عمومیکسب و کار ایرانی

کود سیاه برای درخت گردو

قیمت و خرید کود سیاه برای درخت گردو + فروش ارزان

کود سیاه برای نهال گردو از بهترین و مرغوبترین کودهای شیمیایی موجود در بازار است که باعث ریشه یابی و تقویت گیاه می شود.

کود شیمیایی سیاه چیست؟

در واقع کود شیمیایی سیاه یا همان کود فسفاته، تامین کننده فسفر گیاهان مختلف می باشد. کود های فسفاته تجاری یا همان کود شیمیایی سیاه با استفاده از سنگ فسفات تولید می شوند. تقریباً دو سوم منابع فسفات جهان از ذخایر سنگ های فسفات رسوبی و دریایی به دست می آید. سنگ فسفات زمین در گذشته به عنوان منبع فسفر برای خاک استفاده می شده است.

با این حال، به دلیل غلظت کم فسفر در این ماده بومی، هزینه های حمل و نقل بالا و واکنش های اندک محصول، استفاده از سنگ فسفات به طور قابل توجهی در کشاورزی کاهش یافته است. از سوی دیگر، استفاده از کودهای شیمیایی فسفردار رشد چشمگیری داشته است. در واقع جز “P” در عناصر و مواد مغذی اصلی مورد نیاز گیاهان “NPK” همان کود شیمیایی سیاه است. در ادامه با این کود فوق العاده مهم بیشتر آشنا خواهید شد.

بهترین زمان کود دهی درخت گردو | بهترین کود برای درخت گردو

فواید کود شیمیایی سیاه

  • بازدهی برداشت را افزایش می دهد.
  • مقاومت گیاهان را در برابر انواع بیماری ها افزایش می دهند.
  • بهبود پنجه زنی گیاه و افزایش تعداد برگ و دانه
  • روند رشد گیاه سالم را در پی دارد.
  • مانع رنگ و نازک شدن برگ ها می شود.

مهمترین گیاهانی که استفاده از کود سیاه برای تقویت آنها پیشنهاد شده:

  • درخت گردو
  • برنج
  • پیاز

البته به این نکته باید اشاره کرد که این کود مورد نیاز همه گیاهان می باشد زیرا تمام گیاهان به فسفر نیاز دارند. موارد ذکر شده از مهم ترین گیاهانی بودند که استفاده از کود شیمیایی سیاه در پرورش آنها شدیدا توصیه شده و قابل چشم پوشی نیست.

کود سیاه برای درخت گردو

کود یک نوع ماده که به صورت ارگانیک و یا شیمیایی بدست می آید و به عنوان راهی برای رشد گیاه می باشد. اصلی ترین موادی که برای تولید این نوع محصولات به کاربرده می شود شامل: نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. این سه ترکیب علاوه بر آنکه به رشد برگ تمامی گیاهان کمک می کند باعث بهبود رشد ریشه و تقویت ساقه آن ها می شود. کود سیاهی که برای درخت گردو استفاده می شود نوعی کود پر مصرف است که از سنگ فسفر بدست می آید و در صنعت کشاورزی استفاده می شود. همچنین این محصول از سه نوع جامد، پودری و گرانولی در بازار وجود دارد.

مشخصات کود سیاه برای درخت گردو

از مشخصات بارز این نوع کود می توان به کیفیت و برند معتبر آن اشاره نمود. همچنین مزیت این محصول این است که در تقویت و ریشه زایی درخت بسیار موثر واقع می گردد. این محصول از بسته بندی های کاملا متنوع با نشان استاندارد جهانی برخوردار بوده که کاملا ارگانیک و در تولید آن از هیچ گونه مواد افزودنی استفاده نشده است. این ماده مغذی دارای شکل ظاهری خاص با دانه های ریز می باشد که مصرف آن در صنعت کشاورزی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. می توان گفت که یکی از مهمترین کاربردهای برای رشد و تغذیه درختان و گیاهان استفاده شده و اثرات آلودگی بر آب  های زیرزمینی را نیز کاهش می دهد.

