فیلم و سریال

دانلود سریال خارجی جدید علمی تخیلی

ما در این مقاله قصد داریم تا ۳۰ مورد از بهترین سریال‌های علمی تخیلی تاریخ تلویزیون را به شما معرفی کنیم؛ از قدیمی‌ترین مجموعه‌ها تا بهترین‌هایی که اخیرا پخش شدند.

یک زمانی تصور اینکه یک سریال علمی تخیلی که مثلا داستان آن در فضا جریان دارد، برای دنیای تلویزیونی ساخته شود و مخاطبان از آن لذت ببرند، خیلی سخت بود. از یک طرف هم بودجه خیلی محدود و کم آن زمان اجازه چنین کاری را به سازندگان نمی‌داد؛ از طرف دیگر هم خیلی‌ها جسارت و شجاعت این را نداشتند که منطقه راحت و امن خود بیرون بیایند و دست به کاری بزنند که مطئن نبودند آیا مخاطبان چنین چیزهایی را در دنیای تلویزیون دوست دارند یا خیر. تاریخ نشان می‌دهد که جین رادنبری در دهه ۱۹۶۰ کاری را انجام داد که خیلی‌ها حتی نمی‌توانستند آن را تصور کنند.

کاملا واضح است که نسخه اصلی سریال Star Trek خیلی از زمان خودش جلوتر بود. اما امروزه دیگر اینطور نیست و سازندگان حسابی جسارت و شجاعت آن را پیدا کردند که هرگونه ایده عجیب و غریب و به اصطلاح علمی تخیلی خود را بسازند و به مخاطبان تلویزیونی نشان دهند؛ امروزه اینطور شده که اتفاقا انجام ندادن این کار، یک چیز عجیب به نظر می‌رسد. مدتی پیش ما در زومجی بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی را به شما معرفی کنیم و حالا زمان آن رسیده که به دنیای تلویزیونی سفر کنیم. لازم به ذکر است که این فهرست رتبه‌بندی نشده است و براساس سال تولید مرتب شده‌اند؛ به همین ترتیب هم بالا بودن اثری نسبت به دیگری، اصلا نشانه برتری آن نسبت به سایر نیست. پس با ما همراه باشید.

بهترین سریال های علمی تخیلی تاریخ

۱- سریال The Twilight Zone

منطقه گرگ و میش

خالق: رود استرلینگ

بازیگران: تئودور بیکل، بیل بیکسبی، لیوید بوچنر و غیره

شبکه: CBS

سال ساخت: ۱۹۵۹

خلاصه داستان: در داستان این سریال، مردم عادی خودشان را در موقعیت‌های فوق‌العاده و حیرت‌انگیزی پیدا می‌کنند؛ هر کدام از آن‌ها تلاش می‌کنند تا به یک روش جالب و چشمگیری این موقعیت را حل کنند و از آن شرایط بیرون بیایند.

در میان تمام آثار فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی، منطقه گرگ و میش سریالی است که پیش از دیگر موارد ساخته شده. منطقه گرگ و میش جایی است که در هر لحظه از بعد زمان، فضا یا ذهن وجود دارد… اما همیشه زمانی ظاهر می‌شود که شما کمترین انتظار را دارید. زمانی‌که خودتان را در این قلمرو پیدا کردید که هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد، مراقب باشید که چه چیزی می‌گویید یا چه کاری انجام می‌دهید. تصمیم درست ممکن است به شما کمک کند که راه بازگشت خود را پیدا کنید… برخی اوقات با خوشبختی و ثروت بیشتر. اما تصمیم اشتباه اغلب اوقات باعث می‌شود که شما به جنون و مرگ برسید. حتی ممکن است شما برای همیشه در این بعد گیر بیفتید و هیچ راه خروجی نداشته باشید. از مقابل تابلویی که مقابل شما قرار دارد و نوشته «شما وارد منطقه گرگ و میش می‌شوید»، با دقت عبور کنید.

منطقه گرگ و میش یک سریال آنتولوژی محسوب می‌شود که هر قسمت از آن یک داستان مستقل را نمایش می‌دهد؛ داستانی که شخصیت‌های آن هرکدام با ماجراها و مشکلات خودشان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. با اینکه ژانر اصلی این مجموعه علمی تخیلی است، اما ماجراهایی که در آن پیش می‌آید، او را بیشتر به سمت سبک ترسناک و فانتزی سوق می‌دهد. خود سریال در رتبه ۷ فهرست ۱۰۰ مجموعه تلویزیونی برتر تاریخ سایت رولینگ استون قرار دارد. همچنین رتبه ۲۶ را هم در فهرست ۵۰ سریال بزرگ تاریخِ سایت تی‌وی گاید هم از آنِ خود کرده است. چند قسمت از این سریال هم به‌عنوان بهترین و بزرگ‌ترین قسمت‌های تاریخ تلویزیون انتخاب شده است.

بیلی پایپر و کریستوفر اکلستون در سریال doctor who

۲- سریال Doctor Who

دکتر هو

خالق: سیدنی نیومن، سی. ای. وبر و دونالد ویلسون

شبکه: BBC One، BBC HD و BBC One HD

سال ساخت: ۱۹۶۳

امتیاز متاکریتیک: ۷۷ | امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳

خلاصه داستان: یک ارباب زمان به نام دکتر که یک موجود فرازمینی محسوب می‌شود، در قالب یک انسان به سیاره زمین می‌آید. دکتر با یک کشتی فضایی مخصوص که توانایی سفر در زمان را دارد و با اسم تاردیس شناخته می‌شود، دور جهان می‌چرخد.

«فکر می‌کنی همه چیز را دیده‌ای؟ دوباره فکر کن». امکان ندارد که در طی این ۵۷ سالی که از تولد سریال دکتر هو می‌گذرد، شما یک بار هم اسم آن را نشنیده باشید؛ بلکه احتمالا از شنیدن دوباره و دوباره نام آن خسته شده‌اید. اگر تا به امروز وسوسه نشدید که آن را تماشا کنید، پیشنهاد می‌کنم حالا که نام آن را دوباره در فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی دیدید، با چشم خریدارانه‌ای به آن نگاه کنید و یک فرصت به آن بدهید. سریال دکتر هو بخش بزرگ و چشمگیری از فرهنگ عامه مردم انگلیس را تشکیل می‌دهد. البته جامعه بزرگ طرفداران این مجموعه فقط به انگلیس محدود نمی‌شود. دکتر هو از همان روزهای اولی که پخش خود را آغاز کرد تا همین امروز منبع الهام چندین نسل از متخصصان تلویزیونی انگلیسی بوده است.

شاید آن ۵۷ سالی که گفتم، کمی برایتان عجیب باشد. اما این سریال در ابتدا در سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۹ پخش می‌شد. بعد از آن، در سال ۱۹۹۶ برخی‌ها تلاش کردند تا آن را احیا کنند اما نتوانستند موفق باشند. در سال ۲۰۰۵ بود که دوباره ساخت و پخش این مجموعه محبوب آغاز شد. از همان زمان بود که این دنیای بسیار جذاب گسترش پیدا کرد و چندین اثر اسپین آفی مختلف از جمله کتاب‌های کمیک، فیلم‌ها، رمان‌ها، درام‌های صوتی و سریال‌های تلویزیونی از دل آن بیرون آمد. جالب است بدانید که در طی این سال‌ها، چیزی حدود ۱۳ بازیگر نقش دکتر را ایفا کردند؛ این فهرست با ویلیام هارتنل آغاز شد و آخرین بازیگری که این نقش را بازی می‌کند، یک بازیگر حرفه‌ای خانم به نام جودی ویتاکر است.

پاتریک مک‌گوئن در سریال The Prisoner

۳- سریال The Prisoner

زندانی

خالق: پاتریک مک‌گوهان و جورج مارکستاین

بازیگران: پاتریک مک‌گوهان، آنجلو موسکات و پیتر سوانویک

شبکه: ITV

سال ساخت: ۱۹۶۷

امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰

خلاصه داستان: یک مامور مخفی، بعد از استعفا دادن ربوده می‌شود و به جایی که شبیه به یک دهکده فوق‌العاده آرام است، برده می‌شود؛ اما در حقیقت یک زندان بسیار عجیب است. نگهبانی که این مامور را اسیر کرده، قصد دارد به این طریق از او اطلاعات بگیرد. اما این مامور هیچ اطلاعاتی را فاش نمی‌کند و در عوض تمام تلاش او این است که از آن‌جا فرار کند.

«هیچ انسانی فقط یک عدد نیست». سریال زندانیان یک اثر منحصربه‌فرد برای دنیای تلویزیونی محسوب می‌شود. این مجموعه به موضوعاتی مانند هویت شخصی و آزادی، دموکراسی، آموزش، پیشرفت علمی، هنر و همچنین فناوری می‌پردازد؛ تمام این‌ها در حالی است که هویت اصلی خودش را که یک سریال درام سرگرم‌کننده محسوب می‌شود، همچنان حفظ می‌کند. در طی این هفده قسمت، ما شاهد یک نبرد فرسایشی بین نیروهای بدون چهره در «دهکده» و قوی‌ترین و بااراده‌ترین زندانی آن یعنی شماره ۶ هستیم؛ کسی که بی‌وقفه تلاش می‌کند تا از دست اسیر کنندگان خود فرار کند و در همین حین، فردیت خود را اثبات کند.

تمام موضوعات و مواردی که در این سریال در نظر گرفته شده بود، باعث شد تا به موفقیت زیادی برسد و تا مدت‌ها، منبع الهام بزرگی در ژانر برنامه‌های فانتزی و علمی تخیلی تلویزیونی باشد. این سریال درست از همان زمانی‌که پخش خود را آغاز کرد، توانست گروه بزرگی از مردم را پیرو خودش بکند و طرافداران زیادی داشته باشد. چند سال بعد از پخش این مجموعه یعنی در سال ۲۰۰۹، یک بازسازی ۶ قسمتی از آن ساخته شد که در شبکه‌ای‌ام‌سی به روی آنتن رفت. اما قاعدتا نتوانست به محبوبیت مجموعه اصلی برسد.

شخصیت و ربات‌های انیمیشن سریالی Mobile Suit Gundam

۴- سریال Mobile Suit Gundam

موبایل سوت گاندام

خالق: یوشیوکی تومینو

صداپیشگان: هیروتاکا سوزوکی، تورو فورویا و توشیو فوروکاوا

شبکه: Nagoya TV

سال ساخت: ۱۹۷۹

خلاصه داستان: در جنگی که بین فدراسیون زمین و زئون برگزار شده بود، یک گروه جوان و بی‌تجربه خودشان را در یک سفینه فضایی جدید می‌بینند. آن‌ها از صمیم قلب امیدوار هستند که بتوانند به واسطه Gundam، یک ربات انسان‌نمای غول پیکر و همچنین خلبان نوجوان و بااستعداد آن، از این درگیری جان سالم به در ببرند.

موبایل سوت گاندام، اولین اثر در مجموعه بسیار محبوب خودش محسوب می‌شود؛ اثری که بعد از اتمام پخش، به طرق مختلف در قالب دنباله‌ها و اسپین آف‌های مختلف، مورد اقتباس قرار گرفت. این انیمه سریالی که تنها ۱ فصل و ۴۳ قسمت داشت، در سال ۱۹۸۱ وارد فرایند تدوین دوباره شد و در قالب سه فیلم در سینماها به نمایش درآمد. با اینکه در ابتدا این مورد از فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی امتیاز خیلی پایینی را دریافت کرد و همین منجر به کنسل شدنش شد، معرفی همان ربات انسانی و همچنین پخش دوباره آن در سینماها، باعث شد که یک مجموعه خیلی بزرگ و دیوانه‌وار از دل آن بیرون بیاید.

این انیمه بیشتر از هر چیزی به خاطر نحوه به تصویر کشیدن آن ربات‌های انسان‌نما و همچنین خلبان‌های آن که یک سری سربازهای معمولی بودند، شهرت و محبوبیت به‌دست آورد؛ برعکس نسخه‌ها و سبک‌های قبلی که خلبان‌ها را قهرمان و ربات‌های خیلی بزرگ آن‌ها را هم ابرقهرمان به تصویر می‌کشیدند. نسخه ابتدایی داستان این سریال خیلی تاریک‌تر از نسخه فعلی بود؛ به‌عنوان مثال تومینو قصد دارد که در طی ماجرا، آمورو را بکشد و از داستان حذف کند. اما خب نسخه نهایی تفاوت زیادی با نسخه ابتدایی دارد.

پاتریک استوارت در فصل اول سریال Star Trek: The Next Generation

۵- سریال Star Trek: The Next Generation

پیشتازان فضا: نسل بعدی

خالق: جین رادنبری

بازیگران: پاتریک استوارت، جاناتان فریکس و لوار بارتون

شبکه: Fox

سال ساخت: ۱۹۸۷

امتیاز متاکریتیک: ۵۱ | امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹

خلاصه داستان: ۷۰ سال بعد از دوره کاپیتان کرک، کاپیتان ژان لوک-پیکارد به همراه همکاران رنگارنگ خود (از جمله یک کلینگون)، به یک سفر هفت ساله فضایی می‌رود؛ سفری که در آن با شکل‌های جدیدی از زندگی و دشمنان مختلف برخورد می‌کند. از جمله آن‌ها می‌توان به بورگ، کیو و فرنگی اشاره کرد.

«ستاره‌های جدید، داستان‌های جدید و دنیاهای جدید برای کشف». سریال نسل جدید، سومین مجموعه در مجموعه Star Trek و همچنین دومین دنباله مستقیم Star Trek: The Original Series محسوب می‌شود. اصلا نمی‌توان راجع به محبوبیت این مجموعه تلویزیونی صحبت کرد. این سریال در فصل پنجم خود، به ۱۲ میلیون بیننده رسید و قسمت‌های پایانی آن هم توسط ۳۰ میلیون بیننده دیده شد؛ چیزی که معمولا در مجموعه‌های دیگر اصلا دیده نمی‌شود و همین موضوع باعث شد که یکی از موارد فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی باشد. زیرا معمولا به مرور زمان تعداد بیننده‌ها کاهش پیدا می‌کند. شرکت پارامونت هم به‌طبع بعد از دیدن این موفقیت عجیب و غریب، چهارمین سری در این مجموعه را در دست ساخت قرار داد.

تا به امروز این مجموعه هنوز هم ادامه دارد و سریال‌ها و فیلم‌های مختلفی حول محور آن ساخته شده است. این دنیای فضایی آنقدر محبوب است که نه‌تنها رمان‌ها کمیک بوک‌ها و بازی‌های ویدیویی زیادی از آن ساخته شده، بلکه جایزه‌های مختلفی از جشنواره‌های متفاوت هم دریافت کرده است. جالب است بدانید که در ابتدا لباس فرم Starfleet متفاوت بود و بازیگران اصلا در آن‌ها راحت نبودند؛ اما باز هم دو فصل با همان لباس‌ها ساخته شد. در فصل سوم بود که بالاخره سازندگان رضایت دادند تا طراحی این لباس‌ها تغییر کند تا بازیگران بتوانند نفس راحتی بکشند. اگر شما هم عاشق پاتریک استوارت در نقش پیکار هستید، باید بدانید که رادنبری در ابتدا قصد داشت که یک بازیگر جوان‌تر با موی بیشتری روی سرش را استخدام کند. اما استوارت آنقدر آن‌ها را تحت تاثیر قرار داد که سرانجام برای این مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی انتخاب شد.

بازیگران فصل اول سریال Red Dwarf

۶- سریال Red Dwarf

کوتوله سرخ

خالق: راب گرنت و دوگ نیلور

بازیگران: کریگ چارلز، کریس بری و دنی جان-جولز

شبکه: BBC Two و Dave

سال ساخت: ۱۹۸۸

امتیاز راتن تومیتوز: ۶۶

خلاصه داستان: دیو لیستر که یک تکنسین درجه پایین است، بعد از بیدار شدن از حالت تعلیقی خود که سه میلیون سال در آن قرار داشت، متوجه شد که آخرین انسان زنده است. هیچ خدمه دیگری هم به جز آرنولد ریمر (هولوگرامی از دوست مرحوم لیستر) و کت (یک شکل زندگی که از گربه باردار لیستر گرفته شده بود)، روی کشتی Red Dwarf وجود نداشت.

در سال ۱۹۸۸ بود که سریال کوتوله سرخ کار خود را در شبکه محبوب انگلیسی به نام BBC Two آغاز کرد و به مدت تقریبا ۱۰ سال در همین شبکه پخش شد. در همان سال ۱۹۹۹ شبکه بی بی سی کار این مجموعه را پایان داد و در سال ۲۰۰۹ بود که یک گروه بزرگ از طرفداران این سریال تشکیل شد که باعث شدند شبکه دیو پخش آن را در دست بگیرد و حالا حالاها ادامه بدهد. تا به امروز، ۱۲ مجموعه از این برنامه تلویزیونی به روی آنتن رفته است؛ البته علاوه‌بر فیلم Red Dwarf: The Promised Land که در سال ۲۰۲۰ پخش شده بود. از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ هم چهار رمان حول محور این دنیا منتشر شد. از طرف دیگر هم آمریکایی‌ها با دیدن این موفقیت وسوسه شدند تا نقشی داشته باشند.

اما آثاری که آن‌ها ساخته بودند در همان قسمت‌های آزمایشی به پایان رسید و هیچ ادامه‌ای نداشت. در سال ۱۹۹۴ سریال کوتوله سرخ توانست موفقیت خود را به حد بالایی برساند و به خاطر یکی از قسمت‌های خود، جایزه بین‌المللی امی را در بخش هنرهای مشهور به‌دست بیاورد. درست در همان سال هم این مجموعه در بخش بهترین سریال کمدی شبکه بی بی سی توانست جایزه کمدی انگلیس را برنده شود. محبوبیت این مورد از فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی آنقدر بالا بود که توانست بالاترین امتیاز را هم به‌دست بیاورد و بیش از ۸ میلیون بیننده را به سمت خود جذب کند.

کایل مک‌لاکلن و میدشن ایمیک در فصل اول سریال Twin Peaks

۷- سریال Twin Peaks

توئین پیکس

خالق: مارک فراست و دیوید لینچ

بازیگران: کایل مک‌لاکلن، مایکل اونتاکین و میدشن ایمیک

شبکه: ABC و Showtime

سال ساخت: ۱۹۹۰

امتیاز متاکریتیک: ۸۳ | امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸

خلاصه داستان: بدن یک دختر جوان در ساحلی که نزدیک به یک شهر کوچک از ایالت واشنگتن به نام توئین پیکس وجود دارد، پیدا می‌شود. مامور ویژه سازمان اف بی آی به نام دیل کوپر موظف می‌شود تا درباره این پرونده و همچنین مرگ عجیب این دختر جوان تحقیق کند. اما در همین حین به یک شبکه از رمز و رازها برخورد می‌کند؛ اتفاقی که باعث می‌شود تا سرانجام او به سمت قلب جنگل اطراف و البته روح خودش کشانده شود.

«شهری که در آن همه یکدیگر را می‌شناسند و هیچ چیزی آنطور که به نظر می‌رسد، نیست». در این مورد از فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی هم گروه بزرگی از طرفداران منجر به احیای مجدد سریال شدند. در ابتدا این مجموعه در سال ۱۹۹۰ پخش خود را آغاز کرد اما بعد از گذشت دو فصل، شبکه‌ای‌بی‌سی پخش آن را متوقف کرد. اما طرفداران بالاخره کار خود را کردند. در طی این سال‌ها، اغلب اوقات توئین پیکس در میان بزرگ‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون قرار دارد و به‌عنوان یک نقطه عطف بزرگ در دنیای تلویزیون محسوب می‌شود. با اینکه در ابتدا ممکن است حس داستان کاراگاهی به مخاطب بدهد، اما به مرور زمان مشخص می‌شود که المان‌های مختلف دیگری هم در آن است.

در سرتاسر این سریال شما به وضوح می‌توانید سبک کارگردانی و نگارش دیوید لینچ را ببینید. این سریال بسیار جذاب موفقیتی را به همراه داشت که باعث ایجاد یک مجموعه چند رسانه‌ای شد. به‌دنبال این سریال، یک فیلم به نام Twin Peaks: Fire Walk with Me در سال ۱۹۹۲ ساخته شد که حکم یک پیش درآمد را برای مجموعه داشت. بعد از آن هم کتاب‌های مرتبط با آن نوشته و منتشر شدند. بعد از یک غیب خیلی طولانی که بیش از ۲۵ به طول انجامید، این سریال در سال ۲۰۱۷ با فصل سوم خود بازگشت و در شبکه شو تایم پخش شد.

بازیگران فصل اول سریال Babylon 5

۸- سریال Babylon 5

بابیلون ۵

خالق: جی. مایکل استرازینسکی

بازیگران: بروس بوکسلیتنر، مایکل اوهر و کلودیا کریستیان

شبکه: Syndicated و TNT

سال ساخت: ۱۹۹۳

امتیاز متاکریتیک: ۵۵ | امتیاز راتن تومیتوز: ۷۵

خلاصه داستان: در سال ۲۲۵۷ پس از میلاد، Earth Alliance یک ایستگاه فضایی خیلی بزرگ به نام بابیلون ۵ را ساخت که به دور یک سیاره که در یک منطقه خنثی و بی‌طرف در اعماق کهکشان قرار داشت، بچرخد. این ایستگاه فضایی قرار بود که به‌عنوان یک پناهگاه برای افرادی که از استبداد فدراسیون‌های متخصام خسته شده بودند، عمل کند.

بابیلون ۵ که در فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی آمده، یک مجموعه با سبک درام و اپرای فضایی محسوب می‌شود که در سال ۱۹۹۴ و برای پنج فصل به روی آنتن رفت. می‌توان گفت که بابیلون ۵، حکم یک «رمان برای تلویزیون» را داشت که برای آن زمان یک چیز عجیب و غرب محسوب می‌شد؛ مجموعه‌ای که یک آغاز، میانه و پایان تعریف شده‌ای داشت. در عبارتی ساده‌تر، هر قسمت از این سریال یک بخش از رمان کلی را داشت که قطعه‌ای از پازل خط داستانی پنج ساله را تشکیل می‌داد. این سریال آنقدر محبوب شد که رمان‌های فرعی، کمیک بوک‌ها و داستان‌های کوتاهی حول محور آن نوشته و منتشر شدند. در هر کدام از قسمت‌های این مجموعه المان‌های مختلفی وجود داشت که تمامی آن‌ها تغییرات دائمی و همیشگی را در جهان سریال ایجاد می‌کردند. در کل این مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی سبک جالبی داشت که در آن برهه زمانی کاملا جدید محسوب می‌شد. همین نوآوری باعث شد تا توجه خیلی‌ها به سمت آن کشیده شود و آثار زیادی هم با الهام از آن ساخته شود.

گیلیان اندرسون و دیوید دوچوونی در سریال The X-Files

۹- سریال The X-Files

پرونده‌های ایکس

خالق: کریس کارتر

بازیگران: دیوید دوچوونی، گیلیان اندرسون و رابرت پاتریک

شبکه: Fox

سال ساخت: ۱۹۹۳

امتیاز متاکریتیک: ۶۵ | امتیاز راتن تومیتوز: ۷۵

خلاصه داستان: دو مامور سازمان اف بی آی به نام فاکس مالدرِ معتقد و دانا اسکالی شکاک، مسائل عجیب و غریب و البته غیرقابل توضیحی را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ این در حالی است که نیروهای پنهان، تلاش می‌کنند که سنگ جلوی پای آن‌ها بیاندازند و مأموریت‌های آن‌ها را با شکست روبه‌رو کنند.

«به هیچکس اعتماد نکن». پرونده‌های ایکس تلاش کرد که با داستان‌ها و پرونده‌های مختلف، ژانر علمی تخیلی، ترسناک، درام، اسرارآمیز، دلهره‌آور، ماوراطبیعی و پنهان‌کاری و کاراگاهی را با یکدیگر ترکیب کرده است؛ کاری که باعث شده تا یک سبک کاملا منحصربه‌فرد برای مجموعه به وجود بیاید. شاید از این موضوع اطلاع نداشته باشید اما این مجموعه ۲ نسخه داشت؛ نسخه اصلی آن از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ پخش شد. اما در سال ۲۰۱۶ بود که سازندگان تصمیم گرفتند آن را احیا کنند و دوباره به روی آنتن تلویزیون بیاورند که پخش این نسخه جدید ۲ سال ادامه داشت. این نسخه احیایی محبوبیت زیادی را به همراه داشت و موفقیت‌های زیادی را هم برای سازندگان به وجود آورد.

علاوه‌بر این دو مجموعه تلویزیونی، دو اثر سنمایی هم ساخته شد که یکی در سال ۱۹۹۸ و دیگری در سال ۲۰۰۸ به روی پرده رفت؛ فیلم The X-Files (پرونده‌های مجهول) به‌عنوان بخشی از پیوستگی دنیای تلویزیونی اکران شد و فیلم The X-Files: I Want to Believe (پرونده‌های مجهول: می‌خواهم باور کنم) هم به‌عنوان یک اثر مستقل به نمایش درآمد. ارتباط بین دو شخصیت اصلی، شیمی خیلی جالبی را به وجود می‌آورد. از یک طرف مالدر آدمی بود که به وجود بیگانه‌ها و مسائل ماوراطبیعی اعتقاد داشت و از طرف دیگر هم اسکالی یک فرد شکاک و بدبین محسوب می‌شد؛ او فقط وظیفه داشت که کشفیات مالدر را از لحاظ منطقی و علمی بررسی کند.

بازیگران فصل اول سریال Stargate SG-1

۱۰- سریال Stargate SG-1

دروازه ستارگان اس جی-۱

خالق: برد رایت و جاناتان گلسنر

بازیگران: ریچارد دین اندرسون، مایکل شنکس و آماندا تپینگ

شبکه: Showtime و SyFy

سال ساخت: ۱۹۹۷

امتیاز متاکریتیک: ۴۸ | امتیاز راتن تومیتوز: ۵۰

خلاصه داستان: ژنرال هاموند، سرهنگ جک اونیل را از بازنشستگی خود بیرون می‌آورد تا او را به یک مأموریت بفرستد؛ او باید به یک مأموریت نجات کاملا مخفیانه برود. اونیل اعتراف کرده که از دستورها خود مبنی بر نابود کردن دروازه ستارگان در سیاره ابیدوس پیروی نکرده است؛ او اعلام کرد که ممکن است دنیل جکسونِ دانشمند هنوز زنده باشد. اونیل بعد از رسیدن به سیاره ابیدوس به همراه اعضای تیم خود، یک بار دیگر با این دانشمند ملاقات می‌کند؛ کسی که یک کتیبه خیلی بزرگ و دقیق را پیدا کرده که به‌صورت هیروگلیف روی آن نوشته شده است. تمام این نشانه‌ها به این واقعیت اشاره دارند که این کتیبه یک نقشه از دروازه‌های ستارگان خیلی زیاد است که در سرتاسر کهکشان وجود دارند.

«در لبه جهان، دروازه‌ای به سمت ماجراجویی وجود دارد». سریال استار گیت براساس فیلم Stargate که در سال ۱۹۹۴ اکران شده بود، ساخته شده است. این سریال سه بار خانه خود را عوض کرد؛ اول از همه در شبکه شوتایم پخش می‌شد، بعد به شبکه سای فای نقل مکان کرد و قسمت آخر آن هم در شبکه اسکای وان پخش شد. ماجراهای این سریال مربوط‌به یک سال بعد از اتفاقاتی است که در نسخه سینمایی آن رخ داد. این سریال همان‌طور که انتظار می‌رود، توانست محبوبیت و موفقیت زیادی را در همان دوران ابتدایی پخش خود به‌دست بیاورد؛ محبوبیت آن در اروپا و همچنین استرالیا تا حد زیادی بالا بود. ۱۰ فصل از این مجموعه پخش شد و باعث شد که نامزد و موفق دریافت جایزه‌های زیادی شود.

شخصیت اصلی فصل اول انیمیشن سریالی Cowboy Bebop

۱۱- سریال Cowboy Bebop

کابوی بیپاپ

خالق: هاجیمه یاتاته

بازیگران: کوئیچی یامادرا، اونشیو ایشیزوکا و مگومی هایاشیبارا

شبکه: TV Tokyo و Wowow

سال ساخت: ۱۹۹۸

امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰

خلاصه داستان: سال ۲۰۷۱ است و ما زندگی یک گروه شکارچی جایزه‌بگیر را دنبال می‌کنیم که کشتی فضایی خود به نام بیباپ سفر می‌کنند.

«از مرگ نترس. مرگ همیشه سمت ما قرار دارد. اگر ما بترسیم، مرگ سریع‌تر از نور به سمت ما می‌آید. اما در غیر این صورت، فقط نگاهی به ما می‌کند و ما را به سمت بینهایت می‌برد». با اینکه کابوی بیباپ در سرتاسر سریال ژانرهای مختلفی را نشان می‌دهد، اما بیشتر از هر چیزی از فیلم‌های ژانر علمی تخیلی، وسترن و نوآر الهام گرفته است. بعد از پخش این مجموعه، دو مانگا هم منتشر شدند که داستان این سریال را ادامه داده بودند. کابوی بیباپ توانست هم در میان منتقدان و هم مردم تا حد زیادی مورد تحسین قرار بگیرد و در بازار بین‌المللی، خصوصا ایالات متحده، موفقیت زیادی را کسب کند. همین موفقیت باعث شد تا انیمه Cowboy Bebop: The Movie هم ساخته شود اما نتوانست به پای نسخه تلویزیونی خود برسد.

این مورد از فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی در بخش‌های مختلفی نامزد دریافت جایزه شد. هنوز هم که هنوز است، منتقدان سبک، شخصیت‌ها، داستان و غیره آن را تحسین می‌کنند و آن را یک شاهکار می‌دانند. تا به امروز کابوی بیباپ هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین عناوین انیمه‌ای در تاریخ به حساب می‌آید. این انیمه سریالی آنقدر خوب عمل کرد که توانست دنیای خود را به موج جدیدی از مخاطبان غربی در اوایل دهه ۲۰۰۰ معرفی کند. کاواموتو توشیهیرو که طراحی شخصیت‌های این انیمه سریالی را برعهده داشت، یک بار اینطور گفته بود که طراحی گرن، بیشترین چالش را برایش داشت. در حقیقت او طراحی این کاراکتر را براساس برد پیت انجام داده بود. حقیقت دیگری هم که درباره این سریال وجود دارد، این است که تقریبا تمام علامت‌های خیابانی که چند زبانه بودند، با زبان‌های انگلیسی، ژاپنی، فارسی و روسی نوشته شده بودند.

بندر و فیلیپ جی فرای در انیمیشن سریالی Futurama

۱۲- سریال Futurama

آینده‌نما

خالق: مت گرینینگ

صداپیشگان: بیلی وست، کیتی سیگال و جان دیماجیو

شبکه: Fox و Comedy Central

سال ساخت: ۱۹۹۹

امتیاز متاکریتیک: ۷۴ | امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵

خلاصه داستان: فیلیپ جی. فرای یک پسر ۲۵ ساله است که پیک پیتزا محسوب می‌شود و زندگی‌اش هیچ مقصدی ندارد. او به‌صورت تصادفی خودش را منجمد می‌کند و هزار سال بعد بیدار می‌شود. حالا او فرصت این را دارد که یک شروع کاملا جدید را تجربه کند. او برای کار به Planet Express Corporation می‌رود؛ یک سرویس تحویل در دوران آینده که بسته‌ها را به هر نقطه از جهان منتقل می‌کنند. از همراهان وی در این مسیر می‌توان به کاپیتان کشتی تحویل یعنی لیلا (یک زن بیگانه تک چشم که حسابی کار دست است) و بندر (یک ربات با نقص‌های بسیار انسانی) اشاره کرد.

«آینده همین‌جا است». اگر شما فهرست‌های دیگر بهترین سریال‌های عملی تخیلی را بررسی کنید، امکان ندارد که در بیشتر آن‌ها با اسم این مجموعه روبه‌رو نشوید. این سریال ابتدا از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ پخش شد و بعد از یک وقفه ۵ ساله، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ کار خود را در شبکه دیگری ادامه داد. البته در طی این مدت هم ۴ فیلم ساخته شد تا برای مخاطبان و دوست‌داران این دنیا، نمایش داده شود. در طی این سال‌ها، بارها و بارها محبوبیت این مجموعه به همه ثابت شد. سریال آینده‌نما توانست در طی این سال‌ها تحسین منتقدان زیادی را کسب کند.

جالب است بدانید که این سریال ۱۷ بار نامزد دریافت جایزه انی (۷ بار موفق به دریافت) و ۱۲ بار هم نامزد دریافت جایزه امی (۶ بار موفق به دریافت) شد. البته موفقیت این مجموعه فقط به همین دو مراسم ختم نشد و جوایز دیگری هم وجود داشت. محبوبیت این سریال آنقدر زیاد بود که کتاب‌های کمیک، بازی‌های ویدیویی و خیلی چیزهای دیگر از دل آن بیرون آمدند. در سال ۲۰۱۳ بود که شرکت TV Guide، سریال آینده‌نما را به‌عنوان یکی از ۶۰ سریال کارتونی بزرگ تاریخ انتخاب کرد.

ناتان فیلیون، جینا تورس و آلن تودیک در سریال Firefly

۱۳- سریال Firefly

فایرفلای

خالق: جاس ویدون

بازیگران: ناتان فیلیون، جینا تورس و آلن تودیک

شبکه: Fox

سال ساخت: ۲۰۰۲

امتیاز متاکریتیک: ۶۳ | امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶

خلاصه داستان: پانصد سال در آینده، یک خدمه خائن و مرتد سوار یک وسیله نقلیه فضایی کوچک می‌شوند و در تلاش هستند که با استفاده از آن، در طی سفر به بخش‌های ناشناخته کهکشان، جان سالم به در ببرند. آن‌ها در همین حین هم باید تلاش کنند که از دست جناح‌های متخاصم و همچنین ماموران مقامات که در حال تعقیب آن‌ها هستند، فرار کنند تا به‌دست آن‌ها دستگیر نشوند.

اگر شما این سریال را تماشا کرده باشید، به جرئت می‌توان گفت که یکی از طرفداران سرسخت و وفادار ژانر علمی تخیلی در دنیای تلویزیون محسوب می‌شوید و حداقل یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی را تماشا کردید. جاس ویدون که سازنده این سریال به حساب می‌آید، آن را با چنین عبارتی توصیف کرده است: «نه نفری که در حال نگاه کردن به تاریکی فضا هستند و نه چیز مختلف می‌بینند». دیدگاه ویدون اینطور بود که «هیچ چیز در آینده تغییر نمی‌کند: فناوری پیشرفت می‌کند اما ما همچنان همان سیاست، روحیات و مشکلات اخلاقی امروز را خواهیم داشت». با اینکه ۱۴ قسمت از فصل اول این سریال ساخته شده بود، اما بعد از پخش ۱۱ قسمت، ادامه آن متوقف شد و ۳ قسمت باقیمانده به روی آنتن نرفت.

با وجود عمر کمی که این سریال داشت، اما زمانی‌که به‌صورت دی‌وی‌دی به فروش رسید، موفقیت خیلی زیادی را به‌دست آورد و آمار فروش خیلی بالایی داشت. از طرف دیگر هم طرفداران کمپین‌های گسترده‌ای را برای حمایت از این مجموعه ترتیب دادند. این مجموعه به خاطر جلوه‌های ویژه فوق‌العاده‌ای که داشت، توانست جایزه امی را برنده شود. در سال ۲۰۱۳ هم که سایت تی‌وی گاید فهرستی از ۶۰ سریالی که خیلی زود کنسل شدند تهیه کرد، این مجموعه را در رتبه ۵ قرار داد. موفقیت‌های خیلی زیادی که این مجموعه تلویزیونی بعد از کنسل شدنش به‌دست آورد، باعث شد تا یونیورسال پیکچرز و همچنین جاس ویدون فیلم Serenity (سرنتی) را بسازند و در سال ۲۰۰۵ اکران کنند. البته به مرور زمان دنیای فایرفلای گسترده‌تر شد و به صنعت کتاب‌های کمیک و یک بازی نقش‌آفرینی هم رسید.

بازیگران اصلی فصل اول سریال Battlestar Galactica

۱۴- سریال Battlestar Galactica

ناوبر فضایی گالاکتیکا

خالق: رونالد دی مور

بازیگران: ادوارد جیمز اولموس، مری مک‌دانل، کتی سکف

شبکه: SyFy

سال ساخت: ۲۰۰۴

امتیاز متاکریتیک: ۸۹ | امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶

خلاصه داستان: زمانی‌که یک دشمن قدیمی به نام سایلون‌ها دوباره ظاهر شد و ۱۲ مستعمره را از بین برد، از میان میلیاردها انسان، تنها ۵۰ هزار نفر زنده ماندند؛ کسانی که در کشتی‌های فضایی غیرنظامی با فاصله زیادی از حملات اولیه قرار داشتند.از میان تمام ناوگان‌ها، تنها ناوبر فضایی گالاکتیکا از این حمله سالم بیرون آمد و تبدیل به تنها کشتی پایتخت نظامی شد. خدمه گالاکتیکای قدیمی موظف شدند که ناوگان کوچک فراری را که پر از بازمانده‌ها بود در فضا هدایت کنند تا بتوانند به سمت سیزدهمین مستعمره یعنی زمین افسانه‌ای بروند.

آیا می‌خواهیم در این مورد بهترین سریال تلویزیونی را به شما معرفی کنیم؟ بله براساس چیزی که مجله تایم، نشنال ریویو، رولینگ استون و نیویورک نیوزدی نوشته‌اند، ناوبر فضایی گالاکتیکا بهترین سریال تلویزیونی محسوب می‌شود. این مجموعه در سال ۲۰۰۶ توانست جایزه معتبر پیبادی را دریافت کند و تا حد زیادی توسط نیویورک تایمز، نیویورکر، سان فرانسیسکو کرونیکل، شیکاگو تریبون و تعداد خیلی زیادی از نشریات دیگر، مورد تحسین قرار بگیرد. همان زمانی هم که این سریال پخش می‌شد، تحسین خیلی از بینندگان و منتقدان را برانگیخت و هنوز هم که هنوز است به‌عنوان یکی از بهترین مجموعه‌های تلویزیونی تاریخ از آن یاد می‌شود.

کاملا هم طبیعی است که با این همه تعریف و تمجید، در فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی خیلی از سایت‌ها قرار داشته باشد و بخش‌های خیلی زیادی برنده و نامزد دریافته جایزه شده باشد. درست همانند خیلی مجموعه‌های دیگر، از آنجایی که این سریال هم موفقیت زیادی کسب کرد، سازندگان تصمیم گرفتند که حالا حالاها دست از سر آن برندارند و تا می‌توانند، اسپین‌آف‌های مختلف و آثار متنوعی را از دل آن بیرون بیاورند.

بازیگران اصلی فصل اول سریال Lost

۱۵- سریال Lost

لاست

خالق: جفری لیبر، جی. جی. آبرامز و دیمن لیندلوف

بازیگران: نوین اندروز، امیلی دی راوین و متیو فاکس

شبکه: ABC

سال ساخت: ۲۰۰۴

امتیاز متاکریتیک: ۸۴ | امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵

خلاصه داستان: بعد از اینکه مسافران پرواز اقیانوسی ۸۱۵ در یک جزیره اسرارآمیز سقوط کردند، به‌دنبال این بودند که برای سؤال‌های خود پاسخی پیدا کنند؛ درحالی‌که زندگی گذشته، حال و آینده آن‌ها به‌طرز وحشتناکی زیر و رو شده بود. آن‌ها هر چیزی را که کشف می‌کنند، به اسرار بیشتری پی می‌برند. حالا بالاخره مردم این مستعمره که با عجله زیادی ساخته شده، بالاخره به‌دنبال راهی هستند تا از این جزیره خارج شوند یا همین‌جا را تبدیل به خانه خود می‌کنند؟

«آن‌ها، آن بازمانده‌هایی که فکر می‌کنند، نیستند». اگر این مورد از فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی را تماشا کرده باشید، می‌دانید که چقدر تعداد بازیگران و شخصیت‌های داستان زیاد هستند. همین تعداد زیاد و هزینه فیلم‌برداری در هاوایی، باعث شد تا خرج زیادی برای سازندگان تراشیده شود. برای پی بردن به عمق ماجرا همین بس که قسمت آزمایشی به‌تنهایی ۱۴ میلیون دلار خرج روی دست آن‌ها گذاشت. بارها و بارها در موقعیت‌های مختلف، منتقدان به این موضوع اشاره کردند که سریال لاست، یکی از بهترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی تاریخ محسوب می‌شود. هر قسمت از اولین فصل این مجموعه چیزی حدود ۱۶ میلیون بیننده را به شبکه‌ای بی سی می‌آورد.

البته به مرور زمان این تعداد کاهش یافت و در فصل آخر به چیزی حدود ۱۱ میلیون نفر رسید. لاست در طی این شش سال مدت زمان پخش خود، در بخش‌ها و مراسم‌های مختلفی نامزد دریافت جایزه شد و تعداد خیلی زیادی از آن‌ها را هم دریافت کرد؛ مانند جایزه امی برای بهترین سریال درام در سال ۲۰۰۵، بهترین اثر آمریکایی در مراسم بفتا، جایزه گلدن گلوب برای بهترین مجموعه درام در سال ۲۰۰۶ و خیلی موارد دیگر. از طرف دیگر هم طرفداران و کاربران، کاری کردند که تا سال ۲۰۱۲، این مجموعه بالاترین امتیاز را در IMDbPro داشته باشد.

جان بارومن در فصل اول سریال Torchwood

۱۶- سریال Torchwood

تورچ وود

خالق: راسل تی دیویس

بازیگران: جان بارومن، ایو مایلز و برن گورمن

شبکه: BBC Three، BBC Two، BBC One و BBC One/Starz

سال ساخت: ۲۰۰۶

امتیاز متاکریتیک: ۷۵ | امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴

خلاصه داستان: آخرین بار، کاپیتان جک هارکنس، مامور سابق تایم و مرد حیله‌گری از قرن ۵۱ به همراه دکتر دیده شد. آن‌ها به همراه هم در بُعد زمان سفر کردند و به اوایل قرن ۲۱ و شهر کاردیف رفتند. در آن‌جا او به یکی از اعضای مؤسسه تورچ وود شد؛ یک گروه تحقیقاتی جنایی مرتد که توسط ملکه ویکتوریا تأسیس شده بود؛ آن هم برای مبارزه با تهدیدهای خصمانه ماوراطبیعی و فرازمینی.

«قرن ۲۱ زمانی است که همه چیز تغییر کرد». اگر شما هم از طرفداران سریال دکتر هو هستید، حتما باید این مجموعه را هم ببینید زیرا یک اثر اسپین آفی از نسخه احیایی دکتر هو است. این مجموعه تلویزیونی در ابتدا کار خود را به‌عنوان یک اثر متوسط و شاید کم اهمیت آغاز کرد. اما پخش هر فصل که به پایان می‌رسید، تعداد مخاطبان بیشتر می‌شدند و این سریال هم خانه خود را به یک جای بهتر تغییر می‌داد. جو و فضای سریال دکتر هو به‌گونه‌ای بود که بزرگسالان و حتی کودکان هم مخاطب او می‌شدند اما این موضوع برای تورچ وود صدق نمی‌کرد؛ اثری که بیشتر تمرکز خود را روی بزرگسالان و نوجوانان بزرگتر قرار داده بود.

علاوه‌بر سبک علمی تخیلی، سریال تورچ وود روی مضامین دیگر مانند فسادپذیری انسان، هستی‌گرایی و غیره هم مانوور می‌داد. در دو فصل اول، ما بیشتر از هر چیز دیگری شاهد این هستیم که شکاف زمانی کاردیف ژنراتور اصلی داستان‌های مختلف است؛ در همان برهه هم موجودات بیگانه مختلفی وارد داستان می‌شدند و همه چیز را به هم می‌ریختند. در طی سه فصل ابتدایی این شماره از بهترین سریال های علمی تخیلی، بازیگران مختلفی وارد ماجرا می‌شدند اما درنهایت داستان آن‌ها را حذف می‌کرد. سرانجام در فصل چهارم برخی بازیگران آمریکایی وارد داستان شدند و مجموعه را به پایان رساندند.

بازیگران اصلی تمام فصل‌های سریال Fringe

۱۷- سریال Fringe

فرینج

خالق: جی جی آبرامز، الکس کورتزمن و رابرت اورچی

بازیگران: آنا تورو، جاشوآ جکسون و جان نوبل

شبکه: Fox

سال ساخت: ۲۰۰۸

امتیاز متاکریتیک: ۷۲ | امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰

خلاصه داستان: زمانی‌که یک هواپیما در فرودگاه لوگان در بوستون فرود می‌آید، مشخص می‌شود که همه مسافران و خدمه آن به‌طرز عجیبی کشته شده‌اند. به همین ترتیب هم مامور ویژه سازمان اف‌بی‌آی به نام اولیویا دانهم موظف می‌شود تا درباره این اتفاق تحقیق کند. او در طی همین پرونده با دکتر والتر بیشاپ که از نسل انیشتین است، برخورد می‌کند. اما مشکل اینجا است که او در ۲۰ سال گذشته، در بیمارستان بستری بود و تنها راه حرف زدنش، حضور پسر او یعنی پیتر است. بعد از مدتی مشخص می‌شود که فاجعه رخ داده در پرواز ۶۲۷، تنها یک قطعه کوچک از یک واقعیت بزرگتر و تکان‌دهنده‌تر است.

«غیرممکن‌ها را تصور کن». به جرئت می‌توان گفت که سریال فرینج یکی از مجموعه‌ها در میان بهترین سریال های علمی تخیلی است که در زمینه دنیاهای موازی و مسائل علمی تخیلی تا حد زیادی موفق عمل کرد. سازندگان این سریال، همان‌هایی بودند که در ساخت Star Trek، Mission: Impossible III و همچنین Alias دست داشتند. بنابراین برایشان خیلی سخت و دشوار نبود که یک داستان درام جدید را پیش بکشند که دلهره‌آور، ترسناک و هیجان‌انگیز باشد و مرز نامشخص و تار بین علمی تخیلی و واقعیت را مورد بررسی قرار دهد. در این سریال اتفاقاتی رخ می‌دهد که نه‌تنها برای شخصیت‌ها، بلکه برای خیلی از بینندگان آن زمان قابل باور و درک نبود. در ابتدا منتقدان خیلی از این مجموعه خوششان نیامده بود. اما بعد از پخش فصل اول، نظر خیلی از آن‌ها برگشت. این سریال با الهام از فیلم‌هایی مانند Altered States (احوال دگرگون شده) و سریال‌هایی مانند Lost، The X-Files و منطقه گرگ و میش ساخته شده است؛ اثری که سرانجام توانست در بخش‌ها و جشنواره‌های مختلف زیادی نامزد دریافت جایزه شود.

یودا در انیمیشن سریالی Star Wars: The Clone Wars

۱۸- سریال Star Wars: The Clone Wars

جنگ ستارگان: جنگ‌های کلون

خالق: جورج لوکاس

صداپیشگان: مت لنتر، جیمز آرنولد تیلور و اشلی اکشتاین

شبکه: Cartoon Network، Netflix و Disney+

سال ساخت: ۲۰۰۸

امتیاز متاکریتیک: ۶۶ | امتیاز راتن تومیتوز: ۱۸

خلاصه داستان: این سریال داستان روزهای جنگ آناکین اسکای واکر، اوبی وان کنوبی و یودا را حکایت می‌کند. شوالیه‌های جدای هدایت ارتش بزرگ ریپابلیک را در اختیار می‌گیرند تا علیه ارتش رباتی Separatists مبارزه کنند.

هدف اصلی این انیمیشن سریالی این است که فاصله بین فیلم Star Wars: Episode II – Attack of the Clones و Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith را پر کند و اتفاقاتی را که در این بین رخ داده، نمایش دهد. انیمیشن سریالی The Clone Wars موفقیت فوق‌العاده زیادی را به‌دنبال داشت و اولین پخش خود بالاترین نمره را در شبکه کارتون به‌دست آورد. این مجموعه نظرات مثبت خیلی زیادی را از منتقدان دریافت کرد؛ کسانی که نویسندگی، اجرا، شخصیت‌ها، جلوه‌های تصویری، صداپیشگی، موسیقی، مقیاس و تن و لحن آن را مورد تحسین قرار دادند. علاوه‌بر منتقدان، طرفداران هم حسابی از آن استقبال کردند.

همین محبوبیت و ساخت خیلی حوب باعث شد تا در بخش‌های زیادی نامزد دریافت جایزه شود و در فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی قرار بگیرد. این سریال در ابتدا در سال ۲۰۱۴ بود که با ۶ فصل به کار خود پایان داد. بعد هم یک داستان تولید نشده به نام The Clone Wars Legacy نوشته شد که در قالب کتاب به‌دست مخاطبان رسید. در سال ۲۰۲۰ بود که سرویس استریم دیزنی پلاس این مجموعه را در قالب ۱۲ قسمت به‌عنوان فصل هفتم و آخر احیا کرد که استقبال زیادی را هم به همراه داشت. از طرف دیگر هم در آن ۲ سالی که خبری نبود و همه فکر می‌کردند جنگ‌های کلونی به پایان رسیده، انیمیشن سریالی Star Wars Rebels به روی کار آمد؛ مجموعه‌ای که ماجراجویی شخصیت‌ها را ادامه می‌داد.

بازیگران اصلی فصل اول سریال Misfits

۱۹- سریال Misfits

ناسازگارها

خالق: هاوارد اورمن

بازیگران: ایوان ریان، رابرت شیهان و لورن سوشا

شبکه: E4

سال ساخت: ۲۰۰۹

امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲

خلاصه داستان: نیتن، کلی، سایمون، آلیشا و کرتیس انتظار دارند که خدمات اجتماعی آن‌ها خیلی خسته‌کننده باشد. اما بعد از یک رعد و برق بسیار ترسناک متوجه می‌شوند که این مدت می‌تواند هر چیزی باشد به جز خسته‌کننده. این پنج نوجوان که تفاوت خیلی زیادی با هم دارند، قدرت‌های عجیب و غریبی دریافت می‌کنند. آن‌ها زود متوجه می‌شوند که موضوعات مهم‌تر و نگران کننده‌تری نسبت به برداشتن زبانه وجود دارد؛ مثلا اینکه آن‌ها تنها افرادی نیستند که قدرت‌های عجیب دریافت کرده‌اند. اسرار آشکار می‌شود، احساسات ظاهر می‌شوند، روابط شکل می‌گیرند و از بین می‌روند. اما در کل خدمات اجتماعی ۱۲ هفته است، مثلا چه اتفاق بدی می‌تواند رخ دهد؟

این سریال کلا برای ۵ فصل و ۴ سال به روی آنتن شبکه‌ای ۴ رفت. اما تنها در دو فصل ابتدایی بود که بازیگران یکی بودند. بعد از پایان یافتن فصل دوم، بازیگران کم کم از مجموعه جدا شدند و افراد جدیدی به‌جای آن‌ها آمدند تا نقش شخصیت‌های متفاوتی را ایفا کنند. این سریال از همان ابتدا مورد توجه منتقدان قرار گرفت و با تحسین خیلی زیاد آن‌ها روبه‌رو شد. اکثر منتقدان در آن زمان اعتقاد داشتند که این سریال تجربه منحصربه‌فردی را برای مخاطبان تلویزیونی فراهم کرده است. این مجموعه تلویزیونی تا فصل سوم روند صعودی داشت و مخاطبان بیشتری را با هر قسمت خود به سمت شبکه‌ای ۴ می‌کشاند اما بعد از فصل سوم، این روند نزولی شد و تقریبا به نصف رسید.

این سریال آنقدر محبوب و موفق بود که از جمله موفقیت‌های آن می‌توان به برنده شدن جایزه بهترین سریال درام در مراسم بفتا سال ۲۰۱۰ اشاره کرد. البته این تنها جایزه نبود و در بخش‌های دیگر هم جایزه‌های دیگری را کسب کرد یا نامزد آن‌ها شد. سازندگان آمریکایی که موفقیت این مجموعه را دیده بودند، در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفتند که نسخه بومی‌سازی خودشان را بسازند و حتی در سال ۲۰۱۷ بازیگران خود را رسما انتخاب کردند اما هنوز مشخص نیست که این پروژه در چه مرحله‌ای قرار دارد.

توبی کبل در فصل اول سریال Black Mirror

۲۰- سریال Black Mirror

آینه سیاه

خالق: چارلی بروکر

شبکه: Channel 4 و Netflix

سال ساخت: ۲۰۱۱

امتیاز متاکریتیک: ۷۶ | امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳

خلاصه داستان: بلک میرر یا آینه سیاه یک مجموعه آنتولوژی است روی ناآرامی‌های جمعی ما نسبت به دنیای مدرن انگشت می‌گذارد. هر کدام از قسمت‌های آن یک داستان تند و تیز و تعلیقی را تعریف می‌کند که حول محور مضامین ترس از تکنولوژی در عصر معاصر می‌چرخد.

«آینده روشن است». بدون شک می‌توان گفت که تکنولوژی تمام جنبه‌های زندگی ما انسان‌ها را تغییر داده است. این مجموعه یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی محسوب می‌شود که می‌توان آن را برای هرکسی مناسب دانست. در تمام خانه‌ها شما شاهد این تغییر و تحولات هستید. روی هر میز یا هر دستی شما شاهد یک صفحه پلاسما، یک صفحه‌نمایش، یک گوشی هوشمند هستید. کاری که بلک میرر انجام می‌دهد، این است که درست همانند یک آینه، واقعیت ترسناک قرن ۲۱ را دوباره به سمت خودمان بازمی‌گرداند و آن را به ما نشان می‌دهد. این سریال به‌صورت دقیق و جزئی نشان می‌دهد که تکنولوژی با دنیا و زندگی ما انسان‌ها چه کرده است و این تغییرات بعدها چه نتیجه‌هایی برای ما خواهد داشت. داستان هر کدام از قسمت‌های این مجموعه یا در آینده‌ای نزدیک رخ می‌دهد یا در نسخه موازی حال جریان دارد.

سریال The Twilight Zone (نقطه گرگ و میش) همان چیزی بود که منبع الهام این سریال محسوب می‌شد. چارلی بروکر با دیدن این مجموعه تصمیم گرفت اثری را خلق کند که با شفافیت بیشتری نسبت به مجموعه‌های دیگر، به مسائل معاصر و روزمره‌ای که اکثر مردم با آن درگیر هستند، بپردازد. بروکر در این سریال نشان می‌دهد که ما در این دورانی که غرق در تکنولوژی‌های مختلف هستیم، چطور زندگی می‌کنیم و اگر یک لحظه ناشیانه عمل کنیم، چه بلایی سرمان خواهد آمد. این مجموعه در دو فصل ابتدایی خود آنقدر خوب عمل کرد که نه‌تنها توانست توجه بینندگان خیلی زیادی را به‌دست بیاورد، بلکه توجه سرویس استریم را هم به خود جلب کرد و باعث شد که توسط این شبکه خریداری شود و به خانه جدیدی برود.

تاتیانا مازلانی در حال صحبت کردن با تلفن در سریال Orphan Black

۲۱- سریال Orphan Black

اورفن بلک

خالق: گرم منسن و جان فاست

بازیگران: تاتیانا مازلانی، دیلان بروس و جوردن گاواریس

شبکه: BBC America و Space

سال ساخت: ۲۰۱۳

امتیاز متاکریتیک: ۷۶ | امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳

خلاصه داستان: سارا یک یتیم انگلیسی محسوب می‌شود که حالا در کشور آمریکا زندگی می‌کند. او در طی این مدت شاهد خودکشی یک زنی به نام بث بوده است؛ کسی که دقیقا شبیه به خودش است. سارا با گرفتن هویت بث توانست یک آپارتمان جدید به‌دست بیاورد، یک نامزد خیلی خوب داشته باشد و دردسرهای مختلفی برایش به بار بیاید.

سریال اورفن بلک با مورد بررسی قرار دادن موضوعاتی درباره پیامدهای معنوی و اخلاقی مفهوم کلون‌سازی انسانی و تاثیر آن روی هویت، توانست تجربه منحصربه‌فردی را برای طرفداران ژانر علمی تخیلی به وجود بیاورد؛ پیش از این هیچ مجموعه‌ای نبود که به این شکل بتواند این موضوع و کلون‌سازی را مورد بررسی قرار دهد. این مورد از فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی بعد ۴ سال و ۵ فصل کار خود را در تلویزیون به پایان رساند. این مجموعه آنقدر محبوب شد که توانست یک فندوم بسیار بزرگ در تمام پلتفرم‌های اجتماعی به‌دست بیاورد. اورفن بلک در طی این پنج فصل موفق شد که تا حد زیادی تحسین منتقدان را برانگیزد و جایزه‌های زیادی را هم به‌دست بیاورد؛ البته بیشتر آن‌ها به خاطر بازی مازلانی بود.

جالب است بدانید که تاتیانا مازلانی در یکی از مصاحبه‌ها گفته بود که در صحنه فیلم‌برداری، یک تیم پیوستگی همراه خود داشت تا از اشتباه کردن او در اجرای شخصیت‌ها جلوگیری کنند. به‌عنوان مثال، اگر قرار بود که در صحنه‌ای، شخصیت آلیسون حرکت خاصی را انجام دهد، آن‌ها مطمئن می‌شدند که حتما آلیسون آن را انجام دهد؛ به‌جای اینکه اشتباهی سارا آن را انجام دهد. برای فیلم‌برداری این صحنه‌ها، تاتیانا مدام مجبور بود که با بازیگران بدل صحنه‌ها را بارها و بارها اجرا کند تا بعدها در تدوین این سکانس‌ها روی هم قرار بگیرند؛ کاری که به قول جان فاست، «فوق‌العاده زمان‌بر و سخت بود».

کلویی بنت، الیزابت هنستریج و ایان دی کاستکر در سریال Agents of S.H.I.E.L.D.

۲۲- سریال Agents of S.H.I.E.L.D.

ماموران سازمان شیلد

خالق: جاس ویدون، جد ویدون و ماریسا تنچرون

بازیگران: کلارک گرگ، مینگ-نا ون و برت دالتون

شبکه: ABC

سال ساخت: ۲۰۱۳

امتیاز متاکریتیک: ۷۴ | امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵

خلاصه داستان: بعد از یک نبرد در شهر نیویورک، کل جهان تغییر کرد. جهان حالا نه‌تنها درباره تیم انتقام جویان می‌داند، بلکه تهدیدهای بسیار قدرتمندی هم به وجود آمده که برای مقابله با آن‌ها، چنین ابرقهرمان و موارد دیگری مورد نیاز است. به همین ترتیب، فیل کولسن از سازمان Strategic Homeland Intervention, Enforcement and Logistics Division یک گروه مخفی و نابغه را جمع‌آوری می‌کند تا این تهدیدها را پیدا کنند و هر جایی که با آن‌ها برخورد کردند، مبارزه را انجام دهند.

«همه قهرمانان ابرانسان نیستند». تقریبا اکثر افرادی که دنیای مارول را دنبال می‌کنند، سریال ماموران سازمان شیلد را می‌شناسند. این مجموعه در همان پیوستگی دنیای سینمایی مارول قرار دارد و تغییرات هر کدام روی دیگری هم تأثیرگذار است؛ نه‌تنها دنیای سینمایی بلکه دیگر مجموعه‌های تلویزیونی. برخی از قسمت‌های این سریال به‌صورت مستقیم با فیلم‌های دنیای سینمایی و همچنین دیگر مجموعه‌ها برخورد داشت که در میان آن‌ها می‌توان به فیلم Captain America: The Winter Soldier اشاره کرد که تاثیر زیادی روی فصل اول گذاشت. بلافاصله بعد از اینکه فیلم The Avengers اکران شد، جاس ویدون ساخت این مجموعه را آغاز کرد.

زیرا دوست داشت که با بودجه کمتر، ماجراجویی‌های مارول را در دنیای تلویزیونی ادامه دهد. فصل اول این شماره از بهترین سریال های علمی تخیلی، کار خود را خیلی خوب آغاز کرد؛ با اینکه نقدهای مختلفی ثبت شده بود اما بینندگان زیادی آن را تماشا می‌کردند. بعد از گذشت مدتی این موضوع برعکس شد؛ زمانی‌که نقدها در حال بهتر شدن بودند، تعداد بینندگان در حال کاهش پیدا کردن بود. در فصل‌های بعدی همچنان تعداد بینندگان کاهش داشت و نقدها به مرور زمان خوب و خوب‌تر می‌شدند. چندین شخصیتی که برای این مجموعه خلق شده بودند، وارد دنیای کمیکی و دیگر رسانه‌ها شدند. این مجموعه بالاخره بعد از فراز و نشیب‌های زیاد، در سال ۲۰۲۰ به کار خود پایان داد.

شخصیت‌های ریک و مورتی در انیمیشن سریالی Rick and Morty

۲۳- سریال Rick and Morty

ریک و مورتی

خالق: جاستین رویلند و دن هارمون

صداپیشگان: جاستین رویلند، کریس پارنل و اسپنسر گرمر

شبکه: Adult Swim

سال ساخت: ۲۰۱۳

امتیاز متاکریتیک: ۸۶ | امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴

خلاصه داستان: یک سریال درباره ماجراجویی‌های بی‌نهایت ریک (یک نابغه الکلی و دانشمند بی‌پروا) به همراه نوه خود به نام مورتی (یک پسر ۱۴ ساله مضطرب که خیلی هم باهوش نیست). آن‌ها درکنار یکدیگر جهان‌های بیکران را کشف می‌کنند، هرج‌و‌مرج به وجود می‌آورند و مدام خودشان را به دردسر می‌اندازند.

«علم منطقی است، اما خانواده نه». همین ابتدا، قبل از اینکه وارد بحث بشویم، لازم است بدانید که این سریال انیمیشنی براساس یک فیلم پارودی کوتاه و انیمیشنی ساخته شده است؛ احتمالا اسم آن اثر اصلی به ذهنتان آمده است. این اثر پارودی کوتاه، براساس فیلم Back to the Future ساخته شده بود که تا حد فوق‌العاده زیادی مورد تحسین و تقدیر منتقدان قرار گرفت؛ آن هم به خاطر اصالت، خلاقیتی و طنزی که در آن وجود داشت. خیلی‌ها اعتقاد دارند که شخصیت مورتی، تا حد زیادی براساس شخصیت مارتی مک‌فلای از همان فیلم ساخته شده است.

تا به امروز ۴ فصل از این سریال به روی آنتن رفته است و براساس قراردادی که در سال ۲۰۱۸ تنظیم شده، هنوز ۶۹ قسمت دیگر باقیمانده که مشخص نیست در طی چند فصل منتشر شود. این مجموعه انیمیشنی بسیار محبوب، تا همین‌جا هم به واسطه منتقدان فوق‌العاده مورد تحسین قرار گرفته است. از موفقیت‌های خیلی زیاد این سریال می‌توان به جوایز و مراسم‌هایی اشاره کرد که در آن‌ها نامزد یا موفق به دریافت جایزه شده است؛ از جمله مراسم امی، انی، مراسم اهدای جوایز آی‌جی‌ان و غیره. این سریال بیشتر از هر چیزی به این موضوع اشاره می‌کند که چقدر وجود انسان در مقایسه با اندازه جهان، بی‌اهمیت است؛ بدون حضور الهی قابل تشخیص، دقیقا همان‌طور که فلسفه کیهان‌گرایی لاوکرفت توصیف کرده است.

شخصیت‌های اصلی سریال Humans

۲۴- سریال Humans

هیومنز

خالق: سم وینسنت و جاناتان برکلی

بازیگران: امیلی برینگتون، روث بردلی و جما چان

شبکه: Channel 4 و AMC

سال ساخت: ۲۰۱۵

امتیاز متاکریتیک: ۷۶ | امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴

خلاصه داستان: سریال هیومنز در زمان حال موازی رخ می‌دهد؛ جایی که آخرین ابزار لازم برای هر خانواده پر مشغله، یک Synth است. Synth یک خدمتکار روباتیک بسیار پیشرفته است که شباهت خیلی زیاد و البته ترسناکی به همتای زنده خود دارد. یک خانواده که در حومه شهر زندگی می‌کنند، با امید به اینکه شیوه زندگی‌شان تغییر کند، یک Synth بازسازی شده و تعمیری را می‌خرند. اما خیلی زود متوجه می‌شوند که زندگی مشترک با یک ماشین عواقب خیلی زیاد و البته ترسناکی دارد.

شاید اینطور تصور کنید که ایده اصلی این مجموعه از فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی را خود سم وینسنت و جاناتان برکلی مطرح کرده‌اند. اما حقیقت این است که این مجموعه براساس یک سریال علمی تخیلی و درام سوئدی به نام Real Humans ساخته شده است. همان‌طور که از خلاصه داستان هم مشخص است، این سریال مضامین هوش مصنوعی و روباتیک را مورد بررسی قرار می‌دهد و تمرکز اصلی آن روی تاثیراتی است که ربات‌های شبیه به انسان، روی جامعه، فرهنگ و حتی روان می‌گذارند. این سریال تنها برای سه فصل ساخته و پخش شد. متاسفانه با وجود امتیاز بالا و محبوبیت زیادی که کسب کرده بود، اما در سال ۲۰۱۹ شبکه چنل ۴ اعلام کرد که ساخت و پخش ادامه این سریال متوقف شده است. این سریال هم درست همانند دیگر مجموعه‌های این فهرست، به موفقیت‌های زیادی رسیدند و توانستند در بخش‌ها و مراسم‌های مختلف نامزد و حتی موفق به دریافت جایزه شود؛ از جمله جایزه بفتا برای بخش بهترین تیم توسعه و تولید.

شخصیت‌های اصلی فصل اول سریال The Expanse

۲۵- سریال The Expanse

فضای گسترده

خالق: مارگ فرگوسن و هاوک اوتسبی

بازیگران: توماس جین، استیون استریت و کاس انور

شبکه: SyFy و Prime Video

سال ساخت: ۲۰۱۵

امتیاز متاکریتیک: ۷۰ | امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳

خلاصه داستان: در این سریال، داستان حول محور یک گروه از ضدقهرمان‌های ناامیدی که عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد هم هستند، می‌چرخد؛ افرادی به نام کریسین آواسارالا، کاراگاه پلیس به نام جوزفس میلر، افسر جیمز هولدن از کشتی و دیگر خدمه آن. آن‌ها ناخواسته گره‌ای را باز می‌کنند و خودشان را در مرکز توطئه‌ای قرار می‌دهند که وضعیت شکننده جنگ سرد سیستم را تهدید می‌کند.

«ستاره‌ها بدون ما وضعیت بهتری دارند». فیلمنامه این سریال براساس سری رمانی که با نام The Expanse که توسط جیمز اس. ای. کوری منتشر شده، نوشته شده است. داستان در آینده‌ای جریان دارد که در آن بشریت منظومه شمسی را مستعمره خودشان کرده‌اند. سریال فضای گسترده هم درست همانند اکثر مجموعه‌های دیگر این فهرست، از همان ابتدا مورد استقبال گسترده منتقدان و مخاطبان تلویزیونی قرار گرفت. همه جلوه‌های ویژه، تکامل شخصیت‌ها و روایت سیاسی این مجموعه را دوست داشتند. این سریال هم به خاطر محبوبیت و ساخت فوق‌العاده خود در جشنواره‌هایی مانند مراسم هیوگو، ساترن و غیره نامزد و موفق به دریافت جایزه شد.

سه فصل ابتدایی این سریال توسط شبکه سای فای ساخته شد و پخش شد. در سال ۲۰۱۸ بود که این شبکه، سریال به این محبوبی را متوقف کرد. اما مجموعه جان دوباره‌ای گرفت و این فرصت را پیدا کرد که برای ۳ فصل دیگر کار خود را در سرویس استریم آمازون پرایم ادامه دهد. جالب است بدانید که شخصیت کریسین آواسارالا در کتاب دوم برای اولین‌بار ظاهر شد اما در بحث سریال، سازندگان تصمیم گرفتند که زودتر او را وارد داستان کنند که بهتر و عمیق‌تر بتوانند وضعیت سیاست در دنیای Expanse را نمایش دهند. داستانی هم که در فصل اول این مجموعه تعریف شد، تنها نیمی از کتاب اول را در بر گرفته بود.

شخصیت‌های اصلی فصل اول سریال Stranger Things

۲۶- سریال Stranger Things

اتفاقات ناآشنا

خالق: برادران دافر

بازیگران: وینونا رایدر، دیوید هاربر، فین ولفهارد

شبکه: Netflix

سال ساخت: ۲۰۱۶

امتیاز متاکریتیک: ۷۵ | امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳

خلاصه داستان: یک پسر جوان به نام ویل ناگهان ناپدید می‌شود. بهترین دوستان ویل و همچنین افراد دیگر جست‌وجو را برای پیدا کردن او آغاز می‌کنند؛ جستجویی که به یک سری آزمایش‌های بسیار محرمانه و یک دختر کوچک و عجیب در جنگل منجر می‌شود.

«یک دوست همان کسی است که تو حاضری برایش هر کاری انجام بدهی». اگر شما اهل آثار تلویزیونی باشید، امکان ندارد که سریال اتفاقات ناآشنا برایتان ناآشنا باشد. برادران دافر برای ساخت این سریال ژانرها، المان‌ها و موضوعات مختلفی را با یکدیگر ترکیب کردند تا یک مجموعه منحصر‌به‌فرد را تولید کنند. یکی از چیزهایی که هنگام تماشای سریال حتما به چشمتان خواهد آمد، این است که سازندگان چقدر به جزئیات توجه کردند و با چه دقت بالایی عناصر و المان‌های مختلف آن برهه زمانی را در داستان قرار داده‌اند. برادران دافر هنگام ساخت این مجموعه، تا حد زیادی هم از سبک کارگردانی استیون اسپیلبرگ، جان کارپنتر، سبک استیفن کینگ و همچنین انیمه‌ها و بازی‌های ویدیویی الهام گرفته‌اند.

اتفاقات ناآشنا که یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی محسوب می‌شود، با همان فصل اول خود توانست حسابی رکورد بزند و توجه همه را به خود جلب کند. هم مخاطبان و هم منتقدان بعد از تماشا، تا حد زیادی جنبه‌های مختلف آن را مورد تحسین قرار دادند. این سریال خیلی راحت توانست جایزه‌های مختلفی کسب کند و در بخش‌های زیادی هم نامزد دریافت جایزه شود. گفته شده که احتمالا این مجموعه قرار است در فصل پنجم به پایان برسد اما با موفقیتی که سازندگان کسب کردند، خیلی بعید هم نیست که برای فصل بعدی دوباره تمدید شود. این سریال برای افرادی که عاشق ترکیب ژانر وحشت و علمی تخیلی هستند و دوست دارند در دهه ۸۰ غرق شوند، گزینه بسیار مناسبی است.

آنتونی هاپکینز در فصل اول سریال Westworld

۲۷- سریال Westworld

دنیای غرب

خالق: جاناتان نولان و لیزا جوی

بازیگران: ایوان ریچل وود، تندی نیوتون و جفری رایت

شبکه: HBO

سال ساخت: ۲۰۱۶

امتیاز متاکریتیک: ۷۲ | امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲

خلاصه داستان: در این پارک که با سبک غرب قدیمی ساخته شده است، مهمانان می‌توانند با ربات‌ها ارتباط برقرار کنند؛ آن هم در سناریوهایی که توسط بخش‌های خلاقیتی، امنیتی و تضمین کیفیتی خود پارک نوشته می‌شود و روی آن نظارت خواهد شد.

«این دلخوشی‌های خشن، پایان‌های خشنی هم دارند». داستان این سریال علمی تخیلی براساس فیلم Westworld (وست ورلد) و توسط مایکل کرایتون و در سال ۱۹۷۳ ساخته شده بود، نوشته شده است. سیستمی که این پارک جالب دارد، این است که مهمانان با پرداخت هزینه زیادی می‌توانند در آن ساکن شوند و بدون هیچگونه ترس یا محدودیتی، به هر شکلی که دوست دارند، زندگی کنند. از طرف دیگر هم میزبانان که یک سری اندروید هستند، اینطور برنامه‌نویسی شدند که به هیچ شکلی به انسان‌ها آسیب نزنند. با اینکه در فصل اول و دوم ماجرا در همان پارک جریان دارد، اما در فصل سوم همه چیز وارد دنیای واقعی هم می‌شود.

اواسط قرن ۲۱ است که زندگی مردم توسط یک هوش مصنوعی بسیار قدرتمند کنترل و هدایت می‌شود. این سریال آنقدر مفاهیم و کانسپت‌های جالبی را به مخاطبان نشان داد که خیلی زود تبدیل به یکی از بهترین مجموعه‌های شبکه HBO شد که جایگاه اول را در پربیننده‌ها دریافت کرد و امتیاز خیلی خوبی را هم در میان بهترین سریال های علمی تخیلی گرفت. این سریال در همان فصل اول تحسین تقریبا تمام بینندگان و منتقدان را دریافت کرد و در مراسم امی، نامزد دریافت ۴۳ جایزه شد. لیزا جوی و همچنین جاناتان نولان هنگام ساخت این سریال هم دوست داشتند که مجموعه هم حس و حال فیلم Blade Runner (بلید رانر) را داشته باشد و هم خیلی دارک‌تر و پیچیده‌تر از فیلم وست ورلد باشد.

لوئیس هوفمان در فصل اول سریال Dark

۲۸- سریال Dark

تاریک

خالق: باران بو اودار و یانتیه فریز

بازیگران: لوئیس هوفمان، آندریاس پیتسچمن و مایا شونه

شبکه: Netflix

سال ساخت: ۲۰۱۷

امتیاز متاکریتیک: ۷۲ | امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹

خلاصه داستان: ناپدید شدن دو کودک در یک شهر آلمانی باعث می‌شود تا راز و رمزهای چهار خانواده آشکار شود و پیوندی بین آن‌ها و یک چیز ماوراطبیعی به وجود بیاید.

سریال تاریک یا همان دارک، اولین مجوعه آلمانی زبان در میان بهترین سریال های علمی تخیلی محسوب می‌شود که توسط بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شبکه تلویزیونی اینترنتی جهان ساخته شده است. داستان این سریال در ۱۰ قسمت ۱۰ ساعته آنقدر پیچ و تاب پیدا می‌کند که برخی اوقات اصلا نمی‌توان سر و ته آن را به درستی تشخیص داد. با اینکه داستان اصلی این مجموعه در زمان حال رخ می‌دهد، اما همین پیچ و تاب‌ها ماجرا را به سال ۱۹۸۶ و دقیقا به همان شهر بازمی‌گرداند. زمانی‌که شخصیت اصلی داستان به‌دنبال حقیقت آن کودکان ناپدید شده می‌گردد، به یک توطئه شرورانه در رابطه با سفر در زمان می‌رسد که چندین نسل سینه به سینه چرخیده است. ماهیت و هدف اصلی این سریال این است که پیامدهای وجود زمان را مورد بررسی قرار دهد و نشان دهد که زمان چه تاثیری می‌تواند روی طبیعت انسان بگذارد.

سریال دارک از همان ابتدا که پخش خود را آغاز کرد، به‌صورت گسترده‌ای مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. آن‌ها فوق‌العاده تن، لحن، جلوه‌های بصری، بازیگری، انتخاب بازیگران، موسیقی‌ها و همچنین جاه‌طلبی سازندگان و پیچیدگی داستان را مورد تحسین قرار دادند و تقریبا همه چیز آن را دوست داشتند. شاید پیچیدگی این سریال در ابتدا کمی بیش از اندازه گیج کننده باشد و لذت بردن از داستان را برای شما سخت کند. اما لذت واقعی را شما زمانی حس می‌کنید که این سردرگمی را پشت سر می‌گذارید و به حقایق اصلی ماجرا پی می‌برید. این مجموعه به خاطر محبوبیت و ساخت فوق‌العاده‌ای که داشت، توانست در بخش‌های زیادی نامزد و موفق به دریافت جایزه شود.

جی کی سیمونز در فصل اول سریال Counterpart

۲۹- سریال Counterpart

همتا

خالق: جاستین مارکس

بازیگران: جی. کی. سیمونز، اولیویا ویلیامز و هری لوید

شبکه: Starz

سال ساخت: ۲۰۱۷

امتیاز متاکریتیک: ۷۶ | امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰

خلاصه داستان: یکی از کارمندان بخت برگشته سازمان ملل متحد متوجه می‌شود، آژانسی که برای آن کار می‌کند، در حال پنهان کردن یک دروازه به یک بعد موازی است؛ بعدی که با همین بعد در جنگ سرد قرار دارد؛ بعدی که در آن همتای خودش یک جاسوس برجسته حساب می‌شود. به مرور زمان و به‌لطف جاسوس‌های دو طرف، جنگ کم کم گرم می‌شود و شدت می‌گیرد.

«همه ما دو بعد داریم». بعد از سریال فرینج، سریال همتا خیلی خوب و بسیار موفق توانست دوباره مفهوم دنیاهای موازی را به تلویزیون بیاورد. این مجموعه کلا ۲ فصل داشت که هر کدام از آن‌ها هم ۱۰ قسمت داشتند. البته این سریال به خاطر داستانش به پایان نرسید بلکه شبکه استارز دیگر ساخت قسمت‌های جدیدی را سفارش نداد. بعد از این اتفاق هم حامیان مجموعه تلاش کردند تا خانه جدیدی را برای آن پیدا کنند اما تلاش‌های آن‌ها اثربخش نبود. یکی از منتقدان سایت راتن تومیتوز، این سریال را با عنوان «یک اثر دلهره‌آور، جذاب و پرتنش توصیف کرد که حضور جی. کی. سیمونز در قالب چهره‌های مختلف، جذابیت آن را چند برابر کرده است».

این سریال در ابتدای پخش خود بینندگان خیلی زیادی را به شبکه استارز آورد اما به مرور زمان این تعداد کاهش پیدا کرد و احتمالا همین موضوع باعث توقف ساخت آن شد. نکته جالبی که درباره این مورد از فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی وجود دارد این است که «در بعد دیگر»، پلاک‌های آلمانی نماد زرد/آبی اتحادیه اروپا را در سمت چپ ندارند. از طرف دیگر هم اسکناس‌ها به‌جای یورو، دویچه مارک دارند. این دو مورد نشان می‌دهد که در دنیای موازی این سریال، اصلا اتحادیه اروپایی وجود ندارد.

شخصیت مندلورین در فصل اول سریال The Mandalorian

۳۰- سریال The Mandalorian

مندلورین

خالق: جان فاورو

بازیگران: پدرو پاسکال، کارل ویترز و ورنر هرتسوک

شبکه: Disney+

سال ساخت: ۲۰۱۹

امتیاز متاکریتیک: ۷۰ | امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲

خلاصه داستان: بعد از داستان‌های جنگو و بوبا فت، یک جنگجوی دیگر در دنیای جنگ ستارگان ظاهر شده است. داستان سریال مندلورین بعد از سقوط امپراطوری و پیش از ظهور فرست اوردر جریان دارد. ما داستان یک مبارز تفنگ‌دار تنها هستیم که در قسمت‌های دور و خارجی کهکشان قرار دارد؛ در فاصله دوری از قدرت و نفوذ جمهوری جدید.

این روزها هیچ طرفدار دنیای جنگ ستارگان نیست که این سریال را ندیده باشد یا درباره آن صحبت نکند؛ جدیدترین مورد در میان بهترین سریال های علمی تخیلی تاریخ. شما کمتر کسی را پیدا می‌کنید مجذوب این سریال بسیار جذاب نشده باشد. مندلورین مجموعه‌ای است که در آن سبک وسترنی و فضایی ترکیب شده است؛ اولین لایو اکشن سریالی که از مجموعه استار وارز ساخته شده است. داستان این مجموعه از ۵ سال بعد از زمانی آغاز می‌شود که رویدادهای فیلم Return of the Jedi به پایان رسیده بود. جالب است بدانید که جورج لوکاس تولید این مجموعه را از سال ۲۰۰۹ آغاز کرد اما از آنجایی که هزینه زیادی را می‌طلبید، برای مدتی کنار گذاشته شد.

اما شرکت دیزنی بعد از خریدن لوکاس فیلم در سال ۲۰۱۲، تصمیم گرفت که روی یک سری جدید از استار وارز سرمایه‌گذاری کند. لازم به ذکر است که این سریال از یک سری تجهیزات و فناوری‌هایی استفاده کرده بود که برای همین مجموعه ساخته شد و بعد از آن مورد استفاده پروژه‌های دیگر قرار گرفت. این سریال با همان ۸ قسمت فصل اول توانست نقدها و نظرات مثبتی را به سمت خود جذب کند و در بخش‌ها و مراسم‌های مختلف، نامزد یا موفق به دریافت جایزه شود. گفته شده که فصل سوم قرار است سال دیگر و در ماه دسامبر در دیزنی پلاس پخش شود. اما دو اسپین آف هم به نام Rangers of the New Republic و Ahsoka معرفی شده که قرار است خط داستانی این مجموعه را گسترش دهد.


18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

18 مورد از برترین سریالهای تلویزیونی ژانر علمی تخیلی از دیدگاه منتقدان را معرفی کنیم.در سال های جدید شبکه های تلویزیونی با ساخت سریالهای علمی تخیلی مثل «پرونده های محرمانه» ، «گمشدگان» و «چیزهای عجیب» تماشاگران این ژانر تلویزیونی را سرگرم کرده و باعث شده اند که ژانر علمی تخیلی بیش از پیش محبوبیت پیدا کند.

 

به گزارش تالاب: داستان ها و فیلمهای علمی تخیلی مدت زمان زیادی هست که در دنیای ما وجود دارند به طوری‌که نخستین سریالهای این ژانر را می‌توان «منطقه ی گرگ و میش» «The Twilight Zone» و نسخه ی سریالی «پیشتازان فضا» «Star Trek» دانست که چندین دهه قبل ساخته و اکران شده اند. از آن زمان تاکنون این سبک از سریالهای تلویزیونی هرساله محبوب تر شده و شبکه های تلویزیونی و شرکت های فیلمسازی نیز سرمایه گذاری های بیشتری را در این حوزه انجام داده اند.

 

در ادامه ی این مقاله قصد داریم برترین سریالهای تلویزیونی ژانر علمی تخیلی از دیدگاه منتقدان را معرفی کنیم. لازم به ذکر هست که در این لیست فیلمهای ابرقهرمانی که بر اساس کتاب های کمیک ساخته شده اند و یا سریالهای بسیار قدیمی این ژانر را نیاورده ایم. اگر از طرفداران این ژانر هستید با ادامه ی مقاله همراه باشید.

 

۱۸- سریال «پیشتازان فضا: نسل آینده»- سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۴

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «پیشتازان فضا: نسل آینده» «Star Trek: The Next Generation» داستان ماجراجویی تیمی سوار بر یک کشتی فضایی را روایت می‌کند که به رهبری شخصی به نام جین لوک پیکارد که برای شناسایی حیات در دیگر نقاط کهکشان ماموریت دارند. تعداد زیادی از جوامع فضایی خصومت ها را کنار گذاشته و بر علیه گروه های شرور دیگر متحد شده اند.

 

انها برای نجات بشریت باید یک معمای پیچیده را حل کنند و بعد از موفقیت در ماموریت خود و نجات نسل انسان ماموریت های جدیدی دریافت می‌کنند. ادامه ی داستان سریال بر روی پیدا کردن زندگی های جدید و روابط اجتماعی و سیاسی جوامع انسانی با دیگر موجودات فضایی متمرکز هست. ساخت این سریال در سال ۱۹۹۴ و بعد از روی آنتن رفتن ۷ فصل به اتمام رسید.

 

۱۷- سریال «خانه ی عروسکی»- سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «منزل ی عروسکی» «Dollhouse» داستان یک شرکت خیالی را روایت میکند که کارمندان خود را به افراد اجاره می‌دهد تا برای کارهای خود از انها بهرهگیری کنند. یکی از این افراد که به آنها «عروسک» گفته می‌شود «اکو» نام دارد که خاطرات قبل ی او پاک شده و برای هر ماموریت شخصیت ها و خاطرات جدیدی برای وی تعریف می‌شود. افرادی مثل اکو سال هاست که برای شرکت خود کار کرده و از این راه درآمدهای هنگفتی را نصیب آن کرده اند.

 

اما اکو برخلاف دیگر عکروسکها، علی رغم پاک شدن حافظه اش، مقداری از خاطرات حقیقی قبل خود را به یاد می آورد. این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلاتی در شرکت مورد نظر شده که ادامه ی داستان فیلم را شامل میشود. ساخت این سریال بعد از دو فصل کنسل شد.

 

۱۶- سریال «جهش کوانتومی»- سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «جهش کوانتومی» «Quantum Leap» داستان یک دانشمند نابغه به نام سم بکت را روایت میکند که در نتیجه ی یک آزمایش سفر در زمان ناموفق در قبل گرفتار شده هست و برای بازگشت به دنیای خودش تلاش می‌کند. وی سعی می‌کند اتفاقات ناگوار قبل را با کمک ارتباطش با یک دریاسالار از طریق هولوگرام در زمان حال تغییر دهد. اگر چه وی تغییرات بسیار کوچکی را در دنیای قبل انجام میدهد اما عواقب آنها بسیار شدیدتر از آن چیزی هست که در ابتدا فکر می‌کرد. اکران این سریال بعد از ۵ فصل در سال ۱۹۹۳ به اتمام رسید.

 

۱۵- سریال «The OA»- سال ۲۰۱۶ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

این سریال داستان یک دختر جوان به نام پریری جانسون را روایت می‌کند که بعد از ۷ سال گم شدن نزد والدین ناتنی خود باز می‌گردد. بعد از بازگشت وی خود را «The OA» می نامد و علی رغم اینکه در قبل نابینا بوده هست اکنون به راحتی می‌بیند اما زخم های زیادی بر پشت خود دارد.

 

جانسون از گفتن ماجرای گم شدن و اتفاقات عجیبی که برایش افتاده هست خودداری میکند و خیلی سریع تیمی از دوستان قدیمی و همسایگان جوان خود که همگی دانش آموز دبیرستانی میباشند را تشکیل داده و داستان خود را برای آنان تعریف میکند و از انها می‌خواهد که برای نجات افرادی که مثل او گم شده اند به وی کمک کنند. فصل اول این سریال اکران شده و فصل دوم نیز در مراحل ساخت به سر می‌برد.

 

۱۴- سریال «قهرمانان»- سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «قهرمانان» «Heroes» داستان افرادی را روایت می‌کند که رفته رفته در می یابند استعدادها و توانایی های فوق بشری دارند. این توانایی ها باعث به وجود آمدن واکنش هایی در آنان شده و شخصیت و روابط شخصی و عاطفی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

در ادامه بعضی برای بررسی این توانایی ها وارد عرصه می‌شوند و بعضی دیگر نیز برای نظارت این افراد و توانایی های آنان ماموریت پیدا می‌کنند. هر کدام از این قهرمانان باید برای نجات جهان از توانایی ها و قابلیت های خارق العاده ی خود بهرهگیری نمایند. اکران این سریال بعد از ۴ فصل به اتمام رسید.

 

۱۳- سریال «۱۰۰»- سال ۲۰۱۴ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «۱۰۰» «The 100» داستان انسان هایی را روایت میکند که ۹۷ سال بعد از نابود شدن زمین به علت یک انفجار اتمی در یک سفینه ی فضایی بزرگ در مدار زمین زندگی میکنند. به علت تمام شدن ذخایر آب و غذا کشمکشی بین این افراد وجود دارد و در نهایت تصمیم گرفته می‌شود که ۱۰۰ نوجوان خطاکار را به زمین بفرستند تا ببینند که آیا شرایط در روی کره زمین برای حیات دوباره مساعد شده هست یا خیر.

 

نوجوانان مذکور هر کدام به دلایلی محکوم شده و برای این ماموریت با هم به زمین منتقل میشوند. انها که هیچ اطلاعاتی در مورد زمین ندارند با گروه ها و قبایل وحشی متعددی روبرو می‌گردند که از انفجار اتمی جان سالم به در برده و برای بقا در روی زمین از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کنند.

 

ادامه ی داستان سریال به تلاش های این ۱۰۰ نفر برای زنده ماندن و روابط آنها با گروه های متخاصم میپردازد که هر یک برای بدست گرفتن رهبری در روی زمین و بدست آوردن قدرت و منابع اکثر تلاش میکنند. تاکنون ۴ فصل از این سریال اکران شده و فصل پنجم نیز در راه خواهد بود.

 

۱۲- سریال «Firefly»- سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

داستان سریال «Firefly» در سال ۲۵۱۷ در فضا رخ می‌دهد. در این زمان امکان سفر با سرعتی فراتر از سرعت نور فراهم شده و افراد تعداد زیادی از زمین برای سکونت در فضا رهسپار شده اند. انها در این راه تعداد زیادی از سیاره ها و قمرهای کهکشانی را تغییر داده و برای زندگی کردن شبیه زمین ساخته اند.در این میان موجودات فضایی بر این سیستم سیاره ای جدید حاکم شده و جز در مورد سیاره های دوردست بر دیگر سیاره ها و قمرهای مرکزی این سیستم جدید حکومت میکنند.

 

در سیاره های دوردست ساکنان از آزادی و استقلال بسیار بیشتری برخوردارند اما امکانات زیادی برای زندگی نداشته و به سبک دوران قبل زندگی می‌کنند. همینطور بعضی از انسان ها زندگی بیابان نشینی را گزینه کرده و انسان خوار شده اند. ادامه ی سریال داستان گروهی از انسان های آزاد را برای متحد کردن جامعه ی بشری نشان می‌دهد. این سریال تنها بعد از یک فصل و ۱۱ قسمت اکران شده کنسل شد.

 

۱۱- سریال «پرونده های محرمانه»- سال ۱۹۹۳ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «پرونده های محرمانه» «The X Files» داستان دو مامور ویژه ی اف بی آی را روایت میکند که برای پیگیری پرونده های جنایی حل نشده با هم همکاری می‌کنند. یکی از این دو به قدرت های فرازمینی اعتقاد داشته و بر این باور هست که موجودات فضایی خواهر او را در کودکی ربوده اند به همین علت بعضی از اوقات ارتباط خود را با واقعیت از دست می‌دهد اما استعداد بی نظیر ای در حل کردن معماهای جنایی دارد.

 

دیگری یک دکتر هست که بسیار منطقی بوده و در مواردی که همکارش ارتباط خود با واقعیت را از دست میدهد به وی کمک میکند اما رفته رفته در می یابد که تعداد زیادی از پرونده ها را نمی‌توان با روش علمی و منطقی حل کرد بنابر این این دو تیمی پیروز را در این اساس تشکیل میدهند. تا کنون ۱۰ فصل از این سریال اکران شده و قرار هست فصل یازدهم آن نیز در سال جاری به روی آنتن برود.

 

۱۰- سریال «حس هشتم»- سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «حس هشتم» «Sense 8» داستان هشت غریبه را روایت می‌کند که هر کدام از یک فرهنگ متفاوت بوده و از نقطه ای از جهان آمده اند. یک زن بعد از مرگ ترسناک خود با این هشت نفر ارتباط برقرار کرده و باعث میشود که این افراد از راه دور با هم ارتباط برقرار کرده و دانش، مهارت و حتی زبان های هم دیگر را درک کنند.

 

این هشت نفر همزمان که با مسائل روزمره ی خود دست و پنجه نرم می‌کنند در تلاشند که راز ارتباط ذهنی شان با هم را کشف کنند. در این میان شخصی که با زن مقتول در ارتباط بوده هست سعی میکند به آنها کمک کند در حالی‌که یک گروه قصد دارند این هشت نفر را از بین ببرند. این سریال بعد از اکران دو فصل علی رغم استقبال نسبتاً مناسب تماشاگران و منتقدین کنسل شد.

 

۹- سریال «فرینج»- سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

 

سریال «فرینج» «Fringe» داستان یک تیم تحقیقاتی فدرال را روایت می‌کند که در اساس ی تحقیق بر روی پرونده های فراطبیعی و غیر رایج فعالیت دارند. در ادامه این تیم که بعضی از اعضای آن از مریضی های روانی رنج میبرند در می یابد که ممکن هست جهان ها ی موازی نیز وجود داشته باشد.

 

در نهایت در هر یک از پرونده ها، انها با بهرهگیری از علوم موسوم به «علوم حاشیه» راز اتفاقات عجیب را کشف می‌کنند. اکران این سریال در سال ۲۰۱۳ و بعد از اکران ۵ فصل به اتمام رسید.

 

۸- سریال «وست ورلد»- سال ۲۰۱۶ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

داستان سریال «وست ورلد» «Westworld» در یک دنیای داستانی به نام وست ورلد اتفاق میوفتد یک پارک سرگرمی با تم غرب وحشی هست که توسط آدم های ماشینی انسان را سرگرم می‌کنند. این پارک برای مشتریان ثروتمندی طراحی شده هست که دوست دارند هر کاری را در این فضای داستانی و تخیلی انجام دهند بدون اینکه آدم های ماشینی از در انتقام و جبران بربیایند. هر کدام از این آدم های ماشینی شخصیتی داشته و نقشی را بر عهده دارد.

 

در ادامه نقشه ها به شکل تعیین شده پیش نرفته و اشکالاتی در عملکرد آدم های ماشینی پیش می‌آید که داستان سریال را تشکیل می‌دهد. فصل اول این سریال در ۱۰ قسمت با استقبال تماشاگران مواجه شده و فصل دوم آن نیز سال آینده اکران خواهد شد.

 

۷- سریال «یتیم سیاه»- سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

 

سریال «یتیم سیاه» «Orphan Black» داستان یک دختر به نام سارا منینگ را روایت میکند که به ناگاه شاهد قتل زنی میشود که همزاد اوست. بعد از مرگ این زن سارا در می یابد که وی مامور پلیس بوده و بت نام دارد.

 

وی سپس در می یابد که وی نوعی کپی بوده و در واقع همزادهای بسیاری مثل او در سراسر آمریکای شمالی و اروپا وجود دارند که محصول یک برنامه ی غیرقانونی ساخت همزادها از راه تقسیم سلولی میباشند و یک نفر قصد همۀ ی انها و سارا را به قتل برساند.

 

وی همراه با بعضی از دوستان و همزادهایش برای پی بردن به حقیقت تلاش می‌کند. این سریال در پنج فصل ساخت شده و فصل پنجم آخرین فصل آن خواهد بود.

 

۶- سریال «چیزهای عجیب»- سال ۲۰۱۶ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

داستان سریال «چیزهای عجیب» «Stranger Things» در یک شهر خیالی به نام هاوکینز و در دهه ی ۱۹۸۰ رخ میدهد که در آن پلیس، مادر نگران و دوستان یک پسر نوجوان بعد از ناپدید شدن او سعی می‌کنند از راز گم شدنش اطلاع پیدا کنند.

 

در ادامه یک دختر عجیب و غریب در ماموریتشان به انها کمک می‌کند که در نتیجه یک سری اتفاقات ماوراء الطبیعه رخ داده و زندگی هر کدام از این افراد تحت تاثیر قرار میگیرد.

 

در ادامه مشخص می‌شود که در یک آزمایشگاه در شهر آزمایش هایی بر روی انسان ها انجام میشود که در ادامه درگیری هایی را در پی دارد. فصل اول این سریال در هشت اپیزود اکران شده و قرار هست فصل دوم آن نیز در ۹ اپیزود در اکتبر امسال اکران گردد.

 

۵- سریال «انسان ها»- سال ۲۰۱۵ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

سریال «انسان ها» «Humans» داستان مردی به نام جو هاوکینز را روایت می‌کند که بعد از دوری احساسی از همسرش و بدون اطلاع او یک ربات به شکل زن را برای انجام کارهای منزل و مراقبت از فرزند خردسالش استخدام میکند. همسر حقیقی جو بعد از بازگشت به منزل در می یابد که این ربات جای او را گرفته هست.

 

این موضوع درگیری هایی را بین این زن و شوهرش ایجاد می‌کند. در ادامه با فلش بک هایی حقایقی در مورد این ربات مشخص می‌شود که داستان او و دیگر ربات ها باعث پیش رفتن داستان میشود. تاکنون دو فصل از این سریال اکران شده و فصل سوم نیز سال آینده روی آنتن خواهد رفت.

 

۴- سریال «آینه سیاه»- از سال ۲۰۱۱ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

 

سریال «آینه سیاه» «Black Mirror» در مورد ضررهای دنیای دیجیتال و رسانه های اجتماعی هست که زندگی انسان را تهدید کرده و هر اپیزود آن داستان مجزایی دارد و تاثیر تکنولوژی های جدید و پیشرفته بر آینده ی بشریت را به عکس میکشد. تاکنون سه فصل از این سریال اکران شده و قرار هست دستکم یک فصل دیگر نیز از این سریال ساخته شود.

 

۳- سریال «دکتر هو»- سال ۲۰۰۵ تاکنون

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی 

 

سریال «دکتر هو» «Doctor Who» برای نخستین بار در سال ۱۹۶۳ توسط تلویزیون بی بی سی اکران شد و تا سال ۲۰۰۵ اکران آن یا سریالهای جدا شده از آن تا سال ۲۰۰۵ ادامه داشت و از سال ۲۰۰۵ تاکنون نیز سریالی با همین عنوان در حال اکران هست و داستان فردی به نام «دکتر» را روایت میکند که با یک سفینه ی سفر در زمان از یک سیاره فرار کرده و با بهرهگیری از این سفینه ی خود به هر کجا در هر زمانی که بخواهد میرود.

 

وی به ندرت تنهایی سفر می‌کند و همواره کسان دیگری را نیز با خود همراه می نماید. دکتر ناشناس به زمین علاقه ی بسیاری پیدا می‌کند و سعی دارد که از زمین و ساکنانش در برابر انسان های شرور و کسانی که قصد دارند تاریخ را تغییر دهند محافظت کند. از سال ۲۰۰۵ تاکنون ۱۰ فصل از این سریال اکران شده و باید منتظر فصل های بعدی نیز باشیم.

 

۲- سریال «گمشدگان»- سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

 

سریال «گمشدگان» «Lost» داستان مسافران یک پرواز را روایت میکند که هواپیمای آنها در یک جزیره ی استوایی ناشناخته سقوط میکند و یک دکتر در این جزیره ی به ظاهر غیرقابل سکونت رهبری بازماندگان را بر عهده می‌گیرد. در حالیکه آنها برای نجات یافتن تلاش می‌کنند تهدیدات تعداد زیادی از قبیل حیوانات و ساکنان خونخوار جزیره بر سر راه آنها قرار میگیرند.

 

انها در ادامه ی تلاش های خود افراد دیگری را نیز که قبل از انها در اثر رخدادهای طبیعی در این جزیره گرفتار شده اند پیدا می‌کنند. در ادامه اختلافاتی بین اعضای گروه پیش می‌آید و با حل کردن هر مشکل، پیچیدگی های دیگری نمایان میشود. ادامه ی سریال به کشمکش های این افراد برای نجات و مشکلاتی که بر سر راهشان ایجاد می‌شود اختصاص دارد. سریال «گمشدگان» بعد از اکران ۶ فصل در سال ۲۰۱۰ به اتمام رسید.

 

۱- سریال «Battlestar Galactica»- سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹

 

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی (عکس)

18 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

 

سری جدید این سریال که قسمت های نخست آن در سال ۱۹۷۸ ساخت و اکران شده بود بار دیگر در سال ۲۰۰۴ با همین نام با ادامه ی داستان های فصول قبلی ادامه یافت. فصل جدید داستان انسان هایی که از نابودی دوازده جامعه ی کوبول به وسیله ی انفجار اتمی زنده مانده اند را روایت میکند که در چندین کشتی فضایی همراه با یک سفینه ی جنگی غول پیکر به بقا ادامه میدهند در حالیکه دشمنان در تعقیب آنان بوده و قصد دارند نسل انسان را به طور کلی محو کنند.

 

بازماندگان سراسر کهکشان را جستجو میکنند که جامعه ی انسانی سیزدهم را پیدا نموده و از نابودی رهایی پیدا کنند. همزمان با این جستجو انها باید هر از چندگاهی با نیروهای متخاصم که سیلون نام دارند مقابله نمایند. اکران این بخش از سریال بعد از ۴ فصل به اتمام رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید