پزشکی و سلامت

چه عرق گیاهی برای کبد چرب خوبه

درمان گیاهی کبد چرب با 15 گیاه دارویی

درمان گیاهی کبد چرب با 15 گیاه دارویی

درمان گیاهی کبد چرب با مصرف گیاهان دارویی توصیه شده در طب سنتی است. اما کدام گیاه دارویی برای درمان چربی کبد مناسب است؟ درمان کبد چرب با خاکشیر و زردچوبه یکی از رایج‌ترین روش درمان گیاهی کبد چرب به روش سنتی است. در ادامه موثرترین گیاهان دارویی که برای درمان کبد چرب غیرالکی توصیه شده است را معرفی کرده‌ایم.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی شدنی است؟

درمان قطعی و فروی کبد چرب با داروی گیاهی را هیچ پزشک یا متخصص طب سنتی تایید نمی‌کند زیرا یکی از مهم‌ترین عوامل برای درمان کبد چربی، رعایت اصول تغذیه‌ای درست و استفاده از غذاهای سالم است. در واقع مبتلایان بیماری کبد چرب باید به نوعی از یک سری اصول در تهیه و طبخ مواد غذایی استفاده کنند تا به همراه سایر مواردی که در درمان این بیماری بیان می‌شود، تکمیل کننده درمان بیماری آن‌ها باشد.

به جرات می‌توان گفت با خوردن هر نوع داروی گیاهی و طبیعی برای درمان کبد چرب، اگر شما مثل سابق به سبک غذا خوردن خود ادامه دهید، نه تنها درمان حاصل نمی‌گردد بلکه حتی شرایط شما ممکن است هر روز بدتر و بدتر شود. به همین دلیل داشتن سبک زندگی سالم، مکمل سایر درمان‌های شما در کنترل و درمان و پیشگیری چرب شدن کبدتان خواهد بود.

درمان گیاهی کبد چرب؛ یک روش درمانی موثر است

درمان گیاهی کبد چرب

چرا درمان گیاهی کبد چرب توصیه می‌شود؟

یک بررسی در سال 2018 گیاهان دارویی،‌ مکمل‌‌ها، ادویه‌جات و ترشی‌جات را که به عنوان درمان‌‌های جایگزین برای درمان کبد چرب استفاده شده‌اند را شناسایی کرد.‌ در این بررسی مشخص شد که استفاده از گیاهان دارویی مانند زردچوبه،‌ خار خار،‌ رسوراترول و چای سبز اثرات مثبی بر روی درمان بیماری کبد چرب دارند. البته استفاده از روش‌های گیاهی و سنتی درمان کبد چرب باید با نظر پزشک انجام شود تا عوارض جانبی نداشته باشد.

درباره اهمیت خواندن این مطلب در مورد گیاهان دارویی برای درمان گیاهی کبد‌چرب، همان کافی است که بدانید کبد یا همان جگر را می‌توان سلطان اندام‌های داخلی بدن دانست؛ چرا که لحظه‌ای بدون آن قادر به زندگی کردن نخواهیم بود.

درمان کبد چرب در طب سنتی

نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین‌ها، گیاهان و سایر مکمل‌ها ممکن است به کاهش چربی کبد و کاهش خطر پیشرفت بیماری کبد کمک کنند. در طب سنتی با استفاده از خواص بعضی گیاهان و عصاره‌گیری از آنها می‌توان ترکیباتی بدست آورد که بوسیله آنها براحتی و با موفقیت کامل کبد چرب درمان می‌شود. در ادامه چند گیاه دارویی برای کبد چرب را بخوانید.

گیاه دارویی برای کبد چرب

تعداد گیاهان دارویی مناسب برای درمان کبد چرب بسیار زیاد است و ما در ادامه رایج‌ترین گیاهان دارویی که برای درمان سنتی کبد چرب مورد استفاده قرار می‌گیرد را معرفی کرده‌ایم:

زردچوبه و درمان چربی کبد

خواص زردچوبه برای سلامت

1. درمان کبد چرب با زردچوبه

یک محقق طب سنتی با معرفی زردچوبه به عنوان گیاهی با مزاج گرم و خشک گفت: «مصرف زردچوبه به مبتلایان به کبد چرب و خونریزی‌های گوارشی، سرطان کولون و آلزایمر توصیه می‌شود.». جالب است بدانید که زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است. زردچوبه از انباشته شدن چربی جلوگیری می‌کند و برای درمان کبد چرب مناسب است. همچنین زردچوبه توانایی بدن را برای هضم چربی‌ها بهبود می‌بخشد به طوری که از تجمع آن‌ها در کبد جلوگیری می‌کند.

چطور باید از زردچوبه به عنوان گیاه دارویی استفاده کنیم؟

برای درمان کبد چرب باید زردچوبه را داخل کپسول کرده و بعد از غذا میل یا آن را با عسل مخلوط و هر روز مقداری مصرف کنند اما در افراد گرم مزاج مصرف زرد چوبه به این شکل می‌تواند باعث رفلاکس و کهیر شود، با این حال هرگز توصیه نمی‌کنیم این افراد مصرف این ادویه را کنار بگذارند بلکه می‌توانند از آن به میزان کمتر در غذها استفاده کنند.

درمان گیاهی کبد چرب با نوشیدنی زردچوبه

از این شربت می‌توان روزانه 4 لیوان و در وعده‌های صبح، ظهر، عصر و شب میل کرد (1).

مواد لازم:

  • زردچوبه 50 گرم؛
  • زنجبیل 15 گرم؛
  • دارچین 15 گرم؛
  • زیره 20 گرم؛
  • عسل نیم کیلو.

طرز تهیه شربت زردچوبه

  • برای تهیه این شربت ابتدا ادویه‌ها را نیم کوب کرده و داخل 2 لیتر آب معدنی می‌ریزیم.
  • اجازه می‌دهیم به مدت 12 ساعت تا یک روز بماند.
  • سپس به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم می‌جوشانیم.
  • پس از متعادل شدن حرارت تا 50 درجه سانتی گراد، شربت را صاف کرده و به آن عسل اضافه می‌کنیم.
  • شربت را هم می‌زنیم تا قوام بیاید سپس در ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم.
  • برای تهیه یک لیوان از این شربت 3 تا 4 قاشق غذاخوری از آن را داخل لیوان ریخته و بقیه را آب جوشیده ولرم اضافه می‌کنیم.

توجه: مصرف این شربت برای زنان باردار ممنوع است؛ افرادی هم که از داروهای شیمیایی از جمله آسپرین، وارفارین و هپارین استفاده می‌کنند همزمان نباید این شربت را مصرف کنند و باید 2 تا 3 ساعت بین آن فاصله بیندازند؛ زیرا شربت زردچوبه اثربخشی دارو را افزایش می‌دهد.

درمان کبد چرب با خاکشیر

3. درمان کبد چرب با خاکشیر

خاکشیر یکی از گیاهانی بسیار مفید است که می‌توانید از آن برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده کنید. همچنین مصرف خاکشیر برای درمان کبد چرب و پاکسازی آن بسیار مفید است.  این دانه‌ها کبد را از چربی پاکسازی می‌کنند و به درمان آن می‌پردازند. خاکشیر با آب ولرم و کمی ترنجبین، یک شربت مناسب برای درمان مزاج های خشک ( صفرایی و سودایی ) است و می‌تواند در درمان کبد چرب نیز موثر واقع شود.

طرز تهیه خاکشیر برای درمان کبد چرب

برای این منظور بایستی خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید. ترکیب خاکشیر با ترنجبین به خصوص در درمان سودا و بلغم تأثیر به سزایی دارد. هم چنین این ترکیب، بهترین نرم‌کننده مزاج های خشک (صفرا و سودا) می‌باشد. یعنی رطوبت دهنده به بدن هستند.

درمان کبد چرب با لیموترش

3. درمان کبد چرب با لیموترش

نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می‌تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد. از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی اکسیدان می‌تواند نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد. مصرف لیمو کمک می‌کند تا آنزیم تولید کبدی به نام گلوتاتیون زیاد شود. گلوتاتیون (Glutathione) باعث خنثی کردن سموم می‌شود.

روش استفاده:

  • لیمو را نصف کردن سپس آب آن را بگیرید.
  • با یک لیوان آب مخلوط‌ کنید و روزی 2 الی 3 بار به مدت چند هفته مصرف کنید.

سرکه سیب

4. درمان کبد چرب با سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی یکی از بهترین روش‌های گیاهی برای درمان کبد چرب است. سرکه سیب کمک می‌کند چربی انباشته شده در داخل و اطراف کبد از بین برود. همچنین سرکه سیب باعث کاهش وزن شما می‌شود.

روش استفاده:

  • یک قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیون آب گرم بریزید.
  • در صورت تمایل به آن عسل اضافه کنید.
  • قبل و بعد از غذا مصرف کنید این کار را برای چند ماه انجام دهید.

درمان کبد چرب با دمنوش قاصدک

5. درمان کبد چرب با دمنوش قاصدک

گیاه قاصدک (Dandelion) یک تونیک قدرتمند برای کبد شما می‌باشد، از این رو برای درمان بیماری کبد چرب استفاده می‌شود. قاصدک به سم‌زدایی و سوخت و ساز چربی‌های انباشته شده در کبد کمک می‌کند. همچنین عصاره برگ قاصدک به پیشگیری و درمان کبد چرب کمک می‌کند.

طرز تهیه دمنوش قاصدک:

  • اضافه کردن 1 قاشق چای‌خوری ریشه قاصد خشک شده به یک فنجان آب گرم و به مدت 10 دقیقه بگذارید.
  • برای طعم بهتر به آن عسل اضافه کنید و 3 بار هفته مصرف کنید این کار را برای چند هفته انجام دهید.
  • همچنین می‌توانید برگ قاصدت را به سالاد خود اضافه کرده یا آن را بپزید و سپس مصرف کنید.

چای سبز و درمان کبد چرب

6. درمان کبد چرب با چای سبز

نوشیدن چای سبز یا استفاده از عصاره این گیاه دارویی تاثیر چشمگیری در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی‌ها در اطراف کبد دارد، همچنین مصرف این گیاه به تسریع روند درمانی کبد چرب نیز کمک شایانی می‌کند. درمانگران چینی نیز بر این باورند که نوشیدن چای سبز به صورت مستمر می‌تواند مانع از ابتلا به سرطان کبد شود. همچنین مصرف چای سبز از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می‌کند.

درمان کبد چرب با روغن زیتون

درمان کبد چرب با روغن زیتون

7. روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از اسید های چرب امگا 3 است. این روغن در مقایسه با دیگر روغن‌ها نظیر مارگارین و کره سالم‌تر است. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون برای کاهش سطح آنزیم‌های کبدی و کنترل وزن مفید است.

درمان کبد چرب با سیر

8. درمان گیاهی کبد چرب با سیر

بسیاری از سیر و یا پودر آن به عنوان طعم دهنده غذا استفاده می‌کنند؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که سیر می‌تواند باعث کاهش وزن شود. بنابراین استفاده از مکمل پودر سیر را به شما توصیه می‌کنیم.

درمان کبد چرب با زنجیل

9. زنجیل و کمک به درمان چربی کبد

 یکی دیگر از شیوه‌های کاهش جذب چربی در جریان گردش خون و اندام‌های داخلی، گنجاندن زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی است. افرادی که در طول هفته 2 تا 3 بار زنجبیل استفاده می‌کنند، می‌توانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی‌ها بهره‌مند شوند.

برای این منظور می‌توانید یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده کرده و آن را بعد از صرف وعده‌های غذایی میل کنید. به اعتقاد برخی از درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان نوشیدن دمنوش زنجبیل نیز در کنترل بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب موثر است. نوشیدن این دمنوش می‌تواند به کاهش جذب چربی در اطراف کبد کمک کرده و مانع از ابتلای افراد مستعد به این بیماری شود.

مصرف دمنوش زنجبیل یا ماست کم چرب حاوی زنجبیل به ویژه در وعده‌هایی که غذای چرب خورده اید بسیار اهمیت دارد. همچنین می‌توانید با جوشاندن برش‌های زنجبیل در چای سبز یا آب، چای زنجبیل درست کنید.

آرتیشو و درمان گیاهی کبد چرب

10. درمان گیاهی کبد چرب با کنگر فرنگی

آرتیشو یا کنگر فرنگی مصرف غذایی داشته و در طب سنتی مصرف این گیاه سابقه طولانی در درمان اختلالات کبدی و صفرا دارد. این گیاه دارویی شامل اسیدهای سینارین، فلونیک و کافئیک لاکتون‌های سزکویی‌ترپن، فلاونوییدها اینولین فیتواسترول‌ها، مواد معدنی، ویتامین و آنزیم‌ها می‌باشد. عصاره برگ گیاه دارای اثر آنتی‌اکسیدانی و محرک سلول‌های کبدی است.

درمان کبد چرب با خارمریم

11. کاهش جذب چربی با گیاه خارمریم

گیاه خارمریم یکی دیگر از گیاهان دارویی است که از آن برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های کبدی استفاده می‌کنند. این گیاه از آنجا که ترکیبی به نام سیلی مارین دارد، می‌تواند در کاهش میزان جذب چربی به ویژه چربی بد (LDL)، تری گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول موثر باشد. به همین دلیل بسیاری از درمانگران، این گیاه را از جمله موثرترین گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب می‌شناسند و مصرف دمنوش یا خشک این گیاه همراه غذا را در این زمینه موثر می‌دانند.

گیاه دارویی خارمریم در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان، ایدز، هپاتیت و مسمویت‌های کبدی موثر تشخیص داده شده است. از جمله می‌توان به اثرات آنتی اکسیدانی، آنتی ویروسی، ضد التهابی، تقویت کننده سیستم ایمنی اشاره نمود.

طرز تهیه دمنوش خارمریم

3.5 گرم دانه خارمریم را در 150 سی سی آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه دَم و روزانه 3 بار (نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی) مصرف کنید.

مصرف این گیاه با مشورت متخصص طب سنتی می‌تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کرده و سرعت تولید دوباره سلول‌های کبدی را افزایش دهد.

درمان گیاهی کبد چرب با دارچین

12. درمان گیاهی کبد چرب با دارچین

مطالعات بسیاری بر اثر دم‌کرده و همچنین مکمل دارچین بر روی کبد چرب انجام شده است و تقریباً اکثر آن‌ها تأثیر مثبت این ادویه خوراکی بر کبد چرب را تأیید کرده‌اند. دارچین نیز مشابه زردچوبه بهتر است به صورت آسیاب نشده استفاده شود (2).

درمان کبد چرب با رزماری

13. رزماری و کمک به درمان کبد چرب

رزماری با طعم و عطر خوشی که دارد برای استفاده در غذاها و یا کنار آنها بسیار مفید است. این گیاه خوشبو خاصیت ضد التهابی دارد و به این منظور برای کاهش دردهای مفصلی و یا کوفتگی ها از آن استفاده می‌شود. در بعضی از مطالعات صورت گرفته، اثر درمانی آن برای کبد چرب نیز ثابت شده است (3).

درمان کبد چرب با سرکه انگبین

14. درمان چربی کبد با سرکه انگبین

استفاده روزانه یک لیوان سرکه انگبین می‌تواند به درمان کبد چرب شما کمک کند. سرکه انگبین از ترکیب دو واحد عرق نعناع، یک واحد سرکه طبیعی و دو واحد عسل بدست می‌آید و با سکنجبین درست شده از شکر کاملا متفاوت می‌باشد.

درمان کبد چرب با عرق عرق کاسنی

15. عرق کاسنی و پاکسازی کبد

کاسنی یکی از گیاهان و عرقیجات معروف در طب سنتی ایران از گذشته تا کنون است. این ماده‌ی غذایی با طبعی سرد، برای پاکسازی کبد از سموم مفید است و با دارا بودن خاصیت پروبیوتیکی، دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند. خوردن روزانه 7 برگ کاسنی و یا یک استکان عرق کاسنی برای داشتن کبدی سالم توصیه می‌شود.

عرقیات گیاهی بنوشید

عرق گیاهی شاه‌تره، خارشتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی موثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می‌آیند. این نوشیدنی‌های گیاهی از آنجا که طبعی سرد وتر دارند، موجب کاهش میزان کلسترول خون می‌شوند و در عین حال به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک می‌کنند.

هر نوع عرقیجات گیاهی در درمان بعضی از بیماری ها موثرند. به اعتقاد درمانگران، نوشیدن یک تا 2 لیوان ازیکی از عرقیات شاه‌تره، کاسنی و خارشتر یا ترکیبی از آنها می‌تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های کبد به ویژه کبد چرب و سیروز کبدی داشته باشد و احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را به صفر برساند.

درمان کبد چرب با گیاهان دارویی

گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب

سایر گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب

  • گل بنفشه؛
  • شیرین بیان
  • آواکادو؛
  • عرق شاهتره؛
  • خارخاسک؛
  • زعفران؛
  • ترنجبین؛
  • تخم گشنیز؛
  • کامبوجا؛
  • گل گاوزبان؛

مصرف این گیاهان دارویی کبد را درمان می‌کند؟

مصرف این گیاهان دارویی به تنهایی نمی‌تواند کبد چرب را درمان کند! موثرترین و کارآمدترین راهکار درمان کبد چرب بر اساس آخرین تحقیقات، رعایت رژیم غذایی مناسب با همراهی فعالیت بدنی کافی است. تنها 3 تا 5 درصد کاهش وزن می‌تواند تا حد زیادی چربی کبد را از بین ببرد. پس در کنار درمان دارویی و گیاهی، پیروی از یک الگوی غذایی سالم، راهکار کلیدی در درمان این بیماری است.

اگر اضافه وزن دارید، اگر کم تحرک هستید و احتمال ابتلا به کبدچرب را دور نمی‌بینید به شما پیشنهاد می‌کنیم از مصرف غذاهایی مانند غذاهای فریز شده و یخ زده، ترشیجات، ماست پرچرب، سس، نمک زیاد، غذاهای فست فود، انواع شیرینی‌ها، پیتزا، انواع سرخ کردنی‌ها مانند سیر داغ، پیاز داغ، چیپس، پفک، غذاهای چرب و نوشابه‌های گازدارپرهیز کرده و تا می‌توانید به جای آنها از میوه های تازه، سبزیجات مختلف به ویژه کاهو، خیار، هویج و غذاهای سالم و طبیعی استفاده کنید. رعایت این رژیم در تمام دوره‌های سنی به پیشگیری از ابتلا به کبد چرب و دیگر بیماری های کبد کمک می‌کند (4).

سخن پایانی

در طب سنی پیشنهادات زیادی برای استفاده از گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب مطرح شده است. اما برخی گیاهان دارویی، عوارضی نیز دارند که ممکن است استفاده از طب سنتی برای درمان کبد چرب برای تمام افراد مناسب نباشد و دچار عوارض احتمالی شوند. به همین دلیل قبل از مصرف هرگونه گیاهان دارویی و مکمل‌‌های کبد چرب با پزشک مشورت کنید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

توجه: اطلاعات موجود در سایت زوم لایف، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.



پاکسازی کبد با عرقیات

پاکسازی کبد با عرقیات گیاهی و سنتی  

کبد چرب از بیماری هایی است که در حال حاضر در ایران نزدیک به 40 درصد افراد مبتلا به کبد چرب هستند، و این یعنی از هر دو نفر یک نفر دچار این بیماری است. تغذیه نامناسب، استفاده از روغن‌های نامرغوب صنعتی در پخت و پز، عدم تحرک و… از دلایل بروز این بیماری است. اما جای نگرانی نیست، خوشبختانه کبد چرب در بسیاری از موارد با رژیم غذایی مناسب، ورزش، استفاده از عرقیات گیاهی و… قابل حل است و نیاز به درمان‌های شیمیایی ندارد. مصرف عرقیات گیاهی سنتی یک راه ساده برای درمان کبد چرب (درکنار رژیم غذایی مناسب) است؛ در ادامه درباره پاکسازی کبد با عرقیات گیاهی و رژیم غذایی مناسب صحبت می‌کنیم.

علائم کبد چرب در افراد

بیماری کبد به یکباره خود را بروز می‌دهد، در اکثر موارد شما زمانی متوجه این بیماری می‌شود که برای دیگر مشکلات خود آزمایش داده‌اید. در ادامه به برخی از علائم بیماری کبد چرب خواهیم پرداخت:

  • خستگی مفرط
  • اضافه وزن بی دلیل
  • تمایل به مصرف کربن‌هیدرات
  • زردی پوست
  • و…

اگر دچار خستگی، بی حالی، افسردگی بی‌دلیل در برخی از روزها هستید، ممکن است دچار کبد چرب شده باشید.

از دیگر علائم این بیماری می‌توان به اضافه وزن بی‌مورد اشاره کرد، در این شرایط فرد با خوردن مقدار کمی غذا هم دچار اضافه وزن می‌شود.

افراد مبتلا به کبد چرب، تمایل بسیار شدید به خوردن مواد غذایی شور و پر چرب، این مواد غذایی برای بیماران مبتلا به کبدچرب بسیار مضر است.

اگر میزان چربی کبد شما بالا باشد دچار زردی پوست، زرد شدن سفیدی چشم و… خواهید شد.

افزایش جوش‌های پوستی در اطراف بینی و روی چانه نیز از علائم این بیماری است. توجه داشته باشید که علائم ذکر شده در بیشتر موارد برای تشخیص کبد چرب غیر الکلی است. 

بیماری کبد چرب ممکن است احساس گیجی و عدم تمرکز در شما ایجاد کند و باعث به وجود آمدن درد در ناحیه شکم شود. 

کبدچرب از بیماری‌های بسیار شایع در ایران است، از هر دو نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است؛ نگران نباشید این بیماری دارای درمان‌ خانگی است در اکثر موارد است. با داشتن
رژیم غذایی مناسب استفاده از عرقیات گیاهی و… می‌توانید کبد را پاکسازی کنید. علائم
این بیماری به خستگی، زردی پوست، حالت تهوع و… است.

عرقیات مناسب برای کبد چرب

بسیاری از عرقیات گیاهی به دلیل داشتن خواص درمانی برای بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود؛ برای بیماری کبد چرب نیز می‌توانید از عرقیات گیاهی موثر استفاده کنید. برخی از عرقیات مناسب برای کبد چرب: عرق کاسنی، شاتره، خارشتر و… است.

ویتامین‌های A ,K ,C از ویتامین‌های موثر در درمان بیماری کبد چرب است، استفاده از امگا 3 برای پیشگیری و درمان کبدچرب بسیار مفید است.

تاثیرات عرق کاسنی بر روی کبد چرب: عرق کاسنی از عرقیات پرمصرف برای درمان بیماری کبد چرب است. این عرق گیاهی داری هر سه ویتامین موثر برای درمان بیماری کبد چرب(K ,A ,C) است و به دلیل داشتن طبع سرد و معتدل به پاکسازی کبد و پاکسازی خون کمک می‌کند. این عرق با خواصی که دارد، به درمان جوش‌های ناشی از کبد چرب کمک می‌کند. معمولا جوش‌های کمر به کبد چرب مربوط می‌شوند و نوشیدن عرق کاسنی آن‌ها را درمان می‌کند. خرید عرق کاسنی موجب تسریع درمان بیماری کبد چرب می‌شود. 

عرق شاتره: ممکن است تاکنون درباره تاثیر عرق شاتره بر سلامت پوست و جوش‌های پوستی شنیده باشید. همان‌طور که پیش از این اشاره شد، از علائمی که ممکن است نشان‌دهنده بیماری کبد چرب باشد، جوش‌های بی دلیل پوستی است. خرید عرق شاتره به دلیل داشتن طبع سرد، موجب کاهش حرارت و چربی موجود در کبد می‌شود، آن را پاکسازی می‌کند و به این دلیل، به سلامت پوست بسیار کمک می‌کند.

خار مریم: عرق گیاهی خارمریم طبع سردی دارد، این عرق گیاهی به دلیل افزایش ایمنی کبد در برابر بیماری‌ها نقش بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب دارد. خرید عرق خار مریم برای درمان کبد چرب هم کاربرد دارد. 

بهترین زمان مصرف عرقیات سنتی برای تاثیر بیشتر بر روی کبدچرب، بعد از صرف شام و با یک ساعت فاصله است؛ فروشگاه آنلاین ریوک برای درمان کبد چرب، استفاده از عرق کبدچرب را به میزان یک دوم استکان بعد از شام پیشنهاد می‌کند. عرق کبدچرب یک عرق ترکیبی برای پاکسازی خون و کبد است.

نوشیدن آب برای درمان کبد چرب

نوشیدن آب برای کاهش چربی کبد بسیار موثر است. فقط توجه داشته باشید که آب را به همراه غذا مصرف نکنید، مصرف آب به همراه غذا اختلال در عملکرد معده و کبد می‌ شود. از نوشیدن آب همراه با یخ یا آبی که خیلی سرد باشد پرهیز کنید. 

 برای اینکه چربی‌ها در کبد رسوب نکنند، در طب سنتی جرعه جرعه نوشیدن آب توصیه شده است. این کار برای پاکسازی کبد بسیار مفید است. 

به صورت روزانه حداقل 1 لیتر آب مصرف کنید، آب به بهبود مکانیزم گردش خون در بدن کمک کرده و در نتیجه باعث پاکسازی بهتر بدن خواهد شد.

از عرقیات گیاهی برای پاکسازی کبد، می‌توان به عرق کاسنی، عرق خارمریم و عرق شاتره  اشاره کرد. این عرقیات گیاهی از بروز کبد چرب جلوگیری می‌کند و روند بهبود شما را
افزایش خواهد داد. استفاده از عرق کبد چرب به میزان نصف استکان بعد از صرف شام
بسیار موثر است. نوشیدن آب نیز برای بهبود و پاکسازی آسان‌تر کبد بسیار خوب است.
پاکسازی کبد با عرقیات یک روش تایید شده در طب سنتی است.

خوراکی‌ها و میوه‌های مفید برای درمان کبد چرب

مصرف برخی از خوراکی‌ها به کاهش کلسترول خون و در نتیجه کاهش چربی کبد منجر خواهد شد. داشتن رژیم غذایی سالم برای درمان بیماری کبد چرب ضروری است و با رعایت نکات ساده، می‌توانید این بیماری را درمان کنید. در ادامه به معرفی برخی از این خوراکی‌ها خواهیم پرداخت.

سیب: سیب یک منبع غنی ویتامین C است که تراکم اضافه چربی در کبد را از بین می برد. تراکم چربی در کبد، عملکرد کبد را کند می‌کند. فیبر موجود در سیب سبب کاهش کلسترول خون می‌شود و به درمان کبد چرب کمک می‌کند. 

کلم پیچ و بروکلی: سبزیجات سرشار از منیزیم و آهن است. این ۲ ماده مغذی عناصر مهمی در روند ترمیم کبد است. مصرف کلم پیچ و بروکلی به کبد کمک می‌کند تا بافت‌های خود را ترمیم کند.

ماست پروبیوتیک: به صورت کلی ماست یک محافظت کننده پر قدرت در برابر آلوده کننده‌های مضر برای بدن است، ماست پروبیوتیک برای سلامتی کبد بسیار مفید است. باکتری ماست به کبد کمک می کند تا دوباره آنزیم خود را تولید کند. همچنین با رفع یبوست و دفع سموم، موجب پاکسازی کبد می‌شود. 

زردچوبه: زرد چوبه یک ادویه پرطرفدار با خاصیت درمانی است.خواص موجود در زردچوبه کبد را از سموم  تصفیه می‌کند و چربی را از سلول‌های کبد دفع می کند. کورکومین زردچوبه موجب سوختن چربی‌های بدن می‌شود که به کاهش چربی کبد هم کمک می‌کند. 

سیر و پیاز: هر دو ماده حاوی سولفور است و با آسیب‌هایی که رادیکال‌های آزاد در کبد ایجاد می‌کند، مقابله می‌کند و روند رشد سلول های جدید کبد را افزایش می‌دهد.

میوه توت: توت یک منبع  سرشار از آنتی‌اکسیدان است، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه به ترمیم بافت‌های کبد کمک می‌کند. برای پاکسازی و دفع چربی موجود در کبد چرب، توت مصرف کنید. توت یک میوه فصلی است و در چهار فصل در بازار موجود نیست، می‌توانید از میوه خشک توت هم استفاده کنید. میوه خشک‌های طبیعی و ارگانیک تمام خواص موجود در میوه تازه را دارد.

لیمو: لیمو یا آب لیموی تازه حاوی مقدار بالایی ویتامین C و آنتی اکسیدان است. مصرف آب لیمو به طور روزانه، سلول‌های چرب کبد را سم زدایی کرده و این به دلیل داشتن خواص اسیدی آن است. 

خاکشیر: شربت خاکشیر یک انتخاب مناسب برای کاهش وزن، کاهش حرارت بدن و از همه مهمتر پاکسازی خون و کبد است. برای تهیه آن کافیست مقداری خاکشیر را بجوشانید و با عرق کاسنی، آب لیمو یا اسلایس لیمو ترش ترکیب کنید؛ بهتر است برای سلامت بیشتر این نوشیدنی از هیچ‌گونه قندی استفاده نکنید اما اگر به این کار علاقه‌مند بودید، مقداری از عسل به نوشیدنی خاکشیر اضافه کنید.

بهترین زمان مصرف این معجون به صورت ناشتا است اما می‌توانید در طول روز (به جز زمان ناهار و شام) از آن استفاده کنید.

      برخی از خوراکی‎‌ها و مواد غذایی برای درمان کبد چرب بسیار موثر هستند؛ بهتر است مصرف این خوراکی‌ها در رژیم غذایی خود و برای پاکسازی کبد خود جای دهید. سیب،
شربت خاکشیر، آبلیمو، میوه خشک توت، زرد چوبه و…

ورزش‌های مناسب برای درمان کبد چرب

اگر برای سلامتی خود اهمیت قائلید هر روز ورزش کنید زندگی شهری و کم‌تحرکی یکی از عوامل بروز کبد چرب است. توجه داشته باشید زمان ورزش و ورزش مورد نظر بسیار مهم است. در ادامه به بررسی موثرترین ورزش‌ها برای بهبود کبد چرب می‌پردازیم:

بهترین زمان برای تحرک و انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی صبح زود، عصر و اوایل شب است اما متاسفانه بیشتر افراد در ساعت پایانی شب و بعد از صرف شام ورزش می‌کنند. اما اگر به ورزش کردن در ساعت‌های خاصی در روز عادت دارید بهتر است ساعت فعالیت خود را حفظ کنید.

انجام ورزش بلافاصله پس از غذا خوردن توصیه نمی‌شود بهتر است هنگام ورزش افراد دارای معده خالی باشد اما این به معنای معده کاملا نیست، در هنگام ورزش با معده خالی نیز ممکن است قند خون شما بسیار پایین بیاید. بهترین و مفیدترین ورزش برای تمام سنین ، پیاده روی (کمی تندتر از حالت عادی و به صورت مداوم و بی وقفه) است خصوصاً اگر هوا تمیز باشد.

در کمترین حالت بهتر است، افراد حداقل هفته ای ۳ تا ۴ بار و هر بار به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش نماید.

قبل از انجام فعالیت ورزشی فرد، باید ابتدا با حرکات سبک و نرم بدن خود را آماده کرده و سپس بر شدت ورزش بیافزایید، زمانی که با سرعت کمتری شروع به ورزش کنید بدن شما آماده و گرم می‌شود و آسیبی به شما نمی‌رسد. توجه داشته باشید که بسیار مهم و حیاتی است که اعتدال را در ورزش رعایت کرده و هرگز تا مرحله خستگی  نفس نفس زدن و احیاناً درد سینه پیش نروید.

بهترین ماده‌ای که پس از انجام ورزش توصیه می‌شود، آب پرتقال یا شربت خاکشیر و آبلیمو است. این نوشیدنی‌ها برای دفع سموم از بدن و پاکسازی کبد چرب مفید هستند. با ورزش علاوه بر درمان کبد چرب، از ایجاد بیماری قلبی عروقی و دیابت قندی جلوگیری کنید. ورزش انتخابی شما باید متناسب با سن، وضعیت فیزیکی و وجود یا عدم وجود بیماری قلبی و تنفسی باشد.

ورزش کردن از عوامل موثر در بهبود کبد است، توجه کنید که در کمترین حالت بهتر است، حداقل هفته ای ۳ تا ۴ بار و هر بار به مدت ۳۰ تا  ۴۵ دقیقه ورزش کنید. مصرف آب کافی بعد از ورزش و انجام فعالیت به صورت اصولی بسیار موثر است.

نتیجه گیری

بیماری کبدچرب اگر به گرید بالا برسد، بر روی تمام اندام‌های بدن شما تاثیر منفی خواهد داشت، اما نگران نباشید؛ با اینکه این بیماری بسیار شایع است، اما درمان آن در گریدهای پایین بسیار ساده است. کافی است به رژیم غذایی خود اهمیت بدهید و در آن از میزان مصرف روغن‌ها، کربن هیدارات، نشاسته‌ها و گوشت بکاهید. نوشیدن آب را و ورزش را هم فراموش نکنید. توجه داشته باشید که استفاده از عرقیات گیاهی و خوراکی‌های خانگی می‌تواند روند بهبود شمارا سرعت ببخشد. پاکسازی کبد با عرقیات گیاهی یک روش معتبر در طب سنتی است، پس با خیال راحت از آن استفاده کنید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوضه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد.




خواص شگفت‌اگیز عرق کاسنی؛ دوستی برای کبد چرببه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کاسنی یکی از گیاهان دارویی موثر است که در انواع مختلف در طبیعت وجود داشته و همه اجزای آن خواصی بسیار مفید برای بدن دارد، البته اگر به اعتدال مصرف شود. کاسنی و عرق کاسنی، از دیرباز در میان ایرانیان جایگاه و منزلتی خاص داشته و همه مادربزرگ‌ها، در میان تمام شیشه‌های عطر و ادویه در مطبخ خانه‌هایشان، یک قرابه کوچک، عرق کاسنی را در کنار شاتره، گل گاوزبان، نعناع نگه‌داری می‌کردند.

عطاران و صاحب‌نظران در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی، عرق کاسنی را سرد می‌دانند که از جمله فواید عرق کاسنی در از بین بردن حرارت و التهاب بدن، احساس رخوت و سستی، رنگ پریدگی و زردی چهره و به ویژه تنبلی کبد است و اگر با دقت و مستمر استفاده شود، تأثیراتش قابل مشاهده است.

کاسنی تصفیه‌کننده خون و شستشو دهنده کبد

در ایران، از گذشته دور تاکنون از فواید عرق کاسنی آگاهی داشتند و قسمت‌های مختلف گیاه کاسنی و عرق آن را به عنوان تصفیه‌کننده خون و شستشو دهنده کبد، استفاده می‌کردند، کاسنی در دو نوع صحرایی یا وحشی و کاسنی کشت شده توسط کشاورزان، وجود دارد که نوع وحشی آن در اوایل بهار در کنار جویبار یا در میان سبزه زار می‌روید.

اضافه کردن کاسنی به سرکه انگبین یا همان شربت سکنجبین در ایران امری متداول بوده و مردم از این خوراکی برای کاهو خوران بعدازظهرها، بهره می‌بردند.

فواید عرق کاسنی برای کبد

کاسنی با تأثیراتش روی کبد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند، به همین دلیل مسکنی تأثیرگذار برای تب محسوب می‌شود. کبد عضو سم زدای بدن بوده و بیش از ۵۰۰ کارکرد حیاتی دارد که تفکیک مواد مغذی از مواد زاید، سم‌زدایی، تجزیه مواد شیمیایی، انهدام میکروب‌ها، تنظیم هورمون‌ها، سوخت و ساز چربی‌ها، پروتئین‌ها و قندها، دفع اوره از جمله وظایف کبد است.

هر چیزی که می‌خوریم، می‌آشامیم، تنفس می‌کنیم یا با پوست‌مان تماس دارد، سرانجام به کبدمان می‌رسد، بنابراین اگر این عضو دچار اختلال شود، همه بدن را درگیر کرده و عوارض آن به سرعت انتشار پیدا می‌کند و علائمی، چون زردی پوست، خستگی مفرط، التهاب بدن، عطش، چربی خون بالا از جمله علائم بروز مشکل در کبد محسوب می‌شود.

از دیگر فواید عرق کاسنی این است که ملین و ادرارآور خوبی بوده و با خروج سموم از بدن التهاب بدن، تب‌های صفراوی، یرقان و زردی ناشی از گرمی را رفع، کیسه صفرا، کلیه و مثانه را از سنگ پاک، التهاب معده را برطرف، اسیدکلریدریک معده را تحریک و اشتها را زیاد می‌کند. هرچه این عرق تلخ‌تر باشد فواید عرق کاسنی بیشتر است و در التیام امراض کبدی موثرتر است.

ایمنی در برابر بیماری‌های عفونی با عرق کاسنی

عرق کاسنی برای مبتلایان به نقرس و هپاتیت مفید است. ایمنی در برابر بیماری‌های عفونی از دیگر خواص عرق کاسنی است. این عرق سرشار از ویتامین C بوده و نوع وحشی آن فسفر و آهن گیاهی دارد.

از فواید عرق کاسنی برای پوست می‌توان گفت که عرق کاسنی با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن، بیماری‌های مزمن پوستی به خصوص اگزما را التیام، رسوبات ادراری و جوش‌های ناشی از گرمی غذا‌ها را رفع می‌کند.

مصرف عرق کاسنی در درمان فشار خون، تقویت معده، کبد، کلیه، درمان ضعف اعصاب و همچنین رفع عطش بسیار مناسب است.

استفاده از عرق کاسنی برای لاغری

خوردن کاسنی برای لاغری و کاهش وزن نیز بسیار مفید است و به دلیل دارا بودن نوعی اسید آمینه می‌تواند اشتها را سرکوب و از پرخوری در فرد بکاهد. نوشیدن یک الی دو لیوان عرق کاسنی می‌تواند در طول روز برای تنظیم وزن مفید باشد.

بهترین زمان مصرف عرق کاسنی

بهترین زمان برای نوشیدن عرق کاسنی صبح ناشتا قبل از صبحانه است که نوشیدن آن به همراه آب می‌تواند سبب افزایش دریافت مواد مغذی از گیاه کاسنی شود.

مضرات عرق کاسنی

علاوه بر فواید عرق کاسنی، این ماده مضراتی نیز دارد. مصرف بلندمدت فرآورده‌های کاسنی، سبب تخریب عروق شبکیه می‌شود، علاوه بر این مصرف طولانی مدت فرآورده‌های کاسنی موجب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می‌شود و با توجه به این که مصرف فرآورده‌های کاسنی سبب انقباض عضلات رحمی می‌شود، مصرف عرق کاسنی در بارداری احتمال زایمان زودرس را تقویت می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی



کبد چرب یکی از بیماری هایی است که باید بسیار جدی گرفته شود و یکی از درمان های مناسب آن با استفاده از طب سنتی است. در این مقاله به معرفی عرقیجات و گیاهان مناسب برای درمان کبد چربپرداخته ایم.

عرقیجات مناسب برای درمان کبد چرب

نوشیدن دم کرده گل مریم نیز اثربخش است.کاهش تدریجی وزن و ورزش روزانه می تواند به گونه چشمگیری در درمان کبد چرب مفید باشد. البته توجه داشته باشید کاهش ناگهانی وزن ممکن است این مشکل را تشدید کند.

سکنجبین عنصلی را که همان پیاز دشتی و پیاز موش است و عرب ها عنصل می گویند در سکنجبین می جوشانند و آبش را صاف می کنند و روزی یک الی دو قاشق پلو خوری به فاصله 12 ساعت مصرف می کنند.

عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی موثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می آیند. این نوشیدنی های گیاهی از آنجا که طبعی سرد و تر دارند موجب کاهش میزان کلسترول خون می شوند و در عین حال بهپاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک می کنند.

گیاه هان مناسب برای درمان کبد چرب

 اولین توصیه اصلاح تغذیه و شیوه زندگی است.کاهش مصرف گوشت چربی و مواد قندی و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات توصیه کلی بسیار مفید است.

جایگزینی گوشت با سویا جایگزینی شام با سالادی شامل هویج، کلم، کاهو، ترب، تربچه، سرکه، سیب، آبغوره، پرهیز از آب خوردن بین غذا، استفاده بیشتر از سیر، پیاز، سبزیجات تازه، لیموترش و سیب در رژیم غذایی روزانه بسیار مفید است.

هر روز خوردن یک مشت برگ زرد آلو

خوردن 7 برگ کاسنی یا یک استکان عرق کاسنی

گیاه و عرق کاسنی بهترین داروهای گیاهی برای درمان کبد چرب در طب سنتی

یکی دیگر از شیوه های درمان کبد چرب و کاهش جذب چربی در بدن مصرف زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی است. افرادی که در طول هفته 2 تا 3 بار زنجبیل استفاده می کنند، می توانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی ها بهره مند شوند. برای این منظور می توانید یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده کرده و آن را بعد از صرف وعده های غذایی میل کنید.

نیم گرم زعفران را بخورند که هم پیشگیری است هم درمان

نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد. از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد.

خوردن یک لیوان آب لبو در صبح و شب در درمان فشار خون بالا موثر است. یکی از راه های درمان کبد چرب نوشیدن آب لبو است.

توت ها این میوه های خوشمزه که انواع مختلفی دارند یکی از منابع غنی انتی اکسیدان به شمار می روند .این نوع میوه ها غنی از آنتی اکسیدان است و کبد را ترمیم می کند. برای دفع چربی از سلول های کبد، از انواع توت ها استفاده کنید.

نوشیدن چای سبز یا استفاده از عصاره این گیاه دارویی تاثیر زیادی در پیشگیری از تجمع و رسوب چربیها در اطراف کبد دارد، ضمن آنکه می تواند به تسریع روند درمانی کبد چرب نیز کمک کند. افرادی که احتمال و استعداد ابتلا به این بیماری در آنها زیاد است مانند افراد چاق و کم تحرک می توانند با گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی روزانه خود از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند، به شرط آنکه در کنار نوشیدن چای سبز، رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه ها را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

مصرف روزانه یک لیوان سرکه انگبین تاثیرات شفابخشی در درمان کبد چرب دارد و عرق کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید و عرق شاه تره نیز مفید است.

بعضی کارخانجات تولید دارو از بعضی از کنگرهای خاص خوراکی قرصی درست کردند که قرص متبی گفته می شود و قرص کنگ است این هم در درمان کبد چرب مفید است.

 

دیدگاهتان را بنویسید