سبک زندگی

اگر زن درخواست طلاق کند و مرد راضی به طلاق نباشد

طلاق به معنی پایان دادن به زندگی مشترک و جدایی زوجین از یک‌دیگر است که با تشریفات خاصی به درخواست مرد یا به درخواست زن یا به صورت توافقی واقع می‌شود.

در این مطلب از مجله دلتا ضمن تعریف طلاق به درخواست زن دلایلی هم که زن به واسطه آن می‌تواند درخواست طلاق بگیرد آورده شده است، هم‌چنین بیان شده است که زن بدون دلیل می‌تواند درخواست طلاق کند یا خیر.

طلاق از طرف زن

این امر در کشور ما که طلاق به درخواست مرد بدون هیچ دلیل خاصی امکان دارد پذیرفته شده است. مرد برای طلاق دادن همسرش صرفا می‌بایست تمام حقوق مالی زن را به او بپردازد. نیاز به داشتن دلیل محکمه‌پسند برای جدایی و طلاق دادن زن ندارد. حتی مخالفت زن هم در طلاق از جانب مرد بی‌تاثیر است.

اما در طلاق از طرف زن این‌گونه نیست که زن بدون داشتن دلیل محکمه‌پسند بتواند طلاق بگیرد. زن برای درخواست طلاق از دادگاه خانواده یا گرفتن طلاق باید عسر و حرج خود را که مصادیق مختلفی دارد، به دادگاه خانواده محل سکونت خودش یا محلی که شوهر در آن‌جا اقامت دارد اثبات کند یا این‌که حق طلاق یا همان وکالت در طلاق داشته باشد.

دلایل زن برای درخواست طلاق

دلایلی که زن می‌تواند با اثبات آن‌ها به دادگاه خانواده رسیدگی کننده به دعوا از دادگاه درخواست طلاق داشته باشد عبارت‌اند از:

  • اثبات یکی از شروط دوازدگانه ضمن عقد ازدواج اگر مرد آن را امضا کرده باشد.
  • اثبات عسر و حرج در زندگی با شوهر‌: عسر و حرج به این معنا است که در زندگی با شوهر وضیعتی برای زن باشد که ادامه زندگی را برای زن با مشقت همراه سازد. همچنین تحمل آن مشکل باشد که مصادیق مختلفی دارد.
  • داشتن وکالت در طلاق از جانب شوهر یا همان داشتن حق طلاق زن

 طلاق گرفتن زن

آیا زن بدون دلیل می تواند طلاق بگیرد؟

اگر زن درخواست طلاق دهد و مرد راضی نباشد یعنی مرد رضایت به طلاق نداشته باشد، طلاق زن بدون داشتن دلیل از جمله اثبات یکی از شروط دوازدگانه ضمن عقد که مرد امضا کرده یا بدون اثبات عسر و حرج امکان‌پذیر نیست. مگر این‌که زن حق طلاق داشته باشد یا کراهت شدید نسبت به مرد داشته باشد و حاضر باشد برای گرفتن طلاق و جدایی کل مهریه خود را به شوهر ببخشد.

به حدی این کراهت زن نسبت به مرد باید زیاد باشد که به هیچ عنوان حاضر به نزدیکی و زندگی با شوهر نباشد. البته تصمیم در این مورد به نظر قاضی رسیدگی کننده به پرونده طلاق بستگی دارد. این موضوع به این معنا نیست که با هر اظهار کرات و بخشیدن زن به راحتی بتواند از شوهرش طلاق بگیرد. این امر علاوه‌بر اثبات نزد قاضی دادگاه نیاز به داشتن شرایطی هم دارد.

درخواست طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا مهریه به زن نازا تعلق می‌گیرد  را مطالعه کنید.


در این مطلب به موضوع  اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

فهرست

  1. درخواست طلاق از طرف زن
  2. نارضایتی مرد چه تاثیری در روند درخواست طلاق از طرف زن دارد؟
  3. در چه شرایطی زن می­تواند درخواست طلاق دهد؟
  4. آیا در صورت درخواست طلاق از طرف زن مهریه­ به او تعلق می­گیرد؟
  5. در چه مواردی مهریه به زن تعلق نمی­گیرد؟
  6. جلب رضایت شوهر برای طلاق
  7. مراحل رسیدگی به درخواست طلاق از طرف زن
  8. مدت زمان انجام درخواست طلاق از طرف زن
  9. نقش وکیل برای درخواست طلاق از طرف زن

 

اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشداگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد

درخواست طلاق از طرف زن در حالی که مرد راضی به طلاق نباشد، موضوعی چالش برانگیز است که قصد داریم در این مقاله به طور کامل به آن بپردازیم. این موضوع جای سوال فراوانی دارد از جمله اینکه اگر زن درخواست طلاق دهد و مرد راضی به طلاق نباشد تکلیف چیست؟ زن در چه شرایطی می­تواند درخواست طلاق دهد؟ اگر درخواست طلاق از طرف زن باشد آیا مهریه به او تعلق می­گیرد؟  ما تلاش می­کنیم در این مقاله به این سوالات و سایر سوالاتی که در زمینه درخواست طلاق از طرف زن مطرح می­شود پاسخ دهیم.

در صورت نیاز به دریافت هرگونه مشاوره حقوقی و یا وکیل طلاق می­توانید به موسسه تهران وکیل تماس بگیرید.

درخواست طلاق از طرف زن

طبق ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق به مرد داده شده و براساس آن هر زمان که زوج بخواهد می­تواند با انجام تشریفات خاصی که در طلاق وجود دارد مانند ثبت نام در سامانه طلاق، تنظیم دادخواست طلاق و شرکت در جلسات مشاوره قبل از طلاق، اقدام به طلاق زوجه کند. اما در ماده­های 1119، 1129 و 1130 قانون مدنی به حق درخواست طلاق از طرف زوجه نیز اشاره شده است که با توجه به آن زن می­تواند درخواست طلاق از مرد را داشته باشد.

در چنین حالتی زن برای ارائه درخواست طلاق نیازمند ارائه دلایل ضمن فرم درخواست طلاق و اثبات این دلایل در دادگاه خانواده است. در غیر این صورت بدون ارائه دلایل منطقی و محکمه پسند نمی­تواند از شوهر خود طلاق بگیرد. این دلایل می­تواند مواردی چون داشتن حق طلاق یا وکالت­نامه طلاق توسط زن، عسر و حرج، غیبت طولانی مدت مرد، عدم پرداخت نفقه و شروط دوازده­گانه طلاق باشد.

نارضایتی مرد چه تاثیری در روند درخواست طلاق از طرف زن دارد؟

همانطور که گفته شد زن نیز می­تواند با ارائه دلایل ضمن فرم دادخواست طلاق و اثبات آن­ها در دادگاه درخواست طلاق کند. برای ارائه دادخواست طلاق نیازی به اجازه مرد نیست و به عبارتی حق درخواست طلاق منحصر به مرد نمی­باشد. اما اگر زن دادخواست طلاق را تنظیم کند ولی دلایل موجهی برای جدایی از مرد نداشته باشد و مرد نیز راضی به طلاق نباشد، زن موفق به طلاق نمی­شود و مخالفت شوهر در روند رسیدگی طلاق بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اما در صورتی که زن درخواست طلاق را مطرح کند و دلیل موجهی مانند عسر و حرج برای این امر داشته باشد و موفق به اثبات آن در دادگاه شود، نارضایتی مرد تاثیری در رد درخواست طلاق زن نخواهد داشت و مطابق ماده 26 قانون جدید حمایت از خانواده حتی اگر مرد راضی به طلاق نباشد، رای طلاق از طرف دادگاه صادر می­شود.

 

 

اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشداگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد

در چه شرایطی زن می­تواند درخواست طلاق دهد؟

وجود برخی از شرایط و عوامل باعث می­شود تا قانون­گذار برای زن حق درخواست طلاق را درنظر بگیرد. به طور کلی در هرکدام از موارد زیر زن می­تواند درخواست طلاق از مرد را در دادگاه ارائه دهد.

1 داشتن حق طلاق

در صورتی که زن دارای وکالت­نامه طلاق باشد و از حق طلاق برخوردار باشد، می­تواند از این طریق اقدام به درخواست طلاق از مرد کند.

2 شروط دوازده ­گانه طلاق

وجود هر یک از موارد و شروط دوازده­گانه طلاق، باعث ایجاد حق طلاق برای زن می­شود و در صورت اثبات هرکدام از آن­ها در دادگاه، حتی اگر مرد راضی به طلاق نباشد، زن می­تواند حکم طلاق را دریافت کند.

  1. عمل نکردن مرد به شروط ضمن عقد در صورتی که این شروط را امضا کرده باشد.
  2. سوءرفتار مرد و یا جنون وی و اثبات آن در دادگاه
  3. اثبات عدم دریافت نفقه زن به مدت شش ماه
  4. اگر زندگی زن با سختی و مشقت فراوان همراه باشد.
  5. در صورت ابتلای مرد به بیماری­های لاعلاج
  6. اشتغال مرد به کارهای غیرمشروعی که شایسته زن نباشد و به حیثیت وی لطمه وارد کند.
  7. اعتیاد شدید مرد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی که ادامه زندگی را دشوار کند.
  8. محکومیت مرد به زندان بیش از پنج سال
  9. ترک زندگی و منزل توسط مرد بیش از شش ماه یا غیبت بیش از چهارسال وی
  10. بچه دار نشدن مرد بعد از پنج سال
  11. ناپدید شدن مرد پس از شش ماه از مراجعه زن به دادگاه
  12. ازدواج مجدد مرد بدون رضایت زن

3 اثبات عسر و حرج زن

اگر زن بتواند در دادگاه عسر و حرج خود را ثابت نماید، درخواست طلاق از طرف زن مورد بررسی دادگاه قرار می­گیرد. از جمله موارد عسر و حرج زن می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم برقراری رابطه جنسی با زن برای مدت نامتعارف
  • اثبات خیانت مرد در مراجع قانونی
  • دوری زوجین از یکدیگر برای مدت طولانی
  • روابط جنسی نامتعارف
  • بلاتکلیف رها کردن زوجه
  • عدم تهیه مسکن مناسب به مدت طولانی و نامتعارف

اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشداگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد

آیا در صورت درخواست طلاق از طرف زن مهریه­ به او تعلق می­گیرد؟

دریافت مهریه حقی است که قانون برای زن درنظرگرفته است و هر زمان که درخواست آن را داشته باشد، مرد موظف به پرداخت آن می­باشد. شرایط پرداخت مهریه در صورتی که زن درخواست طلاق دهد در قانون تعیین شده است. بر اساس این شرایط اگر زن وکالت­نامه طلاق داشته باشد، مقدار مهریه به مبلغ درج شده در وکالت­نامه بستگی دارد و به همان میزان مرد موظف به پرداخت مهریه است. اگر زن به واسطه عسر و حرج درخواست طلاق از مرد را داشته باشد، دادگاه در مورد مقدار مهریه و یا بذل آن تصمیم­گیری می­کند. هرچند زن نیز می­تواند پیشنهاداتی را ارائه دهد ولی تصمیم نهایی با دادگاه است.

اگر زن از طریق شروط دوازده­گانه برای ارائه دادخواست طلاق اقدام کرده باشد، خود زن در مورد مقدار مبلغ مهریه و یا بذل آن نظر خواهد داد. در شروط دوازده­گانه زن می­تواند راحت­تر به مهریه خود برسد و مقدار بیشتری را تعیین کند.

در دوران عقد نیز زن می­تواند با ارائه دلایل مطرح شده فوق درخواست طلاق دهد. اگر زن در دوران عقد باکره باشد، نصف میزان مهریه به او تعلق گرفته و در صورتی که در این دوران رابطه جنسی داشته باشد، کل مبلغ مهریه به او تعلق می­گیرد.

در چه مواردی مهریه به زن تعلق نمی­گیرد؟

تنها در دو حالت مهریه به زن تعلق نمی­گیرد: طبق ماده 1089 قانون مدنی اگر عقد باطل باشد و هیچگونه رابطه جنسی انجام نگرفته باشد و همچنین اگر عقد فسخ شود و نزدیکی نیز صورت نگرفته باشد. مگر در مواردی که مرد دچار بیماری عنن باشد که یک نوع ناتوانی جنسی است. در چنین مواردی نصف مهریه به زن تعلق می­گیرد.

جلب رضایت شوهر برای طلاق

در برخی از موارد زن بدون داشتن دلیل قانونی از شوهر خود ناراضی است و از زندگی کردن با وی کراهت دارد. در این موارد زن می­تواند با دادن بخشی از مال خود و یا بخشیدن مهریه و حقوق مالی خود به مرد، او را راضی به انجام طلاق کند. در قانون مدنی به این نوع طلاق، طلاق خلع گفته می­شود. در این نوع طلاق مرد پس از جاری شدن طلاق، حق رجوع به زن را ندارد.

مراحل رسیدگی به درخواست طلاق از طرف زن

رسیدگی به درخواست طلاق از طرف زن شامل سه مرحله است. در مرحله اول پرونده طلاق در دادگاه بدوی مورد بررسی قرار می­گیرد و پس اثبات دلایل حکم صادر می­شود. اگر حکم صادر شده به ضرر هریک از طرفین باشد، می­تواند به این حکم اعتراض کند و پرونده درخواست طلاق از طرف زن به طور مجدد در دادگاه تجدیدنظر مورد بررسی قرار می­گیرد. در صورتی که به حکم صادره از دادگاه تجدیدنظر نیز اعتراضی وارد شود، پرونده برای رسیدگی به دیوان عالی کشور فرستاده خواهد شد.

بنابراین در هرکدام از مراحل رسیدگی به پرونده طلاق از طرف زن، مرد می­تواند به حکم صادره از دادگاه بدوی و تجدید نظر اعتراض کند. اعتراضات مرد به پرونده طلاق موجب طولانی­تر شدن روند رسیدگی و اطاله زمان دادرسی خواهد شد.

مدت زمان انجام درخواست طلاق از طرف زن

پروسه درخواست طلاق از طرف زن مانند سایر انواع طلاق دارای تشریفات خاص خود از جمله ثبت دادخواست طلاق در دفاتر الکترونیک قضایی و ارسال آن به دادگاه خانواده، حضور در مراکز مشاوره خانواده و دریافت گواهی عدم سازش و سایر مراحل پیرامون طلاق می­باشد. همچنین در صورت اعتراض مرد به رای دادگاه، پرونده طلاق می­بایست در سه دادگاه بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی کشور رسیدگی شود که براین اساس مدت زمان انجام طلاق ممکن است یک سال به طول انجامد.

 

اگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشداگر زن درخواست طلاق دهد و اگر مرد راضی به طلاق نباشد

نقش وکیل برای درخواست طلاق از طرف زن

پرونده درخواست طلاق از طرف زن یکی از سخت­ترین پرونده­ های موجود در دادگاه خانواده محسوب می­شود. بنابراین توصیه می­شود که این پرونده را با حضور وکیل طلاق و یا انجام مشاوره حقوقی شروع کنید. زیرا مراحل انجام طلاق و ارائه دلایل موجه و اثبات آن از طرف زن شرایط خاص خود را دارد که حضور وکیل خانواده مجرب می­تواند تاثیر مثبتی در انجام این مراحل و کسب پیروزی شما در دادگاه داشته باشد.

در پرونده طلاق از طرف زن داشتن اطلاعات کافی در زمینه روند دادگاه و ارائه دلایل محکمه ­پسند بسیار مهم است و توصیه اکید ما به شما این است که وکالت این پرونده را به یک وکیل متخصص در زمینه طلاق بسپارید.

موسسه حقوقی تهران وکیل با حضور جمعی از وکلای مجرب دادگستری و همچنین داشتن تخصص و سابقه درخشان در زمینه پرونده­های خانواده آماده ارائه هرگونه خدمات تخصصی به صورت انجام مشاوره حقوقی  پذیرش وکالت در دعاوی خانوادگی به مراجعین می­باشد. برای دریافت هرگونه خدمات حقوقی در زمینه طلاق از طرف زن می­توانید از طریق سایت تهران وکیل و یا شماره­های تماس این موسسه با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

اظهارنامه تأدیه خسارت ناشی از ...


اظهارنامه تأدیه خسارت ناشی از …


مشاوره حقوقی خانواده



231 views

اثبات رابطه زوجیت دائم / موقت


اثبات رابطه زوجیت دائم / موقت


مشاوره حقوقی خانواده



96 views

عیوب جنسی زن


عیوب جنسی زن


مشاوره حقوقی خانواده



718 views

اظهارنامه ثبت واقعه رجوع


اظهارنامه ثبت واقعه رجوع


مشاوره حقوقی خانواده



401 views

دادخواست مطالبه قیمت هدایای دو...


دادخواست مطالبه قیمت هدایای دو…


مشاوره حقوقی خانواده



133 views

اعسار از پرداخت مهریه نفقه


اعسار از پرداخت مهریه نفقه


مشاوره حقوقی خانواده



287 views

اعسار از پرداخت هزینه دادرسی


اعسار از پرداخت هزینه دادرسی


مشاوره حقوقی خانواده



16 views


بعد از طلاق شوهر میتواند طلای …


مشاوره حقوقی خانواده



551 views

دیدگاهتان را بنویسید