پزشکی و سلامت

جواب آزمایش کبد چرب چقدر طول میکشد

به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، بیماری کبد چرب گرید ۲ یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به کبد است، در این مقاله به معرفی علائم این بیماری و همچنین روش‌هایی برای درمان آن می‌پردازیم که مطمئنا آشنایی با این اطلاعات برای همه ما لازم و ضروری است.
علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲کبد یکی از اعضای مهم بدن انسان‌ها است که مسئولیت سم زدایی از خون را به عهده دارد. خون پس از مسیر گوارش که طی می‌کند اولین جایی که می‌رود کبد است. همچنین تولید پروتئین و چربی‌های مهم بدن برای زنده ماندن در کبد صورت می‌گیرد. این عضو از بدن انسان همانند دیگر اعضا دچار مشکل و بیماری می‌شود که در دنیای امروز به علت نداشتن رژیم و برنامه غذایی مناسب یکی از شایعترین این بیماری‌ها کبد چرب گرید ۲ است. در ادامه با علایم و راه‌های درمان این بیماری کبدی با ما همراه باشید.

بیماری کبد چرب وقتی به وجود می‌آید که چربی بدن شخص به پنج تا ده درصد برسید که عواملی، چون استفاده بیش از حد از امگا۶، چربی‌های اشباع، قند و فروکتوز، استعمال دخانیات، نداشتن تحرک و فعالیت بدنی کامل و مفید، سو تغذیه، اضافه وزن، فشار خون بالا، بارداری و استفاده از دارو‌هایی همچون آسپرین و تتراسایکلین می‌تواند در به وجود آمدن آن موثر باشد.
علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲خوب است بدانید که دو نوع کبد چرب داریم: کبد چرب الکلی و غیر الکلی؛ که در کبد چرب غیر الکلی میزان چربی کبد ارتباط مستقیم با وضعیت چربی خون دارد و از هر پنج نفر یک نفر به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند. در ایران آمار افرادی که کبد چرب دارند به چهل درصد می‌رسد که یعنی از هر ده نفر سه نفر این بیماری را دارا هستند.

علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲

نشانه‌ها و علایم کبد چرب گرید ۲

از علایم بیماری کبد چرب گرید ۲ می‌توان به خستگی و بی حالی، کاهش وزن و بی اشتهایی، تهوع، درد در مرکز یا سمت راست قسمت بالای شکم، زرد شدن چشم‌ها و پوست، خارش، ورم پا‌ها و شکم، سردرگمی ذهنی را نام برد. تجمع بیش از حد چربی در کبد ملتهب شدن کبد را به همراه دارد و التهاب کبد سبب بروز هپاتیت (هپاتیت در لغت به التهاب کبد معنی شده است که هپاتیت b یک نوع بیماری کبدی است که مسری‌تر از ایدز می‌باشد) و امکان بروز نارسایی کبد که سیروز کبدی نام دارد می‌شود که علت اصلی آن کبد چرب ساده است که هیچ علامتی ندارد.
علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲

عوارض کبد چرب گرید ۲

 
از جمله عوارض کبد چرب می‌توان به بروز بیماری‌های فشار خون، دیابت نوع ۲ و چربی خون بالا اشاره نمود. چربی‌های بیشتر از هشتاد سانتی متری دور شکم باعث کاهش حساسیت سلول‌ها به هورمن انسولین می‌شود و خطر ابتلا به دیابت را به همراه دارد.
 

