پزشکی و سلامت

آیا کبد چرب باعث جوش صورت میشود

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما؛ جوش صورت تنها به دلیل بروز دگرگونی‌های هورمونی در دوران بلوغ نیست، بسیاری از بیماری‌ها و عادت‌های نادرست زندگی می‌توانند سبب بروز آکنه و التهاب در صورت شوند در بسته سلامت امروز با این بیماری ها آشنا می شوید.
آکنه صورت یک پدیده شایع بین انسان‌ها با شدت کم و زیاد است، در برخی افراد تنها چند لکه کوچک دردوران بلوغ است اما در برخی دیگر در غالب یک مشکل مزمن تا سالیان سال ادامه دارد.
درمان آکنه صورت نیازمند حوصله، تشخیص علت و صرف هزینه‌های سنگین است، افزون بر آکنه جوشگاه‌های به جای مانده از آکنه‌ها نیز می‌توانند سبب آسیب رساندن به ظاهر صورت و بروز ضعف اعتماد به نفس در افراد شوند.
جوش صورت به دلیل‌های مختلفی ایجاد می‌شود، اما بیماری و آسیب برخی از اعضای بدن، رعایت نکردن بهداشت شخصی، داشتن استرس و اضطراب، کم خوابی و دیرخوابی، کم آبی بدن، یبوست، خوردن مواد غذایی ناسالم و سرشار از چربی همگی می‌تواند سبب آکنه و جوش صورت در افراد شود.
محققان به تازگی کشف کرده اند صورت انسان مانند یک نقشه است و می‌تواند درباره سلامت اندام‌های درونی بدن به فرد اطلاعات مناسب و صحیحی دهد.جوش‌های صورت زنگ خطر ابتلا به چه بیماری‌هایی هستند؟
هرکدام از بخش‌های صورت که دچار مشکل آکنه می‌شوند نشان دهنده بروز آسیب یا نارسایی در عملکرد بخشی از بدن است که شامل موارد زیر می‌شود:
جوش در ناحیه پیشانی: کم آبی بدن و رژیم غذایی نامناسب
جوش در ناحیه چانه: دگرگونی‌های هورمونی در زنان و مردان، باکتری‌های موجود در روده بزرگ، آلرژی غذایی و نیز رژیم غذایی نامناسب و سرشاراز چربی
جوش در ناحیه گونه ها: آسیب ریوی، آلودگی هوا، آسم وآلرژی‌های تنفسی و بیماری‌های دستگاه تنفس، چون آنفلوآنزا و سرفه‌های خشک و خلط دار
جوش بین 2 ابرو: بیماری‌های کبدی، رژیم غذایی نامناسب، خوردن شام دیروقت و نیز تحمل نکردن لاکتوز موجود در شیر و لبنیات می‌تواند سبب آکنه دراین ناحیه از صورت شود.
جوش‌های صورت زنگ خطر ابتلا به چه بیماری‌هایی هستند؟
جوش بین بینی و لب بالایی (T-ZONE): بروز آکنه در این ناحیه بسیارخطرناک است، زیرا به دلیل تجمع رگ‌های خونی دراین ناحیه ورود هرگونه آلودگی و عفونت از طریق پوست می‌تواند به سرعت وارد جریان خون شده و فرد را با بیماری‌های جدی مواجه کند؛ علت بروز آکنه در این ناحیه مصرف مواد غذایی چرب وروغنی، کم آبی و نیز محصولات آرایشی در بانوان است.
جوش در ناحیه اطراف لب ها: بروز آکنه صورت در این ناحیه مربوط به چرخه قاعدگی در بانوان است. کمبود فیبر کافی نیز می‌تواند سبب آکنه در این ناحیه شود.جوش‌های صورت زنگ خطر ابتلا به چه بیماری‌هایی هستند؟
جوش در ناحیه گوش، زیر گلو و چشم ها: بروز آکنه در این ناحیه‌ها از صورت به دلیل استرس و کمبود خواب است، برای جلوگیری از بروز این مشکل درطول شب حداقل ۷ ساعت استراحت کنید و نیز به میزان هشت لیوان آب در طول روز مصرف کنید.
بروز آکنه در ناحیه گردن: جوش در این ناحیه نیز به دلیل بیماری‌های غده تیروئید است و رسیدگی و طی کردن مراحل درمانی می‌تواند سبب بهبود آکنه صورت شود.
روش‌های مختلفی برای درمان آکنه وجود دارد که باید تحت نظارت پزشک انجام شود، از جمله دارو‌های موضعی، خوراکی، تزریقی، لیزردرمانی و مواردی از این دست که می‌تواند آکنه را کنترل و از بین ببرد. کارشناسان توصیه می‌کنند در صورت بروز اولین نشانه‌های ایجاد آکنه فرد به پزشک مراجعه کند، زیرا تاخیر در این زمینه سبب مقاومت آکنه‌ها به درمان و مزمن شدن آنها می‌شود.


