خودرو

مقایسه کیا موهاوی 6 سیلندر با هیوندای وراکروز و کیا موهاوی 8 سیلندر

کیا موهاوی را میتوان یکی از وسوسه انگیزترین SUVهای موجود در بازار خودروی کشورمان نامید. اتومبیلی که اگرچه در داخل کشور می بایست رقم بالاتری برای مالکیت آن هزینه کنید، اما هنگامی که برچسب قیمت آن را با SUVهای لوکس موجود در بازار مورد مقایسه قرار میدهید، رقم 130 تا 140 میلیونی فروش آن در مدل دست دوم 2010 (در جایی که تویوتا لندکروزر بهای 500 میلیونی دارد) چندان هم گران به نظر نمی آید. اما چه فاکتوری موجب شده تا این اتومبیل در بازار کشور فروش کمتری داشته باشد؟ پاسخ این پرسش را تنها میتوان در حضور رقیب اصلی آن یعنی هیوندای ix55 (وراکروز) جستوجو نمود.

موهاوی را در سال 88 و پیش از آن که به بازار کشورمان راه یابد به لطف یکی از کاربران توسط همکارانمان آقایان »حیدری« و »معنوی نژاد« در جزیره زیبای کیش مورد آزمون قرار دادیم . اما پرسش های مکرری که در مورد این اتومبیل مطرح می شد، ما را بر آن داشت تا باری دیگر ملاقاتی با این کراس اوور لوکس فول سایز کیا داشته باشیم: موهاوی محصول 29 ماه تلاش طراحان کیاموتورز است که پس از صرف هزینه ای بالغ بر 245 میلیون دلار متولد شده است. البته خود کیاموتورز نیز موافق این سخن است که موهاوی در زمانی نادرست وارد بازار شد. در سال 2009 که جهان از رکود شدید اقتصادی رنج می برد، عرضه موهاوی کار چندان مناسبی نبود، اما کیاموتورز این خودرو را روانه بازار کرد تا شاید قیمت کمتر آن نسبت به رقبا بتواند برای آن یک برگ برنده محسوب شود. دیگر آن سال هایی که اتومبیل های کره ای را بدون توجه به برند آن می توانستید تشخیص بدهید، گذشته است. موهاوی و سایر محصولات جدید این کمپانی کره ای اکنون به خودروهایی با هویت در دنیای خودرو بدل شده اند که نظر بسیاری را به سوی خود جلب می کنند. نظرات در مورد این اتومبیل بسیار متنوع است.

بعضی طراحی آن را کاملا قدرتمند و جسور می دانند و برخی به دلیل نبود هیجان در ظاهر آن ترجیح میدهند به سراغ رقیب آن یعنی هیوندای ix55 بروند. شاید در بحث مقایسه ای ظاهری میان این دو اتومبیل، هیوندای برنده میدان باشد، اما توجه داشته باشید که اگر زیباترین اتومبیل جهان را نیز هر روز در رنگ های گوناگون مشاهده کنید، جذابیت خود را از دست خواهد داد. به نظر می آید اگر چه این روزها ix55 را بیشتر از موهاوی می توان در خیابان های شهر مشاهده کرد، اما دارندگان کیا موهاوی رضایت بیشتری از این محصول دارند . این واقعیتی است که در مورد تویوتا کمری و هیوندای سوناتا نیز در کشورمان اتفاق افتاد.

هنگامی که طراحی ظاهری موهاوی را مورد نقد و بررسی قرار میدهید، کاملا در مقام اتومبیل های حاضر در بازار ایالات متحده ظاهر میشود.

     

از نمای روبرو، چراغ های متوازی الاضلاع شکل جلو که در آن اثری از حجم های اغراق انگیز ژاپنی نیست، خطوط برجسته بر روی درب موتور، سپری ساده که چراغ های ضد مه را در بر گرفته اند و جلو پنجره کاملا بزرگ با خطوط افقی به کار گرفته شده در آن، چهره ای خشن اما در عین حال قابل اطمینان به این نما بخشیده است. سادگی در نمای کناری موهاوی نیز تکرار شده و از این زاویه تنها ماهیچه های گلگیرها و چراغ های روی آیینه ،چشم را معطوف خود می کند. علاوه بر این، ابعاد تایرها که رینگ هایی 18اینچی آن را دربر گرفته است کمک کرده تا این اتومبیل کفش هایی مناسب با پوشش خود به پا کند. در انتهای خودرو محل قرارگرفتن پلاک اتومبیل که در بالای آن آرم KIA کاملا خودنمایی میکند بیش از هرچیزی خود را به رخ میکشد. چراغ های عقب خودرو نیز در دو مدل متفاوت (از جهت نوردهی) در کشورمان عرضه میشود. ظاهراً مدلهای شرکتی نورپردازی معمولی را نشان میدهند و مدلهای غیر شرکتی از LED برای روشنایی استفاده میکنند که بالطبع نورپردازی LED خیره کننده تر خواهد بود. سپر عقب با طراحی خاص خود این امکان را به مالک میدهد که اجسامی طویل تر از طول اتومبیل را نیز به راحتی در صندوق جای دهد. در کل به آسانی میتوان حدس زد هنگامی که کیاموتورز به طراح معروف خود Peter Schreyer سفارش طراحی موهاوی را داده، اتومبیلی را در نظر داشته که مخصوص بازار ایالات متحده باشد.

وظیفه ای که شرایر به خوبی از عهده آن برآمده است. در داخل موهاوی وضعیت به شکلی دیگر است. فرمان خوش دست، دسته دنده نیمه چرم و دکمه استارت/استاپ پیشرانه آن، قدری چاشنی هیجان را بالا برده است. البته در این خصوص  باید اعتراف نمود که کار طراحی نشان دهنده های آن هیچ هیجانی به دنبال ندارد، به ویژه آنکه نورپردازی سفید و قرمز آن خیلی چشم گیر نیست. درهرحال هنگامی که بر روی صندلی های آن قرار گرفته و پیشرانه آن را فعال میکنید، دیگر کمتر این موارد جزئی به چشم می آید . در بحث فنی باید بگوییم موهاوی در دو مدل شش و هشت سیلندر در بازار یافت می شود که اتومبیل مورد آزمون از نوع شش سیلندر بود. توان این پیشرانه که مشابه نمونه مورد استفاده در هیوندای ix55 (با کد “Lambda II) می باشد با حجم دقیق 3778 سی سی، 276 اسب بخار (206 کیلووات) قدرت را توسط گیربکس شش سرعته تیپ ترونیک ساخت کمپانی مشهور ZF آلمان، به تمامی چرخ های آن هدایت میکند. همین پیشرانه در هیوندای وراکروز (معادل 263 اسب بخار 196کیلووات) نیرو تولید می کند. البته انتظارات از موهاوی کاملا متفاوت با ix55 ) است و موهاوی بیشتر ترجیح میدهد تا در رانندگی Offroad توانایی های خود را عمال نشان دهد.

با آن که موهاوی به نسبت رقیب خود 15کیلوگرم اضافه وزن دارد، دهم ثانیه زودتر از وراکروز از اما باز هم با شتاب 8.6ثانیه ای خود عقربه سرعت سنج را 2 عدد 100 عبور خواهد داد. در مقایسه میزان نیروی تورک نیز باز هم موهاوی با تورک 362 نیوتن متری که در دور موتور 4400 به دست می آید، 14نیوتن متر نیروی بیشتر در اختیار مالک خویش قرار میدهد. همانطور که اشاره شد، سطح و نوع انتظارات از موهاوی بسیار متفاوت تر از ix55 است و به دلیل آن که موهاوی بیشتر برای مصارف خارج از جاده طراحی شده است، کیا مخزن سوخت 82 لیتری برای آن تدارک دیده تا با آسودگی خیال به دور دست ها سفر کنید. البته این نیروی تولیدی بیشتر نسبت به هیوندای، مصرف سوخت آن را نیز در هر 100کیلومتر به 11.8 لیتر رسانده است که هیوندای با مصرف 11.2لیتر بدون شک کم مصرفتر خواهد بود. 

   

همان گونه که می دانید موهاوی اکنون با پیشرانه هشت سیلندر نیز در بازار کشورمان یافت میشود . این پیشرانه که با کد Tau بر روی این اتومبیل نصب شده است، با 4.6 لیتر حجم قدرتی معادل 337 اسب بخار (251کیلووات) تولید می کند که کمتر از قدرت موتور جنسیس سدان است، اما در مقایسه با آن تورک بیشتری را ارائه میدهد. موهاوی با تقسیم وزن 53 و 47درصد (جلو و عقب) و فرمان دندانه و شانه ای خود که فاصله قفل تا قفل آن 3.5 دور است، اتومبیلی مناسب راه های خارج از جاده می باشد. به ویژه آنکه سیستم تعلیق جناغی دوبل به همراه کمک فنرهای گازی در محور جلو و اتصال چند نقطه ای به همراه سیستم تغییر ارتفاع در عقب، تمامی ناهمواری های جاده را هموار می سازد. گذشته از نکات فنی موهاوی، در محیط داخلی این اتومبیل امکاناتی نظیر سیستم صوتی حرفه ای 600 واتی با چنجر شش تایی با برند اینفینیتی، پورت های جداگانه USB و iPod برای اتصال پلیرهای شخصی، پدال های قابل تنظیم (که کلیدهای آن در سمت چپ فرمان و بر روی داشبورد قرار دارد)، دوربین دید عقب، سنسورهای پارک و صندلی های برقی با سیستم گرمایشی پذیرای شما خواهد بود.

این اتومبیل همچنین اولین SUV ساخت کیا است که در آن رادیوی ماهواره ای سایروس نصب شده است. علاوه بر آنها موهاوی با برخورداری از ایربگ های سرنشینان جلو، ایربگ های کناری (حتی برای سرنشینان ردیف سوم) سواری ایمنی را به حاضران در اتومبیل هدیه می دهد و سیستم هایی نظیر ABS (ترمزهای ضدقفل)، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز)، BAS (ترمز کمکی)، ESC (سیستم کنترل پایداری)، TCS (سیستم کنترل کشش)، TPMS (نمایشگر فشار و میزان باد تایرها)، DAC (کنترل ترمز در سراشیبی) و HAC (کنترل اتومبیل در سربالایی ها) برای کنترل هرچه بهتر اتومبیل در خدمت مالک آن خواهند بود

موهاوی در بازار :

موهاوی 6 سیلندر مدل 2010 بین 130 تا 140 میلیون و موهاوی 8 سیلندر در مدل 2013 که آخرین سری تولیدی از این محصول می باشد بین 200 تا 210 میلیون تومان در بازار دست دوم ها قیمت دارند .