پزشکی و سلامت

کبد چرب با چه چیزی خوب میشود

همه ما کمابیش در مورد خواص عسل طبیعی برای بیماری‌های مختلف چیزهایی شنیده‌ایم اما شاید در مورد فواید عسل برای ناراحتی های کبدی به ویژه کبد چرب کمتر شنیده باشیم. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به سوالات زیر پاسخ دهیم.

۱. عسل چگونه به درمان مشکلات کبد کمک می‌کند؟

۲. آیا واقعا عسل برای کبد چرب مفید است؟

۳. چه نوع عسل یا عسل‌ هایی برای مشکلات کبد بخصوص بیماری کبد چرب مفید است؟

۴. طب سنتی در مورد استفاده از عسل برای کبد چه می‌گوید؟

اما پیش از اینکه به پاسخ پرسش‌های بالا بپردازیم شاید بد نباشد که به صورت خلاصه با سازوکار کبد و نحوه‌ ایجاد مشکلات کبدی نظیر کبد چرب آشنا شویم تا بهتر بتوانیم از عسل برای درمان آن‌ها بهره ببریم.

کبد چگونه کار می‌کند و مشکلات کبدی چطور ایجاد می‌شود

اگر چه کبد کار‌های متعددی در بدن انجام می‌دهد اما به طور خلاصه وظایف کبد شامل تصفیه خون، ذخیره سازی، تولید صفرا و تبدیل مواد است.

به طور کلی موادی که از طریق روده جذب می‌شوند از طریق سیاهرگ‌ها وارد کبد می‌شوند. این مواد عبارتند‌از کربوهیدارت‌ها (قند‌ها)، چربی ها، سموم و انواع مواد مغذی دیگر

  • یکی از وظایف اصلی کبد تصفیه خون است. به این معنا که ما هر روز به وسیله قرص‌ها و مواد مصنوعی مانند انواع نوشیدنی‌ها و فست فود‌هایی که مصرف می‌کنیم سمومی وارد بدنمان می‌کنیم که وظیفه کبد این است که این سموم را از بدن دفع کند.
  • همچنین کبد وظیفه ذخیره سازی را نیز به عهده دارد به این معنا که کربوهیدارت‌های اضافی را به صورت گلیکوژن در خود ذخیره می‌کند تا هر زمان که بدن به آن احتیاج داشت آن را انتقال دهد. به همین دلیل است که کبد نقش اساسی در تنظیم قند خون بدن دارد. همچنین کبد چربی‌ های اضافی را در خود نگه می‌دارد تا در زمان نیاز آن را مصرف کند.

[مطلب مرتبط: آیا افراد دیابتی می‌توانند عسل مصرف کنند؟]

  • از دیگر وظایف کبد تولید صفرا و جمع آوری آن در کیسه صفرا است که به هضم و جذب مواد در روده و معده کمک می‌کند.

مشکلات کبدی و کبد چرب چطور به وجود می‌آیند

به طور خلاصه کبد زمانی دچار مشکل می‌شود که عملکرد آن مختل شود. این اتفاق یا جنبه ارثی دارد و یا به این علت است که مواد سمی و چربی‌هایی که وارد کبد شده‌اند بیش از توان عملکردی کبد هستند و به همین دلیل فرد دچار ناراحتی ‌های کبدی از جمله کبد چرب می‌شود که در صورت رسیدگی نکردن به آن به فیبروز و سیروز ختم می‌شود.

همانطور که می‌بینید مراحل اولیه کبد چرب قابل بازگشت است و می‌توان با رعایت غذایی و استفاده از برخی مواد عملکرد کبد را به شکل اولیه رساند. منظور ما از استفاده از عسل برای کبد چرب نیز در همین مراحل اولیه است که هنوز وضعیت کبد رو به وخامت نگذاشته است.

اگر می‌خواید به طور مفصل در مورد نحوه کار و عملکرد کبد بدانید می‌توانید مطلب وظایف، جایگاه و ساختمان کبد را مطالعه کنید.

عسل چگونه می‌تواند به بهبود مشکلات کبدی کمک کند

بسیاری عقیده دارند که عسل نه تنها باعث بهبود مشکلات کبدی نمی‌شود بلکه خود عامل کبد چرب است. اما تحقیقات نشان می‌دهد که آنزیم ‌های موجود در عسل و همچنین ویتامین ‌های موجود در عسل در کنار فلاونوئید‌های موجود در آن می‌تواند به بهبود کبد کمک کند.

به طور کلی عسل طبیعی به سه روش می‌تواند به مشکلات کبدی کمک کند.

۱. اثرات آنتی اکسیدانی عسل

عسل با داشتن منابع غنی از آنتی اکسیدان‌ها مثل (پلی فنول‌ها، فلاونوئید‌ها، ویتامین C و منوفنولیک‌ها) می‌تواند از کبد در برابر استرس‌ها اکسیداتیو و آسیب‌هایی که به سلول‌های کبدی وارد می‌کند محافظت کند.

به عنوان مثال صفرا یک مایع گوارشی است که در کبد ساخته می‌شود و از مجاری صفراوی مخصوصی که در بدن وجود دارد در کیسه صفرا جمع می‌شود. این ماده به انسان در هضم غذا کمک می‌کند. یکی از مشکلات کبدی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دچار سنگ صفرا شود و یا به وسیله التهاب و تومور این مجاری صفراوی مسدود شود.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف عسل باعث پاکسازی کبد شده و کبد را از بروز چنین مشکلاتی محافظت می‌کند.

همچنین مطالعات نشان می‌دهد که مصرف داروهای ضد دردی مثل پارستامول و استامینوفن در دوزهای بالا می‌تواند باعث آسیب‌های کبدی شود. این در حالی است که خواص آنتی اکسیدانی حاصل از فنولیک و فلاونوئید عسل، کبد را در برابر رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های کبدی ناشی از این داروها محافظت می‌کند.

۲. تنظیم سطح قند خون

می‌دانیم که کبد به همراه پانکراس در کنترل قند خون بدن نقش دارند. ذخیره ناکافی گلیکوژن در کبد باعث ترشح هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس می‌شود که این امر در طولانی مدت می‌تواند باعث اختلال در متابولیسم گلوکز، مقاومت به انسولین و کبد چرب شود.

عسل حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی، بیوفلاونوئید‌ها و اسیدهای آلی و اسیدآمینه‌هایی مانند پرولین است که در مقایسه با قند‌های تصفیه شده (قند و شکر) به روش دیگری متابولیزه می‌شود (مورد استفاده بدن قرار می‌گیرد) ۷۰ تا ۸۰ درصد از قند‌های عسل را قند‌های ساده مانند گلوکز و فرکتوز تشکیل می‌دهند که به راحتی جذب کبد می‌شوند و به صورت گلیکوژن ذخیره می‌شوند.

مصرف ۱- ۲ قاشق غذاخوری عسل قبل از خواب باعث تغذیه کبد ، تامین انرژی مغز در طول شب می‌شود و کمک به داشتن یک خواب آرام می‌کند.

۳. داشتن باکتری‌های مفید برای بدن

سیستم گوارشی ما میزبان باکتری‌های مفیدی است که برای هضم سالم بسیار مهم هستند. کبدی سالم که تعادل باکتری‌های روده را داشته باشد مقاومت بهتری در برابر آسیب‌ها دارد.

عسل خام منبع بزرگی از باکتری‌های مفید است که حاوی شش گونه باکتری لاکتوباسیل و چهارگونه بفیدوباکتریوم است که می‌تواند سلامت کبد را تقویت کرده و سموم بدن را به طور موثر دفع کند. (+)

آیا عسل در درمان کبد چرب مفید است

به گفته‌ی دکتر ملک زاده کبد چرب (NAFLD) شایع‌ترین بیماری کبدی در ایران و جهان است. بیماری کبد چرب غیر الکلی یک بیماری بالقوه خطرناک، اما قابل پیشگیری است.

همانطور که گفتیم مواد جذب شده در روده از طریق سیاهرگ‌ها وارد کبد می‌شوند که چربی‌ها نیز از جمله‌ی آنها هستند. در نتیجه وجود چربی در کبد امری طبیعی است اما اگر میزان آن بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد باشد فرد به بیماری کبد چرب (کبد چرب غیر الکلی) دچار شده است.

یعنی حالتی که فرد در شکستن چربی‌ها و تبدیل آنها به مواد دیگر دچار مشکل شده است و در نتیجه چربی در کبد رسوب می‌کند. علت اصلی کبد چرب غیر الکلی را می‌توان استعداد ژنتیکی، بی تحرکی، پرخوری و چاقی دانست.

در حال حاضر هیچ روش درمانی مناسب برای درمان کبد چرب غیر الکلی یا همان NAFLD یافت نشده است اما گفته می‌شود فلاونوئید‌های عسل به عنوان یک درمان خانگی برای این بیماری توصیه می‌شود.

درمان کبد چرب با عسل از نظر طب سنتی

در طب سنتی برای درمان کبد چرب معمولا یک نسخه واحد وجود ندارد و فرد باید موارد متعددی را رعایت کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

به عنوان مثال در طب سنتی توصیه می‌شود که مواد گرم و سرد را با هم مصرف نکنید به خصوص از مصرف آب یا نوشابه خنک در بین غذا پرهیز کنید و از مصرف غذاهای چرب و سس‌ها خودداری کنید. همچنین توصیه می‌شود که هر روز زمانی را برای ورزش مثلا پیاده روی اختصاص دهید و تا جای ممکن سعی شود که وعده ناهار حذف شود و به جای آن میوه‌جات و سبزی‌جات را در وعده غذایی خود بگنجانید.

چند شربت عسلی مفید برای کبد چرب

  • یکی از مواد بسیار مفید برای کبد چرب که در کتاب قانون بوعلی سینا و همچنین طبق نظر دکتر خیراندیش توصیه می‌شود، استفاده زا سکنجبین عسلی یا سرکه انگبین است. ما پیشتر طرز تهیه و مصرف سکنجبین را در یک مطلب جداگانه توضیح داده‌ایم.

توصیه می‌شود روزی یک لیوان شربت سکنجبین را به آرامی میل کنید ( معمولا شب یک ساعت قبل از خواب) یا یک ساعت بعد از هر وعده‌ی غذایی و این درمان را بین ۴ تا ۶ ماه ادامه دهید.

  • همچنین شربت عسل و آبلیمو به صورت ناشتا نیز می‌تواند کمک کننده باشد چرا که هر دوی این مواد در طب سنتی برای درمان کبد چرب توصیه شده است.
  • شربت عسل (ترکیب آب ولرم با عسل) نیز هنگام صبح و یا به صورت میان وعده برای کبد چرب مفید است اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود.
  • در کنار این مواد می‌توانید از شربت خاکشیربا عسل که در آن خاکشیر در آب جوشانده شده باشد و بعد از کمی خنک شدن عسل به آن اضافه شده نیز استفاده کنید.

چه عسل یا عسل‌هایی برای بیماری های کبد مفید است

به طور کلی تمامی عسل‌ها اگر به صورت خام و تصفیه نشده باشند می‌تواند به بهبود ناراحتی‌های کبد کمک کند اما از آنجایی که علت مفید بودن عسل برای کبد خاصیت آنتی اکسیدانی و وجود فلاونوئید‌ها و پلی‌فنول‌هاست معمولا توصیه می‌شود که از عسل‌هایی استفاده شود که رنگ تیره تری دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که عسل‌های که رنگ تیره‌تری دارند از نظر مواد معدنی و میزان خواص آنتی اکسیدانی غنی‌تر هستند.

در نتیجه یکی از بهترین عسل‌هایی که برای کبد توصیه می‌شود عسل آویشن است چرا که علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی بالایی که دارد، خود آویشن هم یکی از گیاهان موثر در بهبود بیماری‌های کبدی است. در کنار آن عسل‌های مثل عسل سیاه‌دانه و عسل کُنار نیز توصیه می‌شود.


متأسفانه امروزه بیماری‌های کبدی رواج روزافزونی یافته‌اند. عملکرد ضعیف کبد توانایی بدن در هضم مناسب غذا، جذب مواد مغذی، شکستن چربی‌ها و دفع  مواد سمی را کاهش می‌دهد. عارضه‌های گوناگونی موجب آسیب دیدن کبد می‌شوند، بیماری کبد چرب یکی از عارضه‌های کبد است که درصد شیوع بالایی در سراسر جهان دارد.

کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب را نمی‌توان به تنهایی به عنوان یک بیماری تعریف کرد، بلکه عموماً آغازکننده بیماری‌ها قلمداد می‌شود. اما حتی هنگامی که این بیماری در معاینه‌های بالینی تشخیص داده می‌شود، از این عبارت کلی برای تعریف آن استفاده می‌شود که “بیماری کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که چربی اضافی در سلول‌های کبد انباشته شود.” تجمع بیش از حد چربی در سلول‌های کبد و پر شدن فضاهای میان بافتی، این اندام را بزرگ‌تر و سنگین‌تر از حالت طبیعی می‌سازد.

در پاسخ به این سوال که کبد چگونه چرب می شود؟ باید گفت بروز بیماری کبد چرب را به چند روش می‌توان توضیح داد، مقبول‌ترین توضیح این است که عملکرد کبد تا اندازه‌ای دچار نقص می‌شود که دیگر نمی‌تواند چربی‌ها را به خوبی بشکند و خارج کند. توضیح دیگر این است که بگوییم استخراج چربی روده‌، یعنی محل تجزیه و جذب غذای مصرفی، افزایش می‌یابد.

کبد نیز چربی‌های موجود در وعده غذایی را که توسط بدن جذب می‌شود تجزیه می‌کند. بنابراین اگر فردی به طور مستمر در مصرف چربی زیاده‌روی کند، میزان چربی بالایی به کبد می‌رسد. کبد نمی‌تواند فرایند متابولیسم را بر روی این مقدار زیاد چربی که در هر وعده رژیم غذایی وارد بدن می‌شود انجام دهد، و در نهایت چربی مازاد به صورت تری‌گلیسیریدها انباشته می‌شود. این تجمع تدریجی چربی به التهاب کبد و آسیب دیدن سلول‌های آن می‌انجامد که در نهایت به آن بیماری کبد چرب گفته می شود.

علایم

علایم بیماری کبد چرب بروز نمی کنند و بیماری با هیچ علامتی، به ویژه در ابتدای بیماری، همراه نیست. در صورت پیشرفت بیماری، معمولاً پس از سپری شدن چند سال یا حتی چند دهه، مشکلات مبهمی نظیر موارد زیر تجربه می‌شوند:

  • خستگی مزمن
  • کاهش وزن یا کم‌اشتهایی
  • ضعف
  • حالت تهوع
  • گیجی، ضعف قوه تشخیص یا مشکل در تمرکز کردن

بیمار علاوه بر موارد فوق گاهی با علایم زیر نیز مواجه می‌شود:

  • درد مرکز یا قسمت راست بالای شکم
  • کبد بزرگ شده
  • تیره شدن رنگ پوست یا لک صورت، جوش صورت که معممولاً روی گردن یا زیربغل رخ می‌دهد.
  • سفید شدن زبان
  • بوی بد دهان
  • کهیر و حساسیت‌های پوستی
  • خارش پوست
  • تعرق بیش از اندازه
  • بوی نامطبوع و زننده بدن
  • حلقه‌های تیره زیر چشم
  • زرد شدن چشم
  • قرمزی، تورم و خارش چشم (حساسیت چشم)
  • آکنه دوران بزرگسالی (آکنه روزاسه) ـ (جوش‌های قرمز اطراف بینی، گونه‌ها و چانه)
  • ظاهر شدن خال‌ها و نقطه‌های مایل به قهوه‌ای روی پوست مانند لک صورت (خال‌های کبدی)
  • قرمز شدن کف پا و دست که گاهی با خارش و التهاب نیز همراه است.
  • سرخ شدن صورت یا افزایش تعداد رگ‌های خونی صورت (مویرگ‌ها/ رگ‌ها)
  • سردرد، سرگیجه و در مواردی تنگی نفس

علت و علل

مدرن شدن سریع کشورهای آسیایی افزایش میزان چاقی و مشکلات ناشی از آن را برای مردم این نواحی به ارمغان آورده است. بیماری کبد چرب در دست‌کم 25% جمعیت کشورهایی تشخیص داده می‌شود که چاقی در آن رواج گسترده‌ دارد. از دیگر علل و علت کبد چرب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چاقی احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، و بیمار دیابتی بیش از دیگران مستعد ابتلا به کبد چرب است. البته این بیماری خود به خود در بیمار دیابتی بروز نمی‌یابد، بلکه دیابت مقاوم به انسولین به علاوه وجود چربی اضافی در بدن در نهایت باعث بروز این بیماری می‌شود.
  • در مورد رابطه هپاتیت با کبد چرب باید گفت یکی از عامل‌های مؤثر در ابتلا به این بیماری، هپاتیت C است که التهاب کبد را به دنبال دارد، لازم به ذکر است که هپاتیت با کبد چرب تقاوت دارد.
  • کبد چرب معمولاً پی‌آمد مصرف مشروبات الکلی سنگین است؛ هر چند این عارضه تنها مشروب ‌خواران را هدف قرار نمی‌دهد و در میان افراد غیر الکلی نیز رواج دارد که علت آن عموماً مصرف طولانی مدت داروهای تجویزی، رژیم غذایی نامناسب، سوء تغذیه، بیماری‌های خاص ناشی از سبک زندگی فردی مانند دیابت، چاقی یا سطح کلسترول بالا است.
  • یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین عوامل ابتلا به این بیماری الکل و پس از آن چاقی است. چربی مازاد در ناحیه‌ی شکم بیش از افزایش وزن کلی بدن به بیماری کبد چرب ارتباط می‌یابد. اکثر افراد چاق از ضرورت کاهش وزن آگاه هستند، حال آن که تعداد انگشت‌شماری از آنان واقعاً قدمی در این راه برمی‌دارند. شاخص توده بدنی کمتر از 25 به عنوان محدوده سلامت اکثر افراد قلمداد می‌شود، البته این میزان با توجه به قد و جنسیت فرد تغییر می‌کند.
  • بارداری و حاملگی نیز به دلیل به هم خوردن تعادل هورمون‌ها در طی این دوره و همچنین افزایش وزن یکی از علل بیماری کبد چرب به شمار می‌رود. اما پس از زایمان، کبد به خودی خود و بدون هیچ گونه درمان خاصی شروع به بهبود یافتن می‌کند و به ندرت لازم است تا برای بیماری کبدی ناشی از حاملگی برنامه درمانی خاصی در نظر گرفته شود.

انواع

دو نوع کبد چرب عبارتست از الکلی و غیر الکلی. اگر چه فرایند بروز هر دو نوع یکسان است. جهت تعیین شدت یا گرید کبد چرب برای آن یک نظام درجه‌بندی در نظر گرفته شده است. تشخیص درجه بیماری برای ارائه برنامه درمانی مناسب و بهبود سریع بیمار اهمیت دارد.

  • درجه یا گرید 1 (نوع 1): گونه ساده‌ای که عملکرد کبد را مختل نمی‌سازد، اما همچنان نیازمند مدیریت است.
  • درجه یا گرید 2 (نوع 2): عارضه‌ای متوسط که به منظور جلوگیری از پیشرفت بیماری باید تحت درمان قرار گیرد.
  • درجه یا گرید 3 (نوع 3): حالت شدید بیماری که معمولاً با بروز علائم کبد چرب توأم است.

در کودکان

بیماری کبد چرب کودکان رایج‌ترین بیماری‌ کبدی در بچه ها است. تقریباً 10% کودکان عمدتاً به دلیل چاقی بیش از حد به بیماری کبد چرب غیرالکلی دچار می‌شوند. تخمین زده می‌شود که از هر ده کودک یک نفر اضافه وزن دارد. برآوردی که ظرف یک دهه گذشته حدوداً سه برابر شده است. بیماری کبد چرب در میان تقریباً 3% از کودکان و 22 تا 53 درصد از کودکان چاق رواج دارد. بروز این عارضه در کودکان از سن چهارسالگی شروع می‌شود و احتمال ابتلا به آن با بالا رفتن سن فزونی می‌یابد، بنابراین در میان نوجوانان درصد شیوع بالاتری دارد. به علاوه دختران بیش از پسران به این بیماری دچار می‌شوند.

در بارداری

چربی به ندرت در کبد مادران طی دوران بارداری انباشته و باعث بروز کبد چرب حاد بارداری می شود و  خیلی به ندرت زندگی مادر و جنین را در معرض خطری جدی قرار می‌دهد و به از کار افتادگی کبد، کلیه، عفونت شدید یا خونریزی می‌انجامد. دلیل این امر کاملاً مشخص نیست، اما احتمالاً هورمون‌ها بدون تأثیر نیستند.

پس از تأیید تشخیص کبد چرب حاد حاملگی، پزشکان سعی می‌کنند تا هر چه سریع‌تر نوزاد را از رحم مادر خارج کنند. پس از آن هر چند مادر به مدت چند روز تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرد، اما عملکرد کبد غالباً ظرف چند هفته به حالت طبیعی برمی‌گردد.

تشخیص

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، انباشت چربی‌های مازاد در سلول‌های کبد موجب التهاب درونی و آسیب دیدن سلول‌ها می‌شود. آنزیم‌های کبدی موجود در این اندام عملکردهای معینی را بر عهده دارند و زمان بروز آسیب در جریان خون آزاد می‌شوند. در آزمایش‌های معمول خون افزایش آنزیم‌های کبدی مشخص می‌شود و در نتیجه احتمال داده می‌شود که فرد به بیماری کبد چرب مبتلا شده است.

سپس با انجام آزمایش‌های تصویر برداری عارضه کبد چرب تشخیص داده می‌شود که در صورت ابتلا به آن، کبد در سونوگرافی روشن دیده می‌شود یا اکوژنیسیته‌اش افزایش می‌یابد و در سی. تی. اسکن تراکم آن کمتر به نظر می‌آید. با این حال در این روش‌های تشخیصی شدت و نوع بیماری مشخص نمی‌شود و با ارزیابی نتایج آنها نمی‌توان پی برد که آیا عارضه موضعی است یا انتشار آن در تمام این اندام شروع شده است. نمونه ‌برداری از کبد بهترین گزینه برای انجام تشخیص کبد چرب است. نمونه‌برداری به صورت یک عمل بسته و با حداقل تهاجم تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، سوزن ظریفی برای بیرون کشیدن نمونه از محتویات و بافت‌های کبد وارد بدن می‌شود و سپس نمونه به دست آمده به دقت با استفاده از میکروسکوپ برای تعیین وجود چربی داخل آن بررسی می‌شود.

درمان

بیمار و پزشک به کمک یکدیگر برنامه‌ای را برای تغییر سبک زندگی تدوین می‌کنند. تغذیه و رژیم غذایی مناسب کبد چرب، افزایش فعالیت جسمی و ورزش کردن و مصرف داروی کبد چرب در صورت لزوم برای کنترل میزان کلسترول و قند خون عامل‌های خطری را به حداقل می‌رساند که تصفیه چربی سلول‌های کبد را به دنبال دارد.

  • کاهش وزن: باید به شیوه‌ای مناسب و سالم انجام شود، حذف وعده‌های غذایی و گرسنه ماندن برای مدتی طولانی صرفاً مشکل کبد را تشدید می‌کند. اما با پیگیری برنامه ورزشی منظم و سالم می‌توان به تدریج به وزن مطلوب رسید.
  • انتخاب مواد غذایی مناسب: بیماران مبتلا به کبد چرب باید رژیم غذایی خود را محدود کنند. غذاهای پرچرب شامل فراورده‌های لبنی پرچرب و گوشت قرمز باید کاملاً از برنامه غذایی حذف شود. از مصرف هر گونه محصولات غذایی فرآوری شده و غلات خودداری شود. توصیه می‌شود رژیم غذایی با مواد قندی و نمک پایین رعایت شود و میوه‌ها و سبزیجات خام بیشتری در وعده‌های غذایی روزانه گنجانده شود تا آب بدن کم نشود.
  • قطع مصرف داروهای مشکل‌ساز: مصرف داروهایی که تأثیر نامطلوب و منفی بر کبد چرب دارند باید متوقف شود و داروهایی کم‌خطرتر جایگزین آنها گردد.
  • ورزش کردن: کاهش چربی شکم به کمک ورزش کردن برای بیماران مبتلا به کبد چرب مفید است. دنبال کردن برنامه ورزشی روزانه وزن بدن را در حد مطلوب نگه می‌دارد و مانع بروز بسیاری از عارضه‌ها می‌شود.

بااین وجود، بعضی از اختلال‌های مرتبط با کبد چرب مانند کلسترول بالا، افزایش قند خون و چاقی را تنها می‌توان با مداخله‌های دارویی به صورتی کارآمد درمان کرد. اگر این اختلال‌ها تحت کنترل درنیایند، هر گونه تلاش در جهت درمان بیماری کبد چرب تلاشی بیهوده و محکوم به شکست است. بنابراین داروهایی مانند متفورمین برای درمان دیابت مقاوم به انسولین، داروهای استاتین برای مدیریت کلسترول بالا و داروهای رفع معضل چاقی تجویز می‌شوند.

رژیم غذایی

diet-comp

یکی از عوامل مهم در درمان بیماری کبد چرب پرهیز از غذاهای مضر می باشد. در ادامه بعضی از رژیم های غذایی مؤثر در درمان کبد چرب شرح داده می‌شوند:

  • پرهیز از کربوهیدرات‌های بد مانند شکر و آرد تصفیه شده، نان سفید، انواع شیرینی، سودا و دیگر غذاهای تصفیه یا فرآوری شده. این مواد به تری‌گلیسرید، نوعی از چربی که درون کبد انباشته می‌شود، تبدیل می‌شوند.
  • مصرف کربوهیدرات‌های سالم مانند محصولات فرآوری نشده و سبوس‌دار، سبزیجات (مانند فلفل و…)، میوه‌ها (مانند گوجه فرنگی، توت فرنگی، انار، لیمو ترش و…) و حبوبات.
  • پرهیز از چربی بد. چربی‌های بد چربی‌های اشباع شده و ترانس هستند. مصرف گوشت‌های پرچرب مانند گوشت گاو، بره، خوک و مرغ با پوست، لبنیات پرچرب، کره، پنیر، بستنی خامه و… مضر است. میزان چربی‌های ترانس را می‌توان به راحتی با خوددرای از مصرف دونات‌ها، کیک‌ها، مافین‌ها، کلوچه‌ها و شیرینی‌های صنعتی، تنقلات بسته بندی شده مانند چیپس، مارگارین، غذاهای سرخ شده و آماده، آب نبات و… کاهش داد.
  • مصرف چربی‌های خوب یا چربی‌های اشباع نشده مونو(یگانه) و پلی (چندگانه) چربی‌های سالم به شمار می‌روند و یکی از موارد مورد توجه در درمان بیماری کبد چرب می باشد. برای آشپزی از روغن‌های سرد فشاری و اسیدهای پرب دارای امگا 3 استفاده کنید. رون زیتون، روغن کانولا، روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی و روغن کنجد از روغن‌های خوب به شمار می‌آیند. آووکادو، زیتون و خشکبار (بادام، بادام زمینی، فندق و…) بیشتری مصرف کنید. موارد اشاره شده در دسته‌ی چربی‌های اشباع نشده مونو قرار می‌گیرند، از چربی‌های اشباع نشده پلی می‌توان روغن دانه سویا، روغن ذرت، روغن گلرنگ، گردو، تخمه کدو و آفتابگردان، کنجد، بذر کتان، ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، آزاد، تون، اسقومری، ساردین، شیر سویا و توفو را برشمرد. به خاطر داشته باشید که اگرچه چربی‌های خوب سالم و خوب هستند، اما مانند هر چیز دیگری با زیاده‌روی در مصرف خاصیت بد پیدا می‌کنند.
  • شکر و نمک کمتری استفاده کنید، مصرف این دو ماده موجب تشدید بیماری کبد چرب می شود. برای شروع می‌توانید آب لیمو یا سرکه به غذا اضافه کنید تا غذا با نمک کمتر همچنان طعم دلخواه داشته باشد. از عسل ارگانیک و طبیعی به جای شکر تصفیه شده استفاده کنید.
  • هنگام پخت غذا، از افزودن ادویه‌هایی مانند زردچوبه و زیره سبز غافل نشوید چون تأثیر فوق‌العاده‌ای در درمان کبد چرب دارند.
  • ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان از بدن در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. این تأثیر حفاظتی به ویژه برای کبد بسیار مفید است چون رادیکال‌های آزاد در طول فرایند سم‌زدایی طبیعی تولید می‌شوند.
  • کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند برنج سفید، نان سفید، ماکارونی و رشته و پاستا را باید از رژیم غذایی کاملاً حذف کرد.

چون غذاهای فراوری شده و آماده حاوی چربی‌های مضر بیشتری هستند، باید از مصرف‌شان اجتناب کرد. برشتوک‌های صبحانه نیز فراوری شده و بنابراین ممنوع هستند. همچنین چون محصولات صنعتی‌ای مانند کیک، کلوچه، بیسکویت، پفک و…برای آماده شدن و پخت نیاز به چربی بیشتری دارند، باید از برنامه غذایی بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب حذف شوند.

پیشگیری

با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم می‌توان وزن بدن را در حد مطلوب نگاه داشت و از یکی از عامل‌های اصلی بروز بیماری کبد چرب، یعنی چاقی، جلوگیری کرد. از یاد نبرید که ورزش و رژیم غذایی سالم دو مؤلفه‌ی مهم تمام برنامه‌های کاهش وزن محسوب می‌شوند. در پایان پیشنهادهایی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب ارائه می‌شود:

  • انتخاب سبک زندگی سالم
  • پیگیری یک برنامه تدریجی و مستمر کاهش وزن در صورت لزوم
  • رعایت رژیم غذایی متعادل سرشار از فیبر و دارای چربی‌های اشباع شده کمتر
  • به حداقل رساندن مصرف شکر، کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی
  • گنجاندن ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا، باغبانی و نرمش‌های کششی در برنامه روزانه، حداقل چهار روز در هفته.
  • مصرف نکردن مشروبات الکلی

بیماری کبد چرب در چند دهه اخیر شیوع زیادی پیدا کرده است، یکی از دلایل عمده آن عدم مصرف مواد غذایی مناسب و اضافه وزن می باشد. علایم بیماری کبد چرب جز در موارد شدید بروز نمی یابد، و بیماری در مراحل اولیه هیچ علائمی ندارد. این بیماری در هر سنی حتی در کودکان نیز ممکن بروز پیدا کند. درمان این بیماری عمدتا با برطرف کردن علت و رژیم غذایی مناسب می باشد.


به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، بیماری کبد چرب گرید ۲ یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به کبد است، در این مقاله به معرفی علائم این بیماری و همچنین روش‌هایی برای درمان آن می‌پردازیم که مطمئنا آشنایی با این اطلاعات برای همه ما لازم و ضروری است.
علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲کبد یکی از اعضای مهم بدن انسان‌ها است که مسئولیت سم زدایی از خون را به عهده دارد. خون پس از مسیر گوارش که طی می‌کند اولین جایی که می‌رود کبد است. همچنین تولید پروتئین و چربی‌های مهم بدن برای زنده ماندن در کبد صورت می‌گیرد. این عضو از بدن انسان همانند دیگر اعضا دچار مشکل و بیماری می‌شود که در دنیای امروز به علت نداشتن رژیم و برنامه غذایی مناسب یکی از شایعترین این بیماری‌ها کبد چرب گرید ۲ است. در ادامه با علایم و راه‌های درمان این بیماری کبدی با ما همراه باشید.

بیماری کبد چرب وقتی به وجود می‌آید که چربی بدن شخص به پنج تا ده درصد برسید که عواملی، چون استفاده بیش از حد از امگا۶، چربی‌های اشباع، قند و فروکتوز، استعمال دخانیات، نداشتن تحرک و فعالیت بدنی کامل و مفید، سو تغذیه، اضافه وزن، فشار خون بالا، بارداری و استفاده از دارو‌هایی همچون آسپرین و تتراسایکلین می‌تواند در به وجود آمدن آن موثر باشد.
علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲خوب است بدانید که دو نوع کبد چرب داریم: کبد چرب الکلی و غیر الکلی؛ که در کبد چرب غیر الکلی میزان چربی کبد ارتباط مستقیم با وضعیت چربی خون دارد و از هر پنج نفر یک نفر به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند. در ایران آمار افرادی که کبد چرب دارند به چهل درصد می‌رسد که یعنی از هر ده نفر سه نفر این بیماری را دارا هستند.

علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲

نشانه‌ها و علایم کبد چرب گرید ۲

از علایم بیماری کبد چرب گرید ۲ می‌توان به خستگی و بی حالی، کاهش وزن و بی اشتهایی، تهوع، درد در مرکز یا سمت راست قسمت بالای شکم، زرد شدن چشم‌ها و پوست، خارش، ورم پا‌ها و شکم، سردرگمی ذهنی را نام برد. تجمع بیش از حد چربی در کبد ملتهب شدن کبد را به همراه دارد و التهاب کبد سبب بروز هپاتیت (هپاتیت در لغت به التهاب کبد معنی شده است که هپاتیت b یک نوع بیماری کبدی است که مسری‌تر از ایدز می‌باشد) و امکان بروز نارسایی کبد که سیروز کبدی نام دارد می‌شود که علت اصلی آن کبد چرب ساده است که هیچ علامتی ندارد.
علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲

عوارض کبد چرب گرید ۲

 
از جمله عوارض کبد چرب می‌توان به بروز بیماری‌های فشار خون، دیابت نوع ۲ و چربی خون بالا اشاره نمود. چربی‌های بیشتر از هشتاد سانتی متری دور شکم باعث کاهش حساسیت سلول‌ها به هورمن انسولین می‌شود و خطر ابتلا به دیابت را به همراه دارد.
 

چه چیزی باعث به وجود آمدن کبد چرب گرید ۲ می‌شود؟

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب گرید ۲ استفاده از منابع امگا ۳ را در وعده‌های غذایی بیشتر کنیم مثل روزانه یک گرم روغن ماهی، استفاده از ماهی‌های چرب همانند سالمون، ساردین و تن ماهی، مصرف گردو، بذر کتان، شاهدانه و روغن زیتون. امگا۳ به کم کردن التهاب کبد کمک شایانی می‌کند. چربی‌های اشباع همانند گوشت حیوانات، غذا‌های فرآوری شده و روغن‌های هیدروژنه را کاهش دهیم؛ و بجای آن‌ها از منابع چربی پایین همانند روغن زیتون، آجیل و دانه‌ها مصرف کنیم. نوشیدنی‌های گازدار، شیرینی ها، غلات صبحانه، غذا‌های منجمد، سس‌ها یا چاشنی‌ها و برخی آبمیوه‌های بسته بندی که منبع قند و شهد ذرت با فروکتوز بالا است را کم کنیم. با زیاد کردن فعالیت بدنی به بالای شصت دقیقه و کاهش وزن خود تا پنج تا ده درصد به بهبود کبد چرب گرید ۲ کمک می‌کنیم. با استفاده از دارو‌های گیاهی به بهبود کبد چرب گرید ۲ بپردازیم: درمان کبد چرب با سیر: سیر آلیسین دارد که یک نوع آنتی اکسیدان سولفور دار برای سم زدایی بهتر و موثر‌تر کبد است. هر روز صبح ناشتا در صورتی که مشکل معده ندارید مقداری آبلیمو را در آب جوش بریزید و میل کنید. استفاده از عرق خار شتر، چای سبز، علف لیمو، خار مریم و طباشیر در بهبود عملکرد کبد چرب گرید ۲ موثر می‌باشد.
علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲درمان کبد چرب با روش‌های طبیعی
راهکار‌های زیادی به منظور درمان کبد چرب وجود دارد که در ادامه شما را با برخی از روش‌های مفید و موثر جهت درمان کبد چرب آشنا خواهیم کرد.
 

سرکه سیب:

علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲

به دلیل اینکه سرکه سیب سبب کاهش تجمع چربی کبد و کاهش وزن می‌شود همچنین، به بهبود عملکرد کبد و کاهش التهابات کبد کمک می‌کند برای درمان کبد چرب بسیار مفید است، فقط کافی است به یک لیوان آب گرم یک قاشق غذا خوری سرکه سیب خام و تصفیه نشده بیفزایید سپس به آن کمی عسل بیفزایید و قبل از مصرف غذا آن را میل کنید، از این روش روزی دو بار به مدت چند ماه استفاده کنید.

طبیعی‌ترین راه درمان کبد چرب؛ چای سبز:

طبق تحقیقات انجام شده چای سبز دارای مقادیر فراوانی کاتچین است و در نتیجه برای درمان کبد چرب گزینه بسیار مناسب است و سبب بهبود عملکرد کبد خواهد شد، بنابراین به منظور محافظت از کبد روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز بنوشید.
 

زردچوبه:

علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲

این ادویه پرکاربرد علاوه بر آشپزی در علم پزشکی نیز کاربرد فراوان دارد و به عنوان یک روش خانگی مفید و موثر جهت درمان کبد چرب به شمار می‌رود همچنین، سبب جلوگیری از تجمع چربی در کبد و سم زدایی از کبد می‌شود، می‌توانید به دو لیوان آب یک قاشق چای خوری زردچوبه بیفزایید و اجازه دهید بجوشد سپس روزی دو بار آن را بنوشید، از این روش به مدت چند هفته کمک بگیرید و یا می‌توانید به یک لیوان شیر گرم نصف قاشق چای خوری زردچوبه اضافه کنید سپس روزی یک بار مصرف کنید.
 

درمان خانگی کبد چرب؛ لیمو ترش:

لیمو ترش به دلیل داشتن خاصیت سم زدایی برای بهبود کبد چرب بسیار مفید و موثر می‌باشد و همچنین دارای ترکیبی به نام نارنجین می‌باشد که به کاهش التهابات کبدی کمک شایانی می‌کند، به یک لیوان آب، آب نصف یک عدد لیمو ترش را بیفزایید سپس آن را میل کنید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه روزی دو تا سه بار به مدت چند هفته از این روش کمک بگیرید.
 

شیرین بیان:

می‌توانید به منظور درمان کبد چرب به خصوص کبد جرب غیر الکی از شیرین بیان کمک بگیرید، به یک فنجان آب داغ نصف قاشق چای خوری ریشه شیرین بیان اضافه کرده سپس بر روی آن درپوشی گذاشته و بعد از زمان پنج تا ده دقیقه به آن کمی عسل اضافه کرده و روزی دو بار آن را بنوشید، همچنین می‌توانید یک قاشق غذا خوری پودر شیرین بیان را با دو قاشق چای خوری عسل ترکیب کرده و مخلوط به دست آمده را روزی یک بار بنوشید، از این روش به مدت چند هفته کمک بگیرید.
علائم و روش‌های درمان کبد چرب گرید ۲امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید