پزشکی و سلامت

کبد چرب در بارداری

خواص زردچوبه

زردچوبه

آشنایی با زردچوبه

زردچوبه یکی از پر کاربردترین ادویه ها در جهان می باشد که مانند نمک و فلفل سیاه در خیلی از غذاها استفاده می شود. طبع زردچوبه گرم و خشک است و زردچوبه بیشتر در هند و کشورهای جنوب شرق آسیا رشد می کند.

زردچوبه ادویه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این ادویه ارزشمند را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص زردچوبه در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص زردچوبه

بهبود کبد چرب

کبد چرب می تواند باعث ایجاد بیماری های مختلف شود. کورکومین موجود در زردچوبه برای سم زدایی کبد از داروها مفید می باشد و علاوه بر موارد گفته شده به درمان کبد چرب کمک می کند.

درمان جوش صورت و آکنه

خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی موجود در زردچوبه باعث می شود تا برای درمان آکنه و جوش بتوان از آن استفاده کرد. آکنه و جوش ممکن است در افراد مختلف بر روی پوست بروز کند. شما می توانید به کمک زردچوبه به درمان جوش صورت و آکنه بپردازید.

درمان پسوریازیس

به گفته محققان شما می توانید از زردچوبه برای درمان پسوریازیس کمک بگیرید. زردچوبه می تواند آنزیم های التهابی را مختل کند.

درمان آلزایمر

در طب سنتی از زردچوبه برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز استفاده می کنند. یکی از مواد طبیعی عالی برای درمان آلزایمر و زوال عقل زردچوبه است.

رفع سیاهی دور چشم

ترکیب کردن زردچوبه با آناناس می تواند برای رفع سیاهی دور چشم مفید باشد. شما می توانید این ترکیب را بر روی تیرگی دور چشم مالیده و سپس بعد از ده دقیقه آن را بشویید. این ترکیب باعث روشن شدن رنگ پوست دور چشم می شود.

جلوگیری از چروک صورت و دور چشم

طبق مطالعه ای که ژاپنی ها انجام داده اند ، زردچوبه از ایجاد چروک دور چشم و چروک پوست صورت جلوگیری می کند. زردچوبه می تواند باعث جوان سازی پوست شود.

لاغری و کاهش وزن

مطالعه نشان می دهد که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند به کاهش وزن انسان و لاغری کمک شایانی کند. زردچوبه باعث افزایش سرعت متابولیسم بدن انسان می شود و باعث چربی سوزی شده و سم زدایی از کبد را انجام می دهد.

درمان ترک کف پا

این ادویه دارای آبرسانی قوی بوده و می تواند در درمان ترک کف پا بسیار موثر باشد. شما می توانید مقداری روغن کرچک را با روغن نارگیل مخلوط کنید و مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. مواد آماده شده را بر روی کف پا بمالید و ۱۵ دقیقه بر روی محل مدنظر خود قرار دهید و سپس آن را با آب سرد بشویید.

خواص ماسک زردچوبه و عسل

ترکیب زردچوبه و عسل می تواند خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی داشته باشد و به بهبود زخم ها و ناراحتی های پوستی کمک کند. عسل نیز یک آبرسان قوی محسوب می شود. شما می توانید آن را به پوست خود بزنید تا طراوت در چهره شما موج بزند.

مناسب برای بارداری

کورکومین موجود در زردچوبه باعث اثر آرام بخشی بر عضله رحم در بانوان دارد. زردچوبه باعث تشکیل اندام های حیاتی جنین به ویژه ریه ها می شود. همچنین زردچوبه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها در دوران بارداری می شود. خانم هایی که در دروارن بارداری یبوست دارند می توانند از زردچوبه استفاده کنند. قند خون در بارداری یکی از عوامل خطرناک می باشد که با زردچوبه قابل درمان است.

درمان شوره موهای سر

شما عزیزان می توانید پودر زردچوبه را با روغن زیتون ترکیب کرده و به مدت ۲۰ دقیقه بر روی موی خود بمالید و سپس با آب و شامپو بشویید. این ترکیب می تواند شوره سر را درمان کند.

جلوگیری از ریزش مو

کورکومین موجود در زردچوبه باعث جلوگیری از ریزش موی سر می شود. ریزش موی سر را می توانید به کمک زردچوبه درمان کنید.

سلامت چشم

زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی بالا برای سلامت چشم می باشد. شما می توانید اختلالات چشم را به کمک این ادویه درمان کنید.

کنترل دیابت و قند خون

یکی از راه های درمان دیابت به صورت گیاهی و همچنین کنترل قند خون زردچوبه می باشد که شما می توانید از این درمان طبیعی برای کاهش قند خون و مقاومت به انسولین استفاده کنید. کورکومین موجود در زردچوبه ۴۰۰ برابر قوی تر از متفورمین است و برای پیشگیری از دیابت نوع دوم بسیار مفید است.

خواص ضد سرطان

مطالعات محققان نشان می دهد که کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان انواع سرطان های مختلف مفید است. شما می توانید سرطان کولن را به کمک این ادویه کاهش دهید.

سلامت قلب

کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان بیماری قلبی و عروقی بسیار مفید است و خطر حمله و سکته قلبی را کاهش می دهد.

درمان افسردگی

مطالعات نشان داده که کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان افسردگی مفید باشد. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه کورکومین می تواند ترشح سروتونین و دوپامین مغز را تحریک کند.

کاهش دادن فشار خون

تحقیقات نشان داده که کورکومین موجود در زردچوبه برای کاهش فشار خون بالا مفید می باشد.

سلامت معده و دستگاه گوارش

مشکلات گوارشی و معده می تواند مشکلات زیادی را برای انسان به وجود بیاورد. کورکومین موجود در معده برای درمان زخم معده، یبوست و سندروم روده تحریک پذیر مفید باشد. زردچوبه در بهبود هضم غذا موثر است.

درمان آرتروز و پوکی استخوان

کورکومین به عنوان یک ضدالتهاب قوی شناخته شده است و برای التهاب مفاصل می توانید از این ادویه استفاده کنید. شما می توانید برای درمان پوکی استخوان و آرتروز از این ادویه نهایت استفاده را ببرید.

بهبود مشکلات قاعدگی

یکی از بهترین روش ها برای درمان طبیعی مشکلات قاعدگی و سندروم پیش از قاعدگی زردچوبه می باشد.

درمان کلسترول و چربی خون

یکی از داروهای گیاهی برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون زردچوبه است. داروهای استاتین برای درمان چربی خون استفاده می شوند که به کلیه ها و کبد آسیب می رسانند ولی شما می توانید برای درمان کلسترول از این ادویه استفاده کنید.

خواص دمنوش ، جوشانده و چای زردچوبه

شما می توانید از چای و دمنوش و جوشانده زردچوبه برای مصارف دیگر استفاده کنید. چای زردچوبه برای درمان پوکی استخوان و آرتروز مفید می باشد. چای زردچوبه غنی از آنتی اکسیدان می باشد که برای درمان آلزایمر مفید است. دمنوش زردچوبه برای پیشگیری و درمان انواع سرطان ها مفید می باشد. جوشانده زردچوبه می تواند باعث کاهش کلسترول و چربی خون بالا شود.

مضرات زردچوبه

افزایش خونریزی

زردچوبه خواص بسیار زیادی دارد ولی برای همه افراد هم مفید نیست. مثلا کسانی که مبتلا به اختلالات خونریزی هستند در صورتی که دوز بالایی زردچوبه مصرف کنند ممکن است برایشان مشکلاتی مانند کبودی پوست و خونریزی شدید ایجاد شود.


کبد چرب یکی از بیماری‌هایی است که ناآشنایی و بی‌توجهی به آن ممکن است مشکلات بسیاری برای سلامتی ما و عزیزانمان به دنبال داشته باشد. با توجه به همین اهمیت، ما در تیم تحریریه «چطور»‌ تصمیم گرفتیم مصاحبه‌ای با دکتر سارا صافی انجام بدهیم و اطلاعات ارزشمندی برای شما مخاطبان گرامی آماده کنیم. دکتر سارا صافی پزشک و متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی هستند که در این مطلب، درباره کبد چرب، علائم و عوامل بروز آن نکاتی را ارائه می‌دهند. همچنین، از ایشان راجع‌به راهکارهای درمانی و غذاهای مناسب برای رفع این بیماری نیز سؤالاتی پرسیده شده است. همراه ما باشید.

مصاحبه با دکتر صافی، پزشک و متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

مطلب حاضر حاصل گفت‌وگوی «چطور» با دکتر سارا صافی، پزشک و متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی است. در این مطلب، سعی شده است مهم‌ترین ابهامات و رایج‌ترین سؤالات درباره کبد چرب از ایشان پرسیده شود.

۱. رژیم‌درمانی چیست؟ چه اهمیتی دارد؟

از نظر دکتر سارا صافی، شاید مهم‌ترین علت ابتلا به کبد چرب، نداشتن تغذیه سالم باشد. بدن هر فردی برای حفظ حیات و کارکرد طبیعی به میزان مشخصی از کالری نیاز دارد. اگر کالری دریافتی روزانه فرد از میزان کالری مورد نیاز بدن فراتر رود (یعنی بیش از حد نیاز بدن غذا بخوریم)، در این صورت بدن مازاد کالری را به‌صورت چربی ذخیره می‌کند و منجر به چاقی، کبد چرب، گرفتگی عروق قلبی و… می‌شود.

۲. چه خوراکی‌هایی احتمال ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهند؟

خانم دکتر توضیح دادند که انواع و اقسام کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و قندهای ساده مثل شیرینی‌جات، قند، شکر، نوشابه و… و همچنین غذاهای پرچرب (حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس)، مصرف برخی داروها و همچنین مصرف خودسرانه و درازمدت دمنوش‌های گیاهی از جمله مواردی‌اند که احتمال ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهند.

امروزه در اغلب اوقات مجبور به نشستن هستیم؛ چه موقعی که پشت میز کار می‌کنیم و چه مواقع دیگری مثل زمان تلویزیون‌دیدن یا غذاخوردن. به‌گفتۀ دکتر صافی، این سبک زندگی کم‌تحرک به‌مرور زمان احتمال بروز چربی کبد را افزایش می‌دهد.

۳. علائم کبد چرب کدام‌اند؟

بنا به توضیحات ایشان، کبد چرب علائم اختصاصی ندارد. حتی گاهی فردی که گرفتار آن شده است هیچ علامت یا نشانه‌ای ندارد. منتها علائمی هم هستند که امکان بروزشان وجود دارد، برای مثال:

  • ضعف و بی‌حالی؛
  • احساس خستگی و کسالت؛
  • احساس سنگینی و درد در ناحیه شکم؛
  • زردشدن رنگ پوست یا چشم (این مورد چندان شایع نیست و فقط برخی بیماران آن را تجربه می‌کنند).

اشاره شد که برخی از کسانی که کبد چرب دارند بدون علائم‌اند. در واقع، صِرف اینکه آزمایش دهیم و مشخص شود سطوح آنزیم‌های چربی در بدن نرمال است، دلیلی برای مبتلا نبودن به کبد چرب نیست. برای تشخیص قطعی اینکه آیا کبدمان چرب شده یا خیر، روش‌های تصویربرداری مثل سونوگرافی و فیبرواسکن کاربرد دارند.

ــ دکتر سارا صافی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

۴. کبد چرب چیست؟ چگونه بفهمیم کبد چرب داریم؟

بنا به توضیحات دکتر صافی، زمانی‌که تجمع چربی در کبد بیش از ۵٪ باشد، کبد چرب خواهد شد. بر اساس شدت تجمع چربی در کبد، این بیماری به گرید ۱ تا ۳ تقسیم‌بندی می‌شود. در مراحل اولیه، تنها تجمع چربی در کبد وجود دارد؛ اما در صورتی که اقدامات درمانی انجام نشود، التهاب ایجاد می‌شود و به‌تدریج کبد به‌سمت فیبروز و سیروز می‌رود. در این صورت متأسفانه نارسایی غیرقابل‌بازگشت کبد ایجاد می‌شود و تنها درمان آن پیوند کبد است.

۵. کبد چرب باعث چاقی می‌شود یا چاقی باعث کبد چرب؟

خانم دکتر صافی در جواب این پرسش تشریح کردند که شیوع کبد چرب در افرادی که دارای چاقی یا اضافه‌وزن هستند بیشتر است و اولین قدم برای درمان کبد چرب در این افراد، کاهش وزن است. البته در برخی افراد غیر چاق هم ممکن است به‌علت ابتلا به برخی بیماری‌ها یا مصرف بعضی از داروها و همچنین عوامل ژنتیکی، کبد چرب دیده شود که شیوع آن کم است.

۶. آیا طبع یا مزاج افراد چاقی یا اضافه‌وزن را تشدید می‌کند؟

خانم دکتر توضیح دادند که هنوز هیچ‌یک از تحقیقات نقش طبع یا مزاج در افزایش چاقی را تأیید نکرده است. ایشان در ادامه توصیه کرده‌اند که: «سبک زندگی سالمی داشته باشید، رژیم غذایی خوب و متعادلی برای خود تعیین کنید و ورزش و تحرک کافی داشته باشید. این کارهاست که سبب کاهش وزن می‌شود. گمان نکنید چون طبع یا مزاجتان شکل خاصی است دیگر امکان لاغرشدن نخواهید داشت. به نظر می‌رسد طبع یا مزاج از لحاظ علمی روی ابتلا به یا پیشگیری از هیچ بیماری خاصی اثرگذار نیست.»

۷. افرادی که کبد چرب دارند چه خوراکی‌هایی را نباید بخورند؟

الف. کربوهیدرات تصفیه‌شده یا قندهای ساده:

  • انواع شیرینی‌جات، دسرها، کیک، بیسکویت، شکلات؛
  • قند، شکر، نبات؛
  • نان بدون سبوس؛
  • عسل، مربا، شیره؛
  • نوشابه، بستنی، شربت، آبمیوه‌های صنعتی؛
  • برنج سفید.

ب. غذاهای پرچرب (حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس):

  • گوشت‌های پرچرب و حاوی دنبه؛
  • غذاهای پرچرب مثل کباب کوبیده، بریانی، کله‌پاچه؛
  • غذاهای سرخ شده و فست‌فودها؛
  • لبنیات پرچرب مثل کره، پنیر خامه‌ای، شیر و ماست و پنیر پرچرب؛
  • روغن حیوانی.
به‌گفتۀ دکتر صافی، کسانی که کبد چرب دارند باید تا حد امکان از خوردن این خوراکی‌ها و البته خوراکی‌های دیگری که خیلی شیرین یا چرب‌اند خودداری کنند.

۸. زمان و حجم غذاخوردن چه تأثیری بر ابتلا به کبد چرب یا تشدید آن دارد؟

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی، دکتر سارا صافی تذکر دادند که برای داشتن سبک زندگی سالم ــ و نه‌فقط برای دوری از کبد چرب بلکه برای دوری از انواع ناراحتی‌ها و عارضه‌های دیگری چون فشار خون ــ ابتدا باید به رویه غذاخوردن روزانه اهمیت دهید.

بهتر است ۳ وعده اصلی و ۳ میان وعده کوچک داشته باشیم و هیچ‌یک از این وعده‌ها نباید حذف شود (به‌ویژه صبحانه). شام باید سبک باشد، نه آنکه به‌کلی از خوردن آن صرف‌نظر کنید. بهتر است تا ۳ ساعت قبل از خواب، شامتان را خورده باشید. متأسفانه برخی افراد تصور می‌کنند با حذف شام می‌توانند وزن کم کنند یا مثلا به‌جای شام فقط میوه می‌خورند. مصرف روزانه ۲ تا ۴ واحد میوه کامل برای بدن ضروری و کافی است و به درمان کبد چرب کمک می‌کند؛ اما با توجه به اینکه میوه‌ها حاوی قند ساده فروکتوز هستند، مصرف بیش از حد آنها باعث تبدیل فروکتوز به تری‌گلیسیرید و تجمع آن در کبد می‌شود.

۹. نوشیدن آب بین غذا یا نوشیدن آب سرد یا داغ چه ارتباطی با کبد چرب دارد؟

به‌گفتۀ خانم دکتر، نوشیدن آب سرد یا ولرم در هیچ شرایطی ایرادی ندارد و هرگز نوشیدن آب سرد باعث کبد چرب نمی‌شود. حتی برای داشتن زندگی سالم و پیشگیری از ابتلا به کبد چرب یا بهبود آن، باید در طول شبانه‌روز ۸ لیوان آب بنوشیم. تنها به افرادی که مشکلات گوارشی مثل ریفلاکس یا نفخ دارند توصیه می‌شود که همراه با غذا آب ننوشند.

۱۰. رژیم غذایی مناسب زنان باردار و شیرده برای کنترل کبد چرب چیست؟

دکتر صافی توضیح دادند که متأسفانه به‌علت وجود باورهای غلط، بسیاری از کسانی که تخصص ندارند زنان باردار را به خوردن بیش‌ازحد تشویق می‌کنند. در واقع، آنها گمان می‌کنند که غذای مصرفی مادر باید به اندازه ۲ نفر باشد! این باور اشتباه است و تأثیرات منفی روی نتایج بارداری دارد. پرخوری و کم‌تحرکی باعث افزایش بی‌رویه وزن مادر، دیابت حاملگی، فشارخون حاملگی، زایمان زودرس و همچنین تولد نوزاد با وزن خیلی بالا می‌شود.

دکتر صافی به زنان باردار پیشنهاد می‌کنند که رژیم غذایی سالمی را با کمک متخصص تغذیه داشته باشند و همچنین تحت نظر متخصص زنان ورزش‌های متناسب بطور منظم داشته باشند.

۱۱. سبک زندگی سالم برای پیشگیری از کبد چرب چگونه است؟

بنا به توضیحات خانم دکتر صافی، برای پیشگیری از کبد چرب، بهتر است این ملاحظات و نکات رعایت شوند:

  • نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب؛
  • داشتن برنامه ورزشی منظم؛
  • پرهیز از پرخوری؛
  • پرهیز از خوردن غذاهای پرچرب؛
  • مصرف میزان کافی از سبزیجات، میوه‌ها و مغزیجات؛
  • پرهیز از خوردن انواع شیرینی‌جات؛
  • پرهیز از خوردن انواع کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و قندهای ساده.

۱۲. رژیم فستینگ چه تأثیری روی کبد چرب دارد؟

به‌گفتۀ دکتر صافی، رژیم فستینگ برای کاهش وزن و لاغری رژیم خوبی است. البته ایشان تذکر دادند که منظور از «فستینگ» روزه‌داری رایج میان ما ایرانیان نیست؛ چراکه روزه‌داران تقریبا در تمامی روز هیچ‌چیزی نمی‌خورند و از افطار به‌بعد حجم زیادی از خوراکی و غذاهای چرب و شیرین وارد بدنشان می‌کنند که اصلا خوب نیست و به‌مرور زمان به بروز کبد چرب و چاقی منجر می‌شود. ایشان افزودند که در رژیم فستینگ اصولی و درست، هدف کاهش میزان کالری دریافتی بدن است تا بدن وارد فاز چربی‌سوزی شود. علاوه بر کاهش کالری، نوع مواد غذایی دریافتی نیز بسیار اهمیت دارد و انتخاب‌های سالم غذایی به درمان کبد چرب و کاهش وزن کمک می‌کند.

۱۳. آیا رژیم کتوژنیک برای بیماران کبد چرب خطرناک است؟

به‌نظر دکتر سارا صافی، پاسخ این سؤال منفی است. ایشان معتقدند که بیشتر انواع رژیم‌های علمی (اعم از کتوژنیک و فستینگ) اگر به‌طور اصولی و مناسب و زیر نظر متخصص اجرا شوند برای کبد چرب خوب خواهند بود. متأسفانه برخی افراد سودجو که دانش و تخصص کافی در این زمینه ندارند، اقدام به دادن چنین رژیم‌هایی می‌کنند. رژیم کتوژنیک اگر به‌طور اصولی طراحی نشده باشد، می‌تواند میزان دریافت اسیدهای چرب اشباع را خیلی بالاتر از حد مجاز ببرد و منجر به تشدید کبد چرب، بالا رفتن کلسترول و سکته قلبی شود.

۱۴. چه درمان‌هایی با خوراکی‌ها و رژیم غذایی برای این بیماری وجود دارد؟

بنا به توضیحات دکتر سارا صافی، غذاها و خوراکی‌های چرب و شیرین باعث چربی کبد می‌شوند. اگر افراد کبد چرب دارند، باید کاهش وزن را طی روندی آهسته و تدریجی دنبال کنند. همچنین ایشان ذکر کردند که کاهش وزن باید به‌‌آرامی انجام گیرد؛ یعنی در طول هفته، حدود ۱ درصد از وزن بدن کاهش یابد، که تقریبا معادل است با ۲ تا ۴ کیلوگرم در ماه.

استفاده از روش‌های سریع برای کاهش وزن را توصیه نمی‌کنیم. این کار باعث تشدید وخامت کبد چرب می‌شود. با صبر و حوصله و به‌آرامی، از خوردن غذاهای نامناسب بپرهیزید و رو به خوراکی سالم مثل سبزیجات بیاورید و همچنین بیشتر به ورزش و پیاده روی بپردازید.

ــ دکتر سارا صافی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

۱۵. آیا طب سنتی کمکی به درمان کبد چرب می‌کند؟

ایشان معتقدند که بنا به توصیه متخصصان، بهتر است کمتر از روش‌های طبی سنتی استفاده شود؛ چون برخی از آنها پشتوانه علمی ندارند. به‌گفتۀ دکتر صافی، در صورت استفاده از طب سنتی، نه‌تنها امکان دارد کبد چرب درمان نشود، بلکه شاید پای ناراحتی‌های دیگری نیز به میان بیاید. زیرا مصرف خودسرانه و درازمدت بسیاری از داروهای گیاهی می‌تواند باعث آسیب کبدی و صدمه کلیوی شود. به‌علاوه، برخی افراد تصور می‌کنند با مصرف این داروها کبد چرب درمان خواهد شد و دیگر نیازی به اصلاح سبک زندگی و کاهش وزن نخواهد بود. متأسفانه این افراد زمان طلایی درمان کبد چرب را از دست می‌دهند و در مراحل پیشرفته مراجعه می‌کنند؛ زمانی که دیگر نارسایی کبد قابل‌بازگشت نیست.

و در آخر

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و برایتان مفید بوده باشد. می‌توانید نظرات، ابهامات و سؤالات‌تان را در قسمت «ارسال دیدگاه» برای ما بفرستید.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های دکتر سارا صافی، پاسخ به سؤالات در زمینه تغذیه و رژیم درمانی، مشاوره رایگان و نیز دریافت برنامه غذایی می‌توانید به صفحه اینستاگرام دکتر صافی یا وبسایت دکتر صافی مراجعه کنید.

همچنین اگر این مقاله برایتان مفید بود، خوش‌حال می‌شویم آن را برای نزدیکان و دوستانتان نیز ارسال کنید.


خطر کبد چرب در بارداری را به طور اختصار AFLP می نامند . کبد چرب در بارداری به ندرت اتفاق می‌افتد ، از هر2هزار نفر در یک سال ممکن است فقط برای یک نفر کبد چرب مشخص شود ، کبد چرب بیشتر در دوقلو زایی اتفاق می افتد . بدن در بسیاری از مناطق چربی را به عنوان انرژی و عایق ذخیره می‌کند ، خود کبد از چربی درست شده است اما اگر مقدار چربی در کبد خیلی زیاد شود مشکل ساز خواهد شد .

ما می خواهیم در این مقاله که توسط موسسه پرستار ی آتیه پرستاران تهیه شده است راجعب خطرات ناشی از کبد چرب برای مادران باردار و همچنین افرادی که وظیفه پرستاری در منزل از این عزیزان را دارند ، صحبت نماییم . با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث کبد چرب در بارداری می شود ؟

ژنتیک در کبد چرب . این موردی است که بیشتر در مادران باردار اتفاق می‌افتد و یک اختلال ژنتیکی است که منجر به اکسیداسیون معیوب اسیدهای چرب در میتوکندری می شود .

حال در اینجا از میتوکندری صحبت خواهیم کرد

میتوکندری چیست ؟
میتوکندری نیروگاه سلول محسوب می‌شود و نمی‌تواند اسیدهای چرب را به مولکول های ریز تبدیل کند و بدن به پروتئین ها ، کربوهیدراتها و لیپید ها یا همان چربی ها کمک می کند تا تجزیه شوند . این مشکل ژنتیکی باعث می‌شود چربی در کبد و کلیه و جفت و بافت ها و جاهای دیگر جمع شود و زنان باردار به کبد چرب مبتلا شوند .

کبد یکی از ارگان های بسیار مهم بدن است که پالایش همه مواد غذایی خورده شده را بر عهده می گیرد و وظیفه دفع سموم و مواد مضر را دارد ، بنابراین عملکرد درست آن در دوران بارداری هم برای مادر هم برای کودک از اهمیت بالایی برخوردار است و این فرایند کبد چرب بسیار نامحسوس اتفاق می‌افتد و تشخیص آن برای پزشک بسیار سخت است .

کبد چرب یک بیماری پیش رونده و مزمن است ، باید درمان آن جدی گرفته شود . سبک زندگی سالم و اعتدال در رژیم غذایی بهترین راه برای حفظ سلامت کبد است به خصوص در دوران بارداری .

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله علت درد در طرف راست شکم در مادران باردار را حتما مطالعه نمایید ))

کبد چرب در بارداری چه علایمی دارد ؟

در این دوره بیماری عملکرد کبد چرب بسیار ضعیف انجام می شود و به مرور زمان اگر دیر تشخیص داده شود فرد سالم خیلی زود تبدیل به یک فرد بیمار می شود .

علایم کبد چرب در بارداری

  • حالت تهوع شدید و استفراغ
  • درد در ناحیه شکم یا معده
  • خستگی و خواب آلودگی
  • کم اشتهایی
  • زردی

در موارد بسیار شدید زردی چشم همراه با کبد چرب اتفاق می‌افتد .

با کاهش عملکرد کبد و با افزایش تجمع اسید در بدن ، تغییراتی در بدن به شدت اتفاق می‌افتد و باعث می شود سلامت کودک به خطر بیفتد . ممکن است کودک از رحم خارج شود و با توجه به کاهش تولید پروتئین و خستگی بدن را به همراه خود دارد و مادر با افزایش ضربان قلب مواجه شود ، البته که همه موارد گفته شده تنها در صورتی که دقیق و قابل تشخیص است که بیماری در حال پیشرفته باشد که اغلب یا پس از زایمان است یا اواخر بارداری است .

کبد چرب در بارداری اگر دیر تشخیص داده شود یا تشخیص داده نشود و درمان نشود ممکن است بیماری شدت بیشتری پیدا کند و به بقیه اندام های بدن آسیب جدی تری وارد کند . اسیدی شدن طولانی مدت خون در مادر می تواند تعادل اسیدی را به خطر بیندازد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی یبوست در بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

چگونگی تشخیص کبد چرب در مراحل اولیه بارداری

این بیماری بسیار نادر محسوب می‌شود و همین طور که گفته شد تشخیص بسیار مشکل و سختی را دارد و معمولاً پزشکان زنان و زایمان بر اساس علائم و نتایج آزمایش های متعدد تشخیص می دهند .

گاهی اوقات پزشک زنان و زایمان این بیماری را‌هنگام زایمان ، سزارین اورژانسی اعلام می کند ، چون در این موارد ضربان قلب کودک ناهنجار است و پزشک آن را متوجه می شود ، حال باتوجه به نامنظم بودن ضربان قلب کودک در دوره اولیه بارداری ، اگر با مواردی چون افت شدید قند ، بالا بودن سموم خون، مشکلات انعقاد خون ، اسید اوره و آسیب‌های کلیوی و افزایش آمونیاک همراه بود متوجه خواهند شد .

چگونگی راه درمان کبد چرب در بارداری

مادری که به کبد چرب مبتلاست آسیب و نارسایی کبد را تجربه می‌کند و پس از گرفتن شرح حال مادر و آنالیز وضعیت سلامت او به زایمان فوری یا سزارین اورژانسی توصیه می‌شودکه با جدا شدن جفت از کودک داخل رحم به مادر کمک بسیار زیادی می کند و بهبودی سریعتر حاصل می شود .

آیا کبد چرب در بارداری به کودک درون شکم تاثیر می گذارد یا خیر ؟

باید گفت چون بیماری دیر تشخیص داده می‌شود ، بله تاثیر خواهد داشت . اگر کودک هم دارای نقص ژنتیکی باشد تاثیر بیماری بر کودک شدیدتر خواهد شد که متاسفانه ۱۰ درصد از این نوزادان مرده به دنیا می آیند .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله ممنوعیت های بارداری را حتما مادران باردار مطالعه نمایند))

توصیه پزشکان برای بیماری

اگر بیماران از عوارض و خطرات بیماری کبد چرب در بارداری آگاهی کافی داشته باشند باید بدانند چون یکبار به این بیماری دچار شده اند ممکن است دوباره برایشان هم اتفاق بیفتد ، پس باید علائم خودشان را با پزشک در میان بگذارند و مراقبتهای لازم را انجام دهند .

چه غذاهایی می توان در دوران بارداری باتوجه به کبد چرب باید مصرف کرد؟

اگر همزمان با کبد چرب فشار خون بالایی را دارید حتماً به پزشک خود مراجعه کنید واز روغن فقط مایع استفاده کنید . مصرف جگر و قلمه و کله پاچه و بال مرغ ممنوع است چون بسیار بسیار چرب هستند . بیشتر غذاها باید به صورت آب پز یا کبابی و یا گریل ، بدون استفاده از هیچگونه روغنی استفاده شود ، حتماً چربی و پوست گوشت و مرغ را جدا کنید و از گیاهانی که دارای فیبر زیادی هستند استفاده کنید مثل اسفناج و از حبوبات بیشتری استفاده کنید .

همین طور از مقدار زیادی میوه و سبزیجات استفاده کنید . مصرف عرقیجات ، چای سبز ، زنجبیل ، زردچوبه ، خارشتر و عرق کاسنی و … بسیار مفید و کارآمد در درمان‌کبدچرب هستند اما به دلیل معلوم نبودن عوارض آن ها بر روی زنان باردار اصلاً مصرف عرقیجات در دوره بارداری توصیه نمی شود .

استفاده از زیتون در دوران بارداری برای کبد چرب:

استفاده از زیتون و روغن زیتون در دوران بارداری هم برای کبد چرب هم برای مادر باردار بسیار حائز اهمیت و مفید است چون هم به سلامت مادر هم به سلامت جنین کمک می کند . استفاده از روغن زیتون و یا خود زیتون می‌تواند از تجمع چربی در کبد و افزایش تری گلیسیرید که منجر به کبد چرب می‌شود جلوگیری می‌کند.

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید