چرب: هر 12 ساعت یک کپسول با یک لیوان شربت عسل
  • +عسل بره موم برای درمان کبد چرب: هر 12 ساعت یک قاشق مرباخوری – به صورت تنها یا مخلوط شده با آب جوشیده ولرم شده

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

درمان کبد چرب با خاکشیر

برخی خاکشیر را داروی معجزه گر کبد چرب می دانند. علت این موضوع این است که خاکشیر می تواند برای درمان کبد چرب کارهایی را انجام دهد که کمتر گیاهی توانایی اثرگذاری به این نحو را دارد. فرقی نمی کند که درمان کبد چرب با خاکشیر جوشیده یا خاکشیری که با آب مخلوط شده پیگیری شود. در هر صورت، خاکشیر می تواند اثرات شگفت انگیزی بر روی درمان کبد چرب داشته باشد.
خاکشیر قاتل کبد چرب است؛ البته این به شرطی است که از خاکشیر به صورت منظم و هوشمندانه برای مبارزه با کبد چرب استفاده شود. مدت زمان پاکسازی کبد با خاکشیر ممکن است طولانی شود؛ اما نباید ناامید شوید و مصرف این ماده طبیعی را متوقف کنید.
خاکشیر اسیدهای چرب مختلفی را درون خود جای داده است که از جمله آنها می توان به پالمتیک و لینوالینیک اشاره کرد. خواص مختلفی در کتاب های طب سنتی برای مصرف خاکشیر ذکر شده است که یکی از مهمترین آن ها درمان بیماری های کبدی است.
درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد
تحقیقات نشان داده که مصرف خاکشیر کمک می کند مکانیسم بدن برای چربی سوزی فعال شده و چربی های اضافه بدن سوزانده شود. در نتیجه شرایط برای پیشرفت کبد چرب نامطلوب بوده و به مرور زمان درمان این بیماری فراهم می شود. همچنین درمان کبد چرب با خاکشیر به این علت فراهم می شود که خاکشیر بر روی کلیه ها اثر می گذارد و دفع سموم و مواد زائد از بدن از طریق کلیه ها با سهولت انجام می شود. به همین علت می توان گفت که خاکشیر با اثرگذاری بر روی بهبود روند دفع سموم از کلیه ها، به درمان کبد چرب نیز کمک می کند.
درمان خانگی کبد چرب با خاکشیر یکی از بهترین و کاربردی ترین روش هایی است که برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار گرفته است. برای مصرف خاکشیر بهتر است 2 قاشق خاکشیر را درون آب ولرم ریخته و 2 ساعت قبل از صبحانه میل کنید. بهتر است در این 2 ساعت چیز دیگری نخورید. قطعا به مرور زمان اثرات خاکشیر بر روی کبد چرب را مشاهده خواهید کرد.

نقش سرکه سیب در درمان کبد چرب

سرکه سیب از جمله مایعاتی است که هم برای درمان کبد چرب الکلی و هم غیر الکلی مورد استفاده قرار می گیرد. آنتی اکسیدان های موجود در سرکه سیب کمک می کنند تا چربی های اضافه در کبد کمتر رسوب کند. در نتیجه به درمان این بیماری کمک می کنند.
فراموش نکنید که سرکه سیب یکی از مواد خوراکی تخصصی برای درمان کبد چرب الکلی AFLD است. اگر با مصرفل الکل به این بیماری مبتلا شده ایدف بهتر است سرکه سیب را به مواد غذایی مورد مصرف خود اضافه کنید.

عسل طبیعی ماده ای مناسب برای کبد چرب

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

عسل طبیعی از جمله مواد طبیعی است که برای درمان کبد چرب مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده می تواند برای برطرف کردن مکشلات کبدی و همچنین اثرگذاری برای تنظیم آنزیم های کبدی مورد استفاده قرار گیرد. آنتی اکسیدان های موجود در عسل باعث رفع چربی از کبد شده و همین موضوع کمک می کند تا روند درمان این بیماری تسریع پیدا کند.
برخی از انواع عسل های تک گل خواص بیشتری برای درمان کبد چرب دارند. بهتر است قبل از خرید عسل طبیعی حتما با مشاوران مشورت کرده و سپس برای خرید اقدام کنید. در این صورت عسل طبیعی مناسبی برای مبارزه با این بیماری کبدی خریداری خواهید کرد.

گیاه خارمریم، معجزه ای برای درمان کبد چرب

همانطور که گفته شد، داروی لیورگل که در داروخانه ها به عنوان داروی کبد چرب عرضه می شود، دارویی است که از گیاه خارمریم استفاده نموده و فراوری شده است. چه بهتر که به جای استفاده از لیورگل، به سراغ گیاه خار مریم رفته و از آن به صورت مجزا استفاده کنیم. در طب سنتی و طب اسلامی برای درمان کبد چرب از دمنوش خارمریم استفاده می شود. دمنوش خارمریم به سادگی و با اضافه کردن گل خارمریم به آب جوش تهیه می شود. کافی است در حد 2 الی 4 دقیقه بگذارید تا دمنوش حاضر شده و آن را میل کنید. توصیه می کنیم برای اثرگذاری بیشتر این دمنوش، آن را به صورت روزانه مصرف کنید. در این زمینه بهتر است با پزشک متخصص هم مشورت کنید. به ویژه برای درمان کبد چرب گرید 2 و 3 بهتر است قبل از مصرف دمنوش خارمریم با طبیب طب سنتی یا پزشک متخصص مشورت نمایید.
در نشریه گاردین کشور انگلستان، خارمریم یکی از بهترین مواد برای درمان کبد چرب شناخته شده است. این گیاه امروزه در اکثر نقاط دنیا به عنوان ماده اولیه تولید داروی کبد چرب مورد استفاده قرار می گیرد. چه بهتر که ما ایرانی ها که از گذشته توصیه های زیادی برای خواص خارمریم برای سلامت کبد داشته ایم نیز از دمنوش این گیاه دارویی نهایت استفاده را ببریم.

قهوه و چای سبز؛ دو نوشیدنی مناسب برای درمان کبد چرب

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

هرچند بسیاری از ما از قهوه و چای سبز به عنوان نوشیدنی هایی برای سرحال شدن و انرژی پیدا کردن استفاده می کنیم؛ اما این دو نوشیدنی پرطرفدار خواص زیادی برای درمان بیماری ها دارند. قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که نشان دهنده سطح بالای آنتی اکسیدان قهوه خواهد بود. به همین علت است که از قهوه به عنوان یکی از داروهای موثر برای درمان کبد چرب نام برده می شود.
چای سبز نیز به علت اثرگذاری بر روی کلسترول و کمک به چاقی، می تواند گزینه خوبی برای درمان کبد چرب باشد. البته باید از چای سبز به صورت روتین و روزانه استفاده کنید تا اثرات خود را بر روی این بیماری بگذارد. آنتی اکسیدان های موجود در چای نیز به اثرگذاری بر روی سلامت کبد محکوم هستند.

2 عرق فوق العاده عالی برای درمان کبد چرب؛ خارشتر و کاسنی

یکی از عرق های توصیه شده در طب سنتی ایرانی برای درمان کبد چرب، عرق خارشتر است. این عرق که از گیاه خارشتر به دست می آید، سطح کلسترول خون را کاهش داده و از سیروز کبدی جلوگیری می کند. عرق کاسنی نیز به دلیل طبع خنک خود می تواند برای درمان کبد چرب و مشکلات صفرا، فوق العاده عالی عمل کند. با استفاده از این عرق ها می توانید شربت های خوشمزه ای تهیه کنید. منتها برای شیرین کردن این شربت ها به جای شکر از عسل طبیعی استفاده نمایید.

زعفران؛ طلای سرخ در مبارزه با کبد چرب

هرچند تحقیقات بیشتری برای اثبات اثرگذاری زعفران بر روی کبدچرب نیاز است؛ اما محققان بر این باورند که به دلیل وجود برخی ترکیبات در زعفران، این ماده برای درمان کبد چرب مناسب است. مصرف زعفران به عنوان رنگ دهنده و چاشنی غذا و خوراکی ها در کنار مصرف دمنوش یا چای زعفران، می تواند سلامت کبد شما را حفظ کند.

درمان کبد چرب با ژل رویال

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد
خوشبختانه در سال های اخیر، اطلاعات مردم در مورد یکی از شگفتانه های زنبور عسل برای سلامت ما انسان ها بیشتر شده است. شاید در گذشته کسی ژل رویال یا شاه انگبین را به خوبی نمی شناخت؛ اما امروزه به لطف اطلاع رسانی های انجام شده، افراد زیادی با ژل رویال آشنا هستند.
ژل رویال ماده ای شیری رنگ است که تماما در بدن زنبور عسل تولید شده و به مصرف نوزادان زنبور و همچنین ملکه کندو می رسد. راز طول عمر ملکه مصرف همین ماده یعنی ژل رویال است. ژل رویال برای انسان ها نیز خواص زیادی دارد که یکی از شناخته شده ترین این خواص، کاربرد ژل رویال برای درمان ناباروری و نازایی است.
البته هنوز نمی توانیم به صورت قطعی در مورد درمان کبد چرب با ژل رویال صحبتی به میان بیاوریم؛ چراکه این موضوع هنوز به صورت علمی به اثبات نرسیده است. با توجه به اینکه بسیاری از ترکیبات ژل رویال ناشناخته باقی مانده یا مختص همین ماده است، اثبات اثرگذاری ژل رویال بر روی کبد چرب کار سخت و دشواری است. با این حال تجربه نشان داده که مصرف این ماده طبیعی به تنظیم آنزیم های کبدی کمک می کند.
برای اثرگذاری ژل رویال بر روی درمان کبد چرب، بهتر است از این ماده به صورت پودر شده یا ترکیب با عسل استفاده کنید. کپسول ژل رویال نیز یکی از محصولات مفید برای درمان کبد چرب است. البته به شرطی که مواد نگهدارنده در آن استفاده نشده باشد. توجه داشته باشید که ژل رویال ماده ای نسبتا گرانقیمت بوده و باید در هنگام خرید ژل رویال توجه ویژه ای به کیفیت و اصالت آن داشته باشید.

روش های مکمل در درمان کبد چرب

علاوه بر روش های متداول و روش های خانگی درمان کبد چرب، برخی روش ها به عنوان روش های مکمل مورد استفاده قرار می گیرند. روش های متنوعی برای این موضوع در نظر گرفته شده است. از طب سوزنی شرقی گرفته تا زالودرمانی که در ایران نیز شهرت دارد. برخی محققان بر این باورند که نیش زنبور عسل نیز می تواند یکی از روش های درمان کبد چرب به صورت مکمل باشد. به ویژه برای کبد چرب غیرالکلی، زهر زنبور عسل گزینه مناسبی خواهد بود؛ البته اگر با پزشک مشورت شود و تبعات احتمالی آن را در نظر بگیرید. اما اینکه آیا این روش ها صحیح هستند یا خیر را باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

درمان کبد چرب با زالو درمانی؛ شایعه ای بدون مدارک علمی

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

زالو حیوانی جالب توجه و خاص از گذشته تا امروز بوده است. این حیوان خونخوار است و برای ادامه زندگی نیاز به چسبیدن به حیوانات و موجودات زنده دیگر را دارد. جالب اینجاست که اگر زالو به منبع غذایی خوبی مثل خون انسان متصل شود، آنقدر خون می مکد تا به طور کامل منفجر شده و از بین برود.
بزاق زالو دارای سمومی است که پس از وارد کردن دندان های خود در پوست انسان، این سموم نیز وارد بدن می شود. با این حال وجود ماده ای به نام آنتی کواگلنت و همچنین ماده ای بهنام هیرودین که ضد انعقاد خون است، خواصی را برای بدن به همراه دارد. در واقع به کمک این ماده، زالو اجازه انعقاد خون را می گیرد و همین ویژگی زالودرمانی را خاص کرده است.
سوال اینجاست که آیا زالودرمانی برای کبد چرب مناسب است؟ پاسخ به این سوال بسیار سخت است. زالودرمانی یک کار تخصصی است و برخی زالوها ممکن است اثرات مخربی بر روی بدن فرد داشته باشند. در نتیجه زالو درمانی همیشه هم مناسب نیست. هنوز هیچ اثبات علمی در مورد اثرگذاری زالودرمانی برای درمان کبد چرب وجود ندارد. حتی طب سنتی و طب اسلامی نیز تاکید خاصی بر روی درمان کبد چرب با زالو نداشته و برخی اساتید مثل دکتر کردافشاری آن را رد می کنند.
پس به طور کلی می توانیم بگوییم که درمان کبد چرب با زالو شایعه ای بیش نیست؛ اما زالودرمانی خواص زیادی دارد. نمی توانیم به طور کلی منکر خواص زالودرمانی شویم. این روش مکمل درمانی به صورت علمی برای درمان دیابت، سکته مغزی، درمان ریزش مو و… مورد استفاده قرار می گیرد که همگی اثرات اثبات شده ای دارند. اما در زمینه درمان کبد چرب با زالو، هیچ شواهدی وجود ندارد.

زهردرمانی با زهر زنبور عسل برای درمان کبد چرب

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد

یکی دیگر از روش های پیشنهادی توسط برخی افراد، استفاده از زهر زنبور عسل یا نیش زنبور عسل برای درمان کبد چرب است. هرچند زهر زنبور عسل خواص فوق العاده ای دارد و حتی توانسته نتایج مثبتی در روند درمان بیماری ایدز از خود به نمایش بگذارد؛ اما هنوز هیچ تحقیق اثبات شده ای در زمینه اثرگذاری زهر و نیش زنبور برای درمان کبد چرب وجود ندارد. بهتر است توجه داشته باشید که این روش ها ممکن است اثرات و تبعاتی را نیز برای بدن و کبد به همراه داشته باشد.

برای درمان کبد چرب باید از خوردن چه خوراکی هایی پرهیز کنیم؟

درمان کبد چرب و پیشگیری از آن با چند روش جدید و منحصر به فرد
با هم در مورد روند درمان کبد چرب مطالب متنوعی را مورد مطالعه قرار دادیم. با این حال بد نیست بدانید که تا پرهیزات مختلف را انجام ندهید، درمان کبد چرب به راحتی اتفاق نمی افتد. هرچه هم که مواد طبیعی بیان شده در بالا را مصرف کنید اما پرهیزات را انجام ندهید، قطعا نتیجه قابل قبولی برای مبارزه با کبد چرب به دست نمی آورید. این پرهیزات به شرایط بدنی خودتان وابسته است؛ اما توصیه می کنیم موادی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم را از برنامه غذایی خودتان حذف کنید

قند و شکر

قند و شکر می توانند میزان چربی انباشته در کبد را افزایش دهند. همچنین به دلیل بالابردن قندخون و احتمال تشدید دیابت، این مواد قندی باید از رژیم غذایی در دوران درمان کبد چرب حذف شوند. می توانید به جای این این مواد شیرین کننده، از عسل طبیعی استفاده کنید.

الکل

همانطور که اشاره شد، فرقی نمی کند در حال درمان کبد چرب الکلی هستید یا کبد چرب غیرالکلی دارید، در هر صورت مصرف الکل کبد را نابود می کند. به هیچ وجه در روند درمان کبد چرب از الکلی استفاده نکنید.

آرد و برنج تصفیه شده

مصرف آرد و برنج تصفیه شده ای که در نان سفید، انواع پاستا و برنج سفید وجود دارد، بدون فیبر هستند. این یعنی افزایش قندخون و این یعنی تشدید کبد چرب. تا جای ممکن از این دانه های تصفیه شده استفاده نکنید. آرد سبوس دار و برنج قهوه ای گزینه های جایگزین هستند.

غذاها و خراکی های چرب و شور

نمک و روغن دو عامل اصلی برای تشدید کبد چرب هستند. اگر به درمان کبد چرب امیدوارید بهتر است ابتدا این دو ماده را از رژیم غذایی خود حذف کنید. می توانید از نمک دریا آن هم به صورت کم استفاده کنید. آب پز کردن و بخارپز کردن غذاها نیز کمک می کند تا درمان کبد چرب گرید 2 یا دیگر گرید ها ساده تر انجام شود.

گوشت قرمز

گوشت قرمز اگرچه نباید از رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب حذف شود؛ اما بهتر است محدود شود. برای این منظور می توانید ماهی و سویا را جایگزین کنید. ماهی ساردین و ماهی سالمون به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3 بهترین جایگزین ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید