پزشکی و سلامت

ایا کبد چرب در بارداری خطرناک است

فهرست

  • 1 کبد چرب بارداری
    • 1.1 کبد چرب چیست؟
    • 1.2 انواع کبد چرب
    • 1.3 علائم کبد چرب بارداری
    • 1.4 پیشگیری از کبد چرب بارداری
    • 1.5 تشخیص کبد چرب بارداری
    • 1.6 عوارض کبد چرب بارداری
    • 1.7 درمان کبد چرب بارداری

کبد چرب بارداری

کبد چرب شایع ترین بیماری کبدی در جهان است و طبق آمار های منتشر شده هم اکنون بیش از چهل درصد از مردم ایران مبتلا به این بیماری می باشند. کبد چرب یکی از شایع ترین علت پیوند کبد می باشد . یکی از اعضای مهم بدن انسان ها کبد می باشد که از جمله وظایف مهم این عضو از بدن، فرآیند مواد غذایی و سموم است . زمانی که فرد غذا می خورد غذا بواسطه معده و روده هضم می شود سپس جذب آن مواد بوسیله کبد صورت می گیرد . در کبد، مواد غذایی بیشتر تجزیه می شود . در این مقاله قصد داریم تا به مطالبی نظیر ذیل بپردازیم .

  • رابطه کبد چرب و بارداری
  • کبد چرب حاد حاملگی
  • علائم کبد چرب در بارداری
  • ایا کبد چرب در بارداری خطرناک است؟
  • ایا کبد چرب برای بارداری مضر است؟
  • ایا با کبد چرب می توان باردار شد؟

کبد چرب بارداری

هر چند کبد چرب بارداری خیلی نادر است . اما با این حال جمع شدن چربی در هنگام بارداری می تواند خطرات جدی برای مادر و جنین داشته باشد و این بیماری می تواند سبب نارسایی کبدی، نارسایی کلیه، عفونت شدید و یا خونریزی شود .

دانشمندان معتقدند این بیماری با هورمون های این دوره در ارتباط است . علائم این بیماری در سه ماه سوم رخ می دهد و شامل حالت تهوع، استفراغ، درد در قسمت بالایی سمت راست شکم، زردی و کسالت عمومی می شود .

زنان باردار باید آزمایش های لازم را برای اطلاع از این بیماری انجام دهند . اکثر زنان پس از زایمان شروع به بهبود می کنند .

کبد چرب چیست؟

کبد چرب یک التهاب کبدی است که در اثر تجمع بیش از اندازه ی چربی در بافت کبد ایجاد می شود که می تواند سیر پیشروند پیدا کند و باعث نارسایی کبد یا سینوس کبدی گردد .

انواع کبد چرب

  • کبد چرب غیرالکلی
  • کبد چرب الکلی
  • کبد چرب حاد بارداری

علائم کبد چرب بارداری

این بیماری هیچ علائم و نشانه خاصی ندارد و بسیاری از افراد از داشتن این بیماری هیچ اطلاعی ندارند . علت های اصلی این بیماری تغذیه ناسالم، مصرف الکل و عدم تحرک می باشد . از آنجایی که این عارضه سیر پیشروند دارند می تواند در مراحل اولیه بی علامت باشد و یا ممکن است در مراحل اولیه نشانه ها و علائم هپاتیت نیز بروز کند .

در برخی موارد علائم کبد چرب نظیر خستگی، احساس ناراحتی، بی حوصلگی و درد مختصر در قسمت فوقانی و سمت راست شکم دیده می شود . همچنین رنگ چهره به تجمع بیلوروبی در اثر اختلال در عملکرد کبد به زردی تمایل پیدا می کند.

پیشگیری از کبد چرب بارداری

نکات تغذیه ای که برای پیشگیری از کبد چرب می توان رعایت کرد . کاهش مصرف قند های ساده، کربوهیدرات، چربی ها و روغن ها است و در عوض مصرف بیشتر فیبر، سبوس و سبزیجات می باشد .

پاکسازی به موقع کبد چرب از ابتلا به بسیاری از بیماری ها همچون: دیابت و سنگ کیسه صفرا پیشگیری کرده و به رفع بسیاری از مشکلات نظیر خستگی ها مزمن و لکه های پوستی کمک می کند .

مطالعات نشان داده که کاهش ده درصد از وزن بدن باعث کاهش آنزیم های کبدی و بهبود وضعیت کبد چرب می شود .

تشخیص کبد چرب بارداری

راه های تشخیص این بیماری عبارتست از : آزمایش خون، سونوگرافی و دستگاه بیواسکن MRI می باشد . این دستگاه می تواند بدون خونگیری در کمتر از سی دقیقه چکاپ کاملی از بدن بیمار را ارئه دهد .

کبد چرب شایع ترین بیماری کبدی در جهان است و طبق آمار های منتشر شده هم اکنون بیش از چهل درصد از مردم ایران مبتلا به این بیماری می باشند. کبد چرب یکی از شایع ترین علت پیوند کبد می باشد . دکتر امیر طاهری، فوق تخصص گوارش با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و درمان کبد چرب بارداری می پردازد. می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از فوق تخصص گوارش با شماره های  34 60 22 22 – 22889677  تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

عوارض کبد چرب بارداری

عملکرد ضعیف کبد در کبد چرب از طرق مختلف می تواند باعث فشار خون بالا شود . با مصرف داروهای فشار خون می توان عملکرد کبد را بهبود بخشید و لاغر شد . لازم ذکر است که ورزش کردن سبب می شود فشار خون پایین بیایید .

اگر کبد چرب باشد احتمال اینکه کلسترول LDL و تری گلیسرید بالا باشه وجود دارد . کبد سطح چربی خون را کنترل می کند . این چربی ها خون را غلیظ  می کند و جریان خون را کندتر و چسبناک کرده است لذا فشار خون را بالا می برد .

هورمون آدرنالین، هورمون غده فوق کلیه بنام آلدوسترون در کبد شکسته می شود و این هورمون تعادل سدیم و پتاسیم را در بدن تنظیم می کند . افزایش مقدار آندسترون باعث نگه داشتن سدیم و از دست دادن پتاسیم می شود که این خود فشار خون را بالا می برد .

درمان کبد چرب بارداری

برای درمان کبد چرب بهتر است بجای مصرف دارو، تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی، ورزش و فعالیت های بدنی را جایگزین آن نمایید .

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بهترین فوق تخصص گوارش در تهران به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

مطالب مرتبط با این مقاله:

علائم کبد چرب

مهم ترین علت ایجاد کبد چرب

سوالات متداول کبد چرب

راه های درمان کبد چرب

دیدگاهتان را بنویسید