پزشکی و سلامت

آیا کبد چرب گرید 3 خطرناک است

چطور کبد چرب گرید 2 و 3 را درمان کنیم؟

چطور کبد چرب گرید 2 و 3 را درمان کنیم؟

درمان کبد چرب گرید 2 و گرید 3 چیست؟ کبد چرب گرید دو و سه بسیار خطرناک است و اگر فرد مبتلا به کبد چرب پیگیر درمان نباشد در مرحله بعد ممکن است دیگر راه‌برگشتی وجود نداشته باشد. اگر مبتلا به کبد چرب گرید 2 و یا 3 هستید، در ادامه درباره روش‌های کنترل و درمان این گریدهای کبد چرب توضیح دادیم، با زوم لایف همراه باشید.

اهمیت درمان کبد چرب گرید 2 و 3

چرا درمان کبد چرب گرید 2 و 3 مهم است؟

سلول‌های کبدی دارای قدرت بازسازی خود هستند اما هر چقدر به گرید 2 و 3 نزدیک شود، سرعت بازسازی کم می‌شود. زمانیکه متوجه مبتلا شدن به کبد چرب شوید باید برای درمان آن کاری انجام دهید. درمان کبد چرب در مراحل اولیه و گرید 1 بسیار ساده است و با کمی پیشگیری می‌توانید شرایط کبد را بهبود دهید.

برای درمان کبد چرب غیرالکلی در یک مطلب جداگانه با عنوان “روش‌های خانگی درمان کبد چرب” درباره ساده‌ترین نکاتی که برای درمان کبدچرب باید به آنها توجه کنید، توضیح دادیم.

اما اگر به کبد چرب گرید 2 و 3 مبتلا هستید، باید با جدیت بیشتری به فکر درمان باشید و به‌هیچ وجه نباید زمان را از دست بدهید. به‌دلیل اینکه سرعت بهبود کبد در گریدهای بالاتر کاهش پیدا می‌کند و اگر بیخیال درمان شوید، در گرید 3 و 4 امکان مرگ وجود دارد!

اگر با علت چرب شدن کبد و همچنین علائم شایع کبد چرب آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه دو مطلب جداگانه‌ای که منتشر کردیم را مطالعه کنید.

علائم کبد چرب گرید 2 و 3

از کجا بدانیم مبتلا به گرید 2 یا 3 کبد چرب هستیم؟

برای تشخیص کبد چرب و اینکه به کدام گرید آن مبتلا هستید نیاز به بررسی آنزیم‌های کبدی با آزمایش خون و همچنین انجام سونوگرافی است. اما در بعضی مواقع اگر مبتلا به کبد چرب گرید 2 یا 3 باشید، ممکن است علائم ظاهری در بدن شما وجود داشته باشد. در ادامه شایع‌ترین علائم کبد چرب گرید 2 و 3 را بخوانید.

کبد چرب گرید 2 چه علائمی دارد؟

از علائم بیماری کبد چرب گرید دو می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • خستگی و بی حالی؛
  • کاهش وزن؛
  • بی‌اشتهایی؛
  • تهوع؛
  • درد در مرکز و سمت راست شکم؛
  • زرد شدن چشم‌ها؛
  • ورم پا و شکم؛
  • خارش پوست؛
  • سردرگمی ذهنی؛

کبد چرب گرید 3 چه علائمی دارد؟

در گرید 3 رنگ بیمار رو به زردی می‌رود. رگ‌های شکم از زیر پوست قابل مشاهده است. شکم متورم می‌شود و اگر تبدیل به سیروز کبدی شود شانس کمی برای بازگشت کبد به حالت نرمال وجود دارد. از دیگر علائم کبد چرب گرید سه این است که احتمال دارد بیمار به طور ناخودآگاه از هوش برود و تا حد کما پیش برود تا حدی که بیمار نیاز به دیالیز کلیه داشته باشد.

درمان کبد چرب گرید 2 و 3

کبد چرب گرید 2 یا 3 چطور درمان می‌شود؟

باتوجه به شرایط متفاوت کبد در گریدهای دو و سه در ادامه روش‌های درمان این دو گرید را به تفکیک توضیح داده‌ایم.

درمان کبد چرب گرید 2 چیست؟

در کبد چرب گرید دو، چربی بیشتر به عنوان تری گلیسیرید ذخیره می‌شود. این چربی واکسن‌هایی در سلول‌ها ایجاد می‌کند و بیشتر محتویات سلول را جابه‌جا می‌کند و آنها را از کار می‌اندازد. علائم کبد چرب در کبد چرب گرید 2 نسبت به کبد چرب گرید 1 سریع تر ظاهر می‌شوند و این وضعیت از کبد چرب قطعا جدی‌تر است. افرادی که مبتلا به کبد چرب گرید 2 هستند نیاز به مراقبت‌های پزشکی خواهند داشت.

آیا کبد چرب گرید 2 قابل درمان است؟

بله، کبد چرب گرید 2 درمان می‌شود، اما باید توجه داشته باشید که درمان کبد چرب گرید 2 دربرگیرنده اقداماتی است که روند پیشرفت بیماری را کند کرده و از رسیدن آسیب‌های بیشتر به کبد جلوگیری می‌کنند! همچنین باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که مدت زمان درمان کبد چرب غیرقابل پیش‌بینی است و بسته به اقدامات شما در طول این مدت دارد.

اگر شما مبتلا به بیماری کبد چرب گرید 2 هستید، باید هر کاری می‌توانید بکنید تا عادت روزانه خود را تغییر دهید. اکنون در این مرحله از کبد چرب گرید 2 این فرصت را دارید و شاید اگر کبد چرب شما پیشرفت کند احتمالا این فرصت را نداشته باشید.

برای درمان کبد چرب گرید 2 به این نکات توجه کنید:

  • مصرف نکردن الکل؛
  • تغییرات اساسی در رژیم غذایی؛
  • کاهش مصرف کربوهیدرات؛
  • افزایش تحرک: با زیاد کردن فعالیت بدنی به بالای شصت دقیقه و کاهش وزن خود تا پنج تا ده درصد به بهبود کبد چرب گرید 2 کمک می‌کنیم.

همچنین می‌توانید با استفاده از داروهای گیاهی به بهبود کبد چرب گرید 2 بپردازیم.

  • درمان کبد چرب با سیر: سیر آلیسین دارد که یک نوع آنتی‌اکسیدان سولفور دار برای سم‌زدایی بهتر و موثر تر کبد است.
  • هر روز صبح ناشتا در صورتی که مشکل معده ندارید مقداری آبلیمو را در آب جوش بریزید و میل کنید.
  • استفاده از عرق خار شتر، چای سبز، علف لیمو، خار مریم و طباشیر در بهبود عملکرد کبد چرب گرید 2 موثر می‌باشد.

بهترین نکته‌ای که برای درمان کبد چرب گرید 2 باید به آن توجه کنید، اصلاح برنامه غذایی است. یعنی باید کربوهیدرات تصفیه شده

درمان کبد چرب گرید 3 یا فیبروز چیست؟

کبد چرب گرید 3 (فیبروز کبدی)، سبب التهاب شدید و قوی در کبد شده که به بافت اسکار فیبروز اطراف سلول‌‌های کبد و رگ‌‌های خونی تبدیل می‌شود. این بافت سبب جایگزینی بافت‌های سالم کبد می‌گردد.

فیبروز جدی ترین نوع کبد چرب است. در این حالت، کبد با تجمع مقدار زیادی چربی رو به رو است. چربی در این نوع از کبد چرب در کل کبد گسترش یافته است. در این مرحله التهاب کبد اتفاق خواهد افتاد. التهاب در کبد باعث می‌شود که بقیه قسمت‌های بدن به کمک کبد بیایند و گردش خون در کبد صورت گیرد، اما کبد حتی برای پاسخ دادن به این کمک نیز ضعیف است.

در گرید 3 کبد چرب، شریان‌ها و رگ‌ها در حال تلاش برای پمپ کردن مواد مغذی و خارج کردن سموم هستند اما بیماری به مرحله‌ی خطرناکی رسیده است. یکی از علائم کبد چرب در این مرحله از کبد چرب آن است که رنگ پوست بیمار به سمت زردی خواهد رفت. در این مرحله حتما باید دوره‌های درمانی خاص برای شخص در نظر گرفته شود.

آیا کبد چرب گرید 3 (فیبروز کبدی) قابل درمان است؟

بله، گرید 3 کبد چرب نیز قابل درمان است و به محض اینکه پزشک، علت ایجاد کننده فیبروز کبد را تشخیص بدهد، درمان کبد چرب گرید 3 را با توجه به علت یافت شده، پیشنهاد می‌کند.

متداول‌ترین روش‌های درمانی کبدچرب گرید 3:

  • متوقف کردن استفاده از الکل یا محدود کردن آن و استفاده از تراپی‌های پشتیبان برای کمک به ترک الکل در طولانی مدت؛
  • به کار بردن داروهای ضد ویروسی برای درمان عفونت‌های هپاتیت مزمن ویروسی؛
  • دریافت داروهایی که فلزات سنگین مانند آهن و مس را از بدن حذف می‌کنند.
  • مقابله و برطرف کردن انسداد مجاری صفراوی؛
  • عدم استفاده از داروهایی که با بروز فیبروز کبدی مرتبط هستند.
  • دریافت داروهایی که فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهند.
  • مقدار متعادل قهوه در روز؛
  • مراقبت از مقدار آب بدن؛
  • مصرف گیاه طبی خار مریم، که حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان سیلی مارین است (این روش به افرادی که از داروهای مقابله با هپاتیت C استفاده می‌کنند، توصیه نمی‌شود).
  • مصرف ویتامین D؛

در کنار این راهکارها برای درمان کبد چرب گرید 3، دانشمندان هنوز در حال مطالعه بر روی داروهایی هستند که بتوانند مستقیما آسیب‌های مرتبط با فیبروز کبدی را برطرف کنند. با این حال، انجام تحقیقات بر روی این نوع داروهای آنتی بیوتیک که فرایند فیبروتیک کبد چرب را کم می‌کنند، همچنان ادامه دارد.

حرف پایانی

حداقل هر سال یکبار آزمایش خون انجام دهید تا در کنار سایر شرایط بدن، سطح آنزیم‌های کبدی AST و ALT را هم تحت کنترل داشته باشید. اگر سطح این آنزیم‌ها بیشتر از میزان طبیعی باشد باید به یک متخصص داخلی مراجعه کنید.

اگر بعد از مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی، تشخیص داده شد که مبتلا به بیماری کبد چرب هستید، حتماً و حتماً از پزشک خود مشورت بگیرید. درمان کبد چرب در مراحل اولیه راحت است اما اگر مبتلا به کبد چرب گرید 2 یا 3 باشید، بهتر است برای درمان کبد چرب تحت نظر پزشک باشید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

توجه: اطلاعات موجود در سایت زوم لایف، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید