پزشکی و سلامت

برا کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم

‌کبد یا همان جگر یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های پالاینده بدن است که به طور مختصر فعالیت‌هایی مانند پالایش خون، پروتئین‌سازی، سم‌زدایی، تنظیم قند، ذخیره‌سازی مواد حیاتی‌ و سوخت و ساز را بر عهده دارد.

 کبد چرب به دلیل کاهش تحرک و تغذیه ناصحیح از مشکلات پزشکی رو به گسترش در جهان صنعتی امروز است؛ این بیماری اختلال مزمن و بدون علامت کبدی است که علت آن تجمع چربی و التهاب در کبد است. شایع‌ترین علل کبد چرب در ایران چاقی، دیابت، سوء‌تغذیه و بالا بودن چربی خون است. در کشورهای دیگر دنیا مصرف بالای الکل از شایع‌ترین علت‌ها محسوب می‌شود، اما طب سنتی تدابیر خوبی برای درمان کبد چرب دارد.

علی بهادری، متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره ‌ گفت: امروزه به علت اتخاذ برنامه غذایی ناسالم، کبد چرب شایع شده است. کبد چرب همانند چربی شکم نیست و نباید آن را مشکل ساده کبدی تلقی کرد. لازم است به محض مشخص شدن بیماری، درمان را شروع کرد؛ زیرا به مرور زمان لایه‌های چربی روی کبد رشد می‌کند و سوء هاضمه شدید به وجود می‌آورد. بیشتر افراد متوجه بیماری خود می‌شوند، اما چندان به موضوع درمان آن توجه نمی‌کنند.

وی با اشاره به علایم کبد پرچرب گفت: افراد در هر سنی می‌توانند به کبد چرب مبتلا شوند؛ حتی کودکانی که تحرک ندارند و پرخوری می‌کنند نیز به کبد چرب مبتلا می شوند.

بهادری اضافه کرد: کبد چرب در افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر دیده می‌شود. مبتلایان به این بیماری، بدن سست و لختی دارند و معمولا پوست‌شان سفید است. این گروه بعد از خوردن غذای چرب و سنگین احساس درد و سنگینی در قسمت راست و بالای شکم می‌کنند، ضمن اینکه حس کرختی و سنگینی در کل بدن هم احساس می‌شود.

این متخصص طب سنتی خاطر نشان کرد: پوست مبتلایان به کبد چرب شادابی و طراوت ندارد و معمولا نوعی بدرنگی در پوست ایجاد می‌شود.  سرد بودن بدن یکی دیگر از علائم ابتلا به کبد چرب است؛ طوری که این افراد از گرمایی بودن شکایت دارند ولی در واقع با لمس بدن، سردی بدن کاملا احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه عوامل زیادی در سوء هضم نقش دارند و مهم‌ترین آنها خوب نجویدن یا سریع خوردن غذاست، افزود: افرادی که عادت دارند انواع و اقسام غذا را با هم بخورند یا غذاهای دیر هضم و زود هضم را با هم مصرف می‌کنند، بیش از دیگر افراد به مشکلات سوء هضم و کبد چرب دچار می‌شوند. باید به خاطر داشت قبل از اینکه معده از غذای خورده شده کاملا تخلیه نشده، نباید بلافاصله غذای دیگری خورد.

بهادری اضافه کرد: یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث ابتلا به کبد چرب شود، عدم رعایت اعتدال در غذا خوردن است، کم خوری یا پرخوری، به ویژه پرخوری می تواند با مشکل سوء هضم همراه باشد.

وی با بیان اینکه هر عاملی که موجب سرد شدن بدن، به ویژه سرد شدن دستگاه گوارش و کبد شود، می تواند باعث ابتلا به کبد چرب شود، بیان کرد: یکی از این عوامل بی حرکتی و سکون است؛ البته فعالیت بیش از حد و سنگین بدنی هم می‌تواند در ابتلا به کبد چرب نقش داشته باشد. خواب، بین شش تا هشت ساعت برای افراد کافی است ولی خواب بیش از اندازه مشکل ساز می‌شود. استرس یکی دیگر از عواملی است که مشکلات گوارشی، بویژه کبد چرب را به همراه دارد، در نتیجه باید این عوامل در زندگی به حداقل برسند.

وی با بیان اینکه درست است نوشیدن آب برای بدن ضروری است ولی نوشیدن آب هم مثل غذا خوردن، اصول خاص خودش را دارد، افزود: نوشیدن آب و مایعات نباید قبل از غذا یا در بین آن باشد. نوشیدن آب و مایعات را باید به یک ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از غذا موکول کرد.

این متخصص طب سنتی خاطر نشان کرد: مایعات، به ویژه آب هر چه سردتر باشند، آسیب بیشتری برای بدن به همراه دارند، در نتیجه دمای مایعات باید متعادل باشد؛ نوشیدن آب صبح‌ها به صورت ناشتا، اواسط خواب و پس از بیداری ناگهانی، بعد از استحمام، بعد از رابطه جنسی و بعد از ورزش مضر است. نوشیدن آب باید به اندازه نیاز و در حد رفع تشنگی باشد. خود تشنگی می‌تواند به بدن آسیب وارد کند. بنابراین توصیه می‌شود افراد از نوشیدن بیش از اندازه آب یا تشنه ماندن خودداری کنند.

وی انتخاب نوع غذا در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب را مهم دانست و افزود: استفاده بیش از اندازه از غذاهایی که طبع سرد، بویژه طبع سرد و تر دارند در تمامی افراد، به خصوص افراد سرد مزاج مشکلات گوارشی به همراه دارد و می‌تواند باعث ابتلا به کبد چرب شود.

بهادری اضافه کرد: انواع ترشی، لبنیات، به ویژه ماست و دوغ، آلو، هلو، مرکبات، گیلاس، آلبالو، خیار، گوجه و… همگی باید در حد اعتدال مصرف شوند؛ چون استفاده بیش از اندازه آنها مشکل‌ساز است.

وی افزود: استفاده بیش از اندازه از غذاهای غلیظ و لزج مانند کله پاچه، حلیم، آش رشته، ماکارونی، لازانیا، پاستا، بامیه، فست فودها، برنج و ماهی (سرد و تر و لزج) و… در ایجاد اختلال سوء هضم و ابتلا به کبد چرب نقش دارند. همچنین استفاده زیاد و مکرر از شیرینی‌های چرب و غلیظ، مانند انواع شیرینی‌های قنادی می‌تواند باعث کبد چرب شود.

وی با بیان اینکه افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند، باید حجم غذای خود را کاهش دهند و از پرخوری بپرهیزند، بیان کرد: روزه‌داری در بهبود وضعیت این افراد تاثیر زیادی دارد. غذای شب باید سبک و با حجم کم باشد، همچنین بین صرف وعده شام تا خواب حداقل دو ساعت فاصله ایجاد شود. این دسته از افراد باید از خوردن غذاهای سرد پرهیز کنند.

بهادری خاطر نشان کرد: استفاده از ادویه‌هایی مثل زیره، زنجبیل، سیاهدانه، آویشن، نعنا، فلفل، دارچین، میخک و هل در غذاها به دلیل خاصیت گرمی می‌تواند مفید واقع شود. این ادویه‌ها در تقویت کبد هم نقش دارند. افرادی که تمایل به مصرف ماست و دوغ دارند، باید ماست را به صورت چکیده و در حجم کم مصرف کنند و دوغ را با استفاده از ماست چکیده درست کنند. همچنین مصرف سبزیجات و زیتون همراه با غذا ایرادی ندارد، ولی ماست نباید همراه با غذا مصرف شود.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: استفاده از نبات و عسل هم در برطرف کردن سردی می‌تواند مفید باشد؛ به طور کلی استفاده از غذاهای گرم توصیه می‌شود، ولی نباید در استفاده از غذاهای گرم هم افراط شود.

وی با بیان اینکه  افراد مبتلا به کبد چرب باید از خوردن غذاهای پر رطوبت مثل شیر، میوه‌های آبدار و لبنیات پرهیز کنند یا آنها را با مصلح استفاده کنند، افزود: برای مثال مصلح ماهی، ادویه‌هایی مثل زعفران، فلفل و دارچین است. کباب کردن ماهی و استفاده از ماهی جنوب هم می‌تواند در کاهش سردی و رطوبت موثر باشد.

بهادری به مبتلایان کبد چرب توصیه کرد که برای تقویت کبد از پسته، بادام و فندق استفاده کنند و افزود: این افراد باید روزانه پنج عدد فندق، پنج عدد بادام و سه عدد پسته بخورند. مواد غذایی دیگر وجود دارند که برای کبد مفیدند. برای مثال انجیر و مویز. همچنین ترب و فندق نیز به باز شدن انسداد کبد کمک می کند.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: مبتلایان به کبد چرب به جای استفاده از آب بهتر است ماءالعسل (ترکیب آب و عسل) بنوشند؛ این افراد می‌توانند گاهی اوقات به جای آب، عرق کاسنی و شاتره بنوشند و به نسبت مساوی عرق کاسنی و شاتره را با یکدیگر ترکیب کنند. البته استفاده از رازیانه تنها به خانم‌ها توصیه می‌شود و آقایان نباید از آن استفاده کنند. اگرچه میوه‌های شیرین مثل توت و مویز برای کبد مفیدند، ولی نباید در مصرف آنها افراط کرد.

وی همچنین به افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند توصیه کرد که نباید از گوشت‌های غلیظ استفاده کنند و گفت: گوشت گاو، گوساله و شتر در گروه گوشت‌های غلیظ قرار می‌گیرند و نباید مصرف شوند. گوشت گوسفند، مرغ محلی و بلدرچین گزینه های خوبی هستند.

بهادری افزود: خوردن نخودآب که به همراه ادویه‌جات گرم مثل دارچین و زعفران درست شود و در آن شوید وجود داشته باشد، می‌تواند غلظت مواد داخل کبد را کم کند. برای درست کردن نخودآب می‌توان از آب گوشت، نخود، برنج و گوشت استفاده کرد. یکی دیگر از سبزی‌هایی که باعث تقویت کبد می‌شود، شنبلیله است که استفاده از آن در غذاها به بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، از آنجا که بیماری کبدچرب از جمله بیماری های خاموش و بی‌نشانه است، پیشگیری از ابتلا به آن در اولویت‌ها قرار می‌گیرد، زیرا این بیماری معمولا زمانی خود را نمایان می‌کند که ذرات چربی بخش زیادی از سلول‌های کبدی را به خود درگیر کرده‌اند.

انتهای پیام


در این مقاله با رژیم غذایی درمان کبد چرب بیشتر آشنا می‌شویم تا با یکی از شایع‌ترین بیماری‌های این سال‌ها مقابله کنیم.

کبد یکی از ارگان‌های حیاتی بدن انسان است که پالایش همه مواد غذایی خورده شده را بر عهده می‌گیرد. کبد چرب یک بیماری پیشرونده و مزمن است که باید درمان و کنترل آن را جدی بگیریم.  سبک زندگی سالم و اعتدال و میانه روی در رژیم غذایی بهترین راه برای حفظ سلامت کبد است.

کبد چرب چیست؟

بدن در بسیاری از مناطق چربی را به عنوان انرژی و عایق بدن ذخیره می‌کند. کبد تا حدودی از چربی تشکیل شده است، اما اگر مقدار چربی در کبد خیلی زیاد باشد، ممکن است نشانه‌ای از بیماری کبد چرب باشد. به جمع شدن چربی در کبد اصطلاحاً کبد چرب می‌گویند. در حالت طبیعی چربی در کبد وجود دارد، اما اگر این میزان از چربی بیش از ۵ یا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب می‌شود.

کبد چرب یک بیماری درمان پذیر است ولی بعضی اوقات می‌تواند اثرات و عوارض خطرناکی داشته باشد. کبد چرب معمولاً نشانه و علامتی نداشته و باعـث آسیبی همیشگی و برگشت پذیر نمی‌شود.

دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: بیماری کبد چرب الکلی و بیماری کبد چرب غیرالکلی. همچنین ممکن است به دلیل بارداری بیماری کبد چرب در زنان رخ دهد. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می‌رساند، این بیماری امکان دارد نتیجه بسیاری از بیماری‌ها و یا رژیم‌های بد تغذیه‌ای در بدن ایجاد شود.

انباشته شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود. مصرفی برخی داروها، چاقی و یا اضافه وزن، کم تحرکی و مصرف مشروبات الکلی منجر به بروز کبد چرب می‌شوند. هنگامی که کبد قادر به انجام وظایف خود (در اثر بیماری کبد چرب) به طور مؤثر نباشد، فرد را در معرض خطر و مشکلات دیگر در سراسر بدن قرار می‌دهد. درمان اولیه برای بیماری کبد چرب مربوط به تغییر در رژیم غذایی و ورزش است، اگرچه ممکن است بعضی از افراد برای درمان بیشتر به پزشک متخصص گوارش و کبد مراجعه کنند.

رژیم غذایی درمان کبد چرب

یکی از راه‌های اصلی درمان بیماری کبد چرب، صرف نظر از نوع آن، با رژیم غذایی است. همان‌طور که از نام آن پیداست، بیماری کبد چرب به این معنی است که شما در کبد بیش از حد چربی دارید. در بدن سالم، کبد به حذف سموم کمک می‌کند و پروتئین گوارشی صفرا را تولید می‌کند. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می‌رساند و از کارکردن طبیعی آن جلوگیری می‌کند. به طور کلی، رژیم غذایی درمان کبد چرب شامل موارد زیر است:

  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات
  • گیاهان دارای فیبر زیاد مانند حبوبات و دانه‌های کامل
  • میزان حداقلی قند، نمک، چربی ترانس، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و چربی اشباع شده
  • فاقد الکل

رژیم غذایی کم چرب و کم کالری می‌تواند به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند. در حالت ایده آل، اگر شما اضافه وزن دارید، باید حداقل ۱۰ درصد وزن بدن خود را از دست بدهید.

غذاهای مجاز در رژیم غذایی درمان کبد چرب

رژیم غذایی درمان کبد چرب شامل انواع مختلفی از غذاها می‌شود. کاهش کالری و خوردن فیبر زیاد و غذاهای طبیعی یک نقطه شروع خوب برای آغاز درمان کبد چرب است. خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر و پروتئین می‌تواند به بدن کمک کند تا انرژی کامل داشته باشد. غذاهایی که التهاب را کاهش می‌دهند یا به بدن در کاهش التهاب کمک می‌کنند نیز اهمیت دارند.

بعضی از مردم به دنبال برنامه رژیم خاصی مانند رژیم غذایی گیاهی یا رژیم مدیترانه‌ای می‌روند. متخصص تغذیه اغلب می‌تواند به فرد کمک کند یک برنامه رژیم غذایی درمان کبد چرب مناسب برای سلیقه‌ها، علائم و وضعیت سلامتی خود داشته باشید.

علاوه بر دستورالعمل‌های اساسی و رژیم‌های غذایی خاص، غذاهای خاصی نیز وجود دارد که ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کبدی چرب مفید باشد، شما می‌توانید با گنجاندن آنها در سبد غذایی خود، از رژیم غذایی درمان کبد چرب پیروی کنید. از غذاها و گیاهان موجود در رژیم غذایی کبد چرب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رژیم غذایی درمانی کبد چرب

سیر

سیر یکی از مهم‌ترین رژیم‌های غذایی درمانی کبد چرب است و ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفید باشد. مطالعات پزشکی نشان داده که مکمل‌های پودر سیر به کاهش وزن و چربی بدن افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک می‌کند.

کلم بروکلی

خوردن انواع سبزیجات مختلف برای بیماری کبد چرب مفید است، اما بروکلی یکی از سبزیجات است که فرد باید در مورد گنجاندن آن در رژیم غذایی به آن فکر کند. مصرف طولانی مدت کلم بروکلی باعث جلوگیری از افزایش چربی در کبد می‌شود.

چای سبز

استفاده از چای سبز برای اهداف دارویی روشی است که از هزاران سال پیش تاکنون ادامه دارد چای سبز به کاهش میزان چربی بدن و چربی خون کمک می‌کند. سطوح آنتی‌اکسیدانی در چای سبز نیز ممکن است برای کاهش التهاب بدن و کبد مفید باشد.

رژیم غذایی درمانی کبد چرب

بادام زمینی

کبد چرب در مراحل آخر بیماری، درمان کامل ندارد و تنها می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. مصرف چربی اشباع عملکرد کبد را با مشکل مواجه می کند. از طرفی ارگان‌های داخلی بدن نیاز به چربی‌های خوب و غیر اشباع دارند تا بتوانند املاح و ویتامین‌های لازم را دریافت و جذب کنند.

بادام زمینی حاوی مقادیر بالای چربی‌های غیر اشباع و مفید برای سلامتی بدن است که هیچ آسیبی به کبد و ارگان‌های حیاتی بدن نمی رساند. تاثیر بادام زمینی در کاهش وزن شگفت انگیز است. بیماران با یک رژیم لاغری حاوی بادام زمینی و کم کردن میزان چربی مضر بدن می توانند فشار به کبد را کم کرده و روند درمان را تسهیل کنند.

گردو

گرود غنی از امگا ۳ است و گنجاندن آن در رژیم غذایی درمان کبد چرب لازم و ضروری است. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن گردو پیشرفت‌های عملکرد کبدی را در افراد مبتلا به بیماری کبدی چرب غیر الکلی بهبود می‌بخشد.

رژیم غذایی درمانی کبد چرب

اسیدهای چرب امگا ۳

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، افزایش چربی‌های کبدی و میزان کلسترول HDL را بهبود می‌بخشد. خوردن غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به کاهش چربی کبد کمک کند. این غذاها شامل ماهی قزل‌ آلا، ساردین، گردو و تخم کتان می‌شوند که شما می‌توانید آنها را در رژیم غذایی درمان کبد چرب خود بگنجانید.

آووکادو

آووکادو غنی از چربی‌های سالم است، اما حاوی مواد مغذی ضدالتهابی و فیبر محلول است که می‌تواند به کاهش قند خون و استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند.

پروتئین سویا یا پروتئین وی (آب پنیر)

بعضی از پروتئین‌ها می‌توانند بدن را در مقابل بیماری کبد چرب محافظت کنند. به نظر می‌رسد پروتئین سویا و آب پنیر برای کمک به توازن اثرات مصرف کربوهیدرات ساده و کاهش میزان قند خون مفید باشند. مصرف این پروتئین‌ها همچنین به بدن کمک می‌کند که توده عضلانی را حفظ کند و وزن کلی را کاهش دهد.

رژیم غذایی درمانی کبد چرب

قهوه

نوشیدن قهوه یک مراسم صبحگاهی برای بسیاری از مردم است، اما ممکن است مصرف قهوه بیشتر از آن چیزی باشد که به نظر می‌رسد. قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که یک ترکیب قوی و دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی است. همچنین قهوه باعث کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود.

به نظر می‌رسد قهوه به محافظت از بدن در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک می‌کند. اضافه کردن قهوه به رژیم غذایی، ممکن است علاوه بر رژیم غذایی درمان کبد چرب برای افراد بیمار، برای سایر افراد نیز عالی و پیشگیرانه باشد.

غذاهای ممنوعه در رژیم غذایی درمان کبد چرب

اضافه کردن غذاهای سالم به رژیم غذایی درمان کبد چرب، یکی از راه‌های مدیریت بیماری کبد چرب است. با این حال، برای افرادی که مبتلا به بیماری کبد چرب هستند و غذاهای خاصی را مصرف می‌کنند، محدود کردن مصرف برخی از غذاها اهمیت زیادی دارد.

رژیم غذایی درمان کبد چرب

شکر و قند

قند و شکر می‌تواند به افزایش قند خون و افزایش چربی در کبد کمک کند. در رژیم غذایی درمان کبد چرب باید از مصرف قند و شکر در غذاها و محصولات فرآوری شده اجتناب کرد. قندهای اضافه شده در غذاهای بسته بندی، محصولات پخته شده و حتی قهوه و چای خریداری شده وجود دارند. اجتناب از قندهای دیگر، از جمله فروکتوز و شربت ذرت، همچنین می‌تواند به کمترین مقدار چربی در کبد کمک کند.

الکل

الکل یک عامل خطر مهم برای افرادی است که بیماری کبدی چرب دارند. الکل بر کبد تأثیر می‌گذارد و باعث بیماری کبد چرب الکلی و سایر بیماری‌های کبدی مانند سیروز کبدی می‌شود. فرد مبتلا به بیماری کبد چرب باید الکل را از رژیم غذایی خود حذف کند.

رژیم غذایی درمان کبد چرب

دانه‌های تصفیه شده

دانه‌های پردازش شده و تصفیه شده در نان سفید، ماکارونی و برنج سفید وجود دارد. این دانه‌های بسیار پردازش شده‌اند فیبر خود را از دست داده‌اند که می‌تواند قند خون را به سرعت افزایش دهند.

غذاهای سرخ شده یا شور

غذاهای سرخ شده یا شور ممکن است کالری بدن را افزایش داده و خطر افزایش وزن را در پی داشته باشند. اضافه کردن ادویه‌جات اضافی و گیاهان به وعده غذایی یک راه عالی برای ساخت غذاهای طعم دهنده بدون نمک است.

گوشت

گوشت قرمز، حاوی چربی‌های اشباع بالا است که باید افرادی بیماری کبد چرب دارند، سعی کنند از آن اجتناب کنند. گوشت سفید، ماهی، مرغ جایگزین خوبی برای گوشت قرمز است، اما گوشت ماهی ممکن است بهترین انتخاب باشد.

متخصص گوارش و کبد و صفرا

تغییر سبک زندگی برای درمان کبد چرب

ورزش منظم برای کسانی که بیماری کبد چرب دارند، مهم است زیرا علائم بیماری را کاهش می‌دهد. ورزش منظم برای همه مهم است، اما برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفیدتر است. از دست دادن وزن بیش از حد و حفظ شکل بدن با ورزش ممکن است به کاهش علائم بیماری کبد چرب کمک کند.رژیم غذایی درمانی کبد چرب

حتی ۳۰ دقیقه تمرین متوسط ​​۳ تا ۵ بار در هفته می‌تواند به فرد کمک کند که احساس راحتی بیشتر و علائم بیماری کم‌تری داشته باشد. ورزش، همراه با رژیم غذایی درمان کبد چرب، می‌تواند به شما در کاهش وزن اضافی و کنترل بیماری کبد چرب کمک کند. میزان چربی اشباع شده و قندتان را برای کنترل سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون خود کنترل کنید.

اگر رژیم غذایی و ورزش برای کاهش کلسترول شما کافی نیست، از پزشک خود در مورد مصرف دارو مشورت بگیرید. دیابت و بیماری کبد چرب اغلب با یکدیگر همراه می‌شوند. رژیم غذایی و ورزش می‌تواند به شما در کنترل هر دو شرایط کمک کند. اگر قند خون شما هنوز هم بالا باشد، پزشک شما می‌تواند دارو را برای کاهش آن تجویز کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

اگر رژیم غذایی و ورزش به اندازه کافی برای کنترل علائم بیماری کبد چرب مفید نباشند، ممکن است زمان آن باشد که به دیدن یک پزشک متخصص بروید. پزشک می‌تواند یک تجزیه و تحلیل کامل از شرایط شما و سطح بیماری بکنید و دارو برای کنترل بیماری تجویز کند یا فرد را به یک متخصص تغذیه راهنمایی کند تا بتواند یک برنامه رژیم غذایی درمان کبد چرب را برای او تدوین کند. شما می‌توانید برای بررسی شرایط و سطح بیماری کبد چرب به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید،

منابع:

healthline

medicalnewstoday

سوالات پزشکی و مشاوره رایگان

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
دریافت نوبت از پزشک متخصص


بهترین میوه و سبزیجات برای کبد چرب

کبد چرب ، مشکلی که این روزها آمار مبتلایان به آن به طور نگران کننده ای در حال افزایش و سن ابتلا به آن به طور نگران کننده تری در حال کاهش است پس هر کسی می تواند با بی توجهی به سبک زندگی و تغذیه ی خود در معرض ابتلا به آن باشد .

گفتنی است از هر 10 ایرانی، 3 نفر به کبد چرب مبتلا هستند و این آمار، زنگ خطر ها را درباره شیوع گسترده این بیماری در جامعه به صدا درآورده است، زیرا گرچه ممکن است این بیماری در ابتدا عوارضی در بدن ایجاد نکند، اما اگر تحت درمان مناسب قرار نگیرد، می تواند به التهاب و نارسایی جدی کبد منجر شود.

بیماری کبد چرب درمان کامل و مقطعی ندارد اما با مصرف مواد غذایی سالم و داشتن یک تغذیه خوب و مناسب انجام فعالیت های ورزشی می توان روند آن را تا حد قابل توجهی کنترل و کند نمود و از پیشرفت آن پیشگیری کرد و همین مورد یعنی تاثیر عالی تغذیه خود یکی از امیدوارکننده ترین بخش های درمانی برای فرد مبتلا به کبد چرب است ؛

در این بخش از سلامت نمناک درست به همین مسئله خواهیم پرداخت یعنی بهترین خوردنی های طبیعی یعنی میوه و سبزیجات برای افرادی که کبد چرب دارند.

میوه کبد چرب

میوه و سبزیجات مفید برای کبد چرب 

عواملی متفاوت با آنچه می دانید که به کبد آسیب می رسانند

  • ادرار نکردن هنگام بیدار شدن از خواب
  • زیاده روی در غذا خوردن
  • صبحانه خوردن با عجله
  • دیر خوابیدن در شب و دیر بیدار شدن در صبح
  • استفاده بیش از اندازه رنگ های مصنوعی موجود در مواد غذایی ؛ قندهای مصنوعی، ادویه ها و به طور کلی استفاده از خوراکی هایی که موجب از دست رفتن مواد مغذی مفید از بدن می شود.
  • مصرف نامناسب روغن و غذاهای سرخ شده به خصوص فست فود
عوامل مضر برای کبد

عوامل آسیب رسان های کبد

بهترین میوه ها برای کبد چرب

آووکادو

اگر قصد دارید کبد چرب تان را از شر چربی ها نجات دهید می توانید این میوه را نیز به سبد غذایی تان اضافه کنید، در نظر داشته باشید که ترکیبات موجود در آووکادو باعث کاهش سلول های چرب تجمع یافته در این ارگان شده و باعث بهبود عملکرد آن می شوند.

درمان کبد چرب با سیب سبز

سیب سبز یکی از سالم ترین و مفیدترین سیب ها و البته میوه ها محسوب می شود ؛ سیب و به خصوص سیب سبز باعث پاکسازی کبد می شود ؛ توصیه می شود که سیب را با پوست میل کنید به این دلیل که سیب دارای مواد معدنی مفیدی است که با چربی ها مقابله کرده و فلزات سنگین را از بدن دفع می کند.

گریپ فروت و دارابی

یکی دیگر از میوه های مشهور برای کبد چرب گیرپ فروت است . گریپ فروت و دارابی یا پوملو نیز مثل لیموترش جزو میوه های مفید کبد و ناجی کبد چرب هستند. گریپ فروت حاوی آنزیمی است که باعث تحریک کبد شده و چربی ها و توکسین ها را دفع می کند.دارابی حاوی میزان زیادی اسید مالیک و کاراتنوئید است که این دو ترکیب باعث تقویت و تمیزی کبد می شوند.

پاپایا

میوه و دانه ی پاپایا برای درمان بیماری کبد چرب مفید است و در چربی سوزی نیز مؤثر است

پاپایا برای کبد

پاپایا مفید برای کبد چرب 

لیموترش با تاثیر فوق العاده برای کبد چرب

چنانچه می خواهید مراقب کبد خود باشید یا دچار کبد چرب شده اید به این کار بسنده نکرده و لیموترش را به رژیم غذایی تان نیز اضافه کنید.آب لیموترش تازه را در یک لیوان آب داغ بریزید و اول صبح بطور ناشتا بنوشید (البته اگر ناراحتی معده ندارید) این کار باعث می شود کبد پاک شود و عمل سم زدایی و تصفیه آن افزایش یابد.

همچنین تولید صفرا را تحریک کرده، معده و روده را پاک می کند و حرکات روده ای را افزایش می دهد. توجه داشته باشید که مرکبات به طور کلی باعث پاکسازی کبد می شوند چون سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند.

درمان کبد چرب با آرتیشو (کنگرفرنگی)

آرتیشو تولید صفرا را افزایش می دهد و برای کبد چرب مفید است یکی از کارهای صفرا این است که سموم بدن را از طریق روده پاک می کند. جالبق است بدانید که مطالعات ثابت کرده است که 30 دقیقه بعد از خوردن مقداری آرتیشو، ترشح صفرا تا 100 درصد افزایش می یابد.

موز

وجود پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز، آن را به میوه ای مفید برای تصفیه ی کبد تبدیل کرده است برای همین موز را به عنوان یکی از میوه های مفید برای کبد چرب پیشنهاد می کنند ؛ مصرف موز به هضم مواد غذایی کمک می کند و فلزات سنگین و سموم را از بدن می زداید.

درمان کبد چرب با گردو

مقادیر زیاد اسید آمینه ال آرژنین در گردو به کبد کمک می کند تا پاکسازی شده و ضمنا منبع خوبی از گلوتاتیون و امگا 3 است که برای پروسه ی سم زدایی طبیعی کبد سودمند است. ویتامین E موجود در مغزهایی چون گردو، علائم بیماری های کبد ناشی از چاقی را به طرز چشم گیری کاهش می دهند.

گردو برای کبد

گردو موثر در درمان کبد چرب 

بادام زمینی

یکی از غیرمنتظره ترین حاضرین در این لیست بادام زمینی است ولی باور داشته باشید که این مغز خوشمزه برای کبد چرب مفید است البته با روش استفاده خاص . بادام زمینی برای پیشگیری از بیماری کبد چرب، مهار اشتهای کاذب است.

به این ترتیب با مصرف چند عدد بادام زمینی در طول روز به فواصل معین و دریافت مواد مغذی ضروری و احساس سیری، میل به خوردن تنقلات ناسالم و پر خوری که از عوامل اصلی ابتلا به کبد چرب است، به شدت کاهش می یابد.

بادام تلخ

با مصرف بادام تلخ می توانید کبد را توصیه کنید و لکه های صورت را از بین ببرید ؛ البته دقت داشته باشید که این نوع بادام همچنین برای معده های ضعیف و سرد خوب نیست و افرادی که معده ضعیف دارند بهتر است بادام را با شکر بخورند.

عناب

تحقیقات نشان داده است که عناب می تواند از کبد در برابر برخی بیماری ها محافظت کند.مصرف میوه عناب باعث کاهش چشمگیر سطوح آنزیم های کبدی می شود.

خربزه و طالبی

خربزه و طالبی هم برای باز کردن منافذ کبد مفید میباشد البته نباید بی رویه مصرف شوند.

میوه مخصوص کبد چرب

طالبی مفید کبد چرب 

سبزیجات مفید برای کنترل و کاهش شدت کبد چرب

انواع کلم

بروکلی، گل کلم، کلم قمری، کلم پیچ و کلم بروکسل در صدر سبزیجات مفید برای کبد چرب قرار می گیرند چرا که کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد بوده و دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می کنند و باعث می شوند کبد آنزیم هایی را تولید کند که برای انجام فرآیند سم زدایی لازم هستند.

چغندر

چغندر تصفیه خون را تقویت کرده و فلزات سنگین را در بدن جذب می کند.

رزماری

رزماری باعث افزایش ترشح صفرا می شود به طوری که کبد را تمیز و به عملکرد خوب آن کمک می کند ، برای کنترل کبد چرب 15 گرم برگ خشک رزماری را در یک لیتر آب ریخته و 15 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و روزانه چند فنجان از آن میل کنید.

درمان کبد چرب با تغذیه

درمان کبد چرب با رزماری و چغندر