ارز دیجیتال

کدام صرافی ارز دیجیتال با ایران کار میکند

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارز دیجیتال (Cryptocurrency) شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. بیشتر ارزهای دیجیتال برای بهره‌مند شدن از ویژگی‌های اساسی مانند غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییرناپذیر بودن از بلاک چین استفاده می‌کنند. ارز دیجیتال به عنوان یک واحد پولی یا واسطه تبادل بر پایهٔ اینترنت تعریف می‌شود.

ارز دیجیتال ارزهایی هستند که به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می‌شوند و مبنای آن‌ها صفر و یک است. همان‌طور که از واژه آن نیز برمی‌آید، ارز دیجیتال به هر ارزش ایجاد شده در بستر دیجیتال اشاره دارد. این مفهوم در مقابل واسطه‌های فیزیکی مانند اوراق بانکی یا سکه مطرح می‌شود.

ارز دیجیتال ویژگی‌هایی مشابه با ارزهای فیزیکی دارد، اما معمولاً تراکنش‌های انتقال سرمایه ارزهای دیجیتالی به صورت آنی و بدون مرز بین افراد قابل انجام است. ارزهای مجازی و رمزارزها هر دو از نمونه‌های ارزهای دیجیتال هستند اما هر ارز دیجیتالی ارز مجازی یا رمزارز نیست.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ + آموزش و استخراج بیت کوین رایگان

پول‌های دیجیتال مانند پول‌های فیزیکی، برای خرید کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند اما می‌توانند به استفاده در مجامع خاص نیز محدود شوند. مثلاً می‌توان یک پول مجازی مخصوص یک بازی یا شبکهٔ اجتماعی داشت. پول‌های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم به عنوان «پول‌های غیرمتمرکز دیجیتال» شناخته می‌شوند؛ به این معنی که مرکزی برای تولید این پول وجود ندارد.

ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به این معنی است که هیچ نهاد، گروه یا سازمانی آن‌ها را کنترل نمی‌کند.

کریپتوکارنسی‌ها را می‌توان به صورت مستقیم و بدون دخالت هرگونه واسطه‌ای در اینترنت به شخص دیگری ارسال کرد. یعنی برای ارسال ارزهای دیجیتال به یکدیگر نیازی به افتتاح حساب بانکی، استفاده از خدمات بانک‌ها یا هر سازمان واسطه دیگری نخواهید داشت.

رمزارزها همانند ریال و دلار پول‌هایی هستند که با سازوکار مختلفی ایجاد و توزیع می‌شوند. فرایند خلق برخی از این پول‌ها مانند بیت کوین با ماینینگ انجام می‌شود و برای تعدادی دیگر از آن‌ها، تمامی سکه‌ها از قبل به صورت استخراج شده در شبکه قرار می‌گیرند.

ارزهای دیجیتال بر روی فناوری دفتر کل توزیع شده ساخته شده‌اند که یکی از محصولات مهم آن، فناوری بلاک چین است. بلاک چین‌های عمومی که اکثر ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند، قابلیت مشاهده تمامی تراکنش‌ها را چه برای افرادی که در شبکه حضور دارند و چه برای افراد خارج از شبکه فراهم می‌کند.

بیت کوین؛ اولین ارز دیجیتال حقیقی

از دید بسیاری بیت کوین اولین ارز دیجیتال حقیقی یا رمز ارزی است که ایده آن سال ۲۰۰۸ در وایت پیپر بیت کوین منتشر و اولین سکه‌های آن در سال ۲۰۰۹ استخراج شد؛ هرچند پیش از بیت کوین نیز تلاش‌های زیادی برای ساخت یک ارز دیجیتال صورت گرفته بود.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ + آموزش و استخراج بیت کوین رایگان

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟ +خرید و فروش ارز دیجیتال و صرافی آنلاین معتبر ایرانی

ایده شکل‌گیری ارزهای دیجیتال از دو مشکل بزرگ «اعتماد به شخص ثالث» و «دوبار خرج کردن» ریشه می‌گیرد.

هنگامی که شما از بانک‌ها برای انتقال پول و نگهداری آن استفاده می‌کنید، در واقع به آن بانک اعتماد کرده‌اید. حتی اگر کلی‌تر به ماجرا نگاه کنید، اعتماد برای پیش بردن بسیاری از کارهایتان ضروری است.

کاربرد ارزهای دیجیتال

بهترین و مهمترین کاربرد رمزارزهای دیجیتالی، سهولت در استفاده و امنیت بالا است. همه افراد می‌توانند به جای پول کاغذی یا کارت‌های بانکی از ارزهای دیجیتالی استفاده کنند. به عبارت بهتر تمام کارهایی که با پول عادی می‌توان انجام داد، با سرعت بهتر و امنیت بالاتر از طریق ارزهای دیجیتالی قابل انجام است.

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟ +خرید و فروش ارز دیجیتال و صرافی آنلاین معتبر ایرانی

خریدهای روزانه، خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل و ثبت دامنه سایت از جمله خدماتی است که همین حالا در برخی از کشورها با استفاده از رمزارزها صورت می‌گیرد. همچنین با توجه به نوظهور بودن بازار رمزارزها بسیاری از افراد از بازار کریپتوکارنسی برای سرمایه گذاری و کسب سود استفاده می‌کنند.

برای خرید، فروش و به‌طور کلی معامله ارزهای دیجیتال باید به یک صرافی ارز دیجیتال مراجعه کنید؛ صرافی‌هایی که مجازی هستند و در قالب سایت یا اپلیکیشن موبایل فعالیت می‌کنند.

خرید و فروش ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال یا اکسچنج (Exchange) بستری است که در آن اشخاص می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را معامله و به ارز دیجیتال دیگر یا پول ملی تبدیل کنند. صرافی می‌تواند یک سایت باشد یا یک اپلیکیشن موبایل که روی تلفن همراه نصب می‌شود یا هر دو.

با ثبت‌نام در یک صرافی ارز دیجیتال می‌توانید در قبال پول ملی یا ارز دیجیتال دیگر، ارز دیجیتال خریداری کنید یا ارز دیجیتال خود را در قبال پول ملی (مانند ریال) یا یک ارز دیجیتال دیگر به فروش برسانید.

برای ثبت نام یا انجام معامله، نیاز به حضور فیزیکی در محل دفتر صرافی ارز دیجیتال وجود ندارد و تنها کافی است از طریق سایت یا اپلیکیشن موبایل اقدام شود، چراکه وقتی با دارایی‌هایی از جنس دیجیتال سروکار داریم، نیاز به مراجعه حضوری از بین می‌رود.

اینکه یک صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند به نوع صرافی بستگی دارد. اما اگر بخواهیم نگاهی کلی به کار صرافی‌ها داشته باشیم، هر صرافی به یکی از این دو شکل کار می‌کند:

حالت اول آن است که شما با خودِ صرافی معامله می‌کنید. (از خود صرافی می‌خرید یا به خود صرافی می‌فروشید.)

در حالت دوم صرافی خودش طرف معامله نیست و فقط یک واسط بین خریداران و فروشندگان است و از انجام معاملات مقداری کارمزد می‌گیرد.

در تعداد کمی از صرافی‌ها (که البته در بین صرافی‌های ایرانی تعدادشان زیاد است)، طرف معامله خود صرافی است، یعنی افراد برای خرید ارز دیجیتال، آن را از خود صرافی خریداری می‌کنند و برای فروش، ارز دیجیتال خود را به خود صرافی می‌فروشند. در اینجا درآمد صرافی از تفاوت قیمت خریدوفروش است؛ یعنی قیمت خرید ارز دیجیتال از صرافی نسبت به قیمت فروش آن به صرافی بالاتر است.

در حالت دوم دیگر صرافی‌ها طرف معامله شما نیستند، بلکه در حقیقت واسط بین خریداران و فروشندگان هستند و از هر معامله درصدی کمیسیون (مثلاً ۰.۱ درصد از مبلغ معامله) دریافت می‌کنند. از نظر جهانی، اغلب صرافی‌ها به روش دوم کار می‌کنند، اما در ایران (حداقل در زمان نگارش این مطلب) بیشتر صرافی‌ها از نوع اول هستند، یعنی صرافی خودش طرف معامله است.

جفت ارز چیست؟

در یک صرافی ارز دیجیتال برای نشان‌دادن امکان تبدیل یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگر از مفهومی به‌نام جفت‌ارز استفاده می‌کنند.

یک جفت ارز در صرافی به این صورت نمایش داده می‌شود: نماد اختصاری ارز دیجیتال اول / نماد اختصاری ارز دیجیتال دوم

به‌عنوان مثال، نماد اختصاری بیت کوین BTC و نماد اختصاری تتر USDT است. بنابراین جفت‌ارز بیت کوین_تتر را این‌گونه مشاهده می‌کنید: BTC/USDT

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ + آموزش و استخراج بیت کوین رایگان

نحوه شناسایی صرافی‌های معتبر

همین حالا کلمه «خرید بیت کوین» را در گوگل جست و جو کنید، تا از تعداد بالای صرافی‌های ایرانی فعال متعجب شوید. طبق قاعده، وب‌سایت‌های صفحه اول و دوم گوگل همگی معتبر هستند، اما نباید تنها به نتایج گوگل اتکا کنید. برای اعتبارسنجی یک صرافی ایرانی اقدامات زیر می‌توانند برای شما مفید باشند:

قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید
با مقایسه قیمت صرافی‌ها با یکدیگر می‌توانید مناسب‌ترین قیمت را برای خرید یا فروش پیدا کنید. فراموش نکنید که قیمت نباید تنها معیار در نظر گرفته شود و قیمت بسیار مناسب ممکن است دامی از سمت کلاهبرداران باشد.

ظاهر صرافی را بررسی کنید
صرافی‌های معتبر معمولاً اهمیت زیادی برای ظاهر و رابط کاربری سایت خود می‌دهند. بنابراین صفحات مختلف وب‌سایت‌ها را بررسی و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید. همچنین هر قدر که یک صرافی معتبرتر باشد، تعداد مخاطبان آن نیز بیشتر است. رتبه الکسای (Alexa.com) وب‌سایت‌های صرافی (که برحسب بازدید صرافی است) هم می‌تواند به انتخاب بهتر شما کمک کند.

با پشتیبانی سایت تماس بگیرید
به بخش پشتیبانی سایت پیام دهید یا با آنها تماس بگیرید و سوالات ابتدایی بپرسید. یک تیم حرفه‌ای و معتبر، مشتریان خود را به‌خوبی راهنمایی خواهد کرد.

به بخش «درباره ما» سر بزنید
تمامی صرافی‌های معتبر، در بخشی تحت عنوان «درباره ما» تیم توسعه‌دهنده پلتفرم خود را معرفی می‌کنند. همچنین اغلب صرافی‌ها آدرس دفتر خود را بر روی سایت قرار می‌دهند.

به بلاگ صرافی سر بزنید
بسیاری از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال، در بخشی تحت عنوان «بلاگ» برای مخاطبان خود محتوای آموزشی تولید می‌کنند. بسیار بعید است که یک صرافی کلاهبردار چنین وقت و هزینه‌ای را برای کلاهبرداری صرف کند.

شبکه‌های اجتماعی را دست‌کم نگیرید
تقریباً همه صرافی‌های معتبر، در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، توئیتر و اینستاگرام فعال هستند. به صفحات آنها سر بزنید و نظرات سایر کاربران را درباره این صرافی‌ها بخوانید.

از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید
اگر بعد از طی همه مراحل فوق باز هم به نتیجه نهایی نرسیدید، از دوستان و آشنایانی که بیشتر با فضای ارزهای دیجیتال آشنایی دارند، برای تشخیص صرافی‌های معتبر کمک بگیرید. همچنین بخش پرسش و پاسخ سایت ارز دیجیتال (استک) یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید در آن از اعتبار یک صرافی مطمئن شوید. کاربران استک قبلاً در مورد بهترین صرافی‌های ایرانی مطالب زیادی به انتشار رسانده‌اند.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ + آموزش و استخراج بیت کوین رایگان

کد خبر 490663


بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانی ها

در این فیلم آموزش ارز دیجیتال به بررسی و معرفی بهترین صرافی های ارز دیجیتال که کاربران ایرانی ها می توانند بدون مشکل در آنها فعالیت کنند پرداخته شده است و نکات مربوط به هر کدام توضیح داده می شود.

ویدیو بهترین صرافی های ارز دیجیتال برای فعالیت ایرانی ها

لینک دانلود ویدیو با کیفیت HD

لینک دریافت تخفیف یک ماهه صرافی بایننس در کارمزد معاملات

لینک دریافت تخفیف سه ماهه صرافی کوینکس در کارمزد معاملات

کاربران ایرانی باید بدانند که برای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانی ها به چه نکاتی توجه نمایند. کسانی که علاقمند به ترید در زمینه ارزهای رمزنگاری باشند لازم است با صرافی های بین المللی کار کنند و صرافی های ایرانی نمی توانند گزینه های مناسبی باشند. به همین دلیل تریدرها باید بدانند که کدام صرافی ارز دیجیتال با ایران کار می کند. اگر هدف شما تنها خرید و فروش ارزهای دیجیتال باشد، می توانید از طریق صرافی های ایرانی اقدام کرده و دنبال دردسرهای ورود به صرافی های بین المللی نباشید.
افرادی که بخواهند ترید با ارزهای دیجیتال را داشته باشند باید مشخص نمایند که در بخش اسپات می خواهند کار کنند و یا اینکه در بخش فیوچرز به عنوان تریدر ماهر فعالیت نمایند، در اینصورت انتخاب نوع صرافی برای ایشان تفاوت می کند.
در حال حاضر به علت آنکه ایران در لیست تحریم ها و در لیست سیاه FATF قرار دارد، بنابراین باید بدانید کدام صرافی ارز دیجیتال با ایران کار می کند، زیرا برخی از صرافی ها با ایران کار نمی کنند و اجازه ورود کاربران ایرانی را به صرافی خود نمی دهند. حتی ممکن است بعضی از صرافی ها با ایران کار کنند ولی احتمال آنکه در آینده حساب ایرانی ها را بلاک کنند، وجود دارد. از طرف دیگر کاربران ایرانی به دلیل کم ارزش بودن ریال ایران، پول بسیار کمتری را نسبت به دیگر کاربران در سراسر دنیا وارد این صرافی ها می کنند. از آنجا که مبالغ دلاری برای کاربران ایرانی بسیار سنگین است، بنابراین بایستی بدانند بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانی ها کدامند، سپس با احتیاط کامل عمل کرده و از طریق VPS وارد صرافی های بین المللی گردند. در اینصورت بدون نگرانی می توانند در این صرافی ها به کار خود ادامه دهند. برای برخی از صرافی ها که مقررات بسیار سختی ندارند می توان با نرم افزار تغییردهنده آیپی پولی و نه رایگان، اتصال خود را برقرار نمود. البته بایستی سرور نرم افزار تغییردهنده آیپی همیشه ثابت باشد و همواره از یک کشور وصل گردد و در اتصال های مختلف تغییر نکند. بنابراین نرم افزار تغییردهنده آیپی به گونه ای باشد که کاربر بتواند خودش سرور را انتخاب نماید.

این مطلب هم میتونه کمک تون کنه:
لایو شماره هشت امید فدوی در اینستاگرام

بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانی ها

در ادامه بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانی ها معرفی می شود.

  • بدون شک بهترین صرافی ارز دیجیتال، صرافی Binance است. این صرافی ایران را در لیست تحریم قرار داده ولی اگر کاربران ایرانی با IP ایران با آن کار کنند، درست است که جلوی دسترسی به برداشت را می گیرد ولی کاربران می توانند طی تماس با پشتیبانی صرافی اظهار بی اطلاعی کرده و درخواست باز کردن امکان برای برداشت را اطلاع دهند. صرافی بایننس در نهایت امکان برداشت را به کاربران ایرانی می دهد و مانند بسیاری دیگر از صرافی ها نیست که حتی اجازه برداشت را ندهد.
    صرافی بایننس طی سال های فعالیت خود نشان داده که بزرگترین صرافی بین المللی ارز دیجیتال است. این صرافی قابلیت های خوبی مانند معاملات مارجین و فیوچرز را به امکانات خود اضافه کرده است. بایننس امکان معاملات خوبی را برای کاربران در بخش های spot و futures فراهم کرده و از نقدینگی خوبی نیز برخوردار است. هر ارزی که در این صرافی خریده شود به راحتی قابل مبادله با ارزهای دیگر در صرافی های دیگر می باشد و به گونه ای نیست که اولین و آخرین صاحب این ارز خودمان باشیم. امکانات فیوچرز صرافی نیز به گونه ای طراحی شده که برای استفاده کاربران راحت است. همانطور که گفته شد، باید توسط VPS با این صرافی کار کرد تا ریسک بلاک شدن حساب کاربری صفر شود.
  • یکی دیگر از بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانی ها، صرافی Coinex می باشد. صرافی کوینکس در هیچ جا عنوان نکرده که با کاربران ایرانی کار نمی کند. در ماه های پایانی سال 2020 صرافی کوینکس نام ایران را در لیست تحریم قرار داد ولی به کاربران ایرانی اعلام کرد گذاشتن نام ایران در این لیست فقط به خاطر پیروی از قوانین بین المللی بوده و قصد بلاک کردن حساب کاربران ایرانی را ندارد. البته این کار به ما نشان می دهد که بایستی برای کار با این صرافی حداقل از یک نرم افزار تغییردهنده آیپی استفاده شود. زیرا ممکن است در آینده به صحبت خود در مورد نبود مشکل با کاربران ایرانی پایبند نبوده و اجازه برداشت از حساب را هم ندهد.
    تجربه ای که کاربران ایرانی دارند در سال 2017 با صرافی بیترکس بود. این صرافی آمریکایی حساب کاربران ایرانی را بلاک نمود و اجازه برداشت از این صرافی را از آنان گرفت. صرافی کوینکس در مورد معاملات spot از قابلیت خوبی برخوردار است ولی در قسمت فیوچرز در مقایسه با صرافی بایننس و پلتفرم های ارائه دهنده معاملات فیوچرز، امکانات خوبی ندارد.

این مطلب هم میتونه کمک تون کنه:
مارجین تریدینگ Margin Trading چیست و چه کاربردی دارد؟

بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانی ها

  • یکی دیگر از بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانی ها، صرافی bybit است که بعد از آنکه صرافی بیتمکس احراز هویت را اجباری کرد، کاربران ایرانی به این صرافی روی آوردند. این پلتفرم به صورت تخصصی روی مارکت فیوچرز کار می کند و هیچ قسمتی برای معاملات spot ندارد. به دلیل نکاتی که در بالا گفته شد با این صرافی نیز بهتر است که با نرم افزار تغییردهنده آیپی کار کنید.

best exchanges for iranian users

در سایت کوین مارکت کپ و coingecko صرافی های مختلف با هم مقایسه شده و نشان داده می شود که صرافی بایننس به عنوان صرافی برتر و مطمئن انتخاب شده است. در زمانی که این صرافی مورد حمله هکرها واقع شد، بایننس اجازه نداد که ضرر و زیان آن متوجه کاربران شود و خسارت مبالغ کاربران را توسط صندوق بیمه ای که تعبیه کرده بود، به آنها پرداخت کرد. این موضوع برای همه صرافی ها صحت نداشته است. نمونه هایی دیده شده که صرافی مورد هک واقع شده و سرمایه کاربران نیز از بین رفته است. صرافی بای بیت نیز از حجم قابل قبولی برخوردار است ولی صرافی کوینکس در بین صرافی های جهانی رتبه پایینی دارد.
در آخر به جمله ای از طرف ویلیام گلاسر william glasser روانشناس بالینی توجه داشته باشید که می گوید “هر راه حلی مشکلات خودش را دارد، باید تصمیم بگیرید که کدام مشکلات را انتخاب می کنید.” وقتی هدف ما ترید در بازار ارزهای دیجیتال هست، لازم است مشکلات آن را نیز قبول کنیم. به عنوان نمونه برای کار با بایننس باید از طریق VPS آن را انجام دهید. کار با صرافی های بین المللی راحتی کار با صرافی های ایرانی را ندارد ولی از مزایای خود برخوردار هستند و باید مشکلاتی را که در مسیر کار با بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانی ها به آن برخورد می کنیم، بپذیریم.

آموزش تکمیلی

برای آشنایی با سرفصل های دوره جامع آموزش صرافی بایننس می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

این مطلب هم میتونه کمک تون کنه:
آموزش صرافی بیترکس Bittrex و بررسی مزایا و معایب آن

مشاهده دوره جامع آموزش صرافی بایننس

دیدگاهتان را بنویسید