ارز دیجیتال

انتقال ارز دیجیتال از یک کیف به کیف دیگر

مدت‌ زمان انتقال بیت کوین به کیف پول و مسئله کارمزد خرید و فروش بیت کوین از مهم‌ترین و شاید جنجالی‌ترین بخش‌های ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. ارزهای دیجیتال با پرچم‌داری بیت کوین به آزاد بودن معروف هستند؛ یعنی این‌که هیچ نیروی مدیریتی در این دنیای جدید تحت عنوان بلاک چین وجود ندارد و این فقط خود کاربران هستند که می‌توانند بر اساس نیاز خودشان قوانین مربوط به خودشان را تعیین کنند.

بنابراین عملاً می‌توان گفت که دنیای ارز دیجیتال دنیای کاملاً بر اساس دموکراسی رؤیایی است که تاکنون نمونه آن در هیچ برهه تاریخی دیده نشده است؛ اما همین آزادی در انتخاب و اعمال کاره‌ای مختلف مانند تعیین هزینه انتقال بیت کوین و حتی مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول و ده ها مورد دیگر باعث ایجاد سردرگمی‌هایی میان کاربران شده است و این خودبه‌خود تبدیل به یک نقطه‌ضعف بزرگ برای بیت کوین شده است.

در ادامه دراین‌باره بیشتر صحبت خواهیم کرد. داستان مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول و محاسبه کارمزد انتقال بیت کوین واقعاً داستان جالب و هیجان‌انگیزی است.

مدت‌ زمان انتقال بیت کوین به کیف پول چقدر است؟

 

انسان‌ها از ابتدای تاریخ تا به امروز به‌نوعی عادت کرده‌اند که تحت قوانین مشخصی زندگی کنند. هر دوره بر اساس قوانین خاص آن دوره زندگی خودشان را گذرانده‌اند. تا دوره‌ای قوانین توسط طبیعت تعیین می‌شد و از جایی به بعد گروهی از انسان‌ها به نام حکومت این قوانین را برای مردم تعیین کردند که تا به امروز این شیوه ادامه داشت.

گرچه همیشه ادعاهایی مبنی بر این بود که این حکومت‌ها هرکدام همان حرفی را می‌زنند که مردم می‌خواهند و این را نمونه‌ای از دموکراسی می‌دانستند اما به گفته فلاسفه باستانی اساساً ذات حکومت یعنی دیکتاتوری! اما این اتفاقی است که از ابتدای شروع تمدن بشریت رخ‌داده است و هنوز هم ادامه دارد.

بنابراین کاملاً طبیعی است که انسان‌ها همیشه تحت چارچوب‌های قانونی قرار داشته باشند و سعی کنند در این چارچوب‌ها به دنبال آزادی بگردند؛ اما دنیای بلاک چین و بیت کوین برای اولین بار معنی آزادی را با حذف تمرکز و سپردن اختیار به دست خود کاربران به آن‌ها آموزش داد.

درواقع مدت‌ زمان انتقال بیت کوین به کیف پول یا مسئله کارمزد کیف پول بلاک چین نشانه‌ای از این دموکراسی واقعی است. وقتی هیچ نیروی متمرکزی وجود نداشته باشد و هیچ قدرتی در این دنیا برتری نسبت به قدرت دیگری نداشته باشد عملاً هیچ قانون غالبی نیز وجود نخواهد داشت؛ بنابراین عملاً یک پاسخ روشن برای مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول یا میزان هزینه انتقال بیت کوین نخواهیم داشت.

هر انسان بر اساس نیاز خود و شرایطی که می‌بیند، می‌تواند تصمیم بگیرد و این خودش است که می‌تواند از حداقل مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول یا از خرید بیت کوین با کمترین کارمزد یا بیشترین کارمزد استفاده کند؛ اما آیا این دموکراسی موفق خواهد بود؟(در صورتی که با بهترین کیف پول‌ بیت کوین آشنا نیستید حتما این مقاله را بخوانید!)

بیت کوین بدهید، غذا بخرید

مدت‌ زمان انتقال بیت کوین به کیف پول و داستان دموکراسی!

 

شاید کمی از فلسفی شدن داستان متعجب شده باشید، اما واقعیت این است که ما در مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول با مفهوم جدیدی روبه‌رو هستیم. درواقع همیشه در انجام کارها سرعت انجام کار و میزان کارمزد دریافتی توسط کننده کار تعیین می‌شد و کاربر معمولاً دو راه بیشتر نداشت یا باید این شرایط را قبول می‌کرد و یا این‌که از گرفتن این خدمات صرف‌نظر کند.

این موضوع در شرایطی که رقابتی وجود ندارد و برخی کارها به‌صورت انحصاری اتفاق می‌افتد بسیار به ضرر کاربران و مشتری‌ها تمام می‌شود.

بیت کوین و شبکه بلاک چین که مدت‌ زمان انتقال بیت کوین به کیف پول و تمام موارد دیگر مانند کارمزد کیف پول بلاک چین و … بر اساس آن انجام می‌شود اگر به‌صورت متمرکز بنا می‌شد احتمالاً یک کارمزد و یک مدت‌زمان مشخص برای مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول تعیین می‌کرد.

شاید فکر کنید بیت کوین و بلاک چین چقدر به فکر کاربران بوده‌اند! اما واقعیت چیز دیگری است. در دنیای اقتصاد هیچ‌گاه انحصارگرایی برای مدت زیادی دوام نداشته است. ازاین‌رو بلاک چین کاملاً بازی برعکسی را شروع کرد تا هیچ‌گاه رقیب نداشته باشد. این شبکه غیرمتمرکز مدت‌ زمان انتقال بیت کوین به کیف پول و کارمزد خرید و فروش بیت کوین را بر عهده تک‌تک کاربران قرار داده است.

علت این موضوع نیز کاملاً مشخص است؛ زیرا کسانی که قرار است این تراکنش‌ها را تائید کنند و اجازه این تراکنش‌ها را صادر کنند کسی جز خود ماینرها نیستند که آن‌ها نیز در دنیای بلاک چین خود به‌عنوان یک کاربر حضور دارند.

در صورتی که میخواهید با بازیابی کیف پول کوینومی و آدرس کیف پول لجر و کیف پول بایننس آشنا شوید و آموزش کار با آن چطور است این مقاله را بخوانید.

مدت‌ زمان انتقال بیت کوین به کیف پول را کشف کنید!

 

بنابراین تا این جای کار دانستیم که مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول و مسائلی مانند محاسبه کارمزد انتقال بیت کوین همه و همه در اختیار خود کاربران است و یک نوع توافق هوشمند در تعیین مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول و سایر موارد اتفاق می‌افتد؛ اما این توافق چگونه صورت می‌گیرد؟

همان‌طور که می‌دانید برای انجام هر تراکنش لازم است که این تراکنش طی چند بلوک توسط ماینرها بررسی و تائید شود. از طرف دیگر مدیر کلی در این شبکه وجود ندارد که بخواهد از میزان کارمزد برای خود درصدی در نظر بگیرد. پس تمام کارمزد انتقال ارز دیجیتال به کیف پول بدون هیچ کسری به ماینرها تعلق دارد.

بنابراین مزایده میان کاربران و ماینرها در تعیین کارمزدها وجود دارد. میزان تعیین‌شده برای کارمزد ارتباط مستقیم با مدت‌ زمان انتقال بیت کوین به کیف پول دارد. در کلام ساده‌تر اگر بخواهیم بگوییم مسلماً هر چه میزان کارمزد پیشنهادی شما برای انجام تراکنش بالاتر باشد

مسلماً مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول کمتر خواهد بود و هر چه بخواهید خرید و فروش بیت کوین با کمترین کارمزد را تجربه کنید احتمالاً باید مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول بیشتری را تحمل‌کنید. این رابطه‌ای منطقی میان کاربران و ماینرها محسوب می‌شود.

10 تا از بهترین کیف پول‌های بیت کوین در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱

حداقل مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول چقدر است؟

 

اما نکته‌ای مهم در مورد مدت‌ زمان انتقال بیت کوین به کیف پول وجود دارد و آن این است که عملاً حداقل مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول وجود دارد؛ یعنی این‌که شما با افزایش بی‌نهایت کارمزدها نیز نمی‌توانید مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول را از حد مشخصی کاهش دهید.

مدت‌ زمان انتقال بیت کوین به کیف پول بر اساس تائید تراکنش صورت می‌گیرد. هر بلوک یک‌بار این تراکنش را تائید می‌کند. به‌طورکلی گفته می‌شود که برای اطمینان از سالم بودن تراکنش حداقل برای دریافت ۶ بلوک تائید صبر کنید.

از طرف دیگر برای استخراج هر بلوک ده دقیقه زمان لازم است. این زمان برای این است که عملاً هیچ هکری نتواند اقدام به بلوک سازی مجازی و فیک کند؛ بنابراین در کمترین مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول ۶۰ دقیقه یا یک ساعت است؛ اما هر چه قدر کاربران بیشتری کارمزدهای بالاتری نسبت به شما پیشنهاد بدهند و ماینرهای کمتری در شبکه در آن ساعت از شبانه‌روز فعالیت داشته باشد عملاً مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول بیشتر خواهد شد.برای استخراج لایت کوین با کامپیوتر این مقاله را بخوانید.

بنابراین مدت‌ زمان انتقال بیت کوین به کیف پول به چندین دلیل مختلف وابستگی دارد. اولین دلیل کارمزد تعیین‌شده توسط شماست. در مورد کارمزد تبدیل بیت کوین به ریال و … نیز این موضوع صادق است و چیز چندان عجیبی محسوب نمی‌شود. دلیل دوم نیز شلوغی و میزان باری است که در شبکه وجود دارد. هر چه این میزان بار بیشتر باشد عملاً مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول نیز بیشتر خواهد بود.

مدت‌ زمان انتقال بیت کوین به کیف پول و تعیین کارمزد

 

همان‌طور که در بالاتر گفته شد اختیاری بودن میزان کارمزد و به طبع آن مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول باوجود این‌که یک نمونه بارز از دنیای دموکراسی واقعی است اما می‌تواند برخی مشکلات نیز داشته باشید.

مثلاً برخی از تراکنش‌ها عملاً و به‌صورت کاملاً منطقی می‌توانند هیچ‌گاه انجام نشوند. درواقع اگر یک تراکنش میزان کمی کارمزد در نظر بگیرد و همیشه تراکنش‌هایی وجود داشته باشد که کارمزد بالاتری پیشنهاد بدهند عملاً مدت‌ زمان انتقال بیت کوین به کیف پول بی‌نهایت خواهد بود.

از طرف دیگر این سیستم قرارداد هوشمند یک نوع بازار عرضه و تقاضا پنهان ایجاد کرده است که مدام در حال بالا و پایین شدن است؛ یعنی ممکن است این قیمت‌ها در ساعات مختلف شبانه‌روز تغییر کند؛ بنابراین عملاً شما با یک مقدار ثابت روبرو نخواهید بود و بدتر این‌که کارمزد تراکنش‌ها امروزه بسیار افزایش پیداکرده است و این تبدیل به یک نقطه‌ضعف اساسی برای بلاک چین شده است.

زیرا بلاک چین در کنار قدرت امنیتی که دارد می‌خواست راحتی را نیز در انتقال برای کاربر به همراه بیاورد اما چیزی که امروز شاهد آن هستیم این است که بعضی موقع ها حتی این انتقال‌ها غیرمنطقی می‌شود.

به‌طور مثال شما برای این‌که بتوانید یک تراکنش ۱۰ دلاری داشته باشید باید ۵۰ دلار کارمزد پرداخت کنید! این نتیجه این سیستم عرضه و تقاضای غیر پایدار است و به نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان باید فکری برای تعادل این وضعیت کارمزدها بکنند.

 

ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال، از ۱٫۹ تریلیون دلار فراتر رفت

 

حداقل انتقال ارز دیجیتال از یک کیف به کیف دیگر

اما در مورد انتقال ارز دیجیتال از یک کیف به کیف دیگر یک مسئله بسیار مهم وجود دارد. شما در بسیاری از صرافی های معتبر و بین المللی دارای محدودیت برای انتقال حداقل ارز دیجیتال هستید. در واقع با وجود این که یک ساتوشی هم برای خود ارزش دارد، اما عملا انتقال یک ساتوشی به نسبت کارمزدی که قرار است پرداخت شود صرفه اقتصادی ندارد و همین موضوع باعث شده است که بسیاری از صرافی ها محدودیتی برای حداقل انتقال در نظر بگیرند.

بنابراین می توان اینگونه گفت که حداقل انتقال ارز دیجیتالی مانند بیت کوین به کارمزد انتقال بیت کوین وابسته است. شما می توانید بر اساس کمترین کارمزد انتقال ارز دیجیتال در شبکه حداقل میزان انتقال را محاسبه کنید. بالطبع این حداقل میزان انتقال نباید کمتر از حداقل میزان کارمزد در نظر گرفته برای آن باشد.
یعنی شما نمی توانید انتظار داشته باشید که شبکه انتقال ۱۰ دلاری را تقبل کند که ۵۰ دلار کارمزد برای آن وجود دارد! اما داستان به همین جا ختم نمی شود.

 

کمترین کارمزد انتقال ارز دیجیتال متغیر است؟ ( کارمزد انتقال بیت کوین به صورت متغیر )

 

همانطور که در بالاتر گفتیم سیستم عرضه و تقاضا در دل انتقال ارز دیجیتال هایی مانند بیت کوین باعث افزایش کارمزدها شده است. این افزایش در کنار افزایش قیمت بیت کوین عملا باعث شده است که حداقل میزان انتقالی ارز دیجیتال مانند بیت کوین کاهش پیدا کند. یعنی اگر قبلا ۰٫۰۰۲ بیت کوین را می توانستیم منتقل کنیم، امروز قادر هستیم تا ۰٫۰۰۰۲ بیت کوین نیز انتقال دهیم.

