ارز دیجیتال

بهترین نرم افزار خرید و فروش ارز دیجیتال

اگر قصد دارید در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید یا تراکنش بیت کوین انجام دهید، در ابتدای کار نیاز به کیف پول یا والت (Wallet) دارید. بیت کوین با استفاده از ابزار کیف پول کنترل دارایی‌ها را به خود افراد می‌سپارد و به همین دلیل، پیداکردن یک کیف پول امن و مطمئن برای ذخیره بیت کوین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خبر خوب این است که بیت کوین اولین و برترین ارز دیجیتال بازار است و بیش از هر ارز دیجیتال دیگری برای آن کیف پول وجود دارد، بنابراین کار شما برای انتخاب یک کیف پول امن چندان دشوار نخواهد بود. خبر خوب بعدی این است که نرم‌افزارهای کیف پول بیت کوین کاملاً رایگان هستند و به‌راحتی می‌توانید آنها را روی گوشی یا کامپیوتر خود نصب کنید. کیف پول‌ نرم‌افزاری امن و معتبر برای بیت کوین کم نیست، اما اگر امنیت بیشتری می‌خواهید می‌توانید با پرداخت هزینه کیف پول سخت‌افزاری (فیزیکی) تهیه کنید. در صورتی که در میان انبوهی از کیف پول بیت کوین گم شده‌اید و همچنان نمی‌دانید باید از کدام نام و برند استفاده کنید، با مطالعه ادامه این مقاله با بهترین و معتبرترین کیف پول‌های بیت کوین آشنا خواهید شد.

بهترین کیف پول بیت کوین چیست؟

اینکه چه کیف پولی «بهترین» است، کاملاً به شرایط وابستگی دارد و برای هر شخص نسبت به سطح دانش، امکانات موردنیاز و میزان سرمایه پاسخ این سوال می‌تواند متفاوت باشد.

به‌عنوان مثال، برای افراد تازه‌کار معمولاً کیف پولی مناسب است که کارکردن با آن آسان باشد و از ارزهای دیجیتال معتددی پشتیبانی کند، اما برای فردی که حرفه‌ای است و به امکانات بیشتری برای مدیریت بیت کوین نیاز دارد، رابط کاربری یا پشتیبانی از ارزهای دیجیتال دیگر خیلی اهمیت ندارد.

همچنین، امکانات (دسترسی به اینترنت، کامپیوتر یا تلفن همراه) در بحث مناسب‌بودن یک کیف پول تأثیرگذار است. کیف پول‌های بیت کوین انواع مختلفی دارند و در سیستم‌عامل‌های مختلف اجرا می‌شوند، بنابراین هر کس نسبت به شرایط و امکانات خود یکی از انواع کیف پول‌های بیت کوین را انتخاب می‌کند. به‌عنوان مثال، فردی که کامپیوتر شخصی ندارد، از کیف پول‌های موبایل استفاده می‌کند و یا فردی که تلفن همراه هوشمند ندارد، از کیف پول‌هایی به جز موبایل بهره می‌برد.

طبق یک قاعده کلی، بهترین کیف پول بیت کوین، کیف پولی است که کار با آن برای کاربر آسان‌تر از بقیه باشد و بتواند به‌خوبی امنیت بیت کوین‌ها را برقرار کند. به‌دلیل ذات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال که هر کس تنها خود مسئول دارایی‌هایش است، اصلی‌ترین معیار در انتخاب یک کیف پول باید اعتبار و امنیت آن باشد و سپس به معیارهای دیگری مانند امکانات و ویژگی‌های ظاهری توجه شود.

بهترین کیف پول‌های بیت کوین در سال ۲۰۲۱

اگرچه بیش از صد کیف پول با نام‌های مختلف برای بیت کوین وجود دارد، در اینجا ۱۰ موردی را معرفی می‌کنیم که از نظر تیم محتوای وب‌سایت ارزدیجیتال در سال ۲۰۲۱ بهترین گزینه‌ها برای ذخیره بیت کوین هستند.

کیف پول‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، کلیدهای خصوصی (دارایی‌ها) را روی دستگاه یا محیط فیزیکی ذخیره می‌کنند و به‌جز خود کاربر، افراد دیگر هیچ‌گونه دسترسی به دارایی‌ها ندارند. به همین دلیل، خطر تحریم یا بلوکه‌شدن وجوه در این کیف پول‌ها وجود ندارد. در تهیه این فهرست معیارهایی همچون امنیت، تعداد نصب، ویژگی‌های متنوع و بازخورد کاربران لحاظ شده است.

فراموش نکنید کیف پول‌های روی صرافی‌ها، دارایی‌ها را به‌صورت امانی (Custody) نگهداری می‌کنند و کنترل دارایی‌ها به‌معنای واقعی در دست خود کاربران نیست. در میان فعالان این حوزه، فضای ذخیره‌سازی امانی، کیف پول محسوب نمی‌شود و در این مقاله هم منظور ما از کیف پول‌ آنهایی هستند که کنترل کامل دارایی‌ها را به دست خود کاربر می‌سپارند. همچنین برای کاربران ایرانی، ذخیره ارزهای دیجیتال روی صرافی‌ها می‌تواند خطر تحریم و بلوکه‌شدن سرمایه را به همراه داشته باشد.

کیف پول‌های زیر در حال حاضر بهترین گزینه‌های موجود برای ذخیره بیت کوین هستند:

  • کیف پول نرم‌افزاری Trust Wallet (موبایل)
  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger
  • کیف پول سخت‌افزاری Trezor
  • کیف پول نرم‌افزاری Mycelium (موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری BlueWallet (موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Electrum (دسکتاپ و موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Exodus (دسکتاپ و موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Bitcoin Wallet (موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Blockchain.com (تحت وب)
  • کیف پول‌ کاغذی بیت کوین با وب‌سایت Bitaddress.org (ذخیره‌سازی سرد)

۱. کیف پول تراست والت (Trust Wallet)

کیف پول موبایل تراست بدون اغراق یکی از بهترین کیف پول‌های بیت کوین (به‌خصوص برای کاربران تازه‌کار) است. این کیف پولِ کاملاً رایگان که روی اندروید و iOS عرضه شده است، متعلق به بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، یعنی صرافی بایننس است. با این حال، این نرم‌افزار کلیدهای خصوصی را روی دستگاه کاربر ذخیره می‌کند و به این ترتیب نه بایننس و نه هیچ فرد دیگری به‌جز خود مالک به دارایی‌ها دسترسی نخواهند داشت.

تراست والت که به‌جز بیت کوین از هزاران کوین و توکن دیگر پشتیبانی می‌کند، با بیش از ۱ میلیون نصب و امتیاز ۴.۵ در گوگل پلی، لقب محبوب‌ترین کیف پول ارزهای دیجیتال را از آن خود کرده است.

این کیف پول از تمام قابلیت‌های امنیتی مهم برای یک کیف پول مانند گذرواژه، پین، بک‌آپ، قفل اثرانگشت، قفل چهره (در صورت پشتیبانی گوشی) پشتیبانی می‌کند.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • رابط کاربری آسان
  • پشتیبانی از هزاران کوین و توکن

نقاط ضعف:

  • فقط برای موبایل در دسترس است.

دانلود Trust Wallet


۲. کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger)

یکی از امن‌ترین گزینه‌ها برای ذخیره بیت کوین، کیف پول سخت‌افزاری است و شرکت فرانسوی لجر (Ledger)، در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده این نوع کیف پول است.

کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر، کلیدهای خصوصی را به‌صورت کاملاً امن و آفلاین نگهداری می‌کنند و اگر قبل از خرید، جعبه آن باز نشده باشد، باید خیالتان راحت باشد که هک‌کردن آنها تقریباً غیرممکن است.

مدل لجر نانو اس (Ledger Nano S) مشهورترین محصول این شرکت است که سال‌هاست از نظر امنیت امتحان خود را پس داده است. این کیف پول با قیمت حدود ۶۰ دلار یکی از اقتصادی‌ترین گزینه‌ها در میان تمام کیف پول‌های سخت‌افزاری است و از فروشگاه‌های معتبر ایرانی هم می‌توان آن را تهیه کرد.

لجر مدل دیگری تحت‌عنوان نانو ایکس (Nano X) دارد که از امکانات بیشتری مانند صفحه‌نمایش بهتر، بلوتوث و باتری برخوردار است. شایان ذکر است هر دو کیف پول از نظر امنیت تقریباً یکی هستند. قیمت مدل ایکس دو برابر بیشتر یعنی حدود ۱۲۰ دلار است.

کیف پول‌های لجر تقریباً از تمام ارزهای دیجیتال معتبر به‌علاوه هزاران توکن (توکن‌های مبتنی بر اتریوم، ایاس، نم و …) پشتیبانی می‌کنند. از این رو، یک کیف پول برای نگهداری اغلب ارزهای دیجیتال کافی است. برای مشاهده ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده در هر مدل لجر، به این لینک مراجعه کنید.

نقاط قوت:

  • دارای گواهینامه CSPN (گواهینامه سطح اول امنیت) از ANSSI
  • امنیت بسیار بالا
  • پشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال (بیش از هر کیف پول‌های سخت‌افزاری دیگر)
  • تیم توسعه‌دهنده و پشتیبانی بسیار قوی

نقاط ضعف:

  • برای استفاده‌های روزمره مناسب نیست.

۳. کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

شرکت ترزور که دفتر مرکزی آن در کشور چک قرار دارد، اولین سازنده کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین برای عموم است. این شرکت هم مانند لجر، کیف پول‌های سخت‌افزاری بسیار امنی می‌سازد، اما فروش و مقبولیت کمتری نسبت به لجر دارد.

مشهورترین محصول این شرکت، کیف پول ترزور وان (Trezor One) است که البته در حال حاضر محصول جدیدتری به نام ترزور مدل تی (Trezor Model T) عرضه شده است. این دو محصول از نظر امنیت تفاوت چندانی با هم ندارند، اما مدل تی از امکانات جانبی بیشتری برخوردار است. همچنین مدل وان از ریپل و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی نمی‌کند، اما مدل تی این ارزها را هم پوشش می‌دهد. قیمت مدل وان ترزور حدود ۵۹ دلار و قیمت مدل تی حدود ۱۹۲ دلار است.

کیف پول سخت‌افزاری ترزور مثل لجر کلیدهای خصوصی را به‌صورت کاملاً امن و آفلاین نگهداری می‌کند و در صورت رعایت برخی جوانب از سمت کاربر،‌ هک‌کردن آن تقریباً غیرممکن است. برای مشاهده ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده در مدل‌های مختلف ترزور به این لینک مراجعه کنید.

نقاط قوت:

  • امنیت بسیار بالا
  • پشتیبانی از بیش از هزار ارز دیجیتال و توکن (مدل وان از ریپل و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی نمی‌کند.)
  • قابلیت همگام‌سازی با تعداد زیادی از نرم‌افزارهای کیف پول
  • اندازه و وزن مناسب

نقاط ضعف:

  • برای استفاده‌های روزمره مناسب نیست.
  • بدنه ضعیف در مدل وان

۴. کیف پول مای‌سلیوم (Mycelium)

کیف پول مای‌سلیوم یکی از بهترین کیف پول‌های موبایل برای ذخیره‌سازی بیت کوین است. این نرم‌افزار را می‌توانید روی تلفن همراه هوشمند خود در دو سیستم‌عامل اندروید و iOS نصب کنید.

اگرچه ویژگی‌های ظاهری مای‌سلیوم به زیبایی و راحتی کیف پول‌های جدیدتر نیست، اما می‌توانیم بدون اغراق آن را یکی از امن‌ترین کیف پول‌های بیت کوین بدانیم. این نرم‌افزار به‌تازگی اتریوم و توکن‌های مبتنی بر اتریوم را هم به فهرست ارزهای خود اضافه کرده است.

از مای‌سلیوم می‌توان برای اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری هم استفاده کرد و همچنین برای خرج‌کردن و انتقال مبالغ داخل کیف پول‌های کاغذی یکی از ابزارهای رایج این کار مای‌سلیوم است.

در این کیف پول، کاربر بر کلیدهای خصوصی و دارایی خود کنترل کامل دارد و انواع گزینه‌های امنیتی از جمله PIN در آن تعبیه شده است.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • قابلیت‌های جانبی زیاد
  • امکان اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری
  • امکان خرج‌کردن کیف پول کاغذی

نقاط ضعف:

  • فقط نسخه موبایل دارد.
  • رابط کاربری ضعیف

دانلود MyCelium


۵. کیف پول بلووالت (BlueWallet)

رشد سریع کیف پول موبایل بلووالت در سال ۲۰۲۰ باعث شد که این نرم‌افزار به فهرست ما راه پیدا کند.

بلووالت یک نرم‌افزار موبایلی برای دو سیستم‌عامل اندروید و iOS است که فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. اگرچه پشتیبانی از تنها یک ارز ممکن است یک نقطه ضعف تلقی شود، بلووالت امکاناتی برای مدیریت بیت کوین دارد که در کیف پول‌های چندارزی شاهدش نیستیم. از مهم‌ترین ویژگی این کیف پول می‌توان به پشتیبانی از شبکه لایتنینگ اشاره کرد.

این کیف پول کاملاً متن‌باز است و کنترل کلیدهای خصوصی را به خود کاربر می‌دهد.

برخلاف اغلب کیف پول‌های حرفه‌ای که رابط کاربری مناسبی ندارند، استفاده از بلووالت برای کاربران تازه‌کار هم آسان است. بنابراین اگر به‌دنبال یک کیف پول بیت کوین حرفه‌ای با رابط کاربری نه‌چندان دشوار هستید، بلووالت می‌تواند انتخاب شما باشد.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • امکانات حرفه‌ای برای مدیریت بیت کوین
  • رابط کاربری آسان
  • متن‌باز است.

نقاط ضعف:

  • فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند.
  • فقط نسخه موبایل دارد.

دانلود BlueWallet


۶. کیف پول الکتروم (Electrum)

اگر تازه‌کار نباشید و کمی دانش فنی درباره بیت کوین داشته باشید، الکتروم می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. کیف پول الکتروم یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است و یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در میان بیت‌کوینرها (عاشقان بیت کوین) به شمار می‌آید. این کیف پول که کاملاً متن‌باز است، در سال ۲۰۱۱ توسعه داده شد و به‌صورت مداوم توسط جامعه توسعه‌دهندگان آن به‌روز می‌شود.

الکتروم هم برای دسکتاپ و هم برای اندروید عرضه شده است، اما فقط نسخه دسکتاپ آن است که از امکانات ویژه و خاص برخوردار است.

دوباره تأکید می‌کنیم اگر تازه‌کار هستید، استفاده از کیف پول الکتروم توصیه نمی‌شود، چون از نظر رابط کاربری مناسب کاربران مبتدی نیست.

در الکتروم اختیارعمل زیادی در اختیار کاربر قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به امضای تراکنش، تراکنش آفلاین و کارمزد دلخواه اشاره کرد. با وجود اینکه این کیف پول مانند یک فول‌نود بیت کوین امکانات دارد، حجم بسیار کمی را از کامپیوتر اشغال می‌کند و برای استفاده از آن نیاز به دانلود کل بلاک چین بیت کوین نیست. در این کیف پول همچنین دسترسی کامل به کلید خصوصی امکان‌پذیر است.

نسخه دسکتاپ الکتروم برای سیستم‌‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک توسعه داده شده است.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • متن‌باز است.
  • امکانات فراوان برای مدیریت سرمایه و تراکنش

نقاط ضعف:

  • برای کاربران تازه‌کار مناسب نیست.

دانلود Electrum


۷. کیف پول اکسودوس (Exodus)

امنیت در کنار رابط کاربری جذاب؛ این تعریفی از اکسودوس در چند عبارت بود.

اکسودوس یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های موجود برای ارزهای دیجیتال است و از سال ۲۰۱۵ تاکنون به کاربران ارزهای دیجیتال خدمت‌رسانی می‌کند. این کیف پول در ابتدا فقط برای کامپیوترهای شخصی در دسترس بود، اما اکنون در دو سیستم‌عامل محبوب موبایل، یعنی اندروید و iOS هم قابل‌نصب است. علاوه ‌بر پشتیبانی از بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال و توکن، رابط کاربری زیبای اکسودوس در نوع خود بی‌نظیر است.

اکسودوس در اپ ویندوزی خود دسترسی کاربران با آی‌پی ایران را مسدود کرده است و برای استفاده از آن باید آی‌پی را تغییر داد. با این حال، این کیف پول کلیدهای خصوصی را مستقیم روی دستگاه ذخیره می‌کند، بنابراین و با وجود نگرانی کاربران، اکسودوس به دارایی‌ها دسترسی ندارد و نمی‌تواند آن‌ها را بلوکه کند.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • رابط کاربری آسان و زیبا
  • پشتیبانی از صدها کوین و توکن
  • قابل‌نصب روی موبایل و دسکتاپ

نقاط ضعف:

  • متن‌باز نیست.
  • آی‌پی ایران را مسدود کرده است.

دانلود Exodus


۸. کیف پول بیت کوین والت (Bitcoin Wallet)

کیف پول «Bitcoin Wallet» یکی از اولین کیف پول‌های بیت کوین برای موبایل است که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. این کیف پول پیچیدگی‌های بعضی کیف پول‌های دیگر مثل مای‌سلیوم را ندارد و رابط کاربری آن بسیار ساده طراحی شده است. با این حال، در حال حاضر فقط برای سیستم‌عامل اندروید در دسترس است.

همان‌ طور که از نام این کیف پول پیداست، بیت کوین والت فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. این کیف پول ویژگی‌های امنیتی چندان زیادی ندارد، اما متن‌باز بودن آن، پشتیبانی از انواع آدرس بیت کوین (سگویت و لگسی) و همچنین امکان ثبت پین، باعث می‌شود تا در فهرست بهترین کیف پول‌های بیت کوین قرار داشته باشد.

گرفتن نسخه پشتیبان از این کیف پول به سادگی انجام می‌شود، اما بر خلاف اغلب کیف پول‌ها که یک رشته ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای برای پشتیبان ارائه می‌کنند، نحوه بک‌آپ گرفتن در بیت کوین والت کمی متفاوت است و به‌جای کلمات پشتیبانی، به کاربر یک فایل داده می‌شود که در صورت حذف‌شدن کیف پول، کاربر می‌تواند با آن فایل دارایی‌های خود را بازیابی کند.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • رابط کاربری آسان
  • متن‌باز است.

نقاط ضعف:

  • فقط برای اندروید عرضه شده است.
  • از بک‌آپ ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای (BIP39) پشتیبانی نمی‌کند.

دانلود Bitcoin Wallet


۹. کیف پول بلاک چین (Blockchain.com)

کیف پول بلاک چین داتکام (Blockchain.com) یکی از مطرح‌ترین و قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است که به‌جز بیت کوین، از چند ارز دیجیتال دیگر از جمله اتریوم، تتر، بیت کوین کش و استلار پشتیبانی می‌کند.

اگرچه این کیف پول تحت‌وب است و کلیدهای خصوصی را روی سرورهای اینترنتی ذخیره می‌کند، شرکت توسعه‌دهنده اثبات کرده است که با توجه به رمز‌گذاری‌ کلیدهای خصوصی و گذرواژه‌ها، به دارایی‌ها دسترسی ندارد.

اگر بخواهیم نقاط ضعیف این کیف پول را بگوییم، باید به یادآوری ضعیف به کاربر برای گرفتن بک‌آپ اشاره کنیم. در این کیف پول اگر کاربران گذرواژه خود را فراموش کنند و همچنین از کیف پول خود بک‌آپ نگرفته باشند، دیگر هرگز نمی‌توانند به دارایی خود دسترسی پیدا کنند.

بلااک چین داتکام دارای یک نرم‌افزار موبایل است که امکان استفاده راحت‌تر را برای کاربران فراهم می‌کند.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • دسترسی آسان از همه دستگاه‌ها فقط با یک مرورگر
  • اپ موبایل

نقاط ضعف:

  • کلیدهای خصوصی روی اینترنت نگهداری می‌شوند.
  • یادآوری ضعیف در تهیه نسخه پشتیبان

ورود به سایت بلاک چین


۱۰. کیف پول کاغذی بیت کوین (Bitaddress.org)

کیف پول کاغذی بیت کوین همان کلید خصوصی است که روی کاغذ چاپ شده است. این روش یکی از بهترین راهکارها برای نگهداری طولانی مدت بیت کوین است، به‌شرطی که بتوانید از کلید خصوصی (و کاغذ) به‌خوبی مراقبت کنید. با این روش، کلید خصوصی شما به‌معنای واقعی در دستان خودتان خواهد بود. 

برای ساخت کیف پول کاغذیِ هر ارز دیجیتال هم می‌توانید خودتان کلید خصوصی یا کلمات بازیابی را روی کاغذ چاپ کنید و هم وب‌سایت‌هایی وجود دارند که این کار را برای شما آسان می‌کنند. توجه داشته باشید که اگر از یک وب‌سایت برای ساخت کیف پول کاغذی استفاده می‌کنید، حتماً از اعتبار آنها مطمئن شوید تا از نبود خطر دسترسی به دارایی‌ها توسط گردانندگان سایت مطمئن شوید.

جهت اطمینان بیشتر، پس از بارگذاری کامل صفحه ساخت کیف پول، اتصال خود را از اینترنت قطع کنید، چون نرم‌افزار ساخت کیف پول کاغذی پس از بارگذاری کامل صفحه، نیاز به اینترنت ندارد. برای چاپ کیف پول کاغذی هم حتماً از پرینتر شخصی استفاده کنید تا کلید خصوصی شما به دست فرد دیگری نیفتد.

برای ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین می‌توانید به وب‌سایت Bitaddress.org مراجعه کنید. این وب‌سایت متن‌باز است و برای ساخت کیف پول کاغذی نیاز به اینترنت ندارد.

هر کیف پول کاغذی یک کلید خصوصی و یک آدرس دارد. توجه داشته باشید که داشتن کلید خصوصی به منزله داشتن تمام دارایی‌ها است و به هیچ عنوان نباید آن را به کسی بدهید.

برای دریافت بیت کوین فقط کافی است که آدرس را به فرستنده بدهید و برای خرج‌کردن مبالغ موجود در کیف پول هم لازم است که کلید خصوصی خود را در یکی از نرم‌افزارهای معتبر کیف پول بیت کوین مثل الکتروم وارد (Import) کنید و یا با استفاده از نرم‌افزارهای موبایل مثل مای‌سلیوم، کد QR آن را اسکن کنید.

نقاط قوت:

  • امنیت و حریم خصوصی کامل
  • مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت

نقاط ضعف:

  • خطر مفقودشدن، سرقت یا خرابی کاغذ در گذر زمان
  • برای استفاده روزمره مناسب نیست.

ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین

سوالات متداول در مورد کیف پول‌های بیت کوین

اگر کیف پول بیت کوین من پاک شود چه می‌شود؟

پس از نصب کیف پول حتماً از آن نسخه پشتیبان (بک‌آپ) بگیرید تا در صورت پاک‌شدن کیف پول، خرابی دستگاه یا هر مشکل دیگری بتوانید مبالغ آن را بازیابی کنید. در صورت نداشتن بک‌آپ دارایی شما برای همیشه از بین می‌رود.

آیا ساخت کیف پول بیت کوین هزینه دارد؟

تقریباً تمام کیف پول‌های نرم‌افزاری بیت کوین رایگان هستند و شما به‌راحتی می‌توانید آنها را از سایت‌های معتبر دانلود کنید و نیاز به پرداخت هیچ‌گونه وجه اضافی نیست، اما برای خرید کیف پول سخت‌افزاری بیت کوین که فیزیکی است، باید هزینه پرداخت کنید.

چگونه در کیف پولم بیت کوین دریافت کنم؟

هر کیف پول بیت کوین دارای یک آدرس است که می‌توانید آن را مثل شماره حساب در نظر بگیرید. کافی است آدرس بیت کوین خود را به فرستنده بدهید تا برای شما بیت کوین ارسال کند. آدرس کیف پول را می‌توان از بخش «دریافت» (Receive) مشاهده کرد.

چگونه در کیف پولم بیت کوین ارسال کنیم؟

برای ارسال بیت کوین فقط کافی است از داخل کیف پول به قسمت «ارسال» (Send) بروید و آدرس گیرنده و مبلغ را در این قسمت وارد کنید.


توجه: احراز هویت در صرافی بایننس اجباری شده است و به‌دلیل تحریم‌ها، معامله‌گران ایرانی دیگر قادر نیستند در این صرافی معامله کنند. توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جایگزین‌های بایننس به مقاله «بهترین جایگزین‌های بایننس» مراجعه کنید.

بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان است و هر روز میلیون‌ها معامله‌گر از سراسر دنیا ارزهای دیجیتال مختلف را در این پلتفرم خریدوفروش می‌کنند یا به‌اصطلاح «ترید ارزهای دیجیتال» انجام می‌دهند. بایننس در میان معامله‌گران ایرانی هم بیشترین محبوبیت را دارد و با وجود تحریم‌ها، همچنان هزاران معامله‌گر ایرانی در این صرافی فعالیت می‌کنند.

این مقاله به آموزش صرافی بایننس اختصاص دارد. در این راهنما، ضمن معرفی مختصر بایننس، ابتدا نحوه ساخت حساب و برقراری امنیت آن را آموزش می‌دهیم و سپس یاد می‌گیرید که چگونه در این صرافی ارزهای دیجیتال را معامله کنید.

معرفی صرافی بایننس

بایننس (Binance) به‌زبان ساده، یک بستر جهانی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است که میلیون‌ها کاربر از سراسر جهان دارد و بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال در آن خریدوفروش می‌شود. ساخت حساب در سایت بایننس کاملاً رایگان است و در کمتر از چند دقیقه انجام می‌شود.

این صرافی در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد؛ اما خیلی سریع رشد کرد و رقبای قدرتمند خود را پشت سر گذاشت. در زمان به‌روزرسانی این مقاله (اواسط ۲۰۲۱) حجم معاملات روزانه بایننس به‌طور میانگین به بیش از ۱۸ میلیارد دلار می‌رسد که این یعنی نقدشوندگی و تعداد خریداران و فروشندگان در این صرافی به‌شدت بالاست.

طبق گزارش‌ها، دفتر اصلی بایننس در جزایر کیمن واقع است؛ اما در اقصی نقاط دنیا دفاتر دیگری نیز دارد. با توجه به حجم معاملات بسیار بالا، نداشتن سوابق بد، محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی و وجود صندوق بیمه در صورت هک و رخنه امنیتی، اعتبار و امنیت این صرافی نسبت به بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال بسیار بیشتر است. مدیرعامل بایننس، یک فرد چینی‌الاصل به‌نام چانگ‌پنگ‌ ژائو (Changpeng Zhao) است که در جامعه ارزهای دیجیتال بیشتر با لقب سی‌زی (CZ) از او یاد می‌شود.

علاوه بر امکان معامله در وب‌سایت بایننس، این صرافی هم برای موبایل و هم برای کامپیوترهای شخصی اپلیکیشن مخصوص دارد که ترید را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

بایننس چگونه کار می‌کند؟

به‌زبان ساده، خریداران و فروشندگان در بایننس جمع می‌شوند و سفارش خرید یا فروش خود را ثبت می‌کنند و این پلتفرم به‌صورت خیلی سریع معامله بین خریداران و فروشندگان را جوش می‌دهد و در ازای آن مقداری کمیسیون از معامله دریافت می‌کند.

به‌عنوان مثال، وقتی یک سفارش خرید ثبت می‌کنید، سیستم بایننس در میان سفارش‌های فروش منطبق با سفارش شما که معامله‌گران دیگر ثبت کرده‌اند، می‌گردد و سفارش شما را تکمیل می‌کند.

بنابراین بایننس خودش بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری نمی‌فروشد، بلکه یک پلتفرم واسطه بین خریداران و فروشندگان است و از هر معامله مقداری کارمزد برمی‌دارد.

معمولاً کاربران در این صرافی حساب خود را با بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری شارژ می‌کنند و سپس با تبدیل آن به ارز دیجیتال دیگر ترید می‌کنند.

اغلب معامله‌گران ایرانی برای انجام معامله در این صرافی ابتدا از سایت‌های صرافی ایرانی، بیت کوین یا تتر خریداری می‌کنند و سپس با انتقال ارزهای خریداری‌شده به بایننس، معامله انجام می‌دهند.

همچنین بخوانید: آموزش خرید بیت کوین از صرافی ایرانی

کارمزد صرافی بایننس

کارمزد صرافی بایننس در سطوح مختلف کاربری متفاوت است. به‌عنوان مثال، افرادی که حجم معاملات ماهانه‌شان به زیر ۵۰ بیت کوین می‌رسد، برای هر معامله ۰.۱ درصد از مبلغ معامله را پرداخت می‌کنند.

اگر در معاملات خود از ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB)، ارز دیجیتال داخلی بایننس، استفاده کنید، کارمزدها می‌تواند تا ۲۵٪ کاهش پیدا کند.

بایننس برای واریز و شارژ حساب کارمزدی دریافت نمی‌کند؛ اما برداشت‌ها از این صرافی دارای کارمزد هستند که نسبت به نوع ارز دیجیتال متغیر است.

قبل از ثبت‌نام در بایننس بخوانید!

به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، کاربران ایرانی صرافی‌های خارجی همیشه در معرض خطر بلوکه‌شدن دارایی‌ها قرار دارند و بایننس هم از آنجا که به‌صورت بین‌المللی فعالیت می‌کند، از این قاعده مستثنی نیست. در سال ۲۰۲۱ با افزایش فشار قانون‌گذاران به بایننس، این خطر بیشتر از قبل هم شده است.

اگر در بایننس یا هر صرافی خارجی دیگری معامله می‌کنید، همیشه خطر مسدودشدن حساب را در ذهن خود داشته باشید.

به‌عنوان یک نمونه واقعی می‌توان به صرافی بیترکس اشاره کرد که در سال ۲۰۱۷ صدها هزار دلار از دارایی‌های کاربران ایرانی را بلوکه کرد و بعد از دو سال با پیگیری زیاد کاربران آنها را آزاد کرد.

اگرچه همچنان کاربران ایرانی زیادی از بایننس استفاده می‌کنند، خود صرافی‌ بایننس بارها در اطلاعیه‌های رسمی نشان داده است که خیلی تمایلی به میزبانی از ساکنان کشورهای تحت‌تحریم ندارد.

با توجه به این موضوع، معامله‌گران حرفه‌ای توصیه می‌کنند قبل از ثبت‌نام در صرافی بایننس به نکات زیر توجه کنید تا ریسک مسدودشدن حساب شما کاهش یابد:

آی‌پی ایران هرگز

هرگز با آی‌پی (IP) ایران وارد صرافی بایننس نشوید و حتماً با نرم‌افزارهایی مانند V.P.N آی‌پی خود را تغییر دهید.

به‌دلیل شرایط قانون‌گذاری ایالات‌متحده، از کشوری به‌جز آمریکا متصل شوید و سعی کنید از نرم‌افزارها و اشتراک‌هایی استفاده کنید که همیشه بتوانید کشور خود را ثابت نگه دارید. مثلاً اگر با آی‌پی کشور هلند در بایننس ثبت‌نام کردید، همیشه با آی‌پی‌ هلند به صرافی وارد شوید و از تغییر مداوم کشور اجتناب کنید.

پیشنهاد معامله‌گران حرفه‌ای استفاده از یک سرور مجازی (VPS) است. سرور مجازی را مانند یک کامپیوتر در نظر بگیرید که در یک کشور خارجی قرار دارد و همیشه روشن است و شما می‌توانید با گوشی یا کامپیوتر از راه دور به آن دسترسی پیدا کنید و از طریق آن وارد سایت بایننس شوید. شرکت‌های معتبر زیادی از جمله میهن وب‌ هاست سرور مجازی مخصوص ترید به فروش می‌رسانند.

شماره موبایل ایران وارد نکنید

پس از ثبت‌نام در بایننس، از شما خواسته می‌شود که برای امنیت بیشتر، تأیید دو عاملی (2FA) را فعال کنید. با فعال‌سازی تأیید دو عاملی، برای ورود به حساب علاوه بر واردکردن گذرواژه، باید از طریق یک عامل دیگر هویت خود را تأیید کنید. برای این کار دو راه دارید:

  • واردکردن شماره موبایل برای ارسال کد تأیید پیامکی در هر بار ورود
  • استفاده از نرم افزار «Google Authenticator» و واردکردن کد داخل آن در هر بار ورود

پیشنهاد می‌شود از گزینه دوم استفاده کنید تا نیاز به افشای شماره موبایل نباشد.

تمام موارد فوق خطر را کاهش می‌دهند؛ اما ریسک را به صفر نمی‌رسانند و نمی‌توان تضمینی برای مسدودنشدن حساب ارائه کرد. اگر حساب شما در بایننس مسدود شد، به پشتیبانی (چت آنلاین) بایننس یک پیام به زبان انگلیسی ارسال کنید و درخواست برداشت دهید. تاکنون ده‌ها کاربر گزارش داده‌اند که پس از مسدودشدن حسابشان، به پشتیبانی بایننس پیام ارسال کرده‌ و توانسته‌اند دارایی‌های خود را برداشت کنند.

همچنین بخوانید: ۷ اشتباه پرتکرار در صرافی بایننس و راه‌حل آنها

آموزش ساخت حساب در صرافی بایننس

برای ساخت حساب کاربری در صرافی بایننس طبق آموزش زیر عمل کنید:

  1. وارد وب‌سایت بایننس به آدرس Binance.com شوید و در صفحه اصلی روی دکمه «Register» کلیک کنید. اگر تمایل داشتید، برای حمایت از این محتوا می‌توانید از طریق این لینک معرفی ثبت‌نام کنید.

  2. در صفحه ثبت‌نام بایننس، فرم ثبت‌نام را با ایمیل و گذرواژه انتخابی خود پر کنید.

    حتماً یک ایمیل معتبر وارد کنید، چون برای شما لینک تأیید ارسال می‌شود و بعدها در صورت وجود مشکل به این ایمیل نیاز خواهید داشت. همچنین گذرواژه انتخابی شما باید بیش از ۸ کارکتر و شامل اعداد و حروف انگلیسی (کوچک و بزرگ) باشد.

    اگر کسی صرافی بایننس را به شما معرفی کرده است، می‌توانید در بخش «Referral ID» کد دعوت او را وارد کنید تا از کمیسیون معاملات شما سود ببرد. واردکردن کد دعوت تأثیری بر حساب شما نمی‌گذارد و درآمد فرد از طرف بایننس پرداخت می‌شود. با این حال، این بخش اختیاری است و می‌توانید آن را خالی بگذارید.

    پس از واردکردن ایمیل و گذرواژه، تیک تأیید قوانین را بزنید و سپس روی «Create account» کلیک کنید تا حساب شما ساخته شود.
    صفحه ثبت نام

  3. ایمیل خود را تأیید کنید.

    پس از تکمیل فرم ثبت‌نام، پیغامی مبنی بر تأیید ایمیل مشاهده می‌کنید. به صندوق ایمیل خود بروید و در ایمیلی که برایتان ارسال شده است، روی لینک تأیید کلیک کنید تا حساب شما فعال شود.
    تایید ایمیل (۲)

  4. حساب شما با موفقیت فعال شد.

    پس از تأیید ایمیل، پیغامی مبنی بر فعال‌شدن حساب خود مشاهده می‌کنید. حالا می‌توانید با کلیک روی دکمه «Log In» وارد حساب خود شوید.
    حساب فعال شده است

فعال‌کردن تأیید دو عاملی

پس از ساخت حساب در بایننس، حالا برای امنیت بیشتر باید تأیید هویت دو عاملی را فعال کنید.

تأیید هویت دو عاملی (Two-factor authentication) یا به اختصار «2FA»، روشی برای ورود به یک حساب کاربری است که در آن سیستم برای این‌که مطمئن شود کسی که قصد ورود دارد خودِ کاربر است (و مثلاً یک هکر نیست)، دو عامل مختلف برای تأیید هویت طلب می‌کند. این دو عامل عبارت‌اند از:

  • چیزی که سیستم می‌داند (مانند گذرواژه شما)
  • چیزی که اثبات کند خودِ شما آن گذرواژه را وارد کرده‌اید نه شخص دیگری. عامل دوم می‌تواند یک رمز یکبار مصرف – که از گذرواژه جداست – باشد یا تأیید ایمیل و یا تأیید پیامکی.

همان طور که گفتیم، در بایننس برای فعال‌کردن تأیید هویت دو عاملی، هم می‌توان از پیامک استفاده کرد و هم از نرم‌افزار «Google Authenticator».

به‌دلیل تحریم‌ها و خطر بلوکه‌شدن حساب کاربران ایرانی در صرافی، بهتر است که از روش دوم یعنی نرم‌افزار تأیید گوگل استفاده شود تا نیاز به واردکردن شماره ایران نباشد.

برای این کار، پس از ورود به حساب، در قسمت «Security» روی فعال‌سازی (Enable) تأیید هویت گوگل کلیک کنید. اگر برای اولین بار وارد حساب خود شوید، برای شما پیغامی مبنی بر فعال‌سازی تأیید هویت دو عاملی نمایش داده می‌شود که می‌توانید تأیید با گوگل را انتخاب کنید.

چند گام ساده برای فعال‌سازی ورود دو مرحله‌ای در بایننس:

۱. نرم‌افزار «Google Authenticator» را روی گوشی خود نصب کنید.

ابتدا باید نرم‌‌افزار تأیید هویت گوگل را روی گوشی خود نصب کنید. این نرم‌افزار هم در گوگل پلی برای اندروید و هم در اپ‌استور برای iOS موجود است.

دانلود Google Authenticator برای اندروید

دانلود Google Authenticator برای iOS

پس از نصب نرم‌افزار روی «Next» کلیک کنید.


۲. کد QR را با نرم‌افزار گوگل اسکن کنید.

در صفحه بعد باید از طریق نرم‌افزار، کد QR که سایت به شما نمایش می‌دهد را اسکن کنید یا به‌صورت دستی کدی را که سایت به شما داده است در نرم‌افزار وارد کنید و سپس «Next» را بزنید.


۳. کلید پشتیبان را ذخیره کنید.

در صفحه بعد، سایت به شما یک کلید پشتیبان می‌دهد که اگر نرم‌افزار گوگل شما پاک شد یا به هر دلیل قادر به دسترسی به موبایل خود نبودید، با آن کد بتوانید دوباره نرم‌افزار گوگل اتنتیکیتور را برای دسترسی به حساب بایننس فعال کنید.

کلید پشتیبانی را حتماً در یک جای امن و خارج از گوشی تلفن همراه خود یادداشت کنید.


۴. گذرواژه حساب بایننس و کد گوگل اتنتیکیتور را وارد کنید.

در مرحله آخر باید گذرواژه حساب بایننس خود به همراه کدی را که در نرم‌افزار Google Authenticator به شما نمایش داده می‌شود وارد کنید تا این قابلیت فعال شود.

پس از فعال‌سازی این قابلیت، با هر بار اقدام برای ورود به حساب، علاوه بر گذرواژه باید کد نمایشی در نرم‌افزار را وارد کنید.

آموزش شارژ حساب بایننس

برای انجام ترید در بایننس، باید حساب خود را با یک ارز دیجیتال مثل بیت کوین یا تتر شارژ کنید. امکان شارژ حساب با دلار و یورو هم وجود دارد؛ اما به حساب‌ بانکی/ اعتباری بین‌المللی نیاز دارد که برای کاربران ساکن ایران امکان‌پذیر نیست.

برای شارژ حساب خود در بایننس می‌توانید از یک سایت صرافی داخلی با ریال، بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، تتر یا هر ارز دیجیتال دیگری بخرید و سپس آن را به کیف پولی که بایننس برای شما اختصاص داده است ارسال کنید.

برای شارژ حساب بایننس قدم‌های زیر را طی کنید:

۱. به بخش واریز (Deposit) وارد شوید.

وارد حساب کاربری خود در بایننس شوید و از بخش «Wallet» روی «Fiat and Spot» بزنید و سپس روی «Deposit» کلیک کنید.


۲. ارز دیجیتال موردنظر خود را انتخاب کنید.

در بخش Deposit ارز دیجیتال موردنظر خود را انتخاب کرده و آدرس کیف پولی را که بایننس به شما می‌دهد کپی کنید. سپس ارزهای دیجیتال موردنظر را به آن آدرس ارسال کنید.

پس از ارسال ارز دیجیتال به کیف پول بایننس، باید چند دقیقه صبر کنید تا تراکنش شما در شبکه تأیید شود. سپس مبلغ به حساب شما اضافه می‌شود و می‌توانید ترید را آغاز کنید.

آموزش ترید در صرافی بایننس

پس از ساخت حساب، فعال‌سازی ورود دو مرحله‌ای و شارژ حساب خود با استفاده از یک ارز دیجیتال، حالا نوبت به ترید یا همان معامله ارزهای دیجیتال می‌رسد.

برای ترید در بایننس باید ابتدا به مارکت ارز دیجیتال مورد نظر خود مراجعه کنید. مثلاً اگر بیت کوین دارید و می‌خواهید آن را به ریپل تبدیل کنید، باید وارد مارکت‌های بیت کوین یا همان «BTC Markets» شوید.

۱. به بخش مارکت‌ها بروید.

در صفحه اصلی بایننس به بخش مارکت‌ها (Markets) بروید. سپس مارکت مورد نظر خود را انتخاب کنید. در اینجا ما به‌عنوان نمونه وارد مارکت‌های بیت کوین یا «BTC Markets» می‌شویم.

طبق عکس فوق:

  1. مارکت‌های بیت کوین: در این مارکت امکان معامله ارزهای دیجیتال با بیت کوین وجود دارد. یعنی می‌توانید بیت کوین بدهید و ارز دیجیتال دیگری بخرید یا اینکه ارز دیجیتال دیگری بدهید و بیت کوین دریافت کنید.
  2. مارکت‌های بایننس کوین: در این مارکت امکان معامله ارزهای دیجیتال با بایننس کوین (BNB) وجود دارد. یعنی می‌توانید بایننس کوین بدهید و ارز دیجیتال دیگری بخرید یا اینکه ارز دیجیتال دیگری بدهید و بایننس کوین دریافت کنید. معاملات این مارکت دارای ۲۵ درصد تخفیف در کارمزدها هستند.
  3. مارکت‌های آلت کوین‌ها: در این مارکت امکان معامله ارزهای دیجیتال با اتریوم، ریپل و ترون وجود دارد. یعنی می‌توانید اتریوم، ریپل یا ترون بدهید و ارز دیجیتال دیگری بخرید یا اینکه ارز دیجیتال دیگری بدهید و اتریوم، ریپل یا ترون دریافت کنید.
  4. مارکت‌های دلاری: در این مارکت امکان معامله ارزهای دیجیتال با دلار یا همان استیبل کوین‌ها وجود دارد. استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که قیمتشان همیشه ثابت است و می‌توانند از ریسک نوسانات قیمت جلوگیری کنند. در این مارکت‌ها می‌توانید ارزهای دیجیتال را با دلار معامله کنید.

۲. وارد صفحه معاملات جفت‌ارز موردنظر خود شوید.

فرض کنیم که می‌خواهیم با استفاده از بیت کوین در صرافی بایننس ریپل بخریم. بنابراین وارد مارکت‌های بیت کوین می‌شویم و روی جفت ارز ریپل/ بیت کوین (XRP/BTC) کلیک می‌کنیم تا وارد صفحه معاملات ریپل و بیت کوین شویم.


در صفحه معاملات ریپل و بیت کوین می‌توانیم با استفاده از بیت کوین ریپل بخریم و یا در ازای بیت کوین ریپل‌هایمان را بفروشیم. به‌طور کلی صفحه معاملات در بایننس به شکل زیر است:

  1. وضعیت جفت‌ارز در یک روز گذشته. عکس بالا وضعیت قیمت ریپل نسبت به بیت کوین طی ۲۴ ساعت اخیر را نشان می‌دهد.
  2. فهرست سفارشات فروش را نشان می‌دهد. عکس بالا فهرست سفارشات فروش ریپل در ازای بیت کوین را نشان می‌دهد.
  3. فهرست سفارشات خرید را نشان می‌دهد. عکس بالا فهرست سفارشات خرید ریپل در ازای بیت کوین را نشان می‌دهد.
  4. نمودار قیمت را نشان می‌دهد که می‌توان از آن برای تحلیل استفاده کرد.
  5. در اینجا می‌توان نوع سفارش را انتخاب کرد.
  6. فرم سفارش خرید
  7. فرم سفارش فروش
  8. امکان رفتن به صفحه معاملات ارزهای دیجیتال دیگر در این بخش فراهم است.
  9. تاریخچه معاملات به‌صورت لحظه‌ای در این بخش نمایش داده می‌شود.

انواع ترید در بایننس

برای اینکه ساده‌تر با ترید آشنا شوید، به‌طور کلی در بایننس به دو روش می‌توان ترید انجام داد:

  • ترید سریع
  • ترید با برنامه

ترید سریع در بایننس

برای ترید سریع یک ارز دیجیتال در بایننس باید از داخل صفحه معاملات، و فرم خرید و فروش، نوع سفارش را «Market» قرار دهیم. در این نوع سفارش، صرافی به طور خودکار بهترین قیمت موجود را برای ما پیدا می‌کند و سفارش سریع تکمیل می‌شود.

مثلاً فرض کنید قصد داریم خیلی سریع با استفاده از بیت کوین، ریپل بخریم. برای این کار از قسمت فرم خرید ریپل در صفحه معاملات اقدام می‌کنیم.


در قسمت خرید ریپل، نوع سفارش را روی «Market» قرار می‌دهیم.


حالا فقط کافی است مقدار موردنظر خود را برای خرید وارد کنید. با انتخاب هر یک از گزینه‌های ۲۵، ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰ درصد می‌توانید مشخص کنید که چه مقدار از دارایی شما به خرید اختصاص پیدا کند. مثلاً اگر ۱۰۰ درصد را انتخاب کنید تمام دارایی شما به ارز دیجیتال موردنظرتان تبدیل می‌شود.

فرایند فروش سریع هم به همین صورت انجام می‌شود.

ترید با برنامه در بایننس

خرید و فروش با برنامه به معنای زمانی است که تحلیل زمان‌دار انجام داده‌اید و می‌خواهید مثلاً در یک قیمت خاص ارز دیجیتال خریداری کنید یا مثلاً وقتی قیمت به یک نقطه خاص رسید، سیستم به‌طور خودکار سفارش شما را ثبت کند. برای این کار باید نوع سفارش را روی لیمیت (Limit) یا استاپ لیمیت (Stop-Limit) تنظیم کنید.

سفارش لیمیت

سفارش لیمیت سفارشی است که در یک قیمت خاص ثبت می‌کنید و زمانی که قیمت‌ها به قیمت مورد نظر شما برسند، تکمیل می‌شود. مثلاً فرض کنید قیمت فعلی ریپل ۰.۲۲ دلار است، اما شما طبق تحلیل خود پیش‌بینی می‌کنید که ریپل سقوط می‌کند و می‌خواهید آن را در ۰.۲۰ دلار بخرید، بنابراین می‌توانید یک سفارش لیمیت با قیمت ۰.۲۰ دلار ثبت کنید تا زمانی که قیمت به آن نقطه رسید، سفارش شما تکمیل شود.

سفارش استاپ لیمیت

در سفارش استاپ لیمیت به سیستم می‌گویید: «وقتی قیمت به رقم X رسید، سفارشی با رقم Y برای من ثبت کن.» با این نوع سفارش می‌توانید حتی وقتی حضور ندارید، معامله انجام دهید. تریدرها از این نوع سفارش برای توقف ضرر (Stop-loss) استفاده می‌کنند. مثلاً فرض کنید قیمت ریپل ۰.۲ دلار است و این حمایت اصلی ریپل است. شما می‌توانید سفارشی ثبت کنید تا اگر قیمت به ۰.۱۹۸ دلار رسید (Stop)، سفارش فروشی با قیمت ۰.۱۹۷ برای شما ثبت کند (Limit) تا از ضرر بیشتر جلوگیری به عمل آید.

در این مورد بیشتر بخوانید: لیمیت اوردر و استاپ لیمیت چیست؟

نوع دیگری از سفارش برای تریدرهای حرفه‌ای به نام سفارش «OCO» وجود دارد که امکان ثبت دو سفارش همزمان را برای معامله‌گر فراهم می‌کند، به‌طوری که هر کدام که فعال شد، دیگری لغو می‌شود.

در نگاه اول شاید ترید در بایننس گیج‌کننده به نظر برسد؛ اما با چند ساعت کارکردن و انجام چند معامله آزمایشی، به خوبی آن را درک خواهید کرد.

اگر در هنگام تریدکردن با مشکل یا سؤالی مواجه شدید می‌توانید از طریق بخش پرسش و پاسخ سایت ارزدیجیتال (استک) سؤالات خود را از کاربران حرفه‌ای بپرسید.

تبدیل سریع در بایننس با چند کلیک

بایننس برای افرادی که با ترید آشنایی چندانی ندارند و یا نمی‌خواهند درگیر سفارش‌گذاری و فرایندهای این‌چنینی شوند، امکان تبدیل سریع ارزهای دیجیتال را فراهم کرده است. با این قابلیت کاربر فقط کافی است ارز دیجیتالی را که در اختیار دارد انتخاب کند و بگوید قصد دارد این ارز دیجیتال به چه ارز دیجیتال دیگری و با چه مقداری تبدیل شود. بایننس با بررسی سفارشات بازار، بهترین قیمت را برای کاربر انتخاب می‌کند و سریعاً تبدیل را انجام می‌دهد. البته این قابلیت فعلاً برای تعداد کمی از ارزهای دیجیتال فعال است.

برای استفاده از این قابلیت بایننس فقط کافی است از منوی «Trade» به بخش «Convert» بروید.

در صفحه Convert فقط کافی است در قسمت اول ارز دیجیتالی که در حال حاضر دارید و در قسمت دوم ارز دیجیتالی که می‌خواهید دریافت کنید را انتخاب کنید.

سپس مقداری را که تمایل دارید تبدیل کنید در قسمت اول وارد کنید و «Preview Conversion» را بزنید تا مقدار دریافتی را به شما نمایش دهد.

سپس سیستم به‌طور خودکار به شما می‌گوید که این مقدار دارایی را با چه مقدار دارایی دیگر می‌توانید مبادله کنید. در صورت تأیید مبلغ، فقط کافی است روی دکمه «Convert» کلیک کنید تا تبدیل انجام شود.

بخش‌های دیگر بایننس

در بایننس به‌جز خدمات صرافی، چندین و چند خدمت دیگر ارائه شده است که مهمترین آنها عبارت‌اند از:

  • معاملات مارجین: امکان انجام معاملات مارجین در صرافی بایننس با قرض‌گرفتن از صرافی از طریق اهرم‌های مختلف وجود دارد که البته ریسک بسیار بالایی دارد و به هیچ عنوان به معامله‌گران تازه‌کار توصیه نمی‌شود.
  • معاملات آتی: امکان شرط‌بندی روی آینده قیمت ارزهای دیجیتال با استفاده از قراردادهای آتی در بایننس وجود دارد که البته مثل مارجین ریسک آن بسیار بالا است.
  • وام‌دهی بایننس: شما می‌توانید دارایی‌های خود را در اختیار بایننس قرار بدهید و سود سالانه ثابت دریافت کنید.
  • شرکت در اثبات سهام (Staking): اثبات سهام روشی در تأیید تراکنش‌های بلاک چین است که برخلاف اثبات کار (استخراج) نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری ندارد. به‌جای آن افراد برای مشارکت باید ارز دیجیتال موردنظر را خریداری کنند و به شبکه اختصاص دهند. به این صورت تراکنش‌های شبکه تأیید می‌شوند و هر سال مقداری به ارزهای دیجیتال آن‌ها اضافه می‌شود. در بایننس امکان مشارکت در اثبات سهام بسیاری از ارزهای دیجیتال وجود دارد.

جمع‌بندی

بایننس بزرگترین صرافی حال حاضر دنیا برای معامله ارزهای دیجیتال است. حجم معاملات این صرافی به بالای ۱۸ میلیارد دلار در روز می‌رسد که نشان از نقدینگی و اعتبار بسیار بالای آن دارد.

ثبت‌نام در صرافی بایننس رایگان است و این صرافی فقط از تکمیل معاملات مقدار کمی کارمزد برمی‌دارد.

با توجه به تحریم‌ ایران برای کاربران ایرانی خطر بلوکه‌شدن پول‌ها در این صرافی وجود دارد که البته با روش‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم می‌شود ریسک را کاهش داد. با این حال، همان طور که گفتیم ریسک‌ به صفر نمی‌رسد و اگر فقط قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارید، بهتر است دارایی‌های خود را روی صرافی نگهداری نکنید و به یک کیف پول امن منتقل کنید.

استفاده از بایننس شاید در ابتدا کمی مشکل به نظر برسد؛ اما پس از انجام چند معامله آرام‌آرام به آن تسلط پیدا می‌کنید. سعی کنید در معامله‌های اولیه خود مبلغ کمی را وارد کنید تا ضررهای ناشی از مبتدی‌بودن کاهش یابد.

فراموش نکنید که معامله ارزهای دیجیتال همان‌قدر که می‌تواند سودآور باشد، پرریسک هم هست. بنابراین در معاملات خود حتما از تحقیقات درست، تحلیل و منطق بهره ببرید و از احساسات کاذب اجتناب کنید.

چند سوال متداول درباره بایننس

آیا می‌شود از بایننس کسب درآمد کرد؟

به‌جز ترید ارزهای دیجیتال و شرکت در اثبات سهام می‌توان از طریق لینک بازاریابی (Referral) و دعوت دوستان خود از صرافی بایننس کسب درآمد کرد. می‌توانید کد معرفی خود را از داخل حساب خود دریافت کنید و از کمیسیون معاملات افرادی که دعوت کرده‌اید سود ببرید.

بایننس در کدام کشور قرار دارد؟

صرافی بایننس در کشورهای زیادی از جمله ژاپن، سنگاپور و چین دفتر رسمی دارد، اما دفتر اصلی آن در جزایر کیمن واقع است. بنیان‌گذاران بایننس چینی هستند.

آیا بایننس برای کاربران ایرانی قابل‌استفاده است؟

بایننس در شرایط خود اعلام کرده است کاربران کشورهای تحت‌تحریم از جمله ایران حق استفاده از خدمات این صرافی را ندارند. با این حال، هزاران کاربر ایرانی همچنان با تغییر آی‌پی خود در این سایت فعالیت می‌کنند.

امنیت صرافی بایننس چقدر است؟

صرافی بایننس را می‌توان یکی از امن‌ترین صرافی‌های حال حاضر دنیا دانست. این صرافی تاکنون یک بار هک شده است که البته بعد از هک پول تمام مشتریان خود را پرداخت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید