پزشکی و سلامت

برای چربی کبد چه چیزهایی خوب است

برای کبد چرب چی بخوریم؟ لیست غذاهای مفید برای کبد

برای کبد چرب چی بخوریم؟ لیست غذاهای مفید برای کبد

برای اینکه کبد سالمی داشته باشید، باید غذاهای مفید بخورید و تحرک کافی داشته باشید. اما چه غذاهایی برای سلامت کبد مفید هستند؟ افرادی که کبد چرب دارند چه غذاهایی باید بخورند؟ غذاهای زیادی وجود دارند که می‌توانند به سلامت کبد کمک کنند اما برخی غذاها تاثیر بسیار بیشتری روی سلامت کبد دارند که در این مطلب آنها را معرفی کرده‌ایم.

مواد غذایی مفید برای کبد چرب

سلامت کبد با مصرف قهوه

1. مصرف قهوه

مصرف قهوه به کاهش سطح آنزیم‌های غیر طبیعی کبد کمک می ‌کند. مطالعات نشان می‌دهد افراد دارای بیماری کبد چرب که در رژیم غذایی خود از نوشیدنی قهوه استفاده می‌کنند، آسیب کمتری نسبت به افراد دارای همین بیماری ولی بدون مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار، به کبد خود وارد می‌کنند. به نظر می رسد مصرف کافئین سبب کاهش حجم آنزیم‌های کبدی غیر معمول در افراد در معرض خطر کبد چرب می‌شود.

سلامت کبد با مصرف سبزیجات

2. مصرف سبزیجات

مصرف سبزیجات جهت جلوگیری از ساخته شدن چربی توصیه شده است. به نظر می رسد کلم بروکلی مانع از ساخته شدن چربی در کبد موش می شود. مصرف دیگر سبزیجات مانند اسفناج، کلم بروکسل و کلم پیچ علاوه بر کمک به درمان کبد چرب می تواند جهت کاهش وزن نیز موثر باشد.

می توانید از دستورالعمل بنیاد کبد کانادا برای گیاهخواران استفاده کنید که به شما امکان می دهد بدون از دست رفتن طعم ها و چاشنی ها مقدار زیادی از کالری غذاها را کاهش دهید.

سلامت کبد با مصرف توفو

3. مصرف توفو – Tofu

توفو (Tofu) چیست؟ توفو یا پنیر لوبیا، غذایی است که از فرایند بستن شیر سویا به دست می‌آید. توفو جهت کاهش ساخته شدن چربی بسیار مفید است. مطالعات انجام گرفته در دانشگاه ایلینویز (Illinois) بر روی موش ها نشان داد، پروتئین سویا که از لحاظ مواد تشکیل دهنده مشابه توفو می باشد می تواند سبب کاهش ساخته شدن چربی در کبد شود. لازم به ذکر است که توفو کم چرب بوده ولی دارای پروتئین زیاد می باشد.

سلامت کبد با مصرف ماهی

4. مصرف ماهی

مصرف ماهی جهت کاهش تورم و تنظیم چربی مفید است. ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ساردین، تونا و قزل آلا منبع غنی از اسید های چرب امگا3 می باشند.اسیدهای چرب امگا3 سبب کاهش سطح چربی کبد و کاهش تورم می شوند.

سلامت کبد با مصرف گردو

5. مصرف بلغور جو دوسر

جهت کسب انرژی بلغور جو دوسر استفاده کنید. کربوهیدرات های بدست آمده از دانه هایی همانند جودوسر سبب افزایش انرژی بدن می شوند. فیبر موجود در آن سبب احساس سیری در شما می شود که به حفظ وزن مطلوب شما کمک می کند.

سلامت کبد با مصرف گردو

6. مصرف گردو

مصرف گردو می تواند به بهبود وضع کبد کمک کند. دانه های گردو منبع غنی امگا3 محسوب می شوند. تحقیقات نشان داده است که افراد دارای بیماری کبد چرب که در رژیم غذایی خود گردو مصرف می کنند، عملکرد کبدی بهتری را در آزمایشات نشان می دهند.

سلامت کبد با مصرف آووکادو

7. مصرف آووکادو

برای حفاظت از کبد، آووکادو مصرف کنید. آووکادو حاوی چربی های خوب می باشد. تحقیقات نشان می دهد که این مواد شیمیایی سبب کاهش آسیب های کبدی می شوند. همچنین آووکادو حاوی مقدار زیادی فیبر است که به کنترل وزن بدن کمک شایانی می کند. پیشنهاد می کنیم سالاد آووکادو تازه و قارچ را حتما امتحان کنید.

سلامت کبد با مصرف شیر و لبنیات کم چرب

8. مصرف شیر و لبنیات کم چرب

مطابق با تحقیقات انجام گرفته در سال 2011 بر روی موش ها، لبنیات حاوی میزان بالای پروتئین می باشند که می توانند آسیب های وارده به کبد را کاهش دهند.

سلامت کبد با مصرف دانه آفتابگردان

9. مصرف دانه آفتابگردان

از دانه آفتابگردان بعنوان آنتی اکسیدان قوی استفاده کنید. این دانه های معطر حاوی مقدار زیای ویتامین E هستند. ویتامین E بعنوان یک آنتی اکسیدان جهت حفاظت از کبد در برابر آسیب های بیشتر عمل می کند.

سلامت کبد با مصرف روغن زیتون

10. مصرف روغن زیتون

یکی از روش های کنترل و درمان کبد چرب، کنترل و کاهش وزن است که با مصرف روغن زیتون می توانید وزن خود را کنترل کنید.

سالم ترین روغن، روغنی است که حاوی میزان بالایی از اسیدهای چرب امگا3 باشد. روغن زیتون برای پخت و پز سالم تر و بهتر از روغن های نباتی، کره و روغن ترد کننده شیرینی می باشد. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن کمک می کند.

سلامت کبد با مصرف سیر

11. مصرف سیر

سیر به عنوان چاشنی نه تنها به غذای شما عطر و طعم خوبی می دهد، بلکه تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد مصرف پودر سیر در افراد دارای بیماری کبد چرب سبب کاهش وزن و چربی شده است.

سلامت کبد با مصرف چای سبز

12. مصرف چای سبز

چای سبز جهت کاهش جذب چربی بسیار مفید است و می تواند بیماری کبد چرب را بهبود ببخشد. اطلاعات نشان می دهند که مصرف چای سبز می تواند مانع جذب چربی توسط بدن شود اما این نتایج هنوز قطعی نشده اند. همچنین مطالعاتی در حال انجام است که نشان می دهد مصرف چای سبز سبب کاهش ذخیره چربی در کبد و بهبود عملکرد آن خواهد شد.

13. کلم

انواع مثل بروکلی، گل کلم، کلم قمری، کلم پیچ و کلم بروکسل به درمان کبد چرب کمک می کند. کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد هستند. این سبزیجات دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می‌کنند؛ مثل نیتروزامین‌های موجود در دود سیگار، و افلاتوکسین موجود در بادام زمینی.

14. لیمو ترش و آب داغ

مصرف آب لیمو ترش تازه همراه با آب داغ به رفع کبد چرب کمک می کند. آب لیمو ترش تازه را در یک لیوان آب داغ بریزید و اول صبح بطور ناشتا بنوشید (البته اگر ناراحتی معده ندارید). این کار باعث می شود کبد پاک شود و عمل سم زدایی و تصفیه آن افزایش یابد.

همچنین استفاده از آب لیمو ترش تازه همراه با آب داغ تولید صفرا را تحریک می کند، معده و روده را پاک کرده و حرکات روده ای را افزایش می دهد.

15. چغندر

مصرف چغندر به فرآیند تصویه خون کمک می کند و همچنین فلزات سنگین را در بدن جذب می کند.

16. میوه های غنی از آنتی اکسیدان

بر اساس مطالعاتی مشخص شده که میوه های زیر بیشترین مقدار آنتی اکسیدان ها را دارند و می توانند به درمان کبد چرب کمک کنند که به ترتیب غنای آنتی اکسیدانی عبارتند از:

  • طالبی؛
  • پرتقال؛
  • توت فرنگی؛
  • زغال اخته؛
  • آلو؛
  • کشمش؛
  • شاتوت؛
  • تمشک؛
  • گریپ فورت سرخ؛
  • سیب و گلابی.

17. سیب

سیب دارای پکتین (Pectin) است که به دفع فلزات سنگین در بدن کمک می کند. دفع این فلزات توسط پکتین کار کبد را کاهش می دهد و ظرفیت سم زدایی کبد آن را بالا می برد.

چطور کبد چرا را درمان کنیم؟

یکی از اصلی ترین روش‌های درمان کبد چرب، بدون در نظر گرفتن نوع آن، رژیم غذایی کبد چرب است. همانطور که از اسم آن مشخص است، این بیماری نشان دهنده وجود چربی زیاد در رژیم غذایی افراد می باشد. در بدن افراد سالم، کبد به عمل سم زدایی و تولید صفرا بعنوان یک پروتئین گوارشی کمک می کند. بیماری کبد چرب سبب آسیب به کبد شده و کبد قادر به انجام فعالیت های خود نخواهد بود.

بطور معمول رژیم غذایی مناسب برای بیماری کبد چرب شامل موارد زیر می باشد:

  • مصرف میوه و سبزیجات به میزان زیاد؛
  • مصرف گیاهان دارای فیبر زیاد مانند حبوبات و غلات؛
  • کم کردن میزان مصرف شکر، نمک، چربی های اشباع، کربوهیدرات های تصفیه شده و عدم مصرف الکل؛
  • رژیم غذایی کم کالری و کم چرب؛

رژیم غذایی کم کالری و کم چرب به شما کمک می کند تا مقدار زیادی از وزن خود را کم کنید. این کار در نهایت خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می دهد. در حالت ایده آل، اگر دارای اضافه وزن هستید بهتر است حدود 10 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید.

حرف پایانی
به خاطر داشته باشید که خوردن مواد غذایی که در بالا ذکر شده است، نمی‌تواند جایگزین داروی تجویز شده توسط پزشک شود و می‌بایست همراه با مصرف این مواد غذایی، به توصیه‌ی پزشک خود نیز در درمان کبد چرب عمل کنید.

اگر می‌خواهید از یک رژیم غذایی برای درمان کبد چرب استفاده کنید، در یک مطلب جداگانه به معرفی رژیم غذایی کبد چرب و یک نمونه برنامه پرداخته‌ایم.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

توجه: اطلاعات موجود در سایت زوم لایف، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.


به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما؛ کبد یکی از اندام‌های ضروری در بدن است که در داشتن دستگاه گوارش سالم و پرکار اهمیت بسیاری دارد، اما رژیم غذایی نامناسب یکی از عوامل ایجاد چربی در اطراف کبد و در نتیجه بیماری چربی کبد است که میتواند برای سلامتی ما بسیار خطرناک باشد. در ادامه یا ۲۰ میوه و دمنوش که در درمان کبد چرب مفید هستند آشنا خواهیم شد.
درمان خانگی چربی کبد با ۲۰ میوه و دمنوش معجزه آسا!
 
۱. آووکادو
اگر قصد دارید کبد چرب تان را از شر چربی‌ها نجات دهید می‌توانید این میوه را نیز به سبد غذایی تان اضافه کنید، در نظر داشته باشید که ترکیبات موجود در آووکادو باعث کاهش سلول‌های چرب تجمع یافته در این ارگان شده و باعث بهبود عملکرد آن می‌شوند.
 
۲. سیب سبز
سیب سبز یکی از سالم‌ترین و مفیدترین سیب‌ها و البته میوه‌ها محسوب می‌شود؛ سیب و به خصوص سیب سبز باعث پاکسازی کبد می‌شود؛ توصیه می‌شود که سیب را با پوست میل کنید به این دلیل که سیب دارای مواد معدنی مفیدی است که با چربی‌ها مقابله کرده و فلزات سنگین را از بدن دفع می‌کند.
 
۳. گریپ فروت
یکی دیگر از میوه‌های مشهور برای کبد چرب گریپ فروت است. گریپ فروت و دارابی یا پوملو نیز مثل لیموترش جزو میوه‌های مفید کبد و ناجی کبد چرب هستند. گریپ فروت حاوی آنزیمی است که باعث تحریک کبد شده و چربی‌ها و توکسین‌ها را دفع می‌کند. دارابی حاوی میزان زیادی اسید مالیک و کاراتنوئید است که این دو ترکیب باعث تقویت و تمیزی کبد می‌شوند.
 
۴. پاپایا
میوه و دانه‌ی پاپایا برای درمان بیماری کبد چرب مفید است و در چربی سوزی نیز مؤثر است
 
۵. لیموترش
چنانچه می‌خواهید مراقب کبد خود باشید یا دچار کبد چرب شده اید به این کار بسنده نکرده و لیموترش را به رژیم غذایی تان نیز اضافه کنید. آب لیموترش تازه را در یک لیوان آب داغ بریزید و اول صبح بطور ناشتا بنوشید (البته اگر ناراحتی معده ندارید) این کار باعث می‌شود کبد پاک شود و عمل سم زدایی و تصفیه آن افزایش یابد.
همچنین تولید صفرا را تحریک کرده، معده و روده را پاک می‌کند و حرکات روده‌ای را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که مرکبات به طور کلی باعث پاکسازی کبد می‌شوند، چون سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند.
 
۶. آرتیشو (کنگرفرنگی)
آرتیشو تولید صفرا را افزایش می‌دهد و برای کبد چرب مفید است یکی از کار‌های صفرا این است که سموم بدن را از طریق روده پاک می‌کند. جالبق است بدانید که مطالعات ثابت کرده است که ۳۰ دقیقه بعد از خوردن مقداری آرتیشو، ترشح صفرا تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.
درمان خانگی چربی کبد با ۲۰ میوه و دمنوش معجزه آسا!
 
۷. موز
وجود پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز، آن را به میوه‌ای مفید برای تصفیه‌ی کبد تبدیل کرده است برای همین موز را به عنوان یکی از میوه‌های مفید برای کبد چرب پیشنهاد می‌کنند؛ مصرف موز به هضم مواد غذایی کمک می‌کند و فلزات سنگین و سموم را از بدن می‌زداید.
 
۸. درمان کبد چرب با گردو
مقادیر زیاد اسید آمینه ال آرژنین در گردو به کبد کمک می‌کند تا پاکسازی شده و ضمنا منبع خوبی از گلوتاتیون و امگا ۳ است که برای پروسه‌ی سم زدایی طبیعی کبد سودمند است. ویتامین E موجود در مغزهایی، چون گردو، علائم بیماری‌های کبد ناشی از چاقی را به طرز چشم گیری کاهش می‌دهند.
 
۹. عناب
تحقیقات نشان داده است که عناب می‌تواند از کبد در برابر برخی بیماری‌ها محافظت کند. مصرف میوه عناب باعث کاهش چشمگیر سطوح آنزیم‌های کبدی می‌شود.
 
۱۰. خربزه و طالبی
خربزه و طالبی هم برای باز کردن منافذ کبد مفید میباشد البته نباید بی رویه مصرف شوند.
درمان خانگی چربی کبد با دمنوش
 
درمان خانگی چربی کبد با ۲۰ میوه و دمنوش معجزه آسا!
۱. دمنوش گل داوودی
در یک مطالعه دمنوش گل داوودی مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد که اثر مثبتی روی سلول‌های کبد دارد. این دمنوش دارای موادی است که از این سلول‌ها محافظت می‌کند. علاوه بر این، خواص آنتی‌اکسیدانی هم در دمنوش گل داوودی پیدا می‌شود. کبد یک عضو مهم برای سم‌زدایی خون است، بنابراین حفاظت از سلامت آن ضرورت زیادی دارد. این ارگان برای خواص بازسازی باورنکردنی که دارد شناخته‌شده است. دمنوش گل داوودی می‌تواند توانایی این ارگان را حتی بهتر کند.
 
۲. دمنوش بادرنجبویه
بیماری کبدی چرب غیر الکلی ناشی از التهاب، قند خون بالا و چربی است. دمنوش بادرنجبویه با فعال کردن آنزیم‌هایی که اسید‌های چرب را تجزیه می‌کنند، به درمان بیماری کبد چرب کمک می‌کند. بادرنجبویه همچنین فعالیت گلبول‌های سفید و سیتوکین‌های التهابی را در کبد کاهش می‌دهد.
 
۳. دمنوش جعفری
نوشیدن این دمنوش در طول روز به شما کمک می‌کند که ارگانیسم خود را پاکسازی کنید. با نوشیدن دمنوش جعفری سموم را از خون و کبد و همین‌طور دستگاه گوارش‌تان خارج خواهید کرد. حتی در همان روز اول نوشیدن آن، احساس بهتری خواهید داشت، سالم‌تر خواهید شد و حس می‌کنید که تمام ارگانیسم‌تان به صورت کارآمدتر و موثرتری عمل می‌کند.
 
۴. دمنوش مریم گلی
دمنوش یا چای مریم گلی به عنوان یک عامل ادرارآور طبیعی و محرک کبد و کلیه‌ها قادر است فرایند دفع سموم از بدن را از طریق ادرار تسریع ببخشد. این وضعیت می‌تواند فشار را از روی دستگاه لنفاوی، و هم‌چنین کلیه‌ها و کبد کاهش دهد. به علاوه، این دمنوش با افزایش تعریق می‌تواند به سم‌زدایی از بدن از طریق پوست نیز کمک کند.
 
۵. چای قاصدک
گیاه دارویی قاصدک از کبد شما حمایت می‌کند و به عملکرد کیسه صفرا کمک می‌کند. چای برگ قاصدک به افزایش دفع صفرا از کبد و در نتیجه زدودن سموم از آن و سوخت و ساز چربی کمک می‌کند. این دمنوش همچنین برای تحریک کیسه صفرای تنبل موثر است. بنابراین، استفاده از قاصدک برای درمان سنگ کیسه صفرا منطقی به نظر می‌رسد.
 
۶. دمنوش گل صد تومانی
مطالعات نشان می‌دهند دمنوش عصاره گل صد تومانی از بدن در برابر التهاب کبد محافظت می‌کند، زیرا مانع از استرس اکسیداتیو ناشی از آنتی‌ژن‌های شناخته‌شده به عنوان لیپوپلی ساکارید می‌شود. علاوه بر این، گل صد تومانی می‌تواند برای درمان برخی از بیماری‌های کبدی مانند سیروز و هپاتیت استفاده شود.
درمان خانگی چربی کبد با ۲۰ میوه و دمنوش معجزه آسا!
 
۷. دمنوش شیرین بیان
شیرین‌بیان یک درمان مؤثر برای درمان مشکلات کبد چرب غیر الکلی است. این گیاه دارویی به طور گسترده‌ای در طب آیورودا برای درمان اختلالات کبدی استفاده می‌شود. برای تهیه این دمنوش یک فنجان بردارید و پودر ریشه‌ی شیرین‌بیان را در آن بریزید. سپس آب جوش را روی پودر شیرین‌بیان بریزید. در فنجان را بگذارید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه دم بکشد. حالا این مایع را با کمک الک یا صافی، صاف کنید و داخل یک فنجان دیگر بریزید. چای شیرین‌بیان را یک یا دو بار در روز برای تسکین مشکل کبد چرب غیر الکلی مصرف کنید. این چای را هر روز مصرف کنید تا زمانی که از شر مشکل کبد چرب به طور کامل رهایی پیدا کنید.
 
۸. چای سبز
چای سبز دارای آنتی‌اکسیدانی طبیعی است که سبب حذف سموم (مضر) از کبد و بدن می‌شود. این چای حاوی مقادیر زیادی کاتچین است که به حمایت از عملکرد کبد کمک می‌کنند؛ بنابراین این نوشیدنی به ارتقاء سلامت کبد کمک می‌کند؛ بنابراین چای سبز را دست کم ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید تا سریعا از شر این مشکل خلاص شوید.
 
۹. چای خار مریم
خارمریم یک داروی گیاهی است که به طور موثر سیروز را درمان می‌کند و همچنین باعث ارتقاء سلامت کلی کبد می‌شود. این گیاه دارویی قدرت از دست رفته‌ی کبد را بازمی‌گرداند. برای آماده‌سازی چای خارمریم یه این صورت عمل کنید که ابتدا دانه‌های گیاه خارمریم را آماده کنید و آن‌ها را در هاون بریزید. دانه‌ها را خوب بکوبید تا پودر شوند. سپس دانه‌های خرد‌شده‌ی خارمریم را در فنجان بریزید. حالا آب داغ را روی این دانه‌های خرد شده بریزید. اجازه دهید به مدت حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بماند تا دم بکشد. چای دارویی خارمریم را برای درمان سیروز بنوشید. مصرف چای خارمریم به صورت یک بار در روز قطعا به شما در جلوگیری از سیروز کبدی کمک خواهد کرد و همچنین سبب ارتقاء سلامت کبد خواهد شد.
 
۱۰. چای رازیانه
رازیانه یک گیاه فوق کارآمد است که برای بهبود پاکسازی مستقیما بر سیستم گوارشی تاثیر می‌گذارد. این گیاه در همان خانواده‌ی هویج‌ها قرار می‌گیرد و یک ادرار آور است که جریان ادرار را افزایش می‌دهد و پاکسازی خون را بهبود می‌بخشد.
به همین دلیل، این دمنوش یک پاک کننده کبد بسیار قوی است که حاوی ویتامین‌های A، B، C، D و مواد معدنی شفابخش مختلفی است. از آنجا که این گیاه حاوی استروژن است که برای کمک به گوارش و سم زدایی مانع اسپاسم عضلانی می‌شود، در نتیجه پاکسازی گوارشی را تحریک می‌کند.


به گزارش خبرنگار ایمنا، کبد، بزرگترین عضو بدن انسان است و عملکرد اساسی آن هضم غذا، ذخیره انرژی، تنظیم قندخون و سطح کلسترول، فیلتر کردن سموم بدن و مبارزه با بیماری و عفونت است. طبیعی است که مقداری چربی در کبد داشته باشید، اما وقتی که بیش از ۵ تا ۱۰ درصد چربی وجود داشته باشد، می‌توان آن را به عنوان بیماری کبد چرب در نظر گرفت، کبد چرب، نتیجه مصرف بیش از حد مواد غذایی چرب است، افزایش چربی در کبد، باعث آسیب بیشتر و در نتیجه التهاب و زخم می‌شود.

بیشتر افرادی که می‌خواهند کبد چرب را درمان کنند باید مقداری وزن کم کنند، تحرک بیشتری داشته باشند و غذاهای مناسبی بخورند. اما باید بدانید که درمان کبد چرب فقط به خودتان بستگی دارد و دارویی ندارد. همانطور که گفتیم برای از بین بردن چربی کبد و ریکاوری آن باید رژیم‌غذایی اصلاح شود و از سبزیجات بیشتر استفاده کنید. در کنار تغییر برنامه‌غذایی باید ورزش کنید تا با تحرک بیشتر بتوانید وزن کم کنید.

مهم‌ترین روش درمان برای بیماری کبد چرب، رفع عوامل بیماری زا است، مهمترین اصول درمان کبد چرب شامل، تغذیه و رژیم غذایی مناسب، کنترل بیماری دیابت، کاهش وزن در افراد چاق، کاهش چربی خون، ترک مشروبات الکلی و تغییر سبک زندگی است، به طور کلی با درمان کبد چرب می‌توان از ضایعه کبدی جلوگیری کرد، با سبک زندگی سالم وزن بدن در حد مطلوب باقی می‌ماند و از افزایش وزن که خود عامل مهمی در ایجاد بیماری کبد چرب است می‌توان جلوگیری کرد.

راهکارهایی برای درمان کبد چرب

درمان‌های گیاهی و خانگی برای کنترل کبد چرب

سرکه سیب: اسیدی است، بنابراین قبل از استفاده به عنوان دستورالعمل فوق، آن را رقیق کنید، ابتدا با یک حجم کوچک (۱ قاشق چای‌خوری) از سرکه سیب شروع کنید و در صورت نداشتن مشکل آن را به ۲ قاشق غذا خوری افزایش دهید. یک مطالعه در مجله آکادمیک تغذیه و رژیم غذایی در سال ۲۰۰۵ نشان داد که سرکه سیب می‌تواند باعث سوزش مری در برخی از افراد که آن را می‌نوشند شود. همچنین ممکن است با سایر داروهای تجویزی ارتباط برقرار کند. سرکه می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. از این رو خوب است پس از نوشیدن دهان خود را بشویید.

لیمو: به کاهش التهاب کبد کمک می‌کند.، لیمو همچنین بدن را وقتی در معرض اسیدهای مضر قرار می‌گیرد الکالیز می‌کند، همچنین آب لیمو را بگیرید و روزی دو یا سه بار در هفته به خصوص در صبح مصرف کنید.

عصاره برگ قاصدک: در پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط با چاقی، کمک کننده است، نوشیدن سه تا چهار فنجان چای سبز ارگانیک، گرم یا سرد، در هر روز برای کمک به بیماری کبد چرب و محافظت از کبد مفید است، علاوه بر این می‌توانید یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در یک تا دو لیوان آب مخلوط کرده و آن را بجوشانید، دو بار در هفته از این نوشیدنی میل کنید.

شیر خردل: دارای خواص ضد التهابی است و از سلول‌های کبد در مقابل سموم محافظت می‌کند، شیر خردل برای کبد چرب مفید است، به ویژه هنگامی که به علت مصرف بیش از حد الکل یا دیابت باشد.

عصاره ریشه شیرین بیان: باعث کاهش فعالیت‌های ترانس آمیناز آنزیم‌های کبدی به نام ALT (آلانین آمینوترانسفراز) و AST (آسپارتات آمینوترانسفراز) در بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌شود، همچنین از آسیب کبدی به علت فلزات سنگین و سموم جلوگیری می‌کند.

عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی: از جمله داروهای گیاهی مؤثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می‌آیند. این نوشیدنی‌های گیاهی از آنجا که طبعی سرد و تر دارند موجب کاهش میزان کلسترول خون می‌شوند و در عین حال به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک می‌کنند.

۱۵ دستورالعمل ساده برای درمان کبد چرب

راه‌های مختلفی برای درمان کبد چرب در طب سنتی ارائه شده است، در این مطلب به ۱۵ راهکار ساده و دستورالعمل برای پیشگیری از ابتلاء به کبد چرب و درمان آن اشاره شده است. زمانی که تمرکز ما بر نحوه غذا خوردن و رعایت تدابیر صحیح غذا خوردن بیشتر شود، دلیلی برای ابتلاء به بیماری مانند کبد چرب باقی نمی‌ماند، در ادامه به برخی از تدابیر غذا خوردن صحیح و تغذیه‌ای برای بهبودی و حتی پیشگیری از ابتلاء به کبد چرب اشاره شده است که عبارتند از:

راهکارهایی برای درمان کبد چرب

۱- فقط در صورت اشتهای واقعی، غذا خورده شود تا تداخل غذایی و روهم خوری ایجاد نشود.

۲- هضم دهانی یا جویدن کافی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، به این صورت که هر لقمه را کوچک برداشته و به اندازه ۳۰ مرتبه در دهان بجویم تا بخوبی با بزاق دهان آغشته شود و بخوبی هضم دهانی انجام شود.

۳- در یک وعده غذایی، دو نوع غذا میل نشود و از درهم خوری به شدت پرهیز شود.

۴- مصرف لبنیات مانند ماست که خود یک غذای کامل است، نباید با غذاهای دیگر همراه باشد.

۵- در زمان‌هایی که بدن گرم است مثلاً بلافاصله بعد از فعالیت یا استحمام، سریع آب سرد خورده نشود و زمانی اندک را صرف کاهش حرارت بدن با استراحت یا شستن دست و صورت بکنیم و به آرامی آب بخوریم و از مصرف آب سرد و یخ پرهیز کنیم.

۶- مصرف آب سرد بلافاصله بعد از خواب و بین خواب نیز می‌تواند مخرب باشد.

۷- به دفع مواد زائد از بدن از جمله نداشتن یبوست توجه داشته باشید و در جهت درمان آن به روش طب سنتی اقدام کنید.

۸- انسداد در مسیر ریزش صفرا به روده از عواملی است که موجب هضم ناقص چربی‌ها می‌شود و در این مرحله هضم ناقص چربی‌ها سرانجام به کبد چرب منجر می‌شود؛ یبوست ناشی از این کاهش تولید و ترشح صفرا نیز در زمره عوامل پیدایش کبد چرب است.

۹- کبد بزرگترین پالایشگاه بدن و به طور طبیعی دارای مزاج گرم و تر است؛ سرد شدن کبد در اثر عوامل مختلف می‌تواند توانایی کبد برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها را کم کند یا موجب انباشتگی چربی در بافت کبد و پیدایش کبد چرب شود.

۱۰- مصرف ترشی‌ها و خوراکی‌های سرد موجب سرد شدن کبد است و کسانی که به طور مادرزادی دارای مزاج سرد هستند باید در مصرف این خوراکی‌ها احتیاط بیشتری داشته باشند.

راهکارهایی برای درمان کبد چرب

۱۱- در طب سنتی سبب کلی کبد چرب تغییرات مزاجی کبد به سمت سردی و تری است و باید برای تعدیل مزاج آن باید از خوراکی‌های گرم مانند زنیان، کرفس، آویشن، دارچین،، میخک، هل، رعفران،، شنبلیله در غذا استفاده کرد، استفاده از گوشت‌های سبک پرندگان با ادویه جات گرم نیز مفید است

۱۲- مصرف مویز، فندق، بادام و پسته نیز توصیه می‌شود؛ ترب به باز شدن گرفتگی‌های مجاری کبد کمک می‌کند.

۱۳- پرهیز از مصرف ماهی، میوه‌های سرد و تر و گوشت‌های غلیظ مانند گوشت گاو نیز توصیه می‌شود.

۱۴- استفاده از غذاهای لطیف و گرم مانند: نخوداب با ادویه‌های گرم، نوشیدن ماء‌العسل کمک‌کننده است.

۱۵- کم کردن آب و غذا و پرهیز از پرخوری در غذای شب نیز لازم است، میوه‌های قابض مانند به، سیب، انار و انگور میخوش برای کبد بسیار مفید است.

کد خبر 514494


در این مقاله با رژیم غذایی درمان کبد چرب بیشتر آشنا می‌شویم تا با یکی از شایع‌ترین بیماری‌های این سال‌ها مقابله کنیم.

کبد یکی از ارگان‌های حیاتی بدن انسان است که پالایش همه مواد غذایی خورده شده را بر عهده می‌گیرد. کبد چرب یک بیماری پیشرونده و مزمن است که باید درمان و کنترل آن را جدی بگیریم.  سبک زندگی سالم و اعتدال و میانه روی در رژیم غذایی بهترین راه برای حفظ سلامت کبد است.

کبد چرب چیست؟

بدن در بسیاری از مناطق چربی را به عنوان انرژی و عایق بدن ذخیره می‌کند. کبد تا حدودی از چربی تشکیل شده است، اما اگر مقدار چربی در کبد خیلی زیاد باشد، ممکن است نشانه‌ای از بیماری کبد چرب باشد. به جمع شدن چربی در کبد اصطلاحاً کبد چرب می‌گویند. در حالت طبیعی چربی در کبد وجود دارد، اما اگر این میزان از چربی بیش از ۵ یا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب می‌شود.

کبد چرب یک بیماری درمان پذیر است ولی بعضی اوقات می‌تواند اثرات و عوارض خطرناکی داشته باشد. کبد چرب معمولاً نشانه و علامتی نداشته و باعـث آسیبی همیشگی و برگشت پذیر نمی‌شود.

دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: بیماری کبد چرب الکلی و بیماری کبد چرب غیرالکلی. همچنین ممکن است به دلیل بارداری بیماری کبد چرب در زنان رخ دهد. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می‌رساند، این بیماری امکان دارد نتیجه بسیاری از بیماری‌ها و یا رژیم‌های بد تغذیه‌ای در بدن ایجاد شود.

انباشته شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود. مصرفی برخی داروها، چاقی و یا اضافه وزن، کم تحرکی و مصرف مشروبات الکلی منجر به بروز کبد چرب می‌شوند. هنگامی که کبد قادر به انجام وظایف خود (در اثر بیماری کبد چرب) به طور مؤثر نباشد، فرد را در معرض خطر و مشکلات دیگر در سراسر بدن قرار می‌دهد. درمان اولیه برای بیماری کبد چرب مربوط به تغییر در رژیم غذایی و ورزش است، اگرچه ممکن است بعضی از افراد برای درمان بیشتر به پزشک متخصص گوارش و کبد مراجعه کنند.

رژیم غذایی درمان کبد چرب

یکی از راه‌های اصلی درمان بیماری کبد چرب، صرف نظر از نوع آن، با رژیم غذایی است. همان‌طور که از نام آن پیداست، بیماری کبد چرب به این معنی است که شما در کبد بیش از حد چربی دارید. در بدن سالم، کبد به حذف سموم کمک می‌کند و پروتئین گوارشی صفرا را تولید می‌کند. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می‌رساند و از کارکردن طبیعی آن جلوگیری می‌کند. به طور کلی، رژیم غذایی درمان کبد چرب شامل موارد زیر است:

  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات
  • گیاهان دارای فیبر زیاد مانند حبوبات و دانه‌های کامل
  • میزان حداقلی قند، نمک، چربی ترانس، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و چربی اشباع شده
  • فاقد الکل

رژیم غذایی کم چرب و کم کالری می‌تواند به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند. در حالت ایده آل، اگر شما اضافه وزن دارید، باید حداقل ۱۰ درصد وزن بدن خود را از دست بدهید.

غذاهای مجاز در رژیم غذایی درمان کبد چرب

رژیم غذایی درمان کبد چرب شامل انواع مختلفی از غذاها می‌شود. کاهش کالری و خوردن فیبر زیاد و غذاهای طبیعی یک نقطه شروع خوب برای آغاز درمان کبد چرب است. خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر و پروتئین می‌تواند به بدن کمک کند تا انرژی کامل داشته باشد. غذاهایی که التهاب را کاهش می‌دهند یا به بدن در کاهش التهاب کمک می‌کنند نیز اهمیت دارند.

بعضی از مردم به دنبال برنامه رژیم خاصی مانند رژیم غذایی گیاهی یا رژیم مدیترانه‌ای می‌روند. متخصص تغذیه اغلب می‌تواند به فرد کمک کند یک برنامه رژیم غذایی درمان کبد چرب مناسب برای سلیقه‌ها، علائم و وضعیت سلامتی خود داشته باشید.

علاوه بر دستورالعمل‌های اساسی و رژیم‌های غذایی خاص، غذاهای خاصی نیز وجود دارد که ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کبدی چرب مفید باشد، شما می‌توانید با گنجاندن آنها در سبد غذایی خود، از رژیم غذایی درمان کبد چرب پیروی کنید. از غذاها و گیاهان موجود در رژیم غذایی کبد چرب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رژیم غذایی درمانی کبد چرب

سیر

سیر یکی از مهم‌ترین رژیم‌های غذایی درمانی کبد چرب است و ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفید باشد. مطالعات پزشکی نشان داده که مکمل‌های پودر سیر به کاهش وزن و چربی بدن افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک می‌کند.

کلم بروکلی

خوردن انواع سبزیجات مختلف برای بیماری کبد چرب مفید است، اما بروکلی یکی از سبزیجات است که فرد باید در مورد گنجاندن آن در رژیم غذایی به آن فکر کند. مصرف طولانی مدت کلم بروکلی باعث جلوگیری از افزایش چربی در کبد می‌شود.

چای سبز

استفاده از چای سبز برای اهداف دارویی روشی است که از هزاران سال پیش تاکنون ادامه دارد چای سبز به کاهش میزان چربی بدن و چربی خون کمک می‌کند. سطوح آنتی‌اکسیدانی در چای سبز نیز ممکن است برای کاهش التهاب بدن و کبد مفید باشد.

رژیم غذایی درمانی کبد چرب

بادام زمینی

کبد چرب در مراحل آخر بیماری، درمان کامل ندارد و تنها می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. مصرف چربی اشباع عملکرد کبد را با مشکل مواجه می کند. از طرفی ارگان‌های داخلی بدن نیاز به چربی‌های خوب و غیر اشباع دارند تا بتوانند املاح و ویتامین‌های لازم را دریافت و جذب کنند.

بادام زمینی حاوی مقادیر بالای چربی‌های غیر اشباع و مفید برای سلامتی بدن است که هیچ آسیبی به کبد و ارگان‌های حیاتی بدن نمی رساند. تاثیر بادام زمینی در کاهش وزن شگفت انگیز است. بیماران با یک رژیم لاغری حاوی بادام زمینی و کم کردن میزان چربی مضر بدن می توانند فشار به کبد را کم کرده و روند درمان را تسهیل کنند.

گردو

گرود غنی از امگا ۳ است و گنجاندن آن در رژیم غذایی درمان کبد چرب لازم و ضروری است. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن گردو پیشرفت‌های عملکرد کبدی را در افراد مبتلا به بیماری کبدی چرب غیر الکلی بهبود می‌بخشد.

رژیم غذایی درمانی کبد چرب

اسیدهای چرب امگا ۳

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، افزایش چربی‌های کبدی و میزان کلسترول HDL را بهبود می‌بخشد. خوردن غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به کاهش چربی کبد کمک کند. این غذاها شامل ماهی قزل‌ آلا، ساردین، گردو و تخم کتان می‌شوند که شما می‌توانید آنها را در رژیم غذایی درمان کبد چرب خود بگنجانید.

آووکادو

آووکادو غنی از چربی‌های سالم است، اما حاوی مواد مغذی ضدالتهابی و فیبر محلول است که می‌تواند به کاهش قند خون و استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند.

پروتئین سویا یا پروتئین وی (آب پنیر)

بعضی از پروتئین‌ها می‌توانند بدن را در مقابل بیماری کبد چرب محافظت کنند. به نظر می‌رسد پروتئین سویا و آب پنیر برای کمک به توازن اثرات مصرف کربوهیدرات ساده و کاهش میزان قند خون مفید باشند. مصرف این پروتئین‌ها همچنین به بدن کمک می‌کند که توده عضلانی را حفظ کند و وزن کلی را کاهش دهد.

رژیم غذایی درمانی کبد چرب

قهوه

نوشیدن قهوه یک مراسم صبحگاهی برای بسیاری از مردم است، اما ممکن است مصرف قهوه بیشتر از آن چیزی باشد که به نظر می‌رسد. قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که یک ترکیب قوی و دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی است. همچنین قهوه باعث کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود.

به نظر می‌رسد قهوه به محافظت از بدن در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک می‌کند. اضافه کردن قهوه به رژیم غذایی، ممکن است علاوه بر رژیم غذایی درمان کبد چرب برای افراد بیمار، برای سایر افراد نیز عالی و پیشگیرانه باشد.

غذاهای ممنوعه در رژیم غذایی درمان کبد چرب

اضافه کردن غذاهای سالم به رژیم غذایی درمان کبد چرب، یکی از راه‌های مدیریت بیماری کبد چرب است. با این حال، برای افرادی که مبتلا به بیماری کبد چرب هستند و غذاهای خاصی را مصرف می‌کنند، محدود کردن مصرف برخی از غذاها اهمیت زیادی دارد.

رژیم غذایی درمان کبد چرب

شکر و قند

قند و شکر می‌تواند به افزایش قند خون و افزایش چربی در کبد کمک کند. در رژیم غذایی درمان کبد چرب باید از مصرف قند و شکر در غذاها و محصولات فرآوری شده اجتناب کرد. قندهای اضافه شده در غذاهای بسته بندی، محصولات پخته شده و حتی قهوه و چای خریداری شده وجود دارند. اجتناب از قندهای دیگر، از جمله فروکتوز و شربت ذرت، همچنین می‌تواند به کمترین مقدار چربی در کبد کمک کند.

الکل

الکل یک عامل خطر مهم برای افرادی است که بیماری کبدی چرب دارند. الکل بر کبد تأثیر می‌گذارد و باعث بیماری کبد چرب الکلی و سایر بیماری‌های کبدی مانند سیروز کبدی می‌شود. فرد مبتلا به بیماری کبد چرب باید الکل را از رژیم غذایی خود حذف کند.

رژیم غذایی درمان کبد چرب

دانه‌های تصفیه شده

دانه‌های پردازش شده و تصفیه شده در نان سفید، ماکارونی و برنج سفید وجود دارد. این دانه‌های بسیار پردازش شده‌اند فیبر خود را از دست داده‌اند که می‌تواند قند خون را به سرعت افزایش دهند.

غذاهای سرخ شده یا شور

غذاهای سرخ شده یا شور ممکن است کالری بدن را افزایش داده و خطر افزایش وزن را در پی داشته باشند. اضافه کردن ادویه‌جات اضافی و گیاهان به وعده غذایی یک راه عالی برای ساخت غذاهای طعم دهنده بدون نمک است.

گوشت

گوشت قرمز، حاوی چربی‌های اشباع بالا است که باید افرادی بیماری کبد چرب دارند، سعی کنند از آن اجتناب کنند. گوشت سفید، ماهی، مرغ جایگزین خوبی برای گوشت قرمز است، اما گوشت ماهی ممکن است بهترین انتخاب باشد.

متخصص گوارش و کبد و صفرا

تغییر سبک زندگی برای درمان کبد چرب

ورزش منظم برای کسانی که بیماری کبد چرب دارند، مهم است زیرا علائم بیماری را کاهش می‌دهد. ورزش منظم برای همه مهم است، اما برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفیدتر است. از دست دادن وزن بیش از حد و حفظ شکل بدن با ورزش ممکن است به کاهش علائم بیماری کبد چرب کمک کند.رژیم غذایی درمانی کبد چرب

حتی ۳۰ دقیقه تمرین متوسط ​​۳ تا ۵ بار در هفته می‌تواند به فرد کمک کند که احساس راحتی بیشتر و علائم بیماری کم‌تری داشته باشد. ورزش، همراه با رژیم غذایی درمان کبد چرب، می‌تواند به شما در کاهش وزن اضافی و کنترل بیماری کبد چرب کمک کند. میزان چربی اشباع شده و قندتان را برای کنترل سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون خود کنترل کنید.

اگر رژیم غذایی و ورزش برای کاهش کلسترول شما کافی نیست، از پزشک خود در مورد مصرف دارو مشورت بگیرید. دیابت و بیماری کبد چرب اغلب با یکدیگر همراه می‌شوند. رژیم غذایی و ورزش می‌تواند به شما در کنترل هر دو شرایط کمک کند. اگر قند خون شما هنوز هم بالا باشد، پزشک شما می‌تواند دارو را برای کاهش آن تجویز کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

اگر رژیم غذایی و ورزش به اندازه کافی برای کنترل علائم بیماری کبد چرب مفید نباشند، ممکن است زمان آن باشد که به دیدن یک پزشک متخصص بروید. پزشک می‌تواند یک تجزیه و تحلیل کامل از شرایط شما و سطح بیماری بکنید و دارو برای کنترل بیماری تجویز کند یا فرد را به یک متخصص تغذیه راهنمایی کند تا بتواند یک برنامه رژیم غذایی درمان کبد چرب را برای او تدوین کند. شما می‌توانید برای بررسی شرایط و سطح بیماری کبد چرب به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید،

منابع:

healthline

medicalnewstoday

سوالات پزشکی و مشاوره رایگان

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
دریافت نوبت از پزشک متخصص