سبک زندگی

درصورت درخواست طلاق از طرف مرد آیا مهریه تقسیط میشود؟

معایب طلاق به درخواست مرد: در حقوق خانواده‌ی ایران، مرد رئیس خانواده محسوب شده است. به همین دلیل در نظام خانواده اختیارات زیادی به مردان داده شده است. یکی از این اختیارات حق طلاق است.

با یک بررسی اجمالی متوجه می شویم اغلب تقاضای طلاق، از سوی زنان مطرح می شود. این سوال ایجاد می شود که چرا مردان با وجود آن که به صورت قانونی حق طلاق دارند، کمتر به سراغ آن می روند؟ چرا با وجود آنکه موارد طلاق به درخواست زن محدود و بعضا از نظر اثباتی با دشواری رو به رو می شود، زنان بیشتر تقاضای طلاق را مطرح می کنند؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید، مطرح کردن تقاضای طلاق از سوی مردان برای آنها معایبی دارد. به همین دلیل است که آنها کمتر به سراغ دادخواست طلاق می روند. وگرنه چه کسی دوست دارد در زندگی که مطلوب او نیست بماند؟

در این مطلب به معایب طلاق به درخواست مرد می پردازیم.  با گروه وکلای آسا همراه باشید.

طلاق چیست؟

طلاق در لغت به معنای گشودن گره و رها کردن است. در اصطلاح طلاق عبارت است از انحلال ازدواج دائم با شرایط و تشریفات خاص از جانب مرد.

همان طور که مشخص است طلاق یکی از اختیارات مرد در نظام خانواده است. مرد می تواند بدون رضایت زن، او را طلاق دهد. نکته ی بعدی اینکه طلاق فقط در ازدواج دائم وجود دارد. پس زن و شوهری که ازدواج موقت کرده اند، نمی توانند با طلاق ازدواج خود را منحل کنند.

انواع طلاق:

طلاق رجعی: طلاق رجعی، طلاقی است که با ارده ی مرد واقع می شود و مرد در دوران عده می تواند به زن و زندگی مشترک با او رجوع کند. عده به مدت زمانی پس از انحلال ازدواج گفته می شود که در خلال آن زن نمی تواند مجددا ازدواج کند. اگر ازدواج با طلاق منحل شود، مدت عده سه ماه خواهد بود.

در طلاق رجعی، مرد همان طور که یک طرفه همسر خود را طلاق داده، یک طرفه هم می تواند به زندگی رجوع کند. البته فقط در دوران عده چنین اختیاری دارد.

طلاق بائن: طلاقی است که مرد در دوران عده نمی تواند به همسر و زندگی مشترک رجوع کند. طلاق در موارد زیر بائن است:

  • طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود.
  • طلاق زن یائسه.
  • سومین طلاقی که پس از سه وصلت متوالی به عمل می آید. همان سه طلاقه که در عرف گفته می شود.
  • طلاق خلع و مبارات تا زمانی که زن به عوض رجوع نکرده باشد.

طلاق خُلع: آن است که زن به خاطر کراهتی که از شوهرش دارد، مالی به شوهر می دهد تا او را طلاق دهد. مالی که زن به شوهر برای طلاق می دهد، عوض نام دارد. این عوض می تواند به اندازه ی مهریه زن، بیشتر یا کمتر از آن باشد. طلاق خلع نوعی طلاق بائن است و با توافق زن و شوهر انجام می شود.

طلاق مبارات: طلاقی است که طرفین از هم کراهت دارند. هیچ یک حاضر به ادامه ی زندگی مشترک نیست. در این صورت هم زن می تواند با دادان مالی، شوهر را راضی به طلاق کند. اما عوض نمی تواند از مهریه زن بیشتر باشد. زیرا نارضایتی از جانب دو طرف است. طلاق مبارات از نوع طلاق بائن و توافقی است.

معایب طلاق به درخواست مرد:

طلاقی که به درخواست مرد واقع می شود، طلاق رجعی است. مرد برای طلاق دادن همسرش، نیاز به ارائه ی دلیل ندارد.  ماده ی 1133 قانون مدنی بیان می نماید که مرد با رعایت شرایط قانونی و با مراجعه به دادگاه می تواند تقاضای طلاق همسرش را بنماید. در واقع قانونگذار با وضع مقرراتی این اختیار مردان را محدود کرده، تا جلوی سوء استفاده را بگیرد.

هر گاه مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد، چه معایبی برای او دارد؟ مرد موظف است کلیه حق و حقوق مالی او را بپردازد. به همین دلیل است که مردان کمتر به سراغ تقدیم دادخواست طلاق می روند. حال این حقوق مالی و در واقع معایب طلاق برای مردان چیست؟

 مهریه زن:

اگر مرد متقاضی طلاق باشد، باید تمام مهریه همسر خود را به صورت یک جا بپردازد. این موضوع به خصوص در مورد مهریه های سنگین مانعی بزرگ بر سر راه مردان است. حتی برخی از مردان تصور می کنند که اگر همسر خود را فاسد و بی اخلاق جلوه دهند، این تکلیف قانونی از عهده ی آنها ساقط می شود! در حالی که هیچ راهی برای عدم پرداخت مهریه زن وجود ندارد. فقط مرد می تواند با اثبات اعسار خود (عدم توانایی مالی) ، مهریه را تقسیط کند. در واقع مرد یا باید مهریه را تمام و کمال بپردازد یا ترتیبی برای پرداخت آن بدهد.

شرط تنصیف اموال:

معمولا دختران و پسران به هنگام امضاء عقدنامه، به خاطر شور و شوق خود، توجهی به آنچه در سند ازدواج  امضاء می کنند ندارند. غافل از اینکه همین بندها بار حقوقی داشته و برای آنها حق و تکلیف ایجاد می کند. یکی از بندهای عقدنامه که معمولا بدون توجه به معنا امضاء می شود، شرط تنصیف دارایی است. به موجب این شرط هر گاه طلاق به درخواست مرد باشد و ناشی از سوء اخلاق و رفتار زن و تخلف او از وظایف همسری نباشد، مرد باید تا نصف اموالی را که در دوران زندگی مشترک با زن به دست آورده، به صورت بلاعوض به نام زن انتقال دهد.

اجرت المثل ایام زوجیت:

در قانون انجام کارهای خانه بر عهده ی زن نیست. به همین دلیل زن با شرایطی می تواند اجرت المثل کارهایی را که در منزل شوهر انجام داده مطالبه کند. هر گاه طلاق به درخواست مرد باشد، او نیز با وجود شرایط باید اجرت المثل را بپردازدو این شرایط عبارتند از:

  • زوجه کارهایی را انجام داده که شرعا به عهده ی او نبوده است.
  • در عرف به انجام آن کار مزد یا اجرت المثل تعلق گیرد.
  • کارها به درخواست شوهر انجام شده باشد.
  • زن قصد مجانی انجام دادن این کارها را نداشته باشد.

در صورت اثبات وجود این شرایط بای دادگاه، اجرت المثل کارهای انجام شده توسط زن محاسبه شده و به او پرداخت می شود. 

نفقه ی زن:

رئیس خانواده بودن برای مرد تکالیفی را به همراه می آورد. یکی از این تکالیف تامین معاش زن است. مرد وظیفه دارد کلیه نیازهای متعارف و متناسب با شان زن را برآورده نماید. حتی کرد توان مالی نداشته باشد. در پرداخت نفقه وضعیت زن ملاک قرار می گیرد نه فقر و غنای مرد. چند نکته ی مهم اینکه:

  • در دورانی که مرد برای طلاق اقدام می کند و ممکن است ماه ها به طول انجامد، همچنان به زن نفقه تعلق می گیرد.
  • طلاق به درخواست مرد رجعی محسوب می شود. در طلاق رجعی، بعد از طلاق  و در دوران عده به زن نفقه تعلق می گیرد. پس شوهر حتی پس از طلاق هم به مدت سه ماه عده باید نفقه زن را بپردازد.
  • زن می تواند نفقه ی گذشته ی خود خود را نیز مطالبه نماید.

همه ی این موارد موجب می شود، علی رغم وجود حق و اختیار قانونی برای طلاق از سوی مردان، غالب آنها متقاضی طلاق نباشند.  

 

 سوالات متداول در خصوص طلاق به درخواست مرد.

 

1- درصورت درخواست طلاق از طرف مرد آیا مهریه تقسیط میشود؟

بله اگر مرد بتواند اعسار خود را به دادگاه ثابت کند میتواند درخواست تقسیط مهریه را بدهد.

 

2- طلاق به درخواست مرد چقدر زمان می برد؟

زمان دقیقی برای پرونده های دادگاه نمی توان پیش بینی کرد. ولی اصولا پرونده های خانواده سریع تر از سایر پرونده ها انجام میشود.

پرونده طلاق 3 مرحله بدوی، تجدیدنظر و فرجام خواهی دارد. کل این پروسه حدود یک سال طول می کشد.

 

3- راحت ترین روش طلاق گرفتن چیست؟

هم از نظر اخلاقی هم قانونی، طلاق توافقی راحت ترین مدل طلاق است. طلاق توافقی به مفهموم توافق کامل زن و مرد در خصوص کلیه حقوق مالی زن من جمله مهریه،جهیزیه، نفقه، اجرت المثل و همچنین تعیین تکلیف در خصوص حضانت طفل مشترک، نفقه طفل ، نحوه ملاقات اوست.

 

4- اگر زن حاضر به طلاق نباشد چه باید کرد؟

یکی از عمده کار های وکیل تلاش برای به توافق رساندن زوجین است. اگر طرفیبن نمی توانند به نقطه مشترکی برای توافقات برسند می توانند از یک بزرگتر بخواهند که برایشان میانه داری کند.. وکلا نیز در این زمینه می توانند کمک کنند و خواسته طرفین را به یک دیگر نزدیک کنند. نهایتا اگر زن راضی به طلاق نشود، مرد می تواند یک طرفه درخواست طلاق بدهد.

5- هزینه طلاق به درخواست مرد چقدر است؟

در خصوص وکلا و موسسات مالی این حق الوکاله متفاوت است. گروه وکلای آسا با توجه به شرایط پرونده، بر مبنای توافق با موکل و در اقساط با پیشرفت کار حق الوکاله دریافت میکند.

جهت مشاوره و عقد قرارداد با وکیل خانواده با ما در ارتباط باشید. 222350512

 

 

دیدگاهتان را بنویسید