فیلم و سریال

فیلم هندی معمایی جنایی دوبله فارسی

تماشای دسته‌جمعی فیلم یکی از هیجان‌انگیزترین سرگرمی‌های دنیا است اما انتخاب فیلمی که همه‌ی سلیقه‌ها را راضی کند و حتی غرغروها و کم‌حوصله‌های جمع را هم به تماشا وادار کند، دشوار است. در این مواقع فیلم‌های جنایی و معمایی گزینه‌های مطمئنی هستند که به سلسله بحث‌های تمام‌نشدنی پایان می‌دهند و شما را وارد یک چالش جمعی می‌کنند.

در وجود همه‌ی ما یک شرلوک هولمز پنهان شده که بعضی وقت‌ها ذره بینش را درمی‌آورد و برای شناسایی مجرم سرنخ‌ها را یکی‌یکی دنبال می‌کند؛ پس چرا با انتخاب یک فیلم مناسب خودتان را به حل معمایی هیجان‌انگیز دعوت نمی‌کنید؟ آیا می‌توانید مسیر را درست بروید و قاتل را زودتر از کارآگاه فیلم شناسایی کنید یا در دام نقشه‌های پلید مجرم باهوش گرفتار می‌شوید؟

در این مقاله با ۱۱ فیلم جنایی و معمایی هیجان‌انگیز آشنا می‌شویم؛ پس شرلوک هولمز درونتان را بیدار کنید، ذره‌بینتان را بردارید، روی مبل محبوبتان لم دهید و با ما به تماشای گزینه‌های این فهرست بنشینید.

چاقوکشی (Knives Out)

  • سال ساخت: ۲۰۱۹
  • کارگردان: ریان جانسن
  • بازیگران: دنیل کریگ، کریس ایوانز، آنا د آرماس، جیمی لی کرتیس، تونی کولت، دان جانسون، کاترین لانگفورد
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۸۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۹ از ۱۰

چاقوکشی بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های جنایی سال ۲۰۱۹ بود و با استقبال خوب منتقدان و مخاطبان همراه شد. فیلم در مجموع ۳۱۱ میلیون دلار فروخت و این در حالی بود که برای ساختش تنها ۴۰ میلیون دلار هزینه شده بود. چاقوکشی در حال هوای رمان‌های آگاتا کریستی است. ریان جانسن این داستان جنایی را با کمدی ترکیب و لحظات جذابی را خلق کرده است.

ماجرا درباره‌ی رمان‌نویس مشهور و ثروتمندی به نام هارلن ترومبی است که همه‌ی اعضای خانواده را برای جشن تولد ۸۵ سالگی‌اش دور هم جمع می‌کند اما مهمانی با مرگ مشکوک ترومبی به پایان می‌رسد و از آنجایی که پای ثروت هنگفتی در میان است، تک‌تک اعضای خانواده مظنون به قتل هستند. برای حل این کلاف سردرگم یک کارآگاه خصوصی کارکشته وارد داستان می‌شود.

گروه بازیگری چاقوکشی ترکیب نامانوس و عجیب و غریبی به نظر می‌رسید اما اگر به فیلم فقط چند دقیقه زمان بدهید با یکی از بی‌نظیرترین ترکیب‌های ممکن روبه‌رو می‌شوید. کریس ایوانز با ایفای نقش رانسم نوه‌ی سرکش هارلی نشان داد می‌تواند از پوسته‌ی کاپیتان آمریکای مارول بیرون بیاید و در ژانرهای دیگر هم حضور درخشانی داشته باشد. شگفتی بعدی دانیل کریگ است که به غیر از ظاهر اتوکشیده نشانه‌ی دیگری از جیمز باند ندارد و در عوض کارآگاه باهوشی است که مخاطب را قدم به قدم تا حل معمای این جنایت همراهی می‌کند. البته از بازی تماشایی آنا د آرماس جوان هم نباید چشم پوشی کرد.

چاقوکشی در مجموع نامزد ۳ جایزه‌ی گلدن گلوب از جمله بهترین فیلم کمدی یا موزیکال، بهترین بازیگر نقش اول مرد کمدی یا موزیکال و بهترین بازیگر نقش اول زن کمدی یا موزیکال و نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی غیر اقتباسی شد.

استقبال از چاقوکشی به حدی بود که این فیلم برای قسمت دوم هم تمدید شد و در حال حاضر مراحل ساخت را پشت سر می‌گذارد. از داستان و عوامل فیلم هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست اما به گفته‌ی کارگردان کریس ایوانز و احتمالا بسیاری از بازیگران قسمت اول حضور ندارند و در عوض باید منتظر شگفتی‌های جدیدی باشیم. داستان هم به همان سبک آگاتا کریستی روایت می‌شود و به همین دلیل ربطی به قسمت اول ندارد.

  • نتفلیکس چاقوکشی ۲ و ۳ را خواهد ساخت

شب بازی (Game Night)

شب بازی

  • سال ساخت: ۲۰۱۸
  • کارگردان: جان فرانسیس دالی
  • بازیگران: جیسون بیتمن، ریچل مک آدامز، کایل چندلر، جسی پلمونس، جفری رایت، کایلی بانبری
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۶۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۹ از ۱۰

شب بازی فیلم جنایی-کمدی است که مخاطب با همه‌ی لحظات خنده‌دار و دلهره‌آور فیلم برای پیدا کردن سرنخ‌ها و حل معما همراه می‌شود. ماجرا درباره‌ی آنی و مکس زوج جوانی است که دیوانه‌ی رقابت هستند و آخر هفته‌ها با دوستانشان برای انجام بازی‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند. یکی از این مهمانی‌ها خلاف روال همیشگی در خانه‌ی بروکس برادر ثروتمند مکس برگزار می‌شود و با شروع شب او را می‌ربایند. ابتدا مهمان‌ها تصور می‌کنند این هم جزئی از بازی است اما کم‌کم متوجه می‌شوند ماجرا جدی است و برای نجات بروکس باید یک معمای واقعی را حل و فصل کنند.

شب بازی فیلم سرگرم‌کننده و غیرقابل پیش‌بینی است که کارآگاه درونتان را حسابی به چالش می‌کشد. شاید در ابتدا تصور کنید با فیلمی کلیشه‌ای طرف هستید؛ یا ماجرا به سری قتل‌های فجیعی ختم می‌شود یا شاهد شوخی‌های لوس و بی‌نمک در دل یک داستان معمایی کم رمق هستید اما ماجرا اصلا به این سادگی نیست؛ هیچ چیز طبق تصورتان پیش نخواهد رفت و باید برای حل معماها شم پلیسی‌اتان را حسابی به کار بیندازید.

هزینه‌ی ساخت فیلم ۳۷ میلیون دلار بود و در مجموع ۱۱۷٫۷ میلیون دلار فروخت. البته در جلب نظر منتقدان هم به اندازه مخاطبان عام موفق عمل کرد و در سه رشته نامزد جوایز فیلم منتخب منتقدان (Critics’ Choice Movie Awards) شد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به بهترین فیلم کمدی، بهترین بازیگر مرد کمدی و بهترین بازیگر زن کمدی اشاره کرد.

در دلِ شب بازی جزئیات زیادی پنهان شده که شاید مجبور شوید برای کشف همه آن‌ها فیلم را چند بار ببینید البته خیالتان راحت چون باز هم به اندازه بار اول تماشایی و هیجان‌انگیز است.

  • خنده‌دارترین فیلم‌های کمدی دهه‌ی گذشته که همه باید ببینند

روز مرگت مبارک (Happy Death Day)

روز مرگت مبارک

  • سال ساخت: ۲۰۱۷
  • کارگردان: کریستوفر لندن
  • بازیگران: جسیکا راث، ایزرائیل بروسارد، روبی مدین
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۵۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۶ از ۱۰

روز مرگت مبارک با الهام از فیلم کلاسیک معروف «روز موش خرما» (Groundhog Day) ساخته شده و البته ته‌مایه‌هایی از «جیغ» (Scream) هم دارد. به صورت کلی فضای فیلم دلهره‌آور و ترسناک است اما حال و هوای یک فیلم جنایی و معمایی را هم دارد.

داستان درباره‌ی ‌یک دختر دانشجو است که در روز تولدش به طرز دل‌خراشی به قتل می‌رسد اما این تازه آغاز ماجراست. او در یک سیکل زمانی گیر افتاده هر بار بعد از قتلش زنده می‌شود و باید با پیگیری جزئیات و سرنخ‌ها قاتل را پیدا کند. روز مرگت مبارک در حال هوای بازی‌های ویدیویی است و شخصیت اصلی با درس گرفتن از شکست‌هایش کم‌کم می‌فهمد برای گیر انداختن این قاتل روانی و زنده ماندن باید سرنخ‌ها را دنبال کند و مجهز باشد.

پس اگر دلتان می‌خواهد در کنار حل معما و سرگرمی، ترس و دلهره را هم تجربه کنید، روز مرگت مبارک را به هیچ عنوان از دست ندهید.

  • ۲۰ فیلم کمدی ترسناک برتر جهان

دختر گمشده (Gone Girl)

دختر گمشده

  • سال ساخت: ۲۰۱۴
  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: بن افلک، رزاماند پایک، نیل پاتریک هریس، کتلین رز پرکینز، میسی پایل
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۷۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸٫۶ از ۱۰

آثار جنایی و دلهره‌آور بسیاری در کارنامه‌ی دیوید فینچر مشاهده می‌شود اما دختر گمشده یکی از معروف‌ترین آن‌ها است که مخاطبان هم با آن ارتباط زیادی برقرار کردند. فیلم بر اساس رمانی از جیلین فلین ساخته شده. فیلم‌نامه هم توسط نویسنده کتاب به رشته تحریر درآمده و همین دلیل دختر گمشده را به اقتباسی بی کم و کاست و پر جزئیات تبدیل کرده است که از تماشای هر لحظه آن لذت می‌برید و درباره‌ی سکانس بعدی هیچ ایده‌ای ندارید.

ماجرای دختر گمشده درباره‌ی نویسنده و استاد دانشگاهی به نام نیک دون (بن افلک) است که در ظاهر با همسرش ایمی (رزاماند ایک) سعادتمند هستند و زندگی خوبی را تجربه می‌کنند. تا اینکه ایمی در پنجمین سالگرد ازدواجشان به صورت ناگهانی ناپدید و نیک به‌عنوان مظنون به قتل دستگیر می‌شود.

دختر گمشده داستانی غیر خطی را دنبال می‌کند که هیچ لحظه‌ای از آن قابل پیش‌بینی نیست و نگاه تازه و قابل تأملی به عشق، خیانت، مشکلات زندگی زناشویی، ظاهرسازی و فشار رسانه‌ها بر زندگی مردم دارد. همچنین بازی رزاماند پایک از سوی منتقدان تحسین و نامزد اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

  • ۲۱ فیلم دلهره‌آور برتر قرن ۲۱ که میخکوبتان می‌کنند

جیغ (Scream)

جیغ

  • سال ساخت: ۱۹۹۶
  • کارگردان: وس کریون
  • بازیگران: نو کمبل، دیوید آرکت، کورتنی کاکس، متیو لیلارد، رز مک گاون، ایکیت اولریش، جیمی‌کندی
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۶۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۳ از ۱۰

وس کریسون در اواسط دهه‌ی ۹۰ میلادی فیلمی در ژانر اسلشر ساخت که نظرات مثبت مخاطبان و منتقدان را به همراه داشت. استقبال از جیغ به حدی بود که در سال‌های بعد ۳ دنباله‌ی سینمایی دیگر هم برای آن ساخته شد. البته هیچ کدام از آن‌ها به اندازه‌ی فیلم اصلی پرطرفدار نبودند اما تحول عظیمی در ژانر ترسناک و اسلشر ایجاد کردند.

ماجرا درباره قاتلی است که دختران دبیرستانی را یکی پس از دیگری به قتل می‌رساند. تا اینکه یکی از دخترها به نام سیدنی پرسکات زنده می‌ماند و پلیس می‌فهمد با یک قاتل نقاب‌پوش سروکار دارد. او خیلی زود به «صورت روحی» معروف می‌شود و با قتل مدیر دبیرستان موجی از وحشت در شهر به راه می‌افتد.

قسمت اول جیغ فروش رویایی را در گیشه تجربه کرد. هزینه ساخت این فیلم بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون دلار برآورد شد و این در حالی بود که در مجموع ۱۷۳ میلیون دلار فروخت. جالب است بدانید در دهه‌ی ۹۰ سلسله قتل‌هایی با الهام از جیغ در دنیای واقعی اتفاق افتاد که این فیلم را بیش‌تر سر زبان‌ها انداخت.

پس اگر دوست دارید همراه با شخصیت اصلی به دنبال قاتل بگردید، کشف کنید که زیر نقاب روح چه کسی پنهان شده و به خونریزی‌های رایج ژانر اسلشر هم علاقه‌مندید تماشای جیغ را به هیچ عنوان از دست ندهید.

  • ۱۰ کلیشه‌ی آزاردهنده‌‌ی فیلم‌های ترسناک

خداحافظی طولانی (The Long Goodbye)

خداحافظی طولانی

  • سال ساخت: ۱۹۷۳
  • کارگردان: رابرت آلتمن
  • بازیگران: الیوت گولد، نینا فن پالاندت، استرلینگ هایدن، مارک رایدل، هنری گیبسن
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۸۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۶ از ۱۰

خداحافظی طولانی از رمانی به همین نام نوشته‌ی ریموند چندلر اقتباس شده. او به خلق داستان‌های جنایی درجه یک و پیچیده معروف است البته انتقادهایی به نحوه‌ی اقتباس رابرت آلتمن از یکی از جذاب‌ترین رمان‌های چندلر مطرح است و بخش‌های زیادی از داستان مطابق سلیقه‌ی فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان تغییر کردند. با این همه خداحافظی طولانی با وجود گذشت سال‌ها هنوز هم فیلم جنایی درجه یکی است.

داستان درباره‌ی کارآگاهی به نام فیلیپ مارلو است که برای اثبات بی‌گناهی دوستش درگیر پرونده‌ی قتل همسر او می‌شود. یکی از ویژگی‌های خداحافظی طولانی غیر منتظره بودن آن است، به طوری که مخاطب هم پای کارآگاه داستان سرنخ‌ها را دنبال می‌کند تا کلاف سردرگم این جنایت را باز کند و همین موضوع هم آن را به فیلمی هیجان‌انگیز و تماشایی تبدیل کرده است.

آجر (Brick)

آجر

  • سال ساخت: ۲۰۰۵
  • کارگردان: ریان جانسون
  • بازیگران: جوزف گوردون لویت، نورا زهتنر، امیلی دی راوین، مت اولری، ریچارد راوندتری
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۷۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۳ از ۱۰

ریان جانسون سال‌ها قبل از اینکه سراغ ساخت «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (Star Wars: The Last Jedi) و «چاقوکشی» (Knives Out) برود با فیلم جنایی نئونوآری به نام آجر توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد و با این کالتِ کلاسیک به‌عنوان کارگردانی صاحب سبک مطرح شد.

ماجرا درباره‌ی پسر دبیرستانی است که با مرگ ناگهانی معشوقه‌اش به دنبال پاسخ سؤال‌هایش یا شاید هم انتقام می‌گردد. آجر به‌خوبی سرگشتگی این شخصیت و گذار غیرمتعارف او از دوران بلوغ و ورود به دنیای بی‌رحم بزرگسالی را به تصویر می‌کشد و فیلم جنایی درجه یکی است که تماشایش به علاقه‌مندان به ژانر روان‌شناسی هم توصیه می‌شود.

آجر از سوی منتقدان تحسین و در جشنواره‌های مختلف برنده‌ی جوایز متعددی شد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به جشنواره‌ی فیلم ساندنس اشاره کرد.

  • ۲۰ کارگردان برتر حال حاضر دنیا که آینده‌ی سینما دست آ‌ن‌هاست

هفت (Se7en)

هفت

  • سال ساخت: ۱۹۹۵
  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: برد پیت، مورگان فریمن، گوئینت پالترو، جان کریستوفر مک‌گینلی، کوین اسپیسی
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۶۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸٫۶ از ۱۰

باز هم یکی دیگر از آثار دیوید فینچر که طرفداران فیلم‌های معمایی و جنایی را حساب سر حال می‌کند. ماجرا درباره‌ی دو کارآگاه (با بازی برد پیت و مورگان فریمن) است که برای پیدا کردن قاتل زنجیره‌ای که قتل‌هایش را با شیوه‌ای خاص انجام می‌دهد، سرنخ‌ها را دنبال می‌کنند. قاتل قصه‌ی ما قربانی‌هایش را بر اساس ارتکاب هفت گناه کبیره یعنی شکم‌پرستی، طمع، تنبلی، خشم، غرور، شهوت و حسادت انتخاب می‌کند.

هفت در مجموع ۳۲۷ میلیون دلار فروش کرد و به‌عنوان هفتمین فیلم پرفروش سال ۱۹۹۵ انتخاب شد. فضای فیلم مثل بسیاری از آثار فینچر تاریک و وهم‌آلود است و رویارویی با خشونت عریانی که در لحظه‌لحظه‌ی آن نهفته کار نسبتا دشواری است اما اگر از پس تماشای تلخی آن برآیید نه تنها یکی از برترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما را تجربه کردید بلکه با ورود به دنیای عجیب فینچر، ابعاد تاریک و وهم‌انگیز انسانی را از زاویه‌ای تازه می‌بینید.

بازی برد پیت در نقش کارآگاه جوان فیلم توجه منتقدان را جلب کرد اما از بازی بی‌نظیر کوین اسپیسی نمی‌توان چشم پوشی کرد. او در نقش قاتل عجیب و غریب حضور کوتاه و البته تأثیرگذاری دارد و این شخصیت را به یکی از ماندگارترین قاتل‌های زنجیره‌ای سینما تبدیل کرد.

  • دیوید فینچر چگونه در تلویزیون انقلاب به پا کرد؟

آدم‌های خوب (The Nice Guys)

آدم‌های خوب

  • سال ساخت: ۲۰۱۶
  • کارگردان: شین بلک
  • بازیگران: راسل کرو، رایان گاسلینگ، انگوری رایس، مت بومر، مارگارت کوالی
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۷۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۴ از ۱۰

بعد از معرفی چند گزینه‌ی تلخ و خشن، نوبتی هم باشد نوبت یک فیلم جنایی شوخ و شنگ و سرگرم کننده است که تماشایش حالتان را بهتر می‌کند. ماجرا درباره‌ی کارآگاه خصوصی دست و پا چلفتی (با بازی رایان گاسلینگ) است که برای پیدا کردن زنی استخدام می‌شود. در این بین با یک محافظ شخصی (راسل کرو) که از همه نظر نقطه‌ی مقابل او است، آشنا می‌شود. این در حالی است که همه‌ی افرادی که به نوعی با این پرونده در ارتباط بودند یکی‌یکی به قتل می‌رسند.

تصور اینکه ترکیب راسل کرو گلادیاتور و رایان گاسلینگِ بلید رانر ۲۰۴۹ به زوجی شیرین و دوست‌داشتنی تبدیل شود، سخت است اما مردان خوب یکی از بانمک‌ترین زوج‌های کمدی چند سال اخیر را معرفی کرد و می‌توان از تک‌تک سکانس‌های مشترک کرو و گاسلینگ لذت برد.

مردان خوب از تماشایی‌ترین کمدی جنایی‌های چند سال اخیر است که متأسفانه آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفت اما اگر دوست دارید هیجان و خنده را توامان تجربه کنید تماشای این فیلم دوست‌داشتنی را به هیچ عنوان از دست ندهید.

  • ۱۰ بازیگر زن خوب دهه‌ی اخیر که در اسکار نادیده گرفته شدند

سرنخ (Clue)

سرنخ

  • سال ساخت: ۱۹۸۵
  • کارگردان: جاناتان لین
  • بازیگران: تیم کوری، لی وینگ، مایکل مک کین، کریستوفر لی
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۳۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۳ از ۱۰

سرنخ کمدی سیاه کلاسیکی است که شباهت زیادی به بازی‌های فکری دارد. ماجرا درباره‌ی افرادی است که از سمت یک فرد ناشناس به یک مهمانی اشرافی دعوت می‌شوند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه یکی از مهمان‌ها کشته می‌شود و سایرین نه تنها مظنون به قتل هستند بلکه باید از جان خودشان در برابر قاتل محافظت کنند.

با پیشرفت داستان این فیلم جنایی کمدی عجیب و غریب، کم‌کم مخاطب هم مثل مهمان‌ها وارد بازی می‌شود و باید سرنخ‌ها را برای پیدا کردن قاتل دنبال کند. جالب است بدانید فیلم سه پایان مختلف دارد و پذیرش یا عدم پذیرش هر کدام بر عهده‌ی مخاطب است.

محرمانه لس‌آنجلس (L.A. Confidential)

محرمانه لس‌آنجلس

  • سال ساخت: ۱۹۹۷
  • کارگردان: کرتیس هنسن
  • بازیگران: کوین اسپیسی، راسل کرو، گای پیرس، کیم باسینگر، جیمز کرامول، برندا باکی، سایمون بیکر
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۹۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸٫۲ از ۱۰

کمی پیش از بازی تماشایی راسل کرو در مردان خوب گفتیم و در اینجا به یکی از فیلم جنایی جدی او خواهیم پرداخت. محرمانه لس‌آنجلس چند سال قبل در لیست صد فیلم اکشن برتر مجله پریمیر قرار داشت و البته در کنار زدوخورد و صحنه‌های خونین یک فیلم جنایی معمایی تمام عیار است که با ایجاد تعلیق‌های پی در پی مخاطب را تا سکانس پایانی میخکوب می‌کند.

ماجرا درباره‌ی سه افسر پلیس (راسل کرو، کوین اسپیسی و گای پیرس) است که با وجود منش و روش‌های متفاوتشان درگیر پرونده‌ی قتل همکارانشان می‌شوند. کم‌کم این کلاف پیچیده‌تر می‌شود و قهرمان‌های ما می‌فهمند با یک شبکه‌ی سازمان‌یافته‌ی فساد سروکار دارند که حتی در مراجع قانونی هم نفوذ کرده است.

محرمانه لس‌آنجلس از رمانی نوشته‌ی جیمز الروی اقتباس شده و به علت نمایش تصویری عریان و سیاه از جرایمی که زیر پوست لس‌آنجلس مدرن جریان دارد، نظرات مثبت منتقدان را جلب کرد. این فیلم در مجموع نامزد ۹ جایزه‌ی اسکار شد و در نهایت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای کیم باسینگر و بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی را کسب و بقیه‌ی موارد را به تایتانیک واگذار کرد.

  • ۱۰ فیلم کارآگاهی که باید در تعطیلات عید ببینید

فارگو (Fargo)

فارگو

  • سال ساخت: ۱۹۹۶
  • کارگردان: جوئل کوئن
  • بازیگران: فرانسیس مک دورموند، ویلیام اچ میسی، استیو بوشمی، استیو پارک
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۸۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸٫۱ از ۱۰

برادران کوئن به سبک خاص فیلم‌سازی و گره زدن مفاهیم پیچیده با کمدی معروف هستند. فارگو یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های جنایی تمام دوران در سبک خودش منحصربه‌فرد است. داستان درباره‌ی مارج گاندرسون پلیس زن بارداری که در شهر فارگوی ایالات داکوتای شمالی اجساد سرنشینان یک اتومبیل را در نزدیکی جسد یک پلیس محلی کشف می‌کند و کم‌کم پرونده‌ی این قتل‌ها را به دو خلاف‌کار سابقه‌دار گره می‌زند.

فارگو فیلم جنایی است که در فضای سرد و پوشیده از برف داکوتای شمالی ساخته شده و این فضا تناسب خوبی با داستان خشن فیلم دارد. در فارگو نوعی طنز تلخ وجود دارد که تماشای آن را لذت‌بخش‌تر و تأثیرش را دو چندان می‌کند.

فیلم در مجموع نامزد هفت جایزه‌ی اسکار شد و نهایتا جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی غیر اقتباسی کسب کرد و اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برای فرانسیس مک دورموند را به ارمغان آورد. فارگو به اندازه‌ای پرطرفدار است که نوآ هارلی در سال ۲۰۱۴ سریالی بر اساس آن ساخت که تا به حال سه فصل از آن پخش شده است و از پرطرفدارترین سریال‌های جنایی چند سال اخیر به شمار می‌آید.

پس اگر به دنبال یک کمدی سیاه جنایی با حال و هوایی متفاوت هستید، تماشای فارگو را به هیچ عنوان از دست ندهید.

  • ۳۵ فیلم برتر تاریخ سینما از نظر بونگ جون هو کارگردان اسکاری فیلم انگل

زودیاک (Zodiac)

زودیاک

  • سال ساخت: ۲۰۰۷
  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: جیک جیلنهال، رابرت داونی جونیور، مارک رافلو، جان کارول لینچ، برایان کوکس
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۷۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۷ از ۱۰

زودیاک سومین فیلم دیوید فینچر در این لیست ماجرای واقعی قتل‌های زنجیره‌ای که در دهه‌ی ۷۰ میلادی توسط قاتلی به نام زودیاک در سانفرانسیسکو رخ می‌داد را بررسی می‌کند. کاریکاتوریستی به نام رابرت گری اسمیت (با بازی جیک جیلنهال) کم‌کم به ماجراهای این قاتل عجیب ناشناس علاقه‌مند می‌شود و مثل یک کارگاه آماتور همه‌ی سرنخ‌هایی که به زودیاک می‌رسد را دنبال می‌کند.

جالب است بدانید او بعدا کتابی درباره‌ی ماجراهایی که برای پیدا کردن این قاتل پشت سر گذاشته می‌نویسد و فیلم دیوید فینچر در واقع اقتباسی است از همین کتاب. زودیاک فیلم جنایی نسبتا طولانی است اما توجه فینچر به جزئیات و ریتم خوب، آن را به فیلمی تبدیل کرده که نظر منتقدان و مخاطبان را به صورت توامان جلب کرده است. پس یک لحظه هم تعلل نکنید و هم پای رابرت گری اسمیت ردپاها را دنبال و به دنبال زودیاک عجیب و غریب بگردید.

  • ۱۰ قاتل فیلم‌های سینمایی که شخصیتی منحصربه‌فرد دارند

شاهین مالت (The Maltese Falcon)

شاهین مالت

  • سال ساخت: ۱۹۴۱
  • کارگردان: جان هیوستن
  • بازیگران: هامفری بوگارت، مری آستور، گلادیس جرج، پیتر لوره، سیدنی گرین استریت
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۹۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸٫۱ از ۱۰

شاهین مالت از قدیمی‌ترین پیشنهادهای این لیست است که طرفداران سینمای کلاسیک را حسابی خوشحال می‌کند. ماجرای این فیلم جنایی درباره‌ی کارآگاهی است که با پرونده‌ی مرموزی رو به رو می‌شود که در آن چند نفر به دنبال تصاحب مجسمه‌ی گران‌بهای شاهین سیاه هستند.

این فیلم از کتابی به همین نام نوشته‌ی دشیل همت ساخته شده و یکی از بهترین و دقیق‌ترین اقتباس‌های سینمایی به شمار می‌رود. فضای فیلم دلهره‌آور است ولی تعلیق آن ناشی از زدوخورد و درگیری‌های فیزیکی نیست بلکه از آشفتگی روانی کاراکترها سرچشمه می‌گیرد. هامفری بوگارت در نقش کارآگاه باهوش فیلم یکی از بهترین نقش‌های کارنامه‌ی بازیگری‌اش را دارد.

  • ۳۰ فیلم برتر از جهان سیاه، رازآمیز و پرفریب نوآر

قتل در قطار سریع‌السیر شرق (Murder on the Orient Express)

قتل در قطار سریع‌السیر شرق

  • سال ساخت: ۲۰۱۷
  • کارگردان: کنت برانا
  • بازیگران: کنت برانا، جانی دپ، پنه لوپه کروز، ویلم دفو، جودی دنچ، میشل فایفو
  • امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۵۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۵ از ۱۰

قتل در قطار سریع‌السیر شرق اقتباسی از یک از رمان‌های پرطرفدار آگاتا کریستی است و هرکول پوآرو کارآگاه افسانه‌ای این بار در شمایل تازه‌ای بازگشته تا معمای جنایی دیگری را حل کند. ماجرا از این قرار است که پوآرو تصمیم می‌گیرد بعد از مدت‌ها استراحتی به خودش بدهد و با قطار به تعطیلات برود. اما قطار در برف و بوران گیر می‌کند و باید در یک ناکجاآباد پوشیده از برف چند روز توقف کند. ماجرا با قتلی که در کوپه‌ی کنار پوآرو رخ می‌دهد ابعاد جنایی به خود می‌گیرد و کارآگاه باهوش ما باید قاتل را از میان مسافران قطار پیدا کند.

این فیلم جنایی حتما نظر مخاطبان سرسخت آثار آگاتا کریستی را جلب می‌کند. اگر به نقش‌آفرینی دیوید سوشی به جای هرکول پوآرو عادت دارید، احتمالا در ابتدا با کنت برانا ارتباط برقرار نخواهید کرد اما اگر به فیلم زمان دهید از تماشای داستان پیچیده آن لذت خواهید برد.

البته تماشای آثار آگاتا کریستی برای همه سرگرم‌کننده نیست و باید قواعد داستان‌های او را بپذیرید تا بتوانید معماهای پیچیده‌ی قتل را هم پای کارآگاه داستان حل کنید، در غیر این صورت با اثری حوصله سر رو‌به‌رو می‌شوید؛ پس اگر طرفدار این نویسنده‌ی درجه یک هستید پیشنهاد می‌کنیم این اقتباس متفاوت را از دست ندهید.

منبع: esquire

دیدگاهتان را بنویسید