تکنولوژی

چگونه نرم افزارهایی که بوت شدن ویندوز 10 را کند کرده اند، شناسایی و متوقف کنیم؟

تاکنون پیش آمده که هنگام کار با ویندوز ناگهان متوجه افت شدید سرعت شوید؟ در چنین مواقعی اغلب ما برنامه Task Manager را اجرا و بخش های مختلف آن را چک می کنیم تا ببینیم کدام یک از منابع درگیر است و چه برنامه ای اختلال ایجادکرده. مشکل 100% disk usage یکی از مواردی است که بسیاری از کاربران ویندوز را درگیر خود کرده شاید شما هم تا به حال با مشکل 100% disk usage در ویندوز برخورد داشته باشید و می دانید باعث کندی سیستم می شود در این مقاله از میزبان فا مگ می خواهیم بدانیم که علت مشغول بودن هارد در task manager چیست و چطور آن را رفع کنیم.

علت مشغول بودن هارد در task manager

مشکل 100% disk usage در ویندوز ممکن است دلایل متعددی داشته باشد از جمله آنها می توان به بسته نشدن کامل برنامه هایی که باز کرده ایم یا عملیاتی که برنامه های مختلف در بک گراند در حال انجام می دهند، اشاره نمود. این اختلالات موجب بروز مشکل کندی سیستم می گردد. اگر شما هم با این مورد مواجه هستید اصلا نگران نباشید چرا که در ادامه روش های مختلف رفع مشکل استفاده 100 درصد از هارد دیسک در ویندوز را تشریح خواهیم کرد.

رفع مشکل 100% disk usage در ویندوز

پر شدن 100 درصد هارد دیسک به آخرین فعالیت هایی که در سیستم خود انجام داده ایم مربوط می شود پس ساده ترین و معقول ترین تکنیک ها برای رفع مشکل کندی و آزاد شدن هارد دیسک بررسی آخرین فعالیت ها و بستن برنامه های سنگین است. در خصوص رفع کندی سیستم و برطرف کردن مشکل 100% disk usage در ویندوز می توان از 10 راهکار زیر کمک گرفت:

1- ریستارت کردن ویندوز

خیلی خوب مثل همیشه اولین کاری که اغلب مشکلات سیستم را حل می کند، گزینه جادویی ریستارن کردن است. این کار را زمانی انجام می دهیم که هیچ ایده ای برای رفع مشکل 100% disk usage در ویندوز نداریم و پروژه ای نیمه کاره و ذخیره نشده روی سیستم موجود نمی باشد. پس سیستم خود را ریستارت کنید و مجددا وضعیت دیسک در task manager را بررسی نمایید.

2- چک کردن درایور ها با دستور DISKCHK

هر چند مدت یکبار باید وضعیت درایورهای خود را بررسی نمایید. استفاده از دستور DISKCHK می تواند وضعیت صحت و سلامت سیستم را تا حدودی نمایش دهد و حتی مشکل کندی و پر شدن 100 درصدی دیسک را برای همیشه رفع کند که معمولا برای هارد های HDD رخ می دهد. خب حالا کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برنامه تسک منیجر را باز کنید. (با فشردن کلیدهای Alt+Ctrl+delete)
  2. روی تب Processes کلیک کنید.
  3. اگر سر برگ Disk صد در صد بود یعنی هارد شما درگیر است! که به صورت 100% disk usage در ویندوز نمایش داده می شود.
  4. سپس برای حل مشکل مشغول شدن 100 درصدی دیسک به قسمت My PC یا MY Computer مراجعه کنید.
  5. روی یک درایو  کلیک راست و سپس Properties را انتخاب نمایید.
  6. سپس از منوی Tools روی گزینه Check کلیک کنید.

اکنون روی گزینه scan drive کلیک کرده تا وضعیت هارد دیسک شما بررسی شود. اگر این راهکار هم مشکل مشغول بودن هارد در task manager را رفع نکرد، سایر روش ها را امتحان کنید.

3- چک کردن آنتی ویروس

گاهی اوقات آنتی ویروس ها خود به خود در خصوص اسکن کامپیوتر یا آپدیت خودشان  اقدام می کنند. در چنین حالاتی ممکن است شما پیغام 100% disk usage را مشاهده کنید پس بهتر است آنتی ویروس خود را جهت اسکن و آپدیت چک کنید. احتمال می رود در این لحظه که دیسک 100 درصد مشغول شده، آنتی ویروس در حال فعالیت باشد.

