فیلم و سریال

سریال ایرانی هندی همسفر خورشید

کیهان ملکی در کنار دخترش ژرفا

کیهان ملکی بازیگر نقش سید مجتبی در سریال هندی – ایرانی همسفر خورشید با انتشار عکسی از خودش و دخترش در صفحه شخصی اش نوشت:

 ژرفای من

کیهان ملکی و دخترش

عکس کیهان ملکی و دخترش ژرفا

کیهان ملکی در کنار دخترش

کیهان ملکی و دخترش


به گزارش خبرگزاری مهر، علی شاه‌حاتمی کارگردان سریال تلویزیونی «همسفر خورشید» که به تازگی تصویربرداری این سریال را در هند به پایان رسانده است، درباره آخرین وضعیت این اثر گفت: تدوین این سریال توسط بهزاد بهزادپور آغاز شده و ساخت موسیقی آن نیز به یکی از آهنگسازان به نام سینمای هند رسیده است.

وی ادامه داد: «همسفر خورشید» سریالی با محوریت امام رضا (ع) است و قصه درباره نوجوانی به نام علی است که از مسلمانان هند است و به همراه خواهر و عمه‌اش در یکی از محله‌های فقیرنشین بمبئی زندگی می‌کند. او که به بیماری تنفسی دچار است، بارها نام امام رضا (ع) را از عمه‌اش شنیده است و می‌داند آرزوی عمه این است که برای زیارت و درخواست شفا به زیارت حرم این امام بزرگوار برود، اما عمه علی بیمار می‌شود و امید به زنده بودنش نیست. آرزوی عمه ممکن است هرگز برآورده نشود و علی می‌خواهد برای او کاری بکند.

کارگردان سریال تلویزیونی «خوش رکاب» افزود: بعد از اتمام تدوین این سریال تلویزیونی ما به هند سفری خواهیم داشت تا موسیقی متن کار را بر اساس موضوع و داستان فیلم بسازیم. آنچه ما در نظر داریم استفاده از موسیقی تلفیقی هندو، ایرانی است. چرا که شخصیت اصلی این سریال یک هندی است و بخش اعظمی از این اثر در هندوستان تصویربرداری شده اما از آنجا که این فرد به ایران سفر می‌کند می‌بایست موسیقی با حال و هوا و فضای موسیقایی ایرانی نیز همخوانی داشته باشد.

به گزارش مهر، بخش‌های مربوط به ایران که حدود ۴۰ درصد سریال را شامل می‌شود در خرمشهر، یزد، مشهد و چند شهر دیگر تصویربرداری شده و تدوین این بخش‌ها نیز انجام شده است.

داستان مجموعه «همسفر خورشید» از بمبئی شروع می‌شود و در ایران ادامه پیدا می‌کند. ابتدا صحنه‌های مربوط به ایران با بازی محمد کاسبی، یوسف مرادیان، سهند جاهدی و جانو سینک تصویربرداری شده است.

شخصیت اصلی سریال «همسفر خورشید» یک نوجوان ۱۵ ساله هندی است که نقش او را نوجوانی به نام جانو سینک برعهده داشته است. همچنین به گفته کارگردان ۲۰ بازیگر مطرح سینما و تلویزیون هند در این کار حضور داشته‌اند که اسامی آنها به زودی منتشر می‌شود.

سریال «همسفر خورشید» در ۱۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای پخش در دهه کرامت زیر نظر مرکز امور نمایشی سیما (سیمافیلم) تولید می‌شود.

دهه کرامت از ۱ ذی القعده همزمان با ۲۵ مرداد آغاز می‌شود.


حسن گروسی مدیر شبکه قرآن در حاشیه بازدید از پشت صحنه فیلم تلویزیونی «بعد از آن شب» ویژه 22 بهمن در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامه‎های ویژه نوروز و سال تحویل توضیح داد: از آنجایی که ممکن است مجری برنامه سال تحویلمان تغییر کند فعلا از بردن نام او پرهیز می‌کنم. امسال ما تقارن عید با ایام فاطمیه را داریم و عمده محور برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما معرفی فضایل حضرت زهرا (س) در تمام حوزه ها است. ضمن اینکه برنامه های جذابی طراحی شده که انشالله با رضایتمندی مخاطبان همراه خواهد بود.

تنها مشکل ما مالی است

وی با بیان اینکه این شبکه هم مثل دیگر شبکه ها دارای گروه فیلم و سریال است، اظهار کرد: از ابتدای تاسیس شبکه قرآن و معارف سیما کارهای خوبی تولید شده ولی شاید حجم این کارها زیاد نبوده است. در دوره مسئولیت من یکی از برنامه‌ریزی هایمان این بود که بتوانیم در حوزه فیلم و سریال فعالیت کنیم بنابراین جلسات شورای نمایش ما فعال است و گروهی از متخصصان و مشاوران ما در این حوزه در حال فعالیت هستند. توقع بیننده نیز از شبکه ما بالا رفته است.

مدیر شبکه قرآن ادامه داد: یکی از نیازهای جدی مردم در حوزه فیلم و سریال است که ما در این زمینه نسبت به سایر برنامه هایمان عقب تر هستیم و فعالیت هایمان در آن مثل برنامه های اجتماعی یا مستند نمود جدی نداشته است. عمده دلیل این موضوع نیز معضلات مالی است و اگر این مشکلات ما حل شود به مخاطبان نوید می دهیم که به زودی شاهد یک تحول جدی خواهیم بود. چرا که ما تصمیم داشتیم نهضتی در تولید تله فیلم و سریالهای قرآنی راه اندازی کنیم.

ظلم بزرگ دولت احمدی نژاد به صدا و سیما

دبیر شورای معارف سیما اعلام کرد: با تعدادی از کارگردانان مشهور صحبت کرده ایم. انصافا همه انگیزه دارند به شبکه قرآن کمک کنند. تعدادی از فیلمنامه نویسان کار خود را آغاز کرده اند و اگر مشکل مالی حل شود می توانیم کارها را پیش ببریم. گرچه دولت آقای احمدی نژاد ظلم بزرگی در خصوص بودجه به صدا و سیما کرد. من آدم سیاسی نیستم و برای همین با صراحت حرف می زنم. وقتی 300 میلیارد تومان از بودجه صدا و سیمایی که در خط مقدم جنگ نرم رسانه ای است، ما ناخواسته با مشکلاتی روبرو می شویم که به خاطر کم لطفی رییس جمهور سابق است.

گروسی با بیان اینکه از دولت جدید انتظار دارند در حوزه قرآن و معارف کمک کند، تصریح کرد: بودجه متاسفانه خوب توزیع نشده و از رقمی که به ارگان های مختلف تعلق گرفته تنها 5 درصد به صدا و سیما رسیده است. کار کردن به این شکل سخت است.

وی ادامه داد: با دیدن اقبال مردم، مسئولان قرآنی متوجه شدند با برخی تغییر رویکردها می شود مخاطب جذب کرد و بیننده عام را پای تلویزیون نشاند. اکنون بیننده ما فقط قشر مذهبی و متدین نیست. گرچه این افراد روی سر ما هستند و ما برای همان ها برنامه می سازیم. غیر از این افراد در  فاصله یکی دو سال گذشته بینندگان عام به ویژه از قشر جوان مخاطب شبکه قرآن و معارف شده اند.

ساخت سریال «همسفر خورشید» در هند

مدیر شبکه قرآن با اعلام اینکه فعالیت های نمایشی این شبکه را به طوری جدی آغاز کرده اند، یادآور شد: به زودی سریالی در ارتباط با حضرت رضا (ع) با نام «همسفر خورشید» به آنتن خواهد رسید و کارهای آن در حال انجام است. فعلا از گفتن تاریخ دقیق کلید خوردن کار چیزی نمی گویم. علی شاه حاتمی کارگردانی این سریال را برعهده دارد.

وی افزود: بیش از 50 درصد کار در هند تصویربرداری می شود. فیلمنامه از ابتدا داستان را در هند طراحی کرده و قصه در آنجا آغاز می شود و در حرم حضرت رضا (ع) به پایان می رسد.

دبیر شورای معارف سیما خاطرنشان کرد: این کار سطحی بالاتر از سریال «سرگشته» خواهد داشت گرچه باز هم دارای بودجه خیلی بالایی نیست. غربتی که برنامه های قرآنی و معارفی در کشور ما نه فقط در رسانه دچار آن هستند، باعث می شود برای آن پول خوبی ندهند. در عرصه کار ما به این دلیل که مسئولان رسانه خود را قرآنی می دانند کمک بیشتری می شود اما در برخی حوزه های هنری از آن رو گاهی کارهای خوبی ارائه نمی شود که ما مشکل بودجه داریم.

مشکل بودجه رفع شود همه چیز بهتر می شود

گروسی تصریح کرد: شاید اگر دو سال پیش که من به شبکه قرآن و معارف آمده بودم از من سوال می کردند این طور قرص و محکم جواب نمی دادم. چون با خودم می گفتم درست است بیست و چند سال سابقه فعالیت در سازمان را دارم اما باید فضای شبکه را ببینم و متوجه شوم می شود در آن کار کرد یا خیر.

وی متذکر شد: اما حالا قرص و محکم می گویم ما اکنون فقط مشکل بودجه داریم. این موضوع به خصوص در حوزه فیلم و سریال به چشم می خورد. اگر مشکلات بودجه شبکه قرآن و معارف سیما حل شود، حتما شبکه با موفقیت های جدی تری مواجه خواهد شد و میزان رضایتمندی مخاطبان بالاتر خواهد رفت. بنابراین خواهش می کنیم مسئولان قرآنی در این حوزه به ما کمک کنند.

هر شب یک تله فیلم یا سریال در شبکه قرآن

مدیر شبکه قرآن اعلام کرد: در حوزه تله فیلم نیز هر از گاهی فعالیت هایی انجام می شود و امیدوارم با حل شدن مشکلات مالی طوری جدول پخش شبکه را طراحی کنیم که هر شب یک تله فیلم یا سریال روی آنتن داشته باشیم.

گروسی در پاسخ به این پرسش که تصور می کنید در سالهای گذشته صدا و سیما برای تبدیل شدن به رسانه ملی و حکمفرمایی چند صدایی به جای تک صدایی چه تلاشی کرده، گفت: به نظر شما اکنون چند صدایی حاکم نیست؟ یکی از معیارهای اندازه گیری رسانه، مخاطبان آن است. امروز عموم مردم ما رسانه ملی را می بینند. اکنون گاهی برخی شلوغ می کنند که همه مردم پای ماهواره هستند اما واقعا اینطور نیست. ضمن اینکه اکنون دسترسی به ماهواره نیز صرفا از گذاشتن دیش بالای پشت بام نیست و افراد با اینترنت و تلفن همراهشان نیز می توانند به این شبکه ها دسترسی داشته باشند.

وی اذعان کرد: اکنون به خصوص سریال های ما از نظر تعداد بیننده در اوج قرار دارد. امروز کمتر کسی است که برای مثال «آوای باران» شبکه سه را تماشا نکند. تلویزیون برای همه اقشار کار می کند. وظیفه ما در شبکه قرآن و معارف معرفی اسلام و فرهنگ حقه تشیع است. با این حساب شاید فکر کنید ما بیننده اهل تسنن نداریم. در آخرین تحلیل ما در برنامه «شب آسمانی» بر اساس آنالیز پیامک های مردم دریافتیم 30 درصد مخاطبان ما سنی هستند.

مدیر شبکه قرآن با بیان اینکه اگر مقصود از این سوال مباحث سیاسی است، ادامه داد: به عنوان یک کارشناس رسانه به نظرم می رسد عملکرد صدا و سیما در این حوزه هم قابل قبول است.

به گزارش مهر، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما روز گذشته هفتم بهمن از پشت صحنه تله فیلم «بعد از آن شب» در خیابان اسکندری جنوبی به همراه جمعی از مدیران این شبکه بازدید کرد.

این فیلم موضوع گفتمان انقلاب اسلامی به کارگردانی علی میری رامشه، برای پخش در روز 22 بهمن از شبکه قرآن و معارف سیما ساخته می‌شود و داستان آن در سال 1327 می‌گذرد. در واقع داستان حول محور شخصیت امیر، جوان 25 ساله‌ای است که در جنوب شهر با خانواده خود زندگی می‎کند. او به علت مرگ پدر و تعطیلی مغازه کلیدسازی، در شرایط حکومت نظامی دچار مشکلات مالی شده و در راستای همین مشکلات وسوسه شده و دست به دزدی می‌زند اما…

سیدجواد هاشمی، مهدی امینی‌خواه، زهره حمیدی و سولماز آقممانی از جمله بازیگران این فیلم تلویزیونی هستند.


به گزارش خبرگزاری «حوزه»«همسفر خورشید» عنوان جدیترین ساخته علی شاه حاتمی کارگردان سینما و تلویزیون است که آثارش همیشه با محوریت موضوعات دینی و دفاع مقدس بوده است. این کار که در هند و ایران جلوی دوربین رفته داستان پسری است که در هند زندگی می کند و مادر بزرگش آرزوی زیارت امام هشتم (ع) را دارد، اما به دلیل بیماری این خواسته برایش مهیا نمی شود. برای همین پسر بچه با توجه به قولی که به مادر بزرگ خود داده از طرف وی نایب زیاره می شود.

خلاصه داستانی که به آن اشاره کردیم نشان می دهد، موضوع قصه کاملا دینی است، اما شکل روایت به زیبایی کار افزوده است. ابتدا به شکل روایی قصه اشاره می کنیم. در «همسفر خورشید» سعی شده، داستان، شکلی دراماتیک به خود گیرد، حتی در بسیاری از مواقع شکلی هندی به خود می گیرد، اما این اتفاق به هیچ وجه امری ناپسند نیست، چون اگر کارگردان بتواند به درستی مضمون مورد نظر را با بار دراماتیک بیان کند جذب مخاطب راضی کننده خواهد بود. اتفاقی که برای این کار رخ داده و تماشاگر آن را پذیرفته است.

بازیگران این سریال هم به نظرم جزو امتیازات خوب کارگردان است. این اتفاق هم درباره بازیگران هندی صدق می کند هم بازیگران ایرانی. در این میان بازی کیهان ملکی به عنوان روحانی فیلم بسیار خوب از کار در آمده است. به ویژه اینکه این بازیگر تا به امروز تجربه چنین نقشی را نداشته است، پس نقش آفرینی خوب وی نشان می دهد کارگردان هدایت خوبی به روی بازیگران داشته است، همچنین شخصیت پردازی که در فیلمنامه انجام شده بسیار با قصه همراه است.

در این مجموعه تلویزیونی ما شاهد پیچش فوق العاده در فیلمنامه نیستم، اتفاقی که برای این سریال ضرورتی نیز نداشت، چون شکل سریال، الزامی برای این کار ندارد. این روایت ساده هم به نوعی سبب مقبولیت قصه شده است، چون هر سلیقه و قشری این روایت ساده اما دوست داشتنی سریال را می پسندد.

بخش دیگری که از آن می توان به عنوان امتیاز نام برد، شکل تبلیغی است که در آن وجود دارد. یک روحانی شیعه که امام جماعت یکی از مساجد در هند است با مردم پیرامون خود ارتباط بسیار نزدیکی دارد و در مشکلات آنها سهیم شده و هر کاری که از دستش بر می آید برای آنها انجام می دهد. این نوع هم زیستی به وی کمک می کند آنچه تبلیغ می کند در عمل هم انجام شود. این رویکرد در حقیقت نوعی تبلیغ است که سعی دارد شکلی تاثیر گذار داشته باشد.

مطلب دیگر اینکه روحانی فیلم در مواقعی که مشکلات مردم را حل می کند لباس شخصی دارد. این مسئله به دیگران این نکته را می فهماند آنچه که وی انجام می دهد به خاطر شغلش نیست، بلکه وام دار آموزه هایی است که دین مبین اسلام به وی آموخته است. همچنین به دیالوگ های این سریال هم بر می گردد در آن با تیزهوشی آموزه های اسلامی تبلیغ شده و به نوعی نقدی نیز به برخی از ادیان که ریشه الهی نیز ندارند وارد می شود. این اتفاق در زمانی که یک پدر هندی می خواهد دختر خودش را بفروشد و روحانی «همسفر خورشید» با وی بحث می کند به خوبی مشخص است.

در کنار امتیازات مثبت فیلم باید نقدی هم به سریال داشت، آنهم استفاده بیش از حد از موسیقی است. این شکل از فیلمسازی را ما در کارهای ملودرام هندی مشاهده می کنیم، اما این فیلم یک اثر ایرانی است که از وجود بازیگران هندی بهره برده، بنابراین کارگردان نباید در این زمینه افراط می کرد، چون الزامی نداشت این اتفاق در فیلم روی دهد. درضمن تصویربرداری بسیار خوب سبب شده زیبایی ظاهری بیشتری برای سریال فراهم شود.