پوست شما نسبت به سبک و محل زندگی، شغل و حتی آب‌وهوایی که در آن هستید واکنش نشان می‌دهد. پوست این توانایی را دارد که برای محافظت بهتر از بدن تغییر کند؛ به عنوان مثال پوست دستان یک باغبان برای مقاومت در برابر خطرات کار ضخیم‌تر می‌شود یا افرادی که در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنند، به دلیل تیره شدن پوست، کمتر دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند. همچنین پوست بدن نه‌تنها نسبت به عوامل خارجی، بلکه در برابر تغییرات داخلی هم واکنش نشان می‌دهد؛ به همین دلیل در بیشتر بیماری‌ها علائم پوستی هم دیده می‌شود. این مسئله در بیماری کبد چرب هم وجود دارد و می‌توان کبد چرب را از روی نشانه‌های پوستی هم تشخیص داد. در این مقاله درباره علائم کبد چرب روی پوست و مو و روش‌های درمان آن برای شما توضیح می‌دهیم. همراه ما باشید.

چرا کبد چرب می‌شود؟

کبد یکی از اندام‌های حیاتی در بدن انسان است. این عضو مثل یک فیلتر و تصفیه‌کننده عمل می‌کند که وظیفه آن خارج کردن مواد سمی از خون است. به‌طور کلی سوخت‌وساز، سم‌زدایی و تصفیه مواد مضر، تامین انرژی مورد نیاز بدن و همچنین مقاومت در برابر عفونت‌ها از وظایف کبد به شمار می‌رود. اگر تجمع چربی بیش از حد مجاز یعنی بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد وزن آن باشد، فرد مبتلا به کبد چرب می‌شود. 

احتمال ابتلا به این بیماری در زنان به دلیل تغییرات هورمونی بسیار بالا است؛ به همین دلیل توجه به علائم کبد چرب در زنان از اهمیت زیادی برخوردار است. عوامل متعددی مانند تغدیه ناسالم و خوردن مواد قندی، چرب و سرخ‌شده و همچنین کم‌تحرکی، از مهم‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری محسوب می‌شوند. همچنین افزایش وزن در کودکان، احتمال ابتلای آن‌ها به کبد چرب را بالا می‌برد. 

احساس خستگی و بدن درد و مشکلات گوارشی از عوارض شایع این بیماری هستند. در مراحل ابتدایی تجمع چربی در کبد، علائمی وجود ندارد؛ اما با شدت گرفتن این بیماری می‌توان نشانه‌هایی بیرونی مانند خشکی پوست و ریزش مو را مشاهده کرد. به همین دلیل علائم کبد چرب روی پوست و مو هم قابل مشاهده است.

تاثیر بیماری ‌های کبد روی پوست چیست؟

تری‌گلیسرید و کلسترول نوعی چربی خون هستند که بالا بودن آن‌ها می‌تواند بیماری‌های پوستی ایجاد کند. با افزایش این دو عامل، کبد مقدار زیادی چربی تولید می‌کند. در نهایت با افزایش میزان چربی، کبد چرب شده و فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود.

یکی از رایج‌ترین اثرات بیماری‌های کبد و افرایش چربی خون روی پوست، بیماری زانتوما (Xanthoma) یا زردتومور است. این بیماری به‌صورت تجمع توده‌هایی زردرنگ از چربی، روی پلک بالا و پایین چشم دیده می‌شود. ممکن است این توده‌های چربی در نقاط دیگر بدن مانند مفاصل،‌ تاندون‌ها، زانوها، آرنج، دست‌ها و باسن هم دیده شود. این توده‌ها عموما برجستگی‌هایی خوشه‌ای، به رنگ زرد یا نارنجی و در زیر پوست هستند و معمولا درد ندارند؛ ولی ممکن است خارش یا سوزش داشته باشند. همچنین زانتوما می‌تواند علامت بیرونی یک بیماری زمینه‌ای باشد، مانند:

  • چربی خون بالا: زمانی که مقدار کلسترول یا تری‌گلیسرید زیاد باشد.
  • سیروز صفراوی اولیه: یک بیماری خودایمنی است که بدن، مجاری صفراوی درون کبد را از بین می‌برد.
  •  کلستاز: در این بیماری جریان صفرا از کبد کند یا متوقف شده و باعث تجمع نمک در بدن می‌شود و همراه با خارش شدید دست و پا و بدن است.

پلی آرتریت ندوزا (PAN)، بیماری پوستی دیگری است که به دلیل التهاب و تنگی رگ‌های عضلانی کوچک و متوسط به وجود می‌آید. لک ‌یا زخم‌هایی قرمز رنگ در پاها، شایع‌ترین علامت این بیماری است و معمولا در بیمارانی که به هپاتیت B و فشار خون بالا مبتلا هستند مشاهده می‌شود.

بااین‌حال توجه کنید که هر علامت یا ضایعه پوستی نشان‌دهنده کبد چرب نیست، بلکه ممکن است دلیل دیگری داشته باشد؛ بنابراین در صورت مشاهده هرگونه بیماری پوستی، اول به پزشک مراجعه کنید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید. 

آیا کبد چرب روی چهره خودش را نشان می‌دهد؟

یکی از شایع‌ترین علائم بیماری‌ کبد چرب، یرقان یا همان زردی پوست است. در این حالت سفیدی چشم‌ها به زردی متمایل می‌شود. زردی پوست یکی از علائم مهم ابتلا به سیروز کبدی، نوع پیشرفته کبد چرب، به شمار می‌رود. لکه‌های قهوه‌ای روی صورت هم یکی دیگر از نشانه‌های چربی کبد است. این لکه‌ها با لک‌های بارداری و کک‌ومک تفاوت دارند. به دلیل افزایش استروژن در خون این مشکل به وجود می‌آید و عموما در نواحی زیر گلو، پشت گردن و زیر بغل دیده می‌شود. علاوه بر این، در مشکلات کبدی، حساسیت پوست به نور خورشید بیشتر می‌شود.

علائم کبد چرب روی پوست و مو که نباید دست کم بگیرید

معمولا علائم و عوارض کبد چرب روی پوست، بیشتر از علائم این بیماری روی موها است. بعضی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علائم شامل موارد زیر است: 

خارش پوست

خارش از علائم کبد چرب حاد یا سیروز کبدی است. همان طور که قبلا گفتیم خارش شدید دست و پا و بدن در بیماری کلستاز دیده می‌شود. با افزایش چربی در کبد و خون، میزان نمک زیر پوست بالا می‌رود و باعث خارش پوست می‌شود.

ریزش مو

ریزش غیرطبیعی موها از نشانه‌ ابتلا به کبد چرب محسوب می‌شود. 

قرمزی کف دست

قرمزی و خارش کف دست و همچنین خشکی پوست از عوارض کبد چرب است. رابطه اگزما با کبد به اختلال در سطح هورمون‌ها در بدن برمی‌گردد. 

پوست رنگ‌پریده

با تجمع چربی در کبد و اختلال در عملکرد آن، میزان آمونیاک در خون افزایش می‌یابد. این موضوع مانع جذب آهن در بدن و در نتیجه کم‌خونی می‌شود. رنگ‌پریدگی و کبودی پوست را می‌توان از نشانه‌های بیرونی این بیماری دانست.

 آکنه

آکنه به دلیل افزایش چربی پوست ایجاد می‌شود. کبد وظیفه کنترل هورمون‌‌ها را دارد؛ به همین دلیل زمانی که آسیب ببیند، سطح ترشح این هورمون‌ها تغییر می‌کند و با تولید بیشتر چربی باعث آکنه در پوست می‌شود. 

راه های درمان کبد چرب کدام است؟

با مشاهده علائم کبد چرب روی پوست و مو، اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به پزشک متخصص است. پزشک با بررسی شرایط عمومی، آزمایش و سونوگرافی، وضعیت شما را بررسی کرده و راه‌های درمان را برای شما توضیح می‌دهد. بااین‌حال توجه به نکات زیر می‌تواند فرایند درمان شما را سرعت بخشد:

  • ورزش و فعالیت بدنی منظم
  • کاهش وزن
  • پرهیز از مواد الکلی، چرب و پرکالری
  • مصرف میوه و سبزیجات
  • نوشیدن ۸ لیوان آب در روز 
  • کاهش مصرف نمک

توجه کنید که برای انجام این موارد ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

در حال حاضر کبد چرب یکی از بیماری‌هایی است که بزرگسالان و کودکان بسیاری به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری علائم متفاوتی دارد؛ ولی نشانه‌هایی مانند مشکلات پوستی، ریزش مو و پوست رنگ‌پریده از علائم شایع‌ کبد چرب به شمار می‌آیند. توجه به این علائم و مراجعه به پزشک به درمان زودهنگام این بیماری کمک می‌کند. 

سوالات متداول 

شایع‌ترین عوارض پوستی کبد چرب چیست؟

خارش و اگزمای پوستی و همچنین زردی پوست صورت و چشم‌ها از علائم شایع کبد چرب است. با مشاهده این نشانه‌ها برای تشخیص بیماری باید به پزشک مراجعه کنید.

آزمایش‌های رایج برای تشخیص کبد چرب چیست؟

آزمایش خون، سونوگرافی شکمی و در مواردی نمونه‌برداری، از آزمایش‌های رایج برای تشخیص این بیماری محسوب می‌شوند.

آیا افزایش قند و چربی خون به کبد چرب مربوط است؟

تجمع غیرطبیعی چربی در کبد باعث می‌شود که سلول‌ها نتوانند از قند و چربی موجود در بدن به خوبی استفاده کنند و همین عامل میزان قند و کلسترول خون را افزایش می‌دهد.

راه های درمان کبد چرب چیست؟

بعد از مراجعه به پزشک با رعایت مواردی مانند کاهش وزن، مصرف میوه و سبزیجات، نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب و انجام فعالیت بدنی منظم، می‌توانید روند درمان خود را سرعت بخشید.

منابع:

elsevier

healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
دریافت نوبت از پزشک متخصص


به گزارش ایمنا، همه ما در مورد نقش تغدیه مناسب و ورزش در سلامتی و کنترل بسیاری از بیماری ها آگاه هستیم. ولی همین دو مورد به نظر ساده بخش اعظمی از ارگان های بدن را درگیر و بیماری های زمینه ساز مانند چاقی، فشار و قند خون را ایجاد می کند. یکی از این بیماری هایی که در اثر اضافه وزن و رعایت نکردن تغذیه صحیح به وجود می آید کبد چرب است و متاسفانه با ماشینی شدن زندگی ها و کم تحرکی و مواد غذایی ناسالم آمار این بیماری بالا رفته است. برای بیشتر آشنا شدن با این بیماری با ” دکتر پیمان ادیبی، فوق تخصص گوارش و کبد” گفتگویی کردیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.
چرا کبد چرب می شود؟
بیماری کبد چرب یکی از بیماری‌های مهم دنیای امروز به‌شمار می‌رودکه یکی از دلایل عمده آن چاقی است. در فرایند چاقی، چربی در نقاط مختلف بدن فرد رسوب می‌کند که یکی از آن نقاط هم می‌تواند کبد باشد.
فرد در ابتدا اضافه وزن پیدا می کند بعد در احشا چربی جمع می شود و این چربی ها اختلالات سوخت و ساز را ایجاد و منجر به کبد چرب می شود.
بسیاری از تحقیقات نشان داده است افرادی که دچار کبد چرب هستند، اهمیت به ورزش در آنها کمتر از سایرین است و کمتر از یک چهارم افراد معمولی ورزش می کنند.
با دکتر رفتن “کبد چرب” درمان نمی شود، بلکه “بیماری کبد چرب” درمان می شود. اگر همیشه در حالت نشسته و بی تحرکی و یا تغذیه نا سالمی باشیم، این امر باعث تداوم کبد چرب می شود و درست مانند ماشینی است که بنزین داشته باشد و حرکت نکند.
علائم بیماری کبد چرب چیست؟
ضعف، بی اشتهایی و مشکل تمرکز در کار ها را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید. کهیر و حساسیت های پوستی، تعرق بیش از حد، بوی بد دهان و سفید شدن زبان از علائم مبتلا به کبد چرب است. چاقی احتمال ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهدو همچنین بیماران دیابتی بیش از دیگران مستعد کبد چرب هستند.
آیاجوش صورت نشان از کبد چرب است؟
جوش صورت و جوش بدن نمی تواند نشان از کبد چرب باشد تصریح کرد: بیماری های ظاهری پوست با کبد چرب در ارتباط نیست ولی اختلالات خواب که باعث پف آلودگی و خستگی و به طور کلی اختلالاتی که سوخت و ساز بدن را مختل کند می تواند با کبد چرب مرتبط باشد.
روش های تشخیص کبد چرب چیست؟
یکی از شایع ترین روش های پی بردن به چربی کبد سونوگرافی است. با انجام سونوگرافی و مشخص کردن گرید میزان چربی کبد می توان به این مسئله پی برد.
یکی دیگر از روش های بررسی کبد چرب، الاستوگرافی یا بررسی میزان سفتی کبد است و آنچه که در آزمایش کبد چرب معتبر است، نمونه برداری از کبد است.
مهم ترین اقدامی که بعد از آزمایش کبد چرب باید انجام گیرد، اندازه گیری میزان قند خون و چربی و موارد مرتبط با متابولیسم بدن است.
موثر ترین راه مقابله با کبد چرب چیست؟
بیمار کبد چرب نباید به دنبال داروی خاص و یا غذای خاصی برای از بین بردن چربی کبد باشد بلکه تنها و تنها” ورزش” چربی کبد و همچنین اضافه وزن را کاهش می دهد. حتی افراد باید به دنبال درمان تنش های عصبی خود هم باشند زیرا تنش های عصبی باعث پرخوری و به دنبال آن چاقی و کبد چرب پدیدار می شود.
کاهش تدریجی وزن و اصلاح روش تغدیه برای بسیاری از بیماری ها مفید و موثر است. لازم به ذکر است که کاهش وزن در افراد مبتلا به کبد چرب باید تدریجی باشد و لاغری یک دفعه ای نه تنها سودمند نیست بلکه باعث شکست رژیم و مشکلات روحی می شود.
با خارج کردن چربی های دور شکم، چربی های بقیه بدن کم نمی شود، زیرا طبق مطالعات انجام شده، روش های کاهش وزنی که منجر به اصلاح کل توده های بدن و بهبود نظام سوخت و ساز بدن نمی شود، موثر نیست. اما روش های جراحی که باعث کاهش وزن کل بدن و معده می شود، به خصوص در افرادی که چاقی های مزمن دارند نتیجه بخش است
چه میوه ها و سبزیجاتی برای کاهش چربی کبد مفید است؟
میوه هایی که رنگ قرمز دارند التهابات کبد را کمتر می کند ولی چربی ها را نمی زداید. سبزیجات سبز رنگ که در انواع غذاها مانند بعضی خورش‌ها هم هستند، به‌طور کلی برای درمان کبدچرب مفیدند ولی مصرف بعضی انواع آن مانند «سیر» بیشتر توصیه می‌شود. زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های خوبی برای مقابله با کبد چرب است.
و اما سخن پایانی؟
جامعه ما هم مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته به علت وجود مواد غذایی لذیذ و کم تحرکی به سمت چاقی و اضافه وزن می رود. یکی از این مواد لذیذ برنج و قند های ساده است و وظیفه اصلی صنعت تولید غذا، فراهم اوردن مواد غذایی است که انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.
کبد چرب به تنهایی خودش مورد توجه نیست بلکه حوادث متابولیک اطراف ان مانند قند، فشار خون و ناراحتی  های قلبی و عروقی توجه بیشتری می شود. کبد چرب در مرحله ای که تغییر شکل نداده باشد احتیاج به دارو، آزمایشات دوره ای ندارد. باید در رژیم غذایی مصرف چربی، شیرینی جات، غذاهای کنسرو شده و فست فود ها را محدود کنید .
11180/130/10
کانال اطلاع رسانی: 
https://telegram.me/imnanews

