خواص لیمو عمانی – لیمو عمانی سیاه چگونه درست میشود؟

لیمو عمانی یکی از ادویه های محبوب در خاورمیانه است که تقریبا تمامی اهالی این منطقه با این ادویه آشنایی دارند. اما آیا آشنایی شما نیز فقط در حد اسم این ادویه است یا به خوبی از نحوه استفاده از لیمو عمانی، غذاهایی که با لیمو عمانی خوشمزه می شوند، چگونه لیمو عمانی درست کنیم که تلخ نشود و قیمت لیمو عمانی نیز آگاه هستید؟

خواص لیمو عمانی برای فشار خون | خواص لیمو عمانی برای کبد

لیمو عمانی همان لیمو ترش خشک شده است که به دلیل طعم ترشی که دارد برای استفاده در غذاهای خورشتی بسیار گزینه مناسبی می باشد. در این مقاله به سوالات شما درباره لیمو عمانی پاسخ خواهیم داد.

لیمو عمانی چیست؟

لیموی خشک شده که به آن لیمو عمانی، لیمو عمانی سیاه یا لیمو خشک نیز گفته می شود، همان لیمو ترش تازه است که برای مدتی در آفتاب می ماند و سپس تمامی آب خود را از دست می دهد و سپس به عنوان ادویه در غذاهای خاورمیانه ای استفاده می شود.

همچنین این لیمو به صورت پوست کنده، اسلایس شده یا پودر شده نیز قابل استفاده است.

خواص لیمو عمانی چیست؟

لیمو عمانی یک ادویه قدیمی است که استفاده از آن سالهاست در غذاهای خاورمیانه ای رایج بوده است. لیمو عمانی از رنگ زرد تا مشکی با پوست نازک ولی سخت موجود است، این لیمو دارای گوشت خشک و ترد است.

برای خرید لیمو عمانی تازه روی این لینک کلیک کنید:

https://www.giahine.com/product-tag/Dried-Lime/

هرچه لیمو تیره تر باشد، طعم آن قوی تر است. این ادویه معمولاً به صورت کامل یا به صورت پودر در غذاها استفاده می شود.

لیمو عمانی علاوه بر طعم خوبی که به غذا می بخشد دارای خواص فراوانی نیز می باشد از جمله:

  • منبعی از مواد معدنی است:

لیمو عمانی حاوی اسید فولیک، ویتامین B و اسیدهای آمینه به همراه مواد معدنی فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن است.

  • بدن را سم زدایی می کند:

این ادویه به دلیل اینکه جزئی از مرکبات است و ویتامین سی زیادی دارد، می تواند روده ها را پاکسازی کند و سایر سموم و مواد مضر را از بدن دفع نماید.

  • از بیماری های قلبی جلوگیری می کند:

لیمو عمانی پتاسیم زیادی دارد و همین ماده می تواند باعث تقویت عضلات قلب شود، در نتیجه پمپاژ خون تقویت می یابد و فشار خون و کلسترول نیز کم تر می شود.

  • سرشار از ویتامین D است:

لیمو عمانی به افزایش قدرت جنسی کمک می کند، از پوکی استخوان جلوگیری می کند و استخوان ها و گروه های عضلانی و دندان ها را تقویت می کند.

  • باعث تقویت دستگاه گوارش می شود:

لیمو عمانی اسهال و مشکلات مختلف معده را درمان کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

  • دارای ویتامین C فراوان است:

لیمو عمانی با ذخیره زیاد ویتامین سی می تواند بیماری هایی چون التهاب گلو و سرماخوردگی جلوگیری کند و سپس باعث بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن شود. همچنین از بدن در برابر عفونت های ویروسی محافظت می کند.

  • خاصیت ضد سرطانی دارد:

خواص ضد سرطانی یعنی مواردی که از تغییر DNA جلوگیری کنند. لیمو عمانی نیز از تقسیم انواع مختلفی از سلول های سرطانی جلوگیری می کند و خاصیتی مانند آنتی بیوتیک دارد.

طرز تهیه لیمو عمانی سیاه چگونه است؟

موادی که برای تهیه لیمو عمانی سیاه لازم دارید:

  • لیمو ترش به تعداد لازم
  • یک استکان سرکه
  • نمک
  • آب جوش

لیمو ترشی که برای درست کردن لیمو عمانی استفاده می کنید بهتر است زرد رنگ و با پوست نازک باشد. سپس آنها را به خوبی بشویید تا کاملا تمیز شوند.

حالا مقداری نمک روی لیموها بپاشید، نمک نباید خیلی کم باشد زیرا قرار است تلخی پوست لیمو را بگیرد. همچنین ریختن نمک زیاد باعث شور شدن لیموها می شود.

یک روز به لیموها اجازه دهید تا درنمک بماند و سپس آنها را بشویید.

حالا در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و سرکه را داخل آب بریزید. حالا نوبت به لیموها می رسد. آنها را نیز در قابلمه بریزید، آّ جوش باید به اندازه ای باشد که روی لیموها قرار بگیرد، نه بیشتر و نه کمتر!

لیموترش باید یک دقیقه در آب جوش بماند! قرار نیست ما آنها را در این آب بپزیم. تنها یک شوک آب جوش برای نرم تر شدن پوست آنها کافی است!

لیموها را از آب خارج کنید و با خلال دندان روی هر کدام چند سوراخ ایجاد کنید تا موقع خشک شدن هوا از بین لیمو بگذرد. حالا آنها را زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

(به یاد داشته باشید که بهتر است لیموها را روی یک سبد یا حصیر پهن کنید تا خشک شوند و آب اضافه از آنها خارج شود)

برای خشک شدن لیمو ترش و تبدیل به لیمو عمانی بین 10 الی 14 روز زمان نیاز است.

برای سیاه شدن لیمو عمانی بهتر است آن را بیشتر از یک دقیقه یعنی تا 5 دقیقه در آب جوش قرار دهید و سپس زیر نور آفتاب خشک کنید!

لیمو عمانی سیاه از بقیه لیمو عمانی ها درشت تر است و طعم بیشتری هم دارد.

این لیمو در انواع خورش ها قابل استفاده است و طعم بسیار خوبی به آن می بخشد. البته خوب است بدانید که میزان ویتامین سی لیمو عمانی سیاه نسبت به لیمو عمانی زرد کمتر است.

پر لیمو عمانی چیست؟

معمولا از لیمو عمانی به شکل کامل در خورش ها و غذاهای ایرانی مانند قورمه سبزی و قیمه استفاده می شود. به این صورت که لیمو را با چاقو یا چنگال کمی سوراخ کرده و شسته و داخل غذا می ریزند.

 برخی نیز لیمو را در آب خیس می کنند تا نرم تر و راحت تر سوراخ شود. اما مشکل بزرگ این نوع استفاده وجود دانه لیمو و پوست لیمو است که باعث تلخی غذا می شود.

اگر از پر لیمو عمانی استفاده کنید می توانید هسته های تلخ را جدا کرده و ترشی بیشتری نسبت به خود لیمو عمانی به غذا بدهید.

 لیمو عمانی و چای

یکی از ترکیباتی که مصرف آن جدا از لذت بخش بودن و طعم خوش، دارای خواص زیادی است، دمنوش چای و لیمو عمانی است. شما می توانید این دمنوش را با ترکیبات دیگری مانند گل گاوزبان و گل محمدی نیز آماده و میل کنید.

این دمنوش به کاهش کلسترول، فشار خون و چربی موثر است.

کلام آخر

لیمو عمانی یکی از چاشنی های خاورمیانه ای خوشمزه و ترش است که می تواند طعم لذیذی به غذاهای شما ببخشد. برای استفاده از این لیمو ابتدا لیمو را در آب خیس کنید سپس با چنگال یا چاقو سوراخ های ریزی را روی آن ایجاد کرده و هنگام پخت دو یا سه عدد از لیموها را داخل قابلمه بیندازید و اجازه دهید تا با غذا پخته شود.

سپس قبل از کشیدن غذا، لیموها را از آن خارج کرده و دور بیندازید زیرا تمامی چربی های مضر غذا به لیمو جذب می شود و خوردن آن بسیار ضرر دارد.

برای تهیه لیمو عمانی تازه می توانید از طریق فروشگاه زرین گیاهینه اقدام کنید. در سایت گیاهینه انواع لیمو عمانی زرد، لیمو عمانی سیاه، گرد لیمو، لیمو عمانی پوست کنده، اسلایس شده و … موجود است و می توانید به مقدار مورد نیاز خرید کنید.