بنابراین افزایش حداقل کارمزدها و همچنین افزایش قیمت بیت کوین، به نوعی بهای ساتوشی را افزایش داده است. در کلام ساده تر احتمالا می توان در آینده انتظار این را داشت که ۱۰۰ یا ۱۰ ساتوشی هم از ارزش قابل معامله ای برخوردار شوند.

اما سوال اصلی اینجاست که این سیستم عرضه و تقاضا تا کجا می خواهد پیش برود؟ در کلام ساده تر مسئله اصلی این است که بدانیم آن یا قرار است سقفی برای کارمزدها تعیین شود یا خیر؟ به نظر شما پاسخ چیست؟ این موضوع چه تاثیری در مفاهیمی مانند مدت زمان انتقال اتریوم به کیف پول یا … دارد؟

 

کارمزد انتقال بیت کوین

باید بازار متعادل شود!

 

همانطور که در بالاتر نیز بیان کردیم، عملا سیستم بلاک چین یک سیستم غیر متمرکز است و کسی یا گروهی نمی تواند در آن مداخله مستقیم داشته باشد. اگر گروهی از توسعه دهندگان از قانون یا مسئله ای ناراضی باشند می توانند با ایجاد یک فورک مسیر جدیدی ایجاد کنند اما آن ها نمی توانند بر روی مفاهیم ثابتی مانند بیت کوین تغییری ایجاد کنند.

بنابراین عملا فکر ایجاد محدودیتی در مورد کارمزد ها و … یک فکر بیهوده است. همانطور که گفتیم یک نوع سیستم عرضه و تقاضا در دل بلاک چین صورت گرفته است و این سیستم عرضه و تقاضاست که می تواند میزان کارمزد را مشخص کند.

شما هرچقدر که بخواهید مدت زمان انتقال اتریوم به کیف پول دیگر یا هر نوع انتقال دیگر را کاهش دهید ناچارید در مزایده ماینرها شرکت کنید. شما هرچقدر پیشنهاد بالاتری بدهید احتمال این که ماینرهای بیشتری را به سمت خود جذب کنید بالا می رود.

توجه داشته باشید در هر صورت حداقل زمان شما به صفر نزدیک نخواهد شد. همانطور که در مورد بیت کوین مثال زدیم، شما حداقل باید ۶۰ دقیقه صبر کنید تا یک انتقال بیت کوین صورت بگیرد و چاره ای جز این ندارید.
همین موضوع در مورد سایر ارزهای بازار نیز وجود دارد. اما از آن جایی که سایر کوین ها چندان مطرح نیستند و چندان کارمزد بالایی ندارند، هنوز چالشی برای بازار ایجاد نکرده اند. اما با توجه به روند بازار می توان حدس زد که در آینده مسئله کارمزدها تبدیل به یک چالش بزرگ خواهد شد.

 

پایان سخن از مدت‌ زمان انتقال بیت کوین به کیف پول

 

به‌طورکلی در این مقاله سعی شد که مبحث مدت‌ زمان انتقال بیت کوین به کیف پول و مسائلی مانند تعیین انواع کارمزد مانند کارمزد تبدیل بیت کوین به ریال موردبررسی قرار بگیرد. در نظر داشته باشید که حداقل مدت‌زمان انتقال بیت کوین به کیف پول یک ساعت است. فعلاً توسعه‌دهندگان فکری برای کم کردن زمان ساخت هر بلوک نکرده‌اند.

ازاین‌رو برخی لایت کوین (لایت کوین چیست) را که زمان ساخت هر بلوک ۲٫۵ دقیقه است را جایگزین بیت کوین می‌دانند؛ اما فعلاً ارزش بازار بیت کوین به‌اندازه‌ای است که کسی حتی جرئت فکر کردن به جایگزینی آن را ندارد؛ بنابراین به نظر باید منتظر ماند و دید که این دنیای پر از دموکراسی به کجا ختم می‌شود.
اگر میخواهید با تعریف bitcoin wallet چیست آشنا شوید این مقاله را بخوانید، تا اطلاعات جامعی از آن کسب نمایید.

میداس سرمایه دوره ای تهیه کرده به اسم “آموزش ارز دیجیتال رایگان” که در این دوره تمامی مفاهیمی که در مورد ارزهای دیجیتال باید بدانید به‌صورت رایگان آموزش داده خواهد شد.
اگر میخواهید اموزش تصویری افتتاح حساب بیت کوین را ببینید و درباره تحلیل سهام و قانون جابجایی اطلاعات هم اطلاعات لازم را کسب نمایید، توصیه میکنم این مقاله ای که میداس سرمایه تهیه کرده را مطالعه نمایید.


شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای ارسال یا دریافت یک تراکنش ارز دیجیتال، ساعت‌ها انتظار بکشید و جز سردرگمی و خیره‌شدن به کیف پولتان راه‌حل دیگری نداشته باشید. در چنین شرایطی، استفاده از شناسه تراکنش یا TxID، می‌تواند شما را از نگرانی و سردرگمی خلاص کند.

شناسه یا آی‌دی تراکنش (TxID)، کدی منحصربه‌فرد است که قابلیت پیگیری و دسترسی به اطلاعات تراکنش را برای‌تان ممکن می‌کند. با استفاده از این شناسه می‌توان یک تراکنش را در میان میلیون‌ها تراکنش موجود پیدا کرده و وضعیت آن را بررسی کرد.

در این مطلب که به‌کمک مقاله‌ای از آکادمی بایننس گردآوری شده، مفهوم شناسه تراکنش را توضیح داده و کاربردهای آن را بررسی می‌کنیم. با مطالعه این مقاله، یاد می‌گیرید که هرگونه چالش مربوط به تراکنش‌های بلاک چینی خود را چگونه پیگیری و رفع کنید.

شناسه تراکنش یا TXID چیست؟

اصولاً وقتی از عملیات اینترنتی صحبت می‌کنیم، همیشه باید راهی برای پیگیری آن داشته باشیم. فرقی نمی‌کند که این عملیات، یک خرید اینترنتی ساده باشد، یا ثبت نام در یک سامانه و یا واریز پول به یک حساب دیگر؛ در هر صورت، بعد از انجام عملیات، شماره یا کدی در اختیار شما قرار می‌گیرد که با آن می‌توانید عملیات خود را پیگیری کنید. یعنی از صحت انجام آن مطمئن شوید و یا در صورت مواجهه با مشکل، دست‌کم علت آن را متوجه شوید.

در دنیای بلاک چین هم روال کار به همین صورت است:

هر عملیاتی در فضای بلاک چین (از انتقال ارز به یک کیف پول گرفته تا تبدیل ارزها در صرافی‌های غیرمتمرکز)، با یک تراکنش همراه است. همه تراکنش‌هایی که در فضای بلاک چین ثبت می‌شوند، یک شناسه یکتا و منحصربه‌فرد دارند که از طریق آن می‌توان به اطلاعات تراکنش و وضعیت آن (تأییدشدن یا نشدن) دسترسی پیدا کرد.

شناسه تراکنش یا TXID، یک رشته‌کد منحصربه‌فرد متشکل از اعداد و حروف درهم‌ریخته است که به هر تراکنش در بلاک چین اختصاص می‌یابد. این شناسه در حقیقت از اِعمال «تابع هش» بر روی اطلاعات تراکنش (مانند فرستنده، گیرنده، مبلغ و زمان انجام تراکنش) به دست می‌آید و به همین دلیل، آن را با عنوان هش تراکنش (Transaction Hash یا TX Hash) نیز می‌شناسیم.

بیشتر بخوانید: تابع هش و هشینگ چیست؟

هش هر تراکنش ارز دیجیتال، در بلاک چینِ میزبان آن ارز ثبت می‌شود و شما می‌توانید با جست‌وجوی شناسه تراکنش خود (به روش‌هایی که در قسمت‌های بعدی بیان می‌کنیم)، اطلاعات پایه‌ای مانند مبلغ تراکنش، زمان انجام آن، آدرس مبدأ و مقصد و تعداد تأییدهایی را که این تراکنش دریافت کرده است مشاهده کنید.

برای اینکه با کاربرد شناسه تراکنش بیشتر آشنا شوید، فرض کنید دوستتان مبلغی بیت کوین را از کیف پول خود به کیف پول شما انتقال می‌دهد. طی این تراکنش، بیت کوین‌ها از حساب او کم می‌شود اما شما در کیف پولتان مبلغی را دریافت نمی‌کنید.

در چنین شرایطی، بهترین کار این است که از طریق شناسه تراکنش، اطلاعات مبدأ و مقصد و همچنین وضعیت تأیید تراکنش در بلاک چین را بررسی کنید. اگر همه چیز درست بود و تراکنش در بلاک چین تأیید شده بود، احتمالاً به بخش پشتیبانی کیف پولتان پیام می‌دهید و مشکل را مطرح می‌کنید. زمانی که اوپراتور پشتیبانی به پیام شما پاسخ دهد، خواهید دید که قبل از هرچیز، از شما می‌خواهد که شناسه تراکنش خود را برای او ارسال کنید تا مشکل را پیگیری کند.

همان طور که می‌بینید، اطلاع از مفهوم شناسه تراکنش و نحوه استفاده از آن، برای کار با ارزهای دیجیتال بسیار ضروری است.

انتشار عمومی شناسه تراکنش‌ ارزهای دیجیتال در فضای بلاک چین، به افراد اجازه می‌دهد علاوه‌ بر پیگیری تراکنش‌های شخصی، بتوانند تراکنش‌های ارسالی و دریافتی از تمامی آدرس‌های شبکه را هم به‌صورت عمومی مشاهده (یا حتی ردیابی) کنند.

به‌عنوان مثال، TxID اولین تراکنش تاریخ بیت کوین که در سال ۲۰۰۹ از ساتوشی ناکاموتو به هال فینی ارسال شد، به این صورت است:

f۴۱۸۴fc۵۹۶۴۰۳b۹d۶۳۸۷۸۳cf۵۷adfe۴c۷۵c۶۰۵f۶۳۵۶fbc۹۱۳۳۸۵۳۰e۹۸۳۱e۹e۱۶

یا مثلاً کد زیر شناسه تراکنش معروف پیتزای بیت کوین را نشان می‌دهد:

cca۷۵۰۷۸۹۷abc۸۹۶۲۸f۴۵۰e۸b۱e۰c۶fca۴ec۳f۷b۳۴cccf۵۵f۳f۵۳۱c۶۵۹ff۴d۷۹

شما می‌توانید شخصاً این شناسه‌ها را در اکسپلوررهای بلاک چین که در قسمت‌های بعدی آنها معرفی می‌کنیم جست‌وجو کرده و اطلاعات تراکنش‌های مربوطه را مشاهده کنید.

همچنین بخوانید: بیت کوین چگونه کار می‌کند و تراکنش‌های آن چگونه انجام می‌شود؟

نحوه دریافت شناسه تراکنش

زمانی که یک تراکنش به شبکه بلاک چین ارسال می‌شود، در همان لحظه شناسه آن هم ساخته شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این شناسه هم در صرافی‌های ارز دیجیتال و هم در کیف پول‌های ارز دیجیتال، در قسمت تاریخچه تراکنش‌ها قابل‌مشاهده است.

اگر تراکنشی را از کیف پول خود ارسال کرده‌اید، کافی است به قسمت تاریخچه بروید و بر روی تراکنش موردنظر کلیک کنید تا اطلاعات آن برای‌تان نمایش داده شود. این فرایند تقریباً در تمام کیف پول‌های ارز دیجیتال، یکسان است.

به‌عنوان مثال در تصویر زیر، نحوه دریافت شناسه تراکنش در کیف پول اتمیک را مشاهده می‌کنید.

همچنین اگر مبالغی را به صرافی‌های ارز دیجیتال واریز یا از آن برداشت کرده باشید، می‌توانید از قسمت تاریخچه، شناسه تراکنش خود را مشاهده کنید. به‌عنوان مثال، برای دریافت شناسه تراکنش در صرافی بایننس، کافی است مطابق تصویر زیر، از کیف پول حساب خود، به قسمت Deposit Withdraw History بروید.

سپس نوع تراکنش (واریز یا برداشت) را تعیین کرده و از میان موارد نمایش داده‌شده، تراکنش موردنظر خود را پیدا کنید و بر روی آن کلیک کنید.

در پنجره‌ای که باز می‌شود، می‌توانید TxID یا شناسه تراکنش خود را مشاهده کنید.

البته، همه صرافی‌های متمرکز، جزئیات تراکنش‌های ورودی و خروجی از حساب کاربران خود را از طریق ایمیل به آنها ارسال می‌کنند که شامل شناسه تراکنش نیز هست. در تصویر زیر، نمونه‌ای از ایمیل ارسالی از سوی یک صرافی ایرانی را مشاهده می‌کنید.