4- غیر فعال کردن سرچ ویندوز

زمانی که  اعلان 100% disk usage را در سیستم خود می بینید کار بعدی که باید انجام دهید غیر فعال کردن سرچ ویندوز است. یک باگ در ویندوز به نام “Repeat the search” وجود دارد که باعث کندی سیستم می شود. برای متوقف کردن این مشکل باید سیستم را ریبوت کنید یا دستور زیر را در (CMD (run as administrator بنویسید و کلید اینتر را بزنید.

net.exe stop “Windows search”

ولی روش دیگری برای متوقف کردن این باگ و غیر فعال کردن سرچ ویندوز می باشد که باید:

  1. برنامه Run را باز کنید.
  2. درون آن services.msc را بنویسید و اینتر بزنید.
  3. پنجره Services برای شما باز می شود که باید در آن به دنبال گزینه Windows Search بگردید.
  4. روی Windows search دوبار کلیک کنید.
  5. در صفحه windows search properties به تب General مراجعه کنید.
  6. گزینه Startup type را روی disabled تنظیم کنید.

5- غیر فعال کردن سرویس SysMain یا Superfetch service

برای رفع مشکل 100% disk usage در ویندوز می توانید از تکنیک های متفرقه برای کاهش مصرف هارد دیسک کمک بگیرید. غیر فعال کردن قابلیت sysmain یا همان Superfetch هم تاثیر خود را دارد، برای اینکار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برنامه CMD را با دستور ادمین باز کنید. (Run as administrator)
  2. دستور net.exe stop sysmain را در پنجره وارد کنید.
  3. کلید اینتر را بزنید.
  4. بعد از اتمام فرایند، سیستمتان را ریستارت کنید.

6- میزان مصرف برنامه فلش

ممکن است فایل های فلش موجب مصرف بالای هارد دیسک شوند پس می توانید به قسمت تنظیمات مرورگرتان بروید و گزینه Block sites from running Flash را در حالت فعال قرار دهید. سپس وضعیت هارد دیسک را مجددا بررسی نمایید و ببینید آیا هنوز روی حالت 100 درصد قرار دارد یا نرمال تر شده است.

7- تغییر دادن مرورگر

تغییر دادن مرورگر هنگام مشاهده وضعیت 100% disk usage در تسک منیجر هم می تواند کاربردی باشد. مرورگر کروم از Ram سیستم استفاده شایانی دارد ممکن است با استفاده از مرورگر های دیگری مانند اوپرا و فایر فایکس وضعیت سیستم مطلوب تر گردد.

8- چک کردن فعالیت های اسکایپ

اسکایپ یکی دیگر از برنامه هایی است که مصرف بالایی دارد و ممکن است به مشغول شدن 100 درصد هارد دیسک ویندوز منجر شود. اگر با آن کاری نمی کنید برنامه را ببندید.

9- حل مشکل باگ PCI-Express

بعضی از درایورها آنطور که باید کار نمی کنند. StorAHCI.sys از این درایورهایی است که گاها دچار اختلال می شود.

  1. برنامه Device Manager را باز کنید. (روی مای کامپیوتر راست کلیک و گزینه manage را انتخاب کنید.)
  2. به دنبال گزینه ای تحت عنوان IDE ATA/ATAPI Controllers باشید و روی آن دابل کلیک کنید.
  3. به دنبال گزینه ای بنام HCI Controller entry باشید.
  4. در پنجره باز شده روی سربرگ Driver کلیک کنید.
  5. حالا گزینه Driver Details را انتخاب نمایید.

در این صفحه گزارشی از وضعیت سیستم خود مشاهده می کنید حالا در همین پنجره می توانید طبق مراحل زیر باگ را به سادگی رفع و هارددیسک خود را آزاد کنید.

  1. در پنجره ای تحت عنوان Standard SATA AHCI Controller Properties که پیش تر باز شد روی سربرگ سوم یعنی Details کلیک کنید.
  2. از کشو گزینه Device Instance path را انتخاب نمایید.
  3. حالا در فیلد پایینی یک مقدار نمایش داده می شود روی آن راست کلیک و متن را کپی و در یک فایل متنی درج کنید. (این مسیر در مراحل بعدی استفاده می شود.)
  4. اکنون باید از طریق رجیستری سیستم در خصوص رفع این باگ اقدام کنید. برای این منظور می توانید به وارد کردن regedit در برنامه run به رجیستری ویندوز مراجعه کنید.
  5. مطابق تصویر زیر مسیر را دنبال کنید.
  6. حالا نام پوشه ای که در مرحله 3 کپی کردید را باید از زیر مجموعه PCI پیدا کنید. دقت داشته باشید نام این پوشه ها تفاوت های بسیار اندکی دارند.
  7. بعد از پیدا کردن پوشه، مطابق تصویر زیر مسیر را دنبال کنید. (دقت کنید به دنبال نام پوشه خود باشید که در مرحله 3 یافتید. در تصویر بالا مثال زدیم.)
  8. حالا در سمت راست پنجره روی MSISsupported دابل کلیک کنید.
  9. مقدار قرار گرفته در فیلد value را برابر صفر قرار دهید.

10- نصب آخرین درایورهای SATA

همواره باید در خصوص آپدیت درایورهای ویندوز خود اقدام نمایید. در این خصوص پیشنهاد می کنیم مقاله آموزشی چگونه درایورهای ویندوز را آپدیت کنیم؟ را مطالعه نمایید. دقت کنید می بایست دسته Storage Controllers را یافته و زیر مجموعه ها آن را با مطالعه راهنمای آموزشی که در بالا ارائه شده آپدیت نمایید.

در نهایت به کمک یکی از 10 روش مذکور می بایست مشکل استفاده 100 از هارد دیسک در ویندوز رفع گردد.

گاهی ممکن است هنگام کار با ویندوز ناگهان متوجه افت شدید سرعت سیستم شوید. در چنین شرایطی اغلب افراد با فشردن کلیدهای ctrl+alt+delete بخش task manager سیستم را باز می کنند تا ببینند دلیل کندی ویندوز چیست؟ پس از آن بخش های مختلف مثل هاردیسک، رم و cpu بررسی می شود. در اکثر مواقع مشغول بودن cpu یا مشکل استفاده 100 از هارد دیسک دلیل کندی است و باید دید چه موردی باعث بروز اختلال شده. در این مقاله 10 راهکار برای رفع مشکل استفاده 100 از هارد دیسک که به صورت 100% disk usage در ویندوز نمایش داده می شود، ارائه کردیم. شما هم تجربیات خود در خصوص پر شدن هاردیسک سیستمتان را با ما به اشتراک بگذارید و  بگویید از چه طریقی این مورد را رفع کردید.

مهم نیست که جزو کدام دسته از کاربران هستید، زیرا سیستم کامپیوتر شما همیشه در معرض خراب شدن قرار دارد و این احتمال همواره وجود دارد که سیستم ویندوز شما با مشکلاتی روبرو شود که تشخیص آن کار آسانی نباشد. در این گونه شرایط راهکار شما برای خلاص شدن از خرابی ویندوز چیست؟ احتمالاً می گویید که برای رفع خرابی سیستم خود آن را به دست یک متخصص می سپارید.

طبیعتاً کار درستی انجام می دهید، اما انجام این کار با هزینه همراه است و می تواند راه حل آخر ما برای رفع خرابی ویندوز باشد. آیا می توانیم خودمان مشکل ایجاد شده را تشخیص دهیم و برای رفع آن اقدام کنیم؟ پاسخ «بله» است. باید خاطر نشان کنیم که شما می توانید به راحتی و با دانلود ابزار های تشخیصی ویندوز که در ادامه به شما معرفی می کنیم، مشکلات ویندوز خود را شناسایی کرده و آن ها را مرتفع کنید.

  • آیا روشن گذاشتن کامپیوتر در طول شب ضرر دارد؟

در این مقاله قصد داریم 15 ابزار برای بررسی سلامت سیستم عامل ویندوز را به شما معرفی کنیم که می توانید با نصب و دانلود آن ها به طور رایگان مشکل ویندوز را شناسایی کرده و آن را مرتفع کنید. این ابزار ها شما را شگفت زده خواهند کرد و به راحتی می توانند سیستم شما را عیب یابی کنند. بنابراین اگر لپ تاپ و کامپیوتر شما اخیراً مشکلات زیادی برایتان ایجاد کرده، پیشنهاد می کنیم که مطالعه ی این مقاله این را از دست ندهید.

مشکلات سخت افزاری می توانند هزینه های زیادی به کاربران تحمیل کنند. آن ها اغلب زمانی که شما از یک نسخه ی قدیمی سیستم عامل (ویندوز 7 یا ویندوز 8) و یا از برنامه ی ویندوز اینسایدر استفاده می کنید ممکن است رخ بدهند. یکی دیگر از قابلیت های کاربردی ابزار های تشخیصی ویندوز این است که اطلاعات لازم در مورد سیستم عامل و سخت  افزار های مورد استفاده را در اختیارتان قرار می دهند. ما این ابزار ها در 6 گروه دسته بندی کرده ایم که به شرح زیر است:

  1.  ابزار های تشخیصی مشکلات سیستم ویندوز
  2. ابزارهای تشخیصی مشکلات شبکه ویندوز
  3. ابزار های تشخیصی مشکلات درایور ویندوز
  4. ابزار های تشخیصی مشکلات حافظه ی ویندوز
  5. ابزار های تشخیصی مشکلات نمایشگر ویندوز
  6. ابزار های تشخیص بدافزار در ویندوز

ابزار های تشخیصی مشکلات سیستم ویندوز

1. نرم افزار HWiNFO

«Hwinfo» یک برنامه و ابزار جامع برای بدست آوردن اطلاعات لازم درباره سیستم شماست. این نرم افزار دقیق ترین اطلاعات موجود درمورد قطعات سخت افزاری سیستم را به شما ارائه خواهد کرد. این ابزار تشخیصی همواره جزو بهترین اپلیکیشن های این حوزه بوده و از جدیدترین تکنولوژی ها و استانداردها نیز پشتیبانی می کند. باید خاطر نشان کنیم که Hwinfo رابط کاربری آسان و قابل برنامه ریزی دارد و از قابلیت های مختلفی بهره می برد.

این برنامه ی مفید و کاربردی گزارشات مختلفی در انواع فرمت ها نظیر Text و HML، وضعیت ورودی سیستم و ارتباط با دیگر ابزارها و یا افزونه ها ارائه می کند. همچنین این نرم افزار می تواند گزارشی بر اساس عملکرد پردازنده، حافظه و یا هارد دیسک در اختیار شما قرار دهد. برنامه ی HWiNFO به میزان بسیار کمی از CPU و حافظه استفاده می کند، در نتیجه روی سرعت سیستم شما تأثیری نمی گذارد. هر کاربری می تواند به راحتی از این نرم افزار بهره برده و وضعیت سیستم خود را مورد بررسی و نظارت همیشگی قرار دهد.

  • 5 نکته ی مهم برای بالا بردن کیفیت تصویر در عکاسی

2. ابزار Performance Monitor

ویندوز 10 همانند سایر ویندوز ها از یک ابزار کاربردی به نام «Performance Monitor» بهره می برد که به صورت یک نرم افزار مستقل در آمده است. با استفاده از برنامه ی Performance Monitor شما می توانید روی منابع سخت افزاری و نرم افزاری سیستم خود نظارت کنید. به بیان دیگر در حوزه ی سخت افزاری برای مثال شما می توانید میزان RAM و یا CPU و یا DISK مصرفی SQL Server را بررسی کنید و یا در حوزه نرم افزاری می توانید تعداد Lock و یا Error و یا Transaction سیستم خود را تحت کنترل قرار دهید. پس از بالا آمدن سیستم، شما با بهره گیری از این نرم افزار می توانید در قسمت «Monitoring Tools» اطلاعات سیستم خود را مشاهده کنید.

  • 5 راه برتر برای حذف دائمی اطلاعات در اندروید

با ورود به این بخش درمی یابید که این ابزار به صورت پیش فرض درصد پردازش را به شما نشان می دهد و این به این معنی است که  چه مقدار از پردازنده شما در هر زمان مورد استفاده قرار می گیرد. شما همچنین می توانید آنالیزورهای بیشتری مانند استفاده از دیسک، انرژی مورد استفاده، اندازه فایل، اندازه فهرست جستجو و… را در این نرم افزار مورد بررسی قرار دهید.

3. ابزار Reliability Monitor

ابزار «Reliability Monitor»، یک نرم افزار بسیار کاربردی است که از زمان ویندوز ویستا در اختیار کاربران قرار گرفته، اما بسیاری از کاربران هرگز نام آن را نشنیده اند. باید خاطر نشان کنیم که Reliability Monitor ابزاری است که به کمک آن می توانید اطلاعات خوبی در مورد Crash ها و مشکلات سیستم بدست آورید. این اطلاعات به صورت Real Time ثبت می شوند و در 3 دسته Information ،Warning ،Critical قرار می گیرند. در واقع Reliability نوعی Event Viewer است که اطلاعات را به گونه ای دیگر در دسترس کاربران قرار می دهد.

  • چگونه سرعت آیفون کند خود را افزایش دهیم؟

برای دسترسی به این ابزار مفید شما باید از مسیر System & Security > Security & Maintenance > Maintenance > View reliability history استفاده کنید. در این قسمت شما لیستی از کلیه ی وقایع و خطاهای رخ داده در سیستم تان و در طول یک دوره زمانی مشخص را خواهید دید. باید اشاره کنیم که این ابزار، میزان Reliability یا به اصطلاح فارسی «قابل اطمینان و اتکا بودن» سیستم را از 1 تا 10 در نظر می گیرد. وقتی که شما ویندوز جدیدی را نصب می کنید Reliability سیستم شما 10 است. شما در این قسمت می توانید Crash های سیستم خود را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام نمایید.

ابزارهای تشخیصی مشکلات شبکه ویندوز

زمانی که شما از اینترنت و وای فای در سیستم خود بهره می برید، ممکن است مشکلاتی برای سیستم شما ایجاد شود که مربوط تنظیمات شبکه است و این یکی از متداول ترین مسائلی است که کاربران به آن برمی خورند. به همین دلیل شما به ابزار هایی نیاز دارید تا بتوانید این مشکلات را در کم ترین زمان ممکن مرتفع سازید. در این بخش چند نرم افزار کلیدی مربوط به مشکلات شبکه را به شما معرفی می کنیم.

4. نرم افزار WiFi Analyzer

«WiFi Analyzer» یک نرم افزار رایگان تجزیه و تحلیل اطلاعات شبکه ی وای فای شماست که نصب آن به شما برای پیدا کردن مشکلات شبکه کمک شایانی می کند. این نرم افزار با برخورداری از مجموعه امکاناتی خاص و در عین حال ساده به شما این امکان را می دهد تا بهترین و خلوت ترین کانال وای فای را پیدا کرده و با تغییر کانال روتر خود به میزان زیادی در افزایش سرعتش کمک کنید. WiFi Analyzer تمامی شبکه های اطراف شما را به صورت همزمان بررسی می کند و میزان قدرت آن ها را به صورت نمودار هایی در رنگ های مختلف به شما نشان می دهد تا با انتخابی درست، سرعت شبکه ی وای فای خود را افزایش دهید.

  • چگونه مصرف رم گوگل کروم را کاهش دهیم؟

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که ممکن است WiFi Analyzer در جاهای شلوغ مثل آپارتمان ها خیلی دقیق عمل نکند اما با توجه به قابلیت هایی که دارد می تواند در سرعت شبکه وای فای شما تاثیر مثبت بگذارد.

5. نرم افزار SoftPerfect Network Scanner

برنامه ی کاربردی «SoftPerfect Network Scanner»، یک نرم افزار بسیار مفید برای شبکه ی شماست که قادر است هر دستگاهی که ممکن است به شبکه ی شما متصل باشد را شناسایی کند. این نرم افزار دارای بایوس، SNMP، اسکنر و IPهای چند رشته ای است و می تواند برای مدیرانی که کارهای شبکه و امنیت را انجام می دهند بسیار موثر باشد. SoftPerfect Network Scanner از هر دو پروتکل IPv4 و IPv6 پشتیبانی می کند. با استفاده از این نرم افزار می توانید پورت های TCP/UDP را چک کرده تا ببینید کدام از کاربران در حال به اشتراک گذاری اطلاعات هستند و همچنین قادر خواهید بود IP دستگاه خاصی را پیدا کنید.

  • چگونه سلامت باتری دستگاه های اندرویدی را بررسی کنیم؟

از دیگر قابلیت های این ابزار مفید می توان به امکان مونت کردن و یا همان به اشتراک گذاری یک فایل یا فولدر بین کاربران یک شبکه اشاره کرد. این نرم افزار قابلیت چک کردن پورت های یوزر را نیز دارد تا گزارش آن ها را در اختیارتان قرار دهد. نسخه ی رایگان این برنامه برای استفاده های خانگی کفایت می کند و شما می توانید از آن نهایت بهره را ببرید.

ابزار های تشخیصی مشکلات درایور ویندوز

6. نرم افزار CrystalDiskInfo

آیا تا حالا وضعیت سلامت هارد دیسک  سیستم خود را بررسی کرده اید؟ SSD های جدید در مقابل خرابی ها بسیار حساس هستند و بررسی سالم بودن آن ها کار راحتی نیست، به طوری که گاهی اوقات بسیار دیر متوجه ی این قضیه می شوید. اما نرم افزار «CrystalDiskInfo» این کار را برای شما بسیار آسان کرده است. این نرم افزار به منظور بررسی و کنترل کامل وضعیت هارد دیسک سیستم، در اختیار شما قرار گرفته و شما می توانید لحظه به لحظه عملکرد هارد دیسک خود را با آن زیر نظر بگیرید.

CrystalDisklnfo یک ابزار نظارت بر وضعیت سلامت هارد دیسک است که از حافظه های HDD و SSD و همچنین انواع اتصالات USB، Intel RAID و NVMe پشتیبانی می کند و اگر مورد غیرعادی را تشخیص دهد، شما را با یک پیغام متنی یا صوتی مطلع می کند. علاوه این، اطلاعاتی مانند شماره مدل، حجم و اندازه بافر را به همراه اطلاعات S.M.A.R.T از قبیل تعداد دفعات روشن شدن سیستم، مجموع مدت زمان کار، رابط استاندارد و دما را برای نظارت بر وضعیت دیسک در اختیار شما قرار می دهد.

  • چرا اتصال وای فای گوشی من مدام قطع می شود؟

همچنین یک نرم افزار دیگر به نام «CrystalDiskmark» در زیر مجموعه ی نرم افزار CrystalDisklnfo وجود دارد که شما می توانید از آن برای ارزیابی اطلاعات درایو های خود استفاده کنید (به عنوان مثال متوجه شوید که سرعت انتقال دیتای آن ها چه قدر است و… )

7. نرم افزار WinDirStat

نرم افزار «WinDirStat»، یک برنامه ی بسیار ضروری برای هر سیستم و کامپیوتر به شمار می رود. WinDirStat مخفف Windows Directory Statistics است و از آن برای برای تحلیل فضای اشغال شده در هارد دیسک و همچنین پاکسازی فایل های اضافی در ویندوز می توان استفاده کرد. این نرم افزار بسیار کاربردی پارتیشن های هارد دیسک را اسکن کرده و نتایج آن را در قالب نوارهای رنگی به شما نشان می دهد. هر رنگ نشان دهنده فرمت مشخص و مقدار فضایی است که هارد دیسک را اشغال کرده است. باید خاطر نشان کنیم که از این برنامه می توان به عنوان ابزار پاکسازی هارد دیسک نیز بهره برد و با استفاده از آن می توانید فایل هایی که فضای زیادی از هارد را اشغال کرده اند را شناسایی و حذف کنید.

  • چگونه بدون هزینه از کامپیوترتان در برابر باج افزار ها محافظت کنید

8. ابزار Windows Disk Management

«Windows Disk Management» یک ابزار کاربردی ویندوز است که برای مدیریت درایوها، هارد دیسک و پارتیشن بندی می توانید از آن بهره ببرید. این نرم افزار دارای یک محیط گرافیکی است که به کاربر امکاناتی مانند ساخت پارتیشن، تغییر نام درایوها، ساخت و حذف درایو مجازی، کپی کردن یک پارتیشن و غیره را خواهد داد. این ابزار همچنین به کاربران اجازه می دهد تا سلامت SSD یا HDD را بررسی و پارتیشن های جدید را ایجاد کنند. کاربران با این ابزار بسیار مفید قادر خواهند بود تا پارتیشن های خود را اسکن کرده و سلامت آن ها را بررسی کنند. برای انجام این کار پارتیشن مد نظر خود را انتخاب کرده و سپس طبق مسیر Properties > Tools > Check سلامت آن بررسی و کنترل کنید.

  • لطفا هرگز از این رمزهای عبور وحشتناک استفاده نکنید!

ابزار های تشخیصی مشکلات حافظه ی ویندوز

مشکلاتی که برای حافظه ی رم سیستم شما پیش  می آید، جزو متداول ترین مشکلات سیستمی محسوب می شود. این مشکلات گاهاً باعث کند شدن عملکرد سیستم شما می شود و گاهی اوقات موجب می شود تا بخش زیادی از دیتاهای خود را از دست بدهید. خوشبختانه این مشکلات قابل تشخیص هستند و با نرم  افزار های معرفی شده در بخش زیر می توانید بر بسیاری از آن ها غلبه کنید.

9. ابزار Resource Monitor

ابزار «Resource Monitor» بسیار مفید و کارآمد است، اما متأسفانه بسیاری از کاربران از وجود چنین ابزاری در ویندوز بی خبر هستند. این برنامه ی بسیار کاربردی برای بررسی و آنالیز اجزاء  سخت افزاری و نرم افزاری سیستم شما طراحی شده است. پیش تر نیاز بود که برای دسترسی به این برنامه آن را از طریق Task Manager پیدا کنید، اما در ویندوز 10 این برنامه تبدیل به یک نرم افزار جدا شده که می توانید به آن را از طریق منوی استارت دسترسی داشته باشید.

  • آموزش افزودن بارش برف طبیعی به عکس در فتوشاپ

در نگاه اول، این برنامه بخش های مجزایی برای CPU، حافظه، دیسک و شبکه را با قابلیت مرتب کردن اطلاعات نمایش می دهد که باعث می شود به سرعت بفهمید چه برنامه هایی در حال استفاده از منابع سیستم هستند. همچنین می توانید از تب های مختلف برای بررسی موارد دیگر بهره ببرید. این نرم افزار راه پیشرفته ای برای مشاهده داده های ریل تایم سیستم شما است و شما قادر خواهید بود از آن برای رفع اشکالات حافظه ی رم استفاده کنید. Resource Monitor به سرعت مشکلات رم را حل می کند و عملکرد سیستم شما را به حالت اولیه بر می گرداند.

10. ابزار Windows Memory Diagnostic

آیا می دانستید ویندوز شما ابزاری دارد که با استفاده از آن می توانید حافظه ی سیستم خود را اسکن کرده و مشکلات احتمالی آن را پیدا کنید؟ این ابزار «Windows Memory Diagnostic» نام دارد. این نرم افزار کاربردی قادر است که مشکلات احتمالی در حافظه ی سیستم شما را بررسی کند. برای استفاده از آن نیاز است که سیستم خود را ری استارت کنید. در هنگام بوت شدن سیستم این ابزار چندین آزمایش را بر روی رم کامپیوتر اجرا می کند تا در صورت وجود مشکل، اطلاعات کافی و دقیقی از آن برای شما فراهم کند.

  • آموزش حذف دسته جمعی نرم افزار در ویندوز 10 با IObit Uninstaller

باید خاطر نشان کنیم که نحوه ی عملکرد این ابزار این گونه است که اطلاعات مختلف را روی هر سکتور از حافظه ی رم سیستم تان نوشته و سپس شروع به خواندن آن ها می کند. در صورتی که این ابزار مقادیر متفاوتی را از روی حافظه ی رم سیستم شما بخواند، متوجه این موضوع می شوید که رم مورد استفاده ی شما خراب شده و باید جهت تعویض و یا رفع مشکل آن اقدام کنید.

ابزار های تشخیصی مشکلات نمایشگر ویندوز

11. نرم افزار JScreenFix

به دقت به نمایشگر خود نگاه کنید، آیا لکه هایی می بینید که از خود نمایشگر ایجاد شده اند؟ اگر چنین است، احتمالا تعدادی از پیکسل های نمایشگر سوخته یا در روشن شدن آن ها مانعی به وجود آمده است. ابزار آنلاین «JScreenFix» راه حلی ایدئال برای رفع مشکل پیکسل های نمایشگر شما تلقی می شود.

  • ترکیبی مخفی از کلیدهای کیبورد که هنگام هنگ کردن رایانه به دادتان می رسد

این نرم افزار به شکل یک وب اپلیکیشن طراحی شده و به این ترتیب نیازی به دانلود آن ندارید و می توانید به سادگی از این وب سایت در پلتفرم های مختلف بهره ببرید. این ابزار آنلاین با بررسی پیکسل های صفحه نمایش، قسمت سوخته یا گیر کرده را پیدا کرده و عیب آن را در مدت 10 دقیقه بر طرف می کند. جالب است بدانید که JScreenFix میزان موفقیت بیش از 60 درصد را برای بازگرداندن پیکسل های گیر کرده و یا سوخته گزارش کرده است. بنابراین اگر شما نیز با مشکلاتی از این قبیل دست و پنجه نرم می کنید، قبل مراجعه به تعمیرکار این ابزار رایگان را امتحان نمایید.

12. نرم افزار PixelHealer

«PixelHealer» یک ابزار رایگان اما بسیار موثر است که شما می توانید برای احیای پیکسل های مرده ی نمایشگرتان از آن استفاده کنید. برخلاف نرم افزار JScreenFix، برای استفاده از PixelHealer باید آن را دانلود کنید اما حجم آن کمتر از 100KB است، بنابراین نباید زمان زیادی را صرف نصب آن کنید. پس از دانلود، PixelHealer شما را با یک پنجره جعبه رنگی و یک منوی تنظیمات روبه رو می کند. با کلیک کردن یا کشیدن می توانید از گزینه ها و ابزار های موجود در برنامه برای حل مشکل پیکسل های گیر کرده یا مرده ی خود استفاده کنید.

  • چگونه حافظه ی کش آیفون و آیپد را پاک کنیم؟

اساس کار این نرم افزار با فلش کردن انجام می شود. باید خاطر نشان کنیم که این نرم افزار بیشتر پیکسل های گیر کرده را عیب یابی می کند که احتمال بازگشت آن ها زیاد است و این کار ها ممکن است بر روی یک پیکسل مرده تاثیری نداشته باشد. اگر به دنبال یافتن مشکل پیکسل نمایشگر خود هستید، باید از نرم افزار «InjuredPixels» بهره ببرید. بعد از شناسایی، این عیب ها توسط PixelHealer رفع می شوند. نرم افزار InjuredPixels رنگ های RGB را فلش می کند تا به واسطه ی آن پیکسل های مرده شناسایی و احیا شوند.

ابزار های تشخیص بدافزار ویندوز

13. نرم افزار AdwCleaner

اکثر کاربران با نرم افزار «AdwCleaner» آشنایی ندارند. اما AdwCleaner یک نرم افزار بسیار کاربردی است که باید روی هر سیستمی نصب شود. این برنامه  ی کاربردی به شما در سالم نگه داشتن سیستم تان کمک شایانی می کند و آن را از هرگونه ویروس در امان نگه می دارد. در صورت پیدا کردن ویروس این نرم افزار با سرعت آن ها را از روی سیستم شما پاک می کند. باید خاطر نشان کنیم نرم افزار AdwCleaner آثار و عناصر باقی مانده از نرم افزارها و همچنین عوامل تبلیغاتی را بررسی کرده و در قالب یک لیست به کاربران نشان می دهد و کاربر می تواند به راحتی تمامی آن ها را با یک کلیک حذف کند.

14. نرم افزار Malwarebytes

این نرم افزار معروف و بسیار کاربردی که عنوان پادشاه نرم افزارهای اسکن سیستم را یدک می کشد قادر است با اسکن و محافظت دائم، ابزارهای مخرب و خطرناک را شناسایی و پیش از آنکه سیستم شما را آلوده کنند، به حذف آن ها بپردازد. نرم افزار «Malwarebytes» مجهز به یک کنترل کننده ی محافظ داخلی است که پردازش های مخرب و مشکوک را پیش از آن که حتی شروع شوند بلاک و متوقف می نماید.

  • گوشی اندرویدی شما شارژ نمی شود؟ این 7 راه را بیازمایید

باید توجه کنید که این نرم افزار در دو نسخه ی رایگان و پرمیوم در دسترس کاربران قرار دارد و برای مصارف خانگی نسخه ی رایگان آن کفایت می کند. اما طبیعتاً نسخه ی پرمیوم آن قابلیت های بیشتری را در دسترس کاربران قرار می دهد. بخش حفاظتی نرم افزار از تکنولوژی پیشرفته ی ابتکاری اسکنی بهره می برد که سیستم شما را به منظور محافظت و ایمن نگه داشتن آن مورد بررسی دائمی قرار می دهد.

15. نرم افزار ClamWin

نرم افزار «ClamWin»، یکی از بهترین آنتی ویروس های رایگان تلقی می شود که قادر است تمامی فایل ها با هر فرمتی را اسکن کند و حتی کوچک ترین ویروس ها را شناسایی کرده و آن ها را از بین ببرد. اما چرا باید از این برنامه استفاده کنیم؟ زیرا این نرم افزار برخلاف نرم افزار معرفی شده ی قبلی، یک نرم افزار متن باز است. برای اطلاع باید بگوییم که نرم افزار متن باز نرم افزاری است که کد منبع آن بدون دریافت هزینه ی اضافی در اختیار عموم قرار می گیرد و کاربران می توانند این کدها را مورد بازرسی، اصلاح و بهبود قرار دهند.

در این مقاله به بررسی 15 مورد از بهترین ابزار های تشخیصی ویندوز برای بررسی سلامت سیستم عامل پرداختیم و ویژگی  های هر کدام از این نرم افزار ها را به صورت ساده و مختصر برای شما توضیح دادیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و این نرم افزار های معرفی شده به شما در داشتن یک سیستم سالم و بدون مشکل کمک کنند.

  • جالب ترین ژست های حرکتی اندروید که باید بدانید

منبع: Makeuseof