رایانه

ایده ساخت ساعت دیواری + مقایسه و نظرات کاربران

آموزش ساخت ساعت دیواری چوبی با استفاده از برش عرضی ته درخت یکی از ساده ترین روش های ساخت ساعت چوبی است. در این روش شما با استفاده از یک برش عرضی تنه درخت می توانید صفحه ساعت زیبا چوبی خلق کنید. سپس با نصب موتور و عقربه، ساعت زیبایی داشته باشید.

در این نوشته یک آموزش ساده و سریع را به شما معرفی می کنیم و در ادامه با ایده های دیگر برای ساخت ساعت چوبی با شما همراه هستیم.

برای ساخت یک ساعت می توانید ابتدا تنه ی یک درخت جنگلی را به قطر مورد نظر انتخاب کنید و به ضخامت حدود 3 سانتی متر برش دهید.

پس اعداد ۱۲ , 3, 6,9 را بر روی تنه با هویه (سوخته کاری) حک کنید.

 

پیشنهاد آیچوب:

برای سوخته کاری روی چوب به چه ابزاری نیاز داریم؟

 

در مرکز ساعت با استفاده از مته چوب سوراخی ایجاد کنید و سپس موتور ساعت را در محل مورد نظرتان نصب کنید. قیمت موتور ساعت بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان هست. اگر ضخامت چوب به حدی بود که امکان قرار دادن موتور ساعت در محل مورد نظر نیست و محور موتور ساعت از سوراخ بیرون نمی‌زند، می‌توانید با استفاده از اور فرز، به‌اندازه موتور ساعت، چوب را بتراشید و موتور را در داخل آن قرار دهید.

 

آموزش ساخت ساعت با تنه درخت و با ابزار دستی نجاری

آموزش ساخت ساعت با استفاده از برش تنه‌ی درخت که توسط دوست عزیز ما امیر جمیلی برای همراهان آیچوب آماده شده است.

برای ساخت ساعت با کنده (تنه‌ی درخت) در ابتدا باید تنه‌ی درختی را در نظر بگیریم و قسمتی از آن را اره کنیم باید توجه داشته باشیم که حداقل ضخامت کنده ۲۰cm باشد.

حداقل ۴cm آن را علامت می‌زنیم و اره می‌کنیم.

 

در قسمت بعد باید یک موتور ساعت پیدا کنیم و برای این کار می‌توانیم از ساعت‌های دیگری که ظاهران تکراری شده است استفاده کنیم بعد از پیدا کردن موتور ساعت باید مرکز چوب را پیدا کنیم و با دریل آن را سوراخ کنیم و در این هنگام باید توجه کنیم که ضخامت مته دریل نباید بیشتر از نوک موتور باشد تا هنگام نصب آن موتور تکان نخورد و ثابت بماند.

پیشنهاد آیچوب:

دانلود رایگان ۷۳ طرح ساعت چوبی دیواری و رو میزی

 

حالا در مرحله‌ی آخر برای نصب موتور در پشت چوب باید به‌اندازه‌ی ساعت پشت را به‌اندازه‌ی مشخص تخلیه کنیم برای این کار باید اندازه‌ی موتور را با مداد پشت چوب بکشیم و با دریل دور تا دور این خط را که با مداد کشیده‌ایم سوراخ می‌کنیم و با دریل این سوراخ‌ها را به هم وصل می‌کنیم تا جای که یک خط درست شود باید احتیاط کنیم که مته از صفحه‌ی جلوی چوب بیرون نزند (صفحه‌ی جلویی چوب نباید سوراخ شود) سپس بعدازاین که این سوراخ‌ها را زدیم برای تخلیه‌ی این قسمت به یک چکش کوچک و یک مغار نیازمندیم در صورت به همراه نداشتن مغار می‌توانیم از یک پیچ گوشتی دو سو استفاده کنیم.

در ابتدا باید از محلی که با دریل یک خط درست کرده‌ایم (محل قرار گرفتن موتور ساعت) با استفاده از چکش به چوب ضربه بزنیم و سعی کنیم که خرده چوب‌ها به‌صورت عمودی از جا کنده بشوند این کار را آن‌قدر ادامه می‌دهیم که نیم cm بیشتر تا رسیدن به صفحه‌ی جلویی نمانده باشد وقتی قطر آن را به نیم سانتی‌متر رساندیم می‌توانیم موتور ساعت را در آن قرار دهیم و عقربه‌های آن را نصب می‌کنیم.

 

برای براق شدن و زیبایی بیشتر می‌توان از رنگ کیلر استفاده کرد.

پیشنهاد آیچوب:

۱۵ ایده ساعت مچی چوبی برای علاقه مندان به لوازم تزئینی چوبی!

 

تهیه و اجرا: امیر جمیلی

 

آموزش ساخت ساعت چوبی دیواری کلاسک با کمترین ابزار نجاری!

ساخت ساعت چوبی با کمترین ابزار می تواند برای هر کسی جذاب باشد. شما می توانید با چند تکه چوب و مقداری رنگ و قلم مو یک ساعت چوبی مناسب و زیبا بسازید.

در مرحله اول طرح مورد نظرتان را با مداد بر روی صفحه چوبی پیاده کنید. لازم به ذکر است چوب نراد روسی یکی از ارزان ترین چوب های برای ساخت ساعت چوبی است.

 

با استفاده از اره عمود بر قسمت های اضافی طرح را برش دهید. برای اینکه برش مناسب و تمیز داشته باشید، پیشنهاد ما کم کردن حرکت پاندولی دستگاه و حرکت دادن آرام دستگاه در مسیر برش است.

در مرحله بعد برای قسمت های کناری ساعت باید دو تخته چوبی برش دهید. عرض این تخته ها، همان عرض و ضخامت ساعت است. با استفاده از خط کش این خط ها را بکشید و با اره دیسکی یا اره عمود بر برش دهید. البته برش با اره گرد به مراتب بهتر است.

 

برای اتصال این دو چوب می توانید از اتصال بیسکوئیتی استفاده کنید. ابتدا خط کشی های محل اتصال دو قطعه را انجام دهید و اتصال بیسکوئیتی را بر اساس این خط ها اجرا می کنید.

پیشنهاد آیچوب:

6 سبک اتصال چوب در نجاری در بخش اتصال چوب به چوب

 

استفاده از چسب چوب به مراتب اتصال را قوی تر خواهد نمود.

 

با استفاده از گیره نجاری این دو قطعه را به هم پرس کنید.

 

قطعه بالایی ساعت را به دو قطعه طرفین متصل کنید.

 

برای صفحه ساعت می توانید از سه لایی چوبی استفاده کنید.

طرح مورد نظرتان از ساعت را بر روی سه لایی اجرا کنید.

پیشنهاد آیچوب:

جدیدترین ایده های طراحی و ساخت ساعت دیواری و رومیزی چوبی مشبک

پس از اتمام ساعت ساعت، شروع به سنباده کاری کنید. دستگاه سنباده تانکی برای سنباده کاری های خشن و دستگاه سنباده گرد لرزان برای سنباده کاری نرم قطعه کار مناسب است.

 

رنگ کاری ساعت چوبی

در پایانر رنگ مورد نظر را بر روی چوب اجرا کنید. اگر با روش های اجرای رنگ چوب آشنا نیستید، از مطلب زیر استفاده کنید.

آموزش رنگ چوب به روش سیلر و کیلر و نیم پلی استر

 

در پایان هم موتور و عقربه ساعت را نصب کنید.

 

و اما نمونه‌های دیگر از ساعت‌های دست ساز و ایده‌هایی جالب را می‌توانید در ادامه ببینید. همچنین گر به اره مویی دسترسی دارید، پیشنهاد می کنیم مجموعه ایده های ساخت ساعت چوبی به سبک مشبک را مشاهده نمایید. همچنین طرح های بسیار زیادی از ساعت چوبی مشبک برای شما از سراسر وب گردآوری شده تا به رایگان دانلود کنید.

پیشنهاد آیچوب:

ویدئو آموزش ساخت ساعت دیواری دست ساز چوبی

 

گردآوری و تنظیم: www.ichoob.ir

 


نویسنده: نجمه مهران پور

آرشیتکت..
طراحی معماری و دکوراسیون داخلی..
مشاور دکوراسیون و کارشناس محتوا در چیدانه

more_horiz


ساخت ساعت دیواری یکی از ساده ترین وسایل دست ساز است که به راحتی می توانید آن را با انواع وسایل موجود در منزل تهیه نمایید. این وسیله دست ساز جالب و زیبا برای کمک به یادگیری کودکان اهمیت زیادی دارد و مطمئنا همه مادران و همچنین مربیان مهد کودک بارها اقدام به ساخت آن به شکل های مختلف نموده اند. در این مطلب سعی داریم نمونه های جدید و ساده کاردستی ساعت را معرفی نماییم و ایده های جدید و خلاقانه ایی در زمینه ساخت ساعت ارائه دهیم. همراه ما باشید.

جدیدترین مدل های کاردستی ساعت دیواری برای کودکان :

ساعت را می توانید برای سنین مختلف تهیه نمایید و از این طریق به کودکان کمک کنید تا با ایده های خلاقانه  انواع مدل ساعت را بسازند و از این طریق علاوه بر شکوفا سازی خلاقیت در کودکان، به یادگیری ساعت نیز کمک نمایید. با همه وسایلی که در دسترس دارید می توانید انواع  مختلف ساعت و کاردستی برای کودکان را تهیه فرمایید که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

ساعت دیواری کاغذی :

انواع مختلف کاغذ ساده و کاغذ رنگی در دسترس ما وجود دارد که می توان گفت فراوان ترین وسیله برای ساخت ساعتهای متنوع است، از این رو انواع مختلف کاردستی با کاغذ طرفدارهای زیادی دارند و بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند. ساخت ساعتهای زیبا با کاغذ نیز از این قاعده مستثنا نیست و به راحتی با کاغذهای موجود در منزل می توان آن را تهیه نمود.



کاردستی کاردستی با کاغذ رنگیساخت کاردستی جدیدساخت کاردستی

ساعت مقوایی :

استفاده از مقوا ایده ساده و جالبی برای ساخت ساعت دیواری است. بعد از مشخص کردن طرح اصلی ساعت، الگوی آن را روی انواع مختلف یا کارتن برش زده و بعد از اتصال به هم صاحب ساعت دیواری مقوایی شیک و زیبایی شوید و آن را به کودک دلبند خود هدیه دهید و یا روش ساخت آن را به وی آموزش دهید.

کاردستی کودکانه

ساخت ساعت با وسایل دور ریختنی :

مطمئنا وسایل دور ریختنی و بدون استفاده زیادی در دسترس همه ما وجود دارد که اغلب سعی داریم در اولین فرصت آنها را دور بریزیم غافل از اینکه می توان کارهای دست ساز جذاب و زیبایی با این وسایل دور ریختنی تهیه نمود که ساخت انواع ساعتهای دیواری نیز یکی از این کارهای دست ساز جذاب و جالب است. که در ادامه چند نمونه زیبا و جالب از ساخت این مدل کاردستی با وسایل دور ریختنی را ملاحظه می فرمایید.



ساخت ساعت با بشقاب یکبار مصرف :

بشقاب یکبار مصرف و پلاستیکی به دلیل فرم ظاهری که دارد می تواند ایده مناسب و جالبی برای ساختن ساعت در اشکال مختلف باشد. درست کردن ساعت دیواری با اینگونه ظروف به راحتی انجام می گیرد که در این بخش می توانید مدل های متنوع و زیباتری از آن را ملاحظه نمایید.

ساخت ساعت با سی دی

یکی از انواع مدل کاردستی با سی دی ساخت مدل های زیبا و متنوع ساعت برای کودکان می باشد که با در اختیار داشتن یک یا چند عدد سی دی می توانند ساعت دیواری و ساعت رومیزی زیبا بسازند. استفاده از سی دی برای درست کردن انواع ساعت تنها به خلاقیت کودکان بستگی دارند و آن ها می توانند با توجه به ایده های ذهنی جذاب بهترین مدل ساعت ساخته شده با سی دی را درست کنند. انجام این کاردستی، کار کلاسی جالب برای کودکان دبستانی است که به تازگی با ساعت آشنا شده اند و در حال یادگیری ساعت و زمان های مختلف شبانه روز هستند.

سی دی های خش دار قابلیت استفاده ندارد بنابراین والدین و مربیان عزیز با در اختیار قرار دادن این سی دی ها می توانند کودکان را به ساختن ساعت با استفاده از سی دی تشویق نمایند تا علاوه بر سرگرم شدن، خلاقیت های ذهنی نهفته آن ها نیز بروز پیدا کنند و کودک با فکر و ایده خود اقدام به درست کردن ساعت با طرحی ساده و زیبا نماید.

در این بخش چندین نمونه دوست داشتنی و جالب از ساعت های ساخته شده با سی دی را گردآوری کرده ایم که امیدواریم این ایده های خلاقانه مورد توجه کودکان عزیز قرار بگیرد و با توجه به این ایده های متنوع مطابق با سلیقه خود ساعت با طرح مدنظر را بسازند.

با الگوبرداری از مدل ساعت های ساخته شده زیبا و خلاقانه که در این مطلب ارائه شد می توانید انواع مختلف ساعت دیواری را برای کودکان تهیه نمایید و از آنها نهایت استفاده را ببرید. پیشنهاد می کنیم با مراجعه به بخش کاردستی از دیگر مدل ها و همچنین آموزش های مربوطه دیدن فرمایید.

منبع : آرگا