علت کند شدن ویندوز و نرم افزارهایی که زمان بوت ویندوز را افزایش می دهند

اگر ویندوز 10 شما کند شده و دیرتر از قبل بوت می شود، احتمال قریب به یقین این است که تعدادی از نرم افزارهایی که نصب کرده اید، درست پس از بوت شدن سیستم عامل، اجرا می شوند و به این ترتیب مدت زمان شروع به کار ویندوز، بیشتر شده است.
برای حل مشکل و شناسایی نرم افزارهایی که روی سرعت بوت شدن ویندوز اثر منفی گذاشته اند، می توان از Task Manager ویندوز 10 استفاده کرد و برخی موارد غیرضروری را غیرفعال کرد. اما تاسک منیجر به تنهایی کافی نیست. به همین جهت از Services ویندوز نیز استفاده می شود.
در این مقاله به معرفی روش های افزایش سرعت شروع به کار ویندوز و معرفی یک نرم افزار جالب برای شناسایی برنامه های استارت آپ و همین طور معرفی نرم افزارها و سرویس هایی که معمولاً سرعت بالا آمدن ویندوز را کم می کنند، می پردازیم.

زمانی که نرم افزاری را نصب می کنیم، معمولاً پیامی در مورد اینکه نرم افزار مجاز است در شروع به کار ویندوز اجرا شود، نمایش داده نمی شود. در برخی نرم افزارها حتی تنظیماتی برای غیرفعال کردن اجرای خودکار برخی پردازش های مربوطه در شروع به کار ویندوز وجود ندارد. به عبارت دیگر ممکن است یک کاربر مبتدی ویندوز، تصور کند که نرم افزارها فقط زمانی که اجرا می شوند، از پردازنده، رم و … استفاده می کنند اما در حقیقت بسیاری از نرم افزارها قبل از آنکه اجرا شوند هم کم و بیش از سخت افزار استفاده می کنند و سرعت سیستم ویندوزی را کم و بیش پایین می آورند.

استفاده از Task Manager و Services ویندوز برای افزایش سرعت شروع به کار ویندوز

شاید اغلب نرم افزارها سنگین نباشند و پردازش هایی که در پس زمینه به صورت پنهانی اجرا می کنند، سبک و قابل صرف نظر کردن باشد. اما برخی دیگر اینگونه نیستند و سرعت بالا آمدن ویندوز را بیش از 1 ثانیه کاهش می دهند. در تب Start-up تاسک منیجر می توان به ارقامی که در ستون CPU at startup ذکر شده دقت کرد و در مورد پردازش های سنگین تصمیم گرفت. توجه کنید که این ستون به صورت پیش فرض نمایش داده نمی شود و باید روی بخش سرتیترها راست کلیک کنیم و تیک این ستون را اضافه کنیم.

برای غیرفعال کردن یکی از پردازش ها، کافی است روی آن راست کلیک کنید و گزینه ی Disable را انتخاب کنید.

اما این روش نهایی و کامل نیست و حتی باید توجه کرد که برخی پردازش ها ضروری هستند و نباید غیرفعال یا Disable شوند. گاهی لازم است در مورد پردازش ها و سرویس هایی که کارکردشان را نمی دانیم، جست وجو کنیم و با گوگل کردن، اطلاعات مفیدی کسب کنیم.
قبلاً در مورد روش شناسایی این موارد به کمک ابزار قدرتمند تاسک منیجر اشاره کردیم و همین طور روش استفاده از ابزار دیگری به اسم Services که سرویس های ویندوز و نرم افزارها را کاملاً کنترل می کند را بررسی کردیم. برای کنترل کردن دقیق و کامل پردازش ها بهتر است این مقالات را مرور کنید:

آموزش کار با تاسک منیجر ویندوز 10 و پردازش هایی که نباید بست!

چگونه نرم افزارهای استارت آپ ویندوز را متوقف کنیم؟ از دو روش Settings و Task Manager

چگونه نرم افزارهایی که بوت شدن ویندوز 10 را کند کرده اند، شناسایی و متوقف کنیم؟

نرم افزارهای مخفی که در شروع به کار ویندوز اجرا می شوند را با Autoruns for Windows شناسایی کنید

ابزار مفید Task Manager ویندوز بسیار عالی است اما تمام نرم افزارهایی که در شروع به کار ویندوز اجرا می شوند را معرفی نمی کند. به عبارت دیگر برخی موارد از دید تاسک منیجر مخفی هستند. برای مشاهده کردن موارد بیشتر و مخفی، می توان از نرم افزاری به اسم Autoruns for Windows استفاده کرد که توسط مایکروسافت منتشر شده است.

Autoruns for Windows

این نرم افزار را دانلود کنید و مثل هر نرم افزار دیگری اجرا کنید. سپس روی تب Logon در بالای صفحه کلیک کنید. با کلیک کردن روی هر یک از نرم افزارهایی که در لیست قرار گرفته، اطلاعات کامل و جزئی در مورد نام فایل هایی که اجرا می شود، اندازه ی قابل ها و  مسیر فایل و همین طور سازنده و … در پایین صفحه نمایش داده می شود. به تصویر زیر توجه کنید:

برای جلوگیری از اجرای خودکار هر یکی از پردازش ها، کافی است تیک چک باکس کنار آن را بردارید. دقت کنید که برای انجام این نوع تغییرات می بایست از حسابی با سطح دسترسی مدیر یا Administrator استفاده کنید. بهتر است در ابتدا هم روی آیکون نرم افزار راست کلیک کنید و از گزینه ی Run as Administrator برای اجرا کردن آن با دسترسی مدیر استفاده کنید.

آموزش فعال کردن اکانت ادمین و تبدیل حساب کاربری معمولی به Administrator در ویندوز

آن اینستال کردن کامل نرم افزارهای غیرضروری برای سبک تر شدن استارت آپ ویندوز

اگر از برخی نرم افزارها به کلی استفاده نمی کنید، بهترین و منطقی ترین کار این است که این موارد را به کمک اپلیکیشن Settings حذف کنید. به این منظور مراحل زیر را طی کنید:

با کلید میانبر Windows + I اپلیکیشن ستینگس ویندوز را اجرا کنید.
روی Apps کلیک کنید.
در سمت راست و در لیست Apps & features نرم افزار موردنظر را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.
برای حذف کردن اپلیکیشن روی Uninstall کلیک کنید.

معرفی نرم افزارهایی که معمولاً علت کند شدن ویندوز هستند

برخی انواع نرم افزار به دلیل ساختاری که دارند، سرعت بوت شدن ویندوز را به شدت کاهش می دهند و برخی دیگر نیز در شروع به کار ویندوز اثری ندارند اما زمانی که اجرا می شوند و مشغول انجام پردازشی سنگین مثل تبدیل ویدیو، محاسبات مهندسی و پردازش داده و … می شوند، سیستم را به شدت کند می کنند. در ادامه با انواع نرم افزارهای نوع اول آشنا می شویم.

نرم افزارهای ایستگاه بازی یا Gaming Client

برای استفاده از سرویس های دانلود و نصب بازی و یا اجرای بازی هایی که قابلیت های آنلاین مثل امتیاز و رتبه بندی و همین طور بازی به صورت آنلاین دارند، از ایستگاه های بازی استفاده می شود که نمونه ی آن سرویس هایی مثل Steam و Origin و GOG Galaxy و … است. این ایستگاه های مخصوص بازی معمولاً در شروع به کار ویندوز اجرا می شوند تا در پس زمینه مشغول دانلود کردن آپدیت های بازی و یا اموری مثل ورود خودکار به حساب کاربری و … شوند و طبعاً سرعت بوت شدن ویندوز را پایین می آورند.

بهتر است این نرم افزارها را حتی الامکان غیرفعال کنید. اگر اینترنت حجمی و گران قیمت در اختیار دارید، تنظیمات مربوط به دانلود خودکار را نیز غیرفعال کنید.

نرم افزارهای چت متنی، صوتی و ویدیویی

نرم افزارهایی مثل Skype و Telegram و … که برای انواع گفت وگو مبتنی بر اینترنت طراحی شده اند هم مثل ایستگاه های بازی در شروع به کار ویندوز اجرا می شوند و تلاش می کنند که با نام کاربری و رمز عبوری که از قبل ذخیره شده، در حساب کاربری لاگین کنند. اجرا شدن خودکار و همین طور لاگین کردن، موجب افزایش زمان استارت آپ ویندوز می شود.
برخی از این نرم افزارها سرعت بالاتری دارند و برخی دیگر مثل اسکایپ مایکروسافت، از جمله نرم افزارهایی هستند که معمولاً مشکلات کوچک دارند و سرعت را بیش از سایر نرم افزارها کاهش می دهند.

توصیه ای که می توان در مورد این نرم افزارها کرد این است که هم زمان از چند نرم افزار استفاده نکنید و همین طور نرم افزارهای سنگین تری مثل اسکایپ را برای چت و گفت وگو انتخاب نکنید. به علاوه برای رفع کردن مشکلات نرم افزاری، هر از گاهی نرم افزار را بروزرسانی کنید. 

نرم افزارهای کمپانی ادوبی مثل Adobe Photoshop

نرم افزارهای کمپانی ادوبی مثل فتوشاپ و همین طور نرم افزارهای کمپانی Autodesk مثل اتوکد، معمولاً کامل، قدرتمند و صد البته سنگین هستند. برخی کاربران با توجه به اینکه سخت افزار سیستم ویندوزی شان ضعیف است، از نسخه های قدیمی تر استفاده می کنند و برخی دیگر نیز به جای استفاده از نرم افزارهایی مثل Acrobat Reader برای نمایش PDFها در ویندوز، از نرم افزارهای ساده و سبک استفاده می کنند.

در واقع مرورگر گوگل کروم یا مایکروسافت اج هم می توانند فایل های PDF را باز کند اما امکانات ویرایش PDF در این نرم افزارها، بسیار کم و ساده است. لذا کاربرانی که نیازی به امکانات کامل و پیشرفته ندارند، می توانند از نرم افزارهای سبک و ساده استفاده کنند:

چگونه باز کردن PDF در گوگل کروم را متوقف کنیم و از نرم افزار دیگری استفاده کنیم؟

اما در نهایت اگر کنار گذاشتن نرم افزارهای ادوبی و … ممکن نیست و می بایست نسخه های جدیدتر و معمولاً سنگین تر را نصب کرد، یک راه حل نهایی برای بهبود سرعت بوت شدن ویندوز وجود دارد و آن غیرفعال کردن قابلیت های ابری و سرویس آپدیت خودکار است که در تصویر زیر هر دو را مشاهده می کنید:

در مورد نرم افزارهای کمپانی های معروف دیگر مثل Dassault Systems و Autodesk و … نیز بهتر است سرویس ها و پردازش های اضافی را متوقف کنید. به عنوان مثال اگر از اینترنت استفاده نمی کنید، نیازی به سرویس های مبتنی بر رایانش ابری یا Cloud نیست.

سرویس های فضای ابری مثل Dropbox و OneDrive و Google Drive

قبلاً به معرفی سرویس وان درایو مایکروسافت پرداختیم. OneDrive و سرویس های مشابه مثل دراپ باکس و گوگل درایو، برای کسانی که مرتباً فایلی را تغییر می دهند و برای استفاده توسط دیگر همکاران و دوستان، آپلود می کنند، بسیار مفید است:

آموزش استفاده از وان درایو در ویندوز 10 و تنظیمات آپلود و دانلود فایل ها

برای استفاده از این سرویس ها می توان کلاینت مربوطه را نصب کرد. کلاینت یا ایستگاه کاربری یک نرم افزار ساده است که مرتباً وضعیت فایل های روی کامپیوتر و روی فضای ابری را بررسی می کند و در صورت نیاز آپلود یا دانلود را انجام می دهد. به این ویژگی جالب، همگام سازی یا Sync گفته می شود.
برای استفاده از سرویس های ابری می بایست نرم افزار مربوطه در شروع به کار ویندوز اجرا شود و عمل لاگین در حساب کاربری نیز انجام شود. در صورت کند بودن سیستم، یکی از 2 راهکار زیر را امتحان کنید:

  • غیرفعال کردن Dropbox، OneDrive و … در شروع به کار ویندوز و اجرا کردن و لاگین کردن در زمان دلخواه
  • استفاده از نسخه ی تحت وب برای کاربری هایی که پیوسته و دائمی نیستند
  • در حقیقت اگر استفاده از سرویس های فضای ابری به صورت دائمی و پیوسته نباشد، بهتر است کلاینت مربوطه نصب نشود و صرفاً در مواقع ضرورت از نسخه ی تحت وب که از طریق یک مرورگر ساده قابل استفاده است، استفاده شود و یا به جای اجرای خودکار، از اجرای دستی در زمان نیاز استفاده شود.
     

    نرم افزارها و ابزارهای کمکی Apple

    اپل هم مثل اتودسک و ادوبی و همین طور مایکروسافت و گوگل، نرم افزارهای مختلفی منتشر کرده که برخی با اجرا کردن پردازش ها در شروع به کار ویندوز، سیستم را کند می کنند. به عنوان مثال نرم افزار مالتی مدیاپلیر معروف QuickTime که در حقیقت گزینه های بسیار کامل تر و قدرتمندتر برای کاربران ویندوز یا لینوکس وجود دارد.

    برای پخش کردن ویدیو حتی می توان از مرورگرهایی مثل Google Chrome استفاده کرد اما بهترین گزینه، نرم افزارهای قدرتمند و کامل مثل VLC و PotPlayer است، به خصوص اگر تنظیمات کدک ها و زیرنویس و … ضروری باشد.

    چگونه کدک نصب کنیم و مشکل پخش آهسته ویدیو و تیک زدن را حل کنیم؟

    چگونه نمایش استفاده از کارت گرافیک را در تاسک منیجر ویندوز 10 فعال کنیم و سرعت اجرای بازی ها و پخش ویدیوها را افزایش دهیم؟

    سرویس iTunes Helper برای اجرا کردن خودکار iTunes پس از اتصال آیفون یا آیپد به سیستم ویندوزی کاربرد دارد و طبعاً می توان آن را به کمک تاسک منیجر غیرفعال کرد. سرویس Apple Push نیز برای ارتباط سیستم ویندوزی با iCloud اپل طراحی شده که اگر غیرفعال شود هم iTunes از طریق اینترنت بروزرسانی ها و … را بررسی می کند و در حقیقت این سرویس را هم می توان غیرفعال کرد.

    نرم افزارهایی که می بایست در شروع به کار ویندوز اجرا شوند!

    برخی نرم افزارها برای حفظ امنیت سیستم طراحی شده اند و باید در شروع به کار ویندوز اجرا شوند. آنتی ویروس ها و فایروال ها و به عبارت دیگر بسته های امنیتی معمولاً سنگین ترین نرم افزارها هستند چرا که در شروع به کار ویندوز پردازش های مختلفی را اجرا می کنند و فایل های خاصی را اسکن می کنند. به علاوه حین استفاده از ویندوز هم مرتباً فایل ها را اسکن می کنند.
    این نرم افزارهای سنگین را نمی توان از استارت آپ ویندوز حذف کرد بلکه وجودشان ضروری است. اگر آنتی ویروسی سنگین است، از آنتی ویروس های سبک تر استفاده کنید. به علاوه در ویندوز 10 می توان با آنتی ویروس اصلی ویندوز یعنی Windows Defender مایکروسافت نیز امنیت را در سطح خوبی برقرار کرد و در عین حال این نرم افزار یکی از آنتی ویروس ها و فایروال های نسبتاً سبک است.

    چه آنتی ویروسی روی ویندوز 10 نصب کنیم؟  آیا ویندوز دیفندر کافی است؟

    شاید تنظیمات ویندوز دیفندر کامل نباشد اما امکانات آن بسیار عالی و نسبتاً کامل است:

    آموزش کار با ویندوز دیفندر: با Cloud-Based Protection و Automatic Sample Submission ویروس یابی آنلاین انجام دهید

    برخی نرم افزارهای دیگر مثل نرم افزار کمکی کارت گرافیک که برای تنظیمات گرافیکی توسط انویدیا، ای ام دی و یا اینتل ارایه می شود هم در شروع به کار ویندوز پردازش هایی را اجرا می کنند. می توان پردازش های مربوط به بروزرسانی خودکار را غیرفعال کرد اما غیرفعال کردن تمام سرویس ها توصیه نمی شود.
    makeuseofسیاره ی آی تی

    اهمیت به روزرسانی و آپدیت بودن دیوایس ها و سیستم  عامل ها امروزه بر هیچ کسی پوشیده نیست. در گذشته بسیاری از کاربران به دلایل مختلف و غیر علمی از به روزرسانی دیوایس خود مخصوصاً دیوایس های ویندوز ی جلوگیری می کردند تا مبادا سیستم آن ها بعد از نصب آپدیت دچار مشکلات متعددی شود. به بیانی دیگر آن ها به روزرسانی را امری غیرضروری تلقی می کردند که تنها حجم زیادی از حافظه ی سیستمشان را اشغال می کند و عملاً بی فایده است. اما خوشبختانه، این طرز فکر غلط این روز ها تغییر کرده و کاربران همواره سعی می کنند سیستم های خود را به روز نگه دارند.
    اما گاهی اوقات دیده شده که کاربران با آپدیت سیستم عامل ویندوز 10 خود، با کندی آن مواجه می شوند. اگر شما هم جزو آن دسته از کاربرانی هستید که ویندوز 10 شما بعد آپدیت کند شده یا از ترس کند شدن آن را به روز نمی کنید، باید بگوییم که این مطلب مخصوص شماست. زیرا در این مقاله ما قصد داریم تا روش هایی را به شما معرفی کنیم که با آن ها بتوانید به راحتی کندی ویندوز 10 را از بین ببرید، پس خواندن این مقاله را از دست ندهید. پیش از اینکه به بررسی این راه ها بپردازیم بد نیست نگاهی به دلایل احتمالی کندی سیستم بعد از آپدیت در ویندوز 10 بیاندازیم.

  • ترکیبی مخفی از کلیدهای کیبورد که هنگام هنگ کردن رایانه به دادتان می رسد
  • دلایل احتمالی کند شدن ویندوز 10 بعد از به روزرسانی

    همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، به طور کلی فرآیند به روزرسانی پروسه مفیدی محسوب می شود. در واقع به روزرسانی اولین خط دفاعی سیستم عامل در برابر نرم افزارهای مخرب و ویروس ها به شمار می رود. مایکروسافت با ارائه ی آپدیت های متعدد در کنار بهبود عملکرد سیستم عامل خود، قابلیت های جدیدی هم به آن اضافه می کند. با این حال اگر به روزرسانی سیستم با هدف بهبود عملکرد سیستم در اختیار کاربران قرار می گیرد، پس چرا برخی کاربران پس از نصب آن ها با مشکل کند شدن سیستم شان مواجه می شوند؟

  • 5 ترفند فیلم برداری با موبایل برای گرفتن ویدیوهای چشم نواز
  • بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده سه عامل در کندی ویندوز بعد از نصب آپدیت نقش دارند:

    1. به روزرسانی های دارای باگ
    2. فایل های خراب سیستم
    3. برنامه هایی که در پیش زمینه در حال فعالیت هستند

    این ها تنها سه دلیل کند شدن سیستم عامل شما پس از نصب آپدیت هستند. اما به هر حال با معرفی روش های از بین بردن این مشکل در که ادامه به بررسی آن ها می پردازیم، شما می توانید با خیال راحت ویندوز 10 خود را به روز کرده و از قابلیت های خوب آن بهره مند شوید.

    روش های برطرف کردن کندی ویندوز 10 بعد از نصب به روزرسانی

    1. به نسخه ی قبلی ویندوز 10 برگردید

    اگر نصب به روز رسانی های جدید موجب کاهش سرعت ویندوز 10 شما شده اند، شما می توانید از قابلیت خود ویندوز استفاده نمایید و آپدیتی را که نصب کردید پاک کنید. برای بازگشت به نسخه ی قبلی ویندوز و حذف به روزرسانی ها شما باید از مسیر Settings > Update & Security > Windows Update > View update history استفاده کنید.
    ویندوز
    سپس، بر روی گزینه ی «Uninstall Updates» کلیک کنید. در این قسمت شما لیستی از تمام به روز رسانی های نصب شده را مشاهده خواهید کرد. پس از آن می توانید آپدیت هایی که فکر می کنید باعث کندی سیستم شده اند را پاک کنید. با این کار شما به روزرسانی هایی که موجب کند شدن سیستم شده اند را پاک کرده و عملکرد ویندوز 10 را به مانند روزهای قبلی برمی گردانید.

  • 12 قابلیت مخفی اپلیکیشن گوگل Messages که باید بدانید
  • ویندوز

    2. فایل های خراب یا آسیب  دیده را تعمیر کنید

    گاهی اوقات به دلایل مختلفی نظیر مشکلات شبکه در حین دانلود یا موارد دیگر، به روزرسانی سیستم به درستی به پایان نمی رسد و همین عامل می تواند فایل های موجود در این به روزرسانی را تخریب کند و به آن ها آسیب برساند. بدیهی است که نصب چنین به روزرسانی، ویندوز شما را علاوه بر کندی با مشکلات احتمالی بیشتری روبرو خواهد کرد. اما شما می توانید این فایل های خراب آپدیت را با ابزار رایگان «System File Checker» مایکروسافت تعمیر کرده و سپس به نصب آن اقدام نمایید. در واقع این ابزار فایل های سیستم ویندوز را اسکن کرده و سپس آن ها را تعمیر می کند.

  • چگونه جلوی ذخیره شدن عکس های واتساپ را در آیفون و اندروید بگیریم؟
  • برای استفاده از این ابزار، ابتدا شما باید از «Command Prompt» استفاده کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:
    1.به نوار جستجوی منوی استارت بروید و عبارت Command Prompt را تایپ کنید.
    ویندوز
    2. نشانگر ماوس را روی بالاترین گزینه قرار دهید و کلیک راست کنید. در منوی باز شده، گزینه ی «Run as administrator» را انتخاب کنید.

  • چگونه از هک مودم و سرقت رمز وای فای جلوگیری کنیم؟
  • 3. در این بخش، عبارت sfc /scannow را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید.
    ویندوز
    پس از تکمیل اسکن، سیستم خود را ریبوت کنید. اگر با خرابی فایل مواجه شده باشید، با این روش چنین مشکلی برطرف می شود، با این حال اگر دستور SFC نتوانست فایل های شما را بازیابی کند، راه زیر را امتحان کنید:
    دستور DISM را اجرا کنید
    اگر دستور SFC نتوانست به درستی فایل های آپدیت را تعمیر کند، بهتر است از دستور DISM استفاده کنید. DISM یکی دیگر از ابزارهای تشخیصی ویندوز است که توسط مایکروسافت طراحی شده است. این دستور قدرتمندتر از SFC محسوب می شود و فایل های ایمیج سیستم را تعمیر می کند.
    برای اجرای این دستور، Command Prompt را با دسترسی ادمین باز کنید. در پنجره ی ظاهر شده دستور DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth را وارد کرده تا وجود ایمیج خراب بررسی شود.

  • چگونه اپلیکیشن واتساپ را روی ویندوز 10 و 11 نصب کنیم؟
  • اگر هیچ مشکلی در فایل های آپدیت پیدا نشد، شما می توانید یک اسکن پیشرفته تر را از طریق دستور Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth اعمال کنید.

    توجه داشته باشید که این روند ممکن است مدتی طول بکشد. اگر با دستور بالا توانستید فایل خرابی را شناسایی کنید، با استفاده از دستور Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth، فایل های جدید را دانلود و جایگزین فایل های آسیب  دیده کنید. پس از این کار، سیستم خود را ری استارت کرده و دوباره با اجرای دستور SFC خطاها و اشکالات موجود در فایل  های به روزرسانی را برطرف کرده و سپس اقدام به نصب آن ها نمایید.

    3. برنامه های فعال در پیش زمینه را غیرفعال کنید

    یکی دیگر از روش های معروف برای رفع کند شدن ویندوز 10 پس از نصب به روزرسانی، غیرفعال کردن برنامه های فعال در پیش  زمینه است.
    همانطور که می دانید سیستم عامل مایکروسافت به برنامه های پیش فرض بی شماری مجهز شده و حتی زمانی که از آن ها استفاده نمی کنید، در پیش زمینه اجرا می شوند. با این حال برای اینکه سیستم شما عملکرد مناسبی داشته باشد، به برخی از آن ها نیازی ندارید.

  • بهترین روش پاک سازی ویندوز 10 (راهنمای گام به گام)
  • علاوه بر این ها، این برنامه ها بدون اطلاع شما حجم بسیار زیادی از حافظه ی رم و پردازنده ی سیستم شما را اشغال می کنند. اگر این برنامه ها فعال نباشند، حجم استفاده  شده ی آن ها آزاد می شوند و کمتر با مشکل کندی سیستم مواجه می شوید. برای غیرفعال سازی این برنامه ها، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

    1. به تنظیمات ویندوز مراجعه کنید.
    2. سپس از طریق مسیر Privacy > Background Apps این بخش را پیدا کنید.
    3. در این بخش شما قادر خواهید که همه ی برنامه هایی که در پیش زمینه در حال اجرا هستند را مشاهده کنید. با کمی بررسی می توانید برنامه های غیرضروری را غیرفعال کنید تا در پس زمینه اجرا نشوند و حجم پردازنده و حافظه ی رم استفاده شده ی آن ها آزاد شود.
    4. سپس کامپیوتر خود را ری استارت کرده و از تأثیر این اقدام روی سرعت ویندوز 10 خود بهره ببرید.

    4. حالت عیب یابی Clean Boot را اجرا کنید

    «Clean boot» در واقع فرآیند راه اندازی یک سیستم کامپیوتری است که در آن فقط مهم ترین فایل ها و خدمات مورد نیاز سیستم عامل ویندوز در اختیار شما قرار گرفته می شود. به بیانی دیگر این حالت به زمانی از بوت کردن اطلاق می شود که شما برای عیب یابی و رفع مشکل خود وارد مرحله عیب یابی در ویندوز می شوید. در حالت عیب یابی Clean Boot شما در واقع با اجرای ویندوز با کمترین نیاز های ممکن و مانند زمانی که شما ویندوز خود را برای اولین بار نصب کرده اید برخورد می شود. بدین ترتیب شما قادر خواهید بود تا برنامه های جدیدی که موجب کندی سیستم شده اند را شناسایی کنید. برای اجرای Clean boot مراحل زیر را دنبال کنید:
    1. در نوار جستجوی ویندوز 10 عبارت «msconfig» را تایپ کرده و روی برنامه ی «System Configuration» کلیک کنید.

    2. در تب Services، گزینه ی «Hide all Microsoft Services» را انتخاب کرده و سپس روی گزینه ی «Disable All» کلیک کنید.

  • 5 چیز که برای افزایش سرعت ویندوز 10 نباید نادیده بگیرید
  • 3. زیر تب «Startup»، روی گزینه ی «Open Task Manager» کلیک کنید.

    4. در تب «Startup»، تمام برنامه ها را انتخاب کرده و غیرفعال کنید. شما همچنین می توانید روی فرآیندهای پیش زمینه کلیک کرده و از منو ظاهر شده، گزینه ی «Disable» را انتخاب کنید.

  • چرا خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت برای رقابت با پلی استیشن نیست
  • 5. Task Manager را ببندید.
    6. در تب Startup در System Configuration روی گزینه ی OK کلیک کنید. پس از انجام تمام مراحل فوق، سیستم خود ریبوت کرده و اکنون می توانید از Clean boot بهره ببرید.

  • فایل اکسپلورر ویندوز 11 سرانجام دسترسی به تب ها را فراهم می کند
  • 5. Windows System Restore را اجرا کنید

    System Restore یک ابزار بازیابی در ویندوز است که به شما اجازه می  دهد اطلاعات و داده  هایی معینی را با استفاده از تغییر حالت سیستم عامل ویندوز به دست آورید. با استفاده از این ابزار می  توان فایل  های مهم ویندوز و تنظیماتی مانند درایورها، کلیدهای ریجیستری، فایل  های سیستمی، برنامه  های نصب شده، و غیره را به نسخه و تنظیمات قبلی خود بازگردانی کنید. در واقع استفاده از این ابزار ویندوز شما را به وضعیتی می برد که مشکلی در عملکرد آن وجود نداشته است.

  • مایکروسافت از تسک بار جدید ویندوز 11 برای تبلت ها رونمایی کرد
  • ویندوز 10 همانند اکثر سیستم عامل  های ویندوز به صورت خودکار نقطه ی بازیابی سیستم System Restore Point را وقتی که بوت می  شوند، ایجاد می  کنند. علاوه بر این کاربران می  توانند به صورت دستی و هر زمانی که بخواهند نقطه ی بازیابی برای ویندوز خود ایجاد کنند. طرز کار نقاط بازیابی به این صورت است که در زمان عملکرد خوب سیستم، از تنظیمات کامپیوتر شما نسخه ی ذخیره ای تهیه می کنند تا اگر عاملی باعث مشکل شد شما با خیال راحت بتوانید شرایط را به بهترین حالت ممکن آن برگردانید.
    شما می توانید از مراحل زیر برای استفاده از این ابزار کاربردی ویندوز 10 بهره ببرید:
    1. در نوار جستجو منوی استارت عبارت «System Restore» را تایپ کرده و سپس روی گزینه «Create a restore point» کلیک کنید.

    2. پنجره ای با نام «System Properties» برای شما به نمایش در می آید.

  • اندروید 12L راهی دستگاه های سامسونگ، مایکروسافت و لنوو می شود
  • 3. در این پنجره ی ظاهر شده، روی تب «System Protection» کلیک کرده و سپس گزینه ی «System Restore» را انتخاب کنید. در اینجا باید به نکته ای اشاره کنیم؛ اگر شما نمی توانید روی این گزینه کلیک کنید، سیستم شما هنوز نقطه ی بازیابی ندارد و نمی توانید سیستم خود را بازیابی کنید.

    4. پنجره ی جدیدی در این مرحله به شما نشان داده می شود که باید روی Next کلیک کنید.
    5. نقطه ی بازیابی مد نظر خود را انتخاب کرده و روی گزینه ی اسکن کلیک کنید تا از برنامه هایی که تحت تأثیر آن قرار می گیرند، آگاه شوید.
    6. سپس برای شروع پروسه ی بازیابی روی گزینه  ی Next کلیک کنید.
    7. در نهایت روی گزینه ی Finish کلیک کنید.
    بعد از اتمام این مراحل، سیستم شما به نقطه ی بازیابی قبلی باز می گردد. اگر تمامی این روش ها را امتحان کردید و تأثیری در سرعت سیستمتان نداشته است، به عنوان آخرین راه حل به شما ریست فکتوری ویندوز را پیشنهاد می دهیم. با این کار تمامی اطلاعات و  برنامه های شما از روی سیستم پاک خواهد شد.

  • آموزش حذف دسته جمعی نرم افزار در ویندوز 10 با IObit Uninstaller
  • بر اساس آخرین گزارش ها، هر ساله بدافزار ها باعث ایجاد ضررهای مالی بسیار سنگینی برای کاربران مختلف در سراسر جهان می شوند. یکی از دلایل مهم این اتفاق ناگوار، این است که کاربران نرم افزار های مهم یا سیستم عامل خود را به روزرسانی نمی کنند و این اقدام به بدافزارها اجازه می دهند تا از خلا های موجود در نرم افزارها نهایت بهره را برده و از آن ها در جهت رسیدن به منافعشان سوء استفاده کنند. حفره های امنیتی ویندوز شما می تواند در عرض چند ساعت توسط افراد سودجو شناسایی شود. بنابراین هنگامی که نوتیفیکیشن به روزرسانی سیستم و یا ویندوز خود را مشاهده می کنید، ساده از آن عبور نکنید و برای نصب آن اقدام نمایید شما تا سیستم خود در برابر حملات بدافزار ها مجهز کنید.
    در این مقاله ما به بررسی روش های برطرف کردن کندی سیستم عامل ویندوز 10 پس از نصب به روزرسانی های ویندوز پرداختیم و 5 راه حل موثر در افزایش سرعت سیستم را به صورت کاملاً ساده و راحت به شما کاربران آموزش دادیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و اگاهی از این روش ها بتواند به شما در افزایش سرعت ویندوزتان کمک کند.

  • 15 ابزار عیب یابی ویندوز برای بررسی سلامت کامپیوتر شما
  • منبع: Makeuseof

    پایین آمدن سرعت ویندوز یکی از مشکلات معمول کاربران کامپیوترهای ویندوزی، پس از گذشت مدت زمان قابل توجه از نصب ویندوز به شمار می آید. اگر کامپیوتر شما نیز به مشکل کند شدن ویندوز 10 دچار شده و به زمان زیادی برای بوت شدن نیاز دارد یا قادر نیست مانند گذشته نرم افزارها یا پنجره های ساده را باز و بسته کند، برای حل و رفع مشکل کندی ویندوز خود می توانید ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

    صبر کردن بیش از حد برای انجام یک تسک ساده انرژی و زمان کاربران را از بین می برد. کند شدن ویندوز 10 گاهی با بستن اپ های اضافی حل می شود، اما متاسفانه در اغلب موارد این کندی ویندوز دلایل دیگری دارد.

    نادیده گرفتن برخی تنظیمات ساده و مشکلات پیش پا افتاده در ویندوز 10 می تواند پس از مدتی سرعت کامپیوتر شما را کاهش دهد؛ از این رو در ادامه به برخی از دلایل کند بودن ویندوز 10 و نحوه حل موضوع پایین آمدن سرعت ویندوز 10 پرداخته شده تا شما قادر باشید بدون نیاز به کمک متخصص، سرعت سیستم خود را افزایش دهید.

    خرابی سیستم فایل ها

    خراب بودن سیستم فایل ها مشکلاتی همچون خطای درایورها یا ارور صفحات آبی و سیاه را برای کاربران به دنبال می آورد و می تواند نقش مهمی در پایین آمدن سرعت ویندوز داشته باشد.

    خوشبختانه ویندوز 10 دو ابزار اصلی برای مواجهه با مشکل خرابی سیستم فایل ها در اختیار کاربران گذاشته است؛ Deployment Image Service and Management Tool (DISM)  و  System File Checker (SFC)

    برای استفاده از این ابزارها که قادرند فایل های خراب را شناسایی و بازیابی نمایند و رفع مشکل کندی ویندوز 10 را به دنبال داشته باشند، مراحل زیر را طی کنید؛

    1. با کلیک روی منوی استارت، Windows PowerShell (Admin) را انتخاب کنید.

    5 دلیل عمده کند شدن ویندوز 10 و راه حل و رفع کندی و پایین آمدن سرعت بوت ویندوز - Windows PowerShell (Admin)

    2. درپنچره باز شده روی Yes بزنید.

    3. در پنجره PowerShell عبارت dism /Online /Cleanup-image /Restorehealth را تایپ نموده و Enter را بزنید. در این مرحله باید به اینترنت متصل باشید.

    حل مشکل کند شدن ویندوز

    4. بعد از پایان کار، عبارت sfc /scannow را تایپ کنید و دکمه Enter را فشار دهید. این فرآیند فایل های خراب را پیدا و جایگزین خواهد کرد.

    پایین آمدن سرعت ویندوز 10

    5. در آخر کامپیوتر خود را ری استارت کنید. اگر سیستم فایل های خراب باعث کندی سیستم شما بوده باشند، بعد انجام این مراحل کامپیوتر شما بسیار سریع تر از قبل کار خواهد کرد.  در ادامه می توانید مقاله ای در مورد سیستم فایل ها بخوانید و بیشتر با یکی از دلایل پایین آمدن سرعت ویندوز آشنا شوید تا راحت تر برای رفع آن اقدام کنید.

    در همین رابطه بخوانید:

    – هر آنچه که باید در مورد سیستم فایل در ویندوز 10 بدانید

    فعالیت بیش از اندازه نرم افزار آنتی ویروس از دلایل پایین آمدن سرعت ویندوز 10

    داشتن آنتی ویروس این روزها ضروری به نظر می رسد، اما فعالیت بیش اندازه این نرم افزار ضروری نیز می تواند کامپیوتر شما را با مشکل روبرو نماید. برخی از آنتی ویروس ها برای انجام وظایف خود به قدرت پردازشی بالایی نیاز دارند و همین موضوع کندی ویندوز 10 را موجب می شود. برای حل مشکل آنتی ویروس پرکار می توانید بسته به رابط کاربری، مراحل زیر را طی نمایید؛

    1. بعد از باز کردن نرم افزار آنتی ویروس روی Scanner کلیک کنید.

    فعالیت بیش از اندازه نرم افزار آنتی ویروس از دلایل پایین آمدن سرعت ویندوز 10

    2. سپس تب Scan Scheduler را انتخاب نمایید و بعد از کلیک روی باکس به نمایش درآمده، روی Edit بزنید.

    پایین آمدن سرعت ویندوز 10 - زمان بندی اسکن

    3. در اینجا می توانید ساعات خاصی را برای اسکن خودکار کامپیوتر انتخاب نمایید یا به کل اسکن اتوماتیک را خاموش کنید. در نظر داشته باشید که با غیر فعال کردن این قابلیت، می بایست کامپیوتر خود را در فواصل زمانی منظم و نزدیک، به صورت دستی اسکن نمایید.

    به انجام رساندن مراحل بالا از اشغال ظرفیت پردازشی دستگاه در زمان کارهای مهم یا گیمینگ و کند شدن شدید ویندوز 10 جلوگیری می کند.

    علت کند بودن ویندوز به دلیل پر شدن فضای هارد

    اگر کامپیوتر را بعد از سال ها هنوز خانه تکانی نکرده  باشید، احتمالاً از کند شدن ویندوز 10 به دلیل پر بودن هارد دستگاه رنج خواهید برد. برای آزاد کردن فضای ذخیره سازی کامپیوتر و سبک کردن ویندوز 10
    می توانید از روش زیر کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که هرگز بیش از 90 درصد فضای هارد را اشغال نکنید.

    1. بعد از فشردن همزمان کلیدهای Win + S، کلمه Storage را تایپ کنید و از میان نتایج موجود روی Storage Setting بزنید.

    2. اگر هارد درایو کامپیوتر شما پارتیشن بندی نشده باشد، در این بخش انواع فایل ها و اپلیکیشن هایی که فضای هارد را پر کرده اند را مشاهده خواهید کرد. در غیر این صورت روی This PC یا  C: کلیک کنید تا اطلاعات مورد نیاز روی صفحه ظاهر شوند.

    3. از میان موارد قابل مشاهده، فایل ها و اپلیکیشن هایی که دیگر به آن ها نیازی ندارید را انتخاب و پاک کنید.

    4. علاوه بر این می توانید با فعال کردن قابلیت Storage Sense ویندوز، از یک دستیار خودکار برای حذف فایل های اضافی کمک بگیرید.

    عدم استفاده بهینه از هادر دیسک یکی از چند علت مهم کند شدن ویندوز 10 به شمار می آید. در ادامه می توانید مقالاتی در زمینه پاک سازی هارد و جلوگیری از پایین آمدن سرعت ویندوز بخوانید.

    در همین رابطه بخوانید:

    – 7 روش کاربردی برای بهینه سازی هارد  دیسک و دسترسی به ظرفیت حافظه بیشتر در ویندوز 10
    – آموزش پاک سازی ویندوز 10 برای افزایش سرعت و عملکرد به ساده ترین روش ممکن

    Power Plan یا حالت ذخیره باتری

    کامپیوتر شما نیاز دارد برای انجام سریع کارها به حداکثر قدرت پردازنده دسترسی داشته باشد. حالت های ذخیره باتری مانند Battery Saver یا Recommended Mode تاثیر منفی روی عملکرد پردازشی دستگاه دارند و باعث پایین آمدن سرعت ویندوز می شوند.

    برای مثال، اگر نیاز دارید تعداد زیادی اپلیکیشن را به صورت همزمان اجرا کنید، بهتر است حالت ذخیره باتری خود را روی High-Performance Mode تنظیم نمایید.

    1. برای تغییر حالت ذخیره باتری، بعد از فشردن همزمان Win + S عبارت Edit Power Plan را تایپ و روی اولین نتیجه به دست آمده کلیک کنید.

    2. حال روی Change Advance Power Setting بزنید.

    3. در پنجره باز شده، مطابق عکس High Performance را انتخاب کنید و بهترین تنظیمات برای ویندوز فعال خواهد شد.

    افزونه ها و تب های مرورگر علت کند بودن ویندوز

    اگر از چندین تب همزمان در مرورگر خود استفاده می کنید یا تعداد زیادی افزونه را روی آن نصب کرده اید، احتمالاً با مشکل کندی کند شدن ویندوز 10 در هنگام استفاده از این اپلیکیشن روبرو شده باشید. تب‎  ها و افزونه ها حافظه و قدرت پردازشی به حافظه زیادی دارند و می توانند عملکرد رایانه شما را مختل سازند. در ادامه نحوه حل این مشکل در مرورگرهای مختلف را مرور خواهیم کرد.

  • Google Chrome و Microsort Edge: روی کلیدهای Shift + ESC کلیک کرده و نگه دارید تا پنجره Task Manger مرورگر ظاهر شود. در اینجا می توانید تب ها و افزونه هایی که فشار بیشتری روی پردازنده می آورند را مشاهده کرده و ببندید.
  • Mozilla Firefox: روی سه خط بالا و سمت راست نمایشگر کلیک کنید و مسیر More Tools > Task Manager را بپمایید. حال تب ها و افزونه های پرمصرف را ببندید.
  • در نظر داشته باشید که استفاده از یک مرورگر بهینه تر همچون Microsoft Edge که حافظه کمی را اشغال می کند، می تواند تاثیر زیادی رو سرعت دستگاه داشته باشد.

    اجرای تعداد زیادی نرم افزار در پس زمینه

    باز بودن تعداد زیادی اپلیکیشن در چس زمینه یکی از دلایل مهم پایین آمدن سرعت ویندوز به شمار می آید. اجرای نرم افزارهای غیر ضروری در پس زمینه منابع کامپیوتر و قدرت پردازشی آن را محدود می نماید. 

    در ادامه روش غیر فعال کردن نرم افزارهای پس زمینه و حل مشکل کندی ویندوز 10 را به شمار آموزش داده ایم.

    1. با فشردن کلیدهای Window + I به Setting بروید.

    2. روی Privacy و سپس Background Apps کلیک نمایید.

    3. در این قسمت می توانید امکان اجرا در پس زمینه را برای اپ های غیر ضروری یا همه آن ها غیر فعال نمایید.

    کم بودن حافظه Ram

    کامپیوتر از حافظه رم (Random Acces Memory) برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز برای اجرای ویندوز و نرم افزارها استفاده می کند. اگر سیستم مقدار کافی از حافظه در دسترس نداشته باشد، مجبور است از هارد درایو یا SSD استفاده کند که سرعت بسیار پایین تری دارند.

    این موضوع می تواند علت پایین آمدن سرعت ویندوز باشد و اشکال در اجرای نرم افزارها را به دنبال داشته باشد. برای اجرای نرم افزارهای سنگینی همچون Adobe Photoshop یا اتوکد به حداقل 6 گیگابایت رم نیاز دارید. در صورت نیاز می توانید راهنمای جامع ارتقای رم لپ تاپ شهرسخت افزار را بخوانید.

    سخن آخر

    در بالا چند علت کند شدن ویندوز 10 را بررسی کردیم. متاسفانه باید به این نکته اشاره کنیم که در بیشتر مواقع، قدیمی بودن کامپیوتر دلیل اصلی پایین آمدن سرعت ویندوز است. پردازنده های قدیمی و سیستم های کهنه نمی توانند از پس نرم افزارهای حجیم یا بازی های جدید برآیند و کاربر را با مشکلات گوناگونی مواجه می کنند. در این موارد راه حلی به جز ارتقا قطعات یا تعویض کامپیوتر وجود ندارد.

    در ادامه می توانید تجربه خود از کند شدن ویندوز 10 و همچنین میزان کارایی روش های بالا را با ما به اشتراک بگذارید.