اتصالی در سیم کشی خودرو

نحوه عیب یابی و تعمیر سیم کشی خودرو : عیب یابی مشکلات الکتریکی و سیم کشی خودرو می تواند یک کار ناامیدکننده باشد ، اما اگر چند قانون ساده را در ذهن داشته باشید، اینگونه نخواهد بود: هر مدار به منبع تغذیه احتیاج دارد. اکثر دستگاه های الکتریکی برای عملکرد صحیح به حداقل ولتاژ نیاز دارند. و تمام مدارها به پیوستگی نیاز دارند. در نتیجه ، بیشتر مشکلات الکتریکی ناشی از ولتاژ کم (یا عدم ولتاژ) ، مقاومت بیش از حد یا از دست دادن پیوستگی و انسجام است. ما در دوره برق خودرو مجتمع فنی پایتخت مباحثی مانند را بصورت کامل آموزش میدهیم. برای تهیه و خرید بست کمربندی به سایت مراجعه کنید.

آموزش سیم کشی خودرو pdf | تعمیر سیم کشی خودرو

ملاحظات ایمنی در نحوه عیب یابی و تعمیر سیم کشی خودرو

هنگام کار بر روی سیستم های الکتریکی خودرو ، ایمنی همیشه مورد توجه قرار می گیرد. به غیر از ولتاژ بالای سیستم اشتعال ، و باتری و مدارهای ولتاژ بالا در وسایل نقلیه هیبریدی ، هیچ خطر برق گرفتگی وجود ندارد. دوازده ولت برای احساس شدن، کافی نیست. چیزی که خطرناک است، کوتاه شدن مدار گرم و آسیب رساندن به سیم کشی ، PCM یا سایر وسایل الکترونیکی داخلی یا آتش سوزی است.

احتیاط: اگر وسیله نقلیه شما هیبریدی با باتری ولتاژ بالا باشد ، در صورت تماس مستقیم با باتری ولتاژ بالا ، سیم کشی یا سایر اجزای ترکیبی ، ممکن است دچار برق گرفتگی شوید.

احتیاط: هنگام انجام تعمیرات برقی یا تعویض قطعات الکتریکی یا الکترونیکی ، باتری باید همیشه جدا شود تا خطر ایجاد اتصال کوتاه تصادفی از بین برود. قطع اتصال باتری باعث می شود اکثر PCM ها تنظیمات خود را فراموش کنند. این ممکن است باعث مشکلات رانندگی شود یا به یک روش “یادگیری مجدد” ویژه با یک ابزار اسکن نیاز داشته باشد ، بنابراین برای جلوگیری از این نوع دردسرها از یک  “محافظ حافظه ” 9 ولتی استفاده کنید که به مخزن برق خودرو (فندک سیگار) متصل می شود تا ولتاژ باتری را حفظ کند ، یا یک باتری قلیایی 9 ولتی را به منبع تغذیه PCM وصل کنید.

بررسی های مدار الکتریکی در سیم کشی خودرو

تمام مدارهای الکتریکی برای کارکرد اجزای متصل به آن مدار به ولتاژ نیاز دارند. بنابراین اگر ولتاژ وجود نداشته باشد ، عملی انجام نمی شود. پس اولین سفارش کار در هنگام عیب یابی مشکلات الکتریکی ، بررسی وجود ولتاژ در نقطه بار در مدار است.

نقطه بار، عنصری است که مدار باید تغذیه کند ، مانند لامپ ، موتور برف پاک کن ، موتور دمنده ، شیر برقی بدون کار یا هر چیز دیگری. و تمام آنچه شما برای بررسی سریع آن نیاز دارید یک ولت متر یا یک چراغ تست 12 ولتی است که در صورت وجود ولتاژ روشن است. ولتمتر بهترین ابزار برای این منظور است زیرا یک خوانش دقیق را برای شما ایجاد می کند ، اما یک چراغ تست برای انجام سریع بررسی ولتاژ نیز مناسب است.

فرض کنید در نقطه بارگیری، ولتاژ پیدا نکردید. در اینجا ، شما اولین سرنخ خود را در مورد این مشکل کشف کرده اید. فیوز ،لینک فیوز یا قطع کننده مدار را که از مدار محافظت می کند ، یا رله برق ولتاژ مدار را بررسی کنید.

اگر مشکل از یک فیوز باشد ، تعویض فیوز ممکن است به طور موقت برق را برقرار کند ، اما اگر علت اصلی اضافه بار پیدا و اصلاح شود ، روش شما(تعویض فیوز) شما احتمالاً دوام نخواهد آورد. هر کاری انجام می دهید ، فیوز با ظرفیت بیشتر را جایگزین نکنید. یک فیوز بزرگتر ممکن است بتواند بار بیشتری را تحمل کند اما سیم کشی و بقیه مدار نمی تواند. مداری برای فیوز 20 آمپر طراحی شده است تا حداکثر 20 آمپر را تحمل کند.

ساده ترین راه برای بررسی قطع کننده مدار ، دور زدن آن با سیم جهنده است. سیم جهنده شما باید دارای فیوز درون خطی قابل تعویض باشد تا از مدار در برابر آسیب محافظت کند. از فیوزی استفاده کنید که ظرفیت آن بیشتر از آنچه مدار استفاده می کند ، نباشد. اگر نمی دانید، از یک فیوز 5 یا 10 آمپری برای ایمن بودن استفاده کنید. اگر وقتی مدار را قطع می کنید ، مدار کار می کند ، مشکل را پیدا کرده اید. در نتیجع، قطع کننده مدار را تعویض کنید.

از همین آزمون پایه می توان برای بررسی یک رله مشکوک نیز استفاده کرد. رله چیزی بیش از یک سوئیچ از راه دور نیست که با استفاده از آهنربا الکتریکی مجموعه ای از نقاط تماس را می بندد. هنگامی که آهنربا رله با ولتاژ تأمین می شود ، نقاط بسته می شوند و ولتاژ باتری از طریق مدار اصلی هدایت می شود. از رله ها اغلب در مدارها برای کاهش میزان سیم کشی مورد نیاز و کاهش جریان عبوری از سوئیچ کنترل اولیه استفاده می شود. بنابراین ، می توان از سوئیچ ، تایمر یا سنسور آمپراژ نسبتاً کم (تایمر یا سنسور ارزان قیمت) استفاده کرد تا رله ظرفیت بسیار بالاتر، روشن و خاموش شود.

اندازه های گیج سیم کشی خودرو و بارهای آمپر

لیست زیر شامل اندازه های توصیه شده سیم سنج برای بارهای مختلف آمپ است:

توجه: این مقادیر مربوط به سیم مسی در دمای حداکثر 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) است.

ظرفیت بار آمپر سایز سیم
6 18
8 16
15 14
20 12
30 10
40 8
50 6
70 4
85 3
95 2

آزمونهای تداوم برق

هر مدار الکتریکی برای کار به مدار کامل نیاز دارد. ولتاژ بار فایده ای نخواهد داشت مگر اینکه مسیر کامل زمینی باتری نیز وجود داشته باشد. مسیر زمینی در مورد همه اتومبیل های بدنه فلزی، خود بدنه است. در اتومبیل های بدنه پلاستیکی ، یک سیم زمین جداگانه برای اتصال بار به شاسی مورد نیاز است. در هر صورت ، اتصال زمین ضعیف همان تأثیر سوئیچ باز را دارد. مدار کامل نیست بنابراین جریان جاری نمی شود.

برای شرکت در دوره در آموزشگاه فنی پایتخت با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید

برای بررسی تداوم سیم کشی ، به یک اهم متر یا یک چراغ تست خودکار نیاز دارید. اهم متر انتخاب بهتری است زیرا میزان دقیق مقاومت را بین هر دو نقطه آزمایش نشان می دهد. از طرف دیگر ، یک چراغ آزمایشی هنگامی که پیوستگی وجود دارد می درخشد اما شدت لامپ ممکن است بسته به میزان مقاومت در مدار متفاوت باشد. اما برای بررسی سریع اشکالی ندارد.

لحیم کاری روشن

امن ترین و با دوام ترین روش برای اتصال دو سیم به یکدیگر ، لحیم کاری آنهاست. از چیزی به جز لحیم کاری 60-40 هسته ای گلگون برای سیم کشی برق استفاده نکنید. همچنین به یک لوله جمع کننده پی وی سی نیاز دارید. اگر در لحیم کاری تجربه کافی ندارید ، قبل از اینکه بخواهید این کار را زیر داشبورد انجام دهید، بهتر است بارها تمرین کنید تا از خطراتی مانند چکه کردن لحیم ذوب شده بر روی گونه خود، جلوگیری کنید.

(1) اتصال جدید باید به اندازه کافی بر روی سیم ها کشیده شود تا بتواند سیم لخت را بپوشاند. بیش از حد عایق بندی نکنید. (2) سپس ابزار خرد کردن برای برش اتصال دهنده بر روی سیم میله دار استفاده می شود. این دستگاه کریمپر درجه یک دارای مکانیزم overcenter است که کمتر یا بیش از حد زیاد جرقه نمی خورد. (3) محصول نهایی از نظر مکانیکی و الکتریکی جامد است.

برقراری اتصالات

علائم و دلایل خرابی سیم کشی خودرو

یکی از دلایل خرابی سیم کشی خودرو حرارت موتور می باشد، با گذشت زمان حرارت درون موتور باعث می شود که سیم کشی خشک شود و شدت جریان اولیه را نداشته باشد و سیم کشی مقاوم تر شود.

علت بعدی خرابی سیم کشی می تواند آب خوردگی سیم کشی باشد، بطور مثال زمانی که خودروی خود را کارواش می برید تا موتور شویی انجام دهید، داخل کانکتور های سیم کشی، آب نفوذ می کند، و در مدت زمان کوتاهی سولفاته رخ می دهد و باعث می شود بین کانکتور های نر و ماده ای که به هم وصل می باشند، عایق شکل گیرد و باعث شود که اتصال برقرار نشود، و سیم کشی نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشد.

نحوه عیب یابی سیم کشی خودرو

برای عیب یابی سیم کشی خودرو حتما باید به یک کارگاه مجهز مراجعه کنید. یکی از دستگاه هایی که برای پیدا کردن مشکل خودرو و ایرادات الکتریکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه دیاگ می باشد، با استفاده از این دستگاه کابل به کامپیوتر خودرو وصل می شود و می تواند سنسور های قطعات را مورد بررسی قرار دهد. اگر دستگاه دچار نوسانات برقی شده باشد را نشان می دهد و می توان با عیب یابی سیستم برق خودرو، مشکل و ایراد آن را برطرف کرد.

چرا در سیم کشی ها سوکت های نر و ماده وجود دارد؟

به این علت می باشد که اگر قسمتی از ماشین دچار مشکل شد و اقدام به تعویض آن کردیم حتما آن قسمت تعویض شود و نیازی به تعویض سیم کشی موتور از قسمت جلو تا انتهای آن نباشد. اتصالات منفی بر روی گیربکس، روی بدنه و روی شاسی ها بسیار حائز اهمیت می باشد، بخصوص در فصل تابستان زمانی که اتصالات منفی خاصیت خود را از دست بدهند و رسانایی کاملی نداشته باشند، باعث می شود که آمپر آب بالاتر از حد نرمال برود و مشکلاتی برای خودرو به وجود آورد.

کار فیوز ماشین چیست؟

هر سیم کشی نسبت به قطری که دارد برای فعال شدن مصرف کننده، جریانی را عبور می دهد. به عنوان مثال موتور فن خودرو: سیم کشی که برای موتور فن مورد استفاده قرار گرفته است نسبت به سیم کشی که برای بوق استفاده شده است ضخیم تر و قطر بیشتری دارد، به این معنی است که موتور فن برای فعال شدن نسبت به بوق جریان بیشتری می کشد، به همین دلیل باید سیم کشی ضخیم تری داشته باشد.

به نسبت جریانی که موتور فن استفاده می کند و می کشد که به آن آمپر نیز گفته می شود یک فیوز قرار داده شده است. به عنوان مثال فیوز چهل آمپر، به این معنی که میتوان تا چهل آمپر از آن عبور داده شود.

اگر به هر دلیلی که یکی از آن ها بیشتر از توان توسط آلترناتور(دینام) شارژ شود یا اتصال مثبت و منفی در خودرو رخ بدهد، ولتاژ و جریان عبوری خیلی زیاد می شود و باعث سوختن فیوز می شود. فیوز معمولا چهل آمپر را می تواند تحمل کند ولی اگر جریان بالاتر برود مثلا تا شصت یا هفتاد آمپر، فیوز ارتباط را قطع می کند.

باید بدانید که اگر فیوز شما سوخت دقیقا فیوزی هم آمپر فیوز قبلی، تهیه کنید و جایگزین آن کنید، زیرا اگر فیوزی با آمپر بالاتر از آمپر قبلی استفاده شود، سیم کشی ماشین می سوزد.

اتصال کوتاه چیست و فیوز چه نقشی در سیستم برق ماشین دارد؟

اگر سیمی به اندازه مناسب برای سیم کشی اتومبیل استفاده نشود، یا سیم دچار شکستگی یا قطعی شود، ممکن است باعث کوتاه شدن اتصال شود و جریان به صورت خطرناکی بسیار بالا رود و باعث شود که سیم ها و سیستم برق خودرو ذوب یا دچار آتش سوزی شود. برای اینکه از این اتفاقات جلوگیری شود مدار های جانبی دارای فیوز هستند.