تکنولوژی

بهترین چاقوی زنجان

انواع چاقو های زنجان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید شهر زنجان یک پایگاه بزرگ و حرفه ای ساخت سلاح در دوران هخامنشیان بوده است ، که در آن زمان سلاح های مورد نیاز سربازان برای جنگ و دفاع از کشور را تامین می نموده. این در حالی است که هم اکنون نیز چاقو جزو صنایع دستی این شهر بوده و استادکاران مشغول به این حرفه ، چاقو های بسیار مرغوب و با کیفیتی را از صفر تا صد طراحی و تولید می کنند. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل انواع چاقو های زنجان و کاربرد آن ها را بررسی کرده و با شما به اشتراک بگذاریم.

چاقو های آشپزخانه

۱-چاقو سرآشپز راسته ای

چاقو سرآشپز زنجان

این نوع چاقو ، یک چاقوی همه کاره آشپزخانه به حساب می آید که می توانید با استفاده از آن به برش و خرد کردن گوشت ، سبزیجات ، میوه و سایر مواد غذایی بپردازید. در این نوع چاقو ها معمولا قسمت اصلی تیغه صاف بوده و به صورت کامل بر روی تخته برش می نشیند و با این کار برش های سریع و دقیقی را برای شما به ارمغان می آورد.

تیغه این نوع چاقو ها بسته به مدل های مختلف ، می تواند از فولاد و یا استیل ساخته شده باشد که در هنگام خرید باید به آن توجه نمایید.

۲-ساطور!

ساطور زنجان

همان طور که می دانید ساطور چاقویی است که معمولا” در ۲ نوع ساخته می شود. که نوع اول آن برای برش و شکستن استخوان و مواد خوراکی سخت مورد استفاده قرار می گیرد و نوع دوم آن برای برش گوشت ، سبزیجات و… استفاده می شود. بنابراین حتما” در هنگام خرید ساطور ، به نوع استفاده ای که از آن خواهید داشت ، توجه نمایید.

۳-چاقو پوست کنی و سلاخی!

چاقو سلاخی زنجان

یکی دیگر از انواع چاقو های زنجان ، چاقو سلاخی می باشد. همان طور که از نام این گونه چاقو ها نیز پیداست ، از آن ها برای ذبح و جدا کردن پوست حیوانات استفاده می شود. این نوع چاقو ها برای جلوگیری از پارگی و زخمی شدن پوست حیوانات به گونه ای ساخته می شوند که قسمت نوک آن ها تیز نبوده و از این جهت ، برای جدا کردن سریع و بدون عیب و نقص پوست حیوان به قصاب ها کمک می کنند.

این نوع چاقو ها معمولا” از فولاد ساخته شدن و در صورت تماس طولانی مدت با رطوبت و آب زنگ می زنند ، بنابراین بهتر است برای جلوگیری از خراب شدن و زنگ زدن چاقو ، پس از استفاده آن را کاملا” تمیز و خشک کرده و کمی سطح تیغه آن را چرب نمایید.

۴-کارد برگ زن!

کارد برگ زن زنجان

این نوع چاقو با توجه به نوع کاربرد خود ، دارای تیغه بلند است که معمولا” از جنس استیل ضدزنگ ساخته می شود. از این چاقو برای تهیه کباب برگ ، استیک ، پاک کردن مرغ و ماهی و… استفاده می شود و از این جهت تیغه آن بسیار تیز بوده و می تواند به شما در انجام سریع تر کار ها کمک کند. این چاقو معمولا” مناسب آشپزخانه ها ، رستوران ها ، تالار ها ، هتل ها و پروتئینی ها می باشد و جزو چاقو های پرکاربرد در این صنف ها محسوب می شود.

۵-چاقو دم دستی آشپزخانه!

چاقو دم دستی آشپزخانه

یکی دیگر از انواع چاقو های تولید شده در شهر زنجان ، چاقو دم دستی آشپزخانه است. همان طور که می دانید هر آشپزخانه ای نیاز به یک چاقوی دم دستی دارد که بتوان از آن برای انجام کارهای مختلف مثل: کندن پوست پیاز ، سیب زمینی ، میوه ، برش دادن مواد غذایی و… استفاده نمود. این چاقو نیز همان طور که از نام آن پیداست مخصوص این کار طراحی و تولید شده است و به دلیل دم دستی بودن ، اندازه کوچک تری نسبت به چاقوی آشپزخانه سرآشپز دارد.

این نوع چاقو ها ، به دلیل استفاده گسترده در آشپزخانه به صورت ضد آب ساخته می شوند.

۶-چاقو میوه خوری!

چاقو میوه خوری زنجان

همان طور که از نام این نوع چاقو نیز مشخص است ، کاربرد آن برای صرف میوه ، پوست کندن و خرد کردن آن می باشد. این نوع چاقو در مهمانی ها و جشن ها کاربرد ویژه ای داشته و از آن جایی که ممکن است به صورت طولانی مدت در معرض رطوبت و تماس با آب قرار گیرد به صورت ضدآب ساخته می شود.

چاقو های تاشو

۱-چاقو تاشو چوپانی!

چاقو چوپانی زنجان

این نوع چاقو را می توان یک چاقوی سفر دانست که کاربرد گسترده ای دارد. از این چاقو می توانید برای برپاکردن کمپ ، درآوردن دارو های گیاهی از زمین و حتی ذبح کردن حیوانات کوچک مثل: مرغ و… استفاده کنید. این نوع چاقو ، همان طور که از نام آن پیداست به صورت تاشو بوده و به همین دلیل به راحتی قابل حمل می باشد.

۲-چاقو پیوند زنی!

چاقو پیوند زنی زنجان

چاقو پیوند زنی نیز از جمله انواع چاقو های تولید شده در شهر زنجان است که به علت طراحی و شکل خاص تیغه مخصوص کشاورزان می باشد. با استفاده از این چاقو می توان درخت و گیاهان مختلف را به هم پیوند داده و این کار را ساده تر و با سرعت بالاتر انجام داد. این نوع چاقو ها معمولا” از فولاد ساخته شده و به همین دلیل باید پس از استفاده برای جلوگیری از زنگ زدن تیغه ، آن را به صورت کامل تمیز کرد.

۳-چاقو فشاری!

چاقو فشاری زنجان

این نوع چاقو ها به دلیل استفاده از فنر در ساخت آن ها بر روی خود دارای یک ضامن می باشند که با فشار دادن آن ، تیغه باز می شود. این نوع چاقو را می توان چاقویی همه کاره به حساب آورد که هم به صورت روزمره و هم در کمپ و کوهنوردی کاربرد دارد.

۴-چاقو قلم تراش!

چاقو قلم تراش زنجان

همان طور که از نام این چاقو پیداست ، کاربرد آن در تراش دادن و آماده کرده قلم خوش نویسی می باشد و برای فعالان در عرصه هنر ساخته شده است. این نوع چاقو نیز معمولا” از جنس فولاد ساخته شده و باید برای جلوگیری از زنگ زدن آن ، پس از هر بار استفاده تیغه را تمیز کرده و آن را چرب کنید.

۵-چاقو میوه خوری!

چاقو تاشو میوه خوری

این نوع چاقو یک چاقوی میوه خوری جیبی می باشد که می توان آن را به راحتی با خود حمل کرده و از آن استفاده نمود.

۶-چاقو تاشو دنده ای!

چاقو دنده ای زنجان

این نوع چاقو نیز یک چاقوی سفری و همه کاره می باشد که سیستم قفل تیغه در آن ، چند مرحله بوده و امنیت بالایی دارد. چاقو های دنده ای در هنگام باز شدن صدای تلق تلق تولید می کند که می تواند حس جالبی را در شما ایجاد کند.

چاقو های کمپ و کوهنوردی

چاقو کوهنوردی

علاوه بر همه ی مدل های ذکر شده ، در شهر زنجان انواع چاقو های مخصوص کمپ و کوهنوردی نیز تولید و عرضه می شود. همان طور که می دانید چاقو یکی از لوازم مورد نیاز برای کمپ ، کوهنوردی و طبیعت گردی است که می تواند به شما در مراحل ایجاد کمپ و حتی دفاع از خود در برابر حیوانات وحشی کمک می کند.

تبر

تبر زنجان

تبر ها نیز کاربرد های خاص خود را دارند که یکی از کاربرد های معروف آن ها شکستن و خرد کردن چوب می باشد. علاوه بر کاربرد گفته شده از تبر برای صعود قله ها ، شکستن سطوح یخی و… نیز استفاده می شود. به صورت کلی تبر را می توان یک وسیله کوهنوردی و طبیعت گردی به حساب آورد.

شمشیر

شمشیر زنجان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید علاوه بر تولید انواع چاقو و تبر در شهر زنجان ، در این شهر شمشیر نیز توسط استاد کاران تولید می شود. شمشیر های تولید شده در شهر زنجان در ۲ نوع می باشد. یا جنبه تزئینی دارند و یا برای انجام مسابقات ساخته می شوند. جنس تیغه شمشیر ها معمولا از فنر (فولاد) بوده و به همین جهت از استحکام بالایی برخوردار هستند.

در این مقاله انواع چاقو هایی که در شهر زنجان ساخته می شوند را به شما معرفی کردیم. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا می خواهید نکته را به نکات فوق اضافه کنید ، در قسمت زیر برای ما کامنت بگذارید.


رییس اتحادیه و اصناف چاقوسازان زنجان درباره اینکه چطور می‌توان چاقوی زنجان را از دیگر چاقوهای تولیدشده در کشور تشخیص داد، گفت: دسته و تیغه‌هایی که در چاقوی زنجان و برای مصرف آشپزخانه استفاده می‌شوند یک‌تکه هستند اما چاقوهای کارخانه‌ای که امروزه در سوییس، نروژ، ترکیه و سوئد تولید می‌شوند دسته‌هایی دارند که به صورت جداگانه ساخته می‌شوند.

محمدرضا جرجیسی – رییس اتحادیه و اصناف چاقوسازان زنجان – در گفت‌وگو با ایسنا درباره تفاوت چاقوهای زنجان با شهرهای دیگر که در این زمینه فعالیت دارند، توضیح داد: چاقوها به صورت تخصصی و با تنوع بالا در زنجان تولید می‌شوند. چاقو به صورت دست‌ساز از ابتدا در زنجان و آلمان تولید می‌شده است.

او با بیان اینکه تاریخچه ساخت چاقو در زنجان به دوره هخامنشیان برمی‌گردد، افزود: در زنجان معدنی به نام نمک چهرآباد پیدا شد و مردان نمکی در آن کشف شدند که همه‌ آنها داس و ابزار جنگی انسان‌های اولیه را به کمر داشتند و همین موضوع تاریخچه این ابزار در زنجان را به شش‌هزار سال عقب‌ برد. زنجان حتی پایتخت سلاح‌سازی در زمان هخامنشیان بوده است. در کل این صنعت در استان زنجان قدمت دیرینه‌ای دارد.

رییس اتحادیه اصناف چاقوسازان زنجان ادامه داد: ما در راین کرمان، غرب کرمانشاه، قم و همدان نیز برندهای معروف چاقوسازی داریم اما هیچ‌کدام از آنها به زیبایی و با کیفیت چاقوهای زنجان نیستند به همین دلیل قدرت رقابت با چاقوهای زنجان را ندارند.

جرجیسی درباره اینکه چطور می‌توان چاقوی زنجان را از چاقوی راین تشخیص داد؟ گفت: دسته‌ چاقوهای کرمان از استخوان ساخته می‌شود و چهره‌ای سنتی دارد اما چاقوهایی که در زنجان تولید می‌شوند به‌روز و با بازارهای خارجی قابل مقایسه هستند بنابراین از مواد اولیه‌ای مثل دسته‌های نشکن و نسوز و تیغه‌های ضدزنگ که در کشورهای اروپایی کاربرد دارند، استفاده می‌شود.

او بهترین مشخصه را برای شناخت چاقوهای زنجان، دسته و تیغه دانست و بیان کرد: دسته‌سازی چاقو یک هنر تخصصی محسوب می‌شود. دسته‌ها در چاقوهای آشپزخانه ساخت زنجان به صورت سه‌تکه ساخته می‌شوند و ساخت آنها مراحل متعددی دارد اما دسته چاقوهایی را که در کرمان و شهرهای دیگر تولید می‌شوند داغ و با فشار جزئی به تیغه پیچ می‌کنند که کار تخصصی محسوب نمی‌شود.

جرجیسی بیان کرد: استفاده از استخوان در چاقوسازی  بهداشتی نیست زیرا بعد از مدتی استفاده از آن، بو می‌گیرد. ما هم در زنجان چاقوهایی داریم که دسته آنها را با شاخ گوزن یا گاومیش می‌سازند و قیمت آن‌ها هم ۳۰۰ هزار تومان است  که صرفا در چاقوهای کلکسیونی و ضامن‌دار تزئینی، قلم‌تراشی، شکاری و پیوندزنی استفاده می‌شوند.

او با اعلام اینکه کاربرد چاقوها نیز متفاوت است، توضیح داد: برای مثال جنس تیغه و دسته چاقویی که از آن برای پیوندزنی در کشاورزی استفاده می‌شود متفاوت است و باید تیغه آن حتما از جنس زنگ‌بزن باشد در غیر این صورت لبه‌های چاقو برمی‌گردد.

رئیس اتحادیه اصناف چاقوسازان زنجان اعلام کرد: شاید در زنجان بیش از ۲۰۰ مدل چاقو داشته باشیم که هر کدام تعریف خاص خودشان را دارند. چاقوهای آشپزخانه هم برای خودشان دنیایی دارند که شامل انواع مختلفی از جمله چاقوی سرآشپز، گوشت خردکنی، استخوان پاک‌کنی، دم دستی و غیره می‌شود.    

او همچنین درباره جنس فلزی که در چاقوسازی زنجان استفاده می‌شود، اظهار کرد: تمام مواد اولیه‌ای که ما از آن در چاقوسازی استفاده می‌کنیم متاسفانه وارداتی است و در ذوب آهن اصفهان و آذربایجان هم قابل تولید نیست. استیلی که ما از آن استفاده می‌کنیم به دلیل نبود فن‌آوری آن در کشور ما از کشورهای روسیه، اوکراین و آلمان وارد می‌شود.

جرجیسی گفت: ما نمی‌توانیم در کشورمان استیلی را که از لحاظ برندگی، تیغه‌ آن آب‌دیده باشد، ببرد و زنگ نزند، تولید کنیم. بخش عمده‌ای از مواد اولیه که آن را به چاقو تبدیل می‌کنیم وارداتی است و دسته‌های آن نیز از کائوچو است که از هند وارد می‌شود. در زمان قدیم هم از ضایعات تولیدات قاشق و چنگال‌، کارخانه‌های خودروسازی، ضایعات شاه‌فنرهای ماشین‌ها، بدنه‌ داخلی قطارها و اتوبوس‌ها برای تولید چاقو استفاده می‌کردیم.

انتهای پیام  

دیدگاهتان را بنویسید