فیلم و سریال

معرفی سریال های علمی تخیلی 2020


اگر سریال‌ها را حاکمان این روزهای دنیای تصویر بدانیم، بی‌گمان ژانر فانتزی و علمی-تخیلی را باید بر تخت حکمرانی بنشانیم. صنعتی که با یاری تکنولوژی توانسته، آرزوها و ترس‌های دیرین و نوین انسان‌ها را به شکلی هنرمندانه به تصویر بکشد، سرگرم‌کننده باشد و پول پارو کند، قطعا لیاقت حکمرانی را دارد. اگر به این ژانر علاقه دارید با ما همراه باشید تا با ۵ سریال علمی-تخیلی که بیشتر از رقبا سروصدا کرده اما کمتر دیده شده‌اند آشنا شویم.

  1. چیزهای عجیب (Stranger Things)

سریالی که در سال ۲۰۱۷ بالاتر از همۀ محبوب‌های نتفلیکس، در رتبۀ اول برترین محصولات این غول دنیای تصویر ایستاده باشد، حتما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سریال چیزهای عجیب که تاکنون سه فصل از آن به نمایش درآمده است، با پخش اینترنتی خود، طرفداران پر و پاقرصی از سراسر دنیا پیدا کرده که برای پخش چهارمین فصل آن لحظه شماری می‌کنند. ۹۳ درصد منتقدان راتن تومیتوز چیزهای عجیب را به شما پیشنهاد می‌کنند و امتیاز ۸/۷ آی‌ام‌دی‌بی نیز می‌تواند مشوق خوبی برای تماشایش باشد. صحبت پیرامون جهان‌های موازی و چندگانه که چندسالی است سر زبان‌ها افتاده، برادران دافر را برای ساخت مجموعه‌ای پیرامون این موضوع جذاب و عجیب، ترغیب کرده است. داستان گم‌شدن پسری به نام ویل آغازگر فصل اول این سریال است که به اتفاقات بعدی و حضور دختری با قدرت‌های فراطبیعی به نام الون ختم می‌شود. اگر به نظریه جهان‌های موازی علاقه‌مندید یا کنجکاوید که بیشتر در مورد آن بدانید، حتما سریال چیزهای عجیب را تماشا کنید.

  1. ایستادگی (The Stand)

دنیای بعد از کرونا، ثابت کرد که تمام ترس‌های بشر، امکان وقوع دارد. ترس از شیوع یک بیماری که تمام انسان‌ها را درگیر کند، از دیرباز وجود داشته است. رمان ایستادگی استیون کینگ معروف که بی‌شک یکی از پرفروش‌ترین نویسنده‌های جهان محسوب می‌شود، منبع اقتباس سریال ایستادگی در سال ۲۰۲۰ می‌شود. این مینی‌سریال ۱۰ قسمتی که احتمال ساخت فصل دوم آن هم وجود دارد، به درگیری انسان‌های باقی‌مانده از نوعی طاعون ساختگی در آخرالزمان می‌پردازد. احتمالا اگر این مجموعه، چند ماه قبل از شیوع کرونا، ساخته و پخش می‌شد، مخاطبان بسیار زیادی را به دنبال داشت، اما در بحبوحه انتشار این ویروس و درگیری و نگران اغلب انسان‌های دنیا در مورد آن، پخش سریالی با دغدغه‌ای مشابه، خیلی به مذاق هنردوستان و مخاطبان خوش نمی‌آید. نمرات پایین این سریال از سایت‌های رتبه‌بندی فیلم، می‌تواند گواه خوبی بر این ادعا باشد. اما ایستادگی ارزش یک‌بار دیدن را دارد. مواجهه با چیزی که می‌توانست واقعا برایمان اتفاق بیفقد، جذاب است، حتی اگر آنچنان که باید، نباشد.

  1. اَوِنیو ۵ (Avenue 5)

اگر مسافر یک کشتی فضایی تفریحی باشید ولی ناگهان از مسیر خارج شوید، چه حالی خواهید داشت؟ اَوِنیو ۵ یک کشتی فضایی است که ما را با داستان مسافران خود، در سفری عجیب همراه می‌کند. مدت زیادی از پخش نخستین قسمت این سریال نگذشته بود که مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت زیرا شهرت سازنده‌ای به نام آرماندو یانوچی را یدک می‌کشید. یانوچی که با سریال معاون رئیس جمهور، توانسته بود قدرت خود را در خلق کمدی‌موقعیت به اثبات برساند، این بار با روایت یک داستان علمی- تخیلی در مورد فضا، یکی از قدیمی‌ترین آرزوهای بشر را، دستمایۀ شوخی قرار می‌دهد. کنار هم قرار گرفتن شخصیت‌های دوست‌داشتنی و شارلاتان، آن‌هم در یک کشتی فضایی می‌تواند موقعیت‌های دلپذیری بیافریند که یانوچی استاد آنهاست. نظرات مثبت و منفی دربارۀ این مجموعه را رها کنید و هرچه سریعتر سوار اَوِنیو ۵ شوید.

  1. قفل و کلید (Locke and Key)

نتفلیکس در این سال‌ها نشان داده که علاقه دارد نوجوانان، قهرمانان سریال‌هایش باشند. اما به گونه‌ای سریال‌هایش را می‌سازد که همۀ طیف‌های سنی را جذب کند. سریال قفل و کلید، با ایده‌ای جدید و هیجان‌انگیز، داستان یک خانواده را روایت می‌کند که با درها و کلیدهای عجیبی رو‌به‌رو می‌شوند. درهایی که هرکدام، قابلیت شگفت‌انگیزی در اختیارشان می‌گذارد. برای بازکردن این درها، نیاز به کلیدهایی جادویی است که پیدا کردن آنها، ماجرای این خانواده را جهت می‌دهد. فرض کنید با یک کلید می‌توانستید از جایی به جایی منتقل شوید و با کلیدی دیگر، مردم را کنترل کنید. اما وجود یک موجود اهریمنی که در کمین این دسته‌کلید است همه‌چیز را به گونه‌ای دیگر تغییر می‌دهد. قفل و کلید با ایده‌ای نو شروع می‌کند اما پایانی فاجعه‌بار رقم می‌زند. ضعف در نویسندگی را می‌توان عامل اصلی این شکست دانست. بهتر است قبل از تماشای این سریال، چیزی بیشتری در موردش ندانید.

  1. برف شکن (Snowpiercer)

پس از ساخت فیلم برف‌شکن توسط بونگ‌جون‌هو در سال ۲۰۱۳، بسیاری معتقد بودند که این داستان ظرفیت بیشتری از یک فیلم سینمایی داشت. سرانجام در سال ۲۰۲۰، پخش سریالی با همین عنوان از شبکه TNT آمریکا، علاقه‌مندان را متوجه خود کرد. سریال برف‌شکن بدون توجه به اتفاقات نسخۀ سینمایی، داستان و کارکترهایی جدید می‌آفریند. پس از منجمد‌شدن کرۀ زمین در یک حادثۀ جوّی، تنها بازماندگان نسل بشر در یک قطار که دائما در حال حرکت است زندگی می‌کنند. قشر مرفّه در بهشتِ قطار زندگی می‌کنند و فقرا، باید برای در حرکت ماندن قطار به سختی کار کنند. برف‌شکن در روایتی استعاری، کنایه‌های فراوانی را متوجه نظام سرمایه‌داری می‌کند. حس و حال شاعرانۀ سریال و توجه بیشتر به شخصیت‌ها، از تفاوت‌های مهم این مجموعه با نسخۀ سینمایی آن به حساب می‌آید. ایدۀ اولیۀ برف‌شکن به قدر کافی وسوسه‌کننده هست که نیاز به توضیح بیشتر نباشد.


پرینت


دیدگاهتان را بنویسید