کد خبر 265055


رضا زاد اسماعیلی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: در اثر آمیخته شدن اخلاط با یکدیگر و نبود مکانی برای خروج آنها، خلط ناصالح در بدن ایجاد و به صورت جوش صورت یا دمل های چرکی بر روی پوست ظاهر می‌شود.
وی در خصوص علت پدید آمدن جوش اظهار داشت: جوش صورت نشان دهنده این است که عملکرد کبد دچار اختلال شده است و این عضو نمی تواند به راحتی سموم را از بدن دفع کند.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: پاکسازی کبد و روده نخستین گام برای درمان جوش صورت به شمار می‌رود. همچنین این اشخاص باید از مصرف مواد غذایی حاوی رنگ های مصنوعی و مواد نگهدارنده اجتناب کنند.
زاد اسماعیلی با اشاره به اینکه افراد باید از مصرف بیش از حد مواد غذایی مغایر با طبعشان خودداری کنند، عنوان کرد: البته این بدان معنا نیست که در استفاده از مواد غذایی موافق طبعشان زیاده روی کنند. 
وی تصریح کرد: مصرف دمنوش هایی مانند کاسنی، عناب، شاتره، خار مریم، بید کاسنی و بید مشک نیز سبب رفع جوش می شود. همچنین علل بروز جوش صورت در برخی اوقات تنها مربوط به رژیم غذایی ناسالم نمی شود و اعراض نفسانی مانند شادی، ناراحتی و افسردگی نیز در پیدایش جوش دخالت دارند.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی تاکید کرد: رعایت نکردن بهداشت پوست، استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد و استنشاق هوای آلوده نیز از دیگر عوامل بروز جوش محسوب می شوند.
زاد اسماعیلی توصیه کرد: بخور پوست صورت با بابونه، مصرف عصاره آویشن و استفاده موضعی از کرم تهیه شده از روغن خالص شترمرغ نقش موثری در رفع لک و جای جوش دارد.
انتهای پیام/
باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیدگاهتان را بنویسید