رایانه

ساعت دیواری از کجا بخرم + مقایسه و نظرات کاربران

ساعت همان وسیله‌ای است که در بین وسایل مختلفی که برای دکور خانه استفاده می‌شود، همیشه چشم‌تان به آن می‌خورد. تزئین دیوارهای خانه با ساعت دیواری یا قرار دادن یک ساعت ایستاده در گوشه‌ای از پذیرایی، از روش‌های رایج برای دکوراسیون محیط داخلی خانه است.

معمولاً همه بین خرید ساعت ایستاده یا دیواری شک می‌کنند. پس سوال اصلی اینجاست که ساعت ایستاده یا دیواری کدام بهتر است؟ برای انتخاب ساده‌تر بین این دو گزینه بهتر است که با انواع مختلف این ساعت‌ها آشنا شوید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا انواع ساعت‌های دیواری و ایستاده را بشناسید.

معرفی انواع مختلف ساعت دیواری، دکوری شیک بچینید

ساعت‌های دیواری را می‌توان بر اساس مدل و نوع ساخت به چند دسته تقسیم کرد:

  1. ساعت بدون قاب: این روزها با مدرن شدن دکوراسیون داخلی خانه‌ها، استفاده از ساعت‌های بدون قاب طرفداران زیادی پیدا کرده است. برای نصب این ساعت دست شما کاملاً باز است و می‌توانید اعداد را در زوایای مختلفی دور تا دور موتور آن بچینید. نصب این ساعت هم روی دیوارهای ساده و خلوت پیشنهاد می‌شود.
  2. ساعت تابلویی: تصویری که در زمینه این ساعت‌ها کار شده، ظاهر آن‌ها را شبیه به یک قاب عکس زیبا نشان می‌دهد. اگر دیواری ساده در خانه دارید و فضای خانه شما برای تعداد زیاد قاب جایی ندارد، استفاده از ساعت تابلویی به شما پیشنهاد می‌شود.
  3. ساعت طرح کارد و چنگال: این نوع ساعت‌ها برای محیطی مثل آشپرخانه یا رستوران طراحی کرده‌اند. البته ساعت‌هایی با طرح‌های بچگانه که مختص اتاق خواب‌های دخترانه یا پسرانه باشد هم در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. برای پیدا کردن این نوع ساعت‌های خاص بهتر است که سراغ بورس ساعت دیواری در تهران بروید.
  4. مدل جئومتریک: برای ساخت این نوع از ساعت‌ها از انواع مختلف اشکال هندسی استفاده شده است. اگر برای تزئین خانه خود از وسایلی که شکل هندسی خاصی دارند استفاده کرده باشید، ساعت‌های جئومتریک می‌توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند.
  5. مدل روستیک: برای ساخت ساعت‌های روستیک از انوع مختلف چوب استفاده می‌شود. اگر به لوازم چوبی علاقه دارید و سایر لوازم خانه شما ترکیبی از رنگ‌های کرم و قهوه‌ای دارد، جای خالی ساعت روستیک روی یکی از دیوارهای خانه احساس می‌شود. این ساعت برای اتاق خواب‌ها هم گزینه مناسبی است.

 معرفی انواع مختلف ساعت‌های ایستاده

ساعت‌های ایستاده معمولاً در خانه‌هایی با متراژ بیشتر از 80 متر استفاده می‌شوند. اکثر ساعت‌های ایستاده پاندول دارند و به همین دلیل هم مورد توجه قرار می‌گیرند. از نظر ظاهری ساعت‌های ایستاده به دو دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. ساعت ایستاده مدرن: بدنه این نوع ساعت نقش و نگار خاصی ندارد و کاملاً شیک و ساده طراحی شده است. خانه‌هایی که دکوراسیون مینیمال دارند، جای خوبی برای قرار دادن ساعت‌های ایستاده هستند.
  2. ساعت ایستاده سلطنتی: ساعت‌های ایستاده سلطنتی که با نام کلاسیک هم شناخته می‌شوند، برعکس نوع مدرن پر از نقش و نگار هستند. باکس مستطیلی این ساعت‌ها پر از نقش و نگار است و یک تاج هم بالای ساعت قرار دارد.

جنس بدنه ساعت ایستاده ممکن است ام‌دی‌اف، چوب، استیل یا شیشه باشد. در بین تمام این موارد ساعت ایستاده چوبی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در بازار فروش ساعت انواع و اقسام آن‌ها دیده می‌شود.

کدام ساعت برای خانه من مناسب‌تر است؟

برای انتخاب کردن بین ساعت ایستاده و دیواری بهتر است که به چند عامل مهم توجه داشته باشید:

  • فضای خانه: اگر به ساعت‌های ایستاده علاقه زیادی دارید، در مرحله اول باید به فضای خالی خانه خود توجه کنید. اگر دوست دارید ساعت ایستاده زیبایی خود را به نمایش بگذارد، بهتر است که فضای پذیرایی بزرگی داشته باشید. در غیر این صورت نمای این ساعت آن‌طور که باید و شاید، دیده نمی‌شود.
  • نوع دکوراسیون: هر خانه سبک خاصی از دکوراسیون را دارد و معمولاً طیف خاصی از رنگ‌ها هم برای تهیه لوازم منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خانه‌های مینیمال باید از ساعت‌های ساده‌تر استفاده کرد، در حالی که خانه‌هایی با سبک سلطنتی می‌توانند ساعت‌های پر نقش و نگار را در دل خود جای دهند.
  • بودجه: به طور مثال برای ساخت ساعت‌های ایستاده چوبی در مقایسه با ساعت دیواری، حجم بیشتری از مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شرایط طبیعی است که قیمت ساعت ایستاده بیشتر از ساعت دیواری باشد. پس برای انتخاب بین ساعت ایستاده یا دیواری مهم است که بدانید چقدر برای این کار هزینه خواهید کرد.
  • سلیقه: در نهایت این سلیقه هر شخص است که تعیین می‌کند چه نوع ساعتی برای محیط خانه او مناسب است. ممکن است همان ساعتی که از نظر شخصی خیلی ساده به نظر می‌رسد از نظر شما زیباترین و بهترین ساعت دنیا باشد. پس هر کس با توجه به سلیقه خود گزینه‌ای را انتخاب می‌کند.

برای انتخاب ساعت عوامل مختلف را در نظر داشته باشید

انتخاب بین ساعت دیواری یا ایستاده برای هر شخص با توجه به فضای خانه و سلیقه او شکل می‌گیرد. با مطالعه این مقاله انواع مختلف ساعت‌های ایستاده و دیواری را می‌شناسید و برای انتخاب کردن بین گزینه‌های مختلف کمتر دچار شک خواهید شد. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید ساعت حتماً سری هم به سامانه آنلاین صالح‌آباد بزنید تا بدون واسطه، کالاهای مرغوب را با ارزان‌ترین قیمت‌ها خریداری کنید.

از کجا ساعت ایستاده یا دیواری ارزان بخریم؟

بازار صالح‌آباد یکی از بهترین بازارها برای خرید ساعت‌های دیواری یا ایستاده است. انواع و اقسام لوازم دکوری شیک هم در این بازار به فروش می‌رسد. حذف واسطه‌های فروش به فروشندگان بازار صالح‌آباد کمک می‌کند که اجناس خود را با بهترین قیمت به دست مشتریان برسانند.

سایت صالح آباد لیست کاملی از اجناس موجود در این بازار را برای متقاضیان تهیه کرده است اما امکان فروش آنلاین از طریق سایت فراهم نیست. برای خرید لوازم موجود در این بازار باید به صورت حضوری به غرفه‌های فروش مراجعه کنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مراجعه حضوری حتماً اجناس موجود در بازار را از طریق آدرس salehabad.org مشاهده کنید تا بین غرفه‌های مختلف سردرگم نشوید. شماره تماس هر فروشنده، در صفحه مربوط به هر محصول ذکر شده تا خرید را برای مشتریان راحت‌تر کند.


این روزها ساعت دیواری همان‌قدر که زمان را اعلام می‌کند به‌عنوان بخشی از دکوراسیون منزل هم اهمیت دارد. با توجه به تنوع زیاد ساعت‌های دیواری در بازار، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید تا هنگام خرید ساعت دیواری مناسب سردرگم نشوید.با اینکه بیشتر مواقع برای دانستن زمان به ساعت گوشی هوشمند یا ساعت لپ‌تاپ و سایر لوازم الکترونیک اطراف‌مان نگاه می‌کنیم، اما این دستگاه‌ها هرگز نتوانسته‌اند جای ساعت دیواری را بگیرند. به‌همین‌دلیل معمولا در هر خانه‌ای حداقل یک ساعت دیواری وجود دارد. اما؛

برای خرید ساعت دیواری چه مواردی را در نظر بگیریم

همان‌طور که گفتیم، تنوع ساعت‌های دیواری در بازار بسیار زیاد است. انتخاب و خرید یک ساعت مناسب در اصل به سلیقه خودتان برمی‌گردد، بااین‌حال بهتر است موارد مهم زیر را در نظر بگیرید:

نوع ساعت دیواری

به‌طور کلی از یک منظر، ساعت‌های دیواری به دو دسته ساعت‌های کوارتز و مکانیکی تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو دسته به نوع سازوکارشان مربوط است. ساعت‌های کوارتز برای تغذیه به باتری نیاز دارند و دقیق‌تر از ساعت‌های مکانیکی هستند. در این ساعت‌ها از کریستال‌های کوارتز استفاده می‌شود. در مقابل، درون ساعت‌های مکانیکی پر از سیم‌پیچ‌ها و چرخ‌دنده‌های متحرک است و به باتری نیاز ندارد، بنابراین دقتش کمتر از ساعت کوارتز است. ساعت‌های کوارتز رایج‌تر هستند.

از منظری دیگر، ساعت‌های دیواری را به دو دسته دیجیتال یا آنالوگ تقسیم می‌کنند. ساعت دیواری دیجیتال به صورت اعداد کامپیوتری با دو نقطه در وسط برای جدا کردن ساعت‌شمار و دقیقه‌شمار طراحی شده است. اما ساعت آنالوگ سه عقربه دارد و اعداد در اطراف عقربه‌ها قرار گرفته‌اند. هر دوی این ساعت‌ها باید به‌صورت دستی تنظیم شوند. تنها ساعتی که به‌صورت خودکار کار می‌کند و فقط کافی است اطلاعات منطقه زمانی خودتان را وارد آن کنید تا تنظیم شود، ساعت اتمی است.

جنس ساعت دیواری

ساعت‌های دیواری معمولا از مواد اولیه مختلفی مانند فلز، چوب، پلاستیک، شیشه، اکریلیک، مرمر و نظایر آنها ساخته می‌شوند. انتخاب جنس ساعت سلیقه‌ای است و باید با دکوراسیون منزل‌تان یا علاقه شخصی‌تان جور در بیاید. بااین‌حال، معمولا ساعت‌های ساخته‌شده از چوب به‌دلیل دوام بالایی که دارند محبوب‌ترند؛ زیرا در برابر ضربه یا سقوط مقاوم‌تر از بقیه مدل‌ها هستند.

محل نصب ساعت

خرید ساعت دیواری - طرح متناسب با آشپزخانه

قبل از خرید ساعت دیواری، تصمیم بگیرید که کجا قرار است آن را نصب کنید. ساعت دیواری را هر جایی می‌توان نصب کرد و محدودیتی از این نظر وجود ندارد. مثلا می‌توانید آن را در آشپزخانه، اتاق پذیرایی یا غذاخوری، اتاق نشیمن، اتاق خواب و حتی حمام قرار دهید. اما باید دقت داشته باشید که ساعت انتخابی‌تان با فضا جور در بیاید.

به کاربرد اتاق توجه کنید. برای مثال اگر دوست دارید ساعت را روی دیوار اتاق غذاخوری یا آشپزخانه نصب کنید، بهتر است طرح‌های مدرن با شکل قاشق، چنگال یا مواد غذایی را انتخاب کنید. اگر ساعت را برای اتاق کودک می‌خواهید، بهتر است ساعتی با طرح سرگرم‌کننده و عروسکی بخرید. تناسب طرح ساعت با کاربرد اتاق بسیار اهمیت دارد.

سبک اتاق و دکوراسیون

خرید ساعت دیواری - طرح کلاسیک

ساعت دیواری باید با سبک اتاقی که می‌خواهید ساعت را در آن قرار دهید و نوع دکوراسیون فضا هماهنگی داشته باشد. قبل از خرید ابتدا خوب به سبک اتاق و دکوراسیون دقت کنید. اگر سبک آن مدرن و امروزی است، ساعت‌هایی با طرح‌های مدرن و مد روز مناسب‌تر است. اگر دکوراسیون داخلی اتاق به سبک کلاسیک است، بهترین انتخاب شاید یک ساعت دیواری چوبی با بدنه بلند با اعداد درشت به زبان رومی یا انگلیسی باشد. برای دکوراسیون‌هایی با سبک مینیمالیستی، طرح ساعت بهتر است از نوع مینیمال باشد. در زیر تصویری از ساعت مینیمالیستی را می‌بینید.

خرید ساعت دیواری - طرح مینیمال و مدرن

اندازه ساعت دیواری

اندازه ساعت تا حد زیادی به اندازه دیوار و سلیقه شما بستگی دارد. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید نمای کلی اتاق بیشتر به چشم بیاید، به‌دنبال ساعت‌های کوچکتر باشید. اما اگر می‌خواهید خود ساعت دیواری محور دکوراسیون داخلی اتاق را تشکیل دهد، می‌توانید ساعت‌های بزرگتری خریداری کنید. بااین‌حال، یادتان باشد که به‌عنوان یک قاعده کلی، دیوار و فضای بزرگ؛ ساعت دیواری بزرگ و دیوار کوچک ساعت دیواری کوچکتری می‌طلبد. ساعت بزرگ در یک فضای کوچک و بالعکس، مانند یک وصله ناجور به نظر خواهد رسید. علاوه بر این، خوانایی زمان از روی ساعت دشوار خواهد بود.

خرید ساعت دیواری - ساعت دیواری بزرگ

ساعتی که می‌خرید باید به اندازه‌ای باشد که فاصله آن از لبه دیوار از دو طرف ساعت، کمتر از نصف پهنای ساعت نباشد. اندازه دیوار موردنظر را بگیرید و بعد برای خرید ساعت اقدام کنید. به‌عنوان مثال، اگر پهنای دیوار شما حدود یک متر است، ساعتی که عرض آن خیلی بیشتر از ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر باشد برای چنین دیواری مناسب نیست.

برای ساعت‌هایی که مانند تصویر زیر چند تکه هستند، باید فضای کافی در نظر بگیرید. معمولا یک دیوار بزرگ با فضای خالی زیاد برای این طرح‌ها مناسب است.

ساعت‌های آویز و ایستاده

معمولا بیشتر ساعت‌های دیواری به دیوار آویزان می‌شوند. اما برخی ساعت‌ها هم به‌شکل ایستاده در کنار دیوار و روی زمین قرار می‌گیرند. ساعت‌های ایستاده بسیار بزرگ و بلند هستند و برای اتاق نشیمن بزرگ، سالنی که شومینه دارد، اتاق پذیرایی بزرگ، کتابخانه و نظایر آنها مناسب‌اند.

رنگ ساعت دیواری

رنگ ساعت دیواری چیزی است که نمی‌توان از تأثیر آن در فضای محیط غافل شد. به‌طورکلی بهتر است رنگ ساعت دیواری متفاوت از اثاثیه و مبلمان درون اتاق باشد. اگر رنگ ساعت دیواری را خوب انتخاب کنید، خواهید دید که چطور می‌تواند فضایی بی‌روح و کسل‌کننده را به چشم‌اندازی جادویی تبدیل کند. رنگ‌ها و بافت متضاد با مبلمان می‌توانند جذابیت بصری محیط منزل‌تان را چند برابر کنند. به‌طور کلی برای دیوارهای سفید و روشن، رنگ‌های تیره مثلا مشکی یا آبی تیره مناسب است. اما برای دیوارهای تیره‌تر، رنگ‌های روشن و سفید بهتر است.

در صورتی که دیوارها و اثاثیه‌تان رنگارنگ هستند، بهتر است ساعتی که انتخاب می‌کنید رنگ ساده یا خنثی داشته باشد. درغیراین‌صورت ممکن است ساعت در رنگ‌های زیاد اتاق و دیوار محو شود.

اگر با اصول فنگ شویی آشنا هستید می‌توانید رنگ ساعت دیواری را بر اساس آن انتخاب کنید. به این ترتیب اگر قرار است ساعت دیواری را در سمت جنوب منزل نصب کنید، بهتر است آن را از رنگ‌های قرمز، نارنجی یا زرد انتخاب کنید. این رنگ‌ها بر احساسات افراد خانواده تأثیر مثبت دارند و شادی و عشق را به خانه می‌آورند. اما در صورتی که قرار است ساعت را در سمت شمال آویزان کنید، بهتر است از رنگ‌های درخشان مانند نقره‌ای، سفید و طلایی انتخاب کنید. این رنگ‌ها شانس، موفقیت و بهبود در امور شغلی را به همراه دارند. البته «درجه» صحت چنین باورهایی را تایید نمی‌کند و به باور ما چنین ایده‌هایی شاید بیشتر جنبه سرگرمی داشته باشد.

ساعت‌های بی‌صدا یا تیک‌تاک دار

همه ساعت‌های آنالوگ صدای تیک‌تاک دارند. بااین‌حال برخی از آنها صدای تیک‌تاک‌شان بسیار آزاردهنده و غیرقابل‌تحمل است و برخی دیگر صدای ملایم و نرمی دارند.

انتخاب صدای ساعت به خودتان بستگی دارد. بسیاری از ما زمانی که لحظاتی را در انتظار سپری می‌کنیم، برای نمونه انتظار برای شروع مصاحبه، قرار ملاقات یا انتظار برای عزیزی که قرار است به خانه برسد، تحمل شنیدن صدای تیک‌تاک ساعت را نداریم؛ زیرا این صدا اضطراب خفیفی ایجاد می‌کند. اما برخی افراد در هیچ زمانی تحمل شنیدن صدای تیک‌تاک ساعت (مخصوصا در هنگام خواب) را ندارند و عصبی می‌شوند. افرادی هم هستند که صدای تیک‌تاک ملایم ساعت یا ریتم آونگ آن را صدای زندگی می‌دانند و برای‌شان آرامش‌بخش است. بنابراین اگر تیک‌تاک ساعت تا حدودی اذیت‌تان می‌کند، ساعتی را بخرید که صدای ملایمی داشته باشد. اگر تحمل آن را هم ندارید، ساعت دیواری دیجیتال خریداری کنید. درصورتی‌که فقط برای خواب مشکل دارید، به‌فکر فضای دیگری غیر از اتاق خواب برای ساعت دیواری باشید. همه این موارد را قبل از اقدام به خرید در نظر بگیرید.

دقت ساعت و عمر باتری

شاید بگویید برخی ساعت‌ها آن‌قدر زیبا هستند که می‌توان از آنها به‌عنوان شیء تزیینی استفاده کرد و بنابراین به دقت و عمر باتری آنها اهمیتی ندهید. اما این طرز فکر کاملا اشتباه است. ساعت فقط زمانی زیباست که کار کند. زیباترین ساعت‌ها اگر کار نکنند، ارزش چندانی ندارند. بنابراین ساعت دیواری را صرفا به‌خاطر زیبایی و استفاده تزیینی نخرید. عمر باتری در دقت ساعت نقش اساسی دارد. بنابراین اگر برای ساعت دیواری هزینه می‌کنید، حداقل عمر باتری آن را درنظر بگیرید تا مجبور نباشید خیلی زود تعویضش کنید. مخصوصا ساعت‌های دیواری بزرگ و آونگ‌دار که تنظیم‌کردن آنها کمی پیچیده است.

امکانات دیگر ساعت دیواری

برخی ساعت‌ها علاوه‌بر نشان‌دادن زمان، درجه حرارت، میزان رطوبت و فشار جو را هم نشان می‌دهند.

برندهای معتبر ساعت دیواری

برندهای معتبر زیادی هستند که سال‌هاست در زمینه تولید ساعت دیواری فعالیت دارند. برخی از خوشنام‌ترین برندهای ساعت دیواری، سیکو، کاسیو، سیتی زن و رولکس هستند. ساعت دیواری در قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. بهترین ساعت‌ها معمولا قیمت‌های بالایی دارند، اما خوبی آنها این است که بادوام هستند. با توجه به بودجه‌ای که دارید سعی کنید ساعت را از برندهای معتبر خریداری کنید که مدتی طولانی برای‌تان کار کند.

نکات مهم در رابطه با نصب ساعت دیواری

در اینجا بد نیست به برخی از نکات مهم برای خرید و نصب ساعت دیواری وجود دارد اشاره کنیم:

  • در یک فضا بیشتر از یک ساعت نصب نکنید. تعدد ساعت‌ها در یک محیط علاوه بر اینکه بر بینایی و چشم‌ها تأثیر می‌گذارد، صدای چند تیک‌تاک مختلف سبب سردرد و حواس‌پرتی می‌شود و تأثیرات منفی بر سلامتی دارد.
  • ساعت را بیش از حد بالا یا پایین آویزان نکنید. ساعت باید در افق دید باشد تا برای نگاه کردن به آن مجبور نشوید گردن‌تان را زیاد بالا یا پایین بیاورید.
  • در صورتی که در منزل کودک یا حیوانات خانگی دارید، حتی‌الامکان ساعت‌های پایه‌دار یا ایستاده نخرید، زیرا ممکن است روی آنها سقوط کند. مگر اینکه آنها را در جایی قرار دهید که ایمن باشد.

اگر نکته‌ای باقی مانده که آن را در مطلب از قلم انداخته‌ایم، ممنون می‌شویم در بخش در دیدگاه‌ها آن را مطرح کنید.


نویسنده:

کارشناسی ارشد طراحی محیط زیست- دانشگاه تهران
معماری داخلی- پردیس هنرهای زیبا
عضو تیم تحریریه چیدانه و مجله منزل

more_horiz