رایانه

کدام مچ بند هوشمند بهتر است + مقایسه و نظرات کاربران

این روزها تکنولوژی با سرعتی بیشتر از آن چه تصور می‌کنیم در حرکت بوده و انواع و اقسام گجت‌های پوشیدنی را تولید کرده است. مثلاً انواع ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند وجود دارند که می‌توانند سلامتی شما را ردیابی کرده و در مدیریت بسیاری از امور همراهی‌تان کنند. اما وجود تنوع بالا همیشه هم مفید نیست!

با وجود تعداد و تنوع زیادی که در دنیای ساعت‌ها و مچ بندهای دیجیتالی و هوشمند دیده می‌شود، انتخاب دیگر ساده نیست. هر چند این گجت‌ها به نسبت سایر گجت‌های پوشیدنی مثل عینک و کفش هوشمند، پرطرفدارتر هستند؛ اما باز هم زمان خرید آنها که می‌رسد کمی تردید داریم. واقعاً چه تفاوتی بین ساعت و مچ بند هوشمند وجود دارد و کدام یک گزینه بهتری است؟!

اگر شما هم دچار‌ ‌‌تردید شده‌اید و نمی‌دانید بین این دو کدام یک متناسب با نیازهای شماست، در این بخش همراه ما باشید تا آنها را مقایسه کنیم. این مقایسه به تصمیم‌گیری شما کمک خواهد کرد. پیش به سوی دنیای تکنولوژی!

ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند در نگاه اول

اگر هر دوی این گجت‌ها را دیده باشید یا از آنها استفاده کرده باشید، متوجه برخی ویژگی‌های مشترک در هر دو می‌شوید. به طور معمول هر دوی این گجت‌ها می‌توانند زمان را به شما نشان دهند؛ ویژگی‌های سلامتی و تناسب اندام (گام شمار، مانیتور خواب، رصد ضربان قلب و غیره) را دارند و می‌توانند با گوشی‌های تلفن همراه یکپارچه شوند.

پس تفاوت آنها در چیست؟!

فقط ابعاد و اندازه صفحه نمایشگر آنها فرق می‌کند؟

شاید در نگاه اول اندازه و ابعاد چیزی باشد که تفاوت ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند را نشان دهد؛ اما این دو از نظر برخی از ویژگی‌ها هم با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

ساعت‌های هوشمند دقیقاً همانند اسم‌شان هستند: ساعت! مچ بند‌ها یا بندهای هوشمند تنوع زیادی دارند و گاهی حتی نمی‌توان آنها را با یک ساعت هوشمند مقایسه کرد.

اگر بخواهیم یک خصیصه کلی برای این دو تعریف کنیم باید بگوییم مچ بندهای دیجیتالی بیشتر روی تناسب اندام و ردیابی ویژگی‌های سلامتی تمرکز دارند. این در حالی است که ساعت‌های دیجیتالی را باید یک بسته تمام و کمال بدانیم که امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند.

تفاوت ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند در چیست؟!

برای این که تردید شما را در زمان خرید کم کنیم، باید به سراغ تفاوت این دو گجت برویم. با شناخت تفاوت این دو و متناسب با نیازی که خودتان دارید، قطعاً انتخاب هوشمندانه‌‌‌تری خواهید داشت!

یک: ابعاد و اندازه صفحه

همان طور که پیش‌‌‌تر هم اشاره کردیم، ابعاد و اندازه نمایشگر را باید اولین و واضح‌‌‌ترین تفاوت این گجت‌های پوشیدنی دانست. معمولاً اندازه نمایشگر ساعت‌های هوشمند بزرگ‌‌‌تر است و بالطبع ابعاد و وزن ساعت‌ها نیز بیشتر خواهد شد. صفحه نمایش ساعت‌های هوشمند به طور معمول بین 1 تا 3 اینچ است؛ در حالی که مچ بند هوشمند ممکن است صفحه نمایشگر نداشته باشد یا اگر داشته باشد نهایت به 1 اینچ می‌رسد.

در ضمن باید بدانید که صفحه نمایشگر ساعت‌های هوشمند کاملاً لمسی طراحی می‌شود و همان طور که با گوشی همراه خودتان کار می‌کنید، می‌توانید با این ساعت‌ها هم کار کنید. با این حال مچ بندهای هوشمند اغلب نمایشگر لمسی ندارند و پیمایش را با یک دکمه فیزیکی در اختیار شما قرار می‌دهند. البته این ویژگی در تمام مچ بندها صدق نمی‌کند.

در نهایت باید گفت که یک ساعت دیجیتالی، نمایشگری با کیفیت و رنگی دارد؛ در حالی که در مچ بندها خبری از پویایی رنگ‌ها یا رزولوشن بالای صفحه نمایش دیده نمی‌شود.

دو: امکانات موجود

پیش‌‌‌تر هم اشاره کردیم که مچ بندها روی ردیابی تناسب اندام تمرکز دارند. به همین دلیل شاید ویژگی‌های ورزشی بیشتری نسبت به ساعت‌ها را پشتیبانی کنند. برخی از مچ بندها قابلیت نشان دادن زمان را ندارند. پس اگر به دنبال گجتی هستید که زمان را به شما یادآوری کند، حتماً این ویژگی را در مچ بند هوشمند بررسی کنید.

مچ بندهای هوشمند همگی امکاناتی نظیر گام شمار، مانیتور ضربان قلب، نمایشگر خواب و ویژگی‌های دیگری که به سلامتی شما مربوط باشند را در خود دارند.

در مقابل یک ساعت هوشمند پیش از هر چیز یک ساعت است! پس زمان را به شما نشان می‌دهد. سایر امکاناتی که در ساعت‌های هوشمند تعبیه می‌شوند متنوع بوده و بسته به برند و قیمت ساعت، می‌تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال: برخی از ساعت‌های هوشمند اسلات سیم کارت دارند و می‌توانند مشابه یک گوشی تلفن همراه، برای برقراری تماس شما را همراهی کنند. ساعت‌ها معمولاً از اتصال Wi-Fi برای نمایش وضعیت آب و هوا استفاده می‌کنند. در این گجت‌ها ممکن است برنامه‌های مستقلی طراحی شده باشد و شما حتی با استفاده از استور ساعت، برنامه‌های جدیدی به آن اضافه کنید. از طرف دیگر معمولاً ویژگی‌های سلامتی و تناسب اندام نیز در ساعت‌ها تعبیه می‌شود.

سه: الگوی استفاده

یکی دیگر از تفاوت‌های عمده ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند را باید در زمان استفاده از آنها دانست. ساعت‌های دیجیتالی مشابه یک ساعت معمولی طراحی می‌شوند و شما می‌توانید به شکل روزمره و در هر موقعیتی، از رفتن پیش دوستان گرفته تا جلسه‌های کاری رسمی، ساعت‌تان را همراه داشته باشید. بیشتر این ساعت‌ها به گونه‌‌ای طراحی می‌شوند که امکان تعویض بند آنها هم وجود دارد. پس می‌توانید با تهیه بند ساعت، آنها را با استایل روزانه خود هماهنگ کنید.

در طرف مقابل مچ بند یا ردیاب هوشمند بیشتر در فعالیت‌های ورزشی مفید است. این مچ بندها از آنجایی که وزن و آسیب پذیری کمتری دارند، در طول ورزش‌های مختلف مناسب‌‌‌ترین همراه شما خواهند بود. هر چند که برخی از افراد مچ بندهای هوشمند را در طول روز به دست می‌کنند؛ با این حال طراحی ظاهری آنها در برابر ساعت‌های هوشمند حرفی برای گفتن ندارد. در ضمن امکان تعویض بند بیشتر مچ بندها نیز وجود ندارد.

چهار: میزان تعامل در ساعت و بند هوشمند

یکی دیگر از تفاوت‌های ساعت و مچ بند دیجیتالی را باید میزان تعامل با آنها بدانیم. از آنجایی که ساعت‌های هوشمند سیستم عامل‌های پیشرفته‌‌‌تری دارند، تعامل با آنها هم روان و پیشرفته است. بسیاری از مدل‌های جدید ساعت هوشمند دقیقاً مشابه گوشی‌های تلفن همراه هستند که به طور مستقل فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید از طریق یک ساعت هوشمند پیامک‌ها، ایمیل‌ها و تماس‌های از دست رفته خود را مشاهده کنید. برخی از این ساعت‌ها حتی اسپیکر دارند و می‌توانید صبح‌ها برای خودتان موسیقی پخش کنید!

اسلات کارت حافظه SD برای ذخیره موسیقی، عکس و سایر مولتی مدیا نیز از دیگر ویژگی‌های ساعت‌های هوشمند است. در ضمن باید گفت اعلان‌ها در ساعت‌های هوشمند بهتر از مچ بندها اعلام می‌شوند.

مچ بندهای هوشمند به دلیل سیستم ساده‌‌‌تر این توانایی‌ها را نخواهند داشت و می‌توان گفت: یک مچ بند هوشمند، نمونه پیشرفت نکرده ساعت هوشمند است!

پنج: عمر باتری

شاید تا این جا همه چیز به نفع ساعت‌های دیجیتالی پیش رفته باشد، اما یکی از بزرگ‌‌‌ترین امتیازات منفی این ساعت‌ها را باید عمر پایین باتری در آنها دانست. از آنجایی که ساعت‌های هوشمند پیچیده‌‌‌تر بوده و امکانات بیشتری هم در اختیار شما قرار می‌دهند، پس طبیعی است که سریع‌‌‌تر از مچ بندها به تجدید شارژ نیاز داشته باشند.

در واقع باتری در ساعت‌های هوشمند ظرفیت بیشتری دارد؛ اما به دلیل ویژگی‌های پیشرفته متعدد، صفحه لمسی، رنگ‌های بیشتر و سیستم عامل پیشرفته، سریع‌‌‌تر تخلیه می‌شود. پس برای استفاده روزمره از این ساعت‌ها باید فکری به حال شارژ کردن مرتب آنها داشته باشید. این در حالی است که یک مچ بند هوشمند با یک بار شارژ کردن به طور معمول بین 2 تا 5 روز دوام می‌آورد.

شش: قیمت

از هر چه بگذریم، سخن از قیمت خوش‌‌‌تر است! یکی از مهم‌‌‌ترین عواملی که در تصمیم گیری ما دخیل است، قیمت ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند است. همان طور که خودتان هم می‌توانید حدس بزنید، معمولاً قیمت ساعت‌های دیجیتالی بیشتر است؛ چرا که ویژگی‌های بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

با این حال با وجود تنوعی که در دنیای گجت‌های پوشیدنی دیده می‌شود، ممکن است یک مچ بند ویژگی‌هایی به مراتب بیشتر از ساعت‌ها داشته باشد و همین موضوع قیمت مچ بند هوشمند را بیشتر کند. اما یک قاعده کلی وجود دارد که هر چه قیمت گجتی بیشتر باشد، احتمالاً ویژگی‌ها و امکانات بیشتری را هم به همراه دارد. پس با دیدن قیمت بالای یک مچ بند تعجب نکنید و با دیدن قیمت پایین یک ساعت هم ذوق نکنید!

بالاخره ساعت هوشمند یا مچ بند هوشمند؟!

این که از بین این دو گجت پوشیدنی کدام یک را انتخاب می‌کنید به نیاز شما بستگی دارد. می‌خواهید یک گجت را در طول روز بپوشید و بتوانید کارها را راحت‌‌‌تر مدیریت کنید؟! ساعت‌های دیجیتالی انتخاب بهتری برای شما هستند.

اهل ورزش هستید و به دنبال یک گجت هوشمند برای ردیابی سلامتی و نشان دادن زمان هستید؟! ظاهر گجت‌ها اهمیت زیادی برای شما ندارد؟! پس به فکر خرید مچ بند هوشمند باشید!

در این بخش می‌خواهیم چند انتخاب عالی از بین مچ بندها و ساعت‌های دیجیتالی را به شما معرفی کنیم تا انتخاب از میان تنوع زیاد این محصولات ساده‌‌‌تر شود و خرید آسان‌تری را تجربه کنید.

ساعت هوشمند هوآوی مدل WATCH FIT

اگر یک ساعت هوشمند همه چیز تمام با ظاهر اسپرت می‌پسندید، این ساعت هوآوی انتخاب فوق‌العاده‌‌ای برای شماست. آنلاک گوشی و لپ‌تاپ، اعلام اعلان‌های دریافتی، سایلنت کردن گوشی، قابلیت پیدا کردن گوشی، کنترل دوربین، کنترل موزیک، نمایش اعلان‌های دریافتی، نمایش وضعیت آب و هوا، نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی، هشدار تماس و پیام از امکانات این ساعت باکیفیت است. برای بررسی دیگر ویژگی‌های این ساعت دیجیتالی می‌توانید به صفحه اختصاصی‌اش بروید و سری به سایر مدل‌ها در فروشگاه دیدنگار بزنید.

ساعت هوشمند ‌هایلو مدل Haylou Solar LS05

اگر یک ساعت هوشمند ارزان با ظاهر کلاسیک دوست دارید، این ساعت هایلو انتخاب خوبی برای شماست. این ساعت یک صفحه نمایش رنگی دارد و می‌تواند در ردیابی ویژگی‌های سلامتی و ورزش نیز شما را همراهی کند. از یک نمایشگر ۱٫۲۸ اینچی بهره می‌برد و لمسی است. اسلات سیم‌کارت ندارد اما وزن سبک آن مثال‌زدنی است. اگر سوالی در مورد این ساعت دارید، می‌توانید از مشاوران باتجربه ما بپرسید و مطمئن باشید در کمال صداقت پاسخگوی شما خواهند بود.

مچ بند هوشمند شیائومی مدل Mi Band 5 Global Version

از میان مچ بندهای دیجیتالی موجود در بازار، برند شیائومی محصولات با کیفیت‌‌‌تری را ارائه داده است. این مچ بند شیائومی برای استفاده ورزشی و روزمره مناسب بوده و در عین نمایش زمان، اعلان تماس‌ها و پیامک‌های دریافتی، اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی، امکان تنظیم هشدار، پاسخ یا رد تماس دریافتی و پایش فعالیت‌های ورزشی مختلف را پشتیبانی می‌کند. طراحی ساده این مچ بند از دلایل محبوبیت آن است. در رنگ‌های متنوع تولید شده و مناسب هر سلیقه‌ای است. پیشنهاد می‌کنیم اگر مردد هستید، به دسته‌بندی گجت بروید و با خیال راحت محصولات را مقایسه کنید.

خب با هر آنچه لازم بود در مورد ساعت‌ها و مچ‌ بندهای دیجیتالی بدانید، به شما گفتیم. بهتر است نگاهی به بودجه خود بیندازید و نیاز خود را در نظر بگیرید. در این شرایط بی‌شک بهترین انتخاب را خواهید کرد.

شما از کدام گجت پوشیدنی استفاده می‌کنید؟!

دنیای گجت‌های پوشیدنی روز به روز بزرگ و بزرگ‌‌‌تر می‌شود تا زندگی را برای ما راحت‌‌‌تر کنند. هر چند گاهی تکنولوژی از هدف اصلی خود دور می‌شود و فقط رنگ و بوی مصرف گرایی به خود می‌گیرد. با این حال از بین گجت‌های پوشیدنی مختلف، ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند را باید از کاربردی‌‌‌ترین گجت‌های دنیای تکنولوژی معرفی کنیم که مدیریت کارها را راحت‌‌‌تر کردند و امکان مانتیورینگ فعالیت‌های مختلف را هم در اختیارمان قرار می‌دهند.

شما از کدام گجت پوشیدنی استفاده می‌کنید؟! به نظر شما مچ بندهای هوشمند بهتر هستند یا ساعت‌ها؟! آیا تجربه جالبی در این مورد دارید؟! منتظر شنیدن نظرات، تجربیات و سوالات شما در بخش دیدگاه‌ها هستیم. اگر این مطلب را دوست داشتید، خوشحال می‌شویم با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید

دسته بندی ها:

  • راهنمای خرید


اگر به دنبال خرید یک مچ‌بند هوشمند برای پایش فعالیت‌های بدنی خود بوده باشید، به احتمال زیاد در جست‌و‌جوهای خود به ساعت هوشمند هم به‌عنوان ابزاری با فعالیت مشابه برخورده‌اید. در نتیجه این سؤال ممکن است برایتان پیش بیاید که کدام یک از این دو گجت گزینه‌ی بهتری است و در واقع کدام یک می‌تواند به شکل بهتری پاسخگوی نیازتان باشد. بدیهی است هر یک از این دو، یعنی مچ‌بند و ساعت هوشمند نقاط قوت و ضعف خود را دارند اما آنچه که در این مطلب به آن می‌پردازیم، بررسی دلایلی برای خریدن مچ‌بند هوشمند به‌جای ساعت است؛ چه برای آن دست از کاربرانی که به تازگی کار خود را با گجت‌های پایش سلامت آغاز کرده‌اند و چه برای افراد با تجربه.

به گزارش وب‌سایت بلومبرگ، اولین ساعت‌های هوشمند در سال ۲۰۱۳ توسط سامسونگ، کوالکام و سونی تولید و روانه‌ی بازار شدند. بعد از آن شرکت‌های دیگر هم به تولید این گجت‌ها پرداختند که به خاطر هماهنگی بالا با گوشی‌های هوشمند به سرعت بین کاربران محبوبیت پیدا کردند. همین موضوع راجع به مچ‌بندهای هوشمند هم صدق می‌کند که اگرچه سابقه‌ی بیشتری دارند اما به همان اندازه محبوب و می‌توان گفت کاربردی هستند.

خوشبختانه بسیاری از شرکت‌هایی که به ساخت گوشی‌های هوشمند می‌پردازند، این روزها ساعت هوشمند و البته مچ‌بند هوشمند هم تولید می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به سامسونگ اشاره کرد. از لحاظ کیفیت، امکانات و میزان محبوبیت هم ساعت‌های هوشمند اپل در صدر قرار دارند منتها مچ‌بند هوشمند خاصی از این شرکت در بازار وجود ندارد. مچ‌بندهای موجود هم غالبا از ویژگی‌های یکسانی برخوردارند و اگر تفاوتی در آن‌ها دیده شود بسیار جزئی است. بنابراین در اکثر مواقع مهم نیست از کدام برند معروفی آن را خریداری می‌کنید، چون به تمام قابلیت‌های خوبی که نیاز دارید دسترسی خواهید داشت.

در ادامه به بررسی ۵ دلیلی می‌پردازیم که چرا کاربران باید خرید مچ‌بند هوشمند را به ساعت هوشمند ترجیح دهند.

مناسب برای تازه‌کارها

قبل از اینکه به خرید گجتی با هدف پایش فعالیت‌های بدنی و وضعیت سلامتی خود خریداری کنید، این سؤال را از خود بپرسید که تا چه اندازه در این بخش تجربه و آگاهی دارید. البته این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که نتواند کار با یک گجت هوشمند را طی چند روز یاد بگیرد اما ساعت‌های هوشمند می‌توانند برای شروع گزینه‌ی سخت‌تری باشند. بنابراین عده‌ای ترجیح می‌دهند برای پایش فعالیت‌های خود سراغ محصولات ساده‌تری بروند. اینجاست که مچ‌بند هوشمند وارد می‌شود تا کاربران را از سردرگمی نجات دهد.

معمولا از لحاظ قابلیت‌ها و امکانات، ساعت‌های هوشمند می‌توانند بسیار غنی‌تر و در عین حال پیچیده‌تر از مچ‌بندها باشند. البته این موضوع برای آن دسته از کاربرانی که تجربه‌ی زیادی دارند و به عبارتی کاربران حرفه‌ای هستند بسیار خوشحال‌کننده است چرا که آن‌ها به دنبال قابلیت‌های متنوع هستند اما برای یک تازه‌کار این قابلیت‌ها غالبا می‌تواند بدون استفاده و یا حتی در برخی مواقع گیج‌کننده باشند. به همین خاطر ویژگی‌های فراوان به‌جای کاربردی بودن می‌توانند خسته کننده تلقی شوند.

البته این بدان معنا نیست که قابلیت‌های یک مچ‌بند هوشمند همیشه ساده هست. خیر! گاهی اوقات این گجت‌ها هم می‌توانند گزینه‌های کاربردی بسیار خوبی را پیش روی شما قرار دهند. فقط به صورت کلی، باور بر این است که مچ‌بندها گجت‌های ساده‌تری به نسبت ساعت‌های هوشمند هستند که این موضوع هم درست است. در رابطه با قابلیت‌های خوب مچ‌بند هوشمند می‌توان به GPS داخلی اشاره کرد که شاید بتوان گفت ۹۰ درصد مچ‌بندها به آن مجهز نیستند و کاربر برای بهره‌مندی از آن باید گوشی را با خود به همراه داشته باشد. اما فیت‌بیت Charge 4 از اولین مچ‌بندهایی است که از GPS داخلی بهره‌مند بود تا کاربر بدون نیاز به گوشی خود به کارهای مربوطه رسیدگی کند.

  • نقد و بررسی آنر بند ۶؛ یک به‌روزرسانی تمام عیار!

قیمت مناسب مچ‌بند در مقایسه با ساعت هوشمند

مچ‌بند هوشمند

اگر تازه‌کار هستید و یا دوست دارید وارد دنیای گجت‌های هوشمند شوید، این احتمال هم وجود دارد که در محدودیت بودجه قرار داشته باشید. به همین خاطر در تجربه‌ی اول، منطقی‌تر است سراغ محصولی بروید که قیمت پایین‌تری داشته باشد. چرا که شاید از تجربه‌ی استفاده از یک گجت پوشیدنی خوشتان نیاید و این موضوع می‌تواند به کمک یک مچ‌بند تا حد زیادی برایتان روشن شود.

بدیهی است در اولین تجربه‌ی استفاده از یک محصول، کسی نمی‌خواهد پول زیادی را صرف آن کند که در نهایت به این نتیجه برسد که گجت مربوطه با نیازهای او مطابقت ندارد. حتی اگر قبلا هم یک یا دوبار تجربه‌ی استفاده از مچ‌بند هوشمند را داشته‌اید شاید باز هم منطقی باشد که سراغ گزینه‌ای با قیمت کمتر بروید. مگر اینکه به این نتیجه رسیده باشید که به قابلیت‌ها و امکانات ساعت هوشمند بیشتر نیاز دارید.

مچ‌بندهای هوشمند قیمت بسیار خوبی دارند. بدون اینکه حتی مبلغی معادل نصف قیمت یک ساعت هوشمند معروف را بپردازید، می‌توانید به یک مچ‌بند هوشمند از همان شرکت دسترسی داشته باشید که دنیایی از امکانات و قابلیت‌ها را پیش رویتان قرار می‌دهد. مثلا گلکسی فیت یکی از بهترین مچ‌بندهایی است که در سبد محصولات سامسونگ قرار دارد که هم از لحاظ قیمتی مناسب است و هم به قابلیت‌های اساسی نظیر پایش فعالیت خودکار، سنجش ضربان قلب، پایش خواب و… مجهز شده است. خبر خوب اینجاست که با پرداخت مبلغی کمتر، می‌توانید اکثر این قابلیت‌ها را در شیائومی می‌بند ۵ و ۴ هم داشته باشید.

لازم به ذکر است به‌تازگی شیائومی از می اسمارت بند ۶ هم رونمایی کرد که از ۱۹ فعالیت ورزشی جدید و قابلیت‌های بسیار متنوع پشتیبانی می‌کند.

طول عمر بیشتر باتری

مچ‌بند هوشمند

بارها دیده‌ایم که برخی از ساعت‌های هوشمند طول عمر باتری یک یا دو روزه دارند و این اصلا خوب نیست چرا که با اندکی فعالیت سنگین کاربر باید ساعت خود را برای استفاده‌ی بعدی به طور کامل شارژ کند. دلیل این موضوع هم به قابلیت‌های بیشتر ساعت‌های هوشمند برمی‌گردد که نیازمند انرژی بیشتری هستند. هر چند این موضوع این روزها دیگر مثل قبل به‌عنوان یک مشکل بزرگ دیده نمی‌شود و تا حدودی حل شده. با این حال باز هم طول عمر باتری هنگام خرید یک گجت هوشمند اهمیت بالایی دارد و این مچ‌بندهای هوشمند هستند که در این بخش بهتر ظاهر می‌شوند.

از نقاط ضعف مچ‌بندهای هوشمند در مقایسه با ساعت‌های هوشمند، نمایشگر بسیار کوچ‌تر آن‌هاست اما همین نمایشگر وقتی در رابطه با طول عمر باتری صحبت می‌کنیم، به نقطه قوت برای این گجت‌ها تبدیل می‌شود. مچ‌بندها به قدری کوچک هستند که اصلا نیازی به انرژی زیاد برای روشن شدن و روشن ماندن ندارند. در نتیجه انرژی زیادی هم از باتری گرفته نمی‌شود.

بیشتر مچ‌بندها می‌توانند با یک‌بار شارژ کاربران را تا یک هفته هم همراهی کنند اما ساعت‌های هوشمند غالبا بعد از چند روز نیاز به شارژ مجدد پیدا می‌کنند که این موضوع انتخاب مورد اول را برای آن دسته از کاربرانی که به طول عمر باتری اهمیت می‌دهند منطقی‌تر می‌کند.

برای مثال فیت‌بیت Inspire 2 یکی از بهترین مچ‌بندهای موجود در بازار است که می‌تواند با فقط یک بار شارژ، به مدت ۱۰ روز کاربران را همراهی کند. هیچ نگرانی هم از بابت درآوردن مداوم گجت و منتظر ماندن برای شارژ دوباره‌ی آن برای کاربران پیش نخواهد آمد. این قابلیت خوب مچ‌بند هوشمند برای کاربرانی که دائما بیرون از خانه فعالیت می‌کنند و می‌خواهند گجت هوشمندشان همیشه روی دستشان باشد بسیار کاربردی است.

طراحی جمع و جور و وزن کم

اگر فکر می‌کنید جز آن دسته از افرادی هستید که طراحی بزرگ و وزن نسبتا بالای ساعت‌های هوشمند را نمی‌پسندید، خبر خوب این است که جایگزین خوبی برای این محصولات وجود دارد و آن هم مچ‌بندهای هوشمند هستند. بسیاری از مچ‌بندها به لطف اندازه‌ی کوچک و وزن کمی که دارند این امکان را به کاربر می‌دهند تا آن‌ها را به‌عنوان یک لوازم جانبی نه فقط روی مچ دست بلکه مثلا روی لباسشان هم قرار دهند. بدین ترتیب آن دسته از افرادی که می‌خواند روی مچ دست خود ساعت معمولی (یا هر نوع ساعتی) یا جواهرات زینتی داشته باشند، مجبور نخواهند بود حتما مچ‌بند را روی مچ خود ببندند.

جالب اینجاست که حتی اگر آن‌ها را روی دست خود هم ببندید بعد از مدتی فراموش خواهید کرد که چیزی روی مچ دستتان قرار دارد چون اندازه و وزن بسیار پایینی دارند. دیده شده بسیاری از افراد این محصول را در کنار ساعت روی مچ می‌بندد بدون اینکه احساس سنگینی روی دست خود داشته باشند. این موضوع به‌خصوص برای افرادی که فعالیت‌های بدنی سنگین انجام می‌دهند بسیار حائز اهمیت است چرا که بر خلاف ساعت‌های هوشمند، مچ‌بندها حس راحتی بسیار بیشتری را به کاربر القا می‌کنند.

مزیت دیگر این گجت‌ها، بندهای قابل تعویض است. البته ساعت‌های هوشمند هم چنین گزینه‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهند اما مچ‌بندها معمولا در این حالات تنوع بیشتری دارند و قیمت بندهای جانبی آن‌ها هم بسیار کمتر است. از بندهای مخصوص ورزش گرفته تا مناسب برای مهمانی و بسیاری شرایط دیگر، تنوع بند برای مچ‌بندها بسیار بالاست. مثلا وقتی قرار است به دویدن بپردازید می‌توانید بند سبک‌وزن سیلیکونی را انتخاب کنید یا اگر وارد جلسه رسمی شدید از بند‌هایی ساخته شده از فولاد ضد زنگ استفاده کنید.

مناسب برای پایش اکثر فعالیت‌های بدنی

هواوی بند 6

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، مچ‌بندها از فعالیت‌های بدنی پشتیبانی می‌کنند که در عین ساده بودن، کاربردی هم هستند. به همین خاطر در تجربه‌ی اول استفاده از این گجت‌ها اصلا گیج و سردرگم نمی‌شوید. البته بدیهی است در اختیار داشتن محصولی با قابلیت‌های سلامتی متنوع همیشه خوب است اما اگر موضوع تازه‌کارها باشند یا افرادی که می‌خواهند با کمترین هزینه بیشترین استفاده را داشته باشند، مچ‌بندها انتخاب خوبی هستند.

بسیاری از افراد اهمیتی به پایش یک سری از فعالیت‌های بدنی خود نمی‌دهند چون در واقع دانستن این اطلاعات برایشان اهمیت خاصی ندارد. اما برخی از این داده‌ها بسیار مهم هستند و هر کاربری باید از آن‌ها مطلع باشد. بنابراین اگر به دنبال محصولی هستید که بتواند قدم‌های شما را محاسبه کند، میزان کالری مصرف شده را بسنجد، ضربان قلب را اندازه‌گیری کند و از حالت‌های ورزشی مختلف هم پشتیبانی کند، مچ‌بندهای هوشمند بهترین و به‌صرفه‌ترین انتخاب شما خواهند بود. حتی اگر به اطلاعات دقیق‌تر هم نیاز داشته باشید می‌توانید اپلیکیشن مخصوص این گجت‌ها را روی گوشی هوشمند خود اجرا کنید و از طریق آن به طلاعاتی که نیاز دارید دسترسی داشته باشید.

آیا ترجیح مچ‌بند به ساعت هوشمند منطقی است؟

در ابتدای بحث به این نکته اشاره کردیم که هم ساعت هوشمند و هم مچ‌بند هوشمند نقاط قوت و ضعف خود را دارند و اصلا این‌طور نیست که این ۵ دلیل، برای کم اهمیت نشان دادن ساعت‌ها باشند. در واقع همان‌طور که گفته شد، این مطلب بیشتر برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که اولین بار است قصد دارند استفاده از یک گجت برای پایش فعالیت‌های بدنی را تجربه کنند و در عین حال که کاربرد برایشان مهم است، به قیمت مناسب هم اهمیت می‌دهند.

با در نظر گرفتن این ۵ دلیل، به این نتیجه رسیدیم که اگر جزء این دسته از افراد هستید بهتر است ابتدا کار خود را با مچ‌بندهای هوشمند شروع کنید. چرا که مجبور نیستید هزینه‌ی زیادی برای آن بپردازید و در عین حال می‌توانید بخشی از آنچه که یک ساعت هوشمند برایتان به ارمغان می‌آورد را تجربه کنید. بدین ترتیب اگر از تجربه‌ی کار با آن راضی بودید و احساس کردید به قابلیت‌های بیشتری نیاز دارید، با خیال راحت‌تری به سراغ ساعت‌های هوشمند می‌روید. اگر هم راضی نبودید، چیز خاصی را از دست نمی‌دهید.

  • شیائومی از مچ‌بند هوشمند می اسمارت بند ۶ رونمایی کرد

منبع:‌ Android Central


اگر به خرید مچ بند هوشمند فکر می‌کنید، شاید از خودتان بپرسید که چرا درعوض ساعت هوشمند نخرم؟ راست هم می‌گویید؛ این دو چندان بی‌شباهت نیستند! اما مطلب امروز «درجه» کمک‌تان می‌کند تا بتوانید بین مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند گزینه‌ای را که برایتان مناسب‌تر است تشخیص دهید. 

مچ بند هوشمند (یا ردیاب سلامتی) و ساعت هوشمند، باوجود ویژگی‌های مشترکی که دارند، از دید تکنولوژیکی باهم متفاوت‌اند. برای اینکه بتوانید بین این دو گجت درنهایت یکی را انتخاب کنید، بیایید اول نگاه مختصری به عملکرد کلی هریک داشته باشیم:

مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند در یک نگاه

مچ بند هوشمند یا ساعت هوشمند

  • مچ بند هوشمند گجت یا ابزارکی برای پایش فعالیت‌های بدنی است که به‌واسطه حسگرهای پیشرفته از قابلیت‌هایی نظیر شمارش قدم‌های پیموده‌شده، اندازه‌گیری ضربان قلب، محاسبه کالری سوزانده‌شده، پایش خواب و بسیاری قابلیت‌های سلامت‌محور دیگر برخوردار است. برخی مچ بندهای هوشمند زمان را هم نشان می‌دهند و درضمن از قابلیت اتصال به گوشی برخوردارند تا بتوانید نتایج ارزیابی‌ها را روی اپلیکیشن موبایل نیز دنبال کنید. یا اگر برفرض تماس یا پیامکی روی گوشی دریافت کردید، می‌توانید از طریق مچ بند هوشمندتان هم مطلع شوید. 
  • ساعت هوشمند برخلاف ساعت‌های معمولی صرفا برای نشان‌دادن زمان نیست. ساعت‌های هوشمند با اتصال به گوشی قادرند به‌دنبال هر تماس یا پیامکی با نمایش نوتیفیکیشن باخبرتان کنند. یا برای مثال می‌توانید به عکس‌ها و آهنگ‌های ذخیره‌شده روی گوشی از طریق ساعت هوشمندتان دسترسی پیدا کنید. البته ساعت‌های هوشمند برای همه قابلیت‌هایشان به اتصال به گوشی متکی نیستند. بعضی مدل‌های ساعت هوشمند آن‌قدری پیشرفته‌اند که خودشان سیم‌کارت می‌خورند. یعنی می‌توانید با ساعت هوشمندتان تماس تلفنی برقرار کنید. ساعت‌های هوشمند حتی در اکثر مدل‌ها از برخی قابلیت‌های خاص مچ بندهای هوشمند هم برخوردارند.

مچ بند هوشمند یا ساعت هوشمند کدام گران‌تر است؟

قیمت این دو گجت در هر برند و مدلی متفاوت است. درکل برای هر دوی اینها می‌توانید علاوه‌بر مدل‌های لاکچری از بین مدل‌های قیمت‌پایین هم گزینه‌های خوبی برای انتخاب داشته باشید.

اما می‌توان گفت که مچ بندهای هوشمند در مقایسه با ساعت‌های هوشمند نسبتا خوش‌قیمت‌ترند. برای مثال در حال حاضر قیمت ساعت‌های هوشمند اپل واچ، معروف‌ترین برند ساعت هوشمند، از حدود ۴٫۵ میلیون تومان شروع می‌شود و حتی در برخی مدل‌های لاکچریِ سری ۴ به بیش از ۱۰ میلیون تومان هم می‌رسد. این درحالی است که با حول‌وحوش فقط ۲ میلیون تومان می‌توانید صاحب مچ بند هوشمند فیت‌بیت شوید. فیت‌بیت هم در بین برندهای مچ بند هوشمند جزو معروف‌ترین‌ها به‌شمار می‌رود.

درمجموع برای خرید مچ بند هوشمند یا ساعت هوشمند هرچه بودجه دست‌ودل‌بازانه‌تری اختصاص دهید، از آن‌طرف قابلیت‌های جانبی بیشتری نصیب‌تان خواهد شد. درمورد ساعت‌های هوشمند عواملی از قبیل جنس بدنه یا استایل بند به‌تنهایی می‌توانند قیمت را جابه‌جا کنند. اما مچ‌بندهای سلامتی چون معمولا در حد و اندازه ساعت‌های هوشمند شیک و خوش‌استایل نیستند، در بسیاری از مدل‌ها با قیمت‌های نسبتا پایین‌تری قابل‌خریدند.

نکته جالب دیگر اینکه قیمت بالاتر لزوما همیشه با کیفیت بالاتر همراه نیست. به‌گزارش which.co.uk (یکی از معروف‌ترین وب‌سایت‌های بررسی کالا و خدمات) ساعت‌ها و مچ بندهای هوشمندِ قیمت پایین بعضا مشاهده شده که از لحاظ کیفیت، کارایی و دقت از مدل‌های قیمت‌بالا سرتر بوده‌اند. پس برای خرید صرفا قیمت را ملاک ارزیابی کیفی قرار ندهید.

این دو گجت چه شباهت‌هایی دارند؟

مچ بند هوشمند

مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند بی‌شباهت نیستند. همین شباهت‌ها شاید موجب شود که تصمیم بگیرید به‌جای مچ بند هوشمند درعوض ساعت هوشمند بخرید. مهم‌ترین شباهت‌های این دو گجت عبارت‌اند از:

  • طراحی و استایل: هم مچ بندهای هوشمند و هم ساعت‌های هوشمند دور مچ بسته می‌شوند و بسیاری اوقات در نگاه اول یک‌شکل به‌نظر می‌رسند.
  • شباهت‌های عملکردی: هر دوی اینها می‌توانند از کارکردهای مشترکی برخوردار باشند. برای مثال برخی کارکردهای خاص مچ بندهای هوشمند ازجمله پایش ضربان قلب، محاسبه کالری سوزانده‌شده یا ردیابی وضعیت خواب توسط ساعت‌های هوشمند هم امکان‌پذیر است. یا مثلا در هم مچ بندهای هوشمند و هم ساعت‌های هوشمند شاهد وجود ابزارهای پیشرفته موقعیت‌یابی برای ردیابی مسیر و جمع‌آوری داده‌های مکانی هستیم.

با مشاهده این قبیل شباهت‌های ظاهری و عملکری شاید متقاعد شوید که به‌جای خرید مچ بند هوشمند با صرف بودجه بیشتر حداقل یک ساعت هوشمند بخرید تا علاوه‌بر قابلیت‌های سلامت‌محور از قابلیت‌های ارتباطی دیگری هم برخوردار شوید. اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که تفاوت‌های این دو گجت را هم مدنظر داشته باشید و بعد تصمیم بگیرید.

و چه تفاوت‌هایی؟

مچ بندهای هوشمند و ساعت‌های هوشمند باوجود شباهت‌های ظاهری و عملکردی تفاوت‌های قابل‌ملاحظه‌ای هم دارند. مهم‌ترین تفاوت این دو گجت را می‌توان در ماهیت عملکردشان دانست. مچ بندهای هوشمند به‌طور خاص برای پایش و جمع‌آوری داده‌های سلامت محور و ساعت‌های هوشمند به‌طور خاص برای پاسخ‌گویی به نیازهای ارتباطی طراحی و ساخته شده‌اند.

  • تفاوت‌های عملکردی: عملکرد شاخص ساعت‌های هوشمند تسهیل ارتباطات است. با ساعت هوشمند می‌توانید اینباکس پیامک یا ایمیل‌تان را چک کنید یا حداقل با نمایش نوتیفیکیشن از دریافت پیامک یا ایمیل جدید در اینباکس‌تان مطلع شوید. با ساعت‌های هوشمند سیم‌کارت‌خور حتی می‌توانید تماس تلفنی برقرار کنید. همان طور که گفتیم، ساعت‌های هوشمند هم از قابلیت‌های سلامت‌محور برخوردارند. با این تفاوت که در ساعت‌های هوشمند قابلیت‌های سلامت‌محور تمرکز اصلی نیستند. بلکه محوریت با قابلیت‌های ارتباطی است. اما در مچ بندهای هوشمند قابلیت‌های سلامت‌محورند که در اولویت واقع شده‌اند. مچ بندهای هوشمند در قابلیت‌هایی که برای پایش فعالیت‌های بدنی است بعضا از ساعت‌های هوشمند پیشرفته‌ترند. در برخی برندهای مچ بند هوشمند مثل گارمین شاهد استفاده از سیستم‌های موقعیت‌یاب پیشرفته‌ای هستیم که نظیرش را معمولا در ساعت‌های هوشمند نمی‌بینیم.
  • طراحی و استایل: علاوه بر اینها مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند از لحاظ تنوع طراحی و استایل هم تا حدی متفاوت‌اند. ساعت‌های هوشمند در انواع اندازه‌ها و با سبک‌های مختلف طراحی موجودند. ساعت‌های هوشمند تنها به استایل مدرن محدود نمی‌شوند. حتی مدل‌هایی هم داریم که باوجود امکانات هوشمند در ظاهر به ساعت‌های کلاسیک می‌مانند. اما مچ بندهای هوشمند از لحاظ تنوع طراحی و استایل تنوع کمتری دارند. اغلب‌شان باریک‌ طراحی می‌شوند تا برای استفاده طولانی‌مدت حین فعالیت‌های بدنی راحت باشند.

بالاخره کدام یکی را بخرم؟

بهره‌مندی از کدام قابلیت‌های این دو گجت برایتان در اولویت است؟ جواب این سؤال را که بدانید، انتخاب خیلی سخت نیست.

اگر به گجتی برای پوشیدن حین ورزش نیاز دارید که به‌طور خاص روی فعالیت‌های بدنی شما نظارت داشته باشید، پس مچ بند هوشمند بخرید. اما اگر به‌دنبال راه راحت‌تری برای استفاده از امکانات ارتباطی گوشی موبایل‌تان می‌گردید، ساعت هوشمند بیشتر به کارتان خواهد آمد.

اگر هیچ‌ قابلیت خاصی برایتان مطرح نیست و صرفا به‌دنبال گجتی پوشیدنی برای خوش‌استایلی هستید، خرید ساعت هوشمند را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در بین ساعت‌های هوشمند جدید می‌توانید مدل‌هایی پیدا کنید که برای پوشش‌های رسمی هم مناسب‌اند. پس نیازتان را مبنای انتخاب قرار دهید.