مقایسه ام جی 360 با چری آریزو 5

مدتی می شود که سدان ها (Sedan) و کراس اوورهای (Crossover) اقتصادیِ چینی بازار خودرو ایران را به تسخیر خود در آورده اند اما با وجود ظاهر جذاب، مصرف سوخت مناسب، امکانات خوب و دوام قابل قبول، همواره کم شتابی ایرادشان محسوب می شود. ایران خودرو و سایپا همیشه در این رِنج قیمتی خودروهای پرفروشی داشته اند، اما این بار به سراغ دو خودرو دیگری از خودروسازان خصوصی کشور رفته ایم. به همین دلیل همکاران دو برند چری و ام جی، یعنی مدیران خودرو و آذویکو، اقدام به عرضه نسخه های توربوشارژر سدان های اقتصادی خود کردند تا بتوانند این ضعف را برطرف سازند. این محصولات، درصورتی که در ماه های اخیر قیمت خودرو افزایش نمی یافت، شانس این را داشتند که به محصولاتی پرفروش در بازار تبدیل شوند، اما متأسفانه به دلیل شرایط فعلی بازار، خیلی از خریداران قادر به خرید این محصولات نیستند.

هر دو خودرو از محصولات جدید شرکت های سازنده خود محسوب می شوند. از همین رو، با اصول خاصی طراحی شده اند. طراحی ام جی 360 توربو متین و باوقار است و به جز نمای جلو که در آن رگه هایی از خشونت و جوان گرایی دیده می شود، در سایر بخش ها از سبکی آرام و به دور از هیجان پیروی کرده است. از سوی دیگر، چری آریزو 5 توربو، کاملا جوان گرا و خشن است و با خطوط تند و تیزی که در ظاهرش به کار رفته، رقبا را به چالش دعوت می کند. طراحی ظاهری امری سلیقه ای محسوب می شود، ولی اگر به دنبال متانت بیشتر باشید، ام جی 360 و اگر طرفدار هیجان و خلاقیت باشید، چری آریزو 5 بیشتر نظرتان را به خود جلب خواهد کرد.

مطابق ظاهر خارجی، در کابین خودروها نیز چری موفق تر بوده و فضایی جالب تر خلق کرده است؛ به خصوص که طراحی خاص و متفاوت پشت آمپر ام جی، به هیچ عنوان جالب از کار در نیامده و بخشی از زحمات تیم طراحی، فضای داشبورد را به هدر داده است و خواندن اعداد دور موتور به صورت دیجیتالی برای راننده چندان جذاب و راحت نخواهد بود. هر دو خودرو از نظر ظرفیت کابین، فضای مناسبی برای سرنشینان دارند، اما ام جی 360 صندوق عقب بهتری دارد، چراکه 52 لیتر بیشتر از صندوق چری آریزو 5، فضا در اختیار کاربران قرار می دهد.

در زمینه امکانات و آپشن های رفاهی، چری آریزو 5 توربو طیف وسیع تری از امکانات و آپشن ها را به مشتری ارائه می  کند و ارزش بیشتری در مقابل وجه پرداختی دارد؛ درحالی که ام جی 360 توربو فاقد امکاناتی همچون کروز کنترل است، اما ام جی نیز می تواند انتخابی مناسب برای مصرف کننده ای باشد که به این خودرو علاقه دارد. در مورد ایمنی خودروها باید گفت که هر دو خودرو توانسته اند، 5 ستاره مؤسسه C-NCAP را به دست آورند.

در پایان، شرایط کلی، مشابه هم به نظر می رسد، اما با دقت به اینکه ام جی 360 در نسخه های عرضه شده در کشور، ایربگ های جانبی خود را ندارد، باید امتیاز برتر این قسمت را هم به چری آریزو 5 توربو بدهیم.

در بخش قوای فنی، ام جی 360 توربو و چری آریزو 5 توربو مشابهت های بسیاری با یکدیگر دارند. پیشرانه هر دو خودرو 4 سیلندر و 1.5 لیتری و 16 سوپاپ هستند و گشتاور تولیدی آنها یکسان است. اما تفاوت های آنها نیز به اندازه شباهت ها محسوس است. برای مثال، موتور آریزو 17 اسب بخار قدرت بیشتری تولید می کند، اما در عوض، پیشرانه 360 قادر است در دور موتور بسیار پایین تری به حداکثر گشتاور دست یابد. همچنین گیربکس آریزو 5 از نوع CVT است؛ درحالی که جعبه دنده ام جی 360 از نوع شش سرعته اتوماتیک است.

به طور خلاصه، در شتاب گیری اولیه، ام جی برتر است؛ اما در شتاب ثانویه هر دو ماشین شرایط مشابهی دارند و به سختی می توان یکی را برتر از دیگری دانست. اگر علاقه دارید که در هنگام رانندگی به صورت ناگهانی پدال گاز را فشار دهید، باید بدانید که واکنش ام جی 360 توربو بهتر از چری آریزو 5 توربو خواهد بود و دلیل آن نیز نوع گیربکس نصب شده روی این خودرو است. آریزو 5 خودرویی مناسب برای سفرهای شهری و برون شهری است، اما اگر به دنبال هیجان و لذت بیشتر در رانندگی هستید، ام جی 360 توربو گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

آریزو 5 طراحی داخلی مدرن تری دارد و در نسخه عرضه شده در کشور، آپشن های رفاهی و ایمنی بیشتری دارد. به غیر از اینها، مدیران خودرو با گارانتی طولانی تر و گستردگی بیشتر نمایندگی های خدماتی، خیال مشتری را از بابت مشکلات فنی راحت نگه می دارند. در سوی دیگر، ام جی 360 توربو که کمتر شناخته شده است، خودرویی مناسب ماشین بازهاست؛ یعنی افرادی که به ویژگی های دینامیکی خودرو اهمیت بیشتری می دهند و به دنبال پارامترهایی مثل شتاب اولیه مناسب، لذت رانندگی و واکنش های دقیق تر فرمان و گیربکس هستند.

برای مشاهده عکس های بیشتر این خودرو و مقایسه دیگر خودروهای بازار می توانید به سایت خودروبانک مراجعه کنید.