روش صحیح گرم کردن ماشین در زمستان و هوای سرد • راه اندازی صحیح خودرو در فصل سرد

روش صحیح گرم کردن موتور خودرو در زمستان
مجله تصویر زندگی : صبح سرد از رختخواب گرم خود بیرون دل میکنید و به سمت خودرویی میروید که در هوای سرد بوده و احتمالاً شیشهی جلوی آنهم از برف و یخ پوشیده شده است. چه باید کرد؟
برای گرم شدن ماشین چقدر فرصت میدهید؟
مبحث گرم کردن موتور خودرو در فصل زمستان ازآنجا نشئت گرفته که یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو نظیر روغنموتور یا گریس در فصل سرد افزایش یافته و سفتتر میشوند؛ در نتیجه هر وسیلهای در فصل زمستان نیاز دارد اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوبتری داشته باشد. باور عمومی بر این است که باید چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه دهید دمای این سیالات کمی افزایش یابد تا از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود.
این در حالی است که متخصصین میگویند خودرو متوقف با موتور روشن نهتنها دردی را دوا نمیکند، که مشکلسازتر هم خواهد بود. موتور ماشین بهوسیلهی مخلوطی از هوا و بنزین به گردش میافتد، در هوای سرد مصرف بنزین موتور افزایش مییابد. با ورود حجم زیاد سوخت به محفظهی احتراق، خودرو به روغنریزی میافتد. هرچقدر که روغن بیشتری از خودرو دفع شود روغنسوزی موتور بیشتر و کارایی آن کمتر میشود. از مبحث تکنیکی که خارج شویم در یک کلام؛ روشن نگهداشتن موتور خودرو متوقف در هوای سرد برای طولانی مدت مضر است.
موتور را آماده کنید
ایمنی را رعایت کنید
تا اینجای کار متوجه شدیم که حرکت کردن آرام و آهسته بلافاصله پس از روشن کردن خودرو از توقف خودرو با موتور روشن بهتر است اما فراموش نکنید که شیشههای ماشین را پیش از حرکت پاک کنید تا از چشماندازهای مسیر لذت ببرید. «مارک ساوایا» مشاور حقوقی تصادف خودرو میگوید؛ عدم پاک کردن شیشهی خودرو از سرما و مه یا سایر عوامل کاهندهی دید شما را به رانندهای غیرمسئول و در درجات بالاتر به عامل تصادف تبدیل میکند.
خودرو متوقف با موتور روشن نهتنها هزینهبر است بلکه احتمال خفگی بر اثر گاز مونواکسید کربن بهویژه در خودرو با پنجرهی بسته یا گاراژ و یا خودرویی که برف اطرافش را فراگرفته افزایش میدهد. گفتنی است بسیاری از خودروهای مدرن امروزی در قسمت کنسول راننده نشانگری آبیرنگ دارند و مادامیکه این چراغ روشن است باید از شتابگیری ناگهانی و شدید اجتناب کرد.
فارنت – ایمانه بلیادی
نحوه گرم کردن ماشین در زمستان
در این بخش با نحوه گرم کردن خودرو در زمستان آشنا می شویم. چالش گرم کردن خودرو در هوای سرد و خصوصا فصل زمستان از زمان اختراع خودرو وجود داشته با این باور که: یک خودرو سرد آمادگی حرکت را ندارد و اگر صبر نکنیم مشکلات زیادی برای خودرو ایجاد می شود. حال آیا واقعا باید بگذاریم خودروی ما در هوای سرد درجا کار کند؟ چه روش هایی برای گرم کردن صحیح خودرو در هوای سرد وجود دارد؟
باید اجازه دهیم خودرو گرم شود
ما در ایران زندگی می کنیم و از خودروهای ایرانی استفاده می کنیم و عمدتا از روغن های 20w50 و 10w40 استفاده می کنیم. پس باید با نحوه گرم کردن خودرو در ایران آشنا شویم نه نظرات متخصصان خارجی. عملکرد روغن در خودرو مثل گردش خون در بدن انسان است، اگر روغن به خوبی جریان نداشته باشد خودرو هم به خوبی کار نمی کند و در دراز مدت دچار آسیب هایی می شود.
در فصل سرد و به علت سرمای هوا مولکول های روغن دچار انقباض می شوند و روغن حالت چسبنده ای به خود می گیرد، بنابراین باید دمای خودرو را به حالت تعادل برسانیم تا گردش روغن هم متعادل باشد. همان طور که گفتیم ما ایرانی ها عمدتا از روغن های 20w50 و 10w40 استفاده می کنیم. این روغن ها به 1 تا 2 دقیقه زمان نیاز دارند تا به طور کامل در موتور جریان پیدا کنند.
نکته مهم دیگر این است که: اگر خودرو گرم نشود بنزین هم به خوبی مشتعل نمی شود، خودرو عملکرد مناسب را ندارد و نسوختن کامل بنزین می تواند علاوه بر هدر رفت سوخت باعث افزایش استهلاک موتور خودرو شود. بنابراین تا اینجا به یاد داشته باشید که خودرو باید گرم شود، زیرا که ما از نسل های جدید خودرو استفاده نمی کنیم ما هنوز از خودروهای کاربراتوری استفاده می کنیم!
بهترین روش گرم کردن خودرو در هوای سرد
در خودروهای کاربراتوری باید منتظر بمانیم تا دور موتور خودرو به حد معقول برسد، در غیر اینصورت فرآیند تبدیل بنزین به بخار درست انجام نمی شود و در نتیجه خودرو عملکرد مناسبی ندارد و حتی ممکن است خاموش شود! بنزین مایع وارد سیلندرهای خودرو می شود و استهلاک موتور شما افزایش پیدا می کند. اگر از خودرو کاربراتوری استفاده می کنید به طور متوسط باید 5 دقیقه صبر کنید تا خودرو گرم شود.
در خودروهای انژکتوری با توجه به روغن هایی که ما استفاده می کنیم باید اجازه دهید خودرو 1 تا 2 دقیقه درجا کار کند، سپس با سرعت ثابت (دنده سنگین) حدود 5 دقیقه حرکت کنید تا خودرو کاملا گرم شود، روغن به راحتی جریان پیدا کند و سوخت نیز به اندازه کافی وارد محفظه سوختی شود. در طول این 5 دقیقه اگر مجبور بودید خودرو را ترک کنید از خاموش کردن آن بپرهیزید و تخته گاز رانندگی نکنید.
یک راه حل ایرانی!
بعد از روشن کردن خودرو اجازه دهید خودرو 1 تا 2 دقیقه درجا کار کند تا جایی ببینید دور موتور کمی پایین آمده، بعد به آرامی حرکت کنید. چرا؟ چون فشار بار و حرکت روی موتور ماشین نیست و به همین خاطر موتور خیلی دیر گرم می شود. با حرکت دادن خودرو جعبه دنده و دیفرانسیل هم فعالیت خود را شروع می کنند و اصطکاک بین دنده ها باعث گرم شدن آنها می شود، در نتیجه تمام بخش های خودرو به طور مساوی گرم می شوند.
اختصاصی از بخش ترفندهای خودرو مجله پارس ناز
خودروکار: یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو نظیر روغنموتور یا گریس در فصل سرد افزایش یافته و سفتتر میشوند؛ در نتیجه هر وسیلهای در فصل زمستان نیاز دارد اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوبتری داشته باشد.
باور عمومی بر این است که باید چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه دهید دمای این سیالات کمی افزایش یابد تا از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود. این در حالی است که متخصصین میگویند خودرو متوقف با موتور روشن نه تنها دردی را دوا نمیکند، که مشکلسازتر هم خواهد بود.
موتور ماشین به وسیلهی مخلوطی از هوا و بنزین به گردش میافتد، در هوای سرد مصرف بنزین موتور افزایش مییابد. با ورود حجم زیاد سوخت به محفظه ی احتراق، خودرو به روغن ریزی میافتد. هرچقدر که روغن بیشتری از خودرو دفع شود روغن سوزی موتور بیشتر و کارایی آن کمتر میشود.
ولی برای گرم کردن موتور احتیاجی به گرم کردن درجا آن هم در زمان طولانی نیست. زیرا برای گرم کردن موتور اغلب اتومبیلهای جدید نیم دقیقه کافیست.
در مورد اتومبیلهای قدیمی میتوانید پس از یک دقیقه راه بیفتید. اما برای گرم کردن خودرو ابتدا کمی آهسته حرکت کنید.