چه چیزی باعث به وجود آمدن کبد چرب گرید ۲ می‌شود؟

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب گرید ۲ استفاده از منابع امگا ۳ را در وعده‌های غذایی بیشتر کنیم مثل روزانه یک گرم روغن ماهی، استفاده از ماهی‌های چرب همانند سالمون، ساردین و تن ماهی، مصرف گردو، بذر کتان، شاهدانه و روغن زیتون. امگا۳ به کم کردن التهاب کبد کمک شایانی می‌کند. چربی‌های اشباع همانند گوشت حیوانات، غذا‌های فرآوری شده و روغن‌های هیدروژنه را کاهش دهیم؛ و بجای آن‌ها از منابع چربی پایین همانند روغن زیتون، آجیل و دانه‌ها مصرف کنیم. نوشیدنی‌های گازدار، شیرینی ها، غلات صبحانه، غذا‌های منجمد، سس‌ها یا چاشنی‌ها و برخی آبمیوه‌های بسته بندی که منبع قند و شهد ذرت با فروکتوز بالا است را کم کنیم. با زیاد کردن فعالیت بدنی به بالای شصت دقیقه و کاهش وزن خود تا پنج تا ده درصد به بهبود کبد چرب گرید ۲ کمک می‌کنیم. با استفاده از دارو‌های گیاهی به بهبود کبد چرب گرید ۲ بپردازیم: درمان کبد چرب با سیر: سیر آلیسین دارد که یک نوع آنتی اکسیدان سولفور دار برای سم زدایی بهتر و موثر‌تر کبد است. هر روز صبح ناشتا در صورتی که مشکل معده ندارید مقداری آبلیمو را در آب جوش بریزید و میل کنید. استفاده از عرق خار شتر، چای سبز، علف لیمو، خار مریم و طباشیر در بهبود عملکرد کبد چرب گرید ۲ موثر می‌باشد.
علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲درمان کبد چرب با روش‌های طبیعی
راهکار‌های زیادی به منظور درمان کبد چرب وجود دارد که در ادامه شما را با برخی از روش‌های مفید و موثر جهت درمان کبد چرب آشنا خواهیم کرد.
 

سرکه سیب:

علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲

به دلیل اینکه سرکه سیب سبب کاهش تجمع چربی کبد و کاهش وزن می‌شود همچنین، به بهبود عملکرد کبد و کاهش التهابات کبد کمک می‌کند برای درمان کبد چرب بسیار مفید است، فقط کافی است به یک لیوان آب گرم یک قاشق غذا خوری سرکه سیب خام و تصفیه نشده بیفزایید سپس به آن کمی عسل بیفزایید و قبل از مصرف غذا آن را میل کنید، از این روش روزی دو بار به مدت چند ماه استفاده کنید.

طبیعی‌ترین راه درمان کبد چرب؛ چای سبز:

طبق تحقیقات انجام شده چای سبز دارای مقادیر فراوانی کاتچین است و در نتیجه برای درمان کبد چرب گزینه بسیار مناسب است و سبب بهبود عملکرد کبد خواهد شد، بنابراین به منظور محافظت از کبد روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز بنوشید.
 

زردچوبه:

علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲

این ادویه پرکاربرد علاوه بر آشپزی در علم پزشکی نیز کاربرد فراوان دارد و به عنوان یک روش خانگی مفید و موثر جهت درمان کبد چرب به شمار می‌رود همچنین، سبب جلوگیری از تجمع چربی در کبد و سم زدایی از کبد می‌شود، می‌توانید به دو لیوان آب یک قاشق چای خوری زردچوبه بیفزایید و اجازه دهید بجوشد سپس روزی دو بار آن را بنوشید، از این روش به مدت چند هفته کمک بگیرید و یا می‌توانید به یک لیوان شیر گرم نصف قاشق چای خوری زردچوبه اضافه کنید سپس روزی یک بار مصرف کنید.
 

درمان خانگی کبد چرب؛ لیمو ترش:

لیمو ترش به دلیل داشتن خاصیت سم زدایی برای بهبود کبد چرب بسیار مفید و موثر می‌باشد و همچنین دارای ترکیبی به نام نارنجین می‌باشد که به کاهش التهابات کبدی کمک شایانی می‌کند، به یک لیوان آب، آب نصف یک عدد لیمو ترش را بیفزایید سپس آن را میل کنید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه روزی دو تا سه بار به مدت چند هفته از این روش کمک بگیرید.
 

شیرین بیان:

می‌توانید به منظور درمان کبد چرب به خصوص کبد جرب غیر الکی از شیرین بیان کمک بگیرید، به یک فنجان آب داغ نصف قاشق چای خوری ریشه شیرین بیان اضافه کرده سپس بر روی آن درپوشی گذاشته و بعد از زمان پنج تا ده دقیقه به آن کمی عسل اضافه کرده و روزی دو بار آن را بنوشید، همچنین می‌توانید یک قاشق غذا خوری پودر شیرین بیان را با دو قاشق چای خوری عسل ترکیب کرده و مخلوط به دست آمده را روزی یک بار بنوشید، از این روش به مدت چند هفته کمک بگیرید.
علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشید.


گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت رایگان درمان شوید مطرح کرده بودند را منتشر کرد.  
 
شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دریافت کنید.
 
اما پاسخ سوالات برخی از کاربران درخصوص “زخم معده” که توسط دکتر شهرام آگاه متخصص این رشته داده شده است، به شرح ذیل است:
 

***مژگان سهرابی:

 
من مدت زیادیه که حساسیت پوستی دارم و حساسیت دستام شبیه اگزما شده و لکه های قهوه ای روی پوست بدنم گاهی پیدا میشه طب سنتی رفتم گفتن کبدت چربه واسه همین هم عارضه پوستی داری این گفته درسته و باید براش چکار کنم؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: معمولا  کبد چرب عارضه پوستی ایجاد نمی کند و بدون علاومت است و علت این لکه های قهوه ای چیز دیگری است.
 
***علی سبزبانی:
 
با سلام و تشکر اینجانب کبد چرب با گرید 2 و قند خون 136 و کلسترول بالا دارم داروهای تجویز شده که استفاده می کنم “قرص اتور استاتین 40 “و قرص متفورمین 500 و کپسول اورسودکس 250 و از یک هفته قبل رژیم غذایی را شروع کردم آیا داروهای تجویز شده متناسب با نوع بیماری بوده و یا به پزشک دیگری مراجعه کنم؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: معمولا درمان کبد چرب کاهش وزن و ورزش است شما چون کلسترول بالایی دارید باید قرص اتوراستاتین را مصرف کنید.
 
***ندا:
 
با سلام و خسته نباشید من برای آزمایش خون رفته بودم و هیچ مشکلی نداشتم آزمایشم کبد چرب  نشون داد و سونوگرافی دادم اما چیزی نشون نداد آیا ممکن است من مبتلا به کبد چرب باشم و اینکه من اصلا فست فود خور نیستم برای درمانش چکار کنم و آیا ضعف عمومی من ربطی به این قضیه دارد؟ ممنون.
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: ممکن است سونوگرافی چیزی را نشان ندهد و بهتر است تست های دیگری انجام شود اما اگر این فرد چربی خون بالایی دارد ممکن است به کبد چرب مبتلا باشد.
 
***رضا:
 
با سلام من مبتلا به کبد چربم آیا محرومیت غذایی من مادام العمر است پرهیزهای غذایی من چیست؟ آیا این بیماری ارثی است؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: این بیماری ارثی نیست اما به چاقی ارتباط دارد و این فرد باید چربی حیوانی و زرده تخم مرغ و مواد قندی را از برنامه غذایی خود حذف کند.
 
***ادیتور:
 
سلام سوال من اینه که من بیماری ام اس دارم و فشار خونم بالاست و هم کبد چرب گرید 2 به خاطر ام اس نمی تونم  تحرک زیادی داشته باشم با اینکه مراقب تغذیه هم هستم ولی بهبود چشم گیری نداشتم لطفا راهنمایی کنید.
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: این فرد باید از نظر آنزیم کبدی مورد بررسی قرار بگیرد.
 
***مجید: 
 
چه عواملی باعث کبد چرب می شود و راه مبارزه با آن چیست؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: کبد چرب یک سندرم متابولیک است و دیابت، تری گلسیرید وکلسترول بالا از عوامل اصلی ایجاد آن هستند و رژیم غذایی و ورزش راه مبارزه با آن است.
 
***ایوب: 
 
سلام گیاهان دارویی، میوه ها و مواد غذایی مفید در درمان کبد چرب کدامند؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: استفاده از سبزیجات و میوه های تازه بسیار موثر است ولی میوه خاصی مد نظر نیست.
 
***مانیا: 
 
سلام من زیر چشمم پف می کند آیا به خاطر کبدمه؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: برخلاف تصور عامه پف زیر چشم ربطی به کبد ندارد و این فرد از نظر  کلیوی باید بررسی شود.
 
***اسکندری:
 
با سلام مادر من سونوگرافی داده و توی سونوگرافی نوشته کبد اکوی پارانشیمال افزایش یافته و دکتر گفت فقط چربه مقدار tg آزمایشش هم 291 هست FBS=104 داره می خواستم ببینم چکار باید بکند؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: تری گلیسیریداین بیمار بالا است و چربی خون افزایش پیدا کرده و مصرف مواد قندی بر چربی ها را باید کاهش دهد.
 
***بهنام:
 
با سلام آیا مصرف آبلیمو، آبغوره در درمان بیماری کبد چرب خفیف موثر است؟ برای درمان بیماری کبد چرب چه نوع داروی گیاهی موثر است؟ معمولا چه داروهایی برای درمان بیماری کبد چرب خفیف تجویز می شوند؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: مصرف آبلیمو و آبغوره مفید نیستند البته موادی که ویتامین c دارند به طور غیر مستقیم به بهبود کبد چرب کمک می کند در 80 درصد موارد بهترین درمانش ورزش و رژیم غذایی است.
 
*** بهنام:
 
با سلام من یه مدت قلبم تیر می کشید به دکتر مراجعه کردم واسم آزمایش خون و نوار قلب نوشت آزمایش خون را انجام دادم کبدم را چرب نشون داد دکتر واسم قرص آملوپرس تجویز کرد یه مدت هست  که قرص رو مصرف میکنم بهتر شدم اما خوب نشدم چکار کنم؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: درد قفسه سینه ربطی به کبد چرب ندارد و احتمالا رفلاکس است که یک علل گوارشی است.
 
***علی:
 
نشانه های کبد چرب چیست؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: کبد چرب هیچ نشانه و علامتی ندارد و خیلی وقتها به دلیل بی علامت بودن فرد دچار آسیب مزمن می شود.
 
***شاهین سلیمانی:
 
من کبد چرب گرید 2 دارم و 32 سال سن 122 کیلو وزن 199 سانت قد قرص متفورمین مصرف می کنم.سوال اول: قرص متفورمین عوارض جانبی طولانی مدت دارد یا خیر؟ سوال دوم: مصرف پودر سوربیتول و لیورگل برای پاکسازی کبد من مناسب است.سوال سوم: ورزش کم، کاردفتری کم تحرک، اشتهای زیاد به خوردن از مشخصه های دیگر من است کبدم چقدر دوام می آورد؟ سوال چهارم: دارویی برای کاهش اشتهای من معرفی کنید؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: پاسخ سوال اول: این قرص ممکنه به عنوان کاهش وزن یا کم کردن رسوب چربی در کبد به بیمار داده شود اما شایعترین عارضه‌اش سوء هاضمه است. پاسخ سوال دوم: سوربیتول نقشی ندارد و ضد یبوست است اما لیورگل در کم کردن التهاب کبد موثر است.پاسخ سوال سوم: در درمان این بیماری فقط ورزش و رژیم غذایی موثر است. پاسخ سوال چهارم: هیچ داروی بی عارضه ای شناخته نشده است و بی ضرر ترین داروها فیبرهای غذایی هستند.
 
***لیلا:
 
مادر من کبد چرب دارد آزمایش کامل داده هیچ گونه مشکل خاصی ندارد فقط فشار خون دارد که قرص مصرف می کند با این وجود همیشه در سمت راست خود احساس درد دارد و وزن بالایی دارد دکتر متخصص هیچ گونه توصیه یا دارویی تجویز  نکرده لطفا راهنمایی کنید برای درمان چه کار کنیم؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: این درد هیچ ربطی به کبد چرب ندارد، کسی که آنزیمش بالا است ریسک عارضه شدنش زیاد است درمان اصلی این فرد رژیم غذایی و کاهش وزن است.
 
***علی ابراهیمی:
 
بیش از 2 سال است که به طور اتفاقی در تست سلامت متوجه شدم آنزیم های کبدی ام بالا رفته و در سونوگرافی  هم  تشخیص کبد چرب گرید 2 داده شد با مراجعه به فوق تخصص کبد در طول این دو سال تحت درمان قرار گرفتم و وزنم را هم کنترل کردم اما توفیق چندانی در کنترل آنزیم ها ALT,AST نداشتم داروهای مصرف شامل لیورساپورت، لیورگل و رعایت رژیم مواد بود نهایتا با تعویض پزشک  و تجویز قرص متفورمین با سرعت چشمگیر سطح آنزیم ها به حد نرمال نزدیک شدند آیا پس از رسیدن آنزیم ها به حد نرمال باز هم لازم است متفورمین استفاده کنم؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: نرمال شدن آنزیمها به منزله رفع کبد چرب نیست متفورمین درمان نهایی نیست پس توصیه می شود با تشخیص پزشک دارو را قطع کنید.
 
***مجید ق:
 
با سلام من قبلا دارای چربی خون 180 بودم و با تجویز پزشک قرص اتورواستاتین 10 هر شب یک  عدد مصرف می کردم و چربی خونم پایین آمدحالا بعد از یک سال مصرف این قرص آنزیمهای کبدی ام افزایش پیدا کرده بود سونوگرافی انجام دادم و کبدم کمی چرب شده بود و دکتر قرص لیورگول 70 تجویز نمود 3 سوال دارم: آیا این کبد چرب ناشی از مصرف اتورواستاتین است؟ اگر پاسخ مثبت است قرص را قطع کنم؟ قرص لیورگول تا چه اندازه مفید است؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: پاسخ سوال 1و2:  نه این قرص ربطی به کبد چربی ندارد و آنزیم‌ها را نرمال می کند.پاسخ سوال3: لیورگول کبد را در برابر آسیب‌ها محافظت می کند.
 
***حسن:
 
من مبتلا به کبد چربمو تری گلیسیرید خونم بالاست باید چکار کنم ضمنا قرص چربی هم می خورم؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: رژیم و قرص چربی را ادامه دهید.
 
***ناشناس:
 
سلام خسته نباشید می خواستم بدونم چه غذاهایی واسه کبد چرب خوبه؟ یعنی چطوری باید برنامه غذایی مو تنظیم کنم؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: موادی که ویتامین c فراوان دارد مثل مرکبات و انواع  میوه‌ها و سبزیجات کمک کننده هستند.
 
***سینا نوروزی: 
 
سلام خسته نباشید می خواستم بدونم کسی که کبد چرب داره رژیم غذایی‌اش باید چطوری باشه؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: بهترین برنامه غذایی نخوردن چربی و قند است و کم کردن وزن و کالری است.
 
***آراز:
 
با سلام، کبد چرب چیست؟ آیا با هپاتیت b رابطه دارد؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: کبد چرب سندرم متابولیک است و سایر علل در ایجادش دخیل هستند که باید بررسی شوند.
 
***امین:
 
با سلام عارضه کبد چرب باعث چه مشکلاتی درآینده خواهد شد و چه غذاهایی رو مناسب نمی‌دانید و ورزش‌هایی که به ما کمک می کند چیه؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: کبد چرب در درصد کمی موجب نارسایی کبد می شود و رژیم غذایی کم چربی و کم قند برای این بیماری توصیه می شود و انجام ورزش در این بیماری کمک کننده است.
 
***روشنایی:
 
سلام به اطبا ء محترم چندی قبل باراهنمایی یکی از دوستانم یک چکاب کلی دادم تمام ایتم ها نرمال بودبجر 2 مورد آنزیم های کبدی که یکی 44 ویکی 82 بود بعد از گشت وگذار در اینترنت فهمیدم کبدم چرب شده حالا سوالم اینه آیا همه کبد های چرب درمان دارویی و شیمایی دارند 2- بجز پرهیز از مواد شیرینی وچرب و انجام ورزش منظم روزانه و استفاده از سبزیجات و غیره دیگه چه توصیه ای دارید 3- ایا همه کبد های چرب در صورت عدم رسیدگی مبتلا به سیروز کبدی می شوند4- مراحل پیشرفته کبد چرب با مراحل اولیه چه فرقی از لحاط علائو بالینی دارند با تشکر
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: پاسخ سوال اول: باید رژیم غذایی و علل دیگر بررسی شود. پاسخ سوال دوم: بهترین درمانها همین کارهاست .پاسخ سوال سوم: 2/5درصد در مدت زمان طولانی به سیروز مبتلا می شوند. پاسخ سوال چهارم: هیچ فرقی بین علائم وجود ندارد.
 
***ستار:
 
سلام من کبد گرید دو به سه داشتم دو سال رژیم خوراک کمتر با حذف فست فود و غذاهای کنسروی گرفتم الان گرید یک شده ولی آنزیم‌های کبدی‌ام بالاست چکار کنم؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: اگر کسی آنزیمش بالا باشد یابد اقدامات تشخیصی دیگری انجام دهد.
 
***علی اکبر نژاد مهربانی:
 
با سلام و تشکر برای کبد چرب چه غذاهایی مفید است؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: غذاهای کم چرب و کم کالری و کم قندمفید هستند.
 
***مرتضی:
 
من کبد چرب متوسط دارم حتی یک بار در سونوگرافی دکتر گفته لکه چربی دارد آیا  درمانی دارد در کل کبد چرب چه عوارضی دارد و راه درمانش چیست؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: کبد چرب موضعی است و یک نقطه را درگیر می کند و بهترین درمانش رژیم و ورزش است.
 
***علی حسین پور:
 
با سلام و احترام مدت 3 سال است که کبد چرب دارم و دارو مصرف می کنم دیابتی هم شدم جانباز شیمیایی هستم و 300 ققرس مصرف می کنم راهنمایی کنید.متشکرم.
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: این فرد ابتدا باید دیابت را درمان کند تا آنزیمها نرمال شود.
 
***علی:
 
با سلام پدر بنده 7 سال پیش دچار کاسنر کولول شد و بعد از شیمی درمانی و عدم متاستاز بهبود پیدا کرد اما چند ماه پیش طی mri که گرفته شد گفته شد همانژیوم  با ابعاد 3 در4 میلیمتر دارد آیا این قضیه ربطی به کانسر دارد؟ آیا خطرناکه؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: ربطی به کانسر ندارد و اگر معلوم شود متاستاز نیست همانژیوم خطری ندارد.
 
***سمیه:
 
آیا خارش شدید به خصوص پشت کمر به دلیل چربی کبد باشد؟مشخصات بیمار : پوست چرب اما اهل نظافت مداوم/دارای سابقه غلظت خون اما با برطرف شدن غلظت خون همچنان خارشها ادامه دارد.
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: خارش یکی از عللش بیماری‌های کبد است و باید آنزیمهای کبدی بررسی شود.
 
***مرمر:
 
من دختری 19 ساله ام که سفیدی چشمام کمی متمایل به زرده و لکه‌های خیلی کم دریک چشمم هست آیا درست است که می گویند مشکل از کبد است؟ راه درمانش چیست؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: زردی می تواند چند دلیل داشته باشد باید آنزیم های کبدی چک شوند و درمان شروع شود.
 
***شیرزاد:
 
سلام کبدم چرب است نارسایی کلیه دارم میزان اوره بدنم زیاد است و برای تقویت کبدم چه دارویی استفاده کنم؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: باید تست های کبدی و کلیوی بررسی شود که آیا این فرد هپاتیت یا بیماری کلیوی دارد یا نه.
 
***Rhnv:
 
  کدام میوه باعث جلوگیری کبد چرب می‌شود؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: میوه‌هایی که ویتامین c دارند مثل مرکبات، آب انار، آب زغال اخته.
 
***یه دونه:
 
من 24 سالمه و به دلیل بالا بودن چربی خونم دکتر بهم گفته که کبدم چربه البته در مورد رژیم غذایی توضیحی برایم نداده علائمش احساس گرمی و آتیش در پاهامه در مورد رژیم غذایی و عوامل تشدید کننده آن و همچنین دلایل بروز این بیماری بفرمایید.
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: کبد چرب هیچ علامتی ندارد و بهترین رژیم غذایی چربی کم، قند کم و کالری کم است.
 
***حسن:
 
سلام، بنده کارمند وزارت بهداشت هستم البته تحرک هم دارم مدتی است به علت افسردگی دارو مصرف می کنم که مصرف داروهای افسردگی باعث بالا رفتن آنزیمهای کبدم شده پزشکان  گفتند  علت بالا رفتن آنزیمها مصرف دارو است، آیا خطری برایم دارد؟
 
پاسخ: از دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد: باید نوع دارو تغییر کند دارو شایعترین عامل افزایش آنزیم کبدی است.
 
 
انتهای پیام/
باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلینیک

دیدگاهتان را بنویسید