سبک زندگی

برای دادخواست طلاق از طرف مرد چه مدارکی لازم است

درخواست طلاق ، دادخواست طلاق ، طلاق از طرف زن ، طلاق از طرف مرد 

طرح سؤال در واتساپ

درخواست طلاق ، دادخواست طلاق ، طلاق از طرف زن ، طلاق از طرف مرد

با سلام.
کاربر گرامی چنانچه در ارتباط با انواع دعاوی خانواده اعم از طلاق ، طلاق توافقی ، مطالبه مهریه ، درخواست نفقه ، اجرت المثل ، حضانت از فرزند و سایر موضوعات خانوادگی قصد مشاوره و یا اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری با تجربه و متخصص را دارید، لطفاً برای تعیین وقت و مذاکره حضوری با وکیل ، ابتدا با شماره تلفن 02144096954 تماس بگیرید. چنانچه بخشی از مشکلات شما توسط وکلای مجموعه حقوقی ما مرتفع گردد، باعث افتخار خواهد بود.

درخواست طلاق از طرف زوجین

در مواردی از طرف زن و یا مرد مطرح می شود که هر یک و یا هر دو به این نتیجه رسیده اند که امکان ادامه زندگی برایشان متصور نیست. لذا آنان بدنبال طلاق و جدایی از همسر خود هستند. ما در اینجا قصد نداریم بدنبال مسائل و اختلافات  اخلاقی ، فرهنگی ، مذهبی میان زوجین و تاثیر آن در درخواست طلاق باشیم. علت هر چه که باشد باید دید درخواست طلاق از نظر حقوقی باید چکونه دنبال شود .

در اینجا قصدمان آن است در مورد درخواست طلاق و روند انجام آن، به چند موضوع مهم اشاره کنیم. ابتدا به دادخواست طلاق اشاره خواهیم کرد. در بیان توضیح آن، یک نمونه دادخواست طلاق را مورد اشاره قرار خواهیم داد. توضیح اندکی در باره طلاق توافقی خواهیم داد. سپس خواهیم گفت وکیل طلاق چه اقداماتی را می تواند انجام دهد. در مورد طلاق از طرف زن و درخواست طلاق از طرف مرد صحبت می کنیم.

دادخواست طلاق

درخواست طلاق ، دادخواست طلاق ، طلاق از طرف زن ، طلاق از طرف مرد

دادخواست طلاق می تواند درخواست طلاق از طرف مرد و یا درخواست طلاق از طرف زن باشد. برای ثبت و تنظیم دادخواست طلاق باید ابتدا با در دست داشتن کپی عقد نامه و کارت ملی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و در آنجا دادخواست طلاق را ثبت نمود.

در دادخواست طلاق برخی موارد باید درج شود. از جمله اینکه زن یا مرد باید ضمن اعلام مشخصات خود اشاره نمایند که در کدام دفترخانه و در چه تاریخی عقد ازدواج کرده اند. همچنین در دادخواست طلاق باید تعداد و اسامی فرزندان قید گردد. نکته دیگر اینکه علت درخواست طلاق در دادخواست طلاق باید قید شود. در اننهای دادخواست طلاق، درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش برای اجرای طلاق و ثبت رسمی آن و نیز درخواست کلیه خسارات و هزینه دادرسی قید می شود. (درانتهای این مقاله نمونه دادخواست طلاق ذکر خواهد شد).

تفاوت طلاق با فسخ نکاح

بر خلاف طلاق، در انحلال نکاح یا فسخ عقد نیاز به صیغه خاص و تشریفات نیست. به عبارتی هر گاه زمینه و عوامل فسخ و انحلال نکاح آماده باشد دیگر نیاز به درخواست طلاق نخواهد بود.

برخی موارد ی که می توان بر اساس آن اقدام به فسخ نکاح نمود مستند به مواد 1121 تا 1132 قانون مدنی عبارتند از:

  • ناتوانی جنسی در شوهر
  • جزام
  • زمین گیر شدن زن
  • جنون ادواری
  • تغییر جنسیت
  • ارتداد یا خروج از دین

درخواست طلاق از طرف زن

درخواست طلاق ، دادخواست طلاق ، طلاق از طرف زن ، طلاق از طرف مرد

طلاق از طرف زن در قیاس با طلاق از طرف مرد از اختیارات محدودتری برخوردار است. در قانون این اختیار بیشتر به مردان داده شده تا درخواست طلاق را مطرح و آن را عملی سازند. با این وجود، گاه شرایطی پیش می آید که موضوع طلاق از طرف زن مطرح می شود. هر چند ممکن است مرد راضی به طلاق نباشد. طور کلی درخواست طلاق از طرف زن با تشریفات و سخت گیری های بیشتر همراه است.

باید توجه داشت در درخواست طلاق از طرف زن همچنان حق دریافت مهریه به قوت خود باقی است. یعنی درخواست طلاق از طرف زن نمی تواند دلیلی بر عدم دریافت مهریه باشد. لذا در هر حالت مهریه قابل وصول یا دریافت خواهد بود.

اگر بخواهیم به زبان ساده شرایط درخواست طلاق از طرف زن را بگوییم باید به موارد زیر اشاره نماییم:

شرایط درخواست طلاق از طرف زن

  • خودداری مرد از پرداخت نفقه (در این مورد می توانید به مقاله های مطالبه نفقه و در دادگاه نفقه چه بگوییم مراجعه نمایید).
  • ترک زندگی توسط مرد حداقل به مدت شش ماه پشت سرهم یا نه ماه به صورت پراکنده و بدون عذر موجه.
  • اعتیاد مرد به مواد مخدر.
  • اعتیاد به مشروبات الکلی.
  • زندانی بودن مرد از پنج سال به بالا.
  • ضرب و شتم همسر و یا انجام رفتارهای آزاردهنده به هر شکل که قابل تحمل نباشد.
  • مفقود شدن شوهر برای چهار سال تمام.
  • بیماری های صعب العلاج و خطرناک مرد.
  • جنون مرد.
  • داشتن شغل های مغایر با اصول اخلاقی و مصالح خانوادگی مثل فروش مواد مخدر و مشروبات الکی.
  • امکان عدم فرزندآوری بدلیل بیماری مرد.
  • ازدواج مجدد مرد(اعم از دایم و موقت).

مدارک لازم برای طلاق

برای شروع باید ابتدا مدارک زیر را همراه داشته باشید:

  • عقد نامه یا سند ازدواج
  • شناسنامه
  • کارت ملی

البته در مراحل بعد شما به مدارک بیشتری برای طرح دعوای خود نیاز دارید . به عنوان مثال برای آنکه دلیل خود برای طلاق را مطرح نمایید ممکن است دادگاه از شما مدارک ادعایی را طلب نماید. بویژه در مورد خانم ها این موضوع مصداق بیشتری دارد. بنابراین در مراحل بعدی و تا انتهای اجرای صیغه طلاق مدارک دیگر مورد نیاز خواهد بود . مانند استشهادیه یا شهادت شهود، کواهی عدم بارداری، گواهی باکره بودن و …

وکالت در طلاق

ممکن است مرد ضمن نکاح یا به صورت جداگانه به همسر خود وکالت در طلاق با حق توکیل به غیر دهد. در این صورت زن می تواند با اعطای وکالت به وکیل دادگستری، با مراجعه به دادگاه اقدام به مطلقه نمودن خود بنماید. زن در این حالت حتماً باید وکیل بگیرد و از طریق وکیل اقدام نماید. در مورد متن وکالت نامه باید دقت بسیار زیادی به خرج داد. زیرا ممکن است متن وکالت نامه بگونه ای تنظیم شود که زن نتواند از این حق استفاده نماید. بنابراین بهترین کار آن است که نگارش متن وکالت نامه را به وکیل متخصص واگذار نمایید.

طلاق از طرف مرد

درخواست طلاق ، دادخواست طلاق ، طلاق از طرف زن ، طلاق از طرف مرد

درخواست طلاق از طرف مرد شرایط نسبتاً آسان تری دارد. برابر ماده 1133 قانون مدنی، مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. باید گفت برای درخواست طلاق از طرف مرد و یا حتی درخواست طلاق از طرف زن نمی توان مستقیماً به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمود. بلکه برابر ماده 26 قانون حمایت خانواده ابتدا برای درخواست طلاق از طرف مرد و یا درخواست طلاق از طرف زن باید به دادگاه خانواده مراجعه نمود.

انجام این کار مستلزم طی تشریفات قانونی است. بعد از آن دادگاه گواهی عدم امکان سازش را در قالب رای صادر می کند. این گواهی حداکثر باید ظرف سه ماه در دفتر اسناد رسمی طلاق ثبت شود. در غیر این صورت گواهی باطل می شود. و برای درخواست طلاق از طرف مرد و یا درخواست طلاق از طرف زن دوباره باید اقدام نمود.

قانون می گوید حق طلاق با مرد است. یعنی نیازی نیست برای درخواست طلاق از طرف مرد وی چیزی را در بیان علت طلاق اثبات نماید. دادگاه نیز چنین اجباری را انجام نمی دهد. فقط مرد موظف است قبل از ثبت طلاق، حقوق زن مانند مهریه و نفقه و اجرت المثل وی را پرداخت نماید. البته ممکن است رای به اعسار مرد از پرداخت یکجای آنها صادر شود. یعنی در چند مرحله آنها را بپردازد.

طلاق توافقی

به طلاقی گفته می شود که توسط زن و شوهر در یک دادخواست واحد و یا توسط وکیل طللاق توافقی انجام می پذیرد. طلاق توافقی معمولاً زمانی مطرح می شود هیچیک از زوجین نسبت به یگدیگر تفاهم و اشتراکات و علائقی حس نمی کنند. در طلاق توافقی زن و مرد ضمن مراجعه به دادگاه خانواده، دادخواست طلاق خود را تقدیم ودر آن رضایت خود را راجع به موارد زیر به صورت کتبی اعلام نمایند:

  • حضانت فرزند و شیوه ملاقات
  • نفقه ایام عده
  • شیوه استرداد جهیزیه
  • وصول مهریه
  • سایر موارد

دادگاه در وقت مقرر زن و شوهر را فراخوانده و اگر زوجین وکیل داشته باشند وکیل آنها به دادگاه مراجعه می کند. دادگاه در ادامه آنها را به دفتر مشاور خانواده ارجاع و بعد از اخذ نظر کارشناس، مبادرت به صدور گواهی عدم امکان سازش می نماید.

در ادامه، طرفین با دو نفر شاهد به دفتر اسناد رسمی طلاق مراجعه و صیغه طلاق جاری می شود.

  وکیل طلاق

ممکن است شما قصد طلاق داشته باشید. یا اینکه قصد ارائه دادخواست طلاق از طریق دادگاه را دارید. درخواست طلاق از طرف زن یا درخواست طلاق از طرف مرد تفاوتی ندارد. وکیل طلاق می تواند در هر صورت راهنمای شما باشد. برای ارتباط با ما با شماره 02144096954 تماس بگیرید.

نمونه دادخواست طلاق(صدور گواهی عدم سازش )

در ذیل جهت آگاهی شما متن یک نمونه دادخواست طلاق یا دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش ذکر می شود:

متن نمونه دادخواست طلاق(گواهی عدم امکان سازش)

ریاست محترم مجتمع قضایی………….

اینجانب/اینجانبه به استناد کپی مصدق عقدنامه شماره …………مورخ ………….. با خوانده عقد ازدواج دائمی در دفترخانه ……………. منعقد کرده ایم. حاصل این ازدواج و رابطه زوجیت در خلال مدت ………….. ماه/سال ، فرزند/فرزندانی بوده/نبوده است. (مشخصات فرزندانم………………… می باشد).

نظر به سوء معاشرت خوانده/عدم حصول توافق اخلاقی در ستمرار زندگی مشترک/ حصول شرط مقرر در سند ازدواج / وجود عسر و حرج مستنداً به مواد 1132 ، 1119، 1130 قانون مدنی، صدور گواهی عدم امکان سازش برای اجرای طلاق و ثبت رسمی آن به انضمام کلیه خسارات و هزینه دادرسی در حق اینجانب مورد استدعاست.

 

دیدگاهتان را بنویسید