کاربردهای شناسه تراکنش

شناسه تراکنش دو کاربرد اصلی و مهم دارد که ممکن است در نگاه اول کمی شبیه به نظر برسند؛ اما در حقیقت تفاوت‌هایی با هم دارند. یکی از این کاربردها «پیگیری تراکنش‌ها» است و دیگری، «ردیابی تراکنش‌ها». در این قسمت از مقاله، هریک از این دو کاربرد را به‌صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

پیگیری تراکنش‌ها

همان طور که قبلاً هم گفتیم، پیگیری یک تراکنش، در واقع پاسخ به چنین سؤالاتی است:

  • آیا تراکنش با موفقیت ارسال شد؟
  • آیا تراکنش تأییدیه‌های کافی را به‌دست آورده است؟
  • چرا تراکنش انجام نشد؟
  • آیا آدرس مقصد تراکنش صحیح است؟
  • چرا مبلغ تراکنش از کیف پول مبدأ کم شده ولی به کیف پول مقصد اضافه نشده است؟
  • چرا ارزی که از صرافی خریده‌ام هنوز به کیف پولم واریز نشده؟

در صورتی که در هنگام کار با ارزهای دیجیتال، با هریک از سؤالات بالا مواجه شده‌اید، نیاز به پیگیری تراکنش خود دارید. برای پیگیری تراکنش، پیش از هرچیز به TxID نیاز دارید. اگر خودتان ارسال کننده تراکنش هستید، می‌توانید شناسه را از کیف پول خود دریافت کنید. اما اگر دریافت‌کننده تراکنش هستید،‌ باید TxID را از ارسال‌کننده تراکنش (که می‌تواند دوست، طرف معامله یا یک صرافی ارز دیجیتال باشد) دریافت کنید.

سپس با جست‌و‌جوی شناسه تراکنش در اکسپلورر‌های بلاک چین، می‌توانید جزییات تراکنش موردنظر خود را مشاهده کرده و در صورت وجود خطا، علت آن را متوجه شوید. رایج‌ترین مسائلی که در تراکنش‌های بلاک چینی با آن مواجه می‌شویم، شامل موارد زیر هستند:

  • کارمزد تعیین‌شده برای تراکنش کافی نیست
    اگر مدت زیادی از تراکنش گذشته و هنوز تأییدی (Confirmation) در شبکه دریافت نکرده، احتمالاً کارمزدی که برای تراکنش تعیین کرده‌اید، کافی نیست. در این صورت باید زمان بیشتری را منتظر بمانید تا تراکنش بالاخره تأیید شود. اما در صورتی که عجله دارید، می‌توانید از روش‌های لغو تراکنش و جایگزینی کارمزد استفاده کنید. در تصویر زیر، نمونه‌ای از تراکنش‌های شبکه اتریوم را می‌بینید که بعد از ۳ روز، به‌دلیل کم‌بودن کارمزد هنوز تأیید نشده است.

همچنین بخوانید: کارمزد بیت کوین و مسئله تأیید تراکنش‌ها؛ هر آنچه که باید بدانید

  • موجودی کیف پول برای پرداخت کارمزد کافی نیست
    در صورتی که تراکنش شما در اکسپلورر‌های بلاک چین ناموفق (Fail) شده باشد، احتمالاً مشکل مربوط به پرداخت‌نشدن کارمزد است. در این شرایط (برعکس مورد اول)، کارمزدی که برای تراکنش انتخاب شده کافی است، اما موجودی کیف پول شما برای پرداخت این کارمزد کافی نیست. در این مورد، مبلغ تراکنش از موجودی شما کسر نشده و می‌توانید بعد از افزایش موجودی، تراکنش را تکرار کنید. در تصویر زیر، نمونه‌ای از یک تراکنش توکن تتر در شبکه ترون را مشاهده می‌کنید که به‌دلیل موجودنبودن ترون در حساب فرستنده، با خطای FAIL-OUT OF ENERGY مواجه شده است.

همچنین بخوانید: تتر و مشکل کارمزد؛ چگونه تترها را منتقل کنیم؟

  • خطای کاربر
    در تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، خطای خود کاربران را هم نباید نادیده گرفت. یکی از این خطاها، واردکردن آدرس اشتباه برای ارسال تراکنش است. در صورتی که تراکنش شما به مقصد نرسیده و مطمئنید که کارمزد آن هم کافی بوده است، با استفاده از شناسه تراکنش‌تان یک‌بار دیگر آدرس مقصد را بررسی کنید و از درست‌بودن آن مطمئن شوید.
  • خطای کیف پول
    بعضی از کیف پول‌های ارز‌های دیجیتال هم خالی از اشکال نیستند. یکی از مشکلات پرتکرار در کیف پول‌های چندارزی، تأخیر در اعمال تراکنش‌های جدید، بر موجودی کیف پول است. به‌عنوان مثال شما ارزی را از صرافی خریداری می‌کنید و با پیگیری از طریق TxID، می‌بینید که تراکنش خیلی زود تأیید می‌شود؛ اما موجودی کیف پولتان با ساعت‌ها تأخیر به‌روزرسانی می‌شود (درست مانند وقتی که پیامک واریز بانک دیر به دستتان می‌رسد). برای رفع موقتی این مشکل می‌توانید با پشتیبانی کیف پول تماس بگیرید و برای رفع دائم آن، بهتر است کیف پول مناسب‌تری را انتخاب کنید.

همچنین بخوانید: راهنمای جامع کیف پول‌های دیجیتالی : بیت کوین،اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال

  • گاهی زیادی عجله می‌کنید!
    یک مسئله رایج دیگر در مورد تراکنش‌های ارزهای دیجیتال این است که گاهی کاربران برای نهایی‌شدن تراکنش خود بیش از حد عجله می‌کنند. هر تراکنش بسته به اینکه در کدام بلاک چین انجام می‌شود، به تعداد مشخصی تأیید یا کانفرمیشن (confirmation) احتیاج دارد که مدت‌زمان مشخصی طول می‌کشد. برای اطلاع از تعداد تأیید‌یه‌های تراکنش در بلاک چین، می‌توانید TxID مربوطه را در اکسپلورر بلاک چین جست‌وجو کرده و بخش Transaction status را ببینید. به‌عنوان مثال در تصویر زیر، یک تراکنش لایت کوین را می‌بینید که از ۲۴ تأییدیه لازم برای نهایی‌شدن، یک تأییدیه را کسب کرده است.

ردیابی تراکنش‌ها

با استفاده از شناسه تراکنش و جست‌وجوی آن در اکسپلوررهای بلاک چینی، می‌توان به اطلاعات خیلی گسترده‌تری هم دست یافت. از این طریق می‌توان ارزش تراکنش، آدرس مبدأ و مقصد تراکنش، زمان انجام تراکنش و اطلاعاتی از این دست را پیدا کرد.

بنابراین نیازی نیست که یک تراکنش لزوماً متعلق به خودتان باشد؛ هر تراکنشی که شناسه آن مشخص باشد می‌توان ردیابی کرد و از جزئیات آن مطلع شد. این یکی از نمودهای آشکار ماهیت شفاف بلاک چین است.

بیایید به‌عنوان مثال، شناسه اولین تراکنش تاریخ بیت کوین که از ساتوشی ناکاموتو به هال فینی ارسال شده را در اکسپلورر blockchair جست‌وجو کنیم.

همان طور که می‌بینید، این تراکنش ۱۲ سال پیش و در تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ (۲۲ خرداد ۱۳۸۸) انجام شده است. در این تراکنش، ساتوشی ناکاموتو از یک خروجی خرج‌‌نشده (UTXO) ۵۰ بیت کوینی استفاده کرده و آن را به دو آدرس ارسال کرده است.

اگر کمی دقت کنید، متوجه می‌شوید که آدرس دوم همان آدرس ساتوشی است. او ۱۰ بیت کوین را برای هال فینی ارسال کرده و ۴۰ بیت کوین باقی‌مانده را به آدرس خود بازگردانده است. این تراکنش تعداد ۶۹۸,۸۲۲ تأییدیه (به تعداد بلاک‌هایی که بعد از آن بلاک ایجاد شده) دریافت کرده است.

معرفی بهترین اکسپلوررهای بلاک چین

هر شبکه بلاک چین، اکسپلور یا کاوشگر تخصصی خود را دارد؛ با این حال بعضی از اکسپلورر‌های عمومی‌تر، از چندین شبکه بلاک چین پشتیبانی کرده و تاریخچه بلاک‌ها و تراکنش های موجود در آنها را نمایش می‌‌دهند.

یکی از معروف‌ترین اکسپلوررهای عمومی بلاک چین، blockchair است که در حال حاضر از ۱۷ شبکه بلاک چین پشتیبانی می‌کند. از دیگر اکسپلوررهای عمومی مطرح می‌توان به blockchain.com ،blockcypher و tokenview اشاره کرد.

اکسپلوررهای منحصربه‌فرد هر بلاک چین را می‌توان با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت پیدا کرد. در این بخش، چند مورد از اکسپلورر‌های مطرح برای شبکه‌های بلاک چین پرطرفدار را معرفی می‌کنیم:

  • بیت کوین: mempool.space
  • اتریوم (تمامی توکن‌های ERC20 و ERC721): etherscan
  • ترون (تمامی توکن‌های TRC10 و TRC20): tronscan
  • بایننس چین (برای تمامی توکن‌های BEP2): mintscan
  • بایننس اسمارت چین (برای تمامی توکن‌های BEP20): bscscan
  • کاردانو: cardano explorer

جمع‌بندی

فراموش نکنید که در دنیای غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، هیچ بانک و مؤسسه مالی، مسئول نگهداری از دارایی‌های شما نیست. این یعنی خودتان مستقیماً مسئول نگهداری و محافظت از دارایی‌های خود هستید. بنابراین لازم است که با ابزار‌های لازم برای پیگیری تراکنش‌ها و رصد دارایی‌های خود در این فضا آشنا شده و از آنها استفاده کنید.

در این مقاله تلاش کردیم تعریف جامعی از شناسه تراکنش ارائه داده و کاربرد آن را در دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال بررسی کنیم. همان طور که متوجه شده‌اید، بهترین راه برای پیگیری تراکنش‌ها و اطمینان از نهایی‌شدن آنها، استفاده از شناسه تراکنش و استعلام آن در اکسپلورر‌های بلاک چین است.

با مطالعه این مقاله یاد گرفته‌اید که در صورت مواجهه با هر چالشی در ارسال یا دریافت تراکنش ارزهای دیجیتال، با استفاده از TxID تراکنش خود را جستجو کرده و روند انجام آن را پیگیری کنید.


چه به‌تازگی وارد فضای ارزهای دیجیتال شده باشید و چه کارکُشتۀ این عرصه باشید، می‌دانید در دنیای غیرمتمرکز که هرکس باید بانک خودش باشد، بدون کیف پول ارز دیجیتال نمی‌توانید قدم از قدم بردارید!

کیف پول‌های دیجیتالی نرم‌افزارها یا سخت‌افزارهایی هستند که ارزهای دیجیتال شما را ذخیره و نگهداری می‌کنند. با کمک یک کیف پول دیجیتال می‌توانید دارایی‌های دیجیتال را ذخیره یا ارسال کنید؛ مانند یک حساب بانکی.

این مقاله از سیر تا پیاز کیف پول‌ها را برایتان شرح می‌دهد و هیچ‌ پیش‌نیازی هم ندارد؛ حتی اگر فقط یک بار نام کیف پول یا «والت» (Wallet) به گوشتان خورده باشد کافی است.

اما چرا شناخت کیف پول‌ها برایمان اهمیت دارد؟

پاسخ اصلی به این سؤال ساده است: اگر کیف پول‌ها را نشناسید، هر لحظه ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید.

در حقیقت، همان طور که احتمالاً بارها شنیده‌اید، در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین‌ها مسئولیت دارایی‌های هرشخص برعهده خودش است و در این حوزه، یک اشتباه کوچک می‌تواند آخرین اشتباه شما باشد.

نکته دیگر این است که سطح ایمنی دارایی‌های دیجیتال در کیف پول‌های مختلف شبیه به هم نیست؛ چراکه امکانات و قابلیت‌های کیف پول‌های دیجیتالی پله‌پله با رشد و توسعه بلاک چین و ارزهای دیجیتال بیشتر و متنوع‌تر می‌شوند. پس، شناخت کارکرد و ویژگی‌های انواع کیف پول به‌اندازه شناخت ارز دیجیتالی که قصد دارید با آن کار کنید، اهمیت و ضرورت دارد.

همچنین، با توجه به پیشرفت‌های این حوزه، اکنون ۱۳,۰۰۰ ارز دیجیتال متنوع در بازار خریدوفروش می‌شود. بنابراین، اگر کیف پول‌ها را نشناسید و ندانید که چطور باید کیف پول ارز دیجیتال مدنظرتان را پیدا کنید، هر بار با مشکل مواجه می‌شوید.

علاوه بر این، کارکرد کیف پول‌ها فقط به ذخیره ارزهای دیجیتال محدود نمی‌شود و کیف پول‌های دیجیتالی سرویس‌های مختلف دیگری مثل معامله (صرافی‌های غیرمتمرکز) و سهام‌گذاری هم در اختیارمان قرار می‌دهند.

خلاصه بگوییم: در دنیای غیرمتمرکز، شناخت کیف پول‌ها مانند داشتن حساب بانکی اهمیت دارد و شاید در آینده کیف پول‌های دیجیتال جای حساب بانکی ما را هم بگیرند.

در این مقاله، ابتدا به ماهیت کیف پول‌های دیجیتالی نگاهی می‌اندازیم و توضیح می‌دهیم که یک کیف پول چگونه کار می‌کند. بعد، با توجه به ویژگی‌هایی که هر کیف پول می‌تواند داشته باشد، انواع کیف پول‌ها را نام می‌بریم و یاد می‌گیرید که چطور می‌توانید برای هر ارز دیجیتال بهترین کیف پول را انتخاب کنید. در پایان هم چند کیف پول برتر را برای ذخیره اغلب ارزهای دیجیتال معرفی می‌کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

یک کیف پول ارز دیجیتال، نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که ارزهای دیجیتال را ذخیره، دریافت و ارسال می‌کند.

اگر بخواهیم ساده بگوییم، کیف پول دیجیتالی شبیه به کیف پول واقعی شماست؛ یعنی ابزاری برای ذخیره، نگهداری، دریافت، پرداخت و جابه‌جایی دارایی‌.

اما اگر کمی دقیق‌تر شویم، یک کیف پول ارز دیجیتال می‌تواند شبیه کارت‌های بانکی هم باشد، چون دقیقاً مانند کارت‌ بانکی، در کیف پول‌های دیجیتال ما با پول فیزیکی سروکار نداریم.

کیف پول دیجیتال یا نرم‌افزاری است که روی موبایل یا کامپیوتر شما نصب شده است یا سخت‌افزاری که مانند یک فلش مموری فیزیکی است. کیف پول‌های نرم‌افزاری کاملاً رایگان هستند؛ اما کیف پول‌های سخت‌افزاری را باید خریداری کنید.

بنابراین تا اینجای مقاله کیف پول ارز دیجیتال را مانند حساب بانکی خود در نظر بگیرید؛ اما جلوتر که برویم متوجه می‌شوید که تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

برای کار با کیف پول ارز دیجیتال نیاز نیست بدانید چگونه کار می‌کند، همان طور که برای کار با اینترنت نیاز نیست با زیرساخت‌های شبکه جهانی وب آشنا باشید. امروزه بیشتر کیف پول‌ها طراحی بسیار ساده و کاربرپسندی دارند و ارسال و دریافت ارز دیجیتال در آنها به‌سادگی ارسال و دریافت یک پیامک است.

با این حال، برای اینکه ذهنیتی از اتفاقاتی که درون یک کیف پول رخ می‌دهد داشته باشید، کمی وارد جزئیات فنی می‌شویم.

از دیدگاه فنی، زمانی که با یک کیف پول تراکنش انجام می‌دهید، کیف پول در نقش یک واسطه بین شما و شبکه عمل می‌کند و درخواست شما را به شبکه می‌فرستد.

به‌عبارت دیگر، کیف پول این پیام را به شبکه‌ای از هزاران کامپیوتر (شبکه بلاک چینی) ارسال می‌کند: این مبلغ را از موجودی کم کن و به حساب فرد دیگری اضافه کن.

کیف پول‌های کریپتو به‌معنای واقعی ارز دیجیتال در خود ذخیره نمی‌کنند. در حقیقت، با ارسال ارز دیجیتال مانند انجام کارت‌به‌کارت، تنها چیزی که رخ می‌دهد، انتقال مالکیت پول است؛ با این تفاوت که در عملیات بانکی، موجودی شما روی کامپیوترهای متمرکز بانک ذخیره شده است و در انتقال ارز دیجیتال، موجودی روی بلاک چین به دست آمده است.

برای درک بهتر این قسمت از مقاله می‌توانید این دو مقاله را مطالعه کنید:

  • بلاک چین چیست؟
  • شبکه بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

کلید عمومی و کلید خصوصی

در درون هر کیف پول دو رشته متنی بلند وجود دارد: کلید خصوصی (Private Key) و کلید عمومی (Public Key).

در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، وظیفه اصلی برنامه کیف پول این است که این دو کلید را ذخیره کند؛ چراکه این کلیدها هستند که نشان می‌دهند شما مالک مقداری ارز دیجیتال هستید یا خواهید بود.

در کیف پول‌های جدید ممکن است هرگز این کلیدها را نبینید و اصلاً نیازی هم نیست که کیف پول این کلیدها را به شما نشان دهد. همین قدر کفایت می‌کند که بدانید این دو کلید وجود دارد.

کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی رشته‌ای متنی از حروف و اعداد انگلیسی است که مانند رمز کارت بانکی شما عمل می‌کند.

به‌بیان ساده، از کلید خصوصی برای خرج‌کردن دارایی استفاده می‌شود و می‌شود کلید خصوصی را همان دارایی یک کیف پول دانست. اگر کسی کلید خصوصی کیف پول شما را داشته باشد، می‌تواند موجودی کیف پول را منتقل کند.

هرگز نباید کلید خصوصی را در اختیار کسی قرار دهید.

طول و پیچیدگی کلید خصوصی باعث می‌شود هکرها نتوانند آن را به‌راحتی حدس بزنند. اما، همین طول و پیچیدگی برای کاربران کیف پول‌ها هم مایه دردسر است.

بنابراین در بیشتر کیف پول‌ها، به‌جای این کد طولانی و گیج‌کننده، عبارتی بین ۱۲ تا ۲۴ کلمه‌ در قالب «عبارت بازیابی» (Mnemonic phrase یا Seed phrase) به شما داده می‌شود.

عبارت بازیابی (بک‌آپ) کیف پول چند کلمه انگلیسی (معمولاً ۱۲ یا ۲۴ کلمه) است که از کلید خصوصی تولید شده است. مانند کلید خصوصی، نباید این عبارت را هم به کسی بدهید. اگر کیف پول شما پاک شود، با داشتن این کلمات می‌توانید دارایی خود را دوباره بازیابی کنید.

درباره کلید خصوصی بیشتر بخوانید: کلید خصوصی چیست؟

اما وقتی نباید کلید خصوصی را در اختیار کسی قرار دهیم، شبکه چگونه متوجه می‌شود که کلید خصوصی صحیح است؟ چگونه مطمئن شویم رمزعبور درست است وقتی آن را نداریم؟ اینجاست که کلید عمومی به کار می‌آید.

کلید عمومی چیست؟

کلید عمومی هم مانند کلید خصوصی رشته‌ای متنی از حروف و اعداد انگلیسی است که از نظر ریاضی با کلید خصوصی پیوند دارد و به‌نوعی این دو کلید مکمل یکدیگر هستند.

کاربرد اصلی کلید عمومی این است که اشتراک‌گذاری آن هیچ مشکلی ندارد و بدون افشای کلید خصوصی، صحت تراکنش به شبکه اثبات می‌شود. در حقیقت بدون اینکه نیاز باشد کلید خصوصی را به کسی بدهیم، شبکه با کلید عمومی می‌تواند اطمینان حاصل کند که تراکنش از کیف پول شما ارسال شده است.

آدرس کیف پول که در ادامه به آن می‌پردازیم هم از کلید عمومی تولید می‌شود.

آدرس کیف پول چیست؟

همان طور که گفتیم، در بیشتر کیف پول‌ها ما به‌طور مستقیم نمی‌توانیم کلید خصوصی و کلید عمومی را ببینیم و واقعاً نیازی هم به این‌ها نداریم. همین که از کلمات بازیابی کیف پول به‌خوبی محافظت کنیم کافی است.

اما با آدرس کیف پول زیاد سروکار خواهیم داشت و باید به آن توجه ویژه‌تری داشته باشیم.

آدرس کیف پول هم رشته‌ای متنی منحصربه‌فرد از حروف و اعداد انگلیسی است که مانند شماره‌حساب، می‌توانیم آن را در اختیار فرستنده قرار بدهیم تا برای ما ارز دیجیتال ارسال کند.

از طرف دیگر، برای ارسال ارز دیجیتال به شخص (فرد یا صرافی) فقط کافی است آدرس کیف پول گیرنده را داشته باشیم.

فراموش نکنید آدرس کیف پول با کلید عمومی تفاوت دارد.

برای اینکه با شکل یک آدرس کیف پول آشنا شوید،‌ در اینجا آدرس کیف پولی را که گفته می‌شود متعلق به ساتوشی ناکاموتو،‌ خالق بیت کوین است آورده‌ایم:

۱A۱zP۱eP۵QGefi۲DMPTfTL۵SLmv۷DivfNa

همان طور که می‌بینید، آدرس کیف پول ترکیبی نامرتب از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی و ارقام است. نگران نباشید، نیازی به حفظ‌کردن آدرس کیف پول خود ندارید و می‌توانید آن را در هنگام نیاز کپی کنید یا با استفاده از دوربین تلفن همراه خود آدرس را با اسکن یک کد QR وارد کنید.

در بیشتر کیف پول‌ها از قسمت دریافت (Receive) امکان دریافت آدرس کیف پول وجود دارد.

همچنین در برخی از ارزهای دیجیتال مانند ریپل و ایاس، علاوه‌بر آدرس کیف پول، با مفهوم دیگری به‌نام «ممو» یا «تگ» سروکار داریم و کاربردشان ایجاد نوعی دسته‌بندی برای دارایی‌های یک آدرس است. بنابراین، اگر با ارزهای دیجیتالی مثل ریپل یا ایاس کار می‌کنید و مثلاً قصد دارید دارایی خود را به صرافی واریز کنید، حتماً در کیف پول خود علاوه بر آدرس، تگ یا ممویی را هم که صرافی به شما داده است وارد کنید تا دارایی‌تان گم نشود.

دوباره تأکید می‌کنیم که توضیح چگونگی کار کیف پول‌های دیجیتال به این سادگی‌ها نیست؛ اما همین که مطالب بالا را بخوانید برای شروع کار با کیف پول‌ها کفایت می‌کند.

حالا که به درک ابتدایی از کیف پول و کار آن رسیدید، نوبت می‌رسد به آشنایی با انواع کیف پول‌ها.

انواع کیف پول‌های دیجیتالی

دسته‌بندی کیف پول‌ها نسبی است و هرکس ممکن است نوعی دسته‌بندی خاص را برای انواع کیف پول‌ها در نظر بگیرید. مثلاً یکی ممکن است کیف پول‌ها را بر اساس تعداد ارز پشتیبانی‌شده دسته‌بندی کند و یکی دیگر بر اساس رابط کاربری.

در این مقاله، اولین معیار ما برای دسته‌بندی و ارزیابی کیف پول‌های دیجیتالی میزان ایمنی آنهاست؛ چون صرف‌نظر از کیف پولی که انتخاب می‌کنید، مهم‌ترین فاکتوری که موقع کار با کیف پول باید در نظر بگیرید، امنیت دارایی‌هایتان است. ایمنی کیف پول هم معمولاً بستگی به دو عامل اصلی دارد:

  • دسترسی‌داشتن یا نداشتن به کلید خصوصی (امانی یا غیرامانی‌بودن)
  • اتصال کیف پول به اینترنت (آفلاین یا آنلاین‌بودن)

معیار اصلی دیگر برای دسته‌بندی کیف پول‌ها، نوع دسترسی و دستگاهی است که کیف پول در آن اجرا می‌شود. این دسته‌بندی شامل گزینه‌های زیر است:

  • کیف پول موبایل
  • کیف پول تحت‌وب
  • افزونه مرورگر
  • کیف پول دسکتاپ
  • کیف پول سخت‌افزاری
  • کیف پول کاغذی

در ادامه هر دو نوع دسته‌بندی را بررسی می‌کنیم.

امانی‌ یا غیرامانی‌بودن

آیا کیف پولی که از آن استفاده می‌کنید کلمات بازیابی (به‌طور کلی بک‌آپ) یا کلید خصوصی را در اختیارتان قرار می‌دهد؟ اگر بله، کیف پول شما غیرامانی است و اگر نه، با یک کیف پول امانی طرف هستید.

در حقیقت، تعیین‌کننده‌ترین ویژگی امنیتی کیف پول، امانی (Custodial) یا غیرامانی (Non-custodial) بودن آن است.

همان‌ طور که از اسمش مشخص است، در کیف پول‌های امانی، دارایی شما به «امانت» از طرف شما نگهداری می‌شود و در حقیقت شما به‌طور مستقیم بر دارایی خود کنترل ندارید.

به‌عنوان یک نمونه بارز، کیف پول‌های موجود در صرافی‌ها کیف پول‌های امانی هستند.

اگر بخواهیم این وضعیت را در قالب یک مثال بیان کنیم، مثل این است که پول خود را در بانک نگهداری کنید.

در واقع، اکثر کیف پول‌های امانی برای ورود به کیف پول به شما نوعی گذرواژه ارائه می‌کنند که اصلاً معادل با کلید خصوصی شما نیست.

کیف پول‌های امانی معمولاً برای افرادی مناسب هستند که تازه وارد دنیای کریپتو شده‌اند و دربارهٔ عملکرد کیف پول یا چگونگی دریافت و ذخیره کلید خصوصی دانش چندانی ندارند.

علاوه بر این، همان طور که اشاره کردیم، بیشتر صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی متمرکز هم کیف پول‌های امانی در اختیار کاربرهای خود قرار می‌دهند. در این شرایط کیف پول امانی می‌تواند مزیت داشته باشد؛ چراکه معامله‌گران به دارایی‌های خود دسترسی سریع و آسان دارند و به‌راحتیِ چند کلیک، در عرض چند ثانیه می‌توانند بدون پرداخت کارمزد شبکه وارد معاملات روزانه شوند.

در مقابل، کیف پول‌های غیرامانی همان خانه‌هایی هستند که کلید به خودتان سپرده می‌شود و صاحب‌خانه دیگر کاری با کلید شما ندارد.

در این وضعیت، امنیت خانه بسیار بیشتر است؛ اما فراموش نکنید که اگر کلیدتان را گم کنید یا به فرد دیگری بدهید، هیچ‌کاری از دست صاحب‌خانه یا شخص دیگری ساخته نیست! مسئولیت نگهداری کلیدهای خصوصی در کیف پول‌های غیرامانی فقط برعهده خودتان است.

یادتان باشد بیشتر کیف پول‌ها به‌جای خودِ کلید خصوصی، به شما کلمات بازیابی ارائه می‌دهند که از نظر فنی همان کلید خصوصی ندارد و با آن فرقی ندارد.

راهکارهایی مثل بک‌آپ گرفتن، یادداشت‌کردن کلید خصوصی/ کلمات بازیابی روی چند برگه کاغذ مختلف و نگهداری از آنها در مکان‌های شخصی و ایمن یا حتی حکاکی آنها روی قطعات فلزی برای ماندگاری بیشتر، همگی روش‌هایی پیشنهادشده برای حفاظت از کلیدهای خصوصی هستند.

با توجه به خطرات هک و تحریم، در ادامه این مقاله فقط کیف پول‌هایی را معرفی می‌کنیم که غیرامانی هستند.

آنلاین یا آفلاین‌بودن (سرد یا گرم‌بودن)

مسئله تأثیرگذار دیگر بر امنیت کیف پول‌هایتان نحوه اتصال کیف پول به اینترنت است.

اینترنت اصلی‌ترین راه دسترسی هکرها و مجرمان اینترنتی به کیف پول‌هاست؛ پس آنلاین‌بودن کیف پول باعث می‌شود دارایی‌هایتان در معرض خطر بیشتری باشند.

تمام کیف پول‌ها بر اساس نحوه نگهداری کلید خصوصی، به دو دسته سرد (Cold) و داغ (Hot) تقسیم می‌شوند.

کیف پول‌های سرد، کیف پول‌هایی هستند که دارایی را بدون اتصال به اینترنت و به‌صورت آفلاین نگهداری می‌کنند و تنها در مواقع نیاز مثل انتقال بیت کوین، به اینترنت متصل می‌شوند.

این نوع کیف پول‌ها به‌خاطر شیوه نگهداری کلیدخصوصی، امنیت بیشتری دارند و عمدتاً برای سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده می‌شوند.

در مقابل، کیف پول‌های داغ قرار دارند که در آنها دارایی در شرایطی نگهداری می‌شود که دسترسی به اینترنت وجود دارد. استفاده از یک کیف پول گرم لزوماً به این معنا نیست که کلید خصوصی در سرورهای اینترنتی نگهداری می‌شود، بلکه به متصل‌بودن دستگاه به اینترنت اشاره دارد.

به‌عنوان مثال، ذخیره بیت کوین در موبایلی که به اینترنت متصل‌ است، نوعی ذخیره‌سازی داغ است، اگرچه کلیدهای خصوصی روی خود موبایل نگهداری می‌شوند. کیف پول‌های داغ برای استفاده‌های روزمره، سرمایه‌گذاری‌های خرد و معاملات ارزهای دیجیتال مناسب هستند.

در ادامه، انواع مختلف کیف پول‌های آنلاین و آفلاین را بررسی می‌کنیم.

کیف پول موبایل

کیف پول‌های موبایل به‌صورت یک برنامه روی تلفن‌ همراه شما نصب می‌شوند. ازآنجاکه امروزه تقریباً هر فرد در هر کجا که باشد یک گوشی هوشمند در جیبش دارد، کیف پول‌های موبایلی را می‌توانیم پرکاربردترین نوع کیف پول بدانیم.

در زمان به‌روزرسانی این مقاله، تراست والت محبوب‌ترین کیف پول موبایلی است که به‌طور همزمان از ده‌ها هزار کوین و توکن پشتیبانی می‌کند. این کیف پول هم برای سیستم‌عامل اندروید و هم برای iOS به‌رایگان در دسترس است.

کیف پول‌ تحت‌وب

کیف پول‌های مبتنی بر وب (Web Wallet) ساده‌ترین کیف پول از نظر دسترسی و راحتی کار هستند. برای استفاده از این کیف پول‌ها فقط کافی است در هر دستگاهی از مرورگر اینترنتی استفاده کنید. با این حال، ازآنجاکه این کیف پول‌ها کلید خصوصی را روی سرورهای اینترنتی ذخیره می‌کنند، ریسک هک‌شدن یا مسدودشدن بیشتری دارند.

البته اغلب ارائه‌دهندگان کیف پول مبتی بر وب اثبات کرده‌اند که هیچ‌گونه دسترسی به کلیدهای خصوصی شما نخواهند داشت و بنابراین امنیت را تضمین می‌کنند. مشهورترین کیف پول تحت‌وب، کیف پول Blockchain.com است که از بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم و استلار پشتیبانی می‌کند.

افزونه‌های مرورگر

یکی دیگر از کیف پول‌های پرطرفدار سال‌های اخیر، کیف پول‌هایی هستند که در قالب افزونه‌های (Extension) مرورگر کار می‌کنند. مزیت اصلی این کیف پول‌ها این است که می‌توانند مرورگرهای معمولی شما را به مرورگر بلاک چین تبدیل کنند. با استفاده از این افزونه‌ها می‌توانید وارد پلتفرم‌های غیرمتمرکز مختلف شوید و با آنها تعامل داشته باشید.

مشهورترین کیف پولی که به‌صورت افزونه مرورگر عرضه شده است متامسک (MetaMask) است. این کیف پول همزمان از اتریوم، بایننس چین، فانتوم، پالیگان و چندین بلاک چین دیگر پشتیبانی می‌کند. این بدان معناست که مانند تراست والت می‌توانید از متامسک برای ذخیره هزاران کوین و توکن استفاده کنید.

افزونه‌های مرورگر را با کیف پول‌های تحت‌وب اشتباه نگیرید؛ چراکه کیف پول‌هایی مانند متامسک کنترل کامل کلید خصوصی را به خودتان می‌سپارند. با این حال، مراقب افزونه‌های جعلی باشید.

کیف پول دسکتاپ

کیف پول دسکتاپ، نرم‌افزاری است که روی کامپیوترهای شخصی و سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک نصب می‌شود. این کیف پول‌ها مانند کیف پول موبایل کلیدهای خصوصی را روی خودِ دستگاه ذخیره می‌کنند.

اگرچه هر ارز دیجیتال معمولاً کیف پول دسکتاپ مخصوص خود را دارد، مشهورترین کیف پول دسکتاپ کیف پول اکسودوس (Exodus) است که به‌طور همزمان از ده‌ها ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری (Hardware Wallet) «سردترین» گاوصندوق‌های فیزیکی شما برای نگهداری دارایی‌های دیجیتالتان هستند. این کیف پول‌های غیرامانی، دستگاه‌هایی هستند که به‌طور ویژه برای نگهداری آفلاین و ایمن ارزهای دیجیتال طراحی می‌شوند.

در حقیقت کیف پول‌های سخت‌افزاری با پروتکل‌های امنیتی‌ای که دارند اجازه نمی‌دهند کلید خصوصی بدون اجازه شما خارج شود و این یعنی خیالتان راحت است که هیچ‌کس جز شما که صاحب کیف پول هستید به کلیدهای خصوصیتان دسترسی ندارد.

بیشتر بخوانید: کیف پول سخت‌افزاری چیست؟

مثل هر دستگاه فیزیکی دیگری، برای خرید این کیف پول‌ها باید هزینه پرداخت کنید. کیف پول‌های سخت‌افزاری معمولاً برای سرمایه‌گذاریِ سنگین و بلندمدت مناسب هستند.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی همان کلید خصوصی یا عبارات بازیابی کیف پول است که روی کاغذ چاپ شده است.

به‌دلیل خطراتی که این روش دارد، ذخیره ارز دیجیتال در کیف پول کاغذی تقریباً منسوخ شده است و کاربرد کمتری نسبت به سایر روش‌های ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال دارد.

با این حال، اگر باز هم این روش را برای ذخیره دارایی‌هایتان ترجیح می‌دهید، می‌توانید به وب‌سایت‌های ویژه ایجاد کیف پول کاغذی مثل BitAddress (مخصوص کیف پول کاغذی بیت کوین) مراجعه کنید.

همچنین خودتان می‌توانید کلمات بازیابی (کلید خصوصی) و آدرس کیف پول را روی تکه‌ای کاغذی بنویسید و به این صورت برای خود کیف پول کاغذی بسازید. برای خرج‌کردن دارایی‌ها هم فقط کافی است در یک نرم‌افزار معتبر کیف پول، کلمات بازیابی یا کلید خصوصی را وارد کنید.

فراموش نکنید برگه‌های کاغذ ممکن است به‌راحتی خراب یا گم شوند، یا احتمال دارد بخشی از کُد QR به هر دلیلی از بین برود یا مخدوش شود.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که فرایند ایجاد کیف پول کاغذی، پرینت‌گرفتن و محافظت ایمن از برگه‌های کاغذ هم گاهی برای تازه‌واردها چندان ساده نیست.

چه کیف پولی انتخاب کنیم؟

حالا که با انواع مختلف کیف پول آشنا شدیم، احتمالاً می‌پرسید که بین این همه گزینه، کیف پول مناسب شما کدام است.

برای پاسخ به این پرسش، باید بگوییم هیچ کیف پولی بهترین و تأییدشده‌ترین کیف پول نیست. شما خودتان باید نیازها و اهداف خود را بشناسید و دقیقاً بدانید چه انتظاری از کیف پولتان دارید.

مثلاً کسی که قصد دارد میلیون‌ها دلار سرمایه را ذخیره کند، احتمالاً نباید به سراغ کیف پول تحت‌وب برود. یا کسی که از امنیت کامپیوتر شخصی خود اطمینان ندارد، احتمالاً بهتر است از یک کیف پول موبایلی به‌جای کیف پول دسکتاپ استفاده کند.

در ادامه به چند مهم‌ترین پرسش‌هایی اشاره می‌کنیم که در انتخاب مناسب‌ترین کیف پول راهنمای خوبی برای شما هستند.

مهم‌ترین معیار: امنیت

سه معیار اصلی قبل از انتخاب یک کیف پول: امنیت، امنیت و امنیت!

بدون شک، قبل از بررسی هر چیز دیگری، ابتدا باید مطمئن شوید کیف پول مدنظرتان امن است؛ هر چه باشد پای پول‌هایی وسط است که با زحمت به دست آورده‌اید!

امنیت و اعتبار کیف پول بر تمام معیارهای دیگر ارجحیت دارد. به‌عنوان مثال، اگر کیف پولی از ارز دیجیتال شما پشتیبانی می‌کند؛ اما کمتر از ۱,۰۰۰ نصب دارد یا حرف و حدیث پشت آن زیاد است، بهتر است قید آن را بزنید.

برای انتخاب یک کیف پول امن به نکات زیر توجه کنید:

  • پیش از انتخاب هر کیف پول تحقیق کنید. حتماً پیش از انتخاب یک کیف پول درباره آن تحقیق کنید، با تیم توسعه آن آشنا شوید و ویژگی‌های خوب و بد آن را به‌طور کامل بشناسید. بهترین منبع وب‌سایت اصلی کیف پول است. پرس‌وجو و مقالات و ویدئوهای منابع معتبر دیگر هم می‌تواند کمک خوبی در شناخت کیف پول باشد.
  • ترجیحاً کیف پول را از وب‌سایت اصلی دانلود کنید. بعضی از نرم‌افزارهای کیف پولی که در فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل یا وب‌سایت‌های دیگر مشاهده می‌کنید، در واقع بدافزارهایی هستند که ممکن است برایتان دردسرساز شوند. مطمئن‌ترین روش، دانلود کیف پول از وب‌سایت رسمی آن است. اگر قصد دانلود از منابع دیگر را دارید، حتماً نام ارائه‌دهنده کیف پول را چک کنید و به تعداد دانلود و نظرات کاربرهای دیگر توجه داشته باشید.
  • هرگز اطلاعات خصوصیتان به اشتراک نگذارید، حتی با تیم پشتیبانی. اطلاعات حساسی مثل عبارت بازیابی (کلید خصوصی)، گذرواژه کیف پول، یا پین‌کُدتان را هرگز با هیچ‌کس، حتی تیم پشتیبانی، به اشتراک نگذارید و آن را وارد هیچ پلتفرم یا نرم‌افزاری به‌غیر از کیف پولتان نکنید. اگر کیف پول شما امانی است، حتی تیم پشتیبانی نیز نباید کلید خصوصی شما را بداند؛ پس بدانید و آگاه باشید که هر ایمیل یا پیام کوتاهی از سوی تیم پشتیبانی که از شما بخواهد عبارت بازیابی‌تان را نشان دهید، بی‌تردید جعلی است!
  • سعی کنید از بیشترین امکانات امنیتی کیف پولتان استفاده کنید. به‌عنوان مثال، اگر کیف پولتان قابلیت فعال‌سازی احراز هویت دوعاملی دارد، از آن استفاده کنید. ترجیحاً از گوگل آتنتیکیتور (Google Authenticator) برای امنیت بیشتر استفاده کنید.
  • به‌روزرسانی کنید. حتماً از کیف پول‌هایی استفاده کنید که تیم توسعه فعالی دارند و به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شوند. اپلیکیشن خود را به‌روزرسانی‌شده نگه دارید و مطمئن شوید که فایروال و آنتی‌ویروس‌های دستگاهتان هم به‌روزرسانی‌ شده‌اند.
  • تمام موجودیتان را در یک کیف پول نگه ندارید. ایمن‌ترین و منطقی‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال این است که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نچینید! چند کیف پول با سطح ایمنی مختلف داشته باشید و مبالغ بیشتر را در کیف پول‌های آفلاین و ایمن‌تر ذخیره سرد کنید.

چه خدماتی از کیف پول انتظار دارید؟

مسئله‌ دیگری که باید تکلیفش را روشن کنید، قصد و هدفتان از به‌کارگیری کیف پول و سرویس‌هایی است که مایل هستید از کیف پول دریافت کنید. همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، کیف پول‌ها علاوه بر امکان ذخیره، ارسال یا دریافت دارایی، امکانات دیگری را مثل کار با پلتفرم‌های دیفای یا سهام‌گذاری در اختیارتان می‌گذارند.

مثلاً اگر می‌خواهید هم سهام‌گذاری کنید و هم با پلتفرم‌های دیفای (مانند صرافی‌های غیرمتمرکز) کار کنید، احتمالاً کیف پول متامسک یا تراست والت گزینه خوبی برای شما است.

قصد نگهداری کوتاه‌مدت دارید یا بلندمدت؟

اگر به‌دنبال نگهداری کوتاه‌مدت هستید، معمولاً باید به‌دنبال کیف پولی باشید که با چند کلیک ساده بتوانید به دارایی‌هایتان دسترسی پیدا کنید.

اما اگر قصد دارید هودل (HODL) کنید، یعنی برای مدت‌زمان طولانی ارز دیجیتال نگهداری کنید، باید به‌سمت آفلاین‌کردن دارایی و افزایش فاکتورهای ایمنی پیش بروید.

آیا به‌دنبال ترید هستید؟

اگر قصد ترید روزانه ارزهای دیجیتال را دارید، به‌ناچار باید به کیف پول‌های امانی صرافی‌های دیجیتال اعتماد کنید؛ چراکه واریز و برداشت روزانه کوین از حساب صرافی، هزینه کارمزدی برایتان می‌تراشد که گاهی از میزان سود ترید روزانه نیز بیشتر است.

سعی کنید بیش از حد معقول در کیف پول‌ صرافی نگهداری نکنید و هروقت سرمایه‌تان به سقف مشخصی رسید، آن را به کیف پولی ایمن‌تر انتقال دهید.

مبلغی که قصد ذخیره آن را دارید، چقدر است؟

این پرسش مستقیماً به میزان امنیتی بستگی دارد که از کیف پولتان انتظار دارید. هیچ تردیدی نیست که اگر مبلغ دارایی شما زیاد باشد، به سطح ایمنی بیشتر و ذخیره سرد احتیاج خواهد داشت.

کم‌ یا زیاد‌بودن سرمایه نسبی است و به خودتان مربوط می‌شود. ممکن است ده هزار دلار برای یک نفر عددی نباشد؛ اما برای یک نفر دیگر، نصف سرمایه زندگی‌اش باشد.

دانش شما در زمینه بلاک چین و ارزهای دیجیتال چقدر است؟

اگر درباره ایجاد کیف پول، نحوه یادداشت و ذخیره کلید خصوصی و شیوه کار با کیف پول اطلاعات زیادی ندارید، بهتر است فعلاً از کیف پول‌های ساده‌تری که پیچیدگی کمتری دارند، استفاده کنید تا دچار اشتباه نشوید.

به‌عنوان مثال، همیشه توصیه می‌شود کاربران تازه‌وارد از کیف پول‌های موبایل مانند تراست والت استفاده کنند.

کوین مدنظرتان کدام است و توسط چه کیف پول‌های دیجیتالی پشتیبانی می‌شود؟

بعضی از کیف پول‌ها تک‌ارزی هستند و بعضی دیگر از چند کوین مختلف پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب کیف پول، پشتیبانی آن از کوین موردنظر شماست.

چگونه کیف پول یک ارز دیجیتال را پیدا کنیم؟

برای پیداکردن کیف پول هر ارز دیجیتال مراجعه به وب‌سایت رسمی آن ارز دیجیتال بهترین کاری است که می‌توان انجام داد. پیش از آن، در کیف پول‌های مطرح که در ادامه معرفی می‌کنیم بگردید؛ چون این کیف پول‌ها بیش از ۹۰ درصد از توکن‌های بازار را پشتیبانی می‌کنند.

راهنمایی بیشتری می‌خواهید؟ این مقاله را بخوانید: «چگونه کیف پول ارز دیجیتال موردنظر خود را پیدا کنیم؟»

معرفی بهترین کیف پول‌های ۲۰۲۱

حالا که می‌دانیم کیف پول‌ها چه انواعی دارند و ما بر چه اساسی باید آنها را انتخاب کنیم، می‌توانیم با چند نمونه از برجسته‌ترین کیف پول‌های بازار آشنا شویم.

توجه داشته باشید که کیف پول‌های برتر محدود به گزینه‌هایی که معرفی می‌کنیم نمی‌شوند و اختیار دارید طبق نیازهای خود از ده‌ها کیف پول معتبر دیگر نیز استفاده کنید.

تمام کیف پول‌هایی که در این مقاله معرفی شده‌اند، بر اساس ساعت‌ها تحقیق و پرس‌وجوی فراوان بوده است و مجموعه ارزدیجیتال استفاده از هیچ کیف پولی را تأیید یا رد نمی‌کند.

مقدمه‌چینی کافی است. سخن کوتاه می‌کنیم و به‌ سراغ بررسی کیف پول‌ها می‌رویم.

بهترین گزینه: تراست والت

اگر تمام معیارهای یک کیف پول خوب را در نظر بگیریم، نرم‌افزار موبایلیِ تراست والت بدون اغراق بهترین کیف پول ارز دیجیتال و در دسترس‌ترین گزینه برای تازه‌کارها است.

کمترین ارز دیجیتالی در بازار پیدا می‌شود که تراست والت از آن پشتیبانی نکند. با نصب یک نرم‌افزار، می‌توانید همزمان هزاران ارز دیجیتال را ذخیره کنید.

این کیف پول که بیشترین تعداد دانلود و بالاترین میزان محبوبیت را به خود اختصاص داده است، از سمت صرافی بایننس پشتیبانی می‌شود. از نظر امنیت و اعتبار، تراست والت با ارائه بک‌آپ مستقیم، یک کیف پول غیرامانی است و کنترل تمام دارایی را به خودتان می‌سپارد. بنابراین از نظر تحریم یا این قبیل مسائل هیچ خطری ندارد.

تراست فقط یک کیف پول ساده نیست. با این کیف پول علاوه بر نگهداری دارایی‌های دیجیتال، می‌توانید با اپلیکیشن‌های دیفای (مانند صرافی‌های غیرمتمرکز) کار کنید و در فرایندهای سهام‌گذاری ارزهای مختلف شرکت کنید. همچنین اگر کیف پول سخت‌افزاری داشته باشید، تراست والت یکی از بهترین گزینه‌های برای اتصال به کیف پول سخت‌افزاری است.

بنابراین چه تازه‌وارد باشید چه حرفه‌ای، تراست والت می‌تواند بیشتر نیازهای شما را برطرف کند.

حالا برای معرفی کیف پول‌های بیشتر یک قدم جلو می‌رویم و برای اینکه کار راحت‌تری در انتخاب داشته باشید، آنها را در چند بخش طبقه‌بندی کرده‌ایم:

  • بهترین کیف پول‌های چندارزی
  • بهترین کیف پول‌های بیت کوین
  • بهترین کیف پول‌های اتریوم
  • بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری
  • بهترین کیف پول‌ها برای فعالیت در دیفای و NFT

بهترین کیف پول‌های چندارزی

منظور از کیف پول چندارزی، نرم‌افزاری است که به‌طور همزمان از چندین ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. در زمان به‌روزرسانی این مقاله بهترین کیف پول‌های چندارزی عبارت‌اند از:

  • تراست والت: بالاتر درباره‌اش توضیح دادیم؛ بهترین کیف پول چندارزیِ موجود تا زمان به‌روزرسانی این مقاله.
  • اکسودوس (Exodus): به‌خوبیِ تراست والت نیست؛ اما مدت‌هاست که در این فضا فعالیت می‌کند و کاملاً شناخته شده است. هم برای کامپیوترهای شخصی نرم‌افزار دارد هم برای موبایل. اکسودوس از ۱۵۳ ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند و به رابط کاربری جذابش مشهور است.
  • اتمیک والت (Atomic Wallet): مانند اکسودوس شناخته‌شده و قدیمی است و روی موبایل و دسکتاپ نصب می‌شود. اتمیک از بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و از ویژگی‌های خاص آن می‌شود به امکان تبادل ارزهای دیجیتال از داخل برنامه اشاره کرد.

بهترین کیف پول‌های بیت کوین

علاوه بر تراست والت و کیف پول‌های چندارزی که بالاتر معرفی کردیم، اگر بخواهیم از سه کیف پول تخصصی برای بیت کوین نام ببریم، این سه کیف پول عبارت‌اند از:

  • بیت کوین والت (Bitcoin Wallet): کیف پول موبایلی (فقط اندروید) و منبع‌باز است که به‌طور اختصاصی برای بیت کوین طراحی شده است. از سال ۲۰۱۳ به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شود و امتحان خود را از نظر سابقه پس داده است. همچنین، رابط کاربری خوبی برای کاربران تازه‌کار دارد.
  • بلو والت (Blue Wallet): کیف پول اختصاصی بیت کوین است که قابلیت اتصال به شبکه لایتنینگ را هم دارد. اگرچه برای حرفه‌ای‌ها ساخته شده است، تازه‌کارها هم می‌توانند از آن استفاده کنند. نرم‌افزار بلو والت در اندروید و iOS در دسترس است.
  • مای‌سلیوم (Mycelium): در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان یکی از بهترین کیف پول‌های موبایل برای بیت کوین مطرح شد و اخیراً پشتیبانی از اتریوم و توکن‌هایش را هم آغاز کرده است. رابط کاربری آن شاید کمی برای تازه‌کارها پیچیده باشد.

بهترین کیف پول‌های اتریوم

دو کیف پول تخصصی اتریوم:

  • متامسک: از اتریوم و تمام توکن‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کند. هم اپ موبایل دارد و هم روی مرورگرهای کروم و فایرفاکس نصب می‌شود. کاملاً متن‌باز است و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. برای فعالیت در فضای دیفای و NFT هم، متامسک مانند اره است در کار نجاری. در ادامه بیشتر از آن می‌خوانید.
  • مای‌اتروالت (Myetherwallet.com): مای‌اتروالت نرم‌افزاری است که به شما اجازه می‌دهد کیف پول اتریوم ایجاد کنید و تراکنش‌های این این شبکه را انجام دهید. این نرم‌افزار از تمام توکن‌های اتریومی هم پشتیبانی می‌کند. اگرچه باید از وب‌سایت رسمی برای ساخت کیف پول اقدام کنید، اما MyEtherWallet، یک کیف پول تحت‌وب نیست و هیچ‌گاه کلید خصوصی شما را روی سرورهای خود ذخیره نمی‌کند. این نرم‌افزار که نسخه موبایل هم دارد در واقع این امکان را می‌دهد که کیف پول خود را ایجاد و در هرجایی که تمایل دارید از آن استفاده کنید.

بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند تلفن‌های همراه در برندها و مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. در بیشتر کیف پول‌های سخت‌افزاری، با داشتن یک کیف پول می‌توانید بیش از ۸۰٪ ارزهای دیجیتال بازار را ذخیره کنید.

بهترین‌هایشان کدام‌ها هستند؟ در اینجا چهار کیف پول سخت‌افزاری محبوب را معرفی می‌کنیم که در صدر پرفروش‌ها هستند:

  • کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger): این شرکت دو مدل اصلی دارد: لجر نانو اس (Nano S) و لجر نانو ایکس (Nano X)؛ دومی که امکانات بیشتری هم دارد جدیدتر است و به‌طبع گران‌تر. هر دو از بیش از ۱,۸۰۰ ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کنند و می‌شود گفت با داشتن یک کیف پول می‌توانید همه ارزهای دیجیتال معتبر را ذخیره کنید. قیمت مدل اس در ایران حدود ۲میلیون تومان و قیمت مدل ایکس حدود ۱۰ میلیون تومان است. مقایسه کامل: نقد و بررسی کیف پول‌های سخت‌افزاری
  • کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor): شرکت ساتوشی‌لبز در سال ۲۰۱۴، یکی از اولین کیف پول‌های سخت‌افزاری را روانه بازار کرد تا برای چندین سال، صدرنشین بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری باشد. این مدل که به‌نام ترزور وان (Trezor One) شناخته می‌شود، از کاردانو، ریپل، مونرو و ترزور پشتیبانی نمی‌کند و در حال حاضر تا حدی از سایر رقبای جدیدتر خود جا مانده است. ۴ سال بعد ترزور تی (Trezor Model T) با امکانات و پشتیبانی از تمام ارزهای دیجیتال معتبر عرضه شد. ترزور تی اکنون رقیب جدی کیف پول‌های لجر است. مدل وان سخت پیدا می‌شود؛ اما حدود ۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت دارد. قیمت مدل تی حدود ۶میلیون تومان است.
  • کیف پول‌ سخت‌افزاری کول والت (CoolWallet): کول والت (CoolWallet) اگر زیباترین نباشد، قطعاً یکی از زیباترین و خوش‌دست‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری است. این کیف پول دو مدل S و Pro دارد که اولی از ارزهای دیجیتال کمتری پشتیبانی می‌کند. مدل S در ایران با قیمت حدود ۲میلیون تومان و مدل Pro با قیمت حدود ۵.۵میلیون تومان به فروش می‌رسد. فهرست ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده را از اینجا ببینید.
  • کیف پول‌ سخت‌افزاری سیف پل (SafePal): سیف پل که با سرمایه‌گذارهای شناخته‌شده‌ای مثل بایننس، تراست والت و بنیاد لایت کوین همکاری می‌کند، سال ۲۰۱۹ محصول سخت‌افزاری‌اش را به بازار فرستاد. تقریباً از تمام ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و صفحه‌نمایش رنگی آن به جذابیتش می‌افزاید. همچنین دوربینی درون‌ساخته برای اسکن کُدهای QR دارد که کار انجام تراکنش را آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کند. قیمت کیف پول سخت‌افزاری سیف پل با مدل S۱ در ایران حدود ۳میلیون تومان است.

بهترین کیف پول‌ها برای فعالیت در دیفای و NFT

اگر بخواهید وام غیرمتمرکز دریافت کنید، از صرافی غیرمتمرکز استفاده کنید، NFT بخرید و بفروشید و در کل در حوزه دیفای و NFT فعالیت کنید، به‌جز تراست والت و کیف پول‌های سخت‌افزاری که گزینه‌های مناسبی برای شروع هستند، بهترین کیف پول‌های اختصاصی برای این فعالیت‌ها عبارت‌اند از:

  • متامسک: با داشتن متامسک می‌توانید در بیشتر پلتفرم‌های دیفای و NFT بدون هیچ مشکلی فعالیت کنید. به‌طور همزمان از شبکه‌های اتریوم، بایننس اسمارت چین، اولنچ، فانتوم، پالیگان،‌ RSK و … پشتیبانی می‌کند و از این نظر مانند چاقوی سوئیسی است.
  • فانتوم (Phantom): همان متامسک را در نظر بگیرید؛ اما برای اکوسیستم سولانا. اگر برنامه‌های غیرمتمرکز مدنظر شما روی شبکه سولانا اجرا شده است، بهترین گزینه موجود فانتوم است که به‌صورت افزونه روی مرورگرهای گوگل کروم و فایرفاکس نصب می‌شود.
  • مث‌ والت (Math Wallet): یک کیف پول تمام‌عیار است که علاوه بر افزونه مرورگر، نسخه موبایل هم دارد. از ۲۰ شبکه بلاک چینی ازجمله اتریوم، بایننس، سولانا و پولکادات پشتیبانی می‌کند و برای افرادی که نمی‌خواهند از کامپیوتر شخصی برای اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند، یک گزینه ایدئال است.

جمع‌بندی

با خواندن این مقاله، احتمالاً در مجموع می‌دانید که کیف پول‌ دیجیتالی چطور کار می‌کند و طبق چه فاکتورهای مهمی دسته‌بندی می‌شود. همچنین، علاوه بر آشناشدن با چند کیف پول برتر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، چک‌لیستی از ویژگی‌هایی در اختیار دارید که باید موقع انتخاب کیف پول در نظر بگیرید.

همان طور که می‌بینید، کیف پول‌های دیجیتالی با خصوصیات متنوع زیادی در بازار موجود هستند. اما، در نهایت معیار انتخاب کیف پول ارز دیجیتال، فقط خودتان و اهدافی است که از ورود به دنیای ارزهای دیجیتال در سر دارید. موضوع ارزیابی گزینه‌های موجود کیف پول کم‌اهمیت‌تر از دلیل ورود شما به دنیای کریپتو نیست.

آنچه در استفاده از هر کیف پولی باید به یاد داشته باشید، ایمنی کیف پول است. هرگز فراموش نکنید که کلیدهای خصوصی (یا بک‌آپ چندکلمه‌ای) تنها راه دسترسی شما به دارایی‌هایتان و بازیابی کیف پولتان است. ازدست‌رفتن کلید خصوصی به‌معنای ازدست‌رفتن دارایی‌هایتان است.

با شناخت کامل از نیازهای خود و قابلیت‌های کیف پول در کنار رعایت تمام نکات ایمنی می‌توانید تجربه لذت‌بخشی از فعالیت در دنیای کریپتو داشته باشید.


اگر قصد دارید در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید یا تراکنش بیت کوین انجام دهید، در ابتدای کار نیاز به کیف پول یا والت (Wallet) دارید. بیت کوین با استفاده از ابزار کیف پول کنترل دارایی‌ها را به خود افراد می‌سپارد و به همین دلیل، پیداکردن یک کیف پول امن و مطمئن برای ذخیره بیت کوین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خبر خوب این است که بیت کوین اولین و برترین ارز دیجیتال بازار است و بیش از هر ارز دیجیتال دیگری برای آن کیف پول وجود دارد، بنابراین کار شما برای انتخاب یک کیف پول امن چندان دشوار نخواهد بود. خبر خوب بعدی این است که نرم‌افزارهای کیف پول بیت کوین کاملاً رایگان هستند و به‌راحتی می‌توانید آنها را روی گوشی یا کامپیوتر خود نصب کنید. کیف پول‌ نرم‌افزاری امن و معتبر برای بیت کوین کم نیست، اما اگر امنیت بیشتری می‌خواهید می‌توانید با پرداخت هزینه کیف پول سخت‌افزاری (فیزیکی) تهیه کنید. در صورتی که در میان انبوهی از کیف پول بیت کوین گم شده‌اید و همچنان نمی‌دانید باید از کدام نام و برند استفاده کنید، با مطالعه ادامه این مقاله با بهترین و معتبرترین کیف پول‌های بیت کوین آشنا خواهید شد.

بهترین کیف پول بیت کوین چیست؟

اینکه چه کیف پولی «بهترین» است، کاملاً به شرایط وابستگی دارد و برای هر شخص نسبت به سطح دانش، امکانات موردنیاز و میزان سرمایه پاسخ این سوال می‌تواند متفاوت باشد.

به‌عنوان مثال، برای افراد تازه‌کار معمولاً کیف پولی مناسب است که کارکردن با آن آسان باشد و از ارزهای دیجیتال معتددی پشتیبانی کند، اما برای فردی که حرفه‌ای است و به امکانات بیشتری برای مدیریت بیت کوین نیاز دارد، رابط کاربری یا پشتیبانی از ارزهای دیجیتال دیگر خیلی اهمیت ندارد.

همچنین، امکانات (دسترسی به اینترنت، کامپیوتر یا تلفن همراه) در بحث مناسب‌بودن یک کیف پول تأثیرگذار است. کیف پول‌های بیت کوین انواع مختلفی دارند و در سیستم‌عامل‌های مختلف اجرا می‌شوند، بنابراین هر کس نسبت به شرایط و امکانات خود یکی از انواع کیف پول‌های بیت کوین را انتخاب می‌کند. به‌عنوان مثال، فردی که کامپیوتر شخصی ندارد، از کیف پول‌های موبایل استفاده می‌کند و یا فردی که تلفن همراه هوشمند ندارد، از کیف پول‌هایی به جز موبایل بهره می‌برد.

طبق یک قاعده کلی، بهترین کیف پول بیت کوین، کیف پولی است که کار با آن برای کاربر آسان‌تر از بقیه باشد و بتواند به‌خوبی امنیت بیت کوین‌ها را برقرار کند. به‌دلیل ذات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال که هر کس تنها خود مسئول دارایی‌هایش است، اصلی‌ترین معیار در انتخاب یک کیف پول باید اعتبار و امنیت آن باشد و سپس به معیارهای دیگری مانند امکانات و ویژگی‌های ظاهری توجه شود.

بهترین کیف پول‌های بیت کوین در سال ۲۰۲۱

اگرچه بیش از صد کیف پول با نام‌های مختلف برای بیت کوین وجود دارد، در اینجا ۱۰ موردی را معرفی می‌کنیم که از نظر تیم محتوای وب‌سایت ارزدیجیتال در سال ۲۰۲۱ بهترین گزینه‌ها برای ذخیره بیت کوین هستند.

کیف پول‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، کلیدهای خصوصی (دارایی‌ها) را روی دستگاه یا محیط فیزیکی ذخیره می‌کنند و به‌جز خود کاربر، افراد دیگر هیچ‌گونه دسترسی به دارایی‌ها ندارند. به همین دلیل، خطر تحریم یا بلوکه‌شدن وجوه در این کیف پول‌ها وجود ندارد. در تهیه این فهرست معیارهایی همچون امنیت، تعداد نصب، ویژگی‌های متنوع و بازخورد کاربران لحاظ شده است.

فراموش نکنید کیف پول‌های روی صرافی‌ها، دارایی‌ها را به‌صورت امانی (Custody) نگهداری می‌کنند و کنترل دارایی‌ها به‌معنای واقعی در دست خود کاربران نیست. در میان فعالان این حوزه، فضای ذخیره‌سازی امانی، کیف پول محسوب نمی‌شود و در این مقاله هم منظور ما از کیف پول‌ آنهایی هستند که کنترل کامل دارایی‌ها را به دست خود کاربر می‌سپارند. همچنین برای کاربران ایرانی، ذخیره ارزهای دیجیتال روی صرافی‌ها می‌تواند خطر تحریم و بلوکه‌شدن سرمایه را به همراه داشته باشد.

کیف پول‌های زیر در حال حاضر بهترین گزینه‌های موجود برای ذخیره بیت کوین هستند:

  • کیف پول نرم‌افزاری Trust Wallet (موبایل)
  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger
  • کیف پول سخت‌افزاری Trezor
  • کیف پول نرم‌افزاری Mycelium (موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری BlueWallet (موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Electrum (دسکتاپ و موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Exodus (دسکتاپ و موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Bitcoin Wallet (موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Blockchain.com (تحت وب)
  • کیف پول‌ کاغذی بیت کوین با وب‌سایت Bitaddress.org (ذخیره‌سازی سرد)

۱. کیف پول تراست والت (Trust Wallet)

کیف پول موبایل تراست بدون اغراق یکی از بهترین کیف پول‌های بیت کوین (به‌خصوص برای کاربران تازه‌کار) است. این کیف پولِ کاملاً رایگان که روی اندروید و iOS عرضه شده است، متعلق به بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، یعنی صرافی بایننس است. با این حال، این نرم‌افزار کلیدهای خصوصی را روی دستگاه کاربر ذخیره می‌کند و به این ترتیب نه بایننس و نه هیچ فرد دیگری به‌جز خود مالک به دارایی‌ها دسترسی نخواهند داشت.

تراست والت که به‌جز بیت کوین از هزاران کوین و توکن دیگر پشتیبانی می‌کند، با بیش از ۱ میلیون نصب و امتیاز ۴.۵ در گوگل پلی، لقب محبوب‌ترین کیف پول ارزهای دیجیتال را از آن خود کرده است.

این کیف پول از تمام قابلیت‌های امنیتی مهم برای یک کیف پول مانند گذرواژه، پین، بک‌آپ، قفل اثرانگشت، قفل چهره (در صورت پشتیبانی گوشی) پشتیبانی می‌کند.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • رابط کاربری آسان
  • پشتیبانی از هزاران کوین و توکن

نقاط ضعف:

  • فقط برای موبایل در دسترس است.

دانلود Trust Wallet


۲. کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger)

یکی از امن‌ترین گزینه‌ها برای ذخیره بیت کوین، کیف پول سخت‌افزاری است و شرکت فرانسوی لجر (Ledger)، در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده این نوع کیف پول است.

کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر، کلیدهای خصوصی را به‌صورت کاملاً امن و آفلاین نگهداری می‌کنند و اگر قبل از خرید، جعبه آن باز نشده باشد، باید خیالتان راحت باشد که هک‌کردن آنها تقریباً غیرممکن است.

مدل لجر نانو اس (Ledger Nano S) مشهورترین محصول این شرکت است که سال‌هاست از نظر امنیت امتحان خود را پس داده است. این کیف پول با قیمت حدود ۶۰ دلار یکی از اقتصادی‌ترین گزینه‌ها در میان تمام کیف پول‌های سخت‌افزاری است و از فروشگاه‌های معتبر ایرانی هم می‌توان آن را تهیه کرد.

لجر مدل دیگری تحت‌عنوان نانو ایکس (Nano X) دارد که از امکانات بیشتری مانند صفحه‌نمایش بهتر، بلوتوث و باتری برخوردار است. شایان ذکر است هر دو کیف پول از نظر امنیت تقریباً یکی هستند. قیمت مدل ایکس دو برابر بیشتر یعنی حدود ۱۲۰ دلار است.

کیف پول‌های لجر تقریباً از تمام ارزهای دیجیتال معتبر به‌علاوه هزاران توکن (توکن‌های مبتنی بر اتریوم، ایاس، نم و …) پشتیبانی می‌کنند. از این رو، یک کیف پول برای نگهداری اغلب ارزهای دیجیتال کافی است. برای مشاهده ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده در هر مدل لجر، به این لینک مراجعه کنید.

نقاط قوت:

  • دارای گواهینامه CSPN (گواهینامه سطح اول امنیت) از ANSSI
  • امنیت بسیار بالا
  • پشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال (بیش از هر کیف پول‌های سخت‌افزاری دیگر)
  • تیم توسعه‌دهنده و پشتیبانی بسیار قوی

نقاط ضعف:

  • برای استفاده‌های روزمره مناسب نیست.

۳. کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

شرکت ترزور که دفتر مرکزی آن در کشور چک قرار دارد، اولین سازنده کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین برای عموم است. این شرکت هم مانند لجر، کیف پول‌های سخت‌افزاری بسیار امنی می‌سازد، اما فروش و مقبولیت کمتری نسبت به لجر دارد.

مشهورترین محصول این شرکت، کیف پول ترزور وان (Trezor One) است که البته در حال حاضر محصول جدیدتری به نام ترزور مدل تی (Trezor Model T) عرضه شده است. این دو محصول از نظر امنیت تفاوت چندانی با هم ندارند، اما مدل تی از امکانات جانبی بیشتری برخوردار است. همچنین مدل وان از ریپل و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی نمی‌کند، اما مدل تی این ارزها را هم پوشش می‌دهد. قیمت مدل وان ترزور حدود ۵۹ دلار و قیمت مدل تی حدود ۱۹۲ دلار است.

کیف پول سخت‌افزاری ترزور مثل لجر کلیدهای خصوصی را به‌صورت کاملاً امن و آفلاین نگهداری می‌کند و در صورت رعایت برخی جوانب از سمت کاربر،‌ هک‌کردن آن تقریباً غیرممکن است. برای مشاهده ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده در مدل‌های مختلف ترزور به این لینک مراجعه کنید.

نقاط قوت:

  • امنیت بسیار بالا
  • پشتیبانی از بیش از هزار ارز دیجیتال و توکن (مدل وان از ریپل و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی نمی‌کند.)
  • قابلیت همگام‌سازی با تعداد زیادی از نرم‌افزارهای کیف پول
  • اندازه و وزن مناسب

نقاط ضعف:

  • برای استفاده‌های روزمره مناسب نیست.
  • بدنه ضعیف در مدل وان

۴. کیف پول مای‌سلیوم (Mycelium)

کیف پول مای‌سلیوم یکی از بهترین کیف پول‌های موبایل برای ذخیره‌سازی بیت کوین است. این نرم‌افزار را می‌توانید روی تلفن همراه هوشمند خود در دو سیستم‌عامل اندروید و iOS نصب کنید.

اگرچه ویژگی‌های ظاهری مای‌سلیوم به زیبایی و راحتی کیف پول‌های جدیدتر نیست، اما می‌توانیم بدون اغراق آن را یکی از امن‌ترین کیف پول‌های بیت کوین بدانیم. این نرم‌افزار به‌تازگی اتریوم و توکن‌های مبتنی بر اتریوم را هم به فهرست ارزهای خود اضافه کرده است.

از مای‌سلیوم می‌توان برای اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری هم استفاده کرد و همچنین برای خرج‌کردن و انتقال مبالغ داخل کیف پول‌های کاغذی یکی از ابزارهای رایج این کار مای‌سلیوم است.

در این کیف پول، کاربر بر کلیدهای خصوصی و دارایی خود کنترل کامل دارد و انواع گزینه‌های امنیتی از جمله PIN در آن تعبیه شده است.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • قابلیت‌های جانبی زیاد
  • امکان اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری
  • امکان خرج‌کردن کیف پول کاغذی

نقاط ضعف:

  • فقط نسخه موبایل دارد.
  • رابط کاربری ضعیف

دانلود MyCelium


۵. کیف پول بلووالت (BlueWallet)

رشد سریع کیف پول موبایل بلووالت در سال ۲۰۲۰ باعث شد که این نرم‌افزار به فهرست ما راه پیدا کند.

بلووالت یک نرم‌افزار موبایلی برای دو سیستم‌عامل اندروید و iOS است که فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. اگرچه پشتیبانی از تنها یک ارز ممکن است یک نقطه ضعف تلقی شود، بلووالت امکاناتی برای مدیریت بیت کوین دارد که در کیف پول‌های چندارزی شاهدش نیستیم. از مهم‌ترین ویژگی این کیف پول می‌توان به پشتیبانی از شبکه لایتنینگ اشاره کرد.

این کیف پول کاملاً متن‌باز است و کنترل کلیدهای خصوصی را به خود کاربر می‌دهد.

برخلاف اغلب کیف پول‌های حرفه‌ای که رابط کاربری مناسبی ندارند، استفاده از بلووالت برای کاربران تازه‌کار هم آسان است. بنابراین اگر به‌دنبال یک کیف پول بیت کوین حرفه‌ای با رابط کاربری نه‌چندان دشوار هستید، بلووالت می‌تواند انتخاب شما باشد.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • امکانات حرفه‌ای برای مدیریت بیت کوین
  • رابط کاربری آسان
  • متن‌باز است.

نقاط ضعف:

  • فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند.
  • فقط نسخه موبایل دارد.

دانلود BlueWallet


۶. کیف پول الکتروم (Electrum)

اگر تازه‌کار نباشید و کمی دانش فنی درباره بیت کوین داشته باشید، الکتروم می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. کیف پول الکتروم یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است و یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در میان بیت‌کوینرها (عاشقان بیت کوین) به شمار می‌آید. این کیف پول که کاملاً متن‌باز است، در سال ۲۰۱۱ توسعه داده شد و به‌صورت مداوم توسط جامعه توسعه‌دهندگان آن به‌روز می‌شود.

الکتروم هم برای دسکتاپ و هم برای اندروید عرضه شده است، اما فقط نسخه دسکتاپ آن است که از امکانات ویژه و خاص برخوردار است.

دوباره تأکید می‌کنیم اگر تازه‌کار هستید، استفاده از کیف پول الکتروم توصیه نمی‌شود، چون از نظر رابط کاربری مناسب کاربران مبتدی نیست.

در الکتروم اختیارعمل زیادی در اختیار کاربر قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به امضای تراکنش، تراکنش آفلاین و کارمزد دلخواه اشاره کرد. با وجود اینکه این کیف پول مانند یک فول‌نود بیت کوین امکانات دارد، حجم بسیار کمی را از کامپیوتر اشغال می‌کند و برای استفاده از آن نیاز به دانلود کل بلاک چین بیت کوین نیست. در این کیف پول همچنین دسترسی کامل به کلید خصوصی امکان‌پذیر است.

نسخه دسکتاپ الکتروم برای سیستم‌‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک توسعه داده شده است.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • متن‌باز است.
  • امکانات فراوان برای مدیریت سرمایه و تراکنش

نقاط ضعف:

  • برای کاربران تازه‌کار مناسب نیست.

دانلود Electrum


۷. کیف پول اکسودوس (Exodus)

امنیت در کنار رابط کاربری جذاب؛ این تعریفی از اکسودوس در چند عبارت بود.

اکسودوس یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های موجود برای ارزهای دیجیتال است و از سال ۲۰۱۵ تاکنون به کاربران ارزهای دیجیتال خدمت‌رسانی می‌کند. این کیف پول در ابتدا فقط برای کامپیوترهای شخصی در دسترس بود، اما اکنون در دو سیستم‌عامل محبوب موبایل، یعنی اندروید و iOS هم قابل‌نصب است. علاوه ‌بر پشتیبانی از بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال و توکن، رابط کاربری زیبای اکسودوس در نوع خود بی‌نظیر است.

اکسودوس در اپ ویندوزی خود دسترسی کاربران با آی‌پی ایران را مسدود کرده است و برای استفاده از آن باید آی‌پی را تغییر داد. با این حال، این کیف پول کلیدهای خصوصی را مستقیم روی دستگاه ذخیره می‌کند، بنابراین و با وجود نگرانی کاربران، اکسودوس به دارایی‌ها دسترسی ندارد و نمی‌تواند آن‌ها را بلوکه کند.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • رابط کاربری آسان و زیبا
  • پشتیبانی از صدها کوین و توکن
  • قابل‌نصب روی موبایل و دسکتاپ

نقاط ضعف:

  • متن‌باز نیست.
  • آی‌پی ایران را مسدود کرده است.

دانلود Exodus


۸. کیف پول بیت کوین والت (Bitcoin Wallet)

کیف پول «Bitcoin Wallet» یکی از اولین کیف پول‌های بیت کوین برای موبایل است که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. این کیف پول پیچیدگی‌های بعضی کیف پول‌های دیگر مثل مای‌سلیوم را ندارد و رابط کاربری آن بسیار ساده طراحی شده است. با این حال، در حال حاضر فقط برای سیستم‌عامل اندروید در دسترس است.

همان‌ طور که از نام این کیف پول پیداست، بیت کوین والت فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. این کیف پول ویژگی‌های امنیتی چندان زیادی ندارد، اما متن‌باز بودن آن، پشتیبانی از انواع آدرس بیت کوین (سگویت و لگسی) و همچنین امکان ثبت پین، باعث می‌شود تا در فهرست بهترین کیف پول‌های بیت کوین قرار داشته باشد.

گرفتن نسخه پشتیبان از این کیف پول به سادگی انجام می‌شود، اما بر خلاف اغلب کیف پول‌ها که یک رشته ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای برای پشتیبان ارائه می‌کنند، نحوه بک‌آپ گرفتن در بیت کوین والت کمی متفاوت است و به‌جای کلمات پشتیبانی، به کاربر یک فایل داده می‌شود که در صورت حذف‌شدن کیف پول، کاربر می‌تواند با آن فایل دارایی‌های خود را بازیابی کند.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • رابط کاربری آسان
  • متن‌باز است.

نقاط ضعف:

  • فقط برای اندروید عرضه شده است.
  • از بک‌آپ ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای (BIP39) پشتیبانی نمی‌کند.

دانلود Bitcoin Wallet


۹. کیف پول بلاک چین (Blockchain.com)

کیف پول بلاک چین داتکام (Blockchain.com) یکی از مطرح‌ترین و قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است که به‌جز بیت کوین، از چند ارز دیجیتال دیگر از جمله اتریوم، تتر، بیت کوین کش و استلار پشتیبانی می‌کند.

اگرچه این کیف پول تحت‌وب است و کلیدهای خصوصی را روی سرورهای اینترنتی ذخیره می‌کند، شرکت توسعه‌دهنده اثبات کرده است که با توجه به رمز‌گذاری‌ کلیدهای خصوصی و گذرواژه‌ها، به دارایی‌ها دسترسی ندارد.

اگر بخواهیم نقاط ضعیف این کیف پول را بگوییم، باید به یادآوری ضعیف به کاربر برای گرفتن بک‌آپ اشاره کنیم. در این کیف پول اگر کاربران گذرواژه خود را فراموش کنند و همچنین از کیف پول خود بک‌آپ نگرفته باشند، دیگر هرگز نمی‌توانند به دارایی خود دسترسی پیدا کنند.

بلااک چین داتکام دارای یک نرم‌افزار موبایل است که امکان استفاده راحت‌تر را برای کاربران فراهم می‌کند.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • دسترسی آسان از همه دستگاه‌ها فقط با یک مرورگر
  • اپ موبایل

نقاط ضعف:

  • کلیدهای خصوصی روی اینترنت نگهداری می‌شوند.
  • یادآوری ضعیف در تهیه نسخه پشتیبان

ورود به سایت بلاک چین


۱۰. کیف پول کاغذی بیت کوین (Bitaddress.org)

کیف پول کاغذی بیت کوین همان کلید خصوصی است که روی کاغذ چاپ شده است. این روش یکی از بهترین راهکارها برای نگهداری طولانی مدت بیت کوین است، به‌شرطی که بتوانید از کلید خصوصی (و کاغذ) به‌خوبی مراقبت کنید. با این روش، کلید خصوصی شما به‌معنای واقعی در دستان خودتان خواهد بود. 

برای ساخت کیف پول کاغذیِ هر ارز دیجیتال هم می‌توانید خودتان کلید خصوصی یا کلمات بازیابی را روی کاغذ چاپ کنید و هم وب‌سایت‌هایی وجود دارند که این کار را برای شما آسان می‌کنند. توجه داشته باشید که اگر از یک وب‌سایت برای ساخت کیف پول کاغذی استفاده می‌کنید، حتماً از اعتبار آنها مطمئن شوید تا از نبود خطر دسترسی به دارایی‌ها توسط گردانندگان سایت مطمئن شوید.

جهت اطمینان بیشتر، پس از بارگذاری کامل صفحه ساخت کیف پول، اتصال خود را از اینترنت قطع کنید، چون نرم‌افزار ساخت کیف پول کاغذی پس از بارگذاری کامل صفحه، نیاز به اینترنت ندارد. برای چاپ کیف پول کاغذی هم حتماً از پرینتر شخصی استفاده کنید تا کلید خصوصی شما به دست فرد دیگری نیفتد.

برای ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین می‌توانید به وب‌سایت Bitaddress.org مراجعه کنید. این وب‌سایت متن‌باز است و برای ساخت کیف پول کاغذی نیاز به اینترنت ندارد.

هر کیف پول کاغذی یک کلید خصوصی و یک آدرس دارد. توجه داشته باشید که داشتن کلید خصوصی به منزله داشتن تمام دارایی‌ها است و به هیچ عنوان نباید آن را به کسی بدهید.

برای دریافت بیت کوین فقط کافی است که آدرس را به فرستنده بدهید و برای خرج‌کردن مبالغ موجود در کیف پول هم لازم است که کلید خصوصی خود را در یکی از نرم‌افزارهای معتبر کیف پول بیت کوین مثل الکتروم وارد (Import) کنید و یا با استفاده از نرم‌افزارهای موبایل مثل مای‌سلیوم، کد QR آن را اسکن کنید.

نقاط قوت:

  • امنیت و حریم خصوصی کامل
  • مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت

نقاط ضعف:

  • خطر مفقودشدن، سرقت یا خرابی کاغذ در گذر زمان
  • برای استفاده روزمره مناسب نیست.

ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین

سوالات متداول در مورد کیف پول‌های بیت کوین

اگر کیف پول بیت کوین من پاک شود چه می‌شود؟

پس از نصب کیف پول حتماً از آن نسخه پشتیبان (بک‌آپ) بگیرید تا در صورت پاک‌شدن کیف پول، خرابی دستگاه یا هر مشکل دیگری بتوانید مبالغ آن را بازیابی کنید. در صورت نداشتن بک‌آپ دارایی شما برای همیشه از بین می‌رود.

آیا ساخت کیف پول بیت کوین هزینه دارد؟

تقریباً تمام کیف پول‌های نرم‌افزاری بیت کوین رایگان هستند و شما به‌راحتی می‌توانید آنها را از سایت‌های معتبر دانلود کنید و نیاز به پرداخت هیچ‌گونه وجه اضافی نیست، اما برای خرید کیف پول سخت‌افزاری بیت کوین که فیزیکی است، باید هزینه پرداخت کنید.

چگونه در کیف پولم بیت کوین دریافت کنم؟

هر کیف پول بیت کوین دارای یک آدرس است که می‌توانید آن را مثل شماره حساب در نظر بگیرید. کافی است آدرس بیت کوین خود را به فرستنده بدهید تا برای شما بیت کوین ارسال کند. آدرس کیف پول را می‌توان از بخش «دریافت» (Receive) مشاهده کرد.

چگونه در کیف پولم بیت کوین ارسال کنیم؟

برای ارسال بیت کوین فقط کافی است از داخل کیف پول به قسمت «ارسال» (Send) بروید و آدرس گیرنده و مبلغ را در این قسمت وارد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید