لوازم خانگیکسب و کار ایرانی

دلیل صدای زیاد هود آشپزخانه چیست؟

هود آشپزخانه از قطعات مختلف و متنوعی تشکیل شده است. هر کدام از این قطعات در عملکرد دستگاه نقش بسیار زیادی دارند. از این رو برای آن که دستگاه به بهترین شکل ممکن کار کند، نیاز است تا این قطعات کارایی درست و استانداری داشته باشند. بالا رفتن عمر دستگاه یا بی کیفیت بودن محصول از جمله عواملی است می تواند سبب خرابی هود شود. اما برای جلوگیری از این اتفاق می توانید از استفاده کنید. حال می توان گفت که معمولا خرابی هود، با ایجاد صدا همراه است. از این رو با متوجه شدن علت صدای زیاد هود آشپزخانه می توانید راهکار مناسبی را برای تعمیر آن در نظر بگیرید.

به همین دلیل در این مقاله از پویان گسترش؛ موارد مختلفی که می تواند سبب تولید صدای بیش از اندازه هود باشند را مورد بررسی قرار می دهیم. از طریق اطلاع درباره این موارد می توان از این وسیله ی پرکاربرد آشپزخانه تا مدت های زیادی استفاده کرد.

صدای هود داتیس | صدای هود طولانی برای نوزاد

علت صدای زیاد هود آشپزخانه

به طور کلی هنگامی که هود آشپزخانه صدای زیادی از خود تولید می کند، به دو شکل می توان آن را برطرف کرد. اگر این مشکل جزیی باشد، خود به راحتی می توانید آن را تعمیر کرد. مشکل زمانی است که ایراد به خاطر نقص و خرابی یک قطعه باشد، بهتر است که کار را به یک متخصص بسپارید.

عدم ایراد فنی در پروانه هود

یکی از مهم ترین قطعاتی که می تواند علت صدای زیاد هود آشپزخانه باشد، پروانه هود است. خرابی یا نقص این قیمت از هود سبب تولید صدا می شود. به طورکلی عوامل مختلفی در تولید صدا توسط فن تاثیر دارند. از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لق زدن
  • شل شدن
  • خراب شدن پروانه
  • گیر کردن جسم خارجی درون پره  های فن

راهکار: به طور کلی در این مواقع ابتدا باید چک کنید که فن شل یا لق نباشد. سپس در صورت نبود جسم خارجی در آن، می توان گفت که مشکل از فن است و باید آن را تعویض کنید.

تمیزکردن فیلتر

معمولا افراد برای تمیز کردن فیلتر هود سهل انگاری می کنند و آن ها را در فاصله ی زمانی زیادی تمیز می کنند. شاید بتوان گفت که یکی از رایج ترین علت صدای زیاد هود آشپزخانه، کثیف بودن آن باشد. وجود گرد و غبار و چربی ها بر روی فیلتر می تواند علاوه بر افزایش صدا عملکرد دستگاه را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

بخوانید:

راهکار مناسب برای رفع علت صدا زیاد هود آشپزخانه ناشی از کثیفی فیلتر: بهترین راهکار این است که پس از پخت و پزی که روغن زیادی را هود به خود جذب می کند، با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید. اگر اجازه دهید چربی ها روهم انباشته شوند، پس از مدتی تمیز کردن فیلتر سخت می شود. در نتیجه برای تمیز کردنش زمان بیشتری را باید  صرف کنید.

اطمینان از سالم بودن موتور

یکی دیگر از عواملی که به دلیل کارکرد طولانی هود یا بی کیفیت بودن آن اتفاق می افتد، خرابی موتور آن است. علت صدای زیاد هود آشپزخانه می تواند از این موضوع نشات بگیرد. در بعضی از موقع شاهد آن هستیم که هود آشپزخانه بیش از اندازه صدا تولید می کند. علاوه بر آن لرزش های غیر عادی نیز دارد، می توان علت را در موتور هود جستوجو کرد. به طور کلی موتور در هنگام خرابی به نیروی زیادی نیاز دارد تا پروانه را بچرخاند و از این رو صدا و لرزش زیادی تولید می شود.

راهکار مناسب برای رفع مشکل خرابی و نقص موتور: اگر این مشکل ادامه دار باشد، احتمال سوختن موتور نیز وجود خواهد داشت. از این رو در هنگام برخورد با چنین مشکلی با یک فرد تعمیرکار و متخصص تماس بگیرید؛ تا این مشکل را برای شما حل کند. اگر خرابی موتور چندان زیاد نباشد، می توان با تعمیر آن صدا هود را کاهش داد. در غیر این صورت باید موتور را با یک موتور جدید و باکیفیت تعویض کرد.

خرابی گیرپاژ

علت صدای زیاد هود آشپزخانه می تواند در اثر خرابی گیرپاژ موتور باشد. هنگامی که گیرپاژ موتور دچار نقص و اشکال باشد، صدای زیاد و غیر عادی از خود به ساطع می کند. خرابی گیرپاژ را فقط یک تعمیرکار پس  بازار کردن و عیب یابی هود می تواند برطرف کند. به طور کلی اگر صدای جیغ مانند از هود تولید می شود به احتمال فراوان به دلیل خرابی گریپاژ موتور است.

برای تعمیر یا تعویض گیرپاژ موتور به یک تعمیر کار ماهر نیاز دارید. این تعمیرکار گیرپاژ موتور را چک کند تا در صورت خرابی جزیی آن را تعمیر کرده و یا در صورت نیاز گیرپاژ موتور را تعویض کند.

شل بودن قطعات

اگر هود مدت زمان زیادی است که برای شما کار می کند، این احتمال وجود دارد، که قطعات داخلی آن شل شده باشد. این که هود یک صدای آرام و پیوسته از خود تولید کند، کاملا طبیعی است. ایراد کار زمانی است که صدا موتور زیاد و کم شود؛این مورد نشان دهنده ی سفت نبودن قطعات هود می باشد.

برای حل این مشکل می توانید پس از برداشتن درپوش هود آن را به طور دقیق بررسی کنید. در صورت مواجه شدن با قطعاتی که شل شده باشند، آن ها را در جای خود سفت کرده تا صدا هود به حداقل کاهش یابد.

سایر مواردی که می تواند علت صدای زیاد هود آشپزخانه باشند

  • هود ها برای فضا های مختلفی تولید و روانه بازار می شوند. از این رو باید برحسب ابعاد آشپزخانه آن ها را خریداری کنید. اما اگر به هر دلیلی هود آشپزخانه اندازه اش از حد استاندارد بیشتر باشد، سبب می شود تا صدا آن بیش از اندازه به گوش برسد.
  • خرابی یا نقص حسگر هود نیز می تواند تاثیر زیادی در صدای زیاد هود داشته باشد. از این رو می توان با تعویض و تعمیر این قطعه، مشکل را برطرف کرد.
  • کلید تنظیم کننده دور موتور هود اگر به درستی تنظیم نشده باشد می تواند سبب ایجاد صدای زیاد هود شود. در این صورت برای افزایش صدا، یکی از مواردی که باید آن را چک کرد؛ کلید تنظیم کننده دور موتور هود است.

قبل از هر چیز باید عرض کنم دلایل کلی زیاد بودن صدای هود به دو بخش هود جدید ( نو ) و  کارکرده ( قدیمی ) تقسیم میشود.

اگر هود منزل شما تازه خریداری شده و از همان روز اول صدای زیادی دارد میتواند یکی از دلایل زیر را داشته باشد :

  1.  زیاد بودن طول لوله خرطومی :  اصولا طول لوله خروجی به صورت استاندارد 1 الی 1.5 متر است هر چه این مقدار بیشتر شود احتمالا صدای دستگاه هم بالاتر میرود
  2.  بسته بودن خروجی هوا : در برخی موارد خروجی داخل دیوار یا بسته است یا نیمه بسته که این مسئله هم میتواند در افزایش صدای دستگاه موثر باشد
  3.  بی کیفیت بودن موتور و قطعات دستگاه :  اگر تولید و کیفیت هود پایین باشد حتما هم قطعات و هم دستگاه تولید صداهای اضافه خواهند نمود
  4. فلزی بودن پروانه موتور : جدیدا در هود های آشپزخانه از پروانه فلزی استفاده میشود که این قطعه هم میتواند عمر دستگاه را بالا ببرد و هم تولید صداهای مازاد و اضافی در دور های بالاتر
  5. کوچک بودن فضای آشپزخانه ممکن است سبب شود تا صدای هود برای شما غیر عادی جلوه کند و صدای کارکردن موتور در کل فضای آشپزخانه پخش شود.

اما اگر هود شما کارکرده است و تازه شروع به صدا نموده میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در زیر ذکر خواهیم نمود :

  1.  قبلا از هر نکته ای باید اشاره نمود که علت اصلی خرابی هود روشن نکردن آن در زمان حرارت بالای اجاق گاز میباشد که این مسئله باعث بالا رفتن گرمای داخل دستگاه شده و خرابی  را افزایش و طول عمر آنرا بسیار کاهش میدهد
  2. خراب بودن پروانه و یا فرسوده بودن موتور . خراب بودن موتور سبب شده تا موتور هود صدای زیادی بدهد. اگر موتور هود صدای عجیب و زیادی تولید کرد و یا لرزش های شدیدی داشت. باید به این نکته پی ببرید که موتور هود برای راه اندازی فن یا پروانه به مشکل روبه رو شده است. زیرا موتور در حال تلاش برای چرخاندن فن یا پروانه است، اما فن یا پروانه تکان نمی خورند. در این شرایط، فشار زیادی روی موتور وارد می شود، و صدای زیادی تولید می شود. در این حالت ممکن موتور هود آشپزخانه بسوزد.
  3. شل شدن اجزا همانطور که می دانید وجود صدای آرام و پیوسته هنگام کار کردن هود، طبیعی است. ولی در صورتی که لرزش یا هر گونه صدای غیر عادی از هود پخش شد، باید اجزا داخلی را بررسی کنید
  4. دفرمه شدن یا شکستگی پروانه یکی دیگر از دلایل سر و صدای زیاد هود می باشد. با توجه به اینکه، موتور هود با چرخاندن فن یا پروانه سبب می شود تا هود، مکندگی خود را داشته باشد. از این رو شکستگی فن یا پروانه باعث می شود تا هنگام چرخش صدای بسیار بدی را ایجاد کند. گیر کردن پروانه نیز علت دیگری است دستگاه صدای بدی بدهد.
  5. کثیف بودن بیش از اندازه فیلتر هم باعث صدای زیاد هود می شود. زیرا موتور باید با قدرت بیشتری، مکش لازم را ایجاد کند، تا بتواند هوا را از بین ذرات کثیف و چربی های رسوب کرده، مکش نماید.

اگر میخواهید عمر هود آشپزخانه شما زیاد باشد و در مدت زمان خیلی صدای آن تغییر نکند حتما همیشه از آن استفاده نمایید. هود بر خلاف دستگاهه های دیگر که هرچه کتر روشن شود عمر بالاتری دارد اگر هرچه کمتر روشن شود عمر آن هم که خواهد شد و دلیل آن به خاطر این است که فیلتر و هواکش هود وقتی در معرض بخار آب و چربی مواد غذایی قرار می گیرند تاب برمی دارند و این تاب صدای پره های هواکش رو بالا می برد.

حتی اگه در طول روز استفاده ای نشد حداقل به مدت 10 دقیقه هود را روشن نگه داریم. منتظر روزی نمانید که قراره است مواد سرخ کردنی درست کنید. حتی اگر کتری آبجوش هم رو گاز بود بگذارید هود چند دقیقه کار کند و بخار روی هود نماند.. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.