آموزش حذف فایل های پیوست ایمیل ها در مک او اس و جلوگیری از دانلود خودکار Attachment در Mail

فایل های پیوست شده یا به زبان دیگر Attachment ایمیل ها در اپلیکیشن Mail اپل، ممکن است حجیم باشند و با فعال بودن قابلیت دانلود خودکار، در فولدر مربوط به اپلیکیشن Mail اپل ذخیره شوند. در این صورت ممکن است مقدار زیادی از حافظه ی ذخیره سازی مک بوک یا آی مک شما بیهوده پر شود.

در این مطلب به روش حذف کردن فایل های پیوست مربوط به ایمیل ها و همین طور غیرفعال کردن دانلود خودکار پیوست ها برای جلوگیری از مصرف اینترنت و پر شدن دیسک در سیستم عامل macOS می پردازیم.

روش حذف کردن فایل های پیوست ایمیل ها در مک او اس

برای باز کردن فولدری که پیوست یا Attchment ایمیل ها در آن ذخیره می شود، ابتدا اپلیکیشن مدیریت فایل یا همان Finder معروف را اجرا کنید و سپس کلید میانبر Shift + Cmd + G  را فشار دهید تا پنجره ی Go to Folder  باز شود. البته این پنجره را می توانید از طریق منو نیز باز کنید.

اکنون آدرس زیر را تایپ کنید:

~/Library/Mail

و کلید Enter را فشار دهید.

گام بعدی این است که حجم کلی فولدر Mail  را بررسی کنید چرا که ممکن است حجم این فولدر بسیار کم باشد و نیازی به حذف کردن فایل های پیوست دانلودشده نباشد. برای این منظور روی فولدر V5  یا V6 راست کلیک کرده و Get Info  را انتخاب کنید. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، حجم کلی ممکن است زیاد باشد.

می توانید تمام فایل ها موجود در فولدر را انتخاب کرده و دیلیت کنید.

در مک او اس نسخه ی High Sierra، نام فولدر V5 بوده و در نسخه ی 10.14 که آخرین نسخه ی فعلی مک او اس است، نام فولدر به V6 تغییر کرده است.

در صورت نیاز به حذف کردن برخی پیوست ها، می بایست ابتدا فولدر حاوی پیوست ها را باز کنید و سپس فولدر مربوط به ایمیل موردنظر را باز کنید. در این فولدر تعدادی فولدر با نام های نامفهوم و تصادفی موجود است. درون این فولدرها، فولدر فایل های پیوست ایمیل ها را پیدا خواهید کرد.

می بایست با صبر و حوصله تک تک فولدرها را بررسی کنید و فایل های حجیم را پیدا کرده و حذف کنید. این روش دستی و وقت گیر است. لذا برای حذف کردن فایل های پیوست حجیم، بهتر است از اپلیکیشن Mail استفاده کنید.

فراموش نکنید که در صورت وجود هارد اکسترنال، می توانید تمام آنچه در فولدر پیوست ها موجود است را کپی کنید و سپس از حافظه ی مک حذف کنید.

حذف کردن فایل های اتچمنت ایمیل ها در اپ Mail

روش دیگر برای حذف کردن فایل های پیوست برخی از ایمیل ها، این است که اپلیکیشن Mail  و ایمیل موردنظر را باز کنید و سپس از منوی Message گزینه ی Remove Attachments را انتخاب کنید. با این روش فایل پیوست از سیستم شما و همین طور سرور حذف می شود.

روش دیگر برای حذف کردن پیوست ها این است که یک فولدر هوشمند حاوی ایمیل هایی که فایل پیوست دارند، ایجاد کنید. سپس پیام ها را به ترتیب حجم کلی مرتب سازی کنید تا ایمیل های حاوی فایل های حجیم، در صدر لیست قرار بگیرند و سپس پیوست این ایمیل های خاص را حذف کنید.

آشنایی با فولدر هوشمند یا Smart Folder برای یافتن و مرتب سازی فایل ها در مک او اس

غیرفعال کردن قابلیت دانلود خودکار فایل پیوست ایمیل ها

برای کاهش مصرف اینترنت و جلوگیری از دانلود خودکار Attachment ایمیل ها، یک راهکار ساده در اپ ایمیل پیش بینی شده است. از منوی Mail و گزینه ی Preferences و سپس Accounts استفاده کنید. از ستون سمت چپ یکی از حساب های کاربری را انتخاب کنید و در سمت راست از منوی کرکره ای Download Attachments، حالت None را انتخاب کنید. به این ترتیب هیچ نوع فایل پیوستی دانلود نمی شود مگر آنکه خودتان به صورت دستی فایل را دانلود کنید.

گزینه ی Recent موجب دانلود خودکار ایمیل هایی که در 15 ماه اخیر دریافت شده، می شود. در صورت نیاز می توانید از این حالت استفاده کنید. حالت اول نیز All است که با انتخاب آن، تمام فایل های پیوست تمام ایمیل ها دانلود می شوند.

یکی از امکانات اصلی Google Chrome، دانلود منیجر آن است که البته ساده و ابتدایی است، درست مثل دانلود منیجر اکثر مرورگرهای دیگر. گاهی اوقات زمانی که می خواهیم فایلی را از طریق مرورگر کروم دانلود کنیم، ارور دانلود و ارور شبکه یا به زبان دیگر Down­load Failed و Net­work Error نمایش داده می شود. برای رفع مشکل باید بررسی کرد که دسترسی به اینترنت برقرار است و تنظیمات اینترنت و شبکه را بررسی کرد.

در این مقاله 4 روش رفع ارورهای مربوط به دانلود در مرورگر گوگل کروم را بررسی می کنیم. سیاره ی آی تی را در ادامه ی مطلب دنبال کنید.

چک کردن شبکه و اینترنت و ری استارت کردن وسایل

مشکلات دانلود در مرورگرها متنوع است. گاهی مکث در دانلود فایل اتفاق می افتد و گاهی دانلود به کلی متوقف می شود و امکان Resume یا ادامه دادن آن وجود ندارد و باید از نو فایل را دانلود کرد. بیشتر اوقات این مشکلات به مرورگر مربوط نمی شود بلکه به تنظیمات شبکه و کیفیت سرویس اینترنت مربوط است.

در این مواقع بهترین کار این است که ابتدا سعی کنید فایل دیگری را به کمک مرورگر دیگری نظیر موزیلا فایرفاکس و از سایت دیگری که معمولاً سرعت دانلود خوبی دارد، دانلود کنید. به این ترتیب روشن می شود که مشکل از سرویس اینترنت و شبکه ی شماست یا به مرورگر گوگل کروم و آن سایت خاص مربوط می شود. بد نیست تنظیمات فایروال یا بسته ی امنیتی را چک کنید چرا که شاید جلوی دانلود فایل مشکوک را می گیرد! یا دسترسی مرورگر کروم به سایت خاصی را مسدود کرده است.

اگر مشکل عمومی است، سیستم خویش را ری استارت کنید و در صورت دستی به مودم یا روتر، آن را هم خاموش و روشن کنید. سپس برای دانلود مجدد تلاش کنید.

تنظیمات آنتی ویروس و فایروال را بررسی کنید

بیشتر کاربران ویندوز 10 از Windows Defender و فایروال خود ویندوز استفاده می کنند و بسته ی امنیتی دیگری نصب نمی کنند. در صورت وجود مشکل دانلود برخی فایل ها در مرورگر کروم، تنظیمات هر آنتی ویروس یا فایروالی که نصب کرده اید را با حوصله و دقت چک کنید. ممکن است دسترسی مرورگر Chrome به سایت های خاصی غیرمجاز شده باشد و همین طور ممکن است دانلود کردن فایل جدید توسط گوگل کروم غیرمجاز شده باشد.

برخی آنتی ویروس های امروزی، قابلیت مانیتورینگ ترافیک اینترنت دارند و پروتکل HTTPS و کانکشن رمزگذاری شده را مرتباً اسکن می کنند. اگر مشکلی وجود داشته باشد یا چیزی مشکوک به نظر برسد، جلوی دانلود فایل را می گیرند. این مشکل نه فقط برای کروم بلکه برای دیگر مرورگرها و برنامه ها نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

اگر فایل از سایت مطمئنی دانلود می شود و مطمئن هستید که تصمیم آنتی ویروس اشتباه بوده، می توانید آن را موقتاً غیرفعال کنید یا تنظیمات را چک کنید و محدودیت ها را کاهش دهید تا مشکل تکرار نشود.

دقت کنید که در نرم افزارهای Firewall که ترافیک شبکه و اینترنت را مانیتور و محدود می کنند هم محدودیتی برای مرورگر گوگل کروم اعمال نشده باشد.

استفاده از حالت ناشناس یا Incognito کروم

بیشتر کاربران مرورگر Chrome، یک یا چند اکستنشن برای امور مختلف روی مرورگر نصب می کنند. برخی از افزونه های نصب شده ممکن است در دانلود فایل ها اثرگذار باشد و محدودیت ایجاد کند. برای رفع مشکل می توانید فایل را در حالت وب گردی ناشناس یا Incognito Mode دانلود کنید که اغلب افزونه ها غیرفعال است.

 

برای باز کردن پنجره ی وب گردی ناشناس در مرورگر کروم، روی منوی سه نقطه ی آن راست کلیک کرده و گزینه ی New Incognito Window را انتخاب کنید. پنجره ای با تم مشکی باز می شود.

 آدرس صفحه ی دانلود را وارد کنید و کلید Enter یا Return مک ها را فشار دهید تا صفحه ی دانلود باز شود. سپس روی لینک دانلود فایل کلیک کنید. می توانید لینک دانلود فایل را نیز مستقیماً پیست کرده و Enter یا Return را فشار دهید تا دانلود آن آغاز شود.

اگر دانلود با این روش انجام می شود، مشخص است که یکی از اکستنشن های نصب شده، مشکل ایجاد کرده است و باید برای آن فکری کرد. برای چک کردن اکستنشن ها، از منوی سه نقطه ی کروم گزینه ی More tools و سپس Extensions را انتخاب کنید.

چگونه اکستنشن ها یا افزونه های گوگل کروم را حذف یا غیرفعال کنیم؟

به عنوان مثال می توانید اکستشن ها را یکی یکی غیرفعال کنید تا زمانی که مشکل دانلود حل شود. احتمالاً آخرین اکستنشنی که غیرفعال کرده اید، اکستنشن مشکل ساز است. باید آن را حذف کرد و از افزونه ای مشابه به جای آن استفاده کرد یا اگر امکان حذف کردن وجود ندارد، هر زمان که می خواهید چیزی دانلود کنید، آن را غیرفعال کنید.

پاکسازی کش و کوکی های کروم

اطلاعات تکراری سایت ها توسط مرورگر روی حافظه ذخیره می شود تا هر بار نیازی به دانلود مجدد نباشد و سرعت باز شدن صفحات و همین طور ترافیک مصرفی اینترنت کاهش پیدا کند. به این کار کش کردن گفته می شود. منظور از Cookie نیز داده های کوچکی است که سایت ها روی مرورگر ذخیره می کنند و در واقع داده های برخی بخش ها و تنظیمات سایت به صورت محلی روی دیوایس فعلی ذخیره شود.

اطلاعات کش شده و کوکی ها در عین اینکه مفید است، گاهی مشکل ایجاد می کند و در واقع نامعتبر یا قدیمی است. در این صورت با پاکسازی کش و کوکی ها، مشکل حل می شود.

اگر در دانلود فایل از سایت خاصی مشکل دارید، بهتر است برای پاکسازی کش و کوکی ها اقدام کنید. روش کار بسیار ساده است. ابتدا روی منوی سه نقطه ای مرورگر کروم کلیک کنید و گزینه ی Settings را انتخاب کنید تا صفحه ی تنظیمات باز شود.

در صفحه ی تنظیمات و بخش Privacy and security، روی گزینه ی Clear browsing data کلیک کنید.

در پنجره ی باز شده، تیک گزینه های Cookies and other site data و همین طور Cached images and files را بزنید. سپس روی Clear data کلیک کنید.

سپس کروم را ببندید و از نو اجرا کنید و بررسی کنید که مشکل دانلود حل شده است یا خیر.

ریست کردن تنظیمات Google Chrome

اگر لینک دانلود فایل را در مرورگر دیگری پیست کرده اید و مشکلی در دانلود فایل وجود نداشته، بد نیست تنظیمات مرورگر کروم را ریست کنید. در واقع یکی از علت های ارور Failed. Network error، تنظیمات نادرست مرورگر است. با ریست کردن کروم، افزونه هایی که نصب کرده اید غیرفعال می شود اما خوشبختانه حذف نمی شود. سوابق وب گردی یا History پاکسازی نمی شود. بوک مارک ها و پسوردها و نام کاربری سایت ها هم حذف نمی شود.

با ریست کردن کروم، تنظیمات به حالت پیش فرض برمی گردد، کش و کوکی ها حذف می شود و قابلیت همگام سازی یا Sync نیز متوقف می شود تا زمانی که مجدداً آن را فعال کنید.

اما روش کار: ابتدا صفحه ی تنظیمات را باز کنید. می توانید از طریق منو این کار را انجام دهید یا آدرس زیر را وارد کرده و Enter یا Return را فشار دهید:

chrome://settings

در صفحه ی تنظیمات اسکرول کنید تا به پایان صفحه برسید. روی Advanced کلیک کنید تا تنظیمات کامل ظاهر شود.

در بخشی با عنوان Reset settings روی Restore settings to their original defaults کلیک کنید

در پنجره ی باز شده روی Reset settings کلیک کنید.

اگر نمی خواهید گزارشی برای گوگل ارسال شود، تیک گزینه ی Help make Chrome better by reporting current settings را حذف کنید.