کود دهی درخت گردو

عموماً قبل از کاشت باید  کود دهی درخت گردو در زمین را  بر اساس اندازه و مساحت زمین  و همچنین نوع خاک مورد بررسی  قرار داد.  این کار باعث می شود  که خاک را به بهترین شکل بررسی کرده و وقتی نهال گردو را در زمین می کارید، نهال قدرت کافی برای رشد و همچنین میوه دهی داشته باشد. به طور کلی نوع کود و همچنین مقدار کود بستگی به نوع خاکی دارد که نهال گردو در آن کاشته خواهد شد.

به دلیل اینکه  گردو در سالهای اول رشد ریشه می دهد  و ریشه های زیادی دارد و باید در فصل زمستان از کودهای آلی یا کودهای حیوانی یا کودهای شیمیایی به صورت کمپوست در سایه استفاده شود. روی تنه درخت سوراخی ایجاد کنید تا درخت گردو بتواند انرژی لازم برای رشد و میوه دهی تامین کند، برای افزودن کود به خاکی که درخت گردو در آن کاشته می شود، چاله ای به عمق یک متر، عرض 40 سانتی متر و طول یک متر  حفر و کود مورد نیاز را در آن بریزید. این حفرات  باید در سایه درخت باشند، برای کود دهی درختان بالای 15 سال یک کیلوگرم سولفات پتاسیم، 500 گرم سولفات روی و 500 گرم سولفات آهن روی کود حیوانی یا کودمخصوص گردو  شوک استفاده کنید  و خوب مخلوط شود.

بهترین زمان کوددهی درختان گردو:

درخت گردو با وجود تنه سفت، برای افزایش استحکام در برابر عوامل تنش زای بیرونی، به کود نیاز دارد. کودها همچنین مواد مغذی مهمی را برای آنها فراهم می کنند، از رشد درختان حمایت می کنند و به سلامت کلی و طول عمر این گیاهان کمک می کنند. لازم است بدانید که اولین و مهمترین ماده غذایی درخت گردو عموماً نیتروژن است. بنابراین این نوع درخت برای کوددهی مناسب به نیتروژن بیشتری نسبت به سایر عناصر نیاز دارد. اما بعد از نیتروژن، عناصر فسفر و پتاسیم برای کوددهی این درختان بسیار مهم هستند.

اگر از نظر اقتصادی و مولد روی درختان گردو سرمایه گذاری می کنید، باید راز مراقبت از سرمایه خود را به عنوان یک گردو کار موفق بدانید و به عنوان یکی از مهمترین دلایل، بهترین زمان کوددهی درخت گردو را بدانید!

زمان کود دهی درخت گردو در 4 فصل:

کود دهی عمدتاً برای تغذیه گیاهان و تأمین تمام مواد معدنی مورد نیاز آنها استفاده می شود، اما زمان کوددهی درختان گردو به اندازه نوع کود مهم است، زیرا زمان تعیین می کند که آیا کود مؤثر است یا برعکس. باعث اتلاف پول و انرژی می شود! بسته به سن و شرایط نهال باید از کودهای مختلف استفاده کرد.در زیر انواع کود مورد نیاز این گیاه، بهترین زمان کود دهی درخت گردو و روش آبیاری صحیح آورده شده است:

زمان کوددهی در سال اول رشد نهال گردو :

در ابتدای رشد نهال باید نوع کودهای شیمیایی و آلی را به درخت داد اما با کمترین هزینه. کارشناسان بهترین کود را N-P-K به نسبت 15-15-15 می دانند. در ابتدا بهتر است از هر بوته جوان 113 گرم استفاده شود.

بهترین زمان برای کود دهی درخت گردو زمانی است که جوان است. اولی در پایان فصل بهار و دومی قبل از جوانه زنی نهال یعنی در فصل تابستان است. برای این منظور استفاده از روش کود دهی و قرار دادن کود در سایه درخت توصیه می شود. البته مراقب باشید کود مستقیماً به ریشه نهال برخورد نکند!

کود دهی مهم ترین عامل در رشد درختان گردو است:

درختان گردو به خصوص در سال اول کاشت برای تقویت ریشه، رشد خوب، افزایش کیفیت محصول، بهره وری بیشتر و دریافت مواد معدنی مورد نیاز به کوددهی مناسب نیاز دارند. در نتیجه بهترین زمان برای کوددهی درختان گردو آنطور که انتظار می رود نیست.

مواد معدنی مهمی که از طریق کود دهی در دسترس درخت گردو قرار می گیرد عبارتند از:

نیتروژن: این ترکیب معدنی که جزء عنصر اصلی کلروفیل است باعث افزایش رشد گیاه و در نتیجه افزایش بهره وری درختان می شود.

فسفر: فسفر یک جز کلیدی در جذب نور خورشید است. به علاوه به  عنوان کاتالیزوری موثر، در تشکیل ترکیبات حیاتی گیاه نیز تاثیر دارد.

پتاسیم: پتاسیم ترکیب اساسی رشد، تولید مثل و مقاومت گیاه دانسته می شود. این عنصر در تولید سلولز، نقل و انتقال قند و نشاسته در گیاه نیز نقش دارد.

روی: نقش عنصر روی افزایش عملکرد گیاهان است. ترکیب روی بر تشکیل پروتئین های گیاهی تأثیر می گذارد و به فتوسنتز درخت بیشتر و بهتر کمک می کند. این عنصر در هنگام کود دهی درخت گردو به کشاورز کمک می کند.

منگنز: عنصر منگنز به دلیل اهمیت آن در تولید کلروفیل، بازسازی نیترات ها و تسریع و پیشرفت فرآیند بازسازی شناخته شده است. منگنز همچنین در متابولیسم کربوهیدرات ها مهم است و تبادل الکترون را در چرخه فتوسنتز تسهیل می کند.

مس: ریز مغذی مس ها، باعث فعال شدن آنزیم ها و افزایش طعم، بو و رنگ میوه می شود. این ترکیب با کمک به متابولیسم پروتئین یکی از اعضای مؤثر فتوسنتز در نظر گرفته می شود.

بور: عنصر بور موجود در کودهای شیمیایی مهمترین ماده غذایی برای ریشه گیاهان است که علاوه بر افزایش جذب پتاسیم و فسفر در عملکرد ریشه و ساختار غشای سلولی نقش دارد.

آهن: آهن یک عنصر موثر در تولید کلروفیل در گیاهان است. این ترکیب که جزء اصلی آنزیم ها و پروتئین ها است، نقش مهمی در فتوسنتز و تنفس دارد.

کود دهی درختان با سن بالای 15 سال:

برای تقویت و افزایش عملکرد، پس از انتخاب بهترین زمان برای کود دهی درخت گردو، باید از قسمت های زیر برای تهیه کود مناسب برای 2 هکتار زمین، برای هر سال استفاده کرد:

حدود 1178 کیلوگرم آمونیوم سولفات

حدود 908 کیلوگرم فسفر پنتا اکسید

میزان 454 کیلوگرم پتاسیم سولفات (هر 3 سال)

در عرض 3 دوره زمان لازم است که یک درخت گردو بزرگ را برای این مقادیر کود دهید.اولین دوز باید در اوایل بهار و آخرین دوز در پاییز به درخت داده شود.

اما اگر قصد دارید به جای کود اضافه شده از کود سبز یا کاشت حبوبات در زمین کشاورزی استفاده کنید، به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای کود دهی درخت گردو در فصل پاییز به این صورت است. سپس در چند ماه پس از کاشت، پتاسیم و فسفر به خاک اضافه می کنند و در نهایت قبل از کاشت، یعنی در بهار (فروردین یا اردیبهشت)، خاک را شخم زده و گیاهان را در خاک قرار می دهند.

پاسخ به 2 سوال درباره کود سیاه

1: در تولید کود سیاه برای درخت گردو از چه موادی استفاده می شود؟

اصلی ترین موادی که برای تولید این نوع محصولات به کاربرده می شود شامل: نیتروژن، فسفر و پتاسیم است.

2: کاربرد کود سیاه برای درخت گردو چیست؟

یکی از مهمترین کاربردهای برای رشد و تغذیه درختان و گیاهان استفاده شده و اثرات آلودگی بر آب  های زیرزمینی را نیز کاهش می دهد.