پزشکی و سلامت

پرسش و پاسخ کبد چرب گرید ۳

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ سری اول سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت “کلینیک آنلاین” مطرح کرده بودند، منتشر شد.  
شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دریافت کنید.
اما پاسخ سوالات برخی از کاربران درخصوص “کبد چرب” که توسط دکتر اکرم پورشمس و ناصر دریانی پاسخ داده شده است، به شرح زیر است:
تشخیص کبد چرب با سونوگرافی
دکتر اکرم پورشمس متخصص داخلی و فوق تخصص کبد و گوارش پاسخ داد: پزشکان اغلب کبد چرب و التهاب آن را در سونوگرافی شکمی که برای سنگ کلیه یا صفرا و این قبیل بیماری ها انجام می شود، تشخیص می دهند.
آزمایش و آنزیم های کبدی 
دکتر اکرم پورشمس پاسخ داد: آزمایش آنزیم های کبدی در زمره آزمایش های روتین قرار ندارد  به همین دلیل بهتر است آزمایش های کبدی “AST , ALT” در افراد مبتلا به فشارخون، چربی و بیماری های عروقی قلبی انجام شود.
میزان آنزیم های کبدی 
دکتر اکرم پورشمس پاسخ داد: کبد چرب به معنای رسوب چربی در کبد است اما اگر آنزیم های کبدی نیز افزایش یابد به آن هپاتیت چربی گفته که  با هپاتیت های ویروسی متفاوت است و هیچ ارتباطی به هپاتیت های ویروسی ندارد.در 60 درصد ایرانی ها کبد چرب شایع است در هپاتیت چربی یا کبدچرب ملتهب و بزرگ،  آنزیم های کبدی در آزمایش خون از رنج 30 تا 40 بالاتر هستند.
کبدچرب و چربی و قندخون بالا
دکتر اکرم پورشمس پاسخ داد: کبد چرب در اثر سندرم متابولیک به وجود می آید و همزمان با چربی و قند خون بالا همراه است همه سلول های بدن برای سوخت و ساز به چربی و قند نیاز دارد در اغلب موارد در فرد مبتلا کبد چرب سلول ها نمی توانند از قند و چربی خون فرد خوب استفاده کنند و به همین دلیل میزان آنها در خون افزایش می یابد 
علائم کبد چرب
دکتر اکرم پورشمس پاسخ داد: در اکثر موارد کبد چرب علائم خاصی  ندارد ولی اغلب احساس سنگینی در ناحیه فوقانی و راست شکم وجود دارد.
در 99 درصد موارد خارش وپوست ریزی سر،سوزش و داغ شدن کف دست و پا، ورم پا، جوش صورت، عرق کردن مداوم، لکه های دست و کمرسرخی پوست و گرمای بدن، چربی مو ها، درد پشت، جوش ریز در بدن، تاول های های پوستی از نشانه های کبد چرب نیستند و دراکثر بیماران  پس از اینکه پزشک تشخیص کبد چرب در آنها می دهد بسیاری از نشانه ها و مشکلات خود را به غلط به کبد چرب نسبت می دهند.
دکتر ناصر دریانی متخصص گوارش در رابطه با کبدچرب گفت:  علائم خاصی ندارد و فقط با آزمایش مشخص می‌شود کبد انسان آسیب دیده است و این آزمایش بالا رفتن آنزیم‌های کبدی را نشان دهنده کبد چرب معرفی می‌کند. 
ارتباط خستگی و بی حالی با کبد چرب
دکتر اکرم پورشمس پاسخ داد: خستگی مفرط و بیحالی نشانه بسیاری از بیماری ها حتی چاقی  نیز است و خاص کبد چرب نیست اما ممکن است در صورت ابتلا به کبد چرب این نشانه وجود داشته باشد. 
تنگی عروق کرونر با وجود کبد چرب
دکتر اکرم پورشمس پاسخ داد: چربی بالا خون نه تنها در کبد بلکه در عروق قلبی هم رسوب می کند به همین دلیل احتمال تنگی عروق کرونر در افراد مبتلا به کبد چرب نیز وجود دارد.
کبد چرب درمان دارویی قطعی ندارد 
دکتر اکرم پورشمس پاسخ داد: مهمترین راه کنترل و درمان کبد چرب دارو نیست زیرا هنوز دارویی که از آن به عنوان درمان قطعی کبد چرب یاد شود در بازار موجود نیست.
ورزش و کنترل رژیم غذایی،کاهش وزن در افراد چاق و درمان مشکلات متابولیکی بدن مانند کلسترول و فشار خون بالا و دیابت راه درمان این بیماری است. روزانه نیم ساعت تا 45 دقیقه ورزش های سرعتی مانند دویدن، شنا کردن، طناب زدن با افزایش سوخت و ساز بدن بهترین راه کار درمانی کبد چرب است. 
آیا قرص لیور گل در درمان کبد چرب تاثیر دارد؟
دکتر اکرم پورشمس پاسخ داد: قرص لیور گل یا همان گیاه خار مریم در کنار ورزش و کنترل رژیم غذایی می تواند روند کاهش چربی در کبد را تسریع کند اما هیچ کس نمی تواند تنها با مصرف این قرص بیماری خود را کنترل یا درمان کند.در اغلب افراد مبتلا به کبد چرب  کلسترول یا تری گلیسیرید خون بالا است به همین دلیل پزشک برای بیمار قرص آترواستاتین تجویز می کند. 
همچنین اگر فرد مبتلا به فشارخون و دیابت است حتما باید برای درمان کبد چرب خود از داروهای متفورمین و کاهنده فشار استفاده کند. در این مواقع این داروها در عملکرد بدن و بهبود کبد چرب نقش مثبتی ایفا می کنند اما این داروها درمان مستقیم کبد چرب نیستند.  
رژیم غذایی سالم برای افراد دارای کبد چرب 
دکتر اکرم پورشمس پاسخ داد: افزایش وعده های غذایی و کاهش حجم آن با استفاده از بشقاب های کوچک امری مهم است. رژیم غذایی کم چرب و مصرف سالاد و سبزیجات به طور متنوع، گوشت های سفید و ماهی، غلات کامل در این بیماران توصیه می شود.
بیماران مبتلا به کبد چرب باید در وعده های غذایی به دلیل افزایش رفلاکس و نفخ معده از مصرف آب و نوشیدنی در بین غذا خودداری کنند. برخلاف باورها مصرف آب سرد یا یخ عامل ایجاد کبد چرب نیست.
درجه های کبد چرب ودرمان آن ها
دکتر اکرم پورشمس پاسخ داد: میزان چرب بودن کبد با تصویربرداری رادیولوژی قابل تشخیص و بسته به حجم چربی رسوب کرده در آن، بین درجه یک (خفیف ترین) تا چهار(شدیدترین) تقسیم بندی شده است و درمان هر چهاردرجه یکسان است.
احتمال از کار افتادن کبد با کبدچرب
دکتر اکرم پورشمس پاسخ داد: در هپاتیت چربی احتمال سیروز کبدی و از کار افتادن آن به نسبت هپاتیت های دیگر به ندرت اتفاق می افتد.
روزه داری و کبد چرب 
دکتر اکرم پورشمس پاسخ داد: در صورتی که فرد به بیماری دیگری مانند قند یا فشارخون بالا در کنار کبد چرب مبتلا باشد به دلیل مشکلات سیستمی و با وجود مصرف برخی داروهای حیاتی امکان روزه داری وجود ندارد و برای مجوز روزه داری حتما باید به پزشک معالج خود مراجعه کرده و در غیر اینصورت روزه داری به سلامت کبد آسیب نمی رساند.
مصرف مکمل ویتامین ای در کبد چرب
دکتر اکرم پورشمس پاسخ داد: مصرف مکمل ها تاثیر مستقیمی بر کبد چرب نداشته و به طورکلی به جز ویتامین دی افراد باید ویتامین های مورد نیاز خود را به جای استفاده از مکمل با موادغذایی تامین کنند.
مصرف مکمل بدنسازی و ایجاد کبد چرب
دکتر اکرم پورشمس پاسخ داد: مکمل های بدنسازی عامل ایجادکننده کبد چرب نیستند.
گرید ۳ در کبد چرب چیست 
دکتر دریانی متخصص گوارش در رابطه با گرید در کبد چرب گفت: همان تغییر در سطح آنزیم‌های کبدی را گرید می‌گویند که گرید ۳ هم چربی بالای کبد را نشان می‌دهد که نیاز به استفاده از دارو دارد. 
ارتباط تب،جوش صورت و کبد چرب
دکتردریانی در پاسخ به این سوال گفت: فقط زمانی بدن یا صورت جوش می‌زند که کبد به طور کامل آسیب دیده باشد و این آسیب با علائم جلدی خود را نشان دهد. 
داروهای هورمونی و تاثیر آن بر آنزیم‌های کبدی 
دکتر دریانی متخصص گوارش در باره داروهای هورمونی و تاثیر آن بر آنزیم های کبدی گفت: حتما موثر است و در استفاده از این داروها باید دقت شود زیرا مسبب افزایش سطح آنزیم‌ها شده وبرای بیمار خطرناک است. 
سن ابتلا به بیماری کبدی 
دکتر دریانی متخصص گوارش درباره سن ابتلا به کبد چرب گفت: سن خاصی ندارد ولی اگر کودکان دچار کبد چرب شوند حتما باید تحت نظر پزشک باشند. 
چربی بدن،ورم شکم، تغییر یا افزایش وزن و ارتباطشان با کبد چرب 
دکتر دریانی متخصص گوارش درباره علائم خاص بیماری کبد چرب گفت: چربی بدن، ورم شکم ارتباطی به کبد چرب ندارد ولی افزایش وزن و چاقی دور شکمی احتمال بروز چربی در کبد را می‌افزاید. 
پوسته شدن سر وارتباط آن با کبد چرب 
دکتر دریانی متخصص گوارش درباره پوسته شدن سر گفت: به کبد ارتباطی نداشته و ممکن است منشا دیگری داشته باشد. 
ثابت ماندن آنزیم کبدی 
دکتر دریانی متخصص گوارش درباره ثابت ماندن آنزیم کبدی گفت: گاهی اوقات درمان متوقف می‌شود و زمانی که سطح آنزیم های کبدی  از یک حدی بالاتر رود و بدن دچار سیروز کبدی شود حتما باید به پزشک مراجعه کنیم. 
بوی دهان،‌مدفوع چرب خارش پشت و ارتباط آنها با کبد چرب 
دکتر دریانی متخصص گوارش درباره این علائم گفت : هیچ ارتباطی با کبد چرب نداشته و درواقع چربی کبد با آزمایش مشخص می‌شود. 
حالت تهوع ، قرص تادالافیل و تاثیر آن بر کبد چرب 
دکتر دریانی متخصص گوارش درباره حالت تهوع گفت: ارتباطی بین کبد چرب ، استفاده از قرص تادالافیل و حالت تهوع وجود ندارد. 
انتهای پیام/
باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلینیک


فهرست

  • 1 درمان کبد چرب
  • 2 دیگر وظایف کبد در بدن
    • 2.1 انواع راه های تشخیص این نوع بیماری
    • 2.2 علائم کبد چرب
  • 3 راه های درمان کبد چرب
    • 3.1 پیشگیری از کبد چرب
    • 3.2 کبد چرب در کودکان

درمان کبد چرب

کبدچرب که هنوز نمی توان آن را یک بیماری شمرد به انباشته شدن بیش از اندازه چربی ها در سلول های کبد گفته می شود به طوری که  فضای میان بافتی پر  شده و کبد  به طور غیر عادی سنگین و حجیم می شود .کبد چربی ها را تجزیه میکند اگر شخصی در مصرف چربی ها زیاده روی کند کبد نمی تواند این حجم بالای چربی را کنترل و تجزیه کند  و در نهایت چربی های بیش از اندازه وارد شده به کبد به شکل تری گلیسیریدها جمع می شوند و این انباشته شدن چربی باعث التهاب کبد و لطمه وارد شدن به سلول های آن می شودک در نتیجه می توان گفت فرد. به بیماری کید چرب مبتلا شده است .

وظایف کبد در بدن را می توان به صورت زیر بیان کرد :

تولید کردن صفرا :صفرا به وسیله کبد ساخته شده و در نهایت در کیسه صفرا ذخیره می شود  کبد این مایع گوارشی را در  دستگاه گوارش  تولید میکند.صفرا به شکسته شدن چربی ها  و تبدیلشان به  اسید چرب  کمک می کند.بهتر است که بدانید صفرا از موادی مانند کلسترول،اسید و نمک های صفراوی  ، بیلی روبین ،سدیم ، پتاسیم، مس و دیگر فلزها تشکیل شده است .

فرآیند ماده های غذایی و سم های بدن :زمانی که مواد غذایی وارد بدن  می شود ،این مواد توسط روده و معده هضم می شود. و توسط دیواره روده باریک به خون جذب می شود و در نهایت به کبد وارد  می شود .

ذخیره کردن قند :کبد توانایی ذخیره کردن گلوکز موجود در خون را دارد و آنزیم هایی که در روده باریک وجود دارند کربوهیدرات را به قندهای دیگر مانند گلوکز  تبدیل می کنند و سپس این گلوکزهای تبدیل شده از طریق روده باریک به کبد می رسند .حال کبد آنها را به شکل گلیکوژن در خود نگه می دارد و زمانی که شخص به انرژی زیادی احتیاج دارد کبد دوباره گلیکوژن را به گلوکز تجزیه می کند و به جریان خون ارسال می کند تا انرژی  لازم اجزای بدن  فراهم شود .

دیگر وظایف کبد در بدن

  • کبد پروتئین هایی تولید میکند که برای پلاسمای خون حائز اهمیت است .
  • کبد باعث تنظیم شدن اسید آمینه خون می شود .
  • آهن توسط کبد ذخیره می شود و هموگلو بین خون را براس استفاده کردن از محتوای آهن پردازش می کند .
  • اوره از راه ادرار دفع می شود و یکی از فاکتورهای مهم متابولیسم پروتئین هاست کبد باعث می شود که آمونیاک سمی به اوره تبدیل شود .
  • کبد لخته شدن خون در  همه بدن  را کنترل می کند .
  • مقدار اسید آمینه خون توسط کبد کنترل می شود .
  • با از بین بردن باکتری ها به ایمنی بدن کمک می کند.

انواع راه های تشخیص این نوع بیماری

  1. آزمایش خون: سنجش میزان آنزیم های موجود در کبد
  2. تصویر برداری از کبد با روش هایی از قبیل سی تی اسکن، ام آر آی و …
  3. نمونه برداری از کبد

علائم کبد چرب

کبد چرب با هیچ علائمی در ابتدای  بروز نمیکند بعد از گذشت چند سال می توان علائم زیر را در بیماران مشاهده کرد.

  • حالت تهوع
  • خستگی های مکرر
  • کاهش وزن
  • عدم تمرکز و گیجی
  • کهیر و حساسیت های پوستی
  • سفید شدن زبان
  • تعریق زیاد
  • زردی چشم
  • حساسیت چشم
  • احساس درد در ناحیه راست بالای شکم
  • خال های کبدی که به شکل نقطه هایی قهوه ایی روی پوست هستند.
  • درمان کبد چرب

افراد پس از مراجعه به متخصص گوارش باید سبک زندگی خود را تغییر بدهند زیرا تغذیه و رژُیم غذایی مهمترین رکن درمان کبد چرب است.علاوه بر مصرف داروهای کبد چرب که معمولا برای کنترل قند خون و کلسترول تجویز می شود افراد مبتلا به این عارضه باید فعالیت جسمی خود را بالا ببرند و  ورزش منظم را در فعالیت های روزانه خود قرار بدهند.در درمان کبد چرب موارد زیر می تواند روند بهبودی را سرعت ببخشد.

کم کردن وزن:برای انجام این امر بدانید نباید برای مدت طولانی خود را گرسنه نگه دارید زیرا گرسنگی طولانی نه تنها عارضه های کبدی را بر طرف نمی کند بلکه آن را تشدید می کند شما باید با رژیم غذایی و انجام ورزش وزن خود را کم کنید.

رژیم غذایی:بیمارانی که به کبد چرب مبتلا هستند باید در برنامه غذایی خود محدودیت هایی را به وجود بیاورند و غذاهای چرب ،و گوشت قرمز را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند.چربی های بد که به چربی های اشباع شده و یا ترانس معروف هستند چربی خون را بالا برده که می تواند بر روی کبد چرب نیز تاثیر بگذارد.چربی های خوب که همان چربی های اشباع نشده مونو و پلی هستند در برنامه غذایی خود قرار دهید خوراکی هایی مانند مغزها،زیتون،دانه سویا و کنجد حاوی چربی های اشباع نشده هستند.

توصیه می شود میوه ها و سبزیجات به طور مرتب مصرف شود و مصرف مواد قندی و نمک به کمترین میزان ممکن در روز برسد و و در هنگام پخت غذا به جای استفاده از نمک آبلیمو و یا سرکه مصرف کنید و ادویه هایی مانند زرد چوبه و زیره و فلفل می توانند مفید واقع شوند.

از کربوهیدارت های بد که در مواد غذایی مانند شکر،نان سفید،آرد تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده دیده می شود خودداری کنید.زیرا پس از خوردن این نوع مواد غذایی سریع مواد به تری گلیسیرید تبدیل می شود و این چربی درون کبد انباشته می شود و بیماری را تشدید می کند.کربوهیدارت های سالم مانند میوه ها و حبوبات باید جایگزین شوند.

مصرف ویتامین E همانند یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند و در برابر آسیب های رادیکال های آزاد از بدن محافظت می کند و این حفاظت برای کبد بسیار مفید است.

راه های درمان کبد چرب

امروزه افراد زیادی در معرض ابتلا به کبد چرب می باشند. شاید بتوان دلیل اصلی آن را هم سبک زندگی امروزه افراد که تحت تاثیر شغل آن ها می باشد، دانست.

عوامل زیادی زمینه ساز کبد چرب می باشد که از جمله آن ها دیابت را می توان نام برد. هر چه مدت زمان ابتلا فرد به دیابت نوع اول و دوم بیشتر باشد، خطر ابتلا به کبد چرب بیشتر است. همچنین در این نوع از افراد احتمال التهاب کبد بیشتر از بقیه افراد دیده شده است. در دیابت نوع دوم، شناخته شده ‌ترین روش برای درمان کبد چرب ورزش همراه با کاهش وزن است و حتی در مواردی که بیماران کاهش وزن نداشته‌ اند، ورزش نقش مهمی در بهبود کبد چرب را داشته است.

از جمله عوامل دیگر موثر درکبد چرب ‌چاقی می باشد. هر چه افراد داری اضافه وزن باشند این احتمال در آن ها بالاتر می رود و با خطر ابتلای جدی تری مواجه هستند.

پیشگیری از کبد چرب

بهتر است نکات زیر را برای پیشگیری از بیماری کبد چرب مد نظر داشته باشم:

  • داشتن یک برنامه منظم برا ی متعادل کردن وزن و در صورت لزوم کم کردن وزن
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع که در آن مصرف مواد فیبری بالا رفته و چربی های اشباع شده کمتر باشد.
  • جلوگیری از مصرف مشروبات الکلی
  • ورزش منظم و پیاده روی

کبد چرب در کودکان

این بیماری در بین کودکان نیز دیده شده است و معمولا به دلیل چاقی بیش از اندازه کودک بوده است.این بیماری بعد از چهار سالگی در کودکان آغاز می شود و در سنین نوجوانی بیشتر رایج است.


پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ

شما پیوند کبد انجام می دهید ؟

خیر، مراکز پیوند کبد محدود به بیمارستان امام خمینی تهران و بیمارستان نمازی شیراز هست .

آندوسکوپی و نمونه گیری کردن از معده ام خوب شدم بعد دو هفته سیگار و مشروبات الکی مصرف کردم . بعد از آن معده ام درد گرفته، خواستم از خدمتتون بپرسم آیا استفاده دخانیات برای معده ام بد است ؟

بله هر دو جز مواد تشدید کننده هستند.

من حدود دو سال پیش بیماری هلیکو باکتری معده داشتم. بعد از آن حدودا 5 ماه به علت کمر درد دارو مصرف مردم بعد از آن معده درد گرفتم و هر چیزی می خوردم داخل گبویم می ماند و دکتر رفتم بهم لانسوپرازول و رانیتیدین دادن و الان درد معده دارم ولی احساس قبلی که داشتم در گلویم هست . دکتر بهم گفتند رفلاکس دارم و خوب می شوم خواستم از شما بپرسم مشکلم دقیقا چی می تواند باشد ؟

به نظر بیماری گلوبوس می آید که ترکیبی از رفلاکس و استرس است .

من بیماری رفلاکس معده دارم و شاغل هستم و نوبت دهی خیلی برای مهم است . می خواهم خدمتتون برسم چگونه می توانم وقت بگیرم ؟

برای نوبت دهی با تلفن های مطب تماس بگیرید 22889677 – 22889786

آیا بالا بودن آنزیم های بدن می تواند به علت بیماری کبد چرب باشد ؟

بله داروهای هورمونی موثر هستند .

در صورت بیماری هموروئید و مصرف پماد رکتول به صورت داخلی خوب شده ام در صورت اینکه ترومبوز شده باشد باید برای درمان چه کاری انجام دهم ؟

اگر ترومبوز شده باشد باید جراحی شود .

آیا شما بالون معده و بای پس انجام می دهید و هزینه آن چقدر است ؟

ما فقط بالن معده را انجام می دهیم و بقیه روش ها توسط همکاران جراح انجام می شود . هزینه بالون معده به عوامل مختلفی بستگی دارد لذا برای کسب اطلاعات بیشتر از هزینه ها به فوق تخصص گوارش مراجعه نمایید .

من معده ام ورم دارد و درد می کند می خواستم ببینم باید برای درمان چه کار انجام بدهم ؟

نیاز به معاینه و بررسی های تکمیلی می باشد .

این آزمایش آندوسکوپی من است ببخشید به نظر شما باید چه دارویی مصرف کنم ؟

بهتر است برای معاینه و بررسی دقیق به متخصص گوارش مراجعه نمایید با ارسال این آزمایش نمی توان تشخیص دقیق داد و دارو تجویز کرد .

آیا درد داشتن ناحیه روده و سفت شدن شکم همراه با ورم و نفخ به مدت سه روز، ناشی از مشکل خاصی است ؟

سلام هنوز برای اینکه به مشکلات بد فکر کنیم خیلی زود است. 3 روز خیلی وقتها مشکلات زود گذر روده مثل عفونت یا اسپاسم هم می تواند باشد .

در صورت گشاد شدن اسفنکتر مقعد آیا راه درمانی برای آن هست ؟

بله تمرین های بیوفیدبک تا حدی کمک کننده هستند و در صورت شدید بودن با جراحی می توان این مشکل را برطرف کرد .

من حدود 12 سال است که صبح دچار بیماری برفک شده ام و هر موقع که می خوابم بخصوص اول صبح دهانم پر از آب می شود که حتی احساس تنگی نفس دارم . برای درمان به نظر شا باید چه کاری را انجام دهم ؟

برای قدم اول بررسی بیشتر از جمله تست UBT را پیشنهاد می کنم .

من مبتلا به بیماری کبد چرب گرید 3 هستم . خیلی نگرانم باید برای درمان چه کاری انجام بدهم ؟

کبد چرب گرید 3 فرم شدید بیماری است و نیاز به آزمایش، فیبرو اسکن و درمان دارید . لذا برای بررسی دقیق بیماری خود به متخصص گوارش مراجعه نمایید .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین فوق تخصص گوارش در تهران مراجعه نمایید .


به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ از طریق کلینیک آنلاین می توانید سوالات پزشکی و سلامت خویش را با متخصصان در میان گذاشته ودر کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ آن را دریافت کنید.
کلینیک آنلاین در جهت تحقـق آرمـان سـلامـت همگانی جامعه ایجاد شده اسـت و همچنین پاسخ های ارائـه شـده به سـوالات توسـط کادر متخصصین علم پـزشکـی و سـلامـت صـورت می گیـرد.
جهت ارسال سوال به تیم پزشکی کلینیک آنلاین و دریافت پاسخ سوالات خود به صورت رایگان به ثبت نظرات مراجعه و سوال خود را به راحتی ثبت کنید تا تیم پزشکی ما پاسخ سوالات شما را ارسال کنند.
 از هم اکنون می توانید کلیه سوالات خود در زمینه کبد چرب را تا ساعت 24 امشب ارسال و پاسخ سوالات خود را از تیم پزشکی ما دریافت کنید.
انتهای پیام/
باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلینیک

دیدگاهتان را بنویسید