خودرو

مقایسه ب ام و سری 6 گرن کوپه با خودروهای هم رده

همه چیز از تقریباً یک دهه پیش و با عرضه ی مرسدس بنز CLS شروع شد. این برند اشتوتگارتی احساس کرد که ترکیب استایل یک کوپه با کاربردی بودن یک سدان می تواند ایده ی خوبی باشد. این خودرو هنوز هم جذابیت یک خودروی کوپه و فضای عقبی یک سدان کامل را ندارد. بنابراین توقف تولید آن می توانست پاسخ به سؤالی باشد که هیچ کسی از آن ها نپرسیده بود. اما فروش CLS دیوانه وار بود.

پس از این واقعه ب ام و، آئودی و پورشه وارد گود شدند و نسخه های 4 درب کوپه های خود را ساختند و موفقیت بالایی را نصیب خود کردند. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، برخلاف عدم کارایی نسبی این گونه خودروها، ما از حضور آن ها خوشحالیم. ب ام و سری 6 گرن کوپه یکی از شیک ترین خودروهای بازار است و نسخه ی M6 GC حتی بهتر نیز هست. بنابراین جهان ما با وجود خودرویی چون M6 GC مکان بهتری است حتی اگر چیز زیادی را روی دایره نریزد.

اولین تلاش پورشه در این کلاس به چندین سال قبل و عرضه ی پانامرا بازمی گردد. این خودرو سریع بوده و برای مدلی با این جثه پرفورمنس باورنکردنی ای دارد و درعین حال بسیار راحت است. پانامرا خودروی فوق العاده ای بود… از نظر نمای بیرونی می توان گفت پانامرا زشت بوده است. با این حال این خودرو فروش بالایی داشته و به دومین مدل پرفروش کمپانی پس از شاسی بلند کاین تبدیل شده است.

حال برای سال 2017 پورشه طبیعتاً تصمیم گرفته تا پانامرا را ارتقا داده و نمای بهتری را به همراه پیشرانه ها و تکنولوژی های به روزتر به آن ارزانی دارد. پانامرای جدید واقعاً زیبا است و ظاهر آن با ماهیت دینامیک خودرو همخوانی دارد. این خودرو چگونه در برابر ب ام و M6 گرن کوپه عرض اندام می کند؟

در روی کاغذ، پورشه پانامرا توربو و M6 گرن کوپه به خوبی با هم برابری می کنند. هر دو دارای پیشرانه های 8 سیلندر توئین توربو با حجم های متفاوت 4 و 4٫4 لیتری هستند. هر دو دارای گیربکس های 7 سرعته دوکلاچه هستند و خروجی های تقریباً مشابهی دارند (550 اسب بخار برای پورشه و 560 اسب بخار برای ب ام و). شتاب صفر تا 96 کیلومتر پورشه و ب ام و نیز به ترتیب برابر با 3٫6 و 3٫7 ثانیه می باشد. علت شتاب اندکی کندتر ب ام و علیرغم وزن بیشتر به این دلیل است که این خودرو دیفرانسیل عقب است اما پورشه به علت دو دیفرانسیل بودن کشش بهتری دارد.

این دو حریف همچنین ظاهر نرم و صیقلی و بسیار زیبا دارند و بسیار لوکس هستند. صندلی عقب برای دو بزرگ سال خوب است و هر دو خودرو کنسول مرکزی دوست داشتنی برای سرنشینان عقبی دارند. صندلی راننده مکانی است که دقیقاً خواهان آن هستید. کابین گرن کوپه خیال انگیز بوده و دارای چرم عالی با دوخت های متضاد است در حالی که پانامرا شیک تر و تازه تر بوده و احساس مدرن تری دارد؛ بنابراین هر دو عالی هستند اما مزه هایی کاملاً متفاوت دارند.

بدیهی است که هنوز درباره ی چگونگی سواری پانامرا نمی توانیم نظری بدهیم. البته زمان طی یک دور پیست معروف نوربرگ رینگ توسط پانامرا 7:38 ثانیه بوده که این خودرو را به سریع ترین سدان لوکس در این پیست تبدیل کرده است؛ بنابراین این خودرو قطعاً سریع و بسیار توانا بوده اما در واقعیت نمی دانیم که از پشت فرمان سواری خودرو چگونه است.

گرن کوپه شاید در زمینه ی زمان طی یک دور پیست خیلی توانا نباشد اما قطعاً بی دست وپا نیست. M6 گرن کوپه گفته شده که یکی از بهترین سواری ها را در بین مدل های حال حاضر M دارد. در حقیقت پیش از معرفی M2 برخی ها می گفتند که این خودرو بهترین سواری مدل های بخش M را ارائه می کند؛ بنابراین شانه به شانه حرکت کردن با پانامرا برای گرن کوپه مشکلی ندارد. 

نسل آینده ی ب ام و سری 6 احتمالاً دیگر نسخه ی گرن کوپه نخواهد داشت و بیشتر یک کوپه ی اسپورت برای رقابت با پورشه 911 خواهد بود. شایعاتی وجود دارد که ب ام و سری 9 سدان کوپه مانندی خواهد بود که می تواند گرن کوپه باشد اما در این مورد قطعیت نداریم.

طی ماه های اخیر ب ام و از خودروی جدید سری 8 گرن کوپه رونمایی کرده است. این خودرو به عنوان یکی از زیباترین ساخته های باواریایی ها در چند سال اخیر جایگزین سری 6 گرن کوپه شده است. شکل بدنه ی این خودرو کاربردی تر از سری 8 کوپه یا کانورتیبل بوده و قیمت پایه ی آن برای تریم 840i برابر با 84900 دلار می باشد که پایین تر از دو برادر دیگر است.

 

حتی قیمت مدل M850i xDrive که از 108900 دلار آغاز می شود کمتر از مدل های کوپه و کانورتیبل یاد شده می باشد. این خودرو به وضوح ارزش بالاتری در خانواده ی سری 8 دارد اما خب نمی توان آن را خودرویی در دسترس همه افراد دانست؛ بنابراین اگر شما خواهان یک خودروی کوپه مانند با کابینی لوکس و تجهیزات زیاد هستید ولی نمی توانید سری 8 گرن کوپه ی جدید را بخرید باید به دنبال گزینه های دیگری باشید و ما هم 7 نمونه از بهترین جایگزین های این خودرو را معرفی کرده ایم. با ما همراه باشید.

 

  • ب ام و M6 گرن کوپه مدل 2014 تا 2018

از آنجایی که سری 8 برای اولین بار عرضه شده بنابراین نمونه های کارکرده ی آن وجود ندارند؛ اما سری 6 گرن کوپه و به ویژه نسخه ی M6 آن نمونه هایی عالی هستند. M6 از پیشرانه ی 8 سیلندر 4.4 لیتری توئین توربو با قدرت 560 تا 600 اسب بخار سود برده و یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه یا 6 سرعته دستی نیرو را به چرخ های عقب منتقل می کند. نمونه های کارکرده ی این خودرو را می توان با قیمت حدود 35 هزار دلار پیدا کرد.

 

  • مرسدس CLS 63 AMG مدل 2012 تا 2017

مرسدس بنز کلاس چهار درب کوپه را در سال 2004 و با خودروی CLS اختراع کرد و دومین نسل آن را در سال 2010 روانه بازار کرد. قوی ترین عضو این خانواده یعنی CLS 63 AMG از پیشرانه ی 8 سیلندر 5.5 لیتری توئین توربو با قدرت 518 تا 575 اسب بخاری استفاده می کند. مدل های کارکرده ی AMG به خاطر افت قیمت قابل توجه خود شناخته می شوند و نمونه هایی با کارکرد بالا را می توان با قیمت حدود 25 هزار دلار پیدا کرد. البته قیمت نمونه های بسیار تمیز و کم کارکرد CLS 63 به حدود 70 هزار دلار هم می رسد.

 

  • فولکس واگن CC مدل 2013 تا 2017

مرسدس شاید کلاس چهار درب کوپه را اختراع کرده باشد اما فولکس واگن اولین برندی بود که چنین خودرویی را با بهای ارزان تر تولید کرد. فولکس CC در آمریکا با پیشرانه های 4 سیلندر 2 لیتری توربوی 208 اسبی و 6 سیلندر 3.6 لیتری 280 اسب بخاری عرضه شده و گیربکس های 6 سرعته دستی و اتوماتیک برای آن در دسترس بوده است. به عنوان خودرویی ارزان قیمت، مدل های کارکرده ی CC را می توان با بهای بسیار نازل 6 هزار دلار هم پیدا کرد.

 

  • جگوار XJR مدل 2014 تا 2017

این خودرو خیلی در کلاس چهار درب های کوپه قرار نمی گیرد اما طراحی ای که حاصل دستان هنرمند یان کالوم است بسیار کوپه مانند به نظر می رسد. جگوار به خاطر افت قیمت محصولات خود شناخته شده و هم اکنون می توان این خودرو را با قیمت 36 هزار دلار خریداری کرد. XJR از پیشرانه ی 8 سیلندر 5 لیتری 550 اسب بخاری استفاده کرده و بزرگ تر و لوکس تر از اکثر خودروهای این لیست بوده و کابین جادارتری دارد.

 

  • آئودی RS7 مدل 2014 تا 2018

آئودی A7 رقیب مستقیم ب ام و سری 6 گرن کوپه بوده و مدل اسپورت RS7 رقیب M6 می باشد. این خودرو از پیشرانه ی 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو با قدرت 553 اسبی سود برده و البته خروجی مدل RS7 پرفورمنس آن 597 اسب بخار می باشد. این خودروی آلمانی از فرم بدنه ی لیفت بک مانند استفاده کرده و فضای بار بیشتری در مقایسه با سدان های سنتی دارد. نمونه های کارکرده ی RS7 هم اکنون با بهای حدود 43 هزار دلار در دسترس هستند.

 

  • استون مارتین رپید مدل 2010 تا 2012

باور اینکه قیمت یک استون مارتین کارکرده از یک ب ام و صفر کمتر است خیلی سخت می باشد. رپید از پیشرانه ی 12 سیلندر 6 لیتری با قدرت 470 اسب بخار استفاده کرده و نمونه های دست دوم آن حالا با قیمت زیر 50 هزار دلار در بازار حضور دارند. شاید رپید سریع ترین خودروی لیست نباشد اما خاص ترین و زیباترین آن هاست.

 

  • پورشه پانامرا توربو S مدل 2012 تا 2014

اولین نسل پورشه پانامرا از سال 2010 تا 2016 تولید شد و مدل توربو S به عنوان پرچم دار خانواده مطرح بود. این خودرو در تریم های استاندارد و طویل تر تولید شد و از پیشرانه ی 8 سیلندر 4.8 لیتری توئین توربوی 542 اسب بخاری استفاده کرد. نمونه های کارکرده ی پانامرا توربو S قیمت حدود 46 تا 90 هزار دلاری دارند.

 

منبع: carbuzz

 

 

 

منبع: پدال