پزشکی و سلامت

علت کبد چرب از نظر طب سنتی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری کبد چرب چیست؟

وجود چربی در کبد طبیعی است اما اگر میزان تجع سلول‌های چربی در کبد بیش از ۵ یا ۱۰ درصد از وزن کبد باشد، ممکن است باعث آسیب به بافت کبد و ایجاد مشکلات و عوارضی برای فرد مبتلا شود. بنابراین افراد مبتلا قبل از پیشرفت عارضه، باید هرچه سریع‌تر نسبت به درمان بیماری کبدچرب اقدام نمایند. می توانید با متخصص طب سنتی گفت و گو کنید .

تاکنون راه درمان قطعی برای کبد چرب مشخص نشده است اما برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و کاهش عوارض ناشی از آن درمان کبد چرب در خانه و با گیاهان دارویی یک اقدام موثر است. به‌شرطی که در انجام آن صبور باشید و استمرار به خرج دهید.

درمان کبد چرب در خانه چگونه انجام می‌شود؟

اقدامات خانگی برای درمان چربی کبد شامل روش‌هایی است که با هزینه کم و بسیار آسان میزان چربی کبد را کاهش می‌دهد. این اقدامات شامل تغییرات در سبک زندگی، رژیم غذایی، فعالیت‌های بدنی و درمان گیاهی کبد چرب در خانه است.

ویژگی‌های رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب

خون بعد از گوارش وارد کبد می‌شود و ترکیبات پروتئین و چربی را تولید می‌کند. درصورتی‌که مقادیر کروهیدرات یا چربی وارد شده زیاد باشد باعث ساخت چربی اضافه در کبد و ایجاد بیماری می‌شود. بنابراین درمان کبد چرب رژیم غذایی خاصی دارد که باید شامل ویژگی‌های زیر باشد.

Advertisement
  • کاهش مصرف چربی‌های اشباع

سلامت کبد به طور مستقیم به چربی مورد استفاده در غذاها بستگی دارد. مصرف چربی اشباع موجود درگوشت حیوانات، لبنیات و غذاهای فست فودی و روغن‌های هیدروژنه در پخت و پز باید محدود شود. روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن کنجد سالم‌تر از روغن‌های هیدروژنه و چربی‌های حیوانی هستند و بهتر است جایگزین استفاده از سایر روغن‌ها شوند.

  • کاهش مصرف فروکتوز

داشتن کبد سالم تنها با محدود کردن استفاده از چربی میسر نیست و باید قند یا فروکتوز نیز محدود شد. زیرا در فرایند متابولیسم باعث تجمع چربی و آسیب به کبد می‌شود.

  • افزایش مصرف میوه و سبزیجات و غذاهای حاوی فیبر

میوه و سبزیجات باعث کاهش دریافت کالری از غذاها و تامین سلامت کبد می‌شود. همچنین حاوی فیبر هستند. حبوبت و غلات نیز منابع دریافت فیبر هستند.

  • افزایش مصرف امگا ۳

امگا ۳ برای حفظ سلامت سلول‌های کبدی و کاهش التهاب موثر هستند. بنابراین توصیه می‌شود افرادی که مشکل چرب دارند از غذاهای سرشار از امگا ۳  استفاده کنند. منابع غذایی امگا ۳ شامل انواع ماهی ساردین، سالمون، خال مخالی و هالیبوت و ماهی تن است. اگر تمایل دارید از منابع گیاهی امگا ۳ استفاده کنید  گردو، شاهدانه، بذرکتان و روغن زیتون استفاده کنید.

فعالیت بدنی افراد مبتلا به کبد چرب

ورزش کردن و فعالیت بدنی باعث افزایش متابولیسم چربی‌ها در کبد می‌شود و علائم بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهد. بنابراین افراد مبتلا برای درمان باید رژیم غذایی و ورزش کردن را به صورت همزمان انجام دهند.

تعداد دفعات ورزش بهتر است ۴ بار در هفته و هر بار به مدت یک ساعت با ورزش‌های هوازی، دوچرخه‌سواری، دویدن یا پیاده‌روی انجام شود.

درمان خانگی کبد چرب

کاهش مصرف الکل

 کبد وظیفه‌ی پاکسازی بدن از سموم را بر عهده دارد، پس در فرایند سوخت و ساز الکل اولین بخش از بدن که مورد آسیب قرار می‌گیرد سلول‌های کبد است. به همین جهت به مبتلایان کبد چرب توصیه می‌شود الکل را ترک کنند.

درمان بیماری کبد چرب با طب سنتی چگونه است؟

طب سنتی روش‌های مبتنی بر درمان سریع کبد چرب با داروهای گیاهی به صورت دمنوش و عرقیات گیاهی است.

قرص گیاهی برای درمان کبد چرب

درمان کبد چرب در طب گیاهی  با تهیه‌ی دمنوش یک شیوه‌ی آسان و بسیار موثر است.

درمان کبد چرب با دمنوش گیاهی

درمان کبد چرب با دمنوش بادرنجویه

بادرنجویه یک گیاه دارویی با خواص متعدد است و می‌تواند سلول‌های کبدی آسیب‌دیده از تجمع چربی را درمان کند. این گیاه با مکانیسم‌های زیر باعث درمان کبد چرب می‌شود.

  • فعال کردن آنزیم‌های که اسید چرب را تجزیه می‌کنند.
  • کاهش فعالیت گلبول‎های سفید و سیتوکین‌ها

درمان کبد چرب با دمنوش گل داوودی

کبد وظیفه‌ی سم‌زدایی از بدن را به عهده دارد و در این فرایند ممکن است سلول‌های آن دچار آسیب شود. گل داوودی با خواص آنتی اکسیدانی التهاب را در سلول‌های کبد کم می‌کند و از آن‌ها در مقابل آسیب محافظت می‌کند. این گیاه حتی می‌تواند سلول‌های کبدی آسیب دیده را بازسازی کند.

درمان کبد چرب با دمنوش مریم گلی

گیاه مریم گلی با خاصیت ادرار آوردن بودن شناخته می‌شود. ادرار آور بودن باعث می‌شود سموم و مواد زائد بدن از طریق ادرار دفع و بدن پاکسازی شود. مریم گلی علاوه بر کبد، غدد لنفاوی و کلیه‌ها را هم پاکسازی و محافظت می‌کند. همچنین دمنوش دم گلی با افزایش تعریق نیز، بدن را سم زدایی می‌کند.

درمان کبد چرب با دمنوش قاصدک

قاصدک گیاهی با گل‌های سفید رنگ است که می‌تواند با افزایش تولید صفرا کبد را از سموم پاک کند و سلامت را به سلول‌های کبدی بازگرداند. همچنین برای سلامت کیسه‌ی صفرا و تحریک فعالیت آن هم موثر است.

درمان کبد چرب با دمنوش چای سبز

چای سبز گیاهی با برگ‌های تیره رنگ است که با خواص آنتی‌اکسیدانی شناخته می‌شود. آنتی اکسیدان اندام‌ها را در مقابل عوامل خارجی محافظت می‌کند و باعث حفظ سلامت عمومی بدن می‌شود. کاتچین موجود در چای سبز در حفظ سلامت سلول‌های کبدی نقش موثری دارد.

نکات مهم در تهیه دمنوش‌ها

درمان کبد چرب با طب سنتی و استفاده از دمنوش‌ها باید مبتنی بر اصولی باشد که بتواند اثربخشی آن‌ها را بالا ببرد و از آسیب و عوارض پیشگیری کند. برای استفاده از دمنوش گیاهی برای درمان کبد چرب موارد زیر را رعایت کنید.

  • دمنوش را با آب جوشیده و سرد شده تهیه کنید و آن را روی حرارت غیر مستقیم قراردهید. قل زدن و جوشیدن دمنوش‌ها خواص درمانی آن را کم می‌کند و حتیی ممکن است باعث تغییر طعم و رنگ شود.
  • مصرف بیش از اندازه‌ی دمنوش‌ها ممکن است تاثیر معکوس داشته باشد و باعث آسیب به سلول‎‌های کبد شود.
  • درصورتی‌که باردار هستید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما با پزشک در مورد استفاده از دمنوش گیاهی مشورت کنید.

درصورتی‌که در زمینه‌ی  تداخلات دارویی و دمنوش‌ها سوالی دارید می‌توانید از طریق پذیرش ۲۴ با پزشک آنلاین داروساز درتماس باشید و پاسخ خود را با صرف کمترین وقت و هزینه دریافت کنید.

درمان کبد چرب  با عرقیات گیاهی

یک روش درمان کبد چرب با طب سنتی استفاده از عرقیات گیاهی است. عرقیات طی فرایند آماده سازی خواص گیاه را از دست نمی‌هد و می‌تواند درمان موثری باشد.

درمان کبد چرب با عرقیات گیاهی

درمان کبد چرب با عرق خار مریم

گیاه خار مریم با داشتن سیلیمارین یک گیاه دارویی موثر بر درمان سیروز کبدی است و می‌تواند سلول‌های آسیب دیده را درمان کند. بنابراین استفاده از آن برای از بین بردن چربی کبد جزو اولین پیشنهاد‌های متخصصان طب سنتی است.

استفاده‌ی بیش از اندازه از این گیاه باعث :

  • تهوع
  • استفراغ
  • سردرد
  • و آلرژی می‌شود.

پس بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و روزانه یک فنجان به‌صورت ترکیب با آب مصرف کنید.

درمان کبد چرب با عرق رازیانه

گیاه رازیانه حاوی ویتامین‌های A, B, C,D  و استروژن است. همچنین خاصیت ادرارآوری بالایی دارد که باعث می‌شود اثرات درمانی آن سم‌زدایی از کبد و دستگاه گوارش باشد. برای استفاده روزانه دو فنجان صبح و عصر از این عرق گیاهی استفاده کنید.

درمان کبد چرب با عرق کاسنی

یکی از معروف‌ترین درمان گیاهی کبد چرب شدید استفاده از کاسنی است. کاسنی طبع سرد و معتدلی دارد و کبد و خون را از سموم و مواد زائد پاکسازی می‌کند. همچنین این گیاه حاوی مقادیر بالا از ویتامین‌های موثر در درمان کبد چرب یعنی ویتامین A, C,K  است.

درمان کبد چرب با عرق شاهتره

درمان گیاهی کبد چرب با گیاه شاهتره یک روش تایید شده در طب سنتی است. این گیاه طبع خنک دارد و حرارت بدن را کم می‌کند. آنتی اکسیدان موجود در آن هم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. اگر دنبال درمان فوری کبد چرب هستید می‌توانید ترکیب عرق شاهتره و عرق کاسنی را روزانه استفاده کنید و منتظر خواص شگفت انگیز آن باشید.

درمان کبد چرب در کودکان با طب سنتی چگونه است؟

کبد چرب در کودکان مانند بزرگسالان ناشی از مصرف زیاد چربی و تجمع آن در کبد است. بنابراین راه‌های درمان آن هم کاملا مشابه با روش‌های مورد استفاده در بزرگسالان مبتنی برکاهش وزن، فعالیت بدنی و استفاده از گیاهان دارویی است.

آیا قرص گیاهی درمان کبد چرب موثر است؟

یکی دیگر از روش‌های استفاده از گیاهان دارویی استفاده از قرص است. این قرص‌ها از گیاهان دارویی مانند خار مریم، زردجوبه، کاسنی، چای سبز و انواع دیگر گیاهان موثر در درمان کبد چرب تهیه می‌شود. شرکت‌های مختلفی دارویی با ترکیبات متنوع این قرص‌ها را تهیه می‌کنند.

درصورتی‌که تمایل به استفاده از قرص‌های گیاهی دارید بهتر است قبل از مصرف با پزشک آنلاین طب سنتی پذیرش ۲۴ مشورت کنید. شما می‌توانید به‌صورت متنی، صوتی یا آنلاین با پزشکان در تماس باشید و پاسخ سوالات خود را با صرف کمترین هزینه و زمان دریافت کنید.

خوراکی‌های مفید برای کبد چرب

  • خیار و کبدچرب: خیار میوه‌ای است که شاید گمان کنید خاصیت زیادی ندارد اما برعکس خیار ادرارآور است و می‌تواند سموم را از بدن دفع کند. همچنین فیبر بالایی دارد و می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.
  • خاکشیر و کبدچرب: اگر علائمی مانند طعم تلخ دهان، ریزش مو، زردی زبان و عصبانیت و پرخاشگری دارید احتمالا کبد شما چرب است. بهتر است برای درمان از خاکشیر برای پاکسازی کبد از چربی استفاده کنید. می‌توانید روزانه یک قاشق خاکشیر را داخل آب گرم حل کنید و ناشتا استفاده کنید.
  • قهوه و کبد چرب: درمان کبد چرب علاوه بر تغییر سبک زندگی از کم تحرکی به فعالیت زیاد و کاهش وزن با نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها هم درمان می‌شود. قهوه یکی نوشیدنی کافئین‌دار است که می‌تواند میزان چربی کبد را کاهش دهد و سلول‌های آسیب دیده را ترمیم کند.
  • خرما و کبد چرب: خرما خواص فراوانی در بهبود کم خونی، افزایش انرژی بدن، خنثی کردن اسید بیش از حد معده و از همه مهم‌تر درمان کبد چرب دارد. خرما با پاکسازی کبد از چربی‌های اضافه درصورت استفاده‌ی روزانه درمان موثری است. البته توجه داشته باید به دلیل اثرات چاق کنندگی مجاز نیستید بیش از ۴ عدد خرما در روز استفاده کنید.
  • عدس و کبد چرب: عدس چربی و کالری بالایی ندارد، در عوض پروتئین و فیبر بالایی دارد که برای درمان بیماری‌های کبد موثر است. استفاده از خوراک عدسی یک توصیه‌ی موثر برای درمان کبد چرب است.
  • بادمجان و کبد چرب: بادمجان حاوی آنتی اکسیدان است و می‌تواند کبد چرب را از مواد سمی پاکسازی و این بیماری را درمان کند.
  • تخمه و کبد چرب: تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی و معدنی است و آنتی اکسیدان موجود در آن باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌شود و از سرطان پیشگیری می‌کند. استفاده از تخمه می‌تواند چربی‌های کبد را از بین ببرد، فقط باید بدانید استفاده‌ی بیش از اندازه از آن با عوارض و آسیب همراه است.

خوراکی‌های مضر برای کبد چرب

نوشیدن آب یخ مخصوصا همراه با غذا یک آسیب جدی برای کبد است و احتمال بروز کبد چرب را افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از مواد غذایی زیر باعث افزایش تجمع چربی در کبد می‌شود.

  • فست فودها
  • شیرینی و شکلات
  • غذاهای سرخ کردنی

 پذیرش ۲۴ امکان ارتباط آنلاین شما را با متخصص آنلاین طب سنتی فراهم کرده است تا بتوانید سوالات خود را در مورد روش‌های طب سنتی برای درمان کبدچرب بپرسید و راهنمایی لازم را دریافت کنید.

Advertisement


آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب (Fatty Liver) براثر تجمع و رسوب چربی در کبد ایجاد می‌شود. تجمع بیش از ۱۰ درصد چربی در بافت کبد باعث ایجاد اختلالاتی در فعالیت‌های کبد می‌شود. مهم‌ترین علامت این بیماری این است که در مراحل اولیه بیماری نشانه‌ای ندارد و فقط با پیشرفت بیماری نشانه‌ها ظاهر می‌شود. می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با متخصص داخلی گفت و گو نمایید.

کبد چرب چگونه ایجاد می‌شود؟

کبد مسئول تجزیه و از بین بردن سموم از بدن و کمک به دفع آن‌ها است و کبد چرب با تخریب سلول‌های کبدی همراه است. کبد چرب دونوع اصلی دارد.

کبد چرب الکلی

کبد چرب الکلی همانطور که از نام آن پیداست براثر مصرف زیاد الکل ایجاد می‌شود. کبد مسئول سم‌زدایی از بدن است و باعث شکسته شدن و تجزیه الکل می‌شود. در این فرایند مواد زائد و مضر حاصل از تجزیه الکل به کبد آسیب می‌زند و باعث التهاب در سلول‌های کبدی می‌شود. تداوم استفاده از الکل به مرور زمان آسیب به کبد را بیشتر می‌کند.

کبد چرب الکلی فقط کسانی را مبتلا می‌کند که الکل می‌نوشند و در افراد دیگر شایع نیست.

Advertisement

کبد چرب غیرالکلی

کبدچرب غیر الکی کاملا به سبک زندگی فرد بستگی دارد. مبتلایان به کبد چرب غیرالکی فعالیت بدنی ندارند و ورزش نمی‌کنند، غذاهای چرب و پر کالری می‌خورند و طبیعتا این افراد اضافه وزن هم دارند.

علائم بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری‌های کبدی در مراحل اولیه بیماری نشانه‌ای ندارد و فرد متوجه بیماری نمی‌شود. اما پیشرفت اختلال و عارضه در کبد سبب می‌شود نشانه‌ها کم‌کم ظاهر شود.

تظاهرات و نشانه‌های بیماری کبد چرب در افراد مختلف یکسان نیست و در هر کسی یک نوع ظاهر می‌شود اما برخی نشانه‌ها در تمام افراد مبتلا به کبد چرب مشاهده می‌شود. این علائم شامل موارد زیر است.

  • خستگی و ضعف عمومی بدن
  • حالت تهوع
  • بی‌اشتهایی
  • درد بالا و سمت راست شکم
  • بزرگی کبد
  • بروز لکه‌های پوستی قهوه‌ای رنگ

با توجه به این‌که بیماری کبد چرب خاموش است و در مراحل اولیه علامتی ندارد از کجا بفهمیم که کبد چرب داریم؟ ساده‌ترین راه برای این‌که بفهمیم در معرض خطر کبد چرب هستیم یا نه کنترل وزن است. اگر اضافه وزن دارید و BMI  شما بیش از مقدار طبیعی است یا توده‌ی چربی دور شکم شما را گرفته است و اهل ورزش کردن هم نیستید باید به زودی منتظر بیماری کبد چرب و نشانه‌های آن باشید.

علائم کبد چرب

کبد چرب در چه کسانی شایع‌تر است؟

هر بیماری در گروه خاصی از افراد بیشتر از بقیه شیوع پیدا می‌کند. بیماری کبد چرب هم در افراد زیر شایع‌تر از بقیه افراد است.

  • کسانی که مبتلا به دیابت هستند.
  • کسانی که اضافه وزن دارند.
  • کسانی که مبتلا به پرفشاری خون یا چربی خون هستند.
  • کسانی که چربی دور شکم دارند.

کبد چرب در کودکان

کبد چرب در کودکان به‌دلیل اضافه وزن و کم‌تحرکی ایجاد می‌شود. علائم کبد چرب در کودکان مانند بزرگسالان با :

  • ضعف و خستگی
  • درد در بالای شکم و سمت راست
  • و ریزش ‌مو بروز می‌کند.
  • همچنین ممکن است کودک در اثر کبد چرب دچار زردی هم بشود.

کودکان چاق در معرض ابتلا به کبد چرب هستند بنابراین بهتر است راه‌های کنترل و پیشگیری از کبد چرب را با مشاوره‌ی از پزشک آنلاین کودکان سوال کنید.  تماس با پذیرش ۲۴ یک روش ساده و کم هزینه برای دریافت پاسخ پرسش‌های شماست.

کبد چرب بارداری (ALFP) شیوع زیادی ندارد. مادران باردار مبتلا به کبد چرب نیز در مراحل اولیه‌ی بیماری علامتی ندارند اما با بیشتر شدن آسیب‌های کبدی نشانه‌ها ظاهر می‌شود و به همین جهت معمولا در سه ماه‌ی سوم بارداری نشانه‌ها ظاهر می‌شود.

عوارض کبد چرب بارداری ممکن است مادر و جنین را درگیر کند. این عوارض شامل نارسایی کبدی، نارسایی کلیه، عفونت و خونریزی است.

علت بروز کبد چرب در بارداری موارد زیر است.

  • ابتلای قبلی مادر باردار به بیماری‌های کبدی
  • تغییرات هورمونی دوران بارداری

اگرچه کبد چرب در زنان باردار عارضه‌ای نادر است اما به دلیل خطرات آن ممکن است تشخیص پزشک زایمان زودتر از موعد باشد و تا چند روز بعد از زایمان هم اقدامات پیگیرانه انجام شود.

راه‌های تشخیص بیماری کبد چرب چیست؟

اگرچه بیماری کبد چرب در مراحل خفیف نشانه‌ی بالینی ندارد اما در همان مراحل هم با آزمایش کبدچرب  و سونوگرافی قابل تشخیص است.

سونوگرافی شکمی التراسوند

اولین اقدام برای تشخیص کبد چرب سونوگرافی است. سونوگرافی میزان بزرگ شدن کبد را مشخص می‌کند. همچنین با انواع دیگری از سونوگرافی به نام الاستوگرافی میزان سفتی کبد یا فیبروز و زخم در آن مشخص می‌شود.

آزمایش خون

کبد چرب در آزمایش خون با بررسی موارد زیر بیماری مورد تشخیص قرار می‌گیرد.

  • شمارش کامل گلبول های خون
  • آزمایش قند خون ناشتا
  • آزمایش هموگلوبین A1C که قند خون را نشان می ده
  • تعیین سطح کلسترول و تری گلیسیرید در خون
  • آزمایش هپاتیت مزمن ویروسی

بیوپسی کبد

درصورتی‌که روش‌های پیشین نتواند میزان آسیب به کبد را مشخص کند بیوپسی به منظور برداشتن قسمتی از بافت کبد انجام می‌شود. سپس میزان التهاب بررسی می‌شود.

تعیین گرید کبد چرب چگونه است؟

بررسی میزان آسیب وارده به کبد از طریق سونوگرافی انجام می‌شود و سپس کبد بر اساس درجه‌ی آسیب و نوع درمان متناسب با آن تقسیم بندی می‌شود. انواع گرید چربی شامل موارد زیر است

  • کبد چرب گرید ۱: این نوع از آسیب خفیف است و آسیبی به کبد وارد نمی‌کند.
  • کبد چرب گرید ۲: میزان آسیب به کبد دراین سطح بیشتر شده است و لازم است دارو درمانی شروع شود. اگر در این مرحله بیماری مورد غفلت قرار بگیرد پیشرفت می‌کند و درمان آن سخت‌تر می‌شود.
  • کبد چرب گرید ۳: این مرحله شدیدترین آسیب به کبد را نشان می‌دهد و باید برای درمان مورد توجه فوری قرار بگیرد.

کبد چرب چه عوارضی دارد؟

درصورتی‌که کبد چرب با تغییر سبک زندگی درمان نشود آسیب‌ها و التهاب‌های کبدی بیشتر می‌شود. در مواردی که درمان موثری انجام نمی‌شود، زخم کبدی یا سیروز ایجاد می‌شود. اما عوارض کبد چرب فقط سیروز نیست و با پیشرفت آن خطر ابتلا به هپاتیت و سرطان هم بیشتر می‌شود.

کبد چرب را چگونه درمان کنیم؟

کبد چرب درمان دارویی خاصی ندارد و اقدامات درمانی باید در جهتی باشد که چربی‌های موجود در کبد آب شود و کبد بتواند فعالیت معمول خود را انجام دهد. مواردی که در ادامه توضیح می‌دهیم، راه‌های مختلفی‌ست  که به کم شدن چربی کبدکمک می‌کند.

درمان خانگی کبد چرب چگونه است؟

اصول مراقبت فردی و اقدامات خانگی برای درمان کبد چرب تغییر عادت‌های غذایی و فعالیت‌های فرد است. افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، باید برخی موارد غذایی را از برنامه غذایی خود حذف کنند و به جای آن خوراکی‌های دیگر جایگزین کنند.

برای درمان کبد چرب چه غذاهایی نباید بخوریم؟

  • اگر دنبال درمان عارضه‌ی کبد چرب هستید، اولین خوراکی که باید دور آن را خط بکشید روغن‌های حیوانی یا اسید چرب اشباع، اسیدهای چرب ترانس است. روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن کنجد گزینه‌های مناسب‌تری برای استفاده هستند.
  • غذاهای فراوری شده، فست فودی و آماده به‌دلیل فرایند آماده سازی و نمک و روغن فراوان موجود در آن برای افرادی که کبد چرب دارند مضر است.
  • استفاده از خوراکی‌های شیرین و قند هم به دلیل این‌که در فرایند جذب به کبد آسیب می‌زند باید محدود شود.
  • نوشیدن الکل هم برای افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند ممنوع است. چون الکل باعث آسیب به سلول‌های کبدی و تخزیب آن‌ها می‌شود.

برای درمان کبد چرب چه غذاهایی باید بخوریم؟

  • مصرف میوه و سبزیجات، فیبرها باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و به کاهش وزن و توده‌ی چربی کمک می‌کند . به‌علاوه ویتامین c موجود در میوه و سبزیجات سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و باعث بازسازی سلول‌های کبدی می‌شود.
  • استفاده از منابع حیوانی و گیاهی امگا ۳ یکی از اقداماتی است که باعث بازیابی سلامت کبد می‌شود.

منابع حیوانی مانند انواع ماهی ساردین، سالمون، ماهی تن و منابع گیاهی سرشار از امگا ۳ گردو، زیتون است.

فعالیت بدنی

ورزش کردن متابولسم پایه را بالا می‌برد و باعث از بین رفتن چربی اضافه در بدن می‌شود. به این ترتیب ورزش کردن هم باعث کاهش وزن و چربی دور شکم می‌شود و چربی وجود در سلول‌های کبدی را از بین می‌برد. بهتر است ورزش‌های هوازی را هر روز به مدت ۳۰یا ۴۰ دقیقه انجام دهید.

آلوپورینول و کبد چرب

درمان طب سنتی کبد چرب چگونه است؟

کبد چرب و درمان آن در طب سنتی با استفاده از گیاهان دارویی انجام می‌شود. گیاهان دارویی در شکل‌های مختلف استفاده می‌شوند و باعث از بین رفتن چربی کبد می‌شود.

دمنوش گیاهی برای درمان کبد چرب

استفاده از دمنوش اصولی دارد. مثلا این‌که نباید بیش‌ ازحد استفاده شود، چون ممکن است باعث عوارض شود، با داروهای دیگری که استفاده می‌کنید تداخل نداشته باشد و در صورت بارداری نباید از دمنوش گیاهی استفاده کنید. برای تهیه دمنوش‌ها حتما از حرارت غیر مستقیم استفاده کنید و دمنوش را در همان روزی که تهیه می‌کنید استفاده کنید و برای روز بعد آماده نکنید.

انواع دمنوش مورد استفاده برای درمان کبد چرب شامل موارد زیر است.

  • دمنوش مریم گلی
  • دمنوش شاه‌تره
  • دمنوش قاصدک
  • دمنوش گل داودی
  • چای سبز
  • دمنوش زردجوبه

عرقیات گیاهی برای درمان کبد چرب

علاوه بر دمنوش در طب سنتی استفاده ازعرقیات  گیاهی هم توصیه می‌شود.

  • عرق کاسنی
  • عرق خارشتر
  • عرق شاه‌تره
  • عرق رازیانه
  • عرق خارمریم درمان کبد چرب است.

روزانه دو مرتبه و هربار یک فنجان از این عرقیات بخورید. می‌توانید دو یا سه عرق گیاهی را با هم مخلوط کنید و استفاده کنید.

توصیه‌های دیگر طب سنتی شامل موارد زیر است.

  • علاوه بر مواردی که گفتیم متخصصان طب سنتی بر استفاده از خاکشیر برای پاکسازی کبد از سموم تاکید دارند. خاکشیر را می‌توان به شکل بوداده صبح‌ها ناشتا استفاده کرد یا شربت آن را تهیه کرد.
  • سماق یک ادویه‌ی موثر در پاکسازی کبد از سموم، چربی و مواد زائد است.
  • موم عسل با خاصیت ضد سرطانی و ضد التهابی می‌تواند درمان موثری برای کبد چرب باشد.
  • سرکه سیب خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به‌خصوص در درمان کبدچرب الکی بسیار موثر است.

درمان دارویی کبد چرب چگونه است؟

موارد خفیف و متوسط کبد چرب قابل درمان است. همانطور که گفتیم درمان‌ها و مراقبت‌های فردی و استفاده از گیاهان دارویی این بیماری را کنترل می‌کند.

در واقع درمان دارویی شیمیایی خاص و قرص برای کبد چرب وجود ندارد و تنها تغییر سبک زندگی می‌تواند این بیماری را درمان کند. استفاده‌ی خودسرانه از داروها هم باعث آسیب کبدی می‌شود. برخی داروها که به علت بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود هم باعث آسیب به کبد می‌شود. مثلا آلپورینول که برای درمان نقرس استفاده می‌شود تاثیر مخربی بر کبد دارد.

البته دارو برای کنترل بیماری‌های زمینه‌ساز کبد چرب مانند داروهای فشار خون، دیابت توسط پزشک تجویز می‌شود، اما دارویی که مستقیما کبد چرب را درمان کند وجود ندارد.

رژیم غذایی کبد چرب

چگونه از بروز کبد چرب پیشگیری کنیم؟

بیماری کبد چرب با راهبردها و اقدامات پیشگیرانه‌ی ساده قابل کنترل است. موارد زیر راه‌های حفظ سبک زندگی سالم و  پیشگیری از کبد چرب است. .

  • وزن متعادل داشته باشید.
  • حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.
  • الکل و سیگار را ترک کنید.
  • خودسرانه دارو مصرف نکنید.
  • مصرف چربی‌های اشباع، چربی‌های ترانس و کربوهیدرات‌ها را کم کنید و سبزیجات، میوه را جایگزین آن‌ها کنید.
  • میزان فشارخون، قند و چربی خون را کنترل کنید.

پذیرش ۲۴ امکان مشاوره با پزشک آنلاین متخصص داخلی را از طریق سایت و اپلیکیشن فراهم کرده است. اگر سوالی در زمینه‌ی کبد چرب، راه‌های درمان و پیشگیری از آن دارید می‌توانید به صورت تلفنی یا متنی از پزشکان متخصص بپرسید و نگرانی خود را برطرف کنید.

Advertisement

دیدگاهتان را بنویسید