تکنولوژیکسب و کار ایرانی

تفاوت کابل شبکه cat5 و cat6

کدام نوع کابل شبکه برای شما مناسب تر می باشد ؟

خرید کابل شبکه و نکات آن موضوع این مقاله ما می باشد. کابل ها شبکه ای مانند کابل شبکه لن متشکل از سیستم های مختلفی است که به هم وصل می شوند و می توانند داده ها را با یکدیگر تبادل کنند. با ارائه دهندگان بزرگ اینترنت و شرکت های میزبان، این تبادل داده ها از طریق نور انجام می شود که به آن فیبر نوری گفته می شود. مزیت فیبر نوری این است که هیچ محدودیتی در پهنای باند و سرعت جریان داده وجود ندارد. بسیاری از داده های خیلی سریع می توانند در داخل ارتباط برقرار کنند. تنها تنگنای این سیستم تجهیزاتی است که باید داده ها را ارسال کند. منظور همان روترها و سوئیچ ها هستند.

بهترین کابل شبکه cat6 | خرید کابل شبکه cat6

تفاوت کابل CAT5 و CAT6

معمولا کابل های شبکه به دو دسته Cat5 , Cat6 تقسیم می شوند ، که این کابل ها از جنس مس ساخته شده اند و هرچه درجه خلوص مس آنها بیشتر باشد دارای کیفیت بهتر و افت ولتاژ کمتری هستند و در مقابل قیمت آنها نیز به طبع افزایش پیدا می کند .

کابل های Cat6,Cat5 از چهار زوج سیم(هشت رشته سیم) به رنگ های آبی – سفید آبی،نارنجی – سفید نارنجی ، سبز – سفید سبز ، قهوه ای – سفید قهوه ای ، تشکیل شده که در آنها دو رشته سیم وظیفه ارسال اطلاعات ، دو رشته سیم نیز وظیفه دریافت اطلاعات و چهار رشته بعدی فقط نقش نویز گیری را ایفا میکنند .

کابل های Cat 6 دارای پهنای باند 250MHz هستند و برای استفاده در اترنت گیگابیتی طراحی و ساخته شده اند. این کابل هم دارای نوع ارتقا یافته به نام Cat6E است.

1- در کابل های Cat6 بین هر دو زوج سیم فویل قرار داده شده است تا امر نویز گیری بهتر انجام گیرد .

2 -در کابل های Cat6 قطر کابل افزایش یافته است .

3-افت ولتاژ Cat6 تا حد چشم کیری پایین تر از Cat5 است .

4-این نوع کابل ها (Cat6) برای مسافت های طولانی بهتر هستند .

برای اتصال کابل های Cat5, Cat6 به کارت شبکه از سر سیم های Rj-45 استفاده میگردد .این سر سیم ها برای کابل های Cat6 , Cat5 متفاوت میباشند.

بررسی کامل تفاوت کابل Cat6 با Cat5

فناوری با سرعتی بی سابقه در حال تکامل است و همیشه برای رفع نیازهای امروزی ما تغییر می کند و خود را با سرعت تغییر روز سازگار می نماید. این اکوسیستم که به طور مداوم در حال تکامل است، عصر دیجیتال را به وجود آورده است که همچنان به روز می شود، بنابراین همه کارها همراه با آن انجام می شود. شبکه ها یکی از موارد پرکاربرد امروزی هستند، کابل های Cat، بسیار مورد توجه و استفاده قرار گرفته اند. ما در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت کابل Cat6 با Cat5 توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

تفاوت کابل Cat6 با Cat5 بازتاب مستقیم پیشرفت شبکه های رایانه ای و پیشرفت فن آوری در سال های اخیر است. هر دو برای مقاصد یکسان مورد استفاده قرار می گیرند، آنها عمدتا به عنوان کابل شبکه استفاده می شوند، سرورها را به مودم های مربوطه و ISP متصل می کنند. مانند همه چیز در سال های اخیر، کابل ها از نظر عملکرد و کاربرد مطابق با فناوری که ارائه می دهند، پیشرفت می کنند. اصلیترین تفاوت کابل Cat6 با Cat5 باعث کاهش برخورد متقابل و سرعت بیشتر در انتقال داده ها و اتصال می شود.

سیگنال های الکترومغناطیسی که از کابل های Cat منشعب می شوند، می توانند باعث ایجاد کراس کلاک در هنگام نزدیک شدن چندین کابل به یکدیگر شوند. تداخل ناشی از نزدیک بودن کابلها به یکدیگر می تواند سرعت را کند و همچنین کیفیت اتصال را کاهش دهد. افزایش خطاها می تواند در نتیجه برخورد متقابل و همچنین از بین رفتن قابلیت اتصال شود. با استفاده از طراحی جدید کابل، کابل شبکه پیچ خورده، محافظتش بهبود یافته، تفاوت کابل Cat6 با Cat5 نمونه ای از فناوری در حال توسعه با قابلیت های رایانه است.

تفاوت کابل Cat6 با Cat5 در روش های بکار رفته در تولید و در قابلیت های آنها نهفته است. کابل های Cat5 و Cat6 هر دو از قسمت آخر یکسانی برخوردار هستند، دوشاخه ای که آنها را به مقصد نهایی خود متصل می کند، یک پچ پنل یا یک مودم است. قطعه پایانی که هر دو این کابل ها به اشتراک می گذارند در سراسر صنعت با نام RJ-45 شناخته می شود. این دوشاخه ها می توانند مستقیماً به جک اترنت رایانه یا روتر متصل شوند و سالها استاندارد صنعت بوده است.

کابل Cat6

کابل های Cat6 فقط چند سال کمتر از کابل های Cat5e وجود داشته است. شناخت این کابل کمک می کند تا تفاوت کابل Cat6 با Cat5 را بهتر درک کنید. در مورد تفاوت کابل Cat6 با Cat5 این چنین است که کابل Cat6 ، در درجه اول به عنوان ستون فقرات شبکه ها مورد استفاده قرار گرفته است، این کابل ها کار اصلی را به عهده دارند به جای اینکه خودشان در ایستگاه های کاری اجرا شوند. دلیل این امر فراتر از هزینه، این واقعیت است که، در حالی که کابل های Cat6 می توانند حداکثر 10 گیگابایت داده را اداره کنند، این پهنای باند به 50 متر محدود می شود، هر چیزی فراتر از آن، به سرعت1 گیگابایت کاهش داده می شود.

کابل Cat6a جدیدترین گروه است و از یک پوشش پلاستیکی فوق العاده ضخیم استفاده می کند که به کاهش بیشتر تلاقی کمک می کند. بزرگترین تمایز بین کابل های Cat6 و Cat6a این است که Cat6a می تواند 10 گیگابایت سرعت را برای 100 متر کابل اترنت حفظ کند. در نهایت، کسانی که می خواهند بیشترین کاراریی کابل در آینده را داشته باشند، مایل به استفاده از Cat6a هستند. با این حال، برای بیشتر اهداف مقیم و تجاری، کابل های Cat5e و Cat6 کاملا کفایت خواهد کرد.

به منظور مطابقت با استانداردهای شبکه جهانی، نسخه پیشرفته Cat6 معرفی شد ، Cat6a. این یک استاندارد پیشرفته در سطح صنعت در میان پیکربندی های کابل جفت پیچ خورده و آینده داده است. اینترنت مملو از جریان های ویدئویی با کیفیت بالا و وب سایت های سنگین رسانه ای مانند سایت های شبکه های اجتماعی است و برای اداره این داده های عظیم، به یک سیستم کابل کشی اثبات شده در آینده نیاز است. اینجاست که مشخصات Cat6a به تصویر می آید. این کابل می تواند 10 گیگابیت سرعت را برای طول های طولانی حفظ کند، اما انعطاف پذیری لازم برای استقرار مسکونی را ندارد. Cat6a ایده آل برای راه حل های شبکه های صنعتی است.

کابل Cat5

برای درک هرچه بهتر تفاوت کابل Cat6 با Cat5 ، توضیحاتی در مورد Cat5 در ادامه بیان می شود، Cat5 از انواع کابل شبکه است، کابلهای Cat5 به دو دسته جداگانه تقسیم می شود: کابل Cat5 در سال های اخیر منسوخ شده است، به دلیل محدودیت های آن در مقایسه با کابل های Cat5e و Cat6. گرچه کابل Cat5 قادر است تا 10/100 مگابیت بر ثانیه را با پهنای باند 100 مگاهرتز که زمانی کاملاً کارآمد در نظر گرفته شده بود، تحمل کند، نسخه های جدیدتر کابل های Cat بسیار سریعتر هستند. کابل Cat5e حدود 15 سال پیش به کابل استاندارد تبدیل شد و توانست عملکرد قابل ملاحظه ای را نسبت به کابل Cat5 قدیمی به طور قابل توجهی بهبود بخشد، از جمله سرعت 10 برابر سریعتر و توانایی عبور از فواصل بدون تأثیر گذاری بر داده.

در حالی که دستگاه های بی سیم پیشرفته تر همچنان در این عصر دیجیتال متمرکز بر فناوری تکثیر می شوند، سیم ها همیشه ستون فقرات هر سیستم شبکه ای هستند که به ارتباطات داده ای در مقیاس بزرگ نیاز دارد. برای همگام سازی با اکوسیستم شبکه ای که به طور مداوم در حال تکامل است برای ارتباط سریع و کارآمد داده ها ، کابل کشی مناسب تری مورد نیاز است.

شباهت کابل Cat6 با  Cat5

شایان ذکر است که هر دو کابل از قطعه یکسانی استفاده می کنند، یعنی می توانند به همان درگاه ها وصل شوند. تفاوت کابل Cat6 با Cat5 در قابلیت های آنها و همچنین روش ها و مواد استفاده شده برای ایجاد آنها است. انتهای مشترک همه کابل ها با نام RJ-45 شناخته می شود و قابلیت اتصال به هر فیش اترنت در رایانه، روتر یا دستگاه مشابه دیگر را دارد. هیچ کس در صنعت انتظار ندارد که به زودی این تغییر کند.

تفاوت های اساسی کابل Cat6 و Cat5

تفاوت کابل Cat6 با Cat5 در پیشرفت هایی است که در تولید Cat6 مورد استفاده قرار گرفته است. البته هردو کابل Cat6 و Cat5 جز کارآمدترین و سریعترین سیستم کابل کشی بودند که برای شبکه سازی در سراسر جهان استفاده می شدند و تفاوت کابل Cat6 با Cat5 در مورادی خاص و گاهی مهم است. کابل Cat6 و Cat5 ، کابلهای جفت تاب خورده استاندارد شده ای هستند که برای اترنت و سایر تاسیسات شبکه استفاده می شوند.

پهنای باند یکی از تفاوت کابل Cat6 با Cat5 ، در حالی که هر دو کابل جفت تاب خورده استاندارد هستند که از سیمهای مسی برای اترنت استفاده می کنند ، هر دو از لحاظ عملکرد انتقال تفاوت چشمگیری دارند. تفاوت اصلی این دو پهنای باند موجود در کابل است. در حالی که Cat5 محدود به سرعت انتقال 100 مگابیت در ثانیه است ، Cat6 می تواند تا 10 گیگابیت بر ثانیه پیش رود.

تفاوت های اساسی کابل Cat6 و Cat5

دیگر تفاوت کابل Cat6 با Cat5 در فرکانس آنهاست. Cat5 و Cat5eهر دو در فرکانس های 100 مگاهرتز کار می کنند که برای مدل های قبلی ایده آل بود، اما Cat6 پیشرفته تر از فرکانس های 250 مگاهرتز پشتیبانی می کند که به طور قابل توجهی سریع تر از مشخصات قبلی است. در حالی که Cat5e فقط به استاندارد 1000Base-T / TX پایبند است ، Cat6 به استاندارد صنعت بسیار سریعتر 10GBASE-T پایبند است.

تفاوت کابل Cat6 با Cat5 در حاشیه های ایمنی Cat6 از یک پوشش پلاستیکی با ضخامت استفاده می کند که قادر است مسافت بیشتری را بدون دخالت در سیگنال طی کند و در نتیجه مشکلات متناوب را کاهش دهد که تنظیمات قبلی Cat5 این ویژگی را محدود میکرد. Cat5 سیستم کابل کشی ایده آل برای مقابله با مشکلات تلاقی نیست. به علاوه سرعت در مسافت های طولانی بدون تأثیر بر سرعت حفظ می شود.

تفاوت کابل Cat6 با Cat5 مشکل ساز نخواهد بود چرا که در سازگاری به عقب Cat6 با استانداردهای Cat5 و Cat5e سازگار است ، بنابراین هیچ مشکلی برای سازگاری با Cat6 وجود ندارد، که تقریباً 90 درصد از نصب های کابل زیرساخت های شبکه مدرن را تشکیل می دهد.

اکنون با توجه به تفاوت کابل Cat6 با Cat5 در آینده داده ها چه مشکلاتی رخ خواهد داد، Cat6 آینده زیرساخت های شبکه است که به بالاترین مشخصات استاندارد صنعت برای اثبات آینده تأسیس مشاغل در سال های آینده پایبند است. از طرف دیگر، Cat5 یک سیستم کابل کشی منسوخ است که زمانی ستون فقرات زیرساخت های مسکونی بود. برنامه های کاربردی در مقیاس بزرگ نیاز به پیکربندی دقیق تر شبکه دارند.