دلکو چیست و چگونه کار می کند؟

به گزارش مشرق، دِلکو یا توزیع کننده (Distributor) در پیشرانه های درونسوز دارای جرقه اشتعال استفاده می شود. توزیع کننده ها، دارای قطعات مختلفی از جمله یک میله محوری چرخان محصور هستند که اشتعالی به صورت مکانیکی و زمان بندی شده دارند و معمولا این اتفاق در پیشرانه های کاربراتوری رخ می دهد. وظیفه اصلی توزیع کننده ها این است که جریان ثانویه یا ولتاژ بالا را از سیم پیچ احتراق به شمع ها با ترتیب جرقه صحیح و برای مدت زمان مناسب هدایت کنند.
به جز در سیستم های مغناطیسی و بسیاری از موتورهای امروزی که با کامپیوتر کنترل می شوند و از سنسورهای زاویه-موقعیت میل لنگ استفاده می کنند، در سایر انواع موتورها از دلکو استفاده می شود. توزیع کننده یا دلکو همچنین دارای یک کلید قطع کننده مکانیکی یا الکتریکی برای باز و بسته کردن مدار اولیه سیم پیچ احتراق است.
در پایان قرن بیستم، به دلیل محبوبیت یافتن احتراق های الکترونیکی یا خازنی که به طور کامل توسط واحدهای کنترل موتور (ECU) کنترل می شوند به جای زمان بندی مستقیم با سرعت میل لنگ موتور، اشتعال های مکانیکی در خودروها مانند خودروهایی که در آنها از دلکو استفاده می شد منسوخ شدند.

بیشتر بخوانید

جعبه فرمان در خودرو چیست؟

تعریف و نام گذاری

به دلیل اینکه اولین شرکت سازنده این قطعه Dayton Engineering Laboratories Co. نام داشت، از سر هم بندی سرواژه های نام آن شرکت به اختصار واژه DELCO ساخته شده و همچنان در ایران این قطعه دلکو نامیده می شود. چارلز کترینگ، مخترع این قطعه آن را اولین بار بر روی خودروی کادیلاک و در سال 1910 آزمایش کرد که نتایج آن شگفت انگیز بود. از دیگر نام های به کار برده شده برای این قطعه در خودروها در پارسی تقسیم گر بوده که ترجمه ای مشابه با توزیع کننده از واژه Distributor است. در این نوشتار برای دلکو واژه توزیع کننده به کار برده شده است.

دلکو چگونه کار می کند؟

توزیع کننده ها عمدتا شامل یک بازو یا میله چرخان در داخل کلاهک توزیع کننده در بالای محور آن هستند، که توسط بدنه خودرو (زمین) عایق شده است. محور توزیع کننده توسط یک چرخ دنده روی میل بادامک در اکثر موتورهای دارای «سوپاپ بالای پیستون» به حرکت در می آید و در اکثر موتورهای بادامک سقفی مستقیماً به میل بادامک متصل می شود. محور توزیع کننده همچنین ممکن است پمپ روغن را نیز به حرکت درآورد.
بخش فلزی میله چرخان با کابل ولتاژ بالا به سیم پیچ احتراق از طریق یک برس کربن فنری در قسمت زیرین درپوش توزیع کننده متصل می شود. بخش فلزی بازوی میله چرخان از نزدیکی محل های تماس خروجی که از طریق کشش زیاد به شمع هر سیلندر متصل می شوند، بدون اینکه با آنها برخورد کند می گذرد. همانطور که میله چرخان در داخل توزیع کننده می چرخد، جریان الکتریکی می تواند به شکاف های کوچک ایجادشده بین بازوی میله و محل های تماس به دلیل ولتاژ بالای ایجاد شده توسط سیم پیچ احتراق راه یابد.

اجزای دلکو

همان طور که اشاره شد، توزیع کننده از اجزای مختلفی ساخته شده است که هر کدام کاربرد خاصی دارند. در ادامه تعدادی از این اجزا معرفی شده اند.

کلاهک یا درپوش توزیع کننده

درپوش توزیع کننده پوششی است که از قسمت های داخلی توزیع کننده محافظت می کند و همچنین میله چرخان داخلی و سیم های شمع را با هم در تماس نگه می دارد. درپوش توزیع کننده برای هر سیلندر یک پست داشته و در سیستم های احتراق نقطه ای یک پست مرکزی برای جریان خروجی سیم پیچ احتراق به توزیع کننده وجود دارد. با این حال، برخی استثناها وجود دارد، زیرا برخی از موتورها (بسیاری از خودروهای آلفارومئو و برخی نیسان های دهه 1980) دارای دو شمع در هر سیلندر هستند، بنابراین در هر سیلندر دو انشعاب از توزیع کننده خارج می شود.

میله چرخان دلکو یا روتور

همان طور که در بخش های قبلی شرح داده شد، قسمت مرکزی توزیع کننده، میله چرخان یا روتور است که دارای دو تکه است. قسمت بالایی این میله بر روی صفحه متحرک توزیع کننده قرار گرفته و قسمت پایینی به صفحه ثابت آن متصل است. در بین این دو قسمت، دستگاه آوانس وزنه ای وجود دارد. نیروی محرک میله توزیع کننده از انتهای میله پمپ روغن یا از میل بادامک تامین می شود. دو قسمت بالایی و پایینی می توانند بر روی هم بچرخند که در واقع این امکان به دلیل قرارگیری دستگاه آوانس وزنه ای فراهم شده است.

پلاتین دلکو

پلاتین (تنگستن) توزیع کننده وسیله ای برای قطع و وصل مدار سیم پیچ کویل است. پلاتین توزیع کننده از دو بخش ثابت و متحرک تشکیل شده است. استفاده از تنگستن در پلاتین توزیع کننده به این دلیل است که در برابر جرقه و دمای بالا مقاوم باشد. کارکرد این کلید در توزیع کننده به این صورت است که جریان الکتریسیته از کویل به پلاتین متحرک و سپس از پلاتین متحرک به ثابت صورت می گیرد. همچنین، ترانس های توزیع کننده به دلیل اینکه با برق متناوب کار می کنند، نیاز به دستگاهی درون توزیع کننده دارند تا جریان مستقیم باتری را تبدیل به جریان متناوب کنند و پلاتین و خازن این وظیفه را به عهده دارند.

مگنت دلکو

با توجه به اینکه جرقه زدن توسط مدار پلاتینی دارای ایراداتی از جمله فرسایش و اکسیدشدن تنگستن آن، مقاومت در برابر جریان عبوری و در نتیجه کاهش قدرت جرقه زدن، فرسایش فیبر و بادامک های توزیع کننده، کاهش زاویه داول که سبب تکمیل نشدن فرآیند جرقه زنی می شود، و همچنین نیاز بودن به تعمیر، تنظیم و نگهداری مرتب و هزینه بر برای آن است، سیستم جرقه زدن ترانزیستوری به کار می رود. در این روش، به جای پلاتین که به روش مکانیکی و با ایجاد تماس جریان برق را تبدیل به جریان متناوب می کند، از مواد پالسی مگنتی بدون تماس با یکدیگر استفاده شده است.
نحوه کار این دستگاه به این صورت است که در این نوع توزیع کننده، میله چرخان به محور توزیع کننده پیوند داده می شود و همراه با آن می چرخد. همچنین، سیم پیچ مگنت به جریان الکتریسیته واحد متصل است. با ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف سیم پیچ هنگامی که پره های میله چرخان در مجاورت هسته مگنت قرار می گیرند، این میدان مغناطیسی قطع شده و همانند عملکرد پلاتین، جریان متناوب برق در سیم پیچ تولید می شود.

نحوه تنظیم کردن توزیع کننده

به دلیل عملکرد مکانیکی توزیع کننده ها، معمولا تنظیمات آن به هم ریخته اگرچه روش های ساده ای برای بازگرداندن این تنظیمات وجود دارد، ولی در صورتی که راننده آشنا به این موارد نباشد ممکن است در دفعات متعدد و با مراجعه به تعمیرکار، هزینه و زمان زیادی برای آن تلف کند. برای شروع تنظیمات توزیع کننده، می توان خودرو را روشن نموده و تعداری از موارد را مشاهده کرد.
مواردی از جمله لرزش موتور و دود تیره خارج شده از اگزوز خودرو نشان دهنده تنظیم نبودن توزیع کننده هستند. برای تنظیم توزیع کننده ابتدا باید پیچ آن را شل کرد و آن را حرکت داد. چرخاندن توزیع کننده در یه جهت ممکن است منجر به تغییر عملکرد موتور و همچنین رنگ گازهای خروجی از اگزوز بشود. در این صورت توزیع کننده را در خلاف جهت چرخانده تا بهترین حالت قرارگیری برای عملکرد مناسب موتور و همچنین جلوگیری از خروج دود تیره از اگزوز تعیین شود. با توجه به صدای موتور و ریپ زدن آن می توان جهت قرارگیری مناسب توزیع کننده و تنظیم آن را تعیین نمود.
این وضعیت جدید می تواند برای قرارگیری توزیع کننده بهینه باشد. پیش از دوباره محکم کردن پیچ توزیع کننده، چند بار دور موتور را با گاز دادن بالا برده تا متوجه ایرادات احتمالی مجدد مرتبط با وضع قرارگیری نامناسب بشویم، چرا که ممکن است با بالا رفتن دور موتور، دوباره لرزش و خروج گازهای تیره رنگ رخ دهد.

موتورهای جدید بدون دلکو چگونه کار می کنند؟

طراحی های مدرن پیشرانه ها، توزیع کننده ولتاژ بالا و سیم پیچ را کنار گذاشته اند. در عوض، از انجام عملکرد توزیع در مدار اولیه به صورت الکترونیکی و اعمال پالس اولیه (ولتاژ پایین) به سیم پیچ های جداگانه برای هر شمع، یا یک سیم پیچ برای هر جفت سیلندر همراه در یک موتور (دو سیم پیچ برای موتور دارای چهار سیلندر، سه سیم پیچ برای موتور شش سیلندر، چهار سیم پیچ برای موتور هشت سیلندر و غیره) استفاده می شود.
در سیستم های سنتی مانند توزیع کننده دلکو، سیم پیچ ها در یک بسته کویل پر از روغن یا سیم پیچ های جداگانه برای هر سیلندر به هم متصل می شوند که در محل مشخصی در محفظه موتور با سیم ها به شمع ها، شبیه به تنظیم توزیع کننده، محکم می شوند. جنرال موتورز، فورد، کرایسلر، هیوندای، سوبارو، فولکس واگن و تویوتا از جمله خودروسازانی هستند که از بسته های سیم پیچ کویل استفاده می کنند.
بسته های سیم پیچ کویل توسط توزیع کننده برای استفاده در موتورهای جنرال موتورز امکان حذف تک کویل ها را در صورت خرابی دارند، اما در بسیاری از راه اندازی های مجموعه کویل بدون توزیع کننده از راه دور، اگر یک سیم پیچ از کار بیفتد، برای رفع مشکل باید کل بسته تعویض شود.
طرح های جدیدتر، از سیم پیچی استفاده می کنند (واحد کنترل موتور، ECU) که در نزدیکی هر کدام از شمع های معروف به شمع های کویل یا مستقیما در بالای هر شمع معروف به جرقه مستقیم (DI) یا سیم پیچ روی شمع (COP) قرار دارد. این طراحی از نیاز به انتقال ولتاژهای بسیار بالا که اغلب (و به خصوص در شرایط مرطوب) مشکل ساز است جلوگیری می کند.

فواید پیشرانه های بدون توزیع کننده

با توجه به اینکه با استفاده از توزیع کننده، سیستم مکانیکی توزیع جریان برق بین شمع ها به طور مکرر دچار اختلال می شد، به صورت مساوی صورت نمی گرفت و همچنین در زمان مشخصی انجام نمی شد، توزیع کننده ها عمدتا از تنظیمات خود خارج شده و باید با روش فوق توسط راننده یا تعمیرکار دوباره تنظیم می شدند. با توسعه ECU ها، علاوه بر اینکه مشکلات فوق کاهش یافته و پیشرانه خودرو برای تنظیم زمان های جرقه زدن و احتراق با اختلالات کمتری مواجه می شود، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی شده و از هدررفت زمان، انرژی و هزینه جلوگیری می شود.
چنانچه خودروی شما از دسته خودروهایی است که با توزیع کننده کار می کنند، همواره به یاد داشته باشید که علاوه بر علائمی همچون ریپ زدن و لرزش خودرو در هنگام درجا کار کردن موتور و خروج دود تیره از اگزوز خودرو، گاهی اوقات خرابی توزیع کننده با روشن شدن چراغ باتری یا دینام و حتی استارت نخوردن خودرو همراه است. بنابراین تنظیم و بازدید فنی این قطعه در خودرو نباید فراموش شود.

منبع: خودروبانک

شش علامت خراب شدن کوئل

اگر اتومبیل شما به مشکل خورده ممکن است به دلیل خراب شدن کوئل باشد. کوئل (کوئل احتراق) یک بخش مهم در سیستم ماشین شماست که انرژی را از باتری می گیرد و به ولتاژ بالاتر تبدیل می کند تا با انتقال انرژی به شمع سبب شود مخلوط سوخت و هوا در سیلندر آتش بگیرد.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که اتومبیل شما به سختی استارت می خورد، یا هنگامی که در بزرگراه با سرعت حرکت می کنید احساس می کنید ماشین قدرت خود را از دست داده است. در ادامه قصد داریم علت این مشکلات را بیان کنیم.

کوئل احتراق چگونه کار می کند؟

سیستم احتراق یکی از بخش های عمده ماشین است که از  بخش های مختلفی مثل آلترناتور، شمع خودرو، کوئل احتراق، توزیع کننده و قسمتهای دیگری تشکیل شده که کوئل احتراق مهمترین کار را انجام می دهد، وظیفه این عضو مهم تبدیل ولتاژ کم فشار باتری به ولتاژ فشار بالا می باشد. در یک ماشین سواری (اتومبیل شخصی) یک باتری 12 ولت انرژی تولید می کند، در حالیکه شمع های خودرو برای جرقه زدن نیاز به ولتاژی بین 20 هزار تا 40 هزار ولت دارند، تبدیل انرژی از 12 ولت به 40 هزار ولت به عهده یک بخش سیم پیچ شده به نام کوئل است. از کوئل احتراق به عنوان یک ترانسفورمر کوچک و جمع و جور هم یاد می شود.
کوئل احتراق دارای دو سیم پیچ است که در اطراف یک هسته آهنی پیچیده شده اند. به طور معمول کوئل درون یک محفظه پر از روغن قرار گرفته که به عنوان یک خنک کننده نیز عمل می کند. سیم پیچ اولیه که در سطح خارجی کوئل قرار دارد برای انتقال ولتاژ کم فشار طراحی شده است، سیم پیچ ثانویه از پیچش بیشتری برخوردار می باشد و برای انتقال ولتاژ با فشار بالا در نظر گرفته شده است. این مکانیزم سیم پیچ ها کوئل احتراق را تبدیل به یک ترانسفورمر پله ایی کرده اند.
هنگامیکه ولتاژ 12 ولت وارد این سیستم می شود، ابتدا از سیم پیچ اولیه عبور می کند که سبب می شود یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد شود. سپس ولتاژ به صورت ناگهانی و یکدفعه از بین می رود که باعث ایجاد ولتاژ در سیم پیچ ثانویه می شود. پس از آن بسته به نوع پیکر بندی کوئل به یکی از دو قسمت شمع یا توزیع کننده ارسال می شود.
شش علامت خراب بودن کوئل

نشانه های خرابی کوئل احتراق

اگر فکر می کنید که کوئل ماشین شما خراب شده یا به این موضوع شک دارید در ادامه با ما همراه باشید تا نشانه های کوئل احتراق خراب را بررسی کنیم:

صدای بلند و آزار دهنده

شنیدن صدایی شبیه به صدای انفجار در قسمت اگزوز می تواند یک نشانه برای خرابی کوئل باشد، هنگامیکه یک کوئل احتراق مشکل (نقص) داشته باشد نمی تواند ولتاژ کافی تولید کند و به شمع های خودرو ارسال کند در نتیجه احتراق به صورت ناقص ایجاد می شود و بخشی از سوخت به صورت بلا استفاده باقی می ماند که بعدا از طریق اگزوز خارج می شود. اما گاهی اوقات این سوخت در حین خارج شدن منفجر می شود که سبب شنیدن صدای بلندی می شود و  در دراز مدت آسیب جدی به خودرو می زند.
شایان ذکر است که تنها دلیل شنیدن صدا انفجار خرابی کوئل نیست، بلکه اگر شمع ها به درست کار نکنند یا مخلوط سوخت و هوا به قدر کافی (کمتر یا بیشتر از حد مجاز ) غنی نباشد نیز سبب انفجار در مسیر اگزوز می شود.
نشانه بارز این اتفاق زمانی است که شما یکی از سه حالت زیر را در خودروی خود مشاهده کنید:

  1. دود سیاه که از قسمت اگزوز خارج می شود
  2. بوی تند و قوی بنزین که به سبب احتراق ناقص اتفاق می افتد
  3. بوی آتش سوزی به دلیل انفجارهای تصادفی

اگر هر کدام از نشانه های ذکر شده را در اتومبیل خود مشاهده کردید بلا فاصله باید به تعمیرکار مراجعه کنید، چراکه این موضوع در ابتدا خیلی راحت تر حل می شود، در دراز مدت سبب آسیب های جدی به خودرو شده و هزینه سنگینی باید پرداخت کنید.

مجموعه حرفه ای تویولند ، آماده خدمت رسانی فنی به شماست! سرویس و تعمیر خودروی وارداتی یا لوکس خود را به ما بسپارید! تماس بگیرید!

موتور متوقف شده یا به درستی کار نمی کند

هنگامیکه یکی از سیلندرها به درستی آتش نگیرد یا اینکه اصلا محترق نشود موتور به درستی کار نمی کند. این موضوع ممکن است با صدای عجیبی همانند تق تق ( همانند سرفه انسان)، حرکات ناگهانی و یا لرزش در هنگامیکه ماشین روشن است ولی حرکت نمی کند (اصطلاحا درجا کار می کند مثل ایستادن در پشت چراغ قرمز) همراه باشد. معمولا این موضوعات زمانی پدیدار می شوند که کوئل خراب باشد، البته شمع خراب و سیستم سوخت رسانی معیوب هم ممکن است این موارد را ایجاد کنند.
این اتفاقات در هر زمانی ممکن است رخ دهد اما در حالتی که موتور تحت فشار بیشتری است مانند زمان شتاب احتمال وقوع نشانه های فوق بیشتر است.
اگر موضوع خرابی کوئل حاد شود، هنگامیکه می خواهید اتومبیل را روشن کنید باید چندین مرتبه استارت بزنید تا روشن شود یا زمانیکه می خواهید شتاب بگیرید خودرو به صورت ناگهانی خاموش می شود.

زیاد شدن میزان سوخت

وقتی یک مدتی ماشین دارید متوسط مصرف سوخت دستتان می آید، هرگاه متوجه شدید که مسافت کمتری را با میزان سوخت سابق پیموده اید به احتمال خیلی زیاد کوئل احتراق آسیب دیده است. هنگامیکه شمع ها نیروی لازم جهت جرقه زدن را دریافت نمی کنند، سیستم با تزریق سوخت بیشتر سعی می کند این کار را جبران کند.
دلایل دیگری که سبب می شود سوخت شما زودتر از میانگین همیشگی تمام شود، ممکن است سنسور معیوب اکسیژن یا انژکتور باشد که برای تشخیص باید سیستم داخلی ماشین به طور کامل بررسی شود.

موتور سخت استارت می خورد

این مورد معمولا برای خودروهایی پیش می آید که یک کوئل احتراق دارند. اگر تمام سیستم فقط به یک کوئل وابسته باشد با بروز کوچکترین مشکلی در کوئل، ماشین با یک استارت روشن نمی شود. با این وجود ممکن است مشکل سخت استارت خوردن در هر خودروی دیگری که چند کوئل دارد هم به وجود بیاید. هنگامیکه بیش از یک شمع قدرت کافی برای جرقه زدن را دریافت نکند ماشین به هیچ وجه روشن نمی شود.
اگر هنگام استارت زدن شما صدا می شنوید احتمالا کوئل هنوز کار می کند، اما نمی تواند نیرو لازم جهت جرقه زدن را به شمع برساند برای همین ماشین روشن نمی شود.

نشت روغن

اگر یک کوئل احتراق آسیب ببیند درحین کار بیش از حد گرم می شود، بنابراین محفظه روغن که کوئل در آن وجود دارد به علت گرمای بیش از حد ترک بر می دارد و سبب نشت روغن می گردد.
البته ممکن است شمع ها به دلیل فرسایش بیشتر دچار شکاف شوند و کوئل برای جرقه زدن شمع انرژی با ولتاژ بالاتری را تولید کند. تولید کردن انرژی با ولتاژ بالاتر سبب گرم شدن بیشتر می شود که در نهایت نشت روغن را حاصل می کند.
شش علامت خراب بودن کوئلشش علامت خراب بودن کوئل
انواع کوئل احتراق
انواع کوئل های احتراق به شرح زیر هستند:
مرسوم: از این نوع سیستم توزیع کننده از اویل دهه 1900 استفاده شده است. در این نوع یک کوئل احتراق و یک سیستم توزیع کننده باهم یک سیستم را تشکیل می دهند. باتری نیرو را به کوئل احتراق می فرستد و نیرو وارد سیم پیچ اولیه می شود، در این زمان اتصال به صورت ناگهانی توسط سیستم توزیع کننده قطع می شود، ولتاژ بالاتر به سیم پیچ ثانویه ارسال می شود، سپس سیستم توزیع کننده ولتاژ را به شمع انتقال می دهد.
الکترونیکی: این نوع عملکرد کوئل احتراق شبیه به یک کوئل معمولی است. در این مکانیزم به جای اینکه سیستم توزیع کننده اتصال را قطع کند، یک سیستم الکترونیکی برای ارسال سیگنال و شروع احتراق وجود دارد. این نوع کوئل احتراق از اوایل دهه 1970 به بعد مرسوم شد و مورد استفاده عموم قرار گرفت.
توزیع کننده: این سیستم برای هر دو سیلندر از یک کوئل احتراق استفاده می کند، کوئل های احتراق می توانند در یک یا دو محفظه قرار بگیرند. این سیستم کمی متفاوت عمل می کند زیرا برای تغییر سرعت از یک دستگاه مغناطیسی استفاده می کند.
کوئل برقی: در این سیستم هر شمع دارای یک کوئل مخصوص به خود است.

نحوه تست کوئل احتراق

اگر می خواهید تست کنید که ببیند کوئل احتراق اتومیبل شما خراب شده، کافیست چند مرحله زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. ماشین را خاموش کنید و درب کاپوت را باز کنید، حالا باید کوئل احتراق را بیابید. شایان ذکر است که در هر نوع ماشین ممکن است کوئل احتراق جایگاه متفاوتی داشته باشد، بنابراین برای یافتن آن بهتر است از اینترنت کمک بگیرید.
  2. یکی از سیم ها را از قسمت برق شمع جدا کنید، بهتر است آنرا با سوکت جدا کنید.
  3. یک سیم را به دقت به قسمتی که جدا کرده اید وصل کنید.
  4. سیم متصل شده به شمع را به هر فلزی در اطراف ماشین خود متصل کنید.
  5. رله یا فیوز پمپ سوخت را بردارید.
  6. از کسی بخواهید تا در ماشین بنشیند و استارت بزند.
  7. اگر کوئل احتراق خراب نباشد باید در حین استارت خوردن، یک جرقه آبی در بخش سیمی که به شمع متصل کردید و قسمتی که به یک فلز اتصال دادید (در مرحله 4) مشاهده کنید.

روش های نگهداری صحیح از کوئل احتراق

برای نگهداری از کوئل احتراق باید به تمام قسمت های داخلی آن توجه بسیار زیادی داشته باشید. اگر از شمع خودرو به خوبی نگهداری کنید و آن را تمیز نگه دارید کمترین خرابی کوئل را خواهید داشت. به صورت دوره ایی شمع ها را بررسی کنید تا اگر دچار فرسایش شده اند آن ها را تعویض کنید تا از یک خرابی بزرگ و هزینه سنگین جلوگیری کرده باشید.
همچنین بخش کوئل و سیم پیچ ها را به دقت بررسی کند تا از احتمال هرگونه نشت روغن یا خرابی سیم پیچ داخلی مطمئن شوید.
باتوجه به آنچه تا کنون گفته شد، یک کوئل احتراق خراب می تواند سبب احتراق تصادفی در موتور و اگزوز، خاموش شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت، روشن شدن چراغ موتور، مصرف سوخت بیشتر از میانگین مصرفی و نشت روغن شود.
با این حال اگر از اتومبیل خود به خوبی نگهداری کرده باشید و بررسی های لازم را قبل از خرابی به عمل بیاورید ممکن است هیچ گاه دچار خرابی کوئل نشوید.
منبع

در مقاله قبلی در مورد آموزش نحوه تعویض باک بنزین پراید صحبت کردیم و در این مقاله علائم خرابی دلکو در خودرو های مختلف مثل پراید، پژو پارس ، 206 و … را شرح می دهیم، زیرا تقریبا علائم خرابی دلکو در انواع خودرو های ایرانی یکسان است .
یکی از مهم ترین قطعاتی که درون موتور خودرو قرار می‎ گیرد، دلکو نام دارد که وظیفه آن، تامین نمودن برق و همچنین شارژ کردن باتری خودرو است. این قطعه درون موتورهای درون سوز تعبیه می شود تا بتواند جریانی با ولتاژ بالا را از سمت کویل ها، به شمع ها هدایت نماید تا احتراق منظم و درستی درون موتور خودرو صورت گیرد. از آنجایی که بعضا شاهد خرابی دلکو پراید کاربراتوری هستیم، ما قصد داریم در این مطلب شما را با علائم خرابی دلکو آشنا نماییم. با استادکار همراه باشید.

علائم خرابی دلکو

در یک موتور چهار زمانه پس از مرحله تنفس به مرحله انفجار می رسیم، این بدین معناست که وقتی پیستون به بالاترین نقطه در گردش میل لنگ می رسد، جرقه ای ایجاد می کند تا از این طریق نیروی پرتاب پیستون به سمت پایین از طریق جرقه تامین شود. خوب است بدانید به زمانی که پیستون در دور کامل میل لنگ در بالا قرار می گیرد، نقطه مرگ آن می گویند.
برای آنکه انفجار در اتاق کمپرسور موتور صورت گیرد و همچنین پیستون به بالاترین نقطه خود برسد، زمان نیاز است، چراکه قوانین فیزیک به ما می گویند که موج انفجار به شکل آنی و لحظه ای صورت نمی گیرد. زمان انتظار انفجار به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توانیم به نوع سوخت، غلظت آن و همچنین کمپرسور موجود در موتور اشاره نماییم. از سوی دیگر باید بگوییم که زمان انتشار انفجار همیشه در بازه زمانی ثابتی رخ می دهد.
زمانی که پیستون در نقطه بالا یا همان نقطه صفر قرار دارد، جرقه ای زده می شود تا موج انفجار صورت گرفته به پیستون رسیده و آن را به حرکت درآورد. به همین ترتیب زمانی جرقه به شمع برخورد می کند که پیستون در حال رسیدن به نقطه ی صفر یعنی بالا باشد. این امر می تواند در پایین آمدن پیستون نقش مهمی را بازی کند.
نوع سوخت و ضریب کمپرس موتور در پیش انداخت جرقه سیکل در گردش موتور تاثیر گذار است و به آن آوانس می گوییم. دور موتور 800 می بایست 10 تا 12 دره آوانس باشد، این بدان معناست که 10 تا 12 درجه از گردش مل لنگ باید قبل از رسیدن پیستون به نقطه صفر باشد تا اینکه طول مدت موج انفجار میل لنگ 12 درجه را طی کرده باشد تا پیستون به نقطه بالا برسد. همان طور که گفته شد این مدت زمان ثابت است و با بالا رفتن دور موتور تنها سرعت طی کردن 12 درجه بالاتر می رود.
با بیشتر شدن زاویه آوانس، باز هم انتشار موج به تاج پیستون برخورد می  کند. به همین دلیل در دلکو ها، سیستم آوانس گریز از مرکز و وکیومی وجود دارد که موجب می شود با بالا رفتن دور موتور میزان آوانس بین 30 الی 38 درجه دور میل لنگ افزایش یابد.

علائم خرابی دلکو پراید کاربراتوری

یک موتور در حال اجرا مقدار زیادی برق را از طریق سیم پیچ های احتراق به روتور می فرستد، که درون توزیع کننده می چرخد. روتور انرژی را به طور خاص از طریق سیم های جرقه و در نهایت به سیلندرهای موتور در حالت حرکت هدایت می کند. روتور و درپوش، محتویات توزیع کننده را از موتور جدا نگه داشته و قطعات کاری توزیع کننده را تمیز و مرتب نگه می دارید، این در حالی است که از ولتاژ فوق العاده زیادی از انرژی پشتیبانی می کند و آن ها را به برق وصل می کند. ولتاژ بالا طی کار از طریق کل این سیستم توزیع کننده جریان می یابد، اما در صورت بروز مشکل، این ولتاژ جریان پیدا نخواهد کرد.

مشکل در ایجاد جرقه

مشکل در ایجاد جرقه می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. چک کردن روتور و درپوش توزیع کننده خود برای دیدن اینکه آیا آن ها نیاز به تعویض دارند یکی از راه های اطمینان از اینکه همه چیز در حالت کار کاملی است.

استارت نخوردن خودرو

هنگامی که دلکو به درستی کار نمی کند یا دچار نقص فنی شده است، موتور قادر به ارسال جرقه از طریق تمام مدار مورد نیاز برای حرکت سیلندرها نخواهد بود- که در نهایت باعث استارت نخوردن خودرو می شود.

روشن شدن چراغ چک خودرو

درست است که چراغ چک خودرو می تواند به دلایل مختلفی روشن شود، اما روشن شدن این چراغ به همراه سایر علائم خرابی دلکو به این معنی است که شما باید دلکو پراید انژکتوری و یا هر خودروی دیگری را تعویض نمایید.

صداهای بیش از حد یا غیر معمول موتور

اگر دلکو دچار نقص باشد، ممکن است از وسیله نقلیه شما صداهای بسیار عجیب و غریبی به گوش رسد – به ویژه به دلیل اینکه سیلندرها سعی بر حرکت دارند اما عملکرد آن ها با خلل مواجه می شود.

تنظیم دلکو خودروهای کاربراتوری چگونه صورت می گیرد؟

– موتور را روشن کرده و آن را روشن نگهدارید.
– در حالی که موتور روشن است برای آن که دلکو بچرخد، پیچ نگهدارنده را مقداری شل کنید
– اکنون دلکو را مقدار کمی به یک سمت بچرخانید (برای اینکه موتور بتواند راحت تر کار کند و دور آن بالاتر برود)
– در این حالت موتور ریپ می زند
– دلکو را به سمت عکس بچرخانید تا دور موتور پایین آمده و ریپ زدن متوقف شود. زمانی که موتور ریپ نزند خروجی اگزوز صاف خواهد شود و اگر خودرو تپ تپ نکند، دلکو تنظیم شده است.
– برای اطمینان از ریپ نزدن و لرزش موتور کمی گاز بدهید تا دور موتور بالاتر برود
– در صورتی ایجاد لرزش به سمت ریتارد بچرخانید و سپس پیچ را سفت کنید.

تعویض دلکو در خودروهای کاربراتوری

– برای تعویض این قطعه با رویت علائم خرابی دلکو ، باید وایر مرکزی دلکو و همچنین وایرهای وصل شدن به شمع را از روی آن جدا نمایید.
– برای عدم اشتباه و سهولت کار محل اتصال وایر شمع سیلندر شماره یک را در ذهن خود بسپارید.
– مابین کویل و دلکو، سیم های مدار اولیه که موجب جرقه می شود، قرار دارد؛ آن را از کویل جدا کنید.
– همچنین شلنگ هایی که به دیافراگرام های آوانس دلکو متصل هستند را جدا کنید.
– پیچ های که دلکو را به بدنه متصل کرده است را جدا کنید و دلکو را خارج کنید.

نحوه نصب دلکو و تنظیم دلکو مگنتی پراید

– به منظور نصب دلکو در ابتدا باید درب آن را بازنمایید تا بتوانید با چرخاندن چکش برق، زائده شفت دلکو را با شیار محل قرارگیری، همراه کنید. این عمل برای نصب دلکو ضروری است.
– برای قرار دادن دلکو در جای اصلی، مراحل را عکس مراحل خارج کردن آن انجام دهید.
– بعد از وصل کردن اولین وایر شمع سیلندر، دقت کنید تا وایرهای دیگر درست بر مبنای ترتیب احتراق موتور و در جهت گردش چکش برق نصب شوند.
– حال با چرخاندن به راست و چپ دور موتور و گاز ماشین را تنظیم نمایید.

سخن پایانی

چنانچه علائم خرابی دلکو را مشاهده کردید، به شما پیشنهاد می کنیم در سریع ترین زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا بتوانید عملکرد صحیحی را از خودرو و حرکت پیستون ها شاهد باشید.
منبع: khodrotak.com

Post Views: 28,216