ارز دیجیتال

بهترین صرافی ارز دیجیتال با کمترین کارمزد

بازار ارزهای دیجیتال، یکی از پرچالش‌ترین بازارهای سرمایه گذاری است که نظرات متفاوتی در خصوص آن مطرح است. یکی از چالش‌های مرتبط با سرمایه گذاری در رمزارزها، مقدار کارمزدی است که برای خرید ارز دیجیتال، انتقال و یا فروش آنها پرداخت می‌شود. در این مطلب قصد داریم تعریف کاملی از کارمزد تراکنش ارزهای دیجیتال و انواع آن در اختیار شما قرار دهیم. همچنین تعدادی از ارزهای دیجیتال با کمترین کارمزد و صرافی‌هایی که نرخ کارمزد کمی دارند را به شما معرفی خواهیم کرد.

همان‌طور که گفته شد، نظر افراد نسبت به ارزهای دیجیتال متفاوت است. درواقع افرادی که به نوعی با این بازار سر و کار دارند، نظرات و تجارب مختلفی در خصوص معاملات انجام شده در این بازار دارند.  بازار ارزهای دیجیتال مشابه با دیگر بازارهای سرمایه گذاری قوانین و مقررات مشخصی ندارد. گرچه مراجع قانون‌گذار در تلاش‌اند برای کنترل این بازار قدم‌هایی بردارند، اما وضعیت بازار رمزارزها مشابه با بازارهای سنتی سرمایه گذاری نیست.

به همین دلیل، توصیه می‌شود پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار، در خصوص نحوه عملکرد یک صرافی ارز دیجیتال و هزینه لازم برای انجام تراکنش‌ها از طریق رمزارزها تحقیق کنید.

بیت کوین، معروف‌ترین رمزارز، می‌تواند به طور متوسط ​​بیش از ۱۰۰۰۰ تراکنش در ساعت داشته باشد و برخلاف بورس اوراق بهادار، معاملات ارزهای دیجیتال به صورت شبانه روزی در دسترس است. همین مسئله موجب افزایش انواع کارمزد مرتبط با تراکنش‌های بیت کوین در آینده خواهد شد. متأسفانه در حال حاضر هیچ سقف مشخصی برای کارمزد ارزهای دیجیتال تعیین نشده است و میزان حجم معاملات، تنها یکی از عوامل تأثیرگذار در مقدار کارمزد است.

منظور از کارمزد تراکنش ارزهای دیجیتال چیست؟

کارمزد تراکنش ارزهای دیجیتال کارمزدی است که هنگام انتقال یک رمزارز از یک حساب به حساب دیگر از کاربران دریافت می‌شود. در واقع این کارمزد برای ثبت تراکنش در بلاک‌چین، پرداخت می‌شود. نرخ کارمزد تراکنش ارزهای دیجیتال از رمزارزی به رمزارز دیگری متفاوت است. کارمزد به ماینرها یا اعتبارسنجانی پرداخت می‌شود که اعتبار تراکنش را تایید کرده و شبکه را امن نگه می‌دارند.

انواع  کارمزد تراکنش ارزهای دیجیتال

علاوه بر کارمزدی که برای انتقال ارز دیجیتال از یک آدرس به آدرس دیگر باید پرداخت کرد، بهتر است که با دیگر کارمزدهای ارزهای دیجیتال هم آشنا شوید.

کارمزد صرافی ارز دیجیتال

کارمزد بعدی، کارمزدی است که باید به صرافی‌ها جهت خرید و فروش ارز دیجیتال پرداخت کنید. تمام صرافی‌های ارزهای دیجیتال از کاربران خود کارمزد دریافت می‌کنند. درواقع دریافت کارمزد، اصلی‌ترین روش کسب درآمد صرافی‌ها است. برخی از صرافی‌ها، کارمزد را در قالب اختلاف قیمت خرید و فروش دریافت می‌کنند. این به معنا آن است که ارزی که به این صرافی‌ها می‌فروشید ارزان‌تر از ارزی است که از صرافی می‌خرید. اما برخی دیگر از صرافی‌ها، نرخ ثابت و مشخصی به عنوان کارمزد از کاربران خود دریافت می‌کنند.

در مجله ارزپایا، مقاله‌ای با عنوان بهترین صرافی های ارز دیجیتال وجود دارد که در آن اکثر صرافی های ایرانی مقایسه و کارمزد آن‌ها مشخص شده است. در حال حاضر، صرافی ارزپایا، از جمله صرافی‌های ایرانی است که کمترین نرخ کارمزد را برای انجام تراکنش‌های مختلف در نظر گرفته است.

ارزهای دیجیتال با کمترین کارمزد

سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال یکی از روش‌های چندین برابر کردن سرمایه اولیه در کوتاه‌ترین زمان ممکن است؛ به شرط آنکه قوانین حضور موفق در این بازار را به خوبی بدانید! یکی از روش‌های سرمایه گذاری موثر در ارزهای دیجیتال، کاهش هزینه‌های مربوط به تراکنش‌های این ارزها است. در حال حاضر به دلیل نوسانات بازار رمزارزها، میزان کارمزدها و نرخ تبدیل ارزها به یکدیگر در هر لحظه تغییر می‌کند.

به طور کلی، کارمزد متوسط تراکنش‌های ارزهای دیجیتال ​​در بازار حدود ۰.۱۵-۰.۲۵ دلار است (البته گاهی اوقات تا ۲۵ دلار در شبکه بیت کوین و اتریوم در زمان شلوغی شبکه افزایش پیدا می‌کند). در ادامه فهرستی از ارزهای دیجیتال با کمترین کارمزد در سال ۲۰۲۱ بر اساس گزارش BitInfoCharts در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. لازم به ذکر است که این داده‌ها تقریبی هستند و می‌توانند پس از زمان انتشار مقاله تغییر کنند، بنابراین قبل از انجام معاملات، منابع رسمی را دوباره بررسی کنید.

معرفی ارزهای دیجیتال با کارمزد صفر

نانو: ارز دیجیتال بدون کارمزد تراکنش

معمولا ارزهایی که میزان بسیار ناچیزی کارمزد تراکنش داشته باشند، به عنوان ارزهایی با کارمزد صفر شناخته می‌شوند. نانو یکی از رمزارزهایی است که در فهرست ارزهای دیجیتال با کارمزد صفر قرار می‌گیرد. علاوه بر این ویژگی، افرادی که در این رمزارز سرمایه گذاری می‌کنند، قادر به انجام تراکنش‌ها به صورت آنی و لحظه‌ای هم هستند. نانو با استفاده از مکانیزم اجماع اثبات سهام با معماری شبکه‌ای که در آن حساب‌ها زنجیره‌های بلاکی خاص خود را دارند، کار می‌کند. درواقع با استفاده از این معماری، دیگر نیازی به پاداش دادن به ماینرها برای تأیید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه نیست.

آیوتا: فناوری جدید برای اطمینان از انجام معاملات بدون کارمزد

IOTA رمزارزی است که بدون بلاک‌چین پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشته است. آیوتا به معنای واقعی کلمه هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کند. درواقع این پلتفرم به جای دریافت تراکنش، خواستار اعتبارسنجی دو تراکنش دیگر و ایجاد یک تراکنش جدید است.

کدام صرافی ایرانی کمترین کارمزد را دارد؟

صرافی انلاین ارز دیجیتال

قبل از هر چیز لازم به ذکر است که هیچ صرافی ایرانی و البته خارجی وجود ندارد که بدون دریافت کارمزد امکان انجام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را برای شما فراهم کند. همان‌طور که پیش از این گفته شد، دریافت کارمزد از کاربران، یکی از روش‌های کسب درآمد صرافی‌ها است. بنابراین اگر صرافی بدون کارمزد یا با کارمزد بسیار کم پیدا کردید، حتما به درستی عملکرد آن شک کنید!

علاوه بر این، صرافی‌ها به این کارمزد برای حفظ امنیت و توسعه زیر ساخت خود نیاز دارند. درواقع بدون دریافت این هزینه از کاربران، امکان فعالیت صرافی در دراز مدت فراهم نخواهد بود. کارمزدی که صرافی از کاربران خود دریافت می‌کند به عوامل مختلفی همچون سطح کاربری، مقدار تراکنش، نوع ارز دیجیتال، میکر یا تیکر بودن و … بستگی دارد. با توجه به اینکه شرایط و قوانین در صرافی‌های مختلف متفاوت است، میزان کارمزدی که صرافی‌ها از کاربران دریافت می‌کنند هم متفاوت است.

بنابراین هنگام انتخاب صرافی ایرانی با کمترین کارمزد، به موارد گفته شده توجه داشته باشید تا در هزینه‌ای که برای انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال پرداخت می‌کنید، بیشترین صرفه جویی را داشته باشید.

کمترین کارمزد خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی ارزپایا

صرافی ارز پایا از جمله صرافی‌هایی است که برای رفاه حال کاربران، کمترین نرخ کارمزد خرید و فروش ارز دیجیتال را در نظر گرفته است. در حال حاضر نرخ کارمزد خرید و فروش در این صرافی ۰.۲ درصد از میزان کل معامله است. رقمی که در مقایسه با دیگر صرافی‌های ایرانی، بسیار کم و البته به صرفه است. شما می‌توانید با ثبت نام در این صرافی و طی کردن مراحل احراز هویت، به طور رسمی فعالیت خود را در بازار ارزهای دیجیتال در دو بازار ریالی و تتری آغاز نمایید.


کارمزد صرافی ارز دیجیتال، یکی از مهم ترین معیارها برای معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال است. در تمام بازار های مالی، زمانی که یک بنگاه مالی معامله‌ای انجام می‌دهد، مقداری پول به صورت درصدی نسبتا کوچک از کل مبلغ معامله را دریافت می‌کند. گاهی کارمزد چند معامله با ارزش های متفاوت، یکسان و برابر است. بازار کریپتو نیز از این امر مستثنی نیست. همانطور که ممکن است کارمزد یک معامله با ارزش یکسان در دو بنگاه مالی با هم تفاوت داشته باشد، لزوما کارمزد صرافی های دیجیتال نیز با یکدیگر برابر نیست.

بهترین صرافی های ارز دیجیتال

ممکن است برای تازه وارها در بازار رمز ارزها، مقایسه و محاسبه کارمزد صرافی ارز دیجیتال کمی گیج کننده باشد؛ اما این اطمینان را به شما می‌دهیم که به محض این که کمی با این موضوع آشنا شدید، به راحتی بتوانید میزان کارمزد ها را خودتان محاسبه کنید. در این مقاله توضیح خواهیم داد که کارمزد صرافی ارز دیجیتال چگونه محاسبه می‌شود و از طرف دیگر به توضیح مطالب مکمل در این باره؛ اعم از معرفی بهترین صرافی های خارجی با کمترین کارمزد، نحوه محاسبه کارمزد در معاملات مختلف در مطرح ترین صرافی و چگونگی کاهش کارمزد در صرافی ها خواهیم پرداخت.

کارمزد صرافی های خارجی (Exchange Fees)

قبل از آن که به توضیح کامل و بررسی نرخ کارمزد در صرافی های دنیا بپردازیم، لازم است به صورت خلاصه به کلیت موضوع اشاره کنیم. همانطور که متوجه شدید، کارمزد صرافی ها لزوما با هم برابر نیست. هر یک از این صرافی ها شرایط متناسب با خودشان را دارند.ممکن است پیشنهادات هر یک با دیگری متفاوت باشد و این به نفع کاربر است. اگر در فضای رقابتی، یک سایت خدمات دهنده بهبود کیفیت نداشته باشد، ناخودآگاه به مرور زمان از چشم مخاطب خواهد افتاد؛ بنابراین، زمانی که رقابت بین صرافی ها بیشتر شود، به مرور زمان خواسته یا ناخواسته، امکانات و آیتم هایی که برای کاربر عرضه می‌شود بهتر و با کیفیت تر خواهد شد.

کارمزد ارز دیجیتال
هر کدام از صرافی ها آیتم های متفاوتی عرضه می‌کنند که در ادامه به تشریح مکانیزم معتبرترین و مطرح ترین آن ها خواهیم پرداخت؛ اما آن چه که به عنوان پایه و اساس کارمزد صرافی ها باید بدانیم بسیار ساده و آسان است. مقدار کارمزد بیشتر آن ها مانند صرافی بایننس، بر اساس روش های سرمایه گذاری، مبلغ معاملات، سابقه فعالیت تریدر در آن ها و دو تعریف تحت عنوان بازارساز یا سفارش گذار (Maker) و همچنین سفارش بردار (Taker) تعریف می‌شود. توضیح این مطالب و تاثیر هر کدام بر روند تغییر کارمزد به همراه روش های کاهش هزینه را در ادامه توضیح خواهیم داد. در این بخش نحوه تاثیر کارمزد صرافی ارز دیجیتال را بر قیمت ارزها توضیح خواهیم داد.

خرید ارز دیجیتال

این دو مثال برای درک بهتر شما از نحوه تاثیر مزد بر قیمت خرید یا فروش آورده شده است. در بیشتر صرافی ها در مورد کارمزد، موضوع خرید یا فروش مطرح نیست، بلکه تغییر تعرفه کارمزد با اصطلاحات میکر و تیکر (اصطلاح انگلیسی، بین تریدر ها کاربرد بیشتری دارد) بیشتر رایج است. تصور کنید که به قصد خرید بیت کوین به ارزش ۱۰۰ دلار وارد یک صرافی ارز دیجیتال می‌شوید و در این صرافی کارمزد تعریف شده برای معامله شما ۱/۲۳ درصد باشد. در این شرایط، مبلغ کارمزد به مبلغ پرداختی شما اضافه خواهد شد؛ بنابراین، مبلغ ۱۰۱/۲۳ دلار پرداخت می‌کنید و در ازای آن به ارزش ۱۰۰ دلار، بیت کوین دریافت می‌کنید.

فروش ارز دیجیتال

برای فروش ارزهای دیجیتال نیز شرایط شبیه به قبل است با این تفاوت که این بار به جای افزوده شدن، کارمزد، از وجه دریافتی کاسته می‌شود. برای مثال اگر کارمزد تعریف شده معامله شما در صرافی مورد نظر ۱/۲۳ درصد باشد و قصد داشته باشید مقداری بیت کوین به ارزش ۱۰۰ دلار بفروشید، مبلغ ۹۸/۷۷ دلار دریافت خواهید کرد؛ در صورتی که ۱۰۰ دلار بیت کوین فروخته اید. دو مثال قبل از خرید و فروش با حقیقت کمی متفاوت است؛ اما به شما در درک بهتر موضوع کمک خواهد کرد.

انواع کارمزد ارز دیجیتال

تقریبا هیچ بستر معاملاتی با کارمزد صفر وجود ندارد. در بازارهای سنتی درصدی از معامله به بنگاه های معاملاتی یا واسطه ها تعلق می‌گیرد. در بازارهای نوین مانند بازار بورس و سهام، مقداری از مبلغ معامله نصیب کارگزاری ها می‌شود و در بازار کریپتو، مقداری از ترید به بستر معاملاتی یا صرافی دیجیتال تعلق می‌گیرد. کارمزد در صرافی ارزهای دیجیتال در شکل های مختلف به صورت متفاوت عرضه می‌شود. در ادامه به معرفی چند حالت از انواع آن می‌پردازیم؛ معاملات رمز ارزها در بستر تکنولوژی بلاک چین صورت می‌گیرد. از کاربران این ارز ها، مبلغی توسط صرافی های غیر متمرکز به عنوان هزینه شبکه بلاک چین دریافت می‌شود.

گاهی اوقات در بعضی از صرافی ها شاهد این هستیم که از کاربران بابت تراکنش های برداشت یا واریز، کارمزد دریافت می‌کنند که به آن، کارمزد واریز و برداشت می‌گویند. در این حالت؛ معمولا هزینه واریز از برداشت کمتر است. دلیل این اتفاق، سیاستی است که صرافی ها به منظور تشویق مردم به تامین اعتبار خود می‌کنند. در معاملات رمز ارز-رمز ارز و فیات-رمز ارز، کارمزدی به عنوان هزینه معاملاتی کسر خواهد شد که این هزینه، درآمد اصلی صرافی ها است.

 

سفارش گذار (Maker) و پذیرنده سفارش (Taker) کیست؟

زمانی که وارد مبحث بررسی نحوه محاسبه کارمزدها می‌شویم، با دو عبارت به نام های میکر و تیکر برخواهیم خورد. چه نیازی به دانستن مفهوم این دو عبارت است؟ اکثر صرافی های معتبر برای تمام معاملات دو تعرفه متفاوت با هم دارند که در آن، یک قیمت خاص برای میکر و یکی برای تیکر است. برای این که بفهمید کدام کارمزد مخصوص شماست، نیاز است بدانید که در آن معامله تیکر هستید یا میکر.

سفارش گذار (Maker)

میکر یا تیکر بودن هیچ ارتباطی با فروشنده و خریدار ندارد. فرض کنید یک صرافی دیجیتال را به یک مغازه فروش کالایی خاص فرضی تشبیه کنیم و کالاهای موجود در آن را به ارزهای دیجیتال. تصور کنید وارد این مغازه خیالی شد‌ه‌اید و به مغازه دار مقداری کالا می‌دهید تا سر فرصت به قیمت بازار برای شما به یک مشتری بفروشد، مغازه دار آن را از شما قبول می‌کند و زمانی که مشتری پیدا شد و معامله انجام شد به شما خبر می‌دهد.

میکر و تیکر چیست؟

اینبار فرض کنید که وارد مغازه شده‌اید و از مغازه دار درخواست یک کالایی خاص با وزنی مشخص و برند مخصوص می‌کنید. فرض را بر این بگذارید که مغازه دار چیزی که دنبالش هستید را در دسترس ندارد و به شما قول می‌دهد که در صورت یافتن آن با شما تماس بگیرد. در این صورت، باید منتظر شخصی باشید که سفارش شما را داشته باشد و از آن مهم تر به قصد فروش آن کالا، به سراغ همان مغازه برود.

زمانی که این اتفاق افتاد و معامله انجام شد، مغازه دار پول شما را دریافت می‌کند و به فروشنده می‌دهد و از شما مبلغی به عنوان کارمزد ثبت کننده سفارش دریافت می‌کند. زمانی که معامله شما انجام شد، اسم شما در صرافی به عنوان میکر یا بازارساز ثبت می‌شود.

پذیرنده سفارش (Taker)

مثال بالا را در نظر بگیرید؛ تصور کنید که در موقعیتی دیگر وارد همان مغازه شوید و از مغازه دار درخواست کنید که به دنبال یک کالای خاص با شرایط دلخواه‌ تان برای شما باشد و در صورت یافتن آن، با شما تماس بگیرد. مغازه دار به شما می‌گوید که شخصی دیگر قبل از شما، کالایی مانند یا شبیه چیزی که به دنبالش هستید را برای فروش به او سپرده است. در نهایت؛ شما بدون معطلی، کالای مورد نظرتان را دریافت خواهید کرد.

تصور کنید در موقعیتی دیگر، به سراغ آن مغازه دار می‌روید و کالایی برای فروش با خود می‌برید؛ مغازه دار به شما می‌گوید شخصی دیگر،‌ قبل از شما، سفارش کالایی داده است که مانند کالای شماست. در این صورت نیز، بدون معطلی، به خواسته خود می رسید. در واقع، شما درخواست فردی را قبول کرده‌اید که قبل از شما درخواست داده است. در پایان معامله،‌ مغازه دار از درخواست کننده که در این مثال خریدار بود، پول را دریافت می‌کند و مبلغی به عنوان کارمزد پذیرنده سفارش از آن کم می‌کند و در نهایت آن را تحویل شما می‌دهد. در پایان معامله، نام شما به عنوان سفارش بردار ثبت می‌شود.

بهترین صرافی های معتبر خارجی ارز دیجیتال

بنابر برخی از دلایل، عده‌ای از معامله گران داخل ایران ترجیح می‌دهند که از صرافی های معتبر دنیا استفاده کنند. بیشتر این تریدرها بر این باور هستند که استفاده از صرافی های خارجی برای ایشان کم هزینه تر می‌شود. صرافی های دیجیتال خارجی از کیفیت بالایی برخوردار هستند. به نظر در برخی از موارد حق با ایشان است؛ اما باید ریسک مسدود شدن و خطرات احتمالی آن را بپذیرید. در ادامه به توضیح و بررسی محبوب ترین و رایج ترین صرافی های دیجیتال در دنیا می‌پردازیم که کمترین میزان کارمزد را «بدون افت کیفیت خدمت رسانی» عرضه می‌کنند.

صرافی هیت بی تی سی (HitBTC)

این صرافی کار خود را در هونگ کنگ در سال ۲۰۱۳ شروع کرد و امروزه جزو بهترین و محبوب ترین صرافی ها در دنیاست. مهم ترین مزیت HitBTC در تنوع بالای آن است. در این صرافی بیش از ۸۴۰ ارز دیجیتال، اعم از کوین ها و توکن ها وجود دارد. در ادامه به سایر ویژگی های آن اشاره می‌کنیم.

  • رابط کاربری ساده که باعث می‌شود کار کردن با آن برای عموم کاربران آسان شود.
  • کارمزد این صرافی بسیار رقابتی است. جالب است بدانید که این کارمزد در اکثر معاملات برای تیکر ها فقط ۰/۱ درصد و برای میکر ها به رایگان است.
  • حجم معاملات در این صرافی بالا است که همین امر باعث افزایش نقدشوندگی شده است.

صرافی کوکوین (Kucoin)

صرافی کوکوین که به People’s Exchange نیز معروف است، در سال ۲۰۱۷ در سنگاپور تاسیس شد. کوکوین، از نظر حجم معاملات جزء ۲۰ صرافی برتر دنیاست. کوکوین یک ارز دیجیتال مخصوص به خود به نام Kucoin دارد. از مزیت های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پشتیبانی از بیش از ۲۰۰ رمز ارز
  • رابط کاربری ساده
  • کارمزد پایین (برای میکر و تیکر ۰/۱ درصد است)
  • ارائه خدمات ویژه به کاربرانی که رمز ارز کوکوین دارند
  • تخفیف برای دارندگان Kucoin، به ازای هر ۱۰۰۰ کوکوین، یک درصد کاهش قیمت کارمزد دارد. این رویه تا حداکثر ۳۰۰۰۰ کوکوین معادل ۳۰ درصد تخفیف ادامه دارد

صرافی بایننس (Binance)

بایننس اکسچنج یا همان صرافی بایننس، بزرگترین بستر معاملاتی ارزهای دیجیتال در دنیاست. این مجموعه بزرگ چینی، کار خود را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد. دفتر مرکزی این مجموعه در کشور مالت (جنوب اروپا در مرکز دریای مدیترانه) قرار دارد.

بایننس

بایننس کوین، رمزارز اختصاصی صرافی بایننس است که در زمان نگارش این مقاله، در بین تمام رمز ارزها، در جایگاه ۴ام قرار دارد و از این حیث از اعتبار خوبی در بازار برخوردار است. از مزایای این صرافی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بیش از ۴۰۰ رمز ارز را پشتیبانی می‌کند
  • کارمزد کمی دارد
  • به دریافت و نگهداری رمز ارزها در بایننس کارمزد تعلق نمی گیرد
  • بایننس به صورت دوره‌ای برای کاربران خود جایزه در نظر می‌گیرد
  • این صرافی اپلیکیشن قابل نصب بر روی تلفن همراه دارد
  • در صورت استفاده از بایننس کوین تا مرز ۲۵ درصد تخفیف برای کاربران در نظر می‌گیرد

کارمزد صرافی بایننس چگونه محاسبه می‌شود؟

بایننس معروف ترین و محبوب ترین صرافی در تمام دنیاست. به همین دلیل در این بخش به صورت کامل، نحوه محاسبه کارمزد را در صرافی بایننس را توضیح می‌دهیم. مطالعه این بخش، ذهن مخاطب را در مورد نحوه دقیق محاسبات کارمزد باز می کند. محاسبه کارمزد در صرافی بایننس ممکن است در نگاه اول کمی گیج کننده به نظر برسد؛ اما با کمی دقت متوجه می‌شوید که اینطور نیست.

کارمزد رمز ارز
نرخ کارمزد در این صرافی برای میکرها برابر یا کمتر از تیکرها است. دلیل این اتفاق این است که یک سفارش گذار با ثبت سفارش خود در دفتر سفارشات ( که بعدا با پذیرفتن یک تیکر به معامله ختم می‌شود) باعث افزایش نقدینگی می‌شود؛علاوه بر این، نرخ کارمزد در صرافی بایننس، متناسب با نوع معامله لحظه‌ای (spot)، مارجین (Margin) و فیوچرز (Futures) است. چگونه؟ در ادامه توضیح خواهیم داد.

کارمزد صرافی بایننس در معاملات اسپات

میزان کارمزد معاملات اسپات در بایننس، با توجه به مجموع معاملات در ۳۰ روز گذشته حساب می‌شود. برای درک بهتر این موضوع به عکس زیر توجه کنید. در این مورد، ارز دیجیتال بیت کوین، به عنوان ارز مرجع انتخاب شده است. در این صرافی اگر مجموع معاملات شما در مدت ۳۰ روز، در روش اسپات کمتر از ۵۰ بیت کوین باشد، تعرفه کارمزد برای تیکر و میکر با هم مساوی و برابر با ۰/۱ درصد از کل معاملات خواهد شد.

تخفیف کارمزد معاملات اسپات در صرافی بایننس

تخفیف دادن به مشتری یکی از روش های جذب مشتری است که از مدت ها قبل از پیدایش بازار دیجیتال وجود داشته است. صرافی بایننس به عنوان بزرگترین صرافی دیجیتال از نظر حجم معاملات، از این تکنیک به خوبی استفاده می‌کند. دو روش تخفیف در معاملات این صرافی وجود دارد. روش اول یک راه رایج است که حتما با آن آشنایی دارید. این روش که به کد معرف معروف است، به این صورت است که در ازای وارد کد معرف می‌توانید از تخفیف در کارمزد بهره‌ مند شوید.
روش دوم که این هم در راستای تامین منافع صرافی است، استفاده از ارز رسمی خود بایننس (BNB Coin) در معاملات است. البته که تخفیف گرفتن در معامله به نفع مشتری است؛ اما بایننس با این سیاست، به اصطلاح با یک تیر دو نشان زده است. در ادامه به نحوه اعمال این تخفیف ها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از کد معرف (Identifier code)

از این روش در تمامی انواع معاملات در صرافی بایننس استفاده می‌شود؛ اما سوال اینجاست که نحوه عملکرد آن چگونه است؟ زمانی که شما قصد دارید یک حساب در صرافی بایننس باز کنید، می‌توانید از کد معرف استفاده کنید. اگر از آن استفاده کنید، صرافی دو راه پیش پای معرف شما قرار می‌دهد. در روش اول، انتخاب به این صورت است که ۲۰ درصد از میزان کل کارمزد شما، به صورت ماهانه، به معرف شما تعلق می‌گیرد؛ در این حالت، هیچ سودی (تخفیف) عاید شما نخواهد شد.
ساز و کار روش دوم بسیار متفاوت تر است. در این حالت، معرف شما می‌پذیرد که ۱۰ درصد از کارمزد شما به صورت ماهانه نصیب او شود و از طرف دیگر برای خودتان، ۱۰ درصد از کارمزد شما به صورت ماهانه کم شود. نکته بسیار مهم و مثبت این است که این پاداش و تخفیف ها به صورت مادام العمر در حساب شما و معرفتان لحاظ خواهد شد.

استفاده از BNB Coin در معاملات

یکی دیگر از روش های کاهش کارمزد، استفاده از کوین متعلق به صرافی بایننس است. نکته حائز اهمیت این است که میزان تخفیف در این روش، متغیر و وابسته به بعضی معیارها است. اولین معیار، نوع معامله است که در حالت اسپات و فیوچرز با هم متفاوت است. دومین مولفه تعیین کننده، میکر یا تیکر بودن شما است و سومین معیار، مقدار کل معاملات شما در طول یک ماه است.

تخفیف در صرافی بایننس
در حالت اسپات، اگر مقدار کل تراکنش های شما کمتر از ۵۰ بیت کوین باشد، مقدار تخفیف برای استفاده از BNB Coin برای مکیر و تیکر با هم مساوی و برابر با ۰/۰۷۵ درصد است. با همین شرایط، تخفیف استفاده از کد معرف برابر می‌شود با ۰/۰۶ (۰/۰۷۵×۰/۸). با بررسی جدول بالا، می‌توانید از سایر شرایط مطلع شوید. و برای مشاهده جدول اصلی، با لمس این لینک به صفحه اصلی صرافی متصل خواهید شد.

کارمزد معاملات مارجین در صرافی بایننس

برای معامله کردن در مکانیزم مارجین بایننس باید بدانید که نرخ کارمزد متغیر است. توصیه می‌شود که قبل از انجام معامله، حتما از میزان کارمزد آن مطلع شوید. کارمزد در این نوع معامله به صورت ساعتی محاسبه می‌شود. با این حساب؛ حتی اگر در کمتر از یک ساعت معامله را ببندید، باید کارمزد همان یک ساعت را حساب کنید. برای تعیین نرخ مزد، باید مقدار قرض گرفته شده را تقسیم بر صد کنید و سپس عدد بدست آمده را در نرخ مزد ساعتی (متناسب با زمانی که پول را در اختیار داشتید) ضرب کنید.

ترید مارجین

کارمزد معاملات فیوچرز در صرافی بایننس

در این بخش، معاملات به دو زیر دسته USD-M Futures و Coin-M Futures تقسیم می‌شود. روش تعین کارمزد در هر دو حالت یکسان است و تفاوت در مقدار ضرایب است. فرض کنید ۱۰۰ تتر از کیف پولتان را به کیف پول فیوچرز خود در بایننس منتقل کرده و یک حالت معاملاتی کوتاه مدت یا کوتاه مدت با اهرم ×۵ باز می‌کنید. با این حساب؛ مقدار حالت انتخابی شما معادل با ۵۰۰ تتر خواهد شد. برای محاسبه کارمزد باید عدد ۵۰۰ را در مقدار ضریب (متناسب با میکر یا تیکر بودن و حجم پول) ضرب کنید.

ترید فیوچرز

جمع بندی

در این مقاله با بیانی ساده و به دور از اصطلاحات علمی و تخصصی، از صفر تا صد انواع کارمزد و نحوه محاسبه آن در صرافی ارز دیجیتال بررسی شد. در ادامه به معرفی بزرگترین و با کیفیت ترین صرافی های خارجی با کم ترین کارمزد پرداخته شد. بزرگترین حجم معاملات در بستر های معاملاتی، متعلق به صرافی بایننس است که به همین دلیل نحوه محاسبه کارمزد آن را به صورت کامل و دقیق برای شما شرح دادیم.

سوالات متدوال

سوالات متداول

کارمزد صرافی ارز دیجیتال چیست؟

هنگام خرید و فروش یک رمز ارز، مبلغی از کاربر کسر می‌شود که به آن کارمزد می‌گویند.

چگونه می‌توانیم کارمزد کمتری بپردازیم؟

متناسب با صرافی که در آن فعالیت می‌کنید، روش های متنوعی برای کاهش کارمزد وجود دارد؛ از مهم ترین آنها می‌توان به معرفی صرافی به دوستان خود و استفاده از رمز ارز اختصاصی صرافی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید