مقایسه پژو 206 صندوق دار با خودروهای هم رده

مقایسه همه جانبه ی پژو 206 صندوقدار با رانا: کدام خودرو برتر است؟
یکی از مقایسه های مهم و پر طرفدار برای خیلی از مردم که قصد دارند با بودجه ای در حد 35 میلیون تومان ماشین خریداری کنند مقایسه ی رانا و پژو 206 صندوقدار میباشد که شباهت خیلی زیادی با هم دارند و دارای مشخصات بسیار نزدیکی با یکدیگر هستند. خودروی پژو 206 صندوقدار برای اولین بار در سال 1385 به بازار عرضه شد و ماشین رانا هم از اواسط سال 91 بود که وارد بازار شد. تا کنون این سوال که کدام ماشین را بخریم برای بسیاری از مردم پیش آمده است و حالا ما با انجام مقایسه ای کامل پاسخ شما را خواهیم داد . با ما در موتوتل همراه باشید.
پژو 206 صندوقدار
طراحی پژو 206 صندوقدار به گونه ای است که بعضی افراد آن را میپسندند و بعضی از آنان این ماشین را ناهمگون و عجیب میدانند . یکی دیگر از نکات ظاهری پژو 206 صندوقدار هماهنگ بودن طراحی صندوق عقب با قسمت های دیگر میباشد. با وجود اینکه در این خودرو همه چیز از نظر ظاهری با پژو 206 هاچ بک یکسان است. صندوق کشیده ی این خودرو از نظر عده ای از کارشناسان با ستونش زیاد هماهنگی ندارد. از نظر حجم و فضای صندوق عقب، رانا و پژو 206 فرق چندانی با هم ندارند و برتری خاصی نسبت به هم ندارند. کیفیت ساخت و مونتاژ پژو 206 خوب و راضی کننده است و با اینکه رانا هم کیفیت مونتاژ راضی کننده ای دارد اما کیفیت مونتاژ پژو 206 بهتر به نظر می رسد.
پژو 206 صندوقدار 4 سیلندر میباشد و مجهز به پیشرانه ی 1578 سی سی است و با کد فنی TU5/JP4 شناخته میشود . این موتور توانایی تولید قدرت 110 اسب بخار و 142 نیوتن متر گشتاور را دارد. شتاب این موتور با توجه به قرار گرفتن بر روی 206 صندوقدار و کمی سنگین بودن نسبت به مدل هاچ بک، راضی کننده است و مصرف سوخت مناسبی هم دارد. پژو 206 نسبت به رانا کمی سبک تر است به همین دلیل شاهد شتابگیری روانتری نسبت به رانا هستیم. پژو 206 صندوقدار خودرویی با استهلاک کم تر و نسبتا با کیفیت تری در قسمت فنی میباشد که عمده ی تفاوت آنها در سیستم برق خودرو است. برای انتقال قدرت موتور به چرخ های این خودرو از گیربکس BE3 استفاده شده که کیفیت ساخت آن بستگی به شانس شما دارد چون بعضی از گیربکس این خودرو به طور کامل راضی اند و بعضی دیگر گیربکس پژو 206 صندوقدار را پر از عیب و نقص میداند. در کل هماهنگی موتور با گیربکس مناسب است ام بد کیفیت بودن دیسک و صفحه کلاچ در خودرو های صفر کیلومتر نکته ای بسیار ناراحت کننده می باشد.
در بحث سواری و هندلینگ، پژو 206 صندوقدار ماشین خوبی است. از نظر سواری نرم، پژو 206 صندوقدار ماشین چندان خوبی نیست چون سواری آن تقریبا خشک است و کمی کوبنده احساس میشود. فرمان 206 نرم است و دقت خوبی هم دارد اما گاهی اوقات ضعف هایی در فرمان پذیری نشان می دهد که باعث میشود در در هنگام انجام مانور های سنگین با این خودرو احساس ترس و اظطراب به شما دست بدهد. پژو 206 صندوقدار مانند مدل هاچ بک خود با ترمز های 4 چرخ دیسک مجهز شده است که خوب و پر قدرت عمل میکند و همچنین مجهز به ABS و EBD هم هستند.
پژو 206 صندوقدار خودرویی است که به وفور در خیابان یافت میشود، خدمات پس از فروش خوبی دارد و لوازم یدکی آن در بازار بسیار فراوان است و نسبت به رانا در نگاه کلی سطح کیفیت بالاتری دارد اما پژو 206 صندوقدار و رانا به مقدار زیادی مشابه یکدیگر هستند.
رانا
رانا از سال 1391 بر روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت که تا انتهای سال 1392 با مدل EL به بازار عرضه میشد و بعدها رانا LX با مقداری تغییرات وارد خط تولید شد. ظاهر پژو 206 صندوقدار و ماشین رانا به علت مشترک بودن برخی از قطعات بدنه شبیه به هم هستند و انتخاب این که کدام خودرو ظاهر زیباتری دارد بستگی به سلیقه شما دارد. اما در کل رانا ظاهر هماهنگ تری دارد و نسبت به پژو 206 صندوقدار خودروی اصولی تری به نظر میرسد. داخل اتاق رانا طراحی خوب و ارگونومیکی دارد ولی داشبورد آن ترکیبی از پژو 206 و تندر 90 است که خیلی راضی کننده و جالب نیست و کیفیت صندلی ها و روکش ها هم زیاد جالب و مناسب نیست و پژو 206 صندوقدار ماشین بهتری از این نظر می باشد. در بحث ابعاد و جادار بودن کابین، پژو 206 صندوقدار و رانا خودروهای کاملا برابر و یکسانی هستند و مشکل اصلی هر دو خودرو کمبود فضای سرنشینان عقب می باشد و نکته مثبت هر دو خودرو نیز وجود صندوق عقبی جادار است که برای خانواده های کم جمعیت بسیار مناسب می باشد. از نظر آپشن و تجهیزات، پژو 206 بهتر می باشد و به نظر میرسد از آنجایی که رانا سیم کشی اش به طور کلی با پژو مغایرت دارد آپشن های فابریک چندان زیادی بر روی این ماشین قابل نصب نیست که نسبت به پژو 206 صندوقدار یک ضعف به حساب می آید.
بر روی رانا همانند پژو 206 صندوقدار، پیشرانه ی TU5/JP4 با حجم 1587 سی سی، 4 عدد سیلندر با آرایش خطی عرضه شده است و تفاوت آن با 206 صندوقدار در سیم کشی این دو ماشین است. این موتور توانایی تولید قدرت 105 اسب بخار و 142 نیوتن متر گشتاور را دارد. شتاب این موتور راضی کننده است و مصرف سوخت این خودرو مناسب است اما نسبت به پژو 206 صندوقدار خودروی پر استهلاک تری است و سنگینی اتاق هم بیش تر حس میشود که باعث شده است در مقایسه با پژو 206 صندوقدار شتابگیریِ کندتر و کم جان تری را داشته باشد. برای انتقال قدرت موتور به چرخ ها از پوسته گیربکس دنده دستی BE4 استفاده شده است که با درگیر کردن دنده ها و در حرکت، گیربکس رانا نسبت به پژو 206 صندوقدار کم مشکل تر و روان تر حس می شود و تا حدی هم کم سر و صدا تر است که جزء نکات مثبت رانا به حساب می آید. از نظر سواری، هندلینگ و حتی ترمز ها پژو 206 صندوقدار و رانا کاملا یکسان و برابر هستند زیرا زیر بندی و سیستم تعلیق کاملا مشابهی دارند.
نتیجه گیری کلی
در کل پژو 206 صندوقدار و رانا خودروهایی بسیار نزدیک به یکدیگر اند ولی از بعضی لحاظ پژو 206 صندوقدار خودروی بهتری احساس میشود و در چند مورد هم برتری با رانا است اما اگر بخواهیم به طور کلی یک خودرو را به عنوان خودروی برتر انتخاب کنیم، پژو 206 صندوقدار خودرویی است که با کمی اختلاف پیشتاز است.
پژو 206 اس دی پنجمين و آخرين مدل از انواع مختلف خودرو 206 به شمار می آيد. اين خودرو در ميان مدل هاي ديگر خانواده خود شامل 206 هاچ بك 3 در و 5 در، كوپه روباز و استيشن به دليل برخورداري از صندوق عقب بزرگ و جادار، نقش خود را به عنوان يك خودرو خانوادگي تمام عيار به خوبي ايفا مي كند. 206 اس دي در قسمت عقب فضاي زيادي را براي سرنشينان فراهم كرده و ايمني بالايي را براي تمام مسافرانش به ارمغان مي آورد. صندلي هاي عقب اس دي قابليت تا شدن را دارند كه با اين كار ظرفيت صندوق عقب افزايش قابل توجهي پيدا مي كند.
دو نوع موتور بنزيني 4 سيلندر با ظرفيت هاي 1400 و 1600 سي سي براي 206 اس دي قابل سفارش است كه در حال حاضر در ايران فقط موتور 1.6 ليتري عرضه مي شود. هر دو موتور قابليت كاركرد با بنزين هاي متفاوت از نظر اكتان را داشته و از استاندارد آلايندگي يورو 4 پيروي مي كنند. براي مطابقت بيشتر 206 اس دي با شرايط خانواده ها، سيستم تعليق عقب آن دوباره طراحي و مهندسي شده است تا بيشترين آسايش و رفاه را براي اعضاي خانواده شما به ارمغان بياورد.
مشخصات کامل فنی پژو 206 صندوقدار V8 :
نوع موتور | TU5 |
حجم موتور (cc) | 1587 |
حداکثر توان موتور (hp) | 110 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه |
نسبت تراكم | 10.5 |
تعداد سوپاپ | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب با اكتان 87 و 95 |
سيستم انژكتوري | پاشش چند نقطه اي |
استاندارد حد آلايندگي | يورو4 بهينه |
حداکثر سرعت (km/h) | 193 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 11.4 |
سيستم انتقال قدرت | 5 دنده دستي |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) در شهر (لیتر) | 8.94 |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) خارج شهر (لیتر) | 5.25 |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) ترکیبی (لیتر) | 6.61 |
طول خودرو (mm) | 4188 |
عرض خودرو(mm) | 1655 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1456 |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) | 2443 |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | 1086 |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 50 |
حجم فضاي صندوق عقب (دسی متر مکعب) | 450 |
تجهیزات و امکانات رفاهی پژو 206 صندوقدار V8 :
استاندارد آلایندگی | يورو4 بهينه |
ترمز | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA)، ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك كاري، ترمز عقب ديسكي |
کیسه هوای ایمنی | كيسه هواي ايمني راننده و سرنشين جلو |
فرمان | هیدرولیک |
سیستم تهویه | اتوماتيك |
سیستم صوتی | تيوتر جلو ، پخش CD با كنترل پشت فرمان، بلندگوي درهاي جلو و عقب |
چراغها | چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو,چراغ همراهي تا درب منزل در محيط هاي تاريك |
آیینه ها | آينه هاي جانبي برقي، داراي حسگر دماسنج و قاب رنگي |
شیشه ها | شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب |
تزئینات | تریم خاکستری |
تجهیزات ایمنی | ايموبيلايزر, قفل مركزي با ريموت راديويي, كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع, سيستم كنترل بخار بنزين, سنسور دنده عقب |
رینگ و لاستیک | فولادی |
صندلی | صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع, پشت سري جلو با قابليت تنظيم ارتفاع , صندلي عقب 2 تكه با قابليت تاشوندگي, پشت سري صندلي عقب با قابليت تنظيم ارتفاع |
سایر تجهیزات | دماسنج روي داشبورد |