پزشکی و سلامت

پرسش و پاسخ در مورد کبد چرب

فهرست

  • 1 سوالات متداول کبد چرب
  • 2 آیا در افراد چاق ابتلا به بیماری کبد چرب بیشتر است
  • 3 آیا کبد چرب علائم دارد
  • 4 آیا بیماری کبد چرب قابل درمان می باشد یا همیشه همراه فرد است
  • 5 آیا حذف وعده های غذایی برای بیماری کبد چرب مضر است
  • 6 با تشکر، مدیریت وب سایت دکتر طاهری فوق تخصص گوارش
    شما عزیزان می توانید در صفحه اینستاگرام ما را همراهی کنید

سوالات متداول کبد چرب

آیا در افراد چاق ابتلا به بیماری کبد چرب بیشتر است

میتوان گفت درصدی از مردم دچار کبد چرب هستند . و در اکثر موارد این بیماری بدون هیچگونه علائمی در فرد گسترش پیدا می کند و احتمال دارد باعث شود فرد زودتر از بقیه افراد  دچار سکته مغزی – قلبی – فشار خون – و در نهایت نارسایی کلیه شوند . اما طبق گفته پزشکان این نظریه تائید نشده است که چاق ها بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب هستند . و تنها درد کمی از کسانی که چاق هستند مبتلا به بیماری کبد چرب می باشند و دلایل زیادی مثل ژنتیک و عوامل محیطی در این بیماری نقش بسزایی دارند .

آیا کبد چرب علائم دارد

به یقین نمی توان گفت که کبد چرب علائمی مانند لاغری ، زردی چشم ، داغ شدن کف پا دارد . چون هیچگونه علائم منحصر به فردی این بیماری ندارد اما با مشاهده نشانه هایی مثل چاقی در قسمت شکم می توان به بیماری کبد چرب پی برد .

نقش کبد در بدن چیست

کبد دومین عضو بزرگ در بدن هر فرد است و مسئولیت رد کردن همه مواد غذایی و نوشیدنی های استفاده شده از صافی می باشد . به همین منظور کبد همه مواد غذایی مضر را به صورت تسویه شده طوری که دیگر ضرری نداشته باشند به دیگر قسمت های بدن وارد می کند .

البته لازم به ذکر است که کبد به طور عادی به وسیله سلول هایی خود را پاکسازی می کند اما اگر مواد مضر وارد شده خیلی زیاد باشد باعث مشکلاتی در این کار می شود .

آیا بیماری کبد چرب قابل درمان می باشد یا همیشه همراه فرد است

به طور معمول می توان گفت 75 درصد از افراد چاق هستند و یا وزن بیش از حد دارند و این نشان دهنده این است که بالای 90 درصد مردم ورزش نمی کنند .

گرچه چاقی اصلی ترین علائم بیماری کبد چرب نیست اما می توان با رعایت و داشتن رژیم غذایی مفید کبد چرب را برای همیشه از بین برد . مواد غذایی مثل برنج –سیب زمینی – چربی و شیرینی جات از دلایلی هستند که  میتوانند ابتلا به کبد چرب را تا حد زیادی بالا ببرد به همین خاطر بهتر است کسانی که مبتلا به این بیماری هستند بیشتر از میوه جات استفاده کنند .

 

آیا روزه برای کسانی که کبد چرب دارند مضر است

اصلی ترین دلیلی که روند این بیماری را بیشتر می کند پر خوری می باشد چون کبد چرب به خودی خود باعث اشتهای زیاد می شود.

به همین خاطر طبق نظریه پزشکان بهتر است کسانی که به این بیماری مبتلا هستند روزه بگیرند چون روزه باعث گشنگی می شود و می تواند در روند بهبودی کبد حائز اهمیت باشد .
چطور میتوان کبد چرب را بررسی و تشخیص داد ؟ یکی از راحت ترین و ارزانترین روش تشخیص کبد چرب تصویر برداری می باشد . به علاوه تصویر برداری آزمایشاتی برای آنزیم های کبدی در تشخیص این بیماری وجود دارد . در بعضی از موارد هم سی تی اسکن و یا دیگر روش های تصویر برداری در تشخیص این بیماری نقش بسزایی دارند .

آیا حذف وعده های غذایی برای بیماری کبد چرب مضر است

افرادی که دخانیات استعمال می کنند بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند و حذف کردن وعده غذایی اصلا کار درستی نمی باشد و بسیار مضر است . چون این کار باعث ریزه خوری و استفاده از حجم بالایی مولاد غذایی در یک وعده می شود  .

 

برخی از خدمات دکتر طاهری فوق تخصص گوارش

درمان هموروئید بدون جراحی

درمان شقاق بدون جراحی

کولونوسکوپی

آندوسکوپی معده

راه های ارتباطی دکتر طاهری فوق تخصص گوارش

ایمیل : info@doctor-taheri.ir

تلفن : 22889677

22226034

کانال تلگرام

پبج اینستاگرام

با تشکر، مدیریت وب سایت دکتر طاهری فوق تخصص گوارش
شما عزیزان می توانید در صفحه اینستاگرام ما را همراهی کنید

دیدگاهتان